PDA

View Full Version : beste bonusprogramer på OneWorld og Star Aliiance?

Epilef
13-11-2013, 07:52
Hei

har en vennine som skal reise jordet rundt, og skal reise med forskjellige flyselskaper fra både OW og SA (blant annet, South African, Avianca, SK, TAM, American A. ) så ho spurte meg hvilken Bonusprogram burde ho melde seg på, men det viste jeg ikke. så derfor spør jeg her i forum, håper dere kan hjelpe til =)

Ph34r
13-11-2013, 10:40
Ofte lønner det seg å ha medlemskap med selskapet du reiser mest med, i en kombinasjon med hvilket land du bor i mtp. ekstramuligheter for poeng via kredittkort etc.

Er det noen selskaper hun skal reise spesielt mye med?

Bergern
13-11-2013, 18:52
Hei

har en vennine som skal reise jordet rundt, og skal reise med forskjellige flyselskaper fra både OW og SA (blant annet, South African, Avianca, SK, TAM, American A. ) så ho spurte meg hvilken Bonusprogram burde ho melde seg på, men det viste jeg ikke. så derfor spør jeg her i forum, håper dere kan hjelpe til =)

Hvis hun allerede har bestemt seg for flighter med både OW og *A bør hun velge bunusprogram i begge.
Innenfor de respektive alliansene blir svaret som Ph34r presenterer.

Epilef
14-11-2013, 14:08
ja ho er kjøpt i de selskapene jeg nevnte der til flyturene
men hvilke bonusprogram er den beste i hver allianse ??

Ph34r
14-11-2013, 14:14
Som sagt.. Det vil avhenge av hvilke av selskapene hun reiser mest/lengst med.

jefi99
14-11-2013, 16:07
Når man starter fra scratch med en itinerary som OP nævner, vil jeg hævde at det IKKE nødvendigvis er relevant at se på hvilket flyselskab man skal flyve mest med på denne tur, men mere stille spørgsmålet: Hvad er formålet med bonusprogram? Og her vil svaret formentlig være at få gratis flybilletter i fremtiden. Muligvis status.

For Star Alliance's vedkommende ville jeg kigge på følgende:

- EuroBonus. Sandsynligvis mest relevant, da man relativt enkelt har adgang til bonusbilletter for få point. Også sandsynligt at vedkommende vil bruge SAS i fremtiden, samt mulighed for optjening på lokalt forbrug (norske/skandinaviske hoteller, detailhandel, kreditkort etc). På minussiden er, at optjening på billige billetter med selskaber som TAM og SAA muligvis giver 25% eller 0%.

-Aegean. Hvis en udregning (antal miles x %-optjening) vil bringe vedkommende i nærheden af *G, er dette en no-brainer i min verden.

-United. Et af de mest generøse mht pointoptjening, og alene derfor relevant.

For Oneworld's vedkommende er jeg mere i tvivl, men ville nok vælge American eller BA.

Konklusionen er, at man eftermin mening bør kigge på hvad der er relevant i fremtiden - ikke på denne tur.

Discus
14-11-2013, 16:23
For Oneworld's vedkommende er jeg mere i tvivl, men ville nok vælge Delta, eller alternativt AFKL.

Det er vel et dårlig valg, siden begge selskaper er utenfor OneWorld ;)

jefi99
14-11-2013, 16:28
Det er vel et dårlig valg, siden begge selskaper er utenfor OneWorld ;)

My bad. De dér alternative alliancer er ikke min spidskompetence. Rettet ;)

Mjolnir
14-11-2013, 16:30
For Oneworld's vedkommende er jeg mere i tvivl, men ville nok vælge Delta, eller alternativt AFKL.

Da sitter man igjen med ca. 0 poeng ;) Holder med i Delta (hvis poeng er viktig) og AFKL (hvis status er viktig) i Skyteam. I OW, derimot er BA og AA blant de mer sjenerøse.

Er det snakk om en sammenhengende Round-the-world booking? Hvis billettene allerede er bestilt er det jo en forholdsvis grei sak å sjekke opp bookingklasser og regne ut totalen i et par av programmene som er nevnt her i tråden. NB: Husk at ved codeshare er flightnr. utslagsgivende i OW mens hvilket selskap som faktisk flyr er utslagsgivende i *A.

mcduck
14-11-2013, 21:29
Har selv AAdvantge og har brukt det en del. 20K miles pr vei EU-Nordamerika (Du kommer faktisk OSL - Hawaii T/R med 2 stopovers (en hver vei) i USA for 40K miles). 10k intra-europa. Brukte det sist til OSL-HEL-LHR-DXB (C-C-F) for bare 40K i høst. Vanskelig å slå det!

