PDA

View Full Version : Twin Otter's guest for gold (del 3) - And a little test of "the luxury life"?

Twin Otter
05-11-2013, 21:37
Jeg liker å ta meg en skikkelig luftetur sånn rundt i oktober en gang. Ingen umiddelbare planer om å slutte med det. Var i London på studietur i månedsskiftet februar/mars og fant ut at dette er en by jeg liker meg godt i. Da det dukket opp en interessant event i november som man kunne tenke seg å ta del i var det avgjort og man tok sikte på en langhelg i London.

Den observante leser vil snart oppdage at jeg nå avviker fra planen om å fly kun med SK/WF og sløser bort en mulighet til ytterligere en segment nærmere EBG .Men hvis vi ser litt tilbake i historien husker vi kanskje at BA snøt meg for muligheten å fly Boeing 767 hele to ganger på en dag (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242). Da man lekte med en potensiell routing til London kom man plutselig på denne opplevelsen og BA780/1 opereres fortsatt med 767. Så man fant ut at det var like greit å booke denne. I tillegg ville man jo da tjene litt poeng på kontoen min hos BA også. "Tilslutningsflyet" fra SVG ble booket etterpå. Men det er vel ikke hemmelig at denne også ble booket av aerofile årsaker. Hadde til gode å fly med en Saab. Og dette ville man jo tjene poeng på uansett.

Dagen kom og ikke overraskende våknet man unødvendig tidlig. Nuvel. Man fikk tid til å ta en rolig morgen og drive med vanlige sysler som bespisning av frokost og de andre morgenritualene. Tok en lang dusj og pakket de siste tingene før man kom seg avgårde. Morsomt hvordan du noen ganger finner ut at du skal pakke om bagasjen sånn i siste liten. Denne gangen hadde jeg beslutningsvegring for om jeg skulle klare meg med kun trillekoffert eller om jeg skulle ta med håndbagasje også. Jeg endte opp med det siste og allverdens toalettsaker fant veien opp i kofferten.

Så da ble det å finne en bagasjelapp til den den da man en drøy halvtime senere gikk av flybussen på Sola sånn ganske nøyaktig en time før flyavgang. Etter at koffert var tagget og sendt avgårde fant man veien gjennom sikkerhetskontrollen. Rolig tid på dagen der og man kom seg fort gjennom. Fant en pølse og en cola i kiosken som jeg tok med meg til en sitteplass der jeg hadde god utsikt mot en gris fra Lufthansa som nettopp var ankommet.

Etterhvert kom også dagens første maskin inn for landing og det var SE-LXH som skulle ta meg til Stockholm denne ettermiddagen. SAAB 2000 var en ny maskin for meg. Turnaround på en 50-seter tar ikke veldig lang tid, så det tok noen minutter til, så var boarding i gang.

31.10.2013, kl 13:00
SK1494 Stavanger - Stockholm
Saab 2000 SE-LXH
Sete: 5A

Boarding gikk raskt unna og vi var vel rundt 42 passasjerer på denne flighten hvis jeg ikke husker feil. Grei load det på en tidlig torsdag ettermiddag. Det var ei hyggelig svensk blondine som hadde ansvaret for kabinen denne ettermiddagen. Og jeg kunne allerede ved annonseringen se noen forskjeller fra hvordan Widerøe gjør det på sine grønne. Widerøe har en innspilt sikkerhetsannonsering som går over anlegget mens den kabinansatte demonstrerer. Men hos Braathens Regional (som opererer disse flightene for SAS) er det ingen innspilt melding. I stedet ba cabincrew oss følge med på hvordan sikkerhetsutstyret brukes. Dette viste hun kjapt og greit når hun var ferdig med selve annonseringen. Setebeltet, oksygen-maska og livvesten ble raskt demonstrert.

En annen ting jeg la merke til. SAAB 2000 har oksygenmasker installert (som demostrert). Og jeg brukte noen uker i sommer til å fundere på hvorfor WIderøe ikke har det i sine maskiner. Det gjelder hverftfall -100/200 og -300 maskinene. Så ingen oksygenmaske bli demonstrert hos Widerøe i løpet av de tre ukene jeg fartet rundt i sommer. Nuvel det var en digresjon.

