Twin Otter
05-11-2013, 21:37
Jeg liker å ta meg en skikkelig luftetur sånn rundt i oktober en gang. Ingen umiddelbare planer om å slutte med det. Var i London på studietur i månedsskiftet februar/mars og fant ut at dette er en by jeg liker meg godt i. Da det dukket opp en interessant event i november som man kunne tenke seg å ta del i var det avgjort og man tok sikte på en langhelg i London.
Den observante leser vil snart oppdage at jeg nå avviker fra planen om å fly kun med SK/WF og sløser bort en mulighet til ytterligere en segment nærmere EBG .Men hvis vi ser litt tilbake i historien husker vi kanskje at BA snøt meg for muligheten å fly Boeing 767 hele to ganger på en dag (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242). Da man lekte med en potensiell routing til London kom man plutselig på denne opplevelsen og BA780/1 opereres fortsatt med 767. Så man fant ut at det var like greit å booke denne. I tillegg ville man jo da tjene litt poeng på kontoen min hos BA også. "Tilslutningsflyet" fra SVG ble booket etterpå. Men det er vel ikke hemmelig at denne også ble booket av aerofile årsaker. Hadde til gode å fly med en Saab. Og dette ville man jo tjene poeng på uansett.
Dagen kom og ikke overraskende våknet man unødvendig tidlig. Nuvel. Man fikk tid til å ta en rolig morgen og drive med vanlige sysler som bespisning av frokost og de andre morgenritualene. Tok en lang dusj og pakket de siste tingene før man kom seg avgårde. Morsomt hvordan du noen ganger finner ut at du skal pakke om bagasjen sånn i siste liten. Denne gangen hadde jeg beslutningsvegring for om jeg skulle klare meg med kun trillekoffert eller om jeg skulle ta med håndbagasje også. Jeg endte opp med det siste og allverdens toalettsaker fant veien opp i kofferten.
Så da ble det å finne en bagasjelapp til den den da man en drøy halvtime senere gikk av flybussen på Sola sånn ganske nøyaktig en time før flyavgang. Etter at koffert var tagget og sendt avgårde fant man veien gjennom sikkerhetskontrollen. Rolig tid på dagen der og man kom seg fort gjennom. Fant en pølse og en cola i kiosken som jeg tok med meg til en sitteplass der jeg hadde god utsikt mot en gris fra Lufthansa som nettopp var ankommet.
Etterhvert kom også dagens første maskin inn for landing og det var SE-LXH som skulle ta meg til Stockholm denne ettermiddagen. SAAB 2000 var en ny maskin for meg. Turnaround på en 50-seter tar ikke veldig lang tid, så det tok noen minutter til, så var boarding i gang.
31.10.2013, kl 13:00
SK1494 Stavanger - Stockholm
Saab 2000 SE-LXH
Sete: 5A
Boarding gikk raskt unna og vi var vel rundt 42 passasjerer på denne flighten hvis jeg ikke husker feil. Grei load det på en tidlig torsdag ettermiddag. Det var ei hyggelig svensk blondine som hadde ansvaret for kabinen denne ettermiddagen. Og jeg kunne allerede ved annonseringen se noen forskjeller fra hvordan Widerøe gjør det på sine grønne. Widerøe har en innspilt sikkerhetsannonsering som går over anlegget mens den kabinansatte demonstrerer. Men hos Braathens Regional (som opererer disse flightene for SAS) er det ingen innspilt melding. I stedet ba cabincrew oss følge med på hvordan sikkerhetsutstyret brukes. Dette viste hun kjapt og greit når hun var ferdig med selve annonseringen. Setebeltet, oksygen-maska og livvesten ble raskt demonstrert.
En annen ting jeg la merke til. SAAB 2000 har oksygenmasker installert (som demostrert). Og jeg brukte noen uker i sommer til å fundere på hvorfor WIderøe ikke har det i sine maskiner. Det gjelder hverftfall -100/200 og -300 maskinene. Så ingen oksygenmaske bli demonstrert hos Widerøe i løpet av de tre ukene jeg fartet rundt i sommer. Nuvel det var en digresjon.
