Log in

View Full Version : Now you're flying! Virgin Australia PER-BNE-WLG og SYD-PER


Wingman
24-11-2013, 18:52
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/virgin_australia_now_youre_flying_zpsb34a3e5b.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/virgin_australia_now_youre_flying_zpsb34a3e5b.jpg. html)
Virgin Australia Airlines (tidligere Virgin Blue) er Australias andre største flyselskap. Selskapet ble lansert i år 2000 som et lavprisselskap, men etter rebranding i 2011 fremstår det nå som et fullservice flyselskap. Sammen med rebrandingen kom det også nytt livery, nye uniformer og nytt konsept. A330 ble lansert som selskapets flaggskip med lie-flat business-class for å konkurrere mot Qantas for business-pax på de transkontinentale rutene til Perth.
Jeg fikk gleden av å teste VA på hele åtte sectorer, og tenkte å dele en del av mine ærfaringer.

Først av alt:
Servicekonseptet fremstår som enkelt og solid, nemlig at man blir servert complimentary mat og drikke. Men ved nærmere ettersyn viser det seg at det ikke er så enkelit likevel. Det er kanskje et av de mest kompliserte servicekonseptet jeg har sett.

-Man får gratis kaffe, te og vann på alle flighter.
-Reiser man fra Melbourne, Sydney og Brisbane til Perth får man gratis mat, øl og vin.
-Reiser man mellom såkalte mainland state capital cities (feks Sydney til Melbourne), mellom klokken 1600 og 1900 mandag til fredag får man også gratis øl og vin, men ikke mat.
-Reiser man mellom Canberra og Sydney/Melbourne får man gratisk snacks og drikke, og øl/vin etter klokken 1600, men ikke begrenset til 1900.
-Reiser man innen Western Australia, eller med ATR, får man snacks, men ikke øl/vin.
-Reiser man på Flex Fare, får man mat og drikke på alle flighter.
-Reiser man til/fra New Zealand, er kun kaffe, te og vann inkludert.

Forvirret? Jeg også.

VA463
PER-BNE
B738
4h15

Perth-Brisbane har tre daglige avganger, to med A332 og en med B738. Flighten min var betjent av en relativt ny 737 med sky interior. I motsetning til Norwegian, så har VA såkallte custom light schemes, altså egne lyssettinger i kabinen utenom det som leveres som standard. Flyet har åtte seter i Business og 168 i økonimi.
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/VirgAus737YCabin-1-thumb-560x374-126046_zps1e924edd.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/VirgAus737YCabin-1-thumb-560x374-126046_zps1e924edd.jpg.html)
Lys og fin kabin. Legg merke til hvordan lyset er tilpasset VAs egne farger.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/Virgin-Australia-Boeing-737-800-Business-Class-Seat_zps03ed3905.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/Virgin-Australia-Boeing-737-800-Business-Class-Seat_zps03ed3905.jpg.html)
Business

Serveringen kom raskt i gang, selv om det drøyde litt før de kom ned til min rad. To crew på matvognen og én på drinksvognen. Kabinsjefen holdt seg fremme i Business.
Valget i dag var chicken or beef, jeg valgte det siste.
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/e4cb5c54-2a45-41ed-99ff-07ca8e8e2d5d_zps99376225.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/e4cb5c54-2a45-41ed-99ff-07ca8e8e2d5d_zps99376225.jpg.html)
Smaklig måltid, savnet varmt brød.

Siden dette var en transkontinental flyvning var øl og vin inkludert. Sprit og snacks til salgs. Andre drinksrunde kom i gang ca halvannen time før landing.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3926_zpse99a8fae.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3926_zpse99a8fae.jpg.html)

VA66
BNE-WLG
B738
3h20

Flighter til og fra New Zealand er operert av datterselskapet Virgin Australia -New Zealand, og var tidligere Pacific Blue. Branding og uniformer er nå likt som hovedselskapet, men arbeids og lønnsvilkår er lokale. Kort fortlat, så jobber NZ-crew mer, og tjener mindre. Som passasjer, så merker man forskjellen ved at man må betale for mat, snacks og drikke i motsetning til VAs andre internasjonale ruter. Det er heller ingen Business-class, men Premium economy av den typen tre-seter som kan gjøres om til to.
Dagens besetning var uansett opplagte og klare for turen hjem til New Zealand. Noe av det jeg liker med VA er at crew og groundstaff følger et ganske strengt uniformsreglement. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, hår og sminke sitter perfekt. Dagens kabinsjef viste at det også finnes unntak.

