PDA

View Full Version : Flygelederforeningen hadde rett!!


Hurum
22-04-2006, 00:16
Flygelederforeningen hadde rett
- Flygelederne hadde rett i sin vurdering av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene, sier styreleder Anders Talleraas i Avinor.
Avinors administrerende direktør Randi Flesland (bak) gikk av i desember. Nå sier styreformann Anders Talleraas (foran) at Flygelederne hadde rett i sin vurdering av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene. bildet er fra 2004.

Han innrømmer samtidig at flysikringsdivisjonen, ledelsen og styret i Avinor tok feil.

Talleraas sier styret i Avinor i desember ble klar over at ledelsen i Avinor hadde feilvurdert situasjonen, og at man sto i en situasjon hvor selskapet kunne være underbemannet med mellom 60 og 80 flygeledere.

- Vi oppdaget dette i desember, omtrent på det tidspunkt administrerende direktør Randi Flesland i Avinor gikk av, sier Talleraas.

Talleraas sier Avinor orienterte Samferdselsministeren om feilvurderingen i desember, før Flesland gikk av.

Han sier opplysningen om feilvurderingen også framkommer i Avinors såkalte paragraf 10-plan, som er Avinors rapport til departementet. Paragraf 10-planen ble oversendt departementet før påske og danner utgangspunkt for en stortingsmelding som Samferdselsdepartementet annethvert år utarbeider om Avinor.

Talleraas sier den forrige Avinor-administrasjonens feilvurdering av bemanningssituasjonen blant flygelederne skyldes tallmateriale fra 2003.

- Styret tar naturligvis sin del av ansvaret for denne feilvurderingen; selv om det er klart at det er lettere for administrasjonen å ha innsikt i detaljer om forutsetningene for tallberegninger, sier styreleder Anders Talleraas til NTB

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier til NTB at hun ikke kan huske om hun ble informert av styreleder Talleraas om Avinors feilvurdering før eller etter at Avinors daværende administrerende direktør Randi Flesland gikk av.

- Dette må jeg undersøke nærmere før jeg kan svare på, sier Navarsete til NTB fredag kveld.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1288518.ece

ANX
22-04-2006, 00:31
Hva VAR det jeg sa?

Flygelederne vet best hvor skoen trykker i ATC, og har i årevis prøvd å fortelle Avinor om behovet. Men neida.

What else is new? Arghhhh.

Atco
22-04-2006, 03:38
Kamelene går ned i rikt monn om dagen hos Avinor....men frykt ei....vi har folk på tur til gulfen, som kan sende hjem flere....


:mol

EB
22-04-2006, 07:45
Kanskje et tankekors om hvordan man får frem budskapet? Jeg innrømmer at jeg stolte mest på Avinor og Randi Flesland - men kanskje på grunn av diskusjonsmetoden og det typiske språket for fagforeninger...

atck
22-04-2006, 08:53
Originally posted by EB


Kanskje et tankekors om hvordan man får frem budskapet? Jeg innrømmer at jeg stolte mest på Avinor og Randi Flesland - men kanskje på grunn av diskusjonsmetoden og det typiske språket for fagforeninger...

Var det noe av det vi flygeledere informerte om her på Scanair som var typisk fagforeningsprat?

Hvis man skal snakke om tankekors så kan det kanskje være en ide å reflektere litt over medias makt og folkets forutinntatthet. Man kan for eksempel lese Dagbladets artikkel om denne saken og se hva slags holdninger vedkommende prøver å overføre til sine lesere. Makan til uetterettelig artikkel skal man lete lenge etter:
Dagbladet beskriver situasjonen (http://www.dagbladet.no/dinside/2006/04/21/464151.html)

Som fagpersonell informerte vi om situasjonen, og mange av dere valgte å tro på det som stod i avisene. Your loss.

Uansett: Det nytter ikke å gråte over sanden som rant ut av timeglasset under brua i fjor. Nå må vi se opp og fram. Vi har fått en kompetent leder som nok skal få oss back on track. Men det medfører nok en del backtrack. :spin:

EB
22-04-2006, 08:56
Ja du sier det så pent - my loss!

