View Full Version : Enda en kjedelig frapport.
Dag Viking
27-10-2013, 02:02
Ja, da var det på tide med en ny trip-report, det er vel årets første fra meg.
Som vanlig blir det en del menyer, bilde av mat og drikke, litt fra kabinen og litt om servicen om bord. Derimot blir det ikke kleine familiebilder og annet som passer bedre på den rosa bloggen min.
Kameraet er dessverre ikke så bra, men før neste langtur blir det nok et nytt kamera.
Ikke noe er som å reise hjemmefra kl 4 om morgenen, spesielt når man ser på klokka for siste gang kl 2 om natten. Om det er reisefeber eller annet skal være usagt, men det er slik det pleier å bli.
Etter en kjapp rusletur til flytoget var man på vei mot OSL. Der var gullinnsjekken ikke åpen, og av pur latskap ble flere stående til den åpnet i stedet for å gå bort i den vanlige køen. Bagasjen ble ikke tagget til ende-destinasjonen, siden den ene mellomlandingen hadde en ekstra vri.
Null kø i fast-track, og en Taittinger rikere var man klar for litt frokost i den nesten tomme loungen der menyen var den samme som den pleier.
OSL-FRA
LH865 A319 D-AILT "Straubing"
06:10-08:35
Jeg tror det ble gjort et forsøk på priority boarding, men med en stor saueflokk rundt skranken fungerte det svært dårlig. Like greit å sitte å vente til de andre har kommet om bord.
Vel ombord var selvsagt hattehyllene fulle, og på rad 1 må bagasjen plasseres i et skap. Flyvertinna var raskt på pletten og fant et ledig skap foran 1C.
Utsikt fra 1F en kald høstmorgen
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4819.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4819.jpg.html)
Grei benplass på rad 1. Det virker også som setene har blitt litt mykere med tiden
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4820.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4820.jpg.html)
Siden frokosten i loungen var litt begrenset, så var det plass til litt til
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4823.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4823.jpg.html)
Ikke så mye å skryte over egentlig, selv om det er et mer variert serveringsbrett enn i wrap-klasse. Mange som skryter av Lufthansa, men i forhold til SAS så er det i mine øyne det tomme nabosetet som er den eneste forskjellen som betyr noe.
Servicen var hyggelig, men så tidlig på morgenen var det mest fristende å sove.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4823.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4823.jpg.html)
Utsikt mot vest når sola var på vei opp
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4824.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4824.jpg.html)
Slik så det ut i Frankfurt en tidlig oktobermorgen før landing på 7L
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4825.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4825.jpg.html)
Tok av fra OSL på rute, men var 10 min sene inn til FRA. Landet på den nye rullebanen nord for terminalen, 7L.
Sharklets
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4829.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4829.jpg.html)
Vi taxet inn til området ved A1. Mulig det var noe vedlikeholdsarbeid der, det var i alle fall ingen jetbridge. «Luksusen» besto derfor i å bli kjørt fra flyet til inngangen til B-terminalen med en Cayenne. Helt greit, men det spilte liksom ikke så stor rolle når man bare blir sluppet av ved en kjellerinngang.
Så gikk turen via to worldshops, forbi en taxiholdeplass og inn i en terminal som har blitt nøye beskrevet her tidligere.
Dagens frokostmeny
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4831.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4831.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4832.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4832.jpg.html)
Litt småtteri mens man venter på at lunsjmenyen skal tre i kraft
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4830.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4830.jpg.html)
Dag Viking
27-10-2013, 02:04
Deretter ble det en flute Taittinger og så en liten høneblund i en av disse gode stolene.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4835.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4835.jpg.html)
Badene er romslige og rene, men begynner å bli litt slitt og umoderne.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4836.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4836.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4838.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4838.jpg.html)
På tide med litt mer mat, her er lunsjmenyen
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4842.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4842.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4843.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4843.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4849.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4849.jpg.html)
En chianti fra Antinori fikk følge smårettene
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4839.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4839.jpg.html)
Dagens beste rett, scampi med sjøgress
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4840.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4840.jpg.html)
Møre biter av biff med chilli, paprika og ris
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4841.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4841.jpg.html)
Kyllingsuppe med kokosmelk, sopp og chilli. Rimelig frisk
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4844.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4844.jpg.html)
Spekeskinkekuttestasjon
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4845.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4845.jpg.html)
Mange typer vann tilgjengelig
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4846.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4846.jpg.html)
Litt mindre å velge i når det kommer til vin
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4847.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4847.jpg.html)
Diverse typer konjakk. Baren har mest Whisky, men det var for tidlig på dag til at utvalget ble testet
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4848.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4848.jpg.html)
Etter to måltid, en dusj, en blund og en runde på nettet var det på tide å bevege seg videre, mer i neste episode.
