PDA

View Full Version : SAS med nytt gebyr -Seteavgift

Dash
22-11-2013, 18:03
Effective 02DEC13, SAS offers preferred preseating in SAS Go on long haul flights.
Preferred seats are e.g. window and aisle seats in first secton of the GO cabin, as well as bulkhead and extra leg room seats.

Reservation can be made until check-in opens.
Charge: 300 DKK, NOK, SEK, 35 EUR, 45 USD per seat and segment.
Exceptions: EBP and EBG members, including passengers in same PNR, and passengers requesting BSCT with confirmed COT-seat.

A limited amount of seats per flight are defined as Preferred seats and available for purchase. All other seats are free of charge at time of reservation.
When flight opens for check-in, all unreserved seats, including Preferred seats, are free for all passengers in SAS Go.

Only valid on SK/117 documents on SK operating flights.

Da kom gebyret som kanskje bare har vært et tidsspørsmål før kom. SAS vil nå ta betalt for bedre seter. Gratis for EBG/EBP. Høres ut som United Plus.

LN-MOW
22-11-2013, 18:21
Ingen definert seksjon, men kun de mest populære setene .. en gylden middelvei.

ILS2
22-11-2013, 18:47
Helt greit og i tråd med markedet for øvrig. Naturlig og bra at EBG/EBP fritas, noe som på sikt gir de en liten statusfordel, ettersom jeg tviler på noe rush for å betale 300 kr for diverse seter.

FlyHi
22-11-2013, 19:07
Egentligt ikke uventet...

Discus
22-11-2013, 19:22
Ikke uventet, ser det står "Only valid on SK/117 documents on SK operating flights. ", vil det si at de som ikke har 117-dokumument
a) kan reservere sete, men slipper avgift
b) ikke har mulighet til å reservere seter

robertaas
22-11-2013, 19:55
Hva er "117 documents"

SBT
22-11-2013, 20:12
Billetter skrevet ut på SAS billettkode, ikke på andre flyselskap som måtte ha co-flights på samme rute. 117 er SAS, men du kan reise med ren SAS flight som har en annen billettkode. Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).

Discus
22-11-2013, 20:19
Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).

WF skriver siden på WF-nummer, SAS på SAS-nummer. (Det kan være WF tidligere kunne skrive ut på SAS-nummer fordi de var i samme selskap eller evt utførte tjenester for hverandre, men det er heller et unntak enn regelen). Normalt vil et selskap alltid skrive ut billetter på sine numre.

LN-MOW
22-11-2013, 20:28
Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).

Det er en regnskapskode som styrer hvor penga går .. for å si det veldig enkelt. ;)

Nei, vi kan ikke skrive ut på annet enn vårt eget billettnumummer - desverre. Derfor er vi avskåret fra å kunne selge de billigste billettene på en del flyselskaper da de krever at disse skal være på deres egne billettnumre. Dette gjelder imidlertid ikke SAS, hvor vi ifølge avtalene skal kunne utstede alle regulære typer SAS-priser.

Reisebyråer har en annen type distribusjonsopplegg, hvor de kan skrive ut billetter på flere selskaper.

Star Flyer
22-11-2013, 20:33
Skuffende av SK...

FlyHi
22-11-2013, 21:53
I bund og grund det jo ikke nogen større ting for almindelige rejsende.

Stadig mulighed for at vælge sæde på de billigste billetter - dog med lidt færre sæder at vælge imellem.

De bedste kunder får et bedre tilbud.

Og hvis det er meget vigtigt at sidde på et sæde med mere benplads eller i forreste kabine, så kan man betale.

Personligt synes jeg generelt ikke om at skulle betale gebyrer for alverdens ting - og vælger gerne selskab efter det. Senest blev det JetBlue i USA istedet for United - selvom jeg "mistede" 800 bonuspoint på det og prisen totalt blev det samme, men irritationsmomentet i at skulle betale ekstra gjorde altså at det blev JetBlue.