Hurum
22-04-2006, 12:32
Nors luftfart er jo bare rør. Synes hele styret i Avinor bør trekke seg. Talleraas burde tatt sin hatt for lenge siden. Hvem ved sine fulle fem vil ansatte Flesland nå?
Få luftarten opp å gå igjen....

Hurum
22-04-2006, 13:39
Og framtiden ser ikke lyst ut....for passasjerene

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113729

Nok en gang må vi belage oss på at andre skal "redde" oss...denne gangen er det svenskene....

Heia Norge :nor

Farmer
22-04-2006, 15:07
I VG artikkelen skrives det : "Et sted mellom 80 og 90 flygeledere mangler, det er Norsk flygelederforening og Avinor nå endelig enige om "

Hvor lang tid vil det i beste fall ta for å få så mange nye på plass ?
Kan det gjøres noen grep slik at man behøver færre, eller er det det som er gjort med de sammenslåinger og endringer som allerede er gjort?

M609
22-04-2006, 15:10
Beste fall? Gitt den utdanningstakten de snakker om vil det ta 4-5 år, da er ikke pensjonsavgang og folk som slutter regnet med. Mitt stalltips er at det vil komme seg slik at det mest prekære er løst i kanskje 2009.

Hurum
22-04-2006, 15:57
Originally posted by M609


Beste fall? Gitt den utdanningstakten de snakker om vil det ta 4-5 år, da er ikke pensjonsavgang og folk som slutter regnet med. Mitt stalltips er at det vil komme seg slik at det mest prekære er løst i kanskje 2009.

Eller at en klarer å lokke utenlandske flygeledere til Norge. Når norske flygeledere kan flytte til utlandet og jobb, så skulle en tro det motsatte også lar seg gjøre. Selvsagt med nødvendig opplæring. På den måten kan en kanskje redde situasjonen. Kanskje svenske og danske flygeledere er interessert? Og med den nylig avklarende runden med hvor mange vi mangle ri Norge...så ligger alt til rette for et kraftig lønnsløft til våren vil jeg anta :nor

M609
22-04-2006, 16:43
La oss si det slik: Du skal kaste MYE penger etter en danske for at han skal ta jobb på Banak! Det er ikke Oslo, Gardermoen etc som er vanskelig å skaffe folk til, men skitplassene.

Hurum
22-04-2006, 19:27
Originally posted by M609


La oss si det slik: Du skal kaste MYE penger etter en danske for at han skal ta jobb på Banak! Det er ikke Oslo, Gardermoen etc som er vanskelig å skaffe folk til, men skitplassene.

I følge media er det Bodø kontrollsentral som gjør at flyene blir sluset gjennom Sverige lengst mulig. Bodø er vel ikke akkurat noen "skitplass"...

Dessuten hører en jo jevnlig at det er redusert trafikk pga manglende kapasitet ved Røyken kontrollsentral.....har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.;)

Oslo Gardermoen har vel vanligvis redusert trafikk av andre årsaker enn manglende flyveledere har jeg inntrykket av.

LN-ATC
22-04-2006, 23:47
Originally posted by Hurum
I følge media er det Bodø kontrollsentral som gjør at flyene blir sluset gjennom Sverige lengst mulig. Bodø er vel ikke akkurat noen "skitplass"...
(...)
har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.

Siden når ble media en pålitelig kilde? Så langt har riksdekkende media driti ganske mye i hva som skjer ved de såkalte skitplassene.

M609s "hjemflyplass", Bardufoss (:p), har for eksempel restriksjoner.

NOTAM (http://80.203.214.34/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENDU-0053/06) og NOTAM (http://80.203.214.34/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENDU-0054/06).

Jeg tror kanskje at også flere av disse skitplassene burde gjort det samme, istedet for å drive (ulovlig?) rovdrift av de ansatte.

Hurum
22-04-2006, 23:58
Originally posted by LN-ATC


Originally posted by Hurum
I følge media er det Bodø kontrollsentral som gjør at flyene blir sluset gjennom Sverige lengst mulig. Bodø er vel ikke akkurat noen "skitplass"...
(...)
har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.

Siden når ble media en pålitelig kilde? Så langt har riksdekkende media driti ganske mye i hva som skjer ved de såkalte skitplassene.

