View Full Version : Gjest i lounge med SAS?
Hei.
Jeg og en kollega skal flyge fra Tokyo til København med sas pluss på torsdag, jeg er EBG, mens han har ikke EB i dt hele. Er det noen av loungene jeg kan ta med gjest (slik som i norden)?
Se Lounge regler her: http://www.flysas.com/en/Travel-info/At-the-airport/Lounges/Lounge-access/
den siger: "Bring a guest
EuroBonus Gold members are welcome to bring one (1) guest when they travel on SAS, Widerøe or other Star Alliance members when they visit SAS, Star Alliance and SAS partner lounges."
view over ANA Lounges: http://www.ana.co.jp/wws/sg/e/asw_common/inflight/guide/lounge/nrt/
Hvor strenge er de om man reiser sammen med familien sin? To voksne og to/tre barn?
Man har visst lov til å ta med seg barn og/eller foreldre. Jeg skal selv se om det går an å få inn både foreldrene mine og brødrene mine på en tur gjennom CPH senere i høst.
Som EBG får du i allefall ha med barn og foreldre inn i SAS-lounger. Svigerforeldre er no-go om loungen er full. Samme med søsken. I andre *A lounger er regelen 1 gjest. Du får med mannen/kona di, men ikke barn. Kommer an på hvor streng lounge-vokterne er...
Har fått med to søsken + mor på SAS-kantina på ARN på EBGen. Var ganske fullt.
Dag Viking
15-10-2013, 11:35
Se Lounge regler her: http://www.flysas.com/en/Travel-info/At-the-airport/Lounges/Lounge-access/
EuroBonus Gold members are welcome to bring one (1) guest when they travel on SAS, Widerøe or other Star Alliance members when they visit SAS, Star Alliance and SAS partner lounges."
SAS-siden sier også
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Pa-flyplassen/Lounger/Adgang/
Som SAS EuroBonus Gullmedlem er du velkommen til å ta med deg en gjest eller din nærmeste familie i SAS-loungen
Nærmeste familie kan tolkes som partner + barn/foreldre.
Hm.. Jeg hadde lyst til å ha med meg en gjest på FCO i Roma, men fikk ikke lov i *A loungen fordi han ikke var på samme flygning. Jeg var på LH mens han fløy Brussels. Hvis jeg leser vilkårene over, så tok vel fyren i loungen feil?
Glean EBG
15-10-2013, 18:55
Hm.. Jeg hadde lyst til å ha med meg en gjest på FCO i Roma, men fikk ikke lov i *A loungen fordi han ikke var på samme flygning. Jeg var på LH mens han fløy Brussels. Hvis jeg leser vilkårene over, så tok vel fyren i loungen feil?
De krever ofte at gjest er på samme flygning men det er ikke alle som er like pirkete, det har vel ofte litt med belegget i loungene å gjøre kankje.
erlendag
15-10-2013, 19:49
Fra Star Alliance Lounge Access Policy (http://www.staralliance.com/en/benefits/status-benefits/lounge-access-policy/):
* Eligible guests: International First, Star Alliance Gold and Eligible Paid Lounge Membership customers are entitled to one guest
* The guest must enter the designated lounge with the eligible customer
* The guest must also present a boarding pass for any Star Alliance flight departing from the local airport
Altså trenger ikke gjesten å være på samme flyvning eller flyselskap.
Det er dog et unntak for contract lounges:
Contract Lounges
* Star Alliance Gold customers have access to third party Contract Lounges contracted by the Star Alliance member carrier on which the customer is travelling.
* Customer must present proof of Star Alliance Gold level status via a valid frequent flyer program Star Alliance Gold level card or other valid indication of Star Alliance Gold level status
* Customer must also present a boarding pass for a Star Alliance flight departing from the local airport having a contract with the third party lounge
* Customer is entitled to one guest. Guest must be departing on the same carrier as the eligible Star Alliance Gold customer
Men gjest på annen flyvning skal uansett være OK hvis det er samme flyselskap.
Aha.... Foreldrene min reiste fra DUB i går, faren min som er EBG med LH til FRA og moren min som er EBS med SK til OSL. Dragen påpekte at man fikk kun ha med seg en gjest hvis det var på samme flyvning (eller flyselskap, husker ikke helt), men moren min slapp likevel inn. Forskjell på *A og kontraktslounger er nøkkelen altså.
Takker for svar :)
Fikk han iallefall med meg i United loungen, som vi sitter i nå, men dette var ikke noe å skryte av, så tror vi prøver Ana loungen også.
Chriscross
17-10-2013, 07:07
Lufthansa innførte vel en særregel om at en må være på samme flight, iallfall i Fra og Muc? Når det gjelder hva som er familie er det kone og barn som gjelder. Fått dette bekreftet fra Sas, sammen med en bunke loungevouchers for å få inn svigers også.
Hmmm, gåte; hvordan skal 2 EBG få inn 5 familiemedlemmer med ulik grad av nærhet?
Min mor og jeg er EBG
Vi reiser med samme fly (SK907/908) med;
1. broren min
2. kusinen min
3. mormor
4. morfar
5. søster til morfar
Slik jeg ser det;
Mamma kan gjeste inn sin sønn og sine foreldre
Jeg kan gjeste inn enten kusinen min eller grandtanten min, da disse ikke er i nær nok relasjon til meg og blir regnet som gjest og ikke familie?
Det er vel ikke noen annen måte å løse dette på?
S. Holberg
04-02-2014, 12:22
Og et annet spørsmål herifra.. Kan jeg ta med meg far, mor og 2 søsken i loungen på EBG? I mitt hode er det nærmeste familie.
Jeg dro nok denne litt langt for noen år siden i loungen på OSL.
Gjestet inn min samboer, mine to barn, søster, svoger, deres barn og mine foreldre.
Det gikk bra under tvil, så lenge vi holdt oss i businessclass delen og hadde kontroll på ungene :)
Står forklart tydligere her nå, egne foreldre er altså ikke nevnt: http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Pa-flyplassen/Lounger/Adgang/
Ta med familien til SAS-loungen. EuroBonus Gullmedlemmer kan velge mellom å ta med en (1) gjest eller ta med den nærmeste familien (ektefelle/samboer og egne barn, maks. 4 familiemedlemmer) til SAS lounger.
S. Holberg
05-02-2014, 08:26
Utifra SAS sin definisjon så kan jeg altså ikke ta med noen av de(kun +1) inn i loungen fordi de ikke er nærmeste familie? Rimelig rar definisjon de bruker om jeg får si det.
For noen som hverken har barn eller ektefelle, er jo foreldre/søsken nærmeste familie. Jeg har fått inn foreldre og brødre i Oslo i allefall.
Loungeadgangsreglene er jo tydeligvis ikke laget med tanken om at unge personer kan ha gullkort, i bakhodet :p
Utifra SAS sin definisjon så kan jeg altså ikke ta med noen av de(kun +1) inn i loungen fordi de ikke er nærmeste familie? Rimelig rar definisjon de bruker om jeg får si det.
Er vel stort sett det samme overalt?
englundjesper
05-02-2014, 12:17
Jag sitter och funderar på hur jag ska få in två kompisar på en lördag en månad framåt. Sambos? ;)
S. Holberg
05-02-2014, 12:20
Meget mulig, Someone; har ikke vært borti problemstillingen før så vet ikke helt. Men, trodde både foreldre og søsken var regnet som nærmeste familie. Er jo det i resten av samfunnet forøvrig ;)
Flight Cancelled
05-02-2014, 16:33
Loungeadgangsreglene er jo tydeligvis ikke laget med tanken om at unge personer kan ha gullkort, i bakhodet :p
Nei, det har slått meg og. Litt dumt for meg som er ung og fortsatt student. Hender fortsatt at jeg reiser sammen med min mor, far og søster til utlandet, med sier SAS at de egentlig ikke kvalifiserer som nærmeste familie... :p
S. Holberg
05-02-2014, 18:24
Samme problemstillingen her, TrAnxZ. Er student, men reiser fremdeles endel med familien på ferier o.l. Får satse på å overbevise(aka. be de bruke litt common sense) loungevokterne ;)
katteskinn
27-05-2014, 21:50
Skal reise med SAS til Newark på business, bookingklasse Z. Noen som vet om det er mulig å ta med seg en gjest i sas-loungen? Har p.t. kun EBS, dessverre.
Skal reise med SAS til Newark på business, bookingklasse Z. Noen som vet om det er mulig å