Motorene var ihvertfall i ferd med å starte opp og jeg kunne notere meg at SAAB 2000 var definitivt mer stillegående en jeg hadde forventet. Jeg satt å rad 5 som var rett ved siden av motorene. Maskinen var parkert «på tvers» i forhold til gaten så det var ikke nødvendig med pushback. Maskinen takset direkte ut til bane 18 etter oppstart. Vi tok av og dreide etterhvert mot kurs for Arlanda. Flytid i dag var beregnet til en time og femten minutter. Turen gikk greit unna. En del urolig luft innimellom skylagene så det ble noe turbulens underveis, men ingenting ubehagelig.

http://25.media.tumblr.com/e8d38e242a4d135451994ce0a5a4d7d0/tumblr_mvjbk5lWgb1qbvdqdo1_500.jpg

Underveis ble det bob i vanlig SAS-stil. Jeg tok en kopp te og fikk i tillegg påfyll underveis. Ellers brukte jeg tiden på å slappe av, slumre og nyte min første tur i en SAAB i lufta.

http://25.media.tumblr.com/dc65faee0bfe123bba39c72b8b804b6c/tumblr_mvjbk7ZRwv1qbvdqdo1_500.jpg

Landet før rutetid på Arlanda og parkerte på fjernpark med etterfølgende bussing til terminalen. Fant veien fort fra «bussholdeplassen» til bagasjebåndet der kofferten min kjapt ble plukket opp og jeg fant veien ut i friluft.

Hadde veldig god tid i Stockholm. Kunne definitivt muligens tatt et tidligere fly, men da forsvant jo hele poenget med denne omveien. Boeing 767 skulle altså flys for første gang. Et par uker før avreise kom det en mail fra BA som blant annet kunne tilby en oppgradering til CE for 800 SEK. Når man i utgangspunkt hadde betalt en tusen-lapp for billetten var dette en no-brainer denne gangen. Særlig siden ventetiden på ARN var en stund. Lounge-access er gøy. Dessuten så man frem til å teste produktet på Club Europa i lufta.

Etter litt «frisk luft» hoppet jeg på en av shuttlebussene utenfor terminal 5 og hoppet noen minutter senere av ved terminal 2. Fant en innsjekkingsskranke, leverte passet og fikk et boardingpass med «business class» på. Stilig! I tillegg fikk kofferten en pri-tag.

Fant veien gjennom sikkerhetskontrollen og etterhvert opp i andre etasje og inn i Menzies sin Aurora-lounge. Boardingpass ble kontrollert og jeg ble ønsket velkommen inn. Ganske stille i loungen på dette tidspunktet, men det skulle sige på med litt flere folk etterhvert.

Fant meg en sitteplass, logget på wifi-nettverket og fant meg noe å bite i og noe å drikke. Utvalget var greit det. Brødmat og pålegg samt nøtter og snacks. På drikkefronten var det noen øltyper å velge mellom i tillegg til vin og alkoholfrie drikkevarer. En ting jeg må jobbe litt med er nok tappe-teknikken på ølkrana. For det skummer fælt. Hehe. Håper snarlig EBG-status vil øke frekvensen på mine lounge-besøk slik at jeg kan trene litt.

Slet litt med å koble meg på nettet med iPad’en men da man endelig klarte det var det klart for noen episoder med «Bones». Utsikt fra loungen til airside var det dessverre lite. Kan godt forstå at denne loungen ikke er blant de mest populære.