M609s "hjemflyplass", Bardufoss (:p), har for eksempel restriksjoner.

NOTAM (http://80.203.214.34/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENDU-0053/06) og NOTAM (http://80.203.214.34/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENDU-0054/06).

Jeg tror kanskje at også flere av disse skitplassene burde gjort det samme, istedet for å drive (ulovlig?) rovdrift av de ansatte.

Men nå har vel flygelederne selv gått ut i media og bekreftet at Bodø er et av de største problemene. Og som reisende så er vel restriksjoner i Røyken/Bodø langt verre enn at det blir restriksjoner rundt Bardufoss lufthavn vil jeg tro.
Oppfatter jeg deg slik at om flyglederne i Bardufoss og banak får tilført ressusrser så vil flytrafikken i Norge gå bedre? Spør av uvitenhet...for en som ikke er inne i dette vil det resonnementet høres svært merkelig ut når en sitter i Bergen, Trondheim og Stavanger og får beskjed om at flyene blir forsinket nok en gang pga manglende kapasitet ved Røyken.

Synes forøvrig det ble nok skit og drit her...

Airwolf
23-04-2006, 00:27
Dette er bare noe Talleraas kommer med for å få en litt mer behagelig hverdag i forholdet til den nye samferdselsministeren. Noe måtte han gjøre etter at styret lot seg påvirke av opptøyene på Røyken og ga etter for alle av flygeledernes krav, noe som blir dyrt for oss skattebetalere ;)

LN-ATC
23-04-2006, 00:36
Du sa du ikke hadde hørt om redusert trafikk ved for eksempel Banak pga mangel på flygeledere. Jeg kom med en opplysning om at ved Bardufoss har de restriksjoner, som en slags sammenligning.

Men så lenge trafikken i Sør-Norge går greit, er det ikke så mange som bryr seg om hva som skjer i distriktene. :nor

Hurum
23-04-2006, 00:46
Originally posted by LN-ATC


Du sa du ikke hadde hørt om redusert trafikk ved for eksempel Banak pga mangel på flygeledere. Jeg kom med en opplysning om at ved Bardufoss har de restriksjoner, som en slags sammenligning.

Men så lenge trafikken i Sør-Norge går greit, er det ikke så mange som bryr seg om hva som skjer i distriktene. :nor

Vi har jo en regjering med såkalla sterk distriktspolitikk...så om ingen bryr seg om distriktene nå så kommer det nok ikke til å skje :nor

"What if this is as good as it gets?"

Gandalf
23-04-2006, 01:43
"oss skattebetalere" er tull og tøys. Avinor er selvfinansierende, og har vært det siden 1993, da Luftfartsverket ble forvaltningsbedrift.

Atco
23-04-2006, 03:06
Originally posted by Airwolf


Dette er bare noe Talleraas kommer med for å få en litt mer behagelig hverdag i forholdet til den nye samferdselsministeren. Noe måtte han gjøre etter at styret lot seg påvirke av opptøyene på Røyken og ga etter for alle av flygeledernes krav, noe som blir dyrt for oss skattebetalere ;)


Største P*** pratet jeg har hørt på lenge.....

Hvis det er noe styret har demonstrert så er det i alle fall at de IKKE skulle høre på innvendinger fra flygelederene m.h.t take-off 05. Det har blitt advart om mangt og meget de siste årene, dette gjelder både bemanning, sektorisering, utdanning, "raseringen" av flynavigasjonstjenesten etc. uten at det ble tatt til følge.

Resultatet ser vi i dag:
-kritisk bemannings situasjon
-flygelederene som er dritt lei hele firmaet, og drar utenlands
-masse tjenester må kjøpes (fra b.l.a Sverige) for å klare eks den sårt trengte oppgraderingen til NATCON i Bodø (husk...vi hadde ALLE disse folkene, men de sluttet i protest) garantert dyrere enn om vi gjorde det selv

Hvis det er noen som bruker "skattebetalernes/passasjerenes" penger så er det da FAEN meg Avinor selv.....