Bizflyer
27-10-2013, 03:51
Hmmmm! Dette virket interessant!
Gleder meg til fortsettelsen!
Keep 'm comming!
Ah...
Også akkurat nå som jeg hadde overbevist meg selv om at økonomiklasse er lurt...
Men kjør på! Jeg skal heldigvis ikke lenger enn til Sveits i år :D
Artig å lese :). Må man ha gull status for å komme inn i loungen på Frankfurt?
jameson82
27-10-2013, 10:55
Artig å lese :). Må man ha gull status for å komme inn i loungen på Frankfurt?
Nei. Det holder å fly første klasse.
Hjelper ikke med gullkort her.
Lufthansa Hon Circle har vel også tilgang.
Dette blir nok en bra rapport fra deg Dag-V
Twin Otter
27-10-2013, 11:10
Herlig start på rapporten. Gleder meg til fortsettelsen!
Glean EBG
27-10-2013, 15:16
Hvilken dag var du på FCT og flygningen til FRA? Jeg var på LH 865 sete 2A den 17/10 og var da også på FCT og det var samme mat på flyet og i FCT.
Fikk du and?http://img.tapatalk.com/d/13/10/27/equsuvup.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/10/27/6eqabe9u.jpg
Ligner mistenkelig på frokosten jeg fikk i går.. Men fasttrack var stengt. Åpner kanskje senere på lørdag?
Dag Viking
27-10-2013, 16:50
Hvilken dag var du på FCT og flygningen til FRA? Jeg var på LH 865 sete 2A den 17/10 og var da også på FCT og det var samme mat på flyet og i FCT.
Fikk du and
Det var fredag 18.
Nei, and har jeg ikke bruk for;)
Dag Viking
27-10-2013, 16:51
FRA-IAD
LH418 13:15-15:45 Sete 2A
Boeing 747-8i D-ABYH "Thuringen"
Ca 25 min før avgang blir man hentet og ført ned i underetasjen. En S-klasse deles med en medpassasjer. S-klasse er en særdeles tiltalende bil, og hadde jeg pleid å sitte i baksetet eller hvis Mercedes hadde utstyrt sine biler med HUD hadde den muligens blitt min neste bil.
Turen fra FCT til gaten, som lå vest for FCT, var meget behagelig, og gikk unna på 3-4 minutter. Vel framme ved gaten må man ta heis opp i jetbridgen, her er et bilde på vei inn.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4850.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4850.jpg.html)
Lufthansa er gode på mye, men de har også sine svakheter. Mens deres kollegaer i Air France virkelig gir kundene følelsen av å være en VIP som selskapet bryr seg om, blir man fort en i mengden hos Lufthansa. Jeg vet ikke om det er antall F-passasjerer pr dag, stillingsinstruks eller at det er et annet folkeslag som gjør forskjellen, men det er en forskjell. Det blir noe upersonlig over det hele.
Uansett, man kommer seg frem i god tid til flyet, og man blir godt tatt vare på, dette var bare en refleksjon over forskjellene mellom FRA og CDG. På CDG blir man dessuten geleidet helt frem til loungen, og på plass i sofaen, og ikke bare satt av utenfor døra i kjelleren på terminalen.
Tilbake til dagens flight:
I motsetning til den ypperlige konfigurasjonen med 8 seter på upper deck på 744, har 748 F i nesen. Dette betyr mindre areal pr passasjer, og ikke separat seng og sete.
Må bare legge inn et par bilder av dette flyet, som er det flotteste man finner på himmelen i dag.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/5/7/7/2158775.jpg
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/0/0/2228000.jpg
Kabinen er ny og flott, med solide materialer. Det er brukt mye skinn, som i mine øyne er mye mer classy enn bling bling. Setene er dessuten plassert slik at man har minimalt innsyn fra de andre passasjerene.