Etter noen timer med avslapping i loungen begynte det å nærme seg avgang og man beveget seg etterhvert ut av loungen, bød farvel og fikk ønske om en god reise tilbake. På vei til passkontrollen oppdaget man at de faktisk hadde ei røykebu. Så da ble det en liten pitstop der før man fikk passet kontrollert og man fant seg en plass ved gaten. Ut i fra oppmøte i gate-området skulle det vise seg å bli en ganske full flight denne torsdagskvelden. Boarding kom i gang. Man annonserte boarding etter setenummer, mens passasjerer med status eller business-billett kunne boarde etter eget ønske. Det tok litt tid med boarding. Det skulle vise seg at en god del passasjerer hadde fått nye sitteplasser pga. en equipment-change? Dette gjaldt også meg som ble flyttet fra 8A til 1F. I ettertid er jeg ikke særlig misfornøyd med det da jeg ble flyttet fra en toseter til en treseter på midten med ledig midtsete. Vindusplass var i grunn ikke særlig nødvendig siden det var en kveldsflight, og i tillegg fikk man jo sitte helt fremme. Stas.

Twin Otter
05-11-2013, 22:07
Jeg har dessverre ikke noen bilder å dele fra loungen på Arlanda eller underveis med BA. Loungen var ikke særlig fotogen, og flighten ned til Heathrow gikk i stummende mørke. Av en eller annen grunn så synes jeg ikke det er så enormt viktig å ta bilde av matfat og sånn Og i tillegg så slipper man de rare blikkene. Jeg håper min berettelse er beskrivende nok i seg selv.

31.10.2013, kl 18:50
BA0781 Stockholm - London Heathrow
Boeing 767-300ER
Sete: 1F

Disse utfordringene med endring av seteplasser gjorde også at det var lite kø i «fingeren» så det var bare å spasere rett ombord. Ble ønsket riktig så velkommen av crewet og anvist riktig vei til min plass. Boarding tok som sagt litt tid, men det gjorde i grunn ikke så mye. Sånn er det når man skal fylle en ganske så full 767. I mellomtiden fikk vi utdelt «hot towels». En passasjer dukket ikke opp ved boarding så de måtte unloade litt bagasje. Men ikke lenge etterpå var det tid for å komme avgårde. Døren ble lukket (facínerende mekanikk med motorisert dør som går «opp i taket») og vi kom oss endelig avgårde.

Sikkerhetsdemo på skjerm i bulkhead. Skjermen ble ellers ikke benyttet til noe på flighten bortsett fra en video med ankomst og transfer-informasjon når vi nærmet oss Heathrow.

Etter avgang begynte det å skje saker å ting fremme i galley. Jeg hadde ganske så god oversikt på aktivitetene der da gardinene ikke ble trukket igjen. Først ble det en runde med drikketralla. To mannlige kabinansatte tok seg av business-kabinen. De tok for seg hver sin midtgang og serverte drikke med et smil. Jeg startet med en Tiger som selvsagt ble servert i skikkelige glass i tillegg til at jeg fikk en pose med nøtter. Nam sålangt.

Ikke lenge etter var det klart for middag. Her fikk man tilbud om enten en salat-greie eller en rett med «pork». Jeg gikk for retten med svin og ble ikke skuffet. Maten ble servert på skikkelig tallerken. Jeg valgte hvitvin til maten og den var god den også. Det var et nydelig måltid etterfulgt av litt ost og noen håndlagde sjokolader som smakte helt ok. Ikke noe mer en det. Men osten var nydelig! Så ble det servert kaffe. Etter at jeg var ferdig med måltidet ble brettet tatt unna og jeg ble spurt om jeg ønsket noe mer. Så da ble det en runde med «Baileys on ice» mens jeg slappet av på vei mot Heathrow. En flytid på sånn sirkus to timer og tredve minutter er jo et godt stykke- Utrolig hva du får tid til. Så jeg kronet det hele med en iskald cola da vi vi ettterhvert begynte å nærme oss London.

Som sagt, satt jeg ikke ved vindu så jeg hadde ikke hele kontrollen på geografien, men jeg mener at vi landet fra vest og takset inn til en gate ved terminal 5C, ergo togtur i vente. Siden jeg satt på 1F regnet jeg med å være rimelig kjapt ute av flyet, men jammen ble ikke broen koblet til døra litt lenger bak. Nuvel, spilte ikke så mye rolle i grunn. Vi på CE fikk uansett gå av først før de som satt bak ble sluppet av. Men hvem som går av først spiller nok ikke så stor rolle i grunn når man må ta toget inn til 5A og alle uansett må vente litt på toget. Nuvel.