Airwolf: Prøv for engangs skyld å svare på et spørsmål om et av dine tøvete inlegg:

Hvilke "alle flygelederenes krav" er det du sikter til?

Tenker du på slike ting som SOL/NORSIM? Eller det at det blir en stor-approach?
Faktum er at hvis det var noen interesse for å spare penger, så burde man ikke bygge noe på GM i det hele tatt. Believe me.....her snakker man om å bruke noen hundre millioner, for å legge ned et anlegg som har kostet nær en milliard og fungerer utmerket, bare for å gjøre akkurat samme jobben, og dette angivelig for å spare 10 mill i året i driftsutgifter....
Forventer en liste fra deg med alle de kravene vi flygeledere på Røyken har stilt...

Sander Johansen
Flygeleder Oslo APP

EB
23-04-2006, 07:55
Fortsatt snakkes det med store ord...(...på samme måte som under konflikten da jeg nok valgte feil side mye på grunn av diskusjonsformen!!)

atck
23-04-2006, 09:36
Det er et eller annet herlig neanderthal-aktig over Airwolfs stadige forsøk på å trolle i diskusjonene her på Scanair.

Det at moderatorene ikke tar et oppgjør med denslags agitasjon befester bare påstanden om at Scanair framstår som et underforum av VG-nett eller Veggavisen.
Som de fleste vil observere har den gode diskusjonen stoppet opp og så ender vi bare opp med bare "drittslenging".
Den som påstår at det i slike tilfeller er bra å få innspill fra "den andre siden" skjønner tydeligvis ikke at slike provokasjoner hindrer flere av oss bransjefolk å komme med våre tanker om situasjonen.

Til Scanair har tatt et oppgjør med Airwolf og dess like vil forumet aldri bli hevet opp til det bransjeforumet de tydeligvis ønsker å være.

EB
23-04-2006, 09:40
Mye bra fra atck...:up: Men om man ønsker seg et bransjeforum eller et "hverdags/hobbyforum" er vel en annen diskusjon. Jeg er fornøyd med sistnevnte...

atck
23-04-2006, 09:46
Originally posted by EB


Mye bra fra atck...:up: Men om man ønsker seg et bransjeforum eller et "hverdags/hobbyforum" er vel en annen diskusjon. Jeg er fornøyd med sistnevnte...

Fett nok, det er gøy med en blanding av hobby og bransje. Men fortsetter man på dette viset vil diskusjonene fortsette med å være en gjentakelse av det som stod i VG eller Dagbladet uten korreksjon fra de som er in-the-know.

Så hvis man er fornøyd med det er det bare å ture fram som man har gjort til nå.

K, out.

sail4fun
23-04-2006, 09:49
ATCK er som andre har nevnt tidligere, "vi" går glipp av mye insider info forde for mange tråder blir ødelagt av enkelt individer.

Med en høyere faglig standard så vil forumet tiltrekke seg flere insider, som igjen vil bidra med med faginfo , så enkelt er det.

Og det handler ikke så mye om OT trådene , men de trådene som begynner som gode
bransjetråder , men som ender opp som trakasering av enkelt grupper og selskap/organisasjoner.

wf145
23-04-2006, 17:17
Og her er vi inne på noko vesentleg. Så lenge vi greier å halde trådane på eit sakelg nivå, så vil fleire kome med faglege innspel, og dermed heve kvaliteten på forumet. Ueinigheit må sjølvsagt forekome, men hald det på eit sakleg nivå, ikkje gå ned til det nivået som enkelte held seg på her. (Dei er heldigvis i mindretal...;) )

ANX
23-04-2006, 18:23
Synes også at det i i nærværende tilfelle ble litt for mange sitater fra media, mens innside-info ble sablet ned: Innleggene til ATC-repr har vært meget edruelige, noe man ikke kan si om mange andres. Her kan noen og hver gå i seg selv.

Hysterisk morsomt at mange tror utlendinger skal ha lyst til å tjenestegjøre i "Ultima Thule" - svensker er muligens de eneste potensielle. Dansker synes Sør-Norge er arktiske strøk, og uansett at våre ølpriser er way beyond.