Desværre er det jo nok en udvikling der ikke kan stoppes. Der er store summer at hente på det og konkurrencen fra lavserviceselskaberne gør at de "gamle" må følge med. Tydeligvis har passagererne ikke noget problem med det - det beviser lavserviceselskabernes vækst og regnskabstal.

Vi har nok kun set toppen af isbjerget og mon ikke der er gebyr for både bagage, sædevalg osv på alle billige economy billetter hos de fleste selskaber indenfor de næste år - hvis man ikke har status ihvertfald.

Det er desuden en fin måde for flyselskaberne - både at tjene penge på - og dernæst gøre det endnu mere attraktivt at være loyal kunde og opnå status.

I mine øjne en sørgelig udvikling, men vi må nok affinde os med at det er fremtiden - og set fra flyselskabernes side er det slet ikke så dumt.

Discus
22-11-2013, 22:02
Anyway, da var det ikke lenger kr 0 i gebyr for å velge sete i økonomikabinen

Innsjekking og valg av sitteplass 0,-
...
Skal du fly med oss til USA eller Asia, kan du velge sete når du har bestilt.
http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/

Someone
22-11-2013, 22:03
Skuffende av SK...

Nei, bra av SAS.

Dette gir en fordel til deres beste kunder samt øker mulighetene for å dra inn ekstra inntekter fra andre. Akkurat slik det bør være.

Samtidig er også dette langt mindre "kjipt" enn hva f.eks LH og BA driver med hvor man må betale for alle typer setereservasjoner

FlyHi
22-11-2013, 22:03
Anyway, da var det ikke lenger kr 0 i gebyr for å velge sete i økonomikabinen
http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/

Påstanden holder vel stadig.

Du kan sagtens vælge sæde i economy ved booking. Du kan blot vælge mellem lidt færre sæder end hidtil....

Men mon ikke SAS skruer lidt ned for den del i markedsføringen i fremtiden.

Discus
22-11-2013, 22:07
Du kan sagtens vælge sæde i economy ved booking. Du kan blot vælge mellem lidt færre sæder end hidtil....

Tja, de bør nok tone den ned. "Null gebyr"-slagordet begynner å bli tynt.

Det andre er jo spørsmålet hva som skjer den dagen alle har valgt gratissetene, og det bare er dyre seter igjen å velge. Åpnes disse eller må man vente til innsjekk?

FlyHi
22-11-2013, 22:10
Tja, de bør nok tone den ned. "Null gebyr"-slagordet begynner å bli tynt.

Det andre er jo spørsmålet hva som skjer den dagen alle har valgt gratissetene, og det bare er dyre seter igjen å velge. Åpnes disse eller må man vente til innsjekk?

Sidstnævnte er ikke anderledes end på de mange afgange hvor economy er overbooket, så det tror jeg ikke er noget større problem. "Præmien" for ikke at kunne få sæde ved bestillings kan jo sagtens være at kunne vælge et bedre sæde ved check-in.

Og er forøvrigt helt enig i at det bør tone det ned med O gebyrer - og mon ikke også at vi kommer til at se det over tid.

Jeg er ikke i tvivl om at SAS (og de fleste andre selskaber) meget gerne ville lave en "Lufthansa" og tage gebyrer for alle reservationer. Der er trods alt store penge i det og mon ikke SAS begynder at forberede step 2 af dette "tilbud", så det kan komme om et års tid el.lign. ;)

Discus
22-11-2013, 22:14
Sidstnævnte er ikke anderledes end på de mange afgange hvor economy er overbooket, så det tror jeg ikke er noget større problem.

Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift.

Forøvrig kjører de samme pris i NOK/SEK/DKK så prisen varierer faktisk med NOK50 for å reservere et sete avhengig av valuta

FlyHi
22-11-2013, 22:16
Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift

Det har du selvfølgelig ret i, men tiden må vise om det reelt bliver et problem.