Motorene var ihvertfall i ferd med å starte opp og jeg kunne notere meg at SAAB 2000 var definitivt mer stillegående en jeg hadde forventet. Jeg satt å rad 5 som var rett ved siden av motorene. Maskinen var parkert «på tvers» i forhold til gaten så det var ikke nødvendig med pushback. Maskinen takset direkte ut til bane 18 etter oppstart. Vi tok av og dreide etterhvert mot kurs for Arlanda. Flytid i dag var beregnet til en time og femten minutter. Turen gikk greit unna. En del urolig luft innimellom skylagene så det ble noe turbulens underveis, men ingenting ubehagelig.
http://25.media.tumblr.com/e8d38e242a4d135451994ce0a5a4d7d0/tumblr_mvjbk5lWgb1qbvdqdo1_500.jpg
Underveis ble det bob i vanlig SAS-stil. Jeg tok en kopp te og fikk i tillegg påfyll underveis. Ellers brukte jeg tiden på å slappe av, slumre og nyte min første tur i en SAAB i lufta.
http://25.media.tumblr.com/dc65faee0bfe123bba39c72b8b804b6c/tumblr_mvjbk7ZRwv1qbvdqdo1_500.jpg
Landet før rutetid på Arlanda og parkerte på fjernpark med etterfølgende bussing til terminalen. Fant veien fort fra «bussholdeplassen» til bagasjebåndet der kofferten min kjapt ble plukket opp og jeg fant veien ut i friluft.
Hadde veldig god tid i Stockholm. Kunne definitivt muligens tatt et tidligere fly, men da forsvant jo hele poenget med denne omveien. Boeing 767 skulle altså flys for første gang. Et par uker før avreise kom det en mail fra BA som blant annet kunne tilby en oppgradering til CE for 800 SEK. Når man i utgangspunkt hadde betalt en tusen-lapp for billetten var dette en no-brainer denne gangen. Særlig siden ventetiden på ARN var en stund. Lounge-access er gøy. Dessuten så man frem til å teste produktet på Club Europa i lufta.
Etter litt «frisk luft» hoppet jeg på en av shuttlebussene utenfor terminal 5 og hoppet noen minutter senere av ved terminal 2. Fant en innsjekkingsskranke, leverte passet og fikk et boardingpass med «business class» på. Stilig! I tillegg fikk kofferten en pri-tag.
Fant veien gjennom sikkerhetskontrollen og etterhvert opp i andre etasje og inn i Menzies sin Aurora-lounge. Boardingpass ble kontrollert og jeg ble ønsket velkommen inn. Ganske stille i loungen på dette tidspunktet, men det skulle sige på med litt flere folk etterhvert.
Fant meg en sitteplass, logget på wifi-nettverket og fant meg noe å bite i og noe å drikke. Utvalget var greit det. Brødmat og pålegg samt nøtter og snacks. På drikkefronten var det noen øltyper å velge mellom i tillegg til vin og alkoholfrie drikkevarer. En ting jeg må jobbe litt med er nok tappe-teknikken på ølkrana. For det skummer fælt. Hehe. Håper snarlig EBG-status vil øke frekvensen på mine lounge-besøk slik at jeg kan trene litt.
Slet litt med å koble meg på nettet med iPad’en men da man endelig klarte det var det klart for noen episoder med «Bones». Utsikt fra loungen til airside var det dessverre lite. Kan godt forstå at denne loungen ikke er blant de mest populære.
Etter noen timer med avslapping i loungen begynte det å nærme seg avgang og man beveget seg etterhvert ut av loungen, bød farvel og fikk ønske om en god reise tilbake. På vei til passkontrollen oppdaget man at de faktisk hadde ei røykebu. Så da ble det en liten pitstop der før man fikk passet kontrollert og man fant seg en plass ved gaten. Ut i fra oppmøte i gate-området skulle det vise seg å bli en ganske full flight denne torsdagskvelden. Boarding kom i gang. Man annonserte boarding etter setenummer, mens passasjerer med status eller business-billett kunne boarde etter eget ønske. Det tok litt tid med boarding. Det skulle vise seg at en god del passasjerer hadde fått nye sitteplasser pga. en equipment-change? Dette gjaldt også meg som ble flyttet fra 8A til 1F. I ettertid er jeg ikke særlig misfornøyd med det da jeg ble flyttet fra en toseter til en treseter på midten med ledig midtsete. Vindusplass var i grunn ikke særlig nødvendig siden det var en kveldsflight, og i tillegg fikk man jo sitte helt fremme. Stas.