Hehe, Airwolf er ikke noe ekte troll, han er bare søt! Men jeg må innrømme at hans innlegg om evakuerings-scenarier fikk meg til å bite tenna sammen for ikke å svare. Han kan vel få lov å være forumets "bygdetulling"?

:skep

dc-8-63
23-04-2006, 21:21
Originally posted by atck


Det er et eller annet herlig neanderthal-aktig over Airwolfs stadige forsøk på å trolle i diskusjonene her på Scanair.

Det at moderatorene ikke tar et oppgjør med denslags agitasjon befester bare påstanden om at Scanair framstår som et underforum av VG-nett eller Veggavisen.
Som de fleste vil observere har den gode diskusjonen stoppet opp og så ender vi bare opp med bare "drittslenging".
Den som påstår at det i slike tilfeller er bra å få innspill fra "den andre siden" skjønner tydeligvis ikke at slike provokasjoner hindrer flere av oss bransjefolk å komme med våre tanker om situasjonen.

Til Scanair har tatt et oppgjør med Airwolf og dess like vil forumet aldri bli hevet opp til det bransjeforumet de tydeligvis ønsker å være.





Faar aa svare med "moderator-brillene" paa, synes jeg at innleggene i fra luftulven er saapass urimelige at de ikke faar noen verdi....og best er det aa oversee dem....Om vi ser paa innlegg av det kalibret, er det ingen tvil om at forumet er langt daarligere enn VG-nett eller andre Veggaviser.....men vi maa ogsaa se til den andre enden av skalaen, og jeg vil fremheve nivaaet som dere i Flygerledertjenesten stod for, et nivaa som fikk de serioese av oss her til aa aapne oeynene og i mange tilfeller skifte standpunkt. Jeg laerte masse av dere, noe som gjoer forumet til det det er.

Ja vi skjaerer ut og vil fortsatt skjaere ut, men det er spoersmaal om hvor mye tid vi skal bruke paa aa jage "forumtroll" og andre som endrer identitet for aa provosere

Airwolf
23-04-2006, 22:16
Dette er jo en ensidig tråd der flygelederne feirer sin seier med champagne. Så dukker ei flis opp i den blankpolerte overflaten deres, og de skriker umiddelbart etter moderator for å høvle vekk flisa. De aksepterer med andre ord ikke andres meninger, og da er man ganske riktig nede på et nivå der ingen forum ønsker å være. Om alle var enige i alt så ville det ikke blitt skrevet et ord her.

Jeg kan bl.a på bakgrunn av det jeg leser her forstå hvorfor samarbeidet mellom ledelsen i Avinor og flygelederne ikke har fungert over lengre tid.

Talleraas ville ikke kommet med slike uttalelser dersom Flesland fortsatt stod ved roret. Styret i Avinor sammen med Flesland og med forrige samferdselsminister Skogsholms velsignelse var i gang med omfattende innsparinger i Avinor, som jo ville få konsekvenser for alle ansatte. Men dette stadige bråket fra flygelederne med mer eller mindre organiserte sykemeldinger, aksjoner og stans i flytrafikken var en situasjon ingen kunne leve med. Dermed gav styret etter, og flygelederne fikk det nøyaktig som de ville ha det. Flesland fikk foten i ræva så flesket rista, Røyken består og det skal utdannes nye flygeledere.

Innsparinger som Avinor nå må se langt etter må etter alt å dømme dekkes over statsbudsjettet, dvs at det er vi skattebetalere som får regningen på bordet på grunn av etter min oppfatning flygeledernes manglende vilje til å innse at kostnadsnivået i Avinor har vært for høyt.

atck
23-04-2006, 22:23
Jeg må si meg enig med ANX. Du er nå søt da. :hi2

Airwolf
23-04-2006, 22:57
Jaja, jeg har ikke noe imot dere jeg...

Men over til saken, et spørsmål. Nå søker jo Avinor etter nye flygeleder-kandidater. 800 har meldt sin interesse, men Avinor skal kun ta inn 25...et alt for lavt tall er vel flgeledernes reaksjon. Blir det mange syke igjen nå eller er dette et greit tall?

KennethGS
23-04-2006, 23:19
Helge: Jeg tror Sander spurte deg om noe...

