Log in

View Full Version : Australia og den sørlige halvkule. QR, VA og NZ. Del 1


Wingman
08-11-2013, 20:21
Dette er min aller første Trip Report, og det blir heller ikke en liten en. Denne måneden skal jeg reise nærmere 70.000km med fly, tilsvarende nesten to runder rundt ekvator. En del endring har skjedd underveis med tanke på reiserute, men nå begynner de siste brikkene å falle på plass. Befinner meg i skrivende stund i AKL på vei mot HNL for siste del av ferien. Alle bilder tatt med iPhone 5, med unntak av illustrasjonsbilder.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/e5442dd0-42e2-4a68-8821-d7a7c5a78099_zpsfaad291d.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/e5442dd0-42e2-4a68-8821-d7a7c5a78099_zpsfaad291d.jpg.html)

DEL 1:
http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/qatar-airways-logo_zps4e19d9bb.png (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/qatar-airways-logo_zps4e19d9bb.png.html)


18OKT QR945 OSL-DOH
A7-BCC
B788 Seat 14A Economy
Flighttime 05:50h


http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/060db38b-977b-4526-be84-7ce95a5f6f14_zps3bcc0eb9.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/060db38b-977b-4526-be84-7ce95a5f6f14_zps3bcc0eb9.jpg.html)


Det er ikke så lenge siden Qatar begynte med daglige Dreamliner flyvninger til Oslo, og det var vel kanskje utlagsgivende med tanke på valg av selskap. I tillegg til at det også er raskeste vei til PER, som var mitt utgangspunkt denne ferien. Samlet reisetid på de første to leggene var bergenet til 21:45, og med kun én mellomlanding er dette en av de mest behaglige måtene å komem seg Down Under.
Innsjekk ved felt H gikk helt problemfritt. Qatar tillater hele 30kg innsjekket bagasje, som er ganske greit når man skal være borte en hel måned ;-) Fikk allerede ved skranken beskjed om at flyvningen var helt full, og at man derfor burde være ved gaten én time før avgang.


http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/a80b6698-2a55-4992-bdee-68da8991e65f_zpsd1ad93c2.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/a80b6698-2a55-4992-bdee-68da8991e65f_zpsd1ad93c2.jpg.html)


Dagens maskin viste seg å være A7-BCC, levert 5.januar i år. Boarding startet i god tid, men likevel pushet vi ca ti minutter etter rute.
Dagens crew var som vanlig hos Qatar ganske multinasjonale, med det jeg vil anta å være flest asiater og et par briter. Felles for alle var at de under hele turen var veldig imøtekommende og profesjonelle. Alltid et smil og "Yes, Sir!" om det var noe man lurte på.
Hadde lest meg litt opp på forhånd, og var veldig spent på å prøve det nye Dual-Screen underholdningssystemet. Man har den vanlige skjermen i seteryggen, i tillegg til at den vanlige "fjernkontollen" nå består av en egen trykkfølsom skjerm.
Utvalget av filmer var som ventet veldig bra, men det stemte ikke overens med det som stod beskrevet i ombordmagasinet. Dagens meny var det heller ikke mulig å få opp, selv om det ble annonsert av crew.


Hadde hørt rykter om at Qatar serverer Champagne også i økonomiklasse, og dette viste seg heldigvis å stemme! ;-)

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/583a4453-1d8f-4a2c-968f-b3e3f020fe35_zpsd2d12a5a.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/583a4453-1d8f-4a2c-968f-b3e3f020fe35_zpsd2d12a5a.jpg.html)

Første serveringsrunde kom i gang etter ca en time i luften, og bestod av en pre-meal drink, breadsticks og bruschetta. Smakløse breadsticks, men hva gjør vel det når man kan drikke edle franske dråper!

Ca 45 minutter etter første drinksvogn, var det tid for hovedservering og ny runde med drikkevarer. Jeg valgte en lemon chicken variant som smake over gjennomsnittet hva angår flymat.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3903_zpsd58345a6.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3903_zpsd58345a6.jpg.html)

Etter at brettene var samlet inn, var det tid for kaffe. Man fikk også tilbud om en brandy, noe som jeg selvsagt svarte ja til. ;-)
Liten kaffekopp og stort glass førte til at jeg fikk nesten like mye av begge deler!

