PDA

View Full Version : Frivillig "endringsforsikring" kr 150 hos WF

vbirk
22-10-2013, 18:22
Da har WF innført muligheten for tilleggstjeneste ved billettkjøp-- 150 kr som gir rett til én endring av rabattert billett (også begge veier ved t/r-bestilling) , på samme vilkår som regulær endring av økonomibillett som hos SAS koster kr 500 pr vei.

https://www.wideroe.no/kundeservice/reisevilkar/endringsgebyr

Dash
22-10-2013, 18:26
Hm. Hva blir forskjell på en ECO billett med endringsforsikring og en fleksibel billett? Hva er det jeg ikke forstår?

Superhai
22-10-2013, 18:40
Hm. Hva blir forskjell på en ECO billett med endringsforsikring og en fleksibel billett? Hva er det jeg ikke forstår?

150 kr og at endringen kan gjøres kun én gang. Dessuten så stenger normalt disse bookingklassene før de som blir benyttet på fleksible billetter. Noe mer du ikke forstår? ;)

vbirk
22-10-2013, 18:54

Er nok flere enn deg som ikke forstår. Forskjellen er, ihvertfall på WF, at dersom det ikke finnes like billig billett som den man først kjøpte tilgjengelig på den avgangen man vil endre til, så må man betale mellomlegget opp til dagens lavest tilgjengelige pris.

Så om jeg har en økonomibillett med kveldsavgangen HFT-TOS til kr 399 og vil endre den til morgenflyet dagen etter og det bare er fullpris på den avgangen, kr 2199, vil jeg måtte betale prisforskjellen på kr 1800. Utover dette vil jeg da enten allerede ha forhåndsbetalt avgiften på kr 150, eller vil måtte betale WF's endringsgebyr på egne ruter, kr 300. Har SAS første strekk er "nødgebyret" kr 500.

Videre vil man ikke få refundert noe av prisen dersom man har en relativt dyr økonomibillett og vil bytte til en avgang hvor det finnes billigere.

Dash
22-10-2013, 19:18
Er nok flere enn deg som ikke forstår. Forskjellen er, ihvertfall på WF, at dersom det ikke finnes like billig billett som den man først kjøpte tilgjengelig på den avgangen man vil endre til, så må man betale mellomlegget opp til dagens lavest tilgjengelige pris.

Så om jeg har en økonomibillett med kveldsavgangen HFT-TOS til kr 399 og vil endre den til morgenflyet dagen etter og det bare er fullpris på den avgangen, kr 2199, vil jeg måtte betale prisforskjellen på kr 1800. Utover dette vil jeg da enten allerede ha betalt den forhåndsbetalte avgiften på kr 150, eller vil måtte betale WF's endringsgebyr på egne ruter, kr 300. Har SAS første strekk er "nødgebyret" kr 500.

Men man må jo betale mellomlegg på en flex-billett også, så sant den ikke er full flex....

vbirk
22-10-2013, 19:28
Men man må jo betale mellomlegg på en flex-billett også, så sant den ikke er full flex....

Tror faktisk ikke WF selger annen flex enn full flex på sine fly.

TOS
22-10-2013, 19:51
Dette er jo litt av samme problemstillingen som SAS Plus eller SAS Plus FullFlex (eller hva nå det var de to flex-kategoriene het) hvor jeg sliter med å se at noen velger Full Flex utgaven hvis flex utgaven er tilgjengelig, men denne saken er ikke helt identisk. En flexbillett kan du endre så ofte du vil, og kan kansellere den med full refusjon. Denne koster imidlertid en del mer enn 399,-. Du betaler for en opsjon som du kanskje innløser (du innløser den hvis du har behov for å endre på billetten). Med en billett til 399,- + 150,- (om jeg forstår det rett) så kan du endre selv en billig billett (men bare en gang).