Airwolf: Prøv for engangs skyld å svare på et spørsmål om et av dine tøvete inlegg:

Hvilke "alle flygelederenes krav" er det du sikter til?

Tenker du på slike ting som SOL/NORSIM? Eller det at det blir en stor-approach?
Faktum er at hvis det var noen interesse for å spare penger, så burde man ikke bygge noe på GM i det hele tatt. Believe me.....her snakker man om å bruke noen hundre millioner, for å legge ned et anlegg som har kostet nær en milliard og fungerer utmerket, bare for å gjøre akkurat samme jobben, og dette angivelig for å spare 10 mill i året i driftsutgifter....
Forventer en liste fra deg med alle de kravene vi flygeledere på Røyken har stilt...

atck
23-04-2006, 23:24
Originally posted by Airwolf
Men over til saken, et spørsmål. Nå søker jo Avinor etter nye flygeleder-kandidater. 800 har meldt sin interesse, men Avinor skal kun ta inn 25...et alt for lavt tall er vel flgeledernes reaksjon. Blir det mange syke igjen nå eller er dette et greit tall?

Du skjønner det at hver gang du snakker om syke flygeledere, som har et lavere sykefravær enn ganske så mange arbeidsgrupper, så fortsetter du å provosere ved å trekke diskusjonen ned til det absolutte lavmål. Jeg har en mistanke om at du synes dette er utrolig moro, men kjennsgjerningen er at du bevisst driver og trakasserer en yrkesgruppe og for det fortjener du å få en advarsel fra moderatorene. Men de er tydeligvis unnfalne og lar med det forumet fortsette nedi søla. På de fleste andre flyforum ville nicket ditt forlengst stått i kursiv med en stjerne foran. Men ikke her altså.

Like fullt fortjener spørsmålet ditt et svar i allmennopplysningens ånd.

Det er ikke kapasitet til å ta inn stort flere elever, hverken på skolen eller ute på enhetene. Det finnes strenge regler for hvor mange som får lov til å holde på med opplæring samtidig ved en enhet. Dette gjelder også flygeledere på overføringstrening.
På skolen skal vi stille med en instruktør per 3 elever, altså i teorien 8 flygeledere som må tas ut av operativ tjeneste hjemme.

Airwolf
23-04-2006, 23:33
Jeg er ikke enig i at jeg trakaserer dere, det er heller ikke hensikten. Jeg kun bruker hendelser som faktisk har skjedd, med tanke på at det kanskje kan skje igjen. Det hadde vært bedre om du istedet slutter å rope på moderatorer hver gang du finner et innlegg som ikke faller i din smak.

Ellers et greit svar på spørsmålet, takk for det.

BU9001/V2.0
23-04-2006, 23:39
Da kan du kanskje svare på det spørsmålet du fikk da Aw.?

ENGM RAMP
23-04-2006, 23:49
Man har kanskje ikke et skikkelig svar å giii på spørsmålet vil jeg tro...

:jumpin

KennethGS
23-04-2006, 23:58
Helge har nok aldri svar på spørsmål skal dere se... Det er ikke hans stil... Han er kritiker, ikke en man spør om ting.. :lol

Airwolf
24-04-2006, 00:06
Originally posted by BU9001/V2.0
Da kan du kanskje svare på det spørsmålet du fikk da Aw.?

Spørsmålet fra Sander? Hyggelig å se ham her forresten, vi har jo hatt et par diskusjoner på et annet forum gjennom årene ;)

Jeg trodde at det svaret lå i innlegget mitt om Avinor og innsparinger. Flygelederne fikk gjennom sine krav om at Flesland måtte gå, Røyken bestå og utdanning av nye atc...har jeg glemt noe?

Atco
24-04-2006, 00:39
Originally posted by Airwolf


Originally posted by BU9001/V2.0
Da kan du kanskje svare på det spørsmålet du fikk da Aw.?

Spørsmålet fra Sander? Hyggelig å se ham her forresten, vi har jo hatt et par diskusjoner på et annet forum gjennom årene ;)

Jeg trodde at det svaret lå i innlegget mitt om Avinor og innsparinger. Flygelederne fikk gjennom sine krav om at Flesland måtte gå, Røyken bestå og utdanning av nye atc...har jeg glemt noe?