Den observante leser vil snart oppdage at jeg nå avviker fra planen om å fly kun med SK/WF og sløser bort en mulighet til ytterligere en segment nærmere EBG .Men hvis vi ser litt tilbake i historien husker vi kanskje at BA snøt meg for muligheten å fly Boeing 767 hele to ganger på en dag (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242). Da man lekte med en potensiell routing til London kom man plutselig på denne opplevelsen og BA780/1 opereres fortsatt med 767. Så man fant ut at det var like greit å booke denne. I tillegg ville man jo da tjene litt poeng på kontoen min hos BA også. "Tilslutningsflyet" fra SVG ble booket etterpå. Men det er vel ikke hemmelig at denne også ble booket av aerofile årsaker. Hadde til gode å fly med en Saab. Og dette ville man jo tjene poeng på uansett.
Dagen kom og ikke overraskende våknet man unødvendig tidlig. Nuvel. Man fikk tid til å ta en rolig morgen og drive med vanlige sysler som bespisning av frokost og de andre morgenritualene. Tok en lang dusj og pakket de siste tingene før man kom seg avgårde. Morsomt hvordan du noen ganger finner ut at du skal pakke om bagasjen sånn i siste liten. Denne gangen hadde jeg beslutningsvegring for om jeg skulle klare meg med kun trillekoffert eller om jeg skulle ta med håndbagasje også. Jeg endte opp med det siste og allverdens toalettsaker fant veien opp i kofferten.
Så da ble det å finne en bagasjelapp til den den da man en drøy halvtime senere gikk av flybussen på Sola sånn ganske nøyaktig en time før flyavgang. Etter at koffert var tagget og sendt avgårde fant man veien gjennom sikkerhetskontrollen. Rolig tid på dagen der og man kom seg fort gjennom. Fant en pølse og en cola i kiosken som jeg tok med meg til en sitteplass der jeg hadde god utsikt mot en gris fra Lufthansa som nettopp var ankommet.
Etterhvert kom også dagens første maskin inn for landing og det var SE-LXH som skulle ta meg til Stockholm denne ettermiddagen. SAAB 2000 var en ny maskin for meg. Turnaround på en 50-seter tar ikke veldig lang tid, så det tok noen minutter til, så var boarding i gang.
31.10.2013, kl 13:00
SK1494 Stavanger - Stockholm
Saab 2000 SE-LXH
Sete: 5A
Boarding gikk raskt unna og vi var vel rundt 42 passasjerer på denne flighten hvis jeg ikke husker feil. Grei load det på en tidlig torsdag ettermiddag. Det var ei hyggelig svensk blondine som hadde ansvaret for kabinen denne ettermiddagen. Og jeg kunne allerede ved annonseringen se noen forskjeller fra hvordan Widerøe gjør det på sine grønne. Widerøe har en innspilt sikkerhetsannonsering som går over anlegget mens den kabinansatte demonstrerer. Men hos Braathens Regional (som opererer disse flightene for SAS) er det ingen innspilt melding. I stedet ba cabincrew oss følge med på hvordan sikkerhetsutstyret brukes. Dette viste hun kjapt og greit når hun var ferdig med selve annonseringen. Setebeltet, oksygen-maska og livvesten ble raskt demonstrert.
En annen ting jeg la merke til. SAAB 2000 har oksygenmasker installert (som demostrert). Og jeg brukte noen uker i sommer til å fundere på hvorfor WIderøe ikke har det i sine maskiner. Det gjelder hverftfall -100/200 og -300 maskinene. Så ingen oksygenmaske bli demonstrert hos Widerøe i løpet av de tre ukene jeg fartet rundt i sommer. Nuvel det var en digresjon.