Normalt er der stadig en del pax som ikke vælger sæder ved bestilling (bestilling via onlinebureauer m.v.), så jeg er ikke sikker på det bliver et større problem. Men det må tiden vise.

LN-MOW
22-11-2013, 22:23
Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift.

Det tror jeg ikke. Det står såvidt jeg vet ingen steder at man har krav på å kunne forhåndsvelge et sete ved bestilling. Så lenge du får et sete ved avgang, er alt kosher.

Men det blir sikkert mer trafikk for Sykes når folk ikke finner det de vil ha ... *ka-ching* ...

FlightDeck
23-11-2013, 09:50
Synes de kunne vente med et slikt gebyr til de hadde fått på plass en ny og oppgradert flykabin på langdistanserutene.

Star Flyer
23-11-2013, 12:34
Synes de kunne vente med et slikt gebyr til de hadde fått på plass en ny og oppgradert flykabin på langdistanserutene.

Enig med deg. Ikke imponerende å fly long-haul i GO med Sas nå om dagen.

Star Flyer
23-11-2013, 15:51
Observert på db.no i dag... :)

Riktignok var dette for en New York-reklame...
Har de sluttet med måltidene også? :D (kun kaffe og avis..)

Basse-HAU
23-11-2013, 17:04
Observert på db.no i dag... :)

Riktignok var dette for en New York-reklame...
Har de sluttet med måltidene også? :D (kun kaffe og avis..)

Setevalg har vel alltid vært gratis når check in åpner?
Det er vel forhånds reservasjon som ikke er gebyrfritt ;-)

Discus
23-11-2013, 17:15
Det er vel forhånds reservasjon som ikke er gebyrfritt ;-)

Det står setevalg, og man har setevalg på longhaul ved booking ;)

petter380
23-11-2013, 23:26
Helt på sin plass og følger markede. Leste en undersøkelse om dette før i dag faktisk, som var svært tydelig på at dette ville komme.

Eneste bekymring: Håper IT-systemene takler det.

LN-TIB
24-11-2013, 02:23
Alltid like festlig å lese menighetens forståelse for tilpasning av markeder. Når dette skjer i såkalte LCC, så er det ikke måte på hvor håpløst alt slikt er.

Forøvrig blir det nå langt dyrere å booke et bra sete på SAS i forhold til DY. For meg som aldri gidder å betale noe ekstra for setet og heller ikke er EBG, gjør dette SAS langt mindre attraktiv. Muligheten for å være tidlig ute og ha flakt å få et bra sete er jo nå borte.

LN-MOW
24-11-2013, 04:49
Muligheten for å være tidlig ute og ha flakt å få et bra sete er jo nå borte.

Ikke nødvendigvis. Hvis ingen kjøper dem, er de gratis når du sjekker inn. Hvis du f.eks. kjøper en billett et par uker før avreise, hadde trolig disse setene vært borte for lenge siden - og da for godt.

Vanskelig å regne statistikk på dette - det kommer jo an på belegg, bookingtidspunkt osv, men med mindre du booker veldig tidlig vil jeg tro at du har minst like god sjanse til å få gode seter hvis du er på hugget når innsjekk åpner.

LN-TIB
24-11-2013, 05:06
Ikke nødvendigvis. Hvis ingen kjøper dem, er de gratis når du sjekker inn. Hvis du f.eks. kjøper en billett et par uker før avreise, hadde trolig disse setene vært borte for lenge siden - og da for godt.

Vanskelig å regne statistikk på dette - det kommer jo an på belegg, bookingtidspunkt osv, men med mindre du booker veldig tidlig vil jeg tro at du har minst like god sjanse til å få gode seter hvis du er på hugget når innsjekk åpner.

