View Full Version : Op-up prioritering.
Flyet er fullbooket med flere på venteliste i økonomi, og det er 2 ledige seter i business. Du kan velge mellom å oppgradere en gullkort-reisende med en i følge uten status, eller å oppgradere to separate reisende med sølvkort for å gi plass til economy pax. Hvordan praktiseres dette rundt om i flyselskapene? Hva er rettferdig?
Glean EBG
24-10-2013, 19:20
Det kommer ofte litt an på hvilken billettklasse de har. Men rent generelt står vel guld først i køen men om du reiser sammen med andre så er det ikke sikkert de vil få tilbudet selv om du får tilbud om upgrade. Så mest vil jeg tro det ville blitt tilbutt til den ene med gull og en med sølv og om du ikke ønsker oppgradering uten reisefølge vil de nok velge en til med sølv.
Å splitte noen som reiser sammen er aldri noen god ide.
I mine "gate dager" ville valget vært enkelt. Gull kunden og reisefølge.
Dog et lite unntak. Hadde man hatt mat issue. Dvs at man ikke hadde catering for oppgraderingen. Så ville jeg muligens tatt sølv kundene.
Men også hvor de enkelte sitter hadde spilt inn. Å oppgradere en gullkunde slik at de får et dårligere produkt er heller ikke så lurt...
S
Chaos Controller
24-10-2013, 22:28
Var i samme situasjon med Etihad for et aar siden, jeg har gull, kona har ikke status, saa de tilbydte oss aa velge, enten kunne en av oss bli oppgradert, eller ingen. De kunne ikke oppgradere kona uten status, men jeg kunne ta oppgraderingen, og saa bytte setet mitt med henne...
jcnorway
24-10-2013, 22:29
Var i samme situasjon med Etihad for et aar siden, jeg har gull, kona har ikke status, saa de tilbydte oss aa velge, enten kunne en av oss bli oppgradert, eller ingen. De kunne ikke oppgradere kona uten status, men jeg kunne ta oppgraderingen, og saa bytte setet mitt med henne...
Samme opplegg også hos Finnair for et par år siden.
Glean EBG
24-10-2013, 22:54
Samme opplegg også hos Finnair for et par år siden.
Det har hent meg flere ganger med LH,lot,SK at jeg har blitt oppgradert og ikke min bror,kolega eller hva det måtte være.
Har ved et par annledninger blitt oppgradert både med sølv og gull. Både jeg og fruen (som den gang ikke hadde status) ble oppgradert på mitt sølv kort.
Superhai
24-10-2013, 23:25
På kortere ruter så vil seating bli vel så avgjørende i dette tilfellet for min del. De fleste selskapene har ganske klare proriteringer, men i praksis så må man se det i en helhet. Som oftest har man ikke tid eller mulighet til å spørre paxen, og må prøve å gjøre det klart uten at det skal oppleves negativt. Det er alltid en utfordring. Og om tidsklemmen eller andre forhold gjør det, så kan den hende man rett og slett bare oppgraderer ventelisten.
På kortere ruter så vil seating bli vel så avgjørende i dette tilfellet for min del. De fleste selskapene har ganske klare proriteringer, men i praksis så må man se det i en helhet. Som oftest har man ikke tid eller mulighet til å spørre paxen, og må prøve å gjøre det klart uten at det skal oppleves negativt. Det er alltid en utfordring. Og om tidsklemmen eller andre forhold gjør det, så kan den hende man rett og slett bare oppgraderer ventelisten.
Dette er jo en aktuell problemstilling på SAS på innenlands nå. Jeg hadde ikke blitt mye fornøyd om jeg hadde blitt oppgradert fra vindussete på nødutgang til 3B i Plus på OSL-EVE. Da tror jeg faktisk at jeg hadde nektet plent!