Må låne litt bilder, siden jeg ikke fikk tatt så mange bra bilder
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/0/6/2149609.jpg
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/7/9/2119979.jpg
Trepaneler og stor Lufthansalogo
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4854.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4854.jpg.html)
Dag Viking
27-10-2013, 16:55
Store vinduer, roseholder og god benplass
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4855.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4855.jpg.html)
Sete 3A
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4861.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4861.jpg.html)
Før avgang var bordet dekket med roser, champagne, vann og nøtter. Fint å komme tidlig ombord og la roen senke seg i nesen. Før avreise var kune 3 seter tatt, men vi endte med 6 av 8 seter besatt. Setet over «midtgangen» forble tomt, sammen med 3A.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4857.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4857.jpg.html)
Sete 1A og 1K er nært nok til at et par kan ha glede av å sitte sammen, og samtidlig langt nok fra hverandre til at ukjente kan sitte ved siden av hverandre uten at man mister privatlivet man ønsker i 1.kl.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4862.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4862.jpg.html)
Håndkontroll
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4863.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4863.jpg.html)
Sete-kontroll, vesentlig flere funksjoner enn på 744
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4864.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4864.jpg.html)
Privacy og lys-kontroll
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4865.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4865.jpg.html)
God plass til oppbevering i ottoman, og blad i hylla
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4867.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4867.jpg.html)
To oppbeveringsrom i armlenet
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4868.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4868.jpg.html)
Merket med en gang at crewet var på hugget. Vennlige, oppmerksomme og med en avslappet tone. Man følte seg med en gang hjemme i nesen.
Nøtter og champagne før avgang
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4858.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4858.jpg.html)
Så var det amuse bouche, den kjipeste jeg har fått i F. En slags innbakt pai med ost og noe greier. Sjelden jeg ikke spiser opp flymat, men her gikk halve tilbake
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4875.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4875.jpg.html)
Stilig detalj med logo på knivene. Kan ikke huske å ha sett det tidligere
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4876.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4876.jpg.html)
Veldig bra hittil. Bare kom med mer.
Insomnia4u
03-11-2013, 11:28
Enig, venter spent på fortsettelsen :)
Det var fredag 18.
Nei, and har jeg ikke bruk for;)
Morsom tilfeldighet - jeg var på LH760 samme dag, en halvtime etter deg. Fikk minivan, ikke S-klasse. :/
Gleder meg til fortsettelsen.
Dag Viking
29-12-2013, 21:29
Her var det visst noe som manglet. Jeg måtte rett og slett ta en solid pause fra professor Knowitall, Franz Jäger og de andre forumtrollene.
Vi kan jo begynne med dagens meny:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5072.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5072.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5074.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5074.jpg.html)
Menyen for måltid nr 2
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5075.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5075.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5076.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5076.jpg.html)
Kanskje det mest spennende, hva hadde de i flaskene denne dagen:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5077.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5077.jpg.html)
En helt ukjent Champagne for meg, mye bedre enn både «D» og LP 2000 som jeg har fått hos Lufthansa tidligere
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5079.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5079.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5080.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5080.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5081.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5081.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5082.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5082.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5083.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5083.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5084.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5084.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5085.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5085.jpg.html)
Dag Viking
29-12-2013, 21:49
Dagens oppsett for forretten. Kaviar med vodka, champagne, brød og det vanlige tilbehøret
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4877.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4877.jpg.html)
Det var jo godt, men tar heller laksen til Swiss om jeg kunne velge.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4878.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4878.jpg.html)
LH har slutta å serverte forrettene 3 i høyden, nå kommer de heller tre på rekke. Valgte 2011 Scharzhofberger Riesling Grosses Gewächs til de rettene.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4879.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4879.jpg.html)
Hummeren var god og passet fint sammen med en fyldig Riesling GG
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4880.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4880.jpg.html)
Veggisretten med ost og selleri var ikke i min gate, så spiste ikke mange bitene av den
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4881.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4881.jpg.html)
Fuglen var heller ikke en innertier, men spiste opp mesteparten.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4882.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4882.jpg.html)
Bestilte suppe også, men den så jeg aldri noe av. De beklaget etterpå, og kunne informere om at den ikke var noe god uansett.