Joda jeg ser poenget at de blir lettere tilgjengelig ved innsjekk. Slik er det faktisk med DY i dag. De preseater alle langt bak, så om ingen har betalt spesifikt for å sitte fremme så er de som oftest ledig. Dette ser vi desverre ikke på SAS lenger etter Plus kom. Men i og med at EBG kan plukke disse, så blir de vel som oftest tatt før innsjekk. Det gjenstår selvfølgelig å se når dette kommer i gang.

Ellers betyr det ikke stort. Alle reiser vel UA på LH i disse dager :cool:

Discus
24-11-2013, 13:27
Alltid like festlig å lese menighetens forståelse for tilpasning av markeder. Når dette skjer i såkalte LCC, så er det ikke måte på hvor håpløst alt slikt er.

Ja, er dels enig med deg, der. At det kommer er egentlig greit nok for meg, men da synes jeg SAS etter hvert skal droppe "null gebyrer"-imaget sitt.

Det jeg ser er uheldig her er at de sier at det kun gjelder 117-dokumenter, ingen har svart på det jeg spurte om lenger opp. Betyr det at hvis man får billetter på andre dokumenter så har man null mulighet til å velge disse setene? (Eller får man velge dem gratis?)

BU662
24-11-2013, 13:37
Ja, er dels enig med deg, der. At det kommer er egentlig greit nok for meg, men da synes jeg SAS etter hvert skal droppe "null gebyrer"-imaget sitt.

Det jeg ser er uheldig her er at de sier at det kun gjelder 117-dokumenter, ingen har svart på det jeg spurte om lenger opp. Betyr det at hvis man får billetter på andre dokumenter så har man null mulighet til å velge disse setene? (Eller får man velge dem gratis?)

117 er SAS sin IATA Prefix.

Dette betyr at dersom du kjöper en billett for SK flights hos SK, sa far du en billett med SK-Code.

Jeg er ikke helt sikkert - men dersom du kjöper samme turen hos LH, sa hender du med LH sitt IATA Code pa billetten.

Dash
24-11-2013, 13:41

Vet ikke hvordan det funker for andre, men det vil gjelde for et fåtall av kundene. De aller fleste får billettene utsendt(issued, hva heter det på norsk?) på 117. Og det er krav på billetter i bookingklasse O,T og L at billettene er utsendt på 117-. Så ikke engang WF kan selge de billigste billlettene til SAS på IC.

Discus
24-11-2013, 13:58
117 er SAS sin IATA Prefix.

Dette betyr at dersom du kjöper en billett for SK flights hos SK, sa far du en billett med SK-Code.

Jeg er ikke helt sikkert - men dersom du kjöper samme turen hos LH, sa hender du med LH sitt IATA Code pa billetten.

Ja, det er det ikke tvil om, men besvarer ikke spørsmålet.

Vet ikke hvordan det funker for andre, men det vil gjelde for et fåtall av kundene. De aller fleste får billettene utsendt(issued, hva heter det på norsk?) på 117. Og det er krav på billetter i bookingklasse O,T og L at billettene er utsendt på 117-. Så ikke engang WF kan selge de billigste billlettene til SAS på IC.

Det at det påvirker få pax er greit nok, spørsmålet var om jeg kjøper en tur gjennom LH (eller en av de andre interlinepartnerene til SAS), forsinner da muligheten til å velge sete? Jeg enker ikke typisk på at man kjøper kun SAS-reisen gjennom andre, men at SAS er tilslutning i en eller annen ende. For selv om markedet ikke er stort, så har sikkert SAS en del transferpax som har kjøpt billetter gjennom andre selskaper (typisk LH/UA/US/SQ/TG på longhaul).

Dash
28-11-2013, 13:58
Utsatt til 9 desember

Superhai
28-11-2013, 16:47
De setene vil ikke bli tilgjengelig for de som ikke er utstedt på 117-dokumenter, og grunnen er at systemet for å ta betalt kun kan knyttes til SAS sine egne billetter, dessverre heller ikke TP. Det er Amadeus som utvikler systemet. Setene det vil gjelde for er kun på SK sine fly og på flyene med 330-konfig så blir det rad 20, setene 21-26ABC+FGH og 31-32AB+GH, 340-konfig 23-27ABC+FGH og 31-32AB+GH.