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3904_zpsd3f81cd7.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3904_zpsd3f81cd7.jpg.html)

Kabinen består av 3+3+3 seating, som vel er å regne som standard ombord B788. Fin moodlighting som ble utnyttet på en svært behagelig måte under hele flyvningen, og det var heldigvis ikke behov for å vise frem regnbuefargene som hos enkelte andre selskap ;-)

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3900_zps4f8ca900.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3900_zps4f8ca900.jpg.html)

Halvannen time før landing, var det på nytt tid for et varmt måltid. Ikke værst på en så kort flyvning! Fikk en pakke med en liten kyllingwrap, og en slags eplekake. Begge deler helt OK.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3907_zps76c5b310.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3907_zps76c5b310.jpg.html)

Utmerket Wingflex!

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3898_zps3ae9a65e.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3898_zps3ae9a65e.jpg.html)


19OKT QR900 DOH-PER
Ukjent Reg
B777-200LR Seat 22K Economy.
Flighttime 10:25h

Transfer i Doha fungerer utmerket, og man følger bare fargekoden man har fått på boardingkortet. Ny sikkerhetskontroll for å komme inn i terminalen.
Når det gjelder fasilitetene i terminalen, så er det ikke så mye å skryte av. Mye sitteplasser, men det er vel stort sett også det eneste. Regner med det bedrer seg når den nye terminalen er på plass.
Boardet igjen i god tid før avgang, og ble busset tilbake til flyene.
Ved innsjekk i Oslo fikk jeg ordnet meg exit row, da dette ikke er mulig å velge online før avgang.

Serveringen kom ikke i gang før ca halvannen time, noe som er i overkant lenge på en nattflight med avgang kl 0200. Ingen premeal drink denne gangen, men samme utvalg av drikkevarer da disse ble servert sammen med maten. Valget falt denne gangen på "Beef". Standard flymat, ingenting å skrive hjem om.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3912_zps96dc8f6f.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3912_zps96dc8f6f.jpg.html)

Mellom måltidene kan man når som helst be om mer drikke eller snaks. Man kan også besøke bakre galley der det var lagt frem et utvalg av enkle sandwicher og soft drinks.

Frokosten bestod av den velkjente flyomeletten, som heller ikke Qatar får til å smake noe særlig mer enn hos andre.

http://i977.photobucket.com/albums/ae256/stiangjervik/IMG_3914_zpsc12f0a4a.jpg (http://s977.photobucket.com/user/stiangjervik/media/IMG_3914_zpsc12f0a4a.jpg.html)


Konklusjon:

Qatar har den siste tiden fått mye kritikk for hvordan de behandler sine kabinansatte. Ser man bort i fra dette, er det absolutt et femstjerners flyselskap! Besetningen er til en hver tid topp stylet og tilsynelatende opplagt og serviceinnstilt.
Med 30kg innsjekket bagasje, meget god IFE, og gode transfermuligheter er det absolutt et selskap å anbefale.
Var på forhånd usikker på om det kom til å bli begrensninger på servering av alkohol med tanke på at det ikke er så alt for lenge siden Qatar var et tørt selskap. Men ingen problem her, og alltid et "ja" om man ville ha mer.
Kommer jeg til å velge Qatar igjen? Absolutt.

Fortsettelse følger...

adressa
08-11-2013, 21:04
Veldig bra Trip Report. Gleder meg til fortsettelsen.

BHSkeie
08-11-2013, 21:18
En flott rapport, har aldri prøvd Qatar selv, men nå frister det.

Spennende rute du har lagt opp til.

Når det gjelder Qr900 forteller flighradar24
A7-BBD eller A7-BBI

Ser frem til fortsettelsen.

God tur videre :-)

PH-BXA
10-11-2013, 08:02
Keep it coming, Stian! :D

LN-JAV
10-11-2013, 20:32
Flott Stian :)

FQTV
12-11-2013, 21:18
"Qatar har den siste tiden fått mye kritikk for hvordan de behandler sine kabinansatte"
Hvor kan den kritikken leses?

Ellers, gleder jeg meg til fortsettelsen.

Ruby
15-11-2013, 11:23
Spenstig Routing, dette ser spennende ut. Flott TR hittil, kom igjen med resten så snart du kan :)

Wingman
17-11-2013, 18:49
"Qatar har den siste tiden fått mye kritikk for hvordan de behandler sine kabinansatte"
Hvor kan den kritikken leses?

Her er en av artiklene jeg har lest:

http://www.huffingtonpost.com/2013/09/25/qatar-airways-female-employees-marriage-pregnant_n_3989346.html