Ok.....så hadde det ikke vært for oss slemme flygeledere, så hadde Randi Flesland fortsatt regjert, Take Off 05, hadde gått på skinner, og vi hadde ikke manglet flygeledere? Imponerende.....

:thumbup

Airwolf
24-04-2006, 01:00
Originally posted by Atco


Originally posted by Airwolf


Originally posted by BU9001/V2.0
Da kan du kanskje svare på det spørsmålet du fikk da Aw.?

Spørsmålet fra Sander? Hyggelig å se ham her forresten, vi har jo hatt et par diskusjoner på et annet forum gjennom årene ;)

Jeg trodde at det svaret lå i innlegget mitt om Avinor og innsparinger. Flygelederne fikk gjennom sine krav om at Flesland måtte gå, Røyken bestå og utdanning av nye atc...har jeg glemt noe?

Ok.....så hadde det ikke vært for oss slemme flygeledere, så hadde Randi Flesland fortsatt regjert, Take Off 05, hadde gått på skinner, og vi hadde ikke manglet flygeledere? Imponerende.....

:thumbup

Sander, jeg får bare konkludere med at i de fleste bedrifter så er det styret som har styringsretten, mens i Avinor er det dere som styrer styret, og har i praksis all makt. Og vi skattebetalere som skal fra A til B med fly får bare klabbe igjen og punge ut.

De ansatte i SAS Braathens har jo også langt på vei lykkes med å kopiere atc-metoden, men det skyldes nok at styrene i luftfartsbedrifter vet at bransjen ikke vil tåle langvarige konflikter. Kundene som dere alle lever av vil da til syvende og sist venne seg til andre reisemåter.

Glider
24-04-2006, 02:10
Hvis ikke Tak-off 05 hadde grepet så hardt inn i ATC-delen av AVINOR, så hadde vi i dag mest sansynlig, hatt følgende situasjon:

- 50-60 flere flygelderer. Altså langt på vei nok...
- Nytt, sikrere og mer effektivt luftrom på østlandet (SOL/NORSIM)
- Ny kontrollsentral med nytt utstyr (NATCON) i Trondheim.
- Nytt utstyr (NATCON) i Bodø
- Nytt utstyr (NATCON) i Stavanger.
- En generell stor "goodwill" og "stå på-holdning" blandt de ansatte.

Høres dette ut som negative ting for bransjen?
Av alle disse tingene er det kun NATCON i Stavanger som er på plass i dag.
Øvrige punkter vil nok ta 8-10 år.

Atco
24-04-2006, 09:20
Originally posted by Airwolf



Sander, jeg får bare konkludere med at i de fleste bedrifter så er det styret som har styringsretten, mens i Avinor er det dere som styrer styret, og har i praksis all makt. Og vi skattebetalere som skal fra A til B med fly får bare klabbe igjen og punge ut.

Believe me.....hadde vi hatt "all makt", og som du sier "styrt styret" så hadde vi ikke vært i dette uføret.......faktum er jo at NFF fra nær sagt dag 1 i TO-05 har påpekt de feil og konsekvenser som vi visste ville komme hvis de gale beslutninger ble tatt. Avinor og styret valgte å se bort i fra dette, og bokstavelig talt forsøke å oppheve tyngdekraften. Det vi ser i dag er at Talleraas & co innser at tyngdekraften vant...:baeh
Du kan pipe så mye du vil om slemme flygeledere, men det endrer ikke en tøddel på det kalde faktum, at Avinor's (tidligere) ledelse har ført styret og det norske folk bak lyset, og skutt seg selv i foten så det holder.....
De aller fleste, inkludert styret har skjønt dette, men det er alltids noen som ALDRIG vil forstå, fordi fastlåste holdninger blokkerer for evnen til logisk tenking...


Originally posted by Airwolf

Kundene som dere alle lever av vil da til syvende og sist venne seg til andre reisemåter.

Hvis det hadde vært så enkelt så skjønner jeg ikke hvorfor det blir slikt et oppstyr for det minste "rusk" i maskineriet..........