EK 007
28-11-2013, 17:08
......ettersom jeg tviler på noe rush for å betale 300 kr for diverse seter.

Ikke si det. På Thomas Cook sine longhaulflighter er som oftest alt av nødutganger og bulkhead utsolgt. Mange betaler til og med for å få tosetere. Så lenge prisen er sånn noenlunde edruelig, så finnes det betalingsvilje for ekstra komfort.

The Ticketor
28-11-2013, 21:53
...De aller fleste får billettene utsendt(issued, hva heter det på norsk?) på 117. ....

Utstedt, heter det! :old

Dash
28-11-2013, 22:08
Utstedt, heter det! :old

Hehe. Takk skal du ha :D :D :D

Dash
09-12-2013, 13:19
Chargeable seats A330 version 33S / A340 version 34K
20A - H
21 - 27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

Chargeable seats A340 version 34S
23A - H
24-27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

englundjesper
09-12-2013, 13:44
Chargeable seats A330 version 33S / A340 version 34K
20A - H
21 - 27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

Vad är anledningen till att 32A, B, G, H är så populära? Det ser enligt SeatGuru ut som "vanliga" platser.
http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330.php

Someone
09-12-2013, 13:51
Vad är anledningen till att 32A, B, G, H är så populära? Det ser enligt SeatGuru ut som "vanliga" platser.
http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330.php

Mistenker en feil og at det skal være 32 CDEF

roger
09-12-2013, 21:09
Kva som er så bra med rad 21-27, samanlikna med radene lenger bak?

Someone
09-12-2013, 21:13
Kva som er så bra med rad 21-27, samanlikna med radene lenger bak?

I den fremre eco-kabinen, så er mindre støy og bevegelse enn lenger bak. Dessuten kommer man tidligere av flyet, hvilket i passkontrollen i USA er en fordel. Det er også en mindre kabin

vstenhjem
10-12-2013, 14:42
Enn så lenge får du fortsatt valgt sete om du åpner bookingen i Lufthansa sitt system.

JoeW
30-12-2013, 13:39
Booket en SAS Go billett til EWR på poeng. Hvor kan jeg velge sete? Potensielt villig til å betale for setereservasjon - men ser ikke ut som om SAS vil ha pengene mine? (Eurobonus Silver).

EDIT: Fikk ihvertfall tilsynelatende reservert et (normalt) sete via LH som nevnt over. Det dukket jammen opp på SAS-siden også, så får vel tro det virket.

FlightDeck
14-01-2014, 09:10
Har SAS seteavgift for reservasjon på kort- og mellomdistanseflyvninger? Mulig jeg ikke har fulgt med på diskusjonene her, men når jeg har bestilt billetter den siste tiden har har jeg registrert at oppsettet for reservasjon av seter har endret seg.

Husk å reservere en av våre favorittplasser i Go!
Favorittplassene er vindus- og gangplasser i den fremre delen av Go-kabinen. Alle favorittplasser har god komfort. Favorittplassene kan reserveres uten avgift for våre EuroBonus gullmedlemmer.

Dash
18-03-2014, 18:48
Pre-seating on SAS short haul flights
Effective 26MAR14, SAS offers pre-seating in SAS Go on flights from Scandinavia and Finland to Europe.
Note: Not valid on domestic flights and on flights within Scandinavia including flights between Scandinavia and Finland.

Below routes are excluded for pre-seating
Between CPH and AMS, BRU, CDG, FCO, GDN, LHR, MXP
Between OSL and BRU, LHR
Between SVG and ABZ, LHR
Reservation
Reservation is available via travel agents and SAS sales channels and can be made until check-in opens.
Charge: 99 DKK, NOK, SEK, 12 EUR, 15 USD per seat and segment.
Exceptions: EBP and EBG members, including passengers in same PNR.