Det ble biff med noe basillikumtilbehør til hovedrett, og som følge fikk den Chateau Belgrave 2006. Både kjøtt og vin var skikkelig godt.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4883.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4883.jpg.html)
Neste rett var osten. Må innrømme at jeg ikke husker hvilke oster jeg spiste, det gikk vel i glemmeboken etter 20 sekunder. Godt var det i alle fall, men jeg husker ikke om jeg valgte dessertvin eller portvin til osten.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4887.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4887.jpg.html)
Et skikkelig måltid må avsluttes med noe søtt, noe varmt og noe sterkt, derfor ble det sjokolade, en lungo og en blue label.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4889.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4889.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4890.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4890.jpg.html)
Et godt måltid var over, lysene ble dimmet og det var på tide å tilpasse seg en ny tidssone
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4891.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4891.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4892.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4892.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4893.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4893.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4894.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4894.jpg.html)
Dag Viking
30-12-2013, 21:22
Internett ombord, og da kunne man høre på lyden av Norge og den vanlige køen på ring 3 mens man tok et glass champagne og definitivt ikke hadde følelsen av å være i kø
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4885.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4885.jpg.html)
Etter en god blund ble det en tur bak i flyet
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4896.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4896.jpg.html)
Vinduene kan blendes i to omganger
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4897.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4897.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4910.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4910.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4898.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4898.jpg.html)
Toalett med plass til å legge fra seg pysj eller klær når man skal bytte
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4899.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4899.jpg.html)
Lufthansa har ikke sløst bort unødvendig plass på toalettene sine
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4900.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4900.jpg.html)
Så var det klart for dagens andre runde med mat, og denne gangen var det spansk tema. Baconsurret daddel. Ble overtalt til å prøve både den chilenske og spanske vinen. Den chilenske var for enkel og den spanske for slank, så da gikk man tilbake til den franske.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4902.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4902.jpg.html)
Litt av hvert. Spekemat, melon, blekksprut. Det var ganske så godt.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4904.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4904.jpg.html)
God scampi, tok Riesling til denne.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4905.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4905.jpg.html)
Ganske bra privatliv når man har opp skjermen. Det fine med kabinen i nesen er at man ikke sitter 4 personer på rekke og rad, slik man typisk gjør Lufthansas 340, 330 og 380.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4907.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4907.jpg.html)
En ganske enkel dessert med dessertvin
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4908.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4908.jpg.html)
Etter en lang innflyging landet vi 1,5 time forsinket på en av Uniteds huber. Flytid var hele 9:20. Det største flyet er det likevel AF som har, IAD er deres siste 380-destinasjon (?)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4914.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4914.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4915.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4915.jpg.html)
Håper på et snarlig gjensyn med et herlig fly
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4917.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4917.jpg.html)
Skal man oppsummere denne flighten litt og sammenligne med andre selskap og flytyper så vil jeg trekke frem dette:
-Lufthansa leverer på det jevne når det gjelder mat. Langt bak Swiss og bak Air France og ANA. Heldigvis er de godt foran Thai. Note to self er å spise seg kanonmett i loungen og heller bruke maten ombord som snack (gjorde dette forrige gang)
-God drikke, den beste så langt av mine LH F flighter. Likevel noe bak LX, NH og AF
-Servicen var på topp. Hyggelig og uformell, men likevel korrekt på alle måter.
-Kabinen er meget bra. Stilig og ikke tacky bling bling. Stolene er bedre å sitte i enn de som er i andre etasje på 744, men sengene dårligere. Selvsagt er kabinen trangere enn f.eks. AF sin 77W og 380, men siden folk ikke sitter på rekke og rad blir man i liten grad sjenert av andre passasjerer.
-Transfer i FRA er en fin opplevelse, det samme er FCT. Likevel klarer de ikke gi den eksklusive følelsen som AF klarer på CDG, der man blir passet på fra ankomst til avgang. First-opplevelsen bråstoppet når man steg ut av flyet. Håpløse IAD-busser, over en time i immigrasjonskø og ikke en LH-rep i sikte. AF på JFK var en helt annen opplevelse.
Dag Viking
30-12-2013, 21:56
Transfer i Washington D.C involverte bytte av flyplass, noe som i seg selv var litt spennende en fredag ettermiddag. Noen søk på google avslørte av kombinasjonen av buss og t-bane ga mer forutsigbarhet på reisetid enn limoservice eller taxi. Det hele gikk temmelig smertefritt, og tok under en time. Fra buss til t-bane var det 100m å gå, det samme fra t-bane til innsjekk.
