PDA

View Full Version : Lindegaard i dagens VG

Hurum
21-04-2006, 14:47
Det er en en artikkel om Lindegaard og SAS i dagens VG. Finner dog ikke den på internettversjonen.

I artikkelen er Lindegaard kritisk til at ledelsen og de ansatte i SAS Braathens ikke klarte å unngå streik. Han sier han også er kritisk til pilotaksjonene tidligere i år.
SAS må visstnok fortsatt spare enda mer penger, men han håper å unngå oppsigelser i denne runden. 5500 perssner har blitt sagt opp i SAS pga Turnaround 2005.
Videre mener Myklebust at lønnen til sjefen er for lav.....og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...og et nytt Eurobonusprogram.

Desk pilot
21-04-2006, 16:16
Et revidert Eurobonusprogram ville vært supert. Dagens program begynner å bli temmelig markspist. Som regel må man jobbe (fly) mye for å få poeng, jeg opplever også at det er vanskelig å finne gode flighter å bruke poengene på. Med dagens program er det nesten mer attraktivt å kjøpe billettene selv og la poengene gå i d....:skep

PP
21-04-2006, 16:18
Originally posted by Hurum
...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...

...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...

Hurum
21-04-2006, 16:20
Originally posted by PP

...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...

...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...

Han mener selvsagt nye ruter fra Stockholm og København vil jeg tro ;)

EB
21-04-2006, 18:49
Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...:up:

Hurum
21-04-2006, 19:08
Originally posted by EB

Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...:up:
Riktignok har SAS Bratahens lansert nye ruter i vår, men vi får se om det kommer flere.

EB
21-04-2006, 21:13
Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...:up:

Hurum
22-04-2006, 01:34
Originally posted by EB

Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...:up:

Nå har jo ledelsen i SAS Braathens allerede dementert at de skal satse mindre på cahrter. Dette var visstnok en misforståelse, så tviler på at noen fly blir frigjort.

At de nye ansatte i kabinen er unge har vel neppe noe å si på antall nye ruter. Men at SAS satser på deltidsansatte i stedet for fulltidsansatte tyder vel på at dem vil ha større handlefrihet.

EB
22-04-2006, 06:17
...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.

Hurum
22-04-2006, 11:28
Originally posted by EB

...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.

Dette betviler jeg litt. Dvs si at i SAS gruppen så kan ikke SAS DK og SAS SE opprette noen ruter fritt selv?

Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.

Someone
22-04-2006, 11:34

Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.

Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!

Hurum
22-04-2006, 11:36
Originally posted by Someone

Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!
Ja jeg vet det....og dem går vel ikke akkurat med stormende overskudd.

Men hvorfor ikke la SAS Braathens forsøke seg - hva er dem redde for egentlig?

MartinL
22-04-2006, 14:36
De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!

MD11
22-04-2006, 16:35
Originally posted by MartinL

De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!

100 % riktig. SAS har alltid villet sluse trafikken inn til hub'en CPH. Fra distriktene i Norge inn til hub'en i OSL. Heldigvis er tankegangen nå litt annerledes i og med at man satser på direkteruter til Europa utfra BGO, SVG, TRD sv. MEN det hadde de ikke gjort hvis ikke andre aktører som f eks KLM hadde kommet inn på markedet.

Farmer
22-04-2006, 17:55
Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.

Hurum
22-04-2006, 18:22
Originally posted by Farmer

Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.

Mitt poeng også!! SAS har jo ikke fly som passer til det norske langrutemarkedet så hvorfor hindre dem i å forsøke? Om SAS har gått til anskaffelse av flytyper som ikke kan brukes, så burde dem jo heller ikke være negative til at SAS Braathens forsøkte...som ganske sikkert kjenner markedet best og som nok lettere hadde fått det til å fungere.

amatør
22-04-2006, 19:55
Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..

EB
22-04-2006, 20:48
Trodde ikke folk ville ha SAS eller SAS Braathen på OSL-NYC. Ikke med 737, 757, 767 eller 330...

MD11
22-04-2006, 20:52
Originally posted by amatør

Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..