Man kom seg over til 5A. Og jaggu hadde de ikke en fast-track for passkontrollen også. Man slapp inn der og slapp nok unna litt køtid der. Fant bagasjen som lå og snurret på bagasjebåndet. Kjapt ut og bort til undergrunnen. Fylte opp oyster-kortet før jeg tok Piccadilly inn til Green Park.

http://25.media.tumblr.com/f20b34f33f16c5916c57ef833470e5ad/tumblr_mvjyu3pje51qbvdqdo1_500.jpg

For å booke hotell i London benyttet jeg meg av nettstedet hotwire.com (http://www.hotwire.com). Dette er et nettsted som tilbyr gode priser på hoteller. Denne løsningen betyr at man ikke får vite hvilket hotell man havner på før etter hotellet er booket. For meg som ikke har noen spesiell tilknytning til noe bonusprogram i utlandet så synes jeg denne løsningen er helt kurant. Man velger hvilket geografisk område man ønsker å bo i tillegg kan man velge antall stjerner på hotellet.

Siden jeg skulle på en konferanse i Westminister Hall ønsket jeg et hotell i nærheten. Valget falt på et fire stjerners hotell i området Westminster som skulle ha ca tusenlappen for natta. Når transaksjonen var gjennomført fikk man vite at man var booket på Park Plaza Riverbank Hotel (http://www.parkplaza.com/london-hotel-gb-se1-7tj/gbriver/). Som ligger i Lambeth området på andre siden av Themsen. Kanskje ikke det mest sentrale hotellet. Men med en gangavstand på drøye 15 minutter til konferansesenteret så endte man opp med å være godt fornøyd. Busser gikk rett forbi hotellet hhv. sørover til Vauxhall eller nordover til Victoria undergrunnstasjoner.

Etter å ha tatt Piccadilly-linjen til Green Park byttet jeg til sørgående tog på Victoria-linjen. Var ikke så mange stoppene ned til Vauxhall hvor jeg hoppet av. Da jeg kom opp på gatenivå hadde jeg egentlig staket ut kursen videre ved hjelp av Google Street View. Men siden jeg var litt desorientert og sliten etter en lang reise havnet jeg istedet i en taxi som noen minutter slapp meg av utenfor hotellet. Viste seg at det egentlig ikke var så veldig lang tur. Uansett, fremme var man. Fikk tildelt et rom i på 8th floor som skulle vise seg å være ganske så romslig. Var jeg blitt oppgradert? Usikker. Men det som var sikkert var at jeg var «oppgradert» til et handicap-rom. Badet var stort og var blant annet utstyrt med en rød snor som hang ned fra taket som jeg sikkert kunne dra i hvis jeg hadde lyst på besøk. Men det lot jeg være.

Dagene i London ble fylt med diverse sightseeing i grunn. Hadde egentlig tenkt meg på flymuseum og noe til men det får vi ta en annen gang. I stedet ble det en del turer rundt omkring i London. Dette bildet ble tatt bare et par minutters gange fra hotellet. Så det var ikke forferdelig usentralt i grunn.

http://25.media.tumblr.com/90c9730a13d5e5cd0fd1b8a25ec60fe4/tumblr_mvkwg35sMz1qbvdqdo1_500.jpg

Mer sightseeing:

http://31.media.tumblr.com/6d5015f91400848cb03de8fee2a8faf0/tumblr_mvnlz9eIje1qbvdqdo1_500.jpg

Har en økende interesse for ting som går på skinner og jeg er i grunnen meget facinert av systemet med t-bane og slikt. Ble anbefalt å sjekke ut DLR’n også så man tok blant annet den en tur ut til Greenwich. Facinerende hvordan den svingte og snirklet seg rundt skyskraperne på Canary Wharf.