Har du behov for å endre så må du i tillegg kjøpe deg opp til billigste ledige bookingklasse. Om det kun er billetten til 2199,- ledig så må man mao ut med differansen + 150,-. Forskjellen er at du up front legger ut for differansen, selv om du ikke nødvendigvis trenger å benytte deg av muligheten til å endre billetten. Med kjøp av en billigbillett til 399,- + 150,- så betaler du kun differansen hvis du må utnytte opsjonen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at en forretningsreisende som normalt sett ikke trenger å booke om altfor ofte vil velge billigbilletten + 150,-.

vbirk
22-10-2013, 20:06
. Jeg kan ikke skjønne annet enn at en forretningsreisende som normalt sett ikke trenger å booke om altfor ofte vil velge billigbilletten + 150,-.

Nytten av 150-avgiften vil variere veldig avhengig av hvilke ruter man flyr og om man må endre både ut- og innreise. Har man SAS som første strekk og må endre både tur og retur må man ut med kr 1000 uten 150-avgift. Dersom man bare opererer med WF-enkeltreiser, må man endre mer enn halvparten av sine reiser dersom 150-avgiften skal lønne seg.

TOS
22-10-2013, 20:08
Nytten av 150-avgiften vil variere veldig avhengig av hvilke ruter man flyr og om man må endre både ut- og innreise. Har man SAS som første strekk og må endre både tur og retur må man ut med kr 1000 uten 150-avgift. Dersom man bare opererer med WF-enkeltreiser, må man endre mer enn halvparten av sine reiser dersom 150-avgiften skal lønne seg.

Jeg skjønner problemstillingen i forhold til SAS, men mitt poeng var at det vel skal godt gjøres at det ikke er en bedre løsning å kjøpe en ikke-flex billett + "forsikringen", heller enn å kjøpe en dyr flex-billett hvis man ikke trenger å endre billettene veldig hyppig. Stemmer ikke det?

vbirk
22-10-2013, 20:13
Jeg skjønner problemstillingen i forhold til SAS, men mitt poeng var at det vel skal godt gjøres at det ikke er en bedre løsning å kjøpe en ikke-flex billett + "forsikringen", heller enn å kjøpe en dyr flex-billett hvis man ikke trenger å endre billettene veldig hyppig. Stemmer ikke det?

Dersom det sjelden vil være behov å endre reisene vil nok det beste være å kjøpe regulære økonomibilletter uten "forsikring" og heller betale regulært endringsgebyr for økonomibilletter de få gangene det blir aktuelt.

SK384
23-10-2013, 21:59
Interessant sak dette. Blir spennende å se hvor mange som benytter den. Husker når jeg bodde oppe i nord, så var det ikke så rent sjelden at det bare var full flex tilgjengelig og da hadde det i grunnen ikke vært så mye vits med endringsforsikringen.

Det er noen vanvittige priser WF tar for TOS til HFT. Jeg synes 2199 kroner for en strekning på 211 km er relativt friskt. En full-flex mellom ALF til VDS (247 km) som riktignok er en FOT rute koster tusen kroner mindre, altså 1199.

LN-TIB
23-10-2013, 23:50
Det er noen vanvittige priser WF tar for TOS til HFT. Jeg synes 2199 kroner for en strekning på 211 km er relativt friskt. En full-flex mellom ALF til VDS (247 km) som riktignok er en FOT rute koster tusen kroner mindre, altså 1199.

Prøv TOS - KKN til 2910 for en drøy times flytur, eller EVE - KKN til herlige 4291 :D

vbirk
24-10-2013, 10:00
TOS-HFT og TOS-ALF ser ut til å være ubestridte konge på haugen når det gjelder pris pr km, 10-11 kr. Tenkte si at det kanskje blir slik når man flyr med små fly på korte ruter uten konkurranse, men jeg ser at også DY ligger merkbart nærmere WF/SAS i flex-pris på TOS-ALF enn f.eks. BGO-OSL.