Problemet er at B767 begynner å bli gammel og den har for liten cargokapasitet på longhaul. Den er heller ikke enkel å få tak i. Neste år stenger Boeing B767 produksjonslinjen. Dessuten har SAS faset den helt ut av sin flåte og det blir antageligvis altfor kostbart og fase den inn igjen.

LN-MOW
22-04-2006, 20:55

Njaa ... da maa betalingsviljen i det norske markedet opp. Det er ikke mulig aa selge billige billetter paa et saa lite fly og faa regnskapet til aa gaa opp. Husk at det ved slik disponering max blir to turer i doegnet. Med Privatair-modellen har man 48 seter aa leke med, og et snittbelegg paa 70-80% vil man aldri klare mellom Oslo og New York, som trolig er det markedet som er naermest i stoerrelse til aa klare det.

Med en 762 drar man igjen en ny flytype inn i flaaten og det er noe SAS for enhver pris boer forsoeke aa unngaa naa. 762 er dessuten heller ikke mer en en forminsket 763 som er nesten like dyr aa operere og SAS har allerede proevd og forkastet versjonen.
Igjen - koster mer enn det smaker.

Hurum
22-04-2006, 22:29
Originally posted by EB

Trodde ikke folk ville ha SAS eller SAS Braathen på OSL-NYC. Ikke med 737, 757, 767 eller 330...

Helst ikke NYC nei.....mye heller Dubai, Bangkok, og en anna USA destinasjon.
Er vel ingen som er imot langruter fra Oslo med SK på forumet. Kritikken har vel vært mot å satse på NYC som allerede har utmerket daglig avgang. Forsøk noe annet heller. SAS fikk det jo ikke til når dem var enerådende på ruta, og idag må det jo bli enda vanskeligere. Sats heller på noe annet...og kanskje la noen passasjerer fra Kastrup og Arlanda bytte fly på Gardermoen. Hva med en helt ny destinasjon for SAS?

Farmer
23-04-2006, 04:17
Jeg tror folk flest gir seg katten i om det er en B747 eller en B737 som flyr når de skal på tur! Så lenge pris og tidtabell stemmer er de fleste fornøyde. For å være helt ærlig tror jeg nok at den engere krets som frekventerer dette forum nok ikke er representable når det gjelder ønsker og krav til flytype/IFE/wifi mm. :p
Det er sågar folk som har booket sine billetter til "langtvekkistan" på www.wideroe.no som faktisk tror at det er Widerøe de skal fly med, for de bestilte jo billettene der ... :D

Jeg tror fortsatt at det viktigste om SAS skal få til langruter fra Oslo så må flytypen være rett, og da faller aller mest på økonomi og rekkevidde, ikke om flyet har en eller 2 midtganger.
Bruker man f,eks 738-LR kan samme besetningsmasse brukes som i dag og det skal ikke være behov for å lage en egen gruppe som skal fly langruter. Dette kan rulleres som alle andre ruter. Om de får med seg f,eks 140-150 pax i en BIZ/Eco mix kan man dra av gårde med 2 i cockpit og 3 i kabin. Jeg tror ikke vi skal se bort fra at det er mulig å få til god økonomi i en slik operasjon. Hvor mange pax får f,eks CO med seg på sin 757 EWR-OSL ?

EB
23-04-2006, 06:39
Håper fortsatt på langrute fra oslo i regi av SAS IC...

Hurum
23-04-2006, 12:18
Enig med Farmer her. Tror også at SAS Braathens hadde klart dette om dem fikk lov. Dessuten tror jeg det hadde vært et kjempeløft for organisasjonen internt...og eksternt.

Dog hadde jeg håpt på en anna destinasjon enn NYC som sagt.

SAS Intercont. har vel sagt i lang tid at dem ikke kommer til å åpne ruter fra Oslo. Ikke har dem nok fly, og de flyene dem har er lite gunstig.

