Twin Otter
29-10-2013, 18:08
SAS kjører jo på med salg i blant, det vet jeg å utnytte til å fly. For meg har det frem til nå handlet mest om å logge nye fly (registreringer), flyplasser, flytyper osv. Men etter sommerens Norge Rundt tur som førte til EBS fikk man blod på tann. CPH er jo en flyplass jeg har blitt godt kjent med etterhvert og noen billige billetter ned dit fikk min oppmerksomhet. I tillegg så jeg at en mulighet for å være med en av de siste flightene med MD80 i SAS sine farger. Det skulle vise seg at dagens flight til Stavanger skulle vise seg å bli den siste operert med MD80.
25.10.2013, kl 06:00
SK1871 Stavanger - København
Airbus A321 OY-KBF
Sete: 25A
Dagen startet som vanlig alt for tidlig takket være en døgnrytme utenom det vanlige men man fikk seg hvertfall noen timers søvn. Morgenritualene ble gjennomført og man satte seg i bilen ca kvart på fem. Parkerte på parkeringsplassen lengst unna. Erfaringsmessig er det det som funker best for lommeboka på disse korte dagsturene. Sjekket som vanlig inn via app og med boardingkort på telefonen og kun litt håndbagasje var det bare å ta trappen opp til 2.etg. Køen i sikkerhetskontrollen var ikke avskrekkende lang, men det tok et par minutter før man var gjennom. Litt surfing på iPad’en senere var det klart for boarding som startet ca 20 minutter før avgangstid. Det kunne se ut som vi skulle komme oss avgårde litt før rutetid men ting dro ut. Viste seg å være problemer med bagasjeanlegget og man ventet på ca 30 kolli som måtte ombord. Etter litt mer venting var vi klare for å komme oss avgårde. Alle fikk med seg bagasjen sin og kapteinen lovet og sette opp farten nedover.
http://24.media.tumblr.com/46fdc29068eeecfb8fbea5a8b9d228b1/tumblr_mv7h4eV4MF1qbvdqdo1_500.jpg
Dette var min andre flight med A321 og min første flight med OY-KBR. Valgte sete ved nødutgangen, og der er det kanonbra beinplass. Ledig midtsete var det også. Ellers så virket det å være en ganske grei load på denne morgenavganen. Vi kom oss avgårde og de som satt på frokost fikk seg sikkert en god frokost. For oss der bak var det BOB noe jeg valgte å stå over. Bortsett fra at jeg fikk riktig nok en god kopp kaffe. Flighten forløp eller som normalt og vi landet noe forsinket på Kastrup. Noe som ikke betydde noe særlig for meg. De med connections fikk god informasjon om gate for connecting flights. Jeg hadde kort vei å gå fra gate til landside og kjøpte meg billett på metroen som har avgang hvert 3 minutt.
http://25.media.tumblr.com/0ab125562e6d949a5e3bfd2111255ad8/tumblr_mv7ti4IKfH1qbvdqdo1_500.jpg
Det var en fin liten tur inn til byen. Metroen til CPH må sies å være et imponerende lite stykke byggverk. Helautomatisert opplegg med førerløse tog. Med dertil hørende panoramautsikt fremover og bakover. Det første stykket går den ute i dagslys men etterhvert bærer det inn i undergrunnen. Jeg har vært ganske opphengt i undergrunnsbaner i det siste. Har kanskje med å gjøre at jeg snart skal til London og synes hele undergrunnsopplegget der er ganske facinerende. Kanskje jeg begynner å bli metronerd også? Nuvel.
Gikk av metroen på Kongen Nytorv og begynte å se meg om etter et sted å spise frokost. Etter litt spasering konstaterte jeg at jeg nok var litt tidlig ute. Men Mcdonalds hadde hvertfall oppe så det ble frokost der.