Måtte også ta en tur opp til Warwick Avenue. Mest siden popartisten Duffy synger en sang om akkurat den plassen der.

http://25.media.tumblr.com/186ef96aec842d317a59e4eb99738f0e/tumblr_mvl8frtdrW1qbvdqdo1_500.jpg

Var på en konferanse fredag og lørdag som var hovedgrunnen for oppholdet. Tiden innimellom og etterpå ble brukt til avslapping på hotellet og på diverse kafeer rundt omkring. Været var noe varierende over oppholdet. Ganske så kaldt og surt mesteparten av tiden. Men solen varmet godt innimellom.

Var noen venner av meg i London på samme konferanse så vi endte opp med å spise sammen noen av kveldene. En kamerat hadde virkelig noen gode tips på spisesteder så vi fikk noen gode måltider. På lørdagskvelden endte vi opp på Wagamama som var en genial plass som serverte diverse asiatiske retter. Nudel-orama for å si det slik. Nydelig mat, uformell men livlig atmosfære. Det virket rett og slett til å være en ganske så trendy plass. Matbilde:

http://24.media.tumblr.com/ea1a262292d39d6f2920141da0c3240a/tumblr_mvnpx2Kcsd1qbvdqdo1_500.jpg

barca
06-11-2013, 12:51
Takk for en interessant rapport til nå.

Fnate
06-11-2013, 20:13
Strålende så langt. Wagamama er faktisk en ganske kul kjede. Er til og med en i Stockholm og det er helt brillefint for en uformell middag.

Bergern
06-11-2013, 20:27
Herlig rapport!
Kan de oksygengreiene ha med at WF-rutene ikke flyr høyt nok til at man trenger dem?

Discus
06-11-2013, 20:32
Takk for fin rapport, både BA-767-eu-versjon og Saab er ikke av det viser oftest her.

Kan de oksygengreiene ha med at WF-rutene ikke flyr høyt nok til at man trenger dem?
Ja, er ikke krav om det da de vil komme ned i 10.000 fot raskt nok ifht. maks høyde.

Twin Otter
06-11-2013, 23:17
Takk for en interessant rapport til nå.

Strålende så langt. Wagamama er faktisk en ganske kul kjede. Er til og med en i Stockholm og det er helt brillefint for en uformell middag.

Takk for hyggelige kommentarer.

Oppdaget faktisk at Wagamama faktisk var en kjede i ettertid når jeg skulle anbefale restauranten videre til andre.

Takk for fin rapport, både BA-767-eu-versjon og Saab er ikke av det viser oftest her.

Kjekt å kunne bidra med litt eksotiske innslag hva angår alternative flytyper.

Twin Otter
06-11-2013, 23:24
Etter noen herlige dager i London ble det til slutt mandag og tid for å tenke på hjemreisen. Skulle gjerne hatt litt mer tid. Får kanskje reise tilbake ut på våren når været blir litt varmere og det frister mer med spaserturer og ytterligere sightseeing…

Avreisedagen fant jeg ut at jeg skulle ta det med ro fra morgenen av. Jeg hadde våknet ganske så tidlig alle dagene jeg var der og var ute av rommet senest i ti-tiden. Men denne dagen ble man værende på rommet og slappet av frem til ca klokken 12 da man tok med seg tingene og sjekket ut. Hotellet var forhåndsbetalt så det var egentlig ikke så veldig mye hokus pokus. Men man hadde nå vært innom minibaren en tur så det var vel greit å gjøre opp for seg. Hadde registrert at Park Plaza var en del av Club Carlson så man funderte på om man kanskje skulle bli medlem der men var litt usikker på om det gikk an å få oppholdet registrert siden man hadde booket via Hotwire. Men det gikk helt fint. Man fikk utdelt medlemskort med en gang, signerte på et ark og oppgav en epost-adresse, så ville man få oppholdet kreditert og en epost med bekreftelse ville komme etterhvert. Sweet.

Park Plaza Riverbank Hotel hadde altså visst seg til å være et veldig bra hotell. Ikke så usentralt som jeg først antok. Jeg hadde ikke utsikt mot Themsen, men mot baksiden og kikket ned på en jernbane fra hotellrommet. Men støyen var ikke for sjenerende og man sov godt hele natten i en svær seng på et stort rom. Meget behagelig opphold.