TOS
23-04-2006, 12:30

Om de får med seg f,eks 140-150 pax i en BIZ/Eco mix kan man dra av gårde med 2 i cockpit og 3 i kabin. Jeg tror ikke vi skal se bort fra at det er mulig å få til god økonomi i en slik operasjon. Hvor mange pax får f,eks CO med seg på sin 757 EWR-OSL ?

Ifølge seatguru.com så har CO sine 752 172 seter (16 bus/first og 156 econ). Jeg lurer på om det kanskje blir litt trangt med 150 passasjerer i en 738 når man skal fly så langt...?

kan man fly helt til østkysten av USA uten å ha med seg ekstrabemanning?

EB
23-04-2006, 13:12
Men CO går neppe smekkfull hver dag?

Hurum
23-04-2006, 13:38
Originally posted by EB

Men CO går neppe smekkfull hver dag?

Trenger kanskje ikke gå smekkfulle for å få ruten til å gå i pluss, men vil tro at ruten har godt belegg slik CO har sagt ved flere anledninger. Faktisk var jo belegget så bra at dem framskyndet datoen for daglige avganger nå i sommerhalvåret bla

EB
23-04-2006, 14:03
Poenget mitt var vel heller at en ikke helt full 757 kan sammenlignes med en full 737-800 - ser man på antall pax. CO gjør og har gjort en kjempeinnsats... Jeg likte CO godt før Gordon kom også...

Farmer
23-04-2006, 17:32
FBU-4EVER .. Hva tror du om 738-LR operert av BUSK for SAS IC på "smalere IC " ruter ?
Om noen her kan ha noen kvalifisert operativ formening om dette så er det vel du ;-)

MartinL
23-04-2006, 17:40

Tror også at SAS Braathens hadde klart dette om dem fikk lov.

Men tror dere de hadde startet opp om de fikk lov.......?

LN-MOW
23-04-2006, 17:48
Dette er en politisk sak, og SKBU vil aldri faa lov til aa 'overrule' IC. Hvis SAS (konsernet) vuderer at en IC-rute skal opprettes fra OSL (uansett materiell), vil dette skje i regi av SAS IC. Selv om det brukes metall fra et annet datterselskap.

Farmer
23-04-2006, 17:51
Originally posted by LN-MOW

Dette er en politisk sak, og SKBU vil aldri faa lov til aa 'overrule' IC. Hvis SAS (konsernet) vuderer at en IC-rute skal opprettes fra OSL (uansett materiell), vil dette skje i regi av SAS IC. Selv om det brukes metall fra et annet datterselskap.

Der er jeg 100% enig med deg MOW, men spørsmålet mitt var om det er operativt mulig å operere f,eks 738-LR på vegne av SAS IC. jeg vil tro at en slik operasjon ville bli betydelig billigere pr flysete enne noe annet alternativ da dette vel kunne gli rett inn i BUSK produksjonen uten ekstra trening av crew etc ..

amatør
23-04-2006, 17:56
At ingen av de to intercontinentale rutene som går fra OSL går med SAS, må jo være litt flaut for dem??:p

LN-MOW
23-04-2006, 18:03
Operativt er det selvsagt fullt mulig. Men det innebaerer innfoering av 'ny' flytype ettersom den/de maskinene som skal brukes maa omkonfigureres. 73G er vel teknisk mulig aa brukes med lav payload, selv om OSL-EWR nok er paa grensen uten aa innstallere ekstra fueltanker.
Skal det flys direkte er det vel ogsaa paakrevet med ETOPS-sertifisering - dette kan kanskje unngaas ved aa velge en rute som gaar naer Island og Groenland. Imidlertid vil det gi mindre fleksibilitet ved marginale vaerforhold, saa ETOPS vil uansett vaere aa foretrekke. ETOPS-sertifisering er imidlertid en dyr og komplisert prosess som vil fordyre operasjonen betraktelig.

ANX
23-04-2006, 18:03
Såååda, fint og flott, men noget hypotetisk.

Det er storegutta i "Glasspalasset" i Stockholm som ruler dette nå. Altså IC.