Ankomst DCA var 1,5 time før avgang, selv tid mellom flightene var hele 5 timer. Sen ankomst og lang immigrasjon må ta skylden for dette, ikke transport mellom flyplassene.
DCA var nesten tom kl 20 om kvelden, og innsjekk gikk på 2 minutter. Terminalen var overraskende fresh og flott, og et sted jeg gjerne tar fly fra igjen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4918.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4918.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4919.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4919.jpg.html)
Det begynte nå å bli lenge siden siste måltid hos Lufthansa, på tide med litt påfyll. Ekte USA-junk på Fridays som ligger utenfor sikkerhetskontrollen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4920.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4920.jpg.html)
Det begynte å nærme seg avgang, rakk likevel en tur på 3 minutter i loungen for å se hvordan det ser ut. Ser ut som Fridays var et klokt valg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4921.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4921.jpg.html)
Jeg ler!!
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4922.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4922.jpg.html)
Piren der jungeljeten skulle gå fra. Det var noen barer i enden som så ok ut, men da blinket det plutselig «boarding»
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4923.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4923.jpg.html)
DCA-MSP
US3318 E-175 operert av Republic
20:40-22:26 Sete 2A
Måtte jo prøve det lokale oppvaskvannet før avgang
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4924.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4924.jpg.html)
Grei benplass
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4926.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4926.jpg.html)
Litt morsomt med avgang fra DCA, tviler på de bruker redusert motorkraft der.
Ellers var denne flighten et sorgens kapittel til å være F. Nesten 3 timer og kun noen runder med øl og en snackbasket. Tilsvarende fra Florida til MSP med NW pleide å være en god middag. Bortsett fra at øl er gratis (men ingen av de sortene de hadde var gode) så har en flight i Plus fra OSL til BGO mye bedre servering. I det minste var setet ok og ankomst var på rute. Hadde glemt å lade pc på DCA, så den var selvsagt tom for strøm -> mer tid til søvn.
Deretter ble det 3 flighter med CRJ-200 og 1 med ERJ-145 hit og dit i Minnesota, Wisconsin, North-Dakota og Illinois før jeg havnet i en stor by for litt shopping. Flightene var helt standard all economy, så de er ikke verdt noen omtale.
SudCaravelle
31-12-2013, 06:13
Takk for en ”lærerik” rapport som vanlig – vekker flylysten. Hva kom dette gildet på?
Flott rapport som vanlig :)
Dag Viking
02-01-2014, 12:47
Lufthansa + USAirways kostet 150 000 poeng + skatter og avgifter
Delta x3 flighter kostet 1000kr på buddypass
United kostet 1700kr.
Ellers, takk for kommentarer, her kommer litt mer:
Ikke uventet falt valget på Conrad, sentralt plassert like ved Magnificent Mile. På O’Hare ble det kjøpt et t-banekort for hele oppholdet, men det ble kun brukt på reisen fra flyplassen til sentrum. Chicago kan man komme seg rundt på bena uten at det tar altfor lang tid.
Conrad var et hyggelig bekjentskap. Rommet var rent og i god stand, men ikke av de største. Frokosten var god, tok omelett hver dag. Spiste også noen små måltider i baren, so smakte godt. Beliggenheten er bra, like ved mange butikker og utesteder. Bruker gjerne dette hotellet igjen.
Chicago var også et hyggelig bekjentskap. Rent og pent i sentrum. Lett å finne restauranter og puber som fristet. Det ble også tid til en tur i Willis tower og et hyggelig besøk i Wheaton.
Her er noen bilder fra hotellet og sentrum.