Etter å ha takket farvel til den hyggelige betjeningen tok jeg turen ut i den høstlige London-lufta. Flyavgang hjem var ikke før i seks-tiden så man hadde tid til litt til. Endte nå opp på Piccadilly Circus hvor Piccadilly-linjen senere tok meg ut til Heathrow igjen. Men først spaserte jeg litt rundt og kikket på livet før jeg fant frem til Pizza Hut hvor jeg fikk meg en god lunsj. Her var det lunsjbuffet med «all you can eat» for snaue 8 pund. Så jeg spiste meg mett her før jeg tok banen ut til Heathrow. Det er litt av en tur helt ut dit, tar jo sin tid. Men Heathrow Express synes jeg faktisk blir litt vel dyrt. Særlig når man har nok tid til å ta tuben i utgangspunktet. Men når alt kom til alt var det sikkert lurt av meg å beregne litt god tid for det ble litt forviklinger ved innsjekk. OLCI ble gjort på app som vanlig men jeg hadde en koffert å sende avgårde så det ble en tur bort om en automat for å printe tag. Da jeg hadde scannet strekkoden fra boardingpasset fikk jeg beskjed om å scanne passet mitt i leseren. Her ble det litt krøll da navnet passet mitt ikke stemte overens med navnet på billetten (altså i profilen min hos SAS). Ingen bombe det. Har aldri rukket å endre navnet der. Sånn går det når man gifter seg, skifter navn, for så å bli separert med dertil etterfølgende navneskifte igjen noen år senere. (for et styr, men sånn er det). Men kontaktet en check in agent som mente det ville bli vanskelig å reise med såpass mismatch mellom navn på billett og pass. Selv om «hovednavnet» mitt stod på begge. I verste fall måtte jeg visstnok regne med å betale et mellomlegg for å endre på billetten. Litt snodig at dette plutselig skulle dukke opp nå etter ganske mye reising med SAS. Menmen.

Man ble hverfall henvist til en annen agent som skjønte greia etter at jeg hadde forklart saken. Man slapp unna betaling av mellomlegg og fikk reise hjem. Men jeg har tatt hintet og skal sørge for å sende inn en skikkelig navneendring til SAS Eurobonus. Det skal gjøres ved første anledning jeg kommer over en kopimaskin. Smått irriterende at det ikke går an å gjøre dette online, men ok...

04.11.2013, kl 18:05
SK1516 London Heathrow - København
Airbus A320 OY-KAW
Sete: 26A

SAS skulle stå for hjemreisen og med en mellomlanding underveis til Stavanger ville man passere det gamle kravet om 35 fligher for EBG som fortsatt gjelder for oss som er midt i en opptjeningsperiode. I ettertid ser jeg at det faktisk hadde holdt med direkteflighten, men er man glad i å fly så… Ja…

Har egentlig ikke så mye å skrive om disse flightene. Men det er noe spesielt med å fly ut av Heathrow.

For det første er det jo alltid spennende å følge med på all trafikken. Var en del fly i kø for avgang. Selv om det var mørkt er det facinerende å se de mange blinkende lysene bortover taksebanene og en og annen opplyst hale. Vi havnet bak en South African A346 som virkelig er lang og smekker. Håper jeg får flydd den lange smekre bussen en dag. I likhet med «hvalen» selvfølgelig, som også står på listen fly jeg har til gode å prøve.

For det andre så er det ganske spesielt å fly ut av London fordi etter avgang så flater flyet ut en liten stund etter avgang og flyr lavt et stykke før de igjen gir gass og klatrer videre. Dette gir jo ganske så spektakulær utsikt (hvis du er heldig med sitteplass og vindretning). Nå gikk jo denne avgangen i kveldsmørke så det var ikke så veldig mye å identifisere. Men alle lysene fra London og de omliggende forsteder er jo noe å se på.

Det ble to ganske så ordinære flighter i SAS GO denne kvelden.

SK1516 var stappfull og man var faktisk litt sent ute med OLCI på denne, sikkert fordi man hadde det så kjekt i London kveden før. Så nødutgangene var allerede knabbet. Hyggelig, opplagt serviceinnstilt crew. Jeg hadde noen danske kroner igjen fra forrige utflukt som jeg valgte å bruke på en Carlsberg på vei mellom London og København. Smakte greit den. Ellers ble det sløving.