Discus
15-11-2013, 07:53
Har selv AAdvantge og har brukt det en del. 20K miles pr vei EU-Nordamerika (Du kommer faktisk OSL - Hawaii T/R med 2 stopovers (en hver vei) i USA for 40K miles). 10k intra-europa. Brukte det sist til OSL-HEL-LHR-DXB (C-C-F) for bare 40K i høst. Vanskelig å slå det!
Husk evt. fuel-tillegg i regnestykket, noe som ikke alltid gjør det gusntig å ta ut award transatlantisk.

Peppep
15-11-2013, 08:45
Husk evt. fuel-tillegg i regnestykket, noe som ikke alltid gjør det gusntig å ta ut award transatlantisk.
AA krever kun YQ for BA (og litt for Iberia?). Til USA kan man derfor booke AAs 777-300ER, som har et veldig bra businessprodukt. Evt kan man f.eks. ta Etihad First (kåret til verdens beste første klasse-kabin flere ganger) på Europa-AUH-India og Qatar First andre vei for 40 000 miles hver vei, uten fuel surcharge.

robertaas
15-11-2013, 10:08
For Oneworld's vedkommende er jeg mere i tvivl, men ville nok vælge American eller BA.
Eller Finnair som har endel tilbud for penger + points. Hos BA har jeg enda ikke fått noe ut av mine poeng og flere ganger har de ikke engang klart å få kontoen min til å virke ved innsjekking slik at jeg har måtte bruke Finnair hos dem.

Bergern
16-11-2013, 02:39
Eller Finnair som har endel tilbud for penger + points. Hos BA har jeg enda ikke fått noe ut av mine poeng og flere ganger har de ikke engang klart å få kontoen min til å virke ved innsjekking slik at jeg har måtte bruke Finnair hos dem.

Støtter dette forslaget for OW. Noen som har erfaringer med Air Berlins program?
For *A er det vel for de fleste EB som gjelder.

strikerbird
16-11-2013, 15:21
Hei,
Hvorfor har du ikke tenkt til å ta SkyTeam?

SB

vstenhjem
16-11-2013, 17:36
BA executive club er genialt innenfor Europa. Du kommer deg til London for 4500 poeng og rundt 170 kr (hver vei). Men spørs igjen hvilke selskaper du reiser med. Gir også alltid 100% opptjening i economy når du flyr ba, så langrute blir det fort poeng,

chrisljo
17-11-2013, 22:43
BA executive club er genialt innenfor Europa. Du kommer deg til London for 4500 poeng og rundt 170 kr (hver vei). Men spørs igjen hvilke selskaper du reiser med. Gir også alltid 100% opptjening i economy når du flyr ba, så langrute blir det fort poeng,

4500 fra Bergen og SVG, 7500 fra Oslo. Oslo er akkurat over 650 miles.

robertaas
17-11-2013, 23:08
BA executive club er genialt innenfor Europa. Du kommer deg til London for 4500 poeng og rundt 170 kr (hver vei).
Det jeg har fått opp hadde gebyrer mer likt reiser som man ikke betaler med poeng.

vstenhjem
18-11-2013, 01:20
Det jeg har fått opp hadde gebyrer mer likt reiser som man ikke betaler med poeng.

Med reward saver?

Martin
18-11-2013, 01:42
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_Avios_CE.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_Avios_ET.jpg

Sånn ser BA sine uttakspriser ut, en vei OSL-LHR. I Euro Traveller kan man vel få billetter nedi under 400 kroner nå (uten bagasje), så 172 blir litt under halvparten. I CLub Europe mener jeg det er en kjempedeal for 15000 Avios og under 250 kroner en veg. Der må man ut med ca. 3000 for en ren cash-booking.

Dette er som som nevnt Reward Savers, der man kun betaler dette relativt lille gebyret, og ingen andre avgifter e.l. For å kunne booke Reward Savers, må man ha tjent minst en Avios de siste 12 månedene.

robertaas
18-11-2013, 09:06
Trodde 4500 var fra OSL, fikk ikke med meg posten til chrisljo.

Må innrømme at jeg blir litt forvirret av at jeg har både poeng, avios og miles hos BA og etter hva jeg har skjønt flere måter å kjøpe reiser for disse.

Fnate
18-11-2013, 10:22
Må innrømme at jeg blir litt forvirret av at jeg har både poeng, avios og miles hos BA og etter hva jeg har skjønt flere måter å kjøpe reiser for disse.