Inngangspartiet
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4949.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4949.jpg.html)
Et par flasker Voss sto klar på nattbordene
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4938.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4938.jpg.html)
Helt greit rom, tror det var i 12. etasje
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4940.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4940.jpg.html)
Bad med dusj, badekar og separat toalett
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4941.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4941.jpg.html)
Helt tom minibar der man kan bestille det man ønsker fra roomservice
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4943.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4943.jpg.html)
Eller gå på nærmeste butikk og kjøpe litt PA eller IPA
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4945.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4945.jpg.html)
Slik så forresten amenity kitet til Lufthansa ut. Heldigvis Rimowa
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4948.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4948.jpg.html)
Over gata lå denne restauranten, http://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g35805-d427758-Reviews-Joe_s_Seafood_Prime_Steak_Stone_Crab-Chicago_Illinois.html , som hadde både god mat og drikke. Vurdert som nr 5 i Chicago.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4950.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4950.jpg.html)
Denne lå også over gata http://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g35805-d5571344-Reviews-Seasons_52-Chicago_Illinois.html Også god mat, og en del billigere enn Joe’s. Nordstrom lå også like ved.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4951.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4951.jpg.html)
Ren og pen by, her fra handlegaten MM
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4954.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4954.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4966.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4966.jpg.html)
En tur ut til Lake Michigan
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4955.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4955.jpg.html)
Litt kjølig i slutten av november, men nydelig vær
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4964.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4964.jpg.html)
Det var ikke aktuelt med t-bane tilbake til O’Hare, det var en slitsom opplevelse. I stedet ble det shuttle fra hotellet.
Dag Viking
02-01-2014, 12:48
Lufthansa sin innsjekk er den første man kommer til, og er lett å finne. Ingen kø i innsjekk, og en svært hyggelig tysk dame som introduserte seg som dagens PA.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4968.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4968.jpg.html)
Videre ned de lange rekkene med innsjekkingsområde
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4969.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4969.jpg.html)
Her burde OSL tatt en titt, en slik burde ligget i kulverten mellom terminal nord og syd oppe på Romerike
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4970.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4970.jpg.html)
Her er man på plass i United sin F-lounge ved C-gates (etter å ha blitt sendt fra United Club i C-gates tilbake til United Club i B-gates, avgangen var jo fra B-gates, og så endelig tilbake til F-loungen)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4972.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4972.jpg.html)
Dusj man har tilgang til
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4976.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4976.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4977.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4977.jpg.html)
Sprite?? Litt mat ble det også
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4978.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4978.jpg.html)
Prøvesmakte noen av vinene, men ingen falt i smak. Det gjør sjelden vin som holder romtemperatur. Man kunne få champagne (gul enke?) dersom man spurte, og det gjorde man selvsagt etter hvert.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4980.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4980.jpg.html)
Litt bedre utvalg enn i loungen på DCA
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4983.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4983.jpg.html)
Spriten ble hoppet bukk over
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4989.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4989.jpg.html)
Dette gjorde godt
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4990.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4990.jpg.html)
Loungen var ganske full ved ankomst, United hadde flere avganger med F på kvelden (bl.a. FRA, LHR, GRU) Det var et forrykende uvær i Europa den dagen, så flere flighter var kansellerte. Etter at siste flight til GRU hadde gått, så loungen slik ut
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4993.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4993.jpg.html)
Dag Viking
04-01-2014, 08:34
Så kom PA innom for å informere om at det var på tide å bevege seg bort til B-17? der køen allerede var lang. Helt topp service av dagens PA, som var pratsom, hjelpsom og hyggelig uten at det ble slitsomt.
Man ble dratt rett forbi køen, fikk hilse på station manager og ble ønsket god tur. Han beklaget på det sterkeste at flyet var parkert feil, og at alle passasjerene dermed måtte boarde gjennom 1L og gå gjennom F. Det var ikke snakk om mer enn 160 passasjerer, så det får man tåle. Dette var første dagen med 333 denne høsten, frem til dagen før hadde ruta gått med 346. Ruta ble også flyttet fra 20:15 til 22:15 hvis jeg husker riktig.
ORD-MUC
LH435 A-330-343X D-AIKJ Bottrop
22:15-12:45+1 Sete 1K
Dagens fly hadde ny F og gammel C, selv om det var stasjonert I MUC.
Rose, Musserende og nøtter gir en god start på en god flytur
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_4996.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_4996.jpg.html)
Flott kabin, med behagelige farger og fine materialer
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5001.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5001.jpg.html)
For to passasjerer er kabinen helt topp, men med full kabin sitter man ganske tett. Da vil jeg tro at 748 og 744 er mer behagelig. 333 er dessuten ganske smal til å ha 4 i bredden i F, her har 77W noe mer boltreplass
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5002.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5002.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5003.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5003.jpg.html)
Amenitykit og pysj. Dessverre er XL det største de har
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5004.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5004.jpg.html)
Stemningsbelysning foran rad 1
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5005.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5005.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5008.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5008.jpg.html)
På denne flighten var kun 1A og 1K tatt, noe som gjorde at rad 2 kunne brukes til senger. Skilleveggen gjør at man får det privatlivet man trenger
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5011.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5011.jpg.html)
Avgang var på rute, og etter en kort taxi og take-off roll var vi i luften fra 32L. Et par svinger hit og dit og så kunne vi sette nesen mot nordvest.