Jack
24-04-2006, 14:49
Originally posted by P.A. VIKING


ATCK er som andre har nevnt tidligere, "vi" går glipp av mye insider info forde for mange tråder blir ødelagt av enkelt individer.

Med en høyere faglig standard så vil forumet tiltrekke seg flere insider, som igjen vil bidra med med faginfo , så enkelt er det.

Og det handler ikke så mye om OT trådene , men de trådene som begynner som gode
bransjetråder , men som ender opp som trakasering av enkelt grupper og selskap/organisasjoner.



Hvis du ønsker andres meninger, så er vel lukkede bransjefora det beste for deg? Hvis ikke man aksepterer at andre har meninger så er ikke åpne forum stedet å være… I åpne fora så vil alle kunne ytre en mening… hvis dette er vanskelig å svelge for de hellige kuene på innsiden så tror jeg vi godt kan leve uten dem…. Lukkede forum er det perfekte for yrkesgrupper som ikke liker å høre andres meninger om ting som gjelder dem… verre er det da ikke…. Her må dere nok akseptere at undermennesker som ikke er på innsiden vil komme med meninger som ikke dere liker… :devil

atck
24-04-2006, 23:38
Motstridende meninger er da bare flott! Det er jo derfor vi har sånne diskusjonsforum. Men når de samme motstridende meningene blir kastet ut gang på gang, så disputert eller tilbakevist med ønske om forklaring og utdyping, uten respons, da forandrer status seg til trolling. Eller trakassering.

Det er snakk om å diskutere på en voksen måte.

Kom gjerne med argumenter, men forvent også å måtte svare for deg. Det er vanlig høflighet det. Ihvertfall i det hjemmet jeg vokste opp i.

K

Airwolf
25-04-2006, 15:38
Vel, kanskje flygelederne ikke fikk noen full seier likevel. Har styret i Avinor egentlig lurt dere?

For i dag hørte jeg at vedtaket om å legge ned Røyken og flytte kontrollsentralen til Sola blir stående, og Røyken er historie om to år. Kanskje det bare var meningen å utsette dette, eller er samarbeidet mellom atc og ledelse fortsatt dårlig?

Røyken legges ned (http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article281294.ece)

atck
25-04-2006, 16:23
Røyken legges ikke ned. Kontrollsentralen på Røyken legges ned. Det tror jeg ingen har tvilt på kommer til å skje. Men estimatet høres optimistisk ut med tanke på hva en slik overgang krever av mannskap.

Istedet får man en storapproach til østlandet som mest sannsynlig kommer til å fortsette å jobbe i ... Røyken. Der approachen til GM holder til i dag...

Optimalt hadde den utvidete approachen ligget i nærheten av Gardermoen men jeg ser ikke for meg at man tar en investering på 100 mill for å lage et nytt bygg. Hvis man ikke vil flytte den gamle nye kontrollsentralen i Trondheim langs med landeveien...

Someone
25-04-2006, 17:31
Originally posted by atck


Optimalt hadde den utvidete approachen ligget i nærheten av Gardermoen men jeg ser ikke for meg at man tar en investering på 100 mill for å lage et nytt bygg. Hvis man ikke vil flytte den gamle nye kontrollsentralen i Trondheim langs med landeveien...

Hvorfor det? Spiller det noen rolle om man sitter i en bunker på Romerike eller på Hurum egentlig?

atck
25-04-2006, 17:55
Originally posted by Someone


Originally posted by atck


Optimalt hadde den utvidete approachen ligget i nærheten av Gardermoen men jeg ser ikke for meg at man tar en investering på 100 mill for å lage et nytt bygg. Hvis man ikke vil flytte den gamle nye kontrollsentralen i Trondheim langs med landeveien...

Hvorfor det? Spiller det noen rolle om man sitter i en bunker på Romerike eller på Hurum egentlig?

Det viser seg at tårn-approach-samarbeidet fungerer bra hvis man er i nærheten av hverandre. Bedre erfaringsutveksling, felles realitetsoppfatning. Ikke et absolutt møst, men det gjør arbeidet mer effektivt. Det beste hadde kanskje vært hvis man klarte å opprettholde en kryss-utsjekk, men det er vel slutt på de tider på østlandet.