A certain amount of seats per flight are available for pre-seating against a charge.
When flight opens for check-in, all unreserved seats are free for all passengers in SAS Go as it is today.
Note: In case of aircraft change or configuration change, passengers might be reseated to a similar seat. A similar seat is defined by Aisle, Window and Leg space, and together with travel companions.

Only valid on SK/117 documents on SK operating flights.

Pre-seating is initially available in Amadeus and Travelport (Galileo, Worldspan and Apollo). Sabre is planned for April.
Other GDS:s will follow at a later date.

Payment
Selection of seat and payment must be made at the same time.
An EMD-A (associated) must be issued for each passenger.
For details about EMD handling see link below:
EMD

Rebooking of flight
Voluntary rebooking
If passenger makes a voluntary rebooking, a new seat has to be paid for, as chargeable seats are not refundable.

Involuntary rebooking
If rebooking is involuntary and new chargeable seat is reserved, the EMD must be re-associated.
If EMD cannot be used, ask passenger to contact SAS via flysas.com/feedback for refund.

Har vel bare ventet på denne

flytoget
18-03-2014, 19:04
Må man også betale nytt setegebyr hos Norwegian hvis man endrer billetten?

Mjolnir
18-03-2014, 19:16
Må man også betale nytt setegebyr hos Norwegian hvis man endrer billetten?

Man får setegebyret refundert (i form av avslag på prisen) hvis man har forhåndsreservert sete. Så kan man selv velge om man vil kjøpe ny setereservasjon på den nye flygningen.
Uansett handler denne tråden om SAS, og det virker som reklameavdelingen der har det travelt med å trykke opp oppdaterte "Alltid med SAS"-bannere for tida :p

chrisljo
18-03-2014, 19:37
Kan ikke si annet enn at dette er bra, setevalg ved booking er en av grunnene til at jeg har foretrukket norwegian. Nå har jeg vært EBG siste året så da har jeg kunne flydd SAS, men det er ikke sikkert jeg er hvert år.

Til syvende å sist er det sluttprisen korrigert for forventet service som blir avgjørende.

Discus
18-03-2014, 20:56
In case of aircraft change or configuration change, passengers might be reseated to a similar seat. A similar seat is defined by Aisle, Window and Leg space, and together with travel companions.

Betyr det at om man har betalt for exit og man får en equit change så får man ikke nødvendig vis exit på ny flight ei heller penger tilbake siden man får et nytt (trangere) midtgang-/vindussete?

Eller er exit-rows utenfor oppkjøpsmuligheten?

FlyHi
18-03-2014, 21:07
Betyr det at om man har betalt for exit og man får en equit change så får man ikke nødvendig vis exit på ny flight ei heller penger tilbake siden man får et nytt (trangere) midtgang-/vindussete?

Eller er exit-rows utenfor oppkjøpsmuligheten?

Den går den under kategorien "leg space" og du får refusion hvis du ikke får et andet sæde med "leg space"

LN-TIB
19-03-2014, 08:18
Sikkert greit nok for de som ønsker å vite hvor de skal sitte en god tid på forhånd. For "oss" som liker å sitte langt fremme er forsatt SAS like ubrukelig i såmåte, i og med at Go blir jaga bak.

chrisljo
19-03-2014, 08:51
Sikkert greit nok for de som ønsker å vite hvor de skal sitte en god tid på forhånd. For "oss" som liker å sitte langt fremme er forsatt SAS like ubrukelig i såmåte, i og med at Go blir jaga bak.