Ikke-flykyndige beancounters bryr seg uansett ikke om hva eksperter mener.

:( :( :(

MartinL
23-04-2006, 18:05
om ikke flauere.....

At et nederlansk selskap skal få ha over 15 daglige avganger fra Norge til deres HUB i Amsterdam.
At de betrakter et marked på 4,5millioner mennesker som det mest lukerative i hele europa etter England og Nederland.
At de frakter over 1 million (20%) av Norges befolkning gjennom Amsterdam pr år.

DET ER FLAUT DET!

Stone
23-04-2006, 18:06
Men hva er denne 738 LR dere snakker om? -700LR vet jeg hva er, den tilbys jo nå av Boeing (og er basert på BBJ, dvs -700 skrog med -800 vinger/understell samt større fuelkapasitet) BBJ2 som har -800 skrog har vel ikke høyere MTOW enn en vanlig -800 slik at rekkevidden blir som standard -800 (MTOW-begrenset).

En annen ting er at man kan tenke seg en -800 LR som en -900ER med -800 skrog, men den er vel ikke ennå til salgs. Eller vet noen noe som jeg ikke vet?

Det stemmer som MOW sier, vestgående med 73G uten ekstra fuel er svært tvilsomt, østgående er det mulig med EWR-OSL. BU fløy i hvert fall garden direkte hjem fra Washington med HGW 73G en gang.

Og SAS Braathens er ikke ETOPS-godkjent, nei...:sarc

LN-MOW
23-04-2006, 18:41
Det er nok mer et payloadspoersmaal. Med faa seter faar man lavere vekter og mer rekkevidde. Leveringsflightene gaar jo greit Seattle-Norden. Saa en 73G med winglets og 50-60 seter boer kunne klare OSL-EWR.

Og SAS Braathens er ikke ETOPS-godkjent, nei

.. og etter at 767 forsvant er vel ikke SAS ETOPS-klarert i det hele tatt .. det aapner nok en 'can of worms'.

sail4fun
700er tråden http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9360&page=2

Husk at også SAS.SE har 737 og det på "riktig" aoc .... slik at denne modellen kunne vel muligens blit benyttet også fra ARN og CPH på noen ruter.

Men med 126 seter så må det jo finnes en viss betalingsvilje hos PAX

FBU 4EVER
Det er SAS Intercont som har myndighetsgodkjennelse til å fly ETOPS.Det er en del av AOC'et som man opererer på.SAS/BU har ikke dette i sitt AOC,og vil neppe søke om det heller.Det vil koste ganske mye for å holde igang 2 fly på en enkelt rute.
Rekkevidden vil fremdeles være marginal,spesielt vestover da det som regel blåser fra vest i høyden.CO har problemer med rekkevidden på sine 757'er,spesielt fra ARN.Det hender faktisk ganske ofte at de må mellomlande i Stewart nord for EWR hvis det er kø inn til EWR.
Det er ikke myndighetskrav om reservemannskap "over dammen".I sommermånedene flyr vi A330 med to piloter til østkysten.Den viktigste grunnen til at de fleste av oss skygger unna utsjekk på typen.Sååå morsomt er det ikke å ha 24 timer i New York eller Washington. 8-9 timer i cockpiten på en 737 uten annen pause enn avtrede på naturens vegne.Ikke faen!!!:skep

Someone
23-04-2006, 19:24

.. og etter at 767 forsvant er vel ikke SAS ETOPS-klarert i det hele tatt .. det aapner nok en 'can of worms'.

Er ikke 330iene ETOPS?

EB
23-04-2006, 19:43
De flyr i allefall flere ganger daglig over atlanterhavet med to motorer...

Someone
23-04-2006, 19:46
Originally posted by EB

De flyr i allefall flere ganger daglig over atlanterhavet med to motorer...

Det var også det jeg trodde:lol

LN-MOW
23-04-2006, 19:53
Originally posted by Someone

Er ikke 330iene ETOPS?

My bad ... tenkte ikke paa dem ... :wow:

Men SKBU har ingen ETOPS-sertifisering ..