Etter litt vasing rundt Kongens Nytorv tok jeg Metroen tilbake til Kastrup og tok etterhvert turen til SAS Loungen. Selv om jeg ikke er EBG helt enda bestemte jeg meg for å betale meg inn. Jeg betalte og fikk lov til å komme inn. Brukte tiden i loungen til å slappe av og spise og drikke litt.
http://25.media.tumblr.com/ce183f43cbe394379ca0097528090967/tumblr_mv7wkeIvMi1qbvdqdo1_500.jpg
25.10.2013, kl 11:55
SK1868 København - Stavanger
MD82 LN-RMM
Sete: 19F
Da det etterhvert nærmet seg dagens høydepunkt og boarding på SK1868 beveget jeg meg ut til gate’n som lå ytterst i B-piren. Der ute møtte jeg på en flyspotter-kollega fra Stavanger som drev og knipset. Han skulle være med på charterflighten til Oslo dagen etterpå. Vi fikk en god drøs mens boarding kom i gang og det var nesten såvidt jeg glemte å gå ombord! Men jeg gikk ombord som siste mann og gate-agenten kom rett bak meg og boarding var «completed».
http://31.media.tumblr.com/b1827c9e6eb9b3c004d62d41fe6be183/tumblr_mv7y2zRh3f1qbvdqdo1_500.jpg
Fin annonsering på forhånd fra Captain Speaking og så var det bare å komme seg avgårde. Var på ingen måte fullt på denne avgangen og jeg hadde en treseter på rad 19 ved nødutgangen for meg selv. Maskinen startet opp og hvilken lyd fra JTD-motorene!
Vi kom oss kjapt avgårde og take-off var som vanlig spektakulær. Rett til værs som en rakett. Jeg kommer virkelig til å savne denne luftens Porsche! Håper vi har Blue 1’s 717 maskiner med oss en god stund videre.
Vel oppe i marsjhøyde ble det bob som vanlig. Jeg tok en kaffe og nøt hele flighten til det fulle. Etterhvert begynte vi å nærme oss Stavanger. På vei ned annonserte kapteinen at man ville gjøre en spesiell innflyving mot Sola i dag siden det var siste landing med en SK MD80 i trafikk på Sola.
http://24.media.tumblr.com/f92fd02e4dea73e72477515c54537fec/tumblr_mv81g0UQ481qbvdqdo1_500.jpg
Vi fikk klarering til en approach på bane 29. Men hjulene forble inne. Det ble en slags lowpass over flyplassen og vi fløy ut over Tananger og ut i havet før de gjorde en 180-graders sving og gikk inn for landing på bane 11. På vei inn til terminalen ventet det velkomstkomite med vannkanonern osv. Og det var en ganske stort oppbud av skuelystne stuere og annet personell ved gate når vi parkerte.
Dette var en helt fantastisk opplevelse å ta denne turen. En fin erstatning når man selv ikke kunne ta turen for å fly charterflightene og diverse DO’s…
Kjapt ut gjennom tollen og fant frem til bilen som stod der jeg forlot den tidligere på dagen. Og alle hadde vært enige om at det hadde vært en morsom tur.
Dagen etter var det jammen på tur igjen.
25.10.2013, kl 06:00
SK1871 Stavanger - København
Airbus A321 OY-KBF
Sete: 25A
Dagen startet som vanlig alt for tidlig takket være en døgnrytme utenom det vanlige men man fikk seg hvertfall noen timers søvn. Morgenritualene ble gjennomført og man satte seg i bilen ca kvart på fem. Parkerte på parkeringsplassen lengst unna. Erfaringsmessig er det det som funker best for lommeboka på disse korte dagsturene. Sjekket som vanlig inn via app og med boardingkort på telefonen og kun litt håndbagasje var det bare å ta trappen opp til 2.etg. Køen i sikkerhetskontrollen var ikke avskrekkende lang, men det tok et par minutter før man var gjennom. Litt surfing på iPad’en senere var det klart for boarding som startet ca 20 minutter før avgangstid. Det kunne se ut som vi skulle komme oss avgårde litt før rutetid men ting dro ut. Viste seg å være problemer med bagasjeanlegget og man ventet på ca 30 kolli som måtte ombord. Etter litt mer venting var vi klare for å komme oss avgårde. Alle fikk med seg bagasjen sin og kapteinen lovet og sette opp farten nedover.
http://24.media.tumblr.com/46fdc29068eeecfb8fbea5a8b9d228b1/tumblr_mv7h4eV4MF1qbvdqdo1_500.jpg
Dette var min andre flight med A321 og min første flight med OY-KBR. Valgte sete ved nødutgangen, og der er det kanonbra beinplass. Ledig midtsete var det også. Ellers så virket det å være en ganske grei load på denne morgenavganen. Vi kom oss avgårde og de som satt på frokost fikk seg sikkert en god frokost. For oss der bak var det BOB noe jeg valgte å stå over. Bortsett fra at jeg fikk riktig nok en god kopp kaffe. Flighten forløp eller som normalt og vi landet noe forsinket på Kastrup. Noe som ikke betydde noe særlig for meg. De med connections fikk god informasjon om gate for connecting flights. Jeg hadde kort vei å gå fra gate til landside og kjøpte meg billett på metroen som har avgang hvert 3 minutt.