Dag Viking
04-01-2014, 08:34
Vinlista var heldigvis den samme som på flighten mellom FRA og IAD, og her er kveldens meny:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5086.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5086.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5087.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5087.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5088.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5088.jpg.html)
Dette var en sen kveldsflight, og da kan man forvente at serveringen kommer raskt i gang slik at passasjerene får sove mest mulig. Først ut var det en amuse bouche med laks og agurk, vesentlig bedre enn tilsvarende på flighten fra FRA. Tatt ca 35min etter avgang.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5013.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5013.jpg.html)
Kaviar noch ein mal. Droppet vodka og tok mer champis i stedet.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5018.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5018.jpg.html)
Tre forretter på rappen, sammen med den gode Riesling GG
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5019.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5019.jpg.html)
Kjøtt med papaya var godt
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5020.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5020.jpg.html)
Kamskjell var godt, rødbeter var ikke min greie
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5021.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5021.jpg.html)
Litt merkelig rett, som ikke hang helt sammen. Hummeren var god, tilbehøret ok. Mer Riesling!
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5022-1.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5022-1.jpg.html)
Ost og portvin
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5023.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5023.jpg.html)
En herlig sjokoladedessert med dessertvin. Da var klokka 00:30 lokal tid, 2:15 etter avgang, så her har det gått unna. På flighten vestover ble sjokoladen servert 3 timer etter avgang.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5024-1.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5024-1.jpg.html)
Det ble ikke kaffe og ikke Blue Label etter middag, i stedet litt mer sjoklade, champis og boblevann
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5025-1.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5025-1.jpg.html)
Så var det på tide å legge seg og sette ny rekord med 5,5 timer uforstyrret søvn. Våknet av meg selv såpass sent at det var på tide å ta av pysjen, drikke et glass appelsinjus, rydde sammen tingene og flytte tilbake til 1K før landing. Crewet hadde selvsagt spurt om de skulle vekke oss før frokost, eller om vi skulle sove lengst mulig. Med en ventende FCL så er valget ganske enkelt.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5039-1.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5039-1.jpg.html)
En liten oppsummering av denne flighten blir som følger.
-Samme sete som i 748. Man sitter godt, men kjenner at setet går litt i bølger selv gjennom madrassen. De fleste 1.kl seter jeg har prøvd er bedre å sove i.
-Med to passasjerer er kabinen topp, men med full 1.kl så sitter man temmelig tett på naboen. 330, 340 og 2.etg på 380 er et godt hakk bak 744, 748, 77W og 1.etg på 380 på dette området. 330 støyer dessuten mest av alle, men fra rad 1 så går det greit på cruise.
-Topp service fra Lufthansa, både på bakken og i lufta. Hyggelige, uformelle og korrekte på alle områder
-Middels mat (til å være F) og god drikke
Takk for flotte rapporter!
Kjenner det frister mer og mer å fly F på LH for hver rapport som kommer, mens man enda har muligheten.
Hummer med poteter og gulrøtter? Den var ny for meg også ;)
Insomnia4u
06-01-2014, 05:55
Takk for fin rapport!
Takker for en fin rapport! Blir aldri lei LH F :) Digger bildet av 748-vingen!
Glean EBG
07-01-2014, 03:54
Takk for flott rapport.
Jeg fløy ny F på LH dagen føre du reiste og da var det 7/8 stk i F på A330, jeg syntes ikke det virket noe for trangt men det var jo min første tur i F.
Er og enig i at F på 744 er bedere da vi i tilleg var bare 3/8 i F ble det meget behaglig.