Er selv en tilhenger av setegebyrer, og tror at SAS med Plus løsningen belønner gode bedriftsavtaler, men som en privatperson/SMB blir fort SAS betydelig dyrere enn Norwegian og med et dårligere produkt (ikke setevalg foran). Når i tillegg ting som baggasje nummer to og dyr i kabin er billigere og enklere å bestille oss Norwegian er det et tøff konkurranse SAS står ovenfor.

slankebrusmannen
21-03-2014, 23:53
Justering fortsetter, fra og med 26. mars kan man kjøpe de beste setene også på kortdistanse-flyvninger til kr 99. Dermed unngår man å havne i 22-timerskøen som inn till nå har vært vanlig for Go-kunder uten status. Det sies at tilsvarende bestillingsmulighet med ekstra betaling kan forventes også innenlands i SAS sitt nett. Forresten, den prisen var det noe kjent med, men SAS sier at dette salget av seter for et gebyr er for de få som har spesielle seteønsker.

Så etter å ha tutet oss ørene fulle av "setevalg kr 0,-" i noen år, velger man brått å innføre en type setevalg som er sammenlignbar med Norwegians, bare med høyere pris? Og det i samme rennet som man fjerner frokosten man har brukt et par år på å lære folket at de serverer gratis. En PR-messig katastrofe det selskapet der.

LN-KGL
22-03-2014, 00:56
Men man kan da få gratis setevalg hos begge - 22 timer før hos SAS og ved innsjekk hos Norwegian. Og kr 99 koster en Plus-pakke hos Norwegian som inkluderer sete og koffert - altså likt tilbud som SAS (kr 99 for sete og koffert gratis).

FlyHi
22-03-2014, 07:42
Så etter å ha tutet oss ørene fulle av "setevalg kr 0,-" i noen år, velger man brått å innføre en type setevalg som er sammenlignbar med Norwegians, bare med høyere pris? Og det i samme rennet som man fjerner frokosten man har brukt et par år på å lære folket at de serverer gratis. En PR-messig katastrofe det selskapet der.

Sidst jeg tjekkede tog Norwegian da op til 140 kr per vej - afhængig af destination. Så SAS er vel lige så ofte billigere end DY???

Discus
22-03-2014, 10:26
Da har banner-avdelingen til SAS hvertfall gjort klart til at de kan begynne å ta betalt for andre ting også, de har fjernet "gratis" / "0,-" / "inkludert".

Før:
36539

Nå:
36540

FlightDeck
22-03-2014, 10:32
Da har banner-avdelingen til SAS hvertfall gjort klart til at de kan begynne å ta betalt for andre ting også, de har fjernet "gratis" / "0,-" / "inkludert".

Det er tvingende nødvendig for SAS å få inntektskilder fra andre ting enn billetter også - dessverre. Men synes det uansett er bedre at de snakker om det som er "inkludert" og "alltid med SAS" enn at de presenterer det som om det er gratis eller koster 0,-. I fremtiden vil nok en del av godene først og fremst gis "gratis" til EuroBonus-medlemmer og de som er lojale.

(PS! Banneret med 0,- brukes ennå - også i reklamen her på forumet).

Discus
22-03-2014, 10:43
(PS! Banneret med 0,- brukes ennå - også i reklamen her på forumet).
Ja, det går jo ikke sååååå fort med SAS, da ;)

Hickok
22-03-2014, 13:09
Ja, det går jo ikke sååååå fort med SAS, da ;)

Utenom når de skal lansere nye ruter eller konsepter. Da går enkelte ganger i overkant fort i svingene..

Cecilie
02-04-2014, 13:03
Har bestilt meg et par turer med SAS hos mitt, by far, foretrukne reisebyrå - Widerøe! ;)
Men, jeg kan ikke velge seter når jeg går inn på bookingen på sas.no. Den blå knappen "velg seter" er forduftet.

Er dette en konsekvens av denne seteavgiften?

LN-MOW
02-04-2014, 20:26
Hva vil du ha?

Cecilie
03-04-2014, 11:22
Hva vil du ha?

Din kollega har allerede ordnet opp ;)