http://25.media.tumblr.com/0ab125562e6d949a5e3bfd2111255ad8/tumblr_mv7ti4IKfH1qbvdqdo1_500.jpg
Det var en fin liten tur inn til byen. Metroen til CPH må sies å være et imponerende lite stykke byggverk. Helautomatisert opplegg med førerløse tog. Med dertil hørende panoramautsikt fremover og bakover. Det første stykket går den ute i dagslys men etterhvert bærer det inn i undergrunnen. Jeg har vært ganske opphengt i undergrunnsbaner i det siste. Har kanskje med å gjøre at jeg snart skal til London og synes hele undergrunnsopplegget der er ganske facinerende. Kanskje jeg begynner å bli metronerd også? Nuvel.
Gikk av metroen på Kongen Nytorv og begynte å se meg om etter et sted å spise frokost. Etter litt spasering konstaterte jeg at jeg nok var litt tidlig ute. Men Mcdonalds hadde hvertfall oppe så det ble frokost der.
Etter litt vasing rundt Kongens Nytorv tok jeg Metroen tilbake til Kastrup og tok etterhvert turen til SAS Loungen. Selv om jeg ikke er EBG helt enda bestemte jeg meg for å betale meg inn. Jeg betalte og fikk lov til å komme inn. Brukte tiden i loungen til å slappe av og spise og drikke litt.
http://25.media.tumblr.com/ce183f43cbe394379ca0097528090967/tumblr_mv7wkeIvMi1qbvdqdo1_500.jpg
25.10.2013, kl 11:55
SK1868 København - Stavanger
MD82 LN-RMM
Sete: 19F
Da det etterhvert nærmet seg dagens høydepunkt og boarding på SK1868 beveget jeg meg ut til gate’n som lå ytterst i B-piren. Der ute møtte jeg på en flyspotter-kollega fra Stavanger som drev og knipset. Han skulle være med på charterflighten til Oslo dagen etterpå. Vi fikk en god drøs mens boarding kom i gang og det var nesten såvidt jeg glemte å gå ombord! Men jeg gikk ombord som siste mann og gate-agenten kom rett bak meg og boarding var «completed».
http://31.media.tumblr.com/b1827c9e6eb9b3c004d62d41fe6be183/tumblr_mv7y2zRh3f1qbvdqdo1_500.jpg
Fin annonsering på forhånd fra Captain Speaking og så var det bare å komme seg avgårde. Var på ingen måte fullt på denne avgangen og jeg hadde en treseter på rad 19 ved nødutgangen for meg selv. Maskinen startet opp og hvilken lyd fra JTD-motorene!
Vi kom oss kjapt avgårde og take-off var som vanlig spektakulær. Rett til værs som en rakett. Jeg kommer virkelig til å savne denne luftens Porsche! Håper vi har Blue 1’s 717 maskiner med oss en god stund videre.
Vel oppe i marsjhøyde ble det bob som vanlig. Jeg tok en kaffe og nøt hele flighten til det fulle. Etterhvert begynte vi å nærme oss Stavanger. På vei ned annonserte kapteinen at man ville gjøre en spesiell innflyving mot Sola i dag siden det var siste landing med en SK MD80 i trafikk på Sola.
http://24.media.tumblr.com/f92fd02e4dea73e72477515c54537fec/tumblr_mv81g0UQ481qbvdqdo1_500.jpg
Vi fikk klarering til en approach på bane 29. Men hjulene forble inne. Det ble en slags lowpass over flyplassen og vi fløy ut over Tananger og ut i havet før de gjorde en 180-graders sving og gikk inn for landing på bane 11. På vei inn til terminalen ventet det velkomstkomite med vannkanonern osv. Og det var en ganske stort oppbud av skuelystne stuere og annet personell ved gate når vi parkerte.
Dette var en helt fantastisk opplevelse å ta denne turen. En fin erstatning når man selv ikke kunne ta turen for å fly charterflightene og diverse DO’s…
Kjapt ut gjennom tollen og fant frem til bilen som stod der jeg forlot den tidligere på dagen. Og alle hadde vært enige om at det hadde vært en morsom tur.
Dagen etter var det jammen på tur igjen.