Dag Viking
09-01-2014, 17:58
Takk igjen for kommentarer. Loungen og siste leg er også verdt et par bilder og kommentarer:
Ingen fjernparkering og dermed ingen bil ved ankomst i MUC, men det tok ikke mange minuttene å gå til loungen. Den var dessverre ganske full, men i restaurant-delen var det god plass.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5040-1.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5040-1.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5047.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5047.jpg.html)
Dagens meny
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5041.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5041.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5042.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5042.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5043.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5043.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5044.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5044.jpg.html)
Startet med en herlig oksehalesuppe og vann (fysj)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5045.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5045.jpg.html)
Så ble det en solid biff med Shiraz fra Australia. De lurte også i meg litt lokal fruktjus, men valgte å fokusere på rødvinen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5046.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5046.jpg.html)
Desserten ble litt nøtter og den nydelige Pommery Cuvee Louise 1999 (den sto på menyen fra ORD, men det var en meny som var delt ut ved en feiltagelse). Klart den beste lounge-champagnen jeg har smakt (kanskje litt uvanlig med en så flott champis i loungene, den koster 1100kr pr flaske)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5050.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5050.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5049.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5049.jpg.html)
Ble ikke hentet i loungen, men tuslet ned når det nærmet seg avgang. Fjernpark => S-klasse igjen.
Herlig bil!
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5053.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5053.jpg.html)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5056.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5056.jpg.html)
MUC-OSL
LH2454 A319 D-AIBE Schönefeld
15:15-17:35 Sete 1F
Som vanlig med A319 ble det en svært støyende take-off og klatring. Må si jeg er glad vi ikke har disse maskinene på norske pendler-ruter, for dette er slitsomt. Grisene er heldigvis mye stillere.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5058.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5058.jpg.html)
Tidligere var setene i NEK svært harde, men jeg synes de har kommet seg nå når de har vært i bruk en stund.
Forventningene til servering på denne flighten var svært lave, jeg kan ikke huske å ha spist et godt måltid med Lufthansa biz i Europa. Overraskende nok ble det delt ut en skikkelig meny
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5060.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5060.jpg.html)
Champagne sier overskriften, underteksten sier vel noe annet ;)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5063.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5063.jpg.html)
Tok en cola, før jeg oppfattet at det var bedre varer om bord
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5064.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5064.jpg.html)
Et solid brett mat, jeg ble ganske imponert. Roastbiffen var litt seig, rekene var gode og det samme var kylling-karri-ris retten. Desserten var også god. Stort pluss til Lufthansa her, dette var på nivå med intra-europeisk Swiss og SAS business fra gamle dager.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5065.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5065.jpg.html)
Avsluttes med litt sjokolade
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5067.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5067.jpg.html)
Mens dag gikk over til natt
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%202013/IMG_5069.jpg (http://s1220.photobucket.com/user/festrus/media/USA%202013/IMG_5069.jpg.html)
Et par ord om loungen og den siste flighten:
-God mat og drikke også i München, på samme nivå som i Frankfurt
-Lett å finne bord å spise ved
-Veldig fullt i sofa-avdelingen, mange barnefamilier
-Topp flight fra MUC til OSL, med overraskende god servering. Her har Lufthansa foretatt et klart løft.
Alt i alt forutsigbart og bra med Lufthansa. De mangler litt når det gjelder mat og drikke for å nå opp til lillesøster Swiss, og litt på bakkeservicen for å nå opp til naboen Air France. Likevel gleder jeg meg allerede til neste tur med Lufthansa, nettopp fordi jeg vet hva jeg får!
Fantastisk bra som vanlig Dag - takker og bukker.... :up:
LH i F ser lekkert ut - får håpe man kan prøve selv en gang...
Takk for en meget bra tr!
w
Veldig bra! 748 står øverst på "to-do listen". Men får kanskje greie meg med C...
GinTonic
16-03-2014, 13:53
Good stuff! LH F står definitivt på listen i år, men da med LifeMiles.
Hvordan er det egentlig med F pax og IAD-bussene? Ankom IAD med United eco+ og måtte da vente helt til sistmann i crewet var ombord før den kjørte oss til terminalen. Ikke akkurat veldig effektivt...
Dag Viking
26-03-2014, 20:40
Hvordan er det egentlig med F pax og IAD-bussene? Ankom IAD med United eco+ og måtte da vente helt til sistmann i crewet var ombord før den kjørte oss til terminalen. Ikke akkurat veldig effektivt...
Kom inn ganske tidlig i bussen, blant de ti første. Var urutinert og gikk til motsatt ende. Ut sist fra den bussen. Service på bakken milevis fra AF på JFK.
Takk for kommentarer. Blir vel en tur i år også..
faarstei
01-04-2014, 11:47
Super rapport! Vekker virkelig reiselysten!