Motorene var ihvertfall i ferd med å starte opp og jeg kunne notere meg at SAAB 2000 var definitivt mer stillegående en jeg hadde forventet. Jeg satt å rad 5 som var rett ved siden av motorene. Maskinen var parkert «på tvers» i forhold til gaten så det var ikke nødvendig med pushback. Maskinen takset direkte ut til bane 18 etter oppstart. Vi tok av og dreide etterhvert mot kurs for Arlanda. Flytid i dag var beregnet til en time og femten minutter. Turen gikk greit unna. En del urolig luft innimellom skylagene så det ble noe turbulens underveis, men ingenting ubehagelig.
http://25.media.tumblr.com/e8d38e242a4d135451994ce0a5a4d7d0/tumblr_mvjbk5lWgb1qbvdqdo1_500.jpg
Underveis ble det bob i vanlig SAS-stil. Jeg tok en kopp te og fikk i tillegg påfyll underveis. Ellers brukte jeg tiden på å slappe av, slumre og nyte min første tur i en SAAB i lufta.
http://25.media.tumblr.com/dc65faee0bfe123bba39c72b8b804b6c/tumblr_mvjbk7ZRwv1qbvdqdo1_500.jpg
Landet før rutetid på Arlanda og parkerte på fjernpark med etterfølgende bussing til terminalen. Fant veien fort fra «bussholdeplassen» til bagasjebåndet der kofferten min kjapt ble plukket opp og jeg fant veien ut i friluft.
Hadde veldig god tid i Stockholm. Kunne definitivt muligens tatt et tidligere fly, men da forsvant jo hele poenget med denne omveien. Boeing 767 skulle altså flys for første gang. Et par uker før avreise kom det en mail fra BA som blant annet kunne tilby en oppgradering til CE for 800 SEK. Når man i utgangspunkt hadde betalt en tusen-lapp for billetten var dette en no-brainer denne gangen. Særlig siden ventetiden på ARN var en stund. Lounge-access er gøy. Dessuten så man frem til å teste produktet på Club Europa i lufta.
Etter litt «frisk luft» hoppet jeg på en av shuttlebussene utenfor terminal 5 og hoppet noen minutter senere av ved terminal 2. Fant en innsjekkingsskranke, leverte passet og fikk et boardingpass med «business class» på. Stilig! I tillegg fikk kofferten en pri-tag.
Fant veien gjennom sikkerhetskontrollen og etterhvert opp i andre etasje og inn i Menzies sin Aurora-lounge. Boardingpass ble kontrollert og jeg ble ønsket velkommen inn. Ganske stille i loungen på dette tidspunktet, men det skulle sige på med litt flere folk etterhvert.
Fant meg en sitteplass, logget på wifi-nettverket og fant meg noe å bite i og noe å drikke. Utvalget var greit det. Brødmat og pålegg samt nøtter og snacks. På drikkefronten var det noen øltyper å velge mellom i tillegg til vin og alkoholfrie drikkevarer. En ting jeg må jobbe litt med er nok tappe-teknikken på ølkrana. For det skummer fælt. Hehe. Håper snarlig EBG-status vil øke frekvensen på mine lounge-besøk slik at jeg kan trene litt.
Slet litt med å koble meg på nettet med iPad’en men da man endelig klarte det var det klart for noen episoder med «Bones». Utsikt fra loungen til airside var det dessverre lite. Kan godt forstå at denne loungen ikke er blant de mest populære.
Etter noen timer med avslapping i loungen begynte det å nærme seg avgang og man beveget seg etterhvert ut av loungen, bød farvel og fikk ønske om en god reise tilbake. På vei til passkontrollen oppdaget man at de faktisk hadde ei røykebu. Så da ble det en liten pitstop der før man fikk passet kontrollert og man fant seg en plass ved gaten. Ut i fra oppmøte i gate-området skulle det vise seg å bli en ganske full flight denne torsdagskvelden. Boarding kom i gang. Man annonserte boarding etter setenummer, mens passasjerer med status eller business-billett kunne boarde etter eget ønske. Det tok litt tid med boarding. Det skulle vise seg at en god del passasjerer hadde fått nye sitteplasser pga. en equipment-change? Dette gjaldt også meg som ble flyttet fra 8A til 1F. I ettertid er jeg ikke særlig misfornøyd med det da jeg ble flyttet fra en toseter til en treseter på midten med ledig midtsete. Vindusplass var i grunn ikke særlig nødvendig siden det var en kveldsflight, og i tillegg fikk man jo sitte helt fremme. Stas.