Da har du isåfall et helt unikt BAEC program :)

Poengene dine i BAEC heter Avios. På samme måte som du har Eurobonuspoeng hos SAS, så har du Avios hos BA.

Du har helt 100% garantert ikke både miles, points og Avios som du kan kjøpe reiser for på flere måter.

Det som er litt forvirrende er Tier points, hvilket tilsvarer SAS Eurobonus Grunnpoeng. Du kan ikke bruke disse til annet enn å bygge status. De beregnes på litt anna vis enn hos Star Alliance, og logikken i hvordan du opptjener dem er jeg enig i at det tar litt tid å forstå seg på. Jeg har laget en sticky på det på eit anna forum (forklaring av hvordan det virker), men det er litt døvt å krysslinke forumer.

For å svare på trådstarters spørsmål, så ville jeg vel sagt som de fleste andre. Velg lokale programmer. Tilbudene på bruk er gjerne best i lokalmarkedet.

chrisljo
18-11-2013, 10:41
Sånn ser BA sine uttakspriser ut, en vei OSL-LHR. I Euro Traveller kan man vel få billetter nedi under 400 kroner nå (uten bagasje), så 172 blir litt under halvparten. I CLub Europe mener jeg det er en kjempedeal for 15000 Avios og under 250 kroner en veg. Der må man ut med ca. 3000 for en ren cash-booking.

Dette er som som nevnt Reward Savers, der man kun betaler dette relativt lille gebyret, og ingen andre avgifter e.l. For å kunne booke Reward Savers, må man ha tjent minst en Avios de siste 12 månedene.

15 000 for Club er bra pris, og ekstra bra hvis man ikke er borte lørdag natt.

9 000 i Club fra Bergen er landesveirøveri :)

OSL er ikke en god Avios-by dessverre. LHR er >650, mens DOH er 3081 miles, 82 for miles for mye til å være en fabelaktig deal i business. CPH har både <650 miles til LHR og <3000 til DOH.

robertaas
18-11-2013, 12:09
Da har du isåfall et helt unikt BAEC program :)

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=35924&stc=1&d=1384772919

Someone
18-11-2013, 12:26
Robertaas: My Avios er det du har å bruke av poeng, My Tier Points det du har opptjent av tierpoints (statuspoeng) inneværende opptjeningsperiode og My lifetime Tier Point det du har opptjent av Tier points siden du ble medlem.

BA har en ordning som gjør at hvis du har oppsamlet et visst antall Lifetime Tier Points så får du status på livstid

Martin
18-11-2013, 16:34
15 000 for Club er bra pris, og ekstra bra hvis man ikke er borte lørdag natt.

9 000 i Club fra Bergen er landesveirøveri :)

Jeg liker også muligheten til å kunne velge forholdet Avios/Cash. 8000 Avios + 831 NOK er heller ikke en fryktelig dårlig deal synes jeg, om en f.eks. er ute etter en enveisbillett eller noe.

arneb
10-12-2014, 11:46
Jeg også syntes dette ble for fristende så det ble QR til BKK med Dreamliner og 380. 2A og 12 A begge veier.
Jeg reiser 4-5 ganger i året til MNL eller CBU(skal til SUG) og har vært trofast mot EB og *A. Vil ha Gold på 5. året. Neste periode utløper 04/16 og hadde trodd jeg skulle fortsette til det ble evigvarende, men etter devalueringen av EB i Go og Pluss tror jeg det vil bli vanskelig å oppnå. Tenker derfor på å gå over til OW og tror da at BA sitt program er best eller vil det bli feil med mitt reisemønster. Evt andre OW programmer som er ok.Er klar over at det jo ikke finnes noe 100 % fasit på fordelsprogram, men er jeg helt på viddene?.

arneb
10-12-2014, 12:02
Bør vel også legge til at det er loungetilgangen og rask innsjekk jeg synes er viktigst i mitt mønster. Lounge har jeg forøvrig mot noen kroner med Prioritypass eller Diners alikevel. Er også A3 Gold.

Peppep
14-12-2014, 17:54
Hvis du har minst fire turer i året (i C) får du BA Gold og vel så det. Det gir F-lounge, F-innsjekk m.m. Med 560 TP hver gang får du i tillegg nesten en Gold Upgrade for Two-voucher på det alene (2500 TPs, se https://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/tiers-and-benefits/compare-the-tiers). Husk at du må ha minst fire BA-flighter for å få status hos dem.