Det drøyde ganske lenge før serveringen kom i gang. Og da matvognen endelig rullet ut i kabinen var jeg ganske klar for noe å spise. Det viste seg imidlertid at den første vognen var matservering til de av passasjerene som hadde flex-billett, og dermed var var berettighet et varmt måltid og drikke. Da dette var unnagjort, startet den vanlige serveringen der man kunne kjøpe sandwicher, snacks og drikke. Det tok nærmere halvannen time før de kom til meg på rad 28!!

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4196_zps2273b140.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4196_zps2273b140.jpg.html)
Jeg valgte Hot Pie og rødvin til 18,-NZD

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3948_zps72a35e88.png (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3948_zps72a35e88.png.html)
Dette flyet hadde også VAs wireless entertainment.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/5e4e382d-940f-4d54-91bb-790fc5b65e4d_zps333b1200.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/5e4e382d-940f-4d54-91bb-790fc5b65e4d_zps333b1200.jpg.html)
Fremdeles et par fly i gamle farger. (Bilde tatt senere i ZQN)

Ellers en ganske hendelessløs flyvning. Pluss for hyggelig besetning!


VA569
SYD-PER
A332
4h55

VA er store i Sydney, og har en egen pir dedikert til sine flighter.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4233_zps40f806c3.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4233_zps40f806c3.jpg.html)
Gjennomgående branding gjennom hele piren, og egne soner for priority boarding.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4415_zpsb0d7c349.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4415_zpsb0d7c349.jpg.html)
Gode spottemuligheter i terminalen.

VA har to forskjellige versjoner av A330. Den nyeste versjonen har 24 flat beds i Business i 2+2+2 config, og 255 seter i eco. Den andre versjonen er to ex-Emirates fly, og de eldste flyene å flåten. Her har Business 2+3+2 og setene er ikke lie flat. Det er ikke mulighet å på forhånd vite hvilken versjon man får, da disse flyene brukes i hele nettverket.

Boarding skjedde gjennom dør 2L.
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4238_zps5a345f85.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4238_zps5a345f85.jpg.html)
Jeg var heldig og fikk et av de nye flyene, da disse også har bedre IFE.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4240_zps45a16364.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4240_zps45a16364.jpg.html)
Moodlights under avgang.

En meget oppegående besetning var raskt i gang med serveringen. Pre-meal drinks var først ut, etterfulgt av dagens middag. Igjen var valget chicken or beef, men av en annen sort enn tidligere. To runder til med drikke før turen va over.
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4247_zps3e774153.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4247_zps3e774153.jpg.html)
God, gjennomsnittlig flymat.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4245_zpsec6ae78b.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4245_zpsec6ae78b.jpg.html)
Da serveringen var over benyttet jeg anledningen til å prate litt med besetningen i aft galley. Som crew selv, er det alltid greit å høre hvordan det står til bak fasaden.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_4242_zps77d22bb9.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_4242_zps77d22bb9.jpg.html)
I love a big galley.


Konklusjon:
Etter endt reise sitter jeg igjen med en følelse av at VA har et solid produkt. Det er tydelig at crew og groundstaff er godt opplært, og vet hva de driver med. Fikk til tider følelsen av at dete hele av og til var som en velkoreografert dans, og at alle hele tiden var der de skulle. Initial kurs for cabin crew varer i ni uker, og inneholder blandt annet besøk på vingård for å lære om vin. Alltid hyggelig og oppvakt besetning på alle flightene jeg hadde. Airbus crew flyr vanligvis ikke mer enn én sector om dagen, og uteom dette er vanlig duty tid ikke mer enn ni timer. Da er det kanskje ikke så rart at besetningen alltid er opplagt.
Terningkast fem.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3919_zps498fec67.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3919_zps498fec67.jpg.html)

SQ 777
24-11-2013, 20:22
Tusen takk, Virgin Blue ( for meg tidligere ) likte jeg meget godt.... Vel også JetStar tidligere i år med 320 og 332. De er flinke der nede.....

Kom med mer slike rapporter ;)

MountainDew
25-11-2013, 00:30
Takk for flott rapport Stian :up: Har en tidligere kollega fra Rfly som jobber for Virgin Australia i Sydney. Ser ut til at hun trives veldig godt i det selskapet!

Discus
25-11-2013, 22:26
Takk for flott rapport! Artig med rapport fra sjeldne selskaper