Dette var forøvrig min tredje tur i en SAS A320 og min første tur i OY-KAW som ble levert SAS så sent som i september.

Landet på Kastrup 15 minutter før rutetid. Parkerte på en D-gate som var en first-timer for meg. Ikke så rart siden man kom fra et land utenfor Schengen. Passkontrollen gikk fort unna den og man fant tok turen gjennom en veldig stille terminal. De fleste butikkene og spisestedene var i ferd med å stenge. Ble ikke noe loungeopphold denne gangen. Tok heller turen ut i en av røykeområdene for litt «frisk luft» før jeg satte meg ved gate B4 og ventet på siste flyet hjem.

04.11.2013, kl 2245
SK4876 København - Stavanger
Boeing 737-700 LN-TUL
Sete: 11A

Dette var min første tur med den sene kveldsavgangen som nå blir operert med Norsk produksjon altså en avgang som går SVG-CPH-SVG om kvelden. Vanligvis foretrekker jeg nok den noe tidligere avgangen hvis det er mulig å nå den. Men det går uansett greit når man ikke hadde noen forpliktelser dagen etterpå.

LN-TUL kom ned fra Stavanger og hadde en turnaround tid på ca 45 minutter. Etterhvert ble det boarding. Denne flighten var ikke full så man fikk ledig midtsete ved vindusplass ved nødutgangen.

Ellers en begivenhetsløs tur. Sov gjennom helle BOB-runden og alt det der og vi landet tilbake i den kjøige høstlufta i Stavanger på rute fem minutter før midnatt. Hadde ingen ambisjoner om å rekke bussen ved midnattl. Så det ble en runde i tax-free butikken før man fant kofferten som allerede snurret på bagasjebåndet når man kom dit. Måtte vente litt på 0030-avgangen til flybussen men ventettiden gikk greit unna og snart var jeg hjemme igjen og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

Konklusjon

Igjen, beklager at det ikke ble så veldig mye bilder på denne siste delen. Men det er liksom ikke så mye å fotografere når det er mørkt ute synes jeg. Nok om det.

For å konkludere så har det vært en aktiv høst med en del reising. Jeg har etter all sannsynligvis oppnådd målet mitt om EBG. Venter på at de siste flightene skal bli registrert i profilen min. Så får vi se om jeg klarer å rekvalifisere. Det er nok heller tvilsomt, vi får se. Skal ihvertfall prøve å utnytte den så lenge jeg har den.

SAS-flightene denne rapporten dekker har vært ganske så ordinære i grunn. Lite å sette fingeren på bortsett fra litt krøll ved innsjekk på Heathrow. Men det er vel delvis min egen feil, så no stress.

Ellers var det veldig kjekt å fly med en skikkelig widebody på en intra-europeisk flight. Boeing 767 viste seg å være et ganske så komfortabellt fly å reise med. Nå satt jeg jo helt fremme så det gjenstår å se om den samme følelsen av komfort er like gjeldende lenger bak i maskinen. Det får vi kanskje teste ut en annen gang. Jeg er først og fremst glad for å ha logget nok en ny flytype. Når tilbud om en oppgradering kom så ble det jo i det hele tatt en hyggelig opplevelse i grunn med loungebesøk, CE-opplevelse ombord, og ikke minst fast-track både her og der. Håper mitt vennskap med BA fortsetter. Jeg vil definitivt vurdere BA direkte neste gang jeg skal til London. For deres ruter til Stavanger (og Bergen) er verdt og støtte opp om. Dessuten er terminal 5 på Heathrow definitivt mye kjekkere å reise til/fra en terminal 3

Men jeg synes det har vært en spennende reisehøst. Og definitivt et spennende år hva gjelder reising for min del. Ligger an til en Oslotur i desember. Ellers har jeg ingen store reiseplaner fremover. Vi får se hva tiden bringer.

Takk for at dere leser og takk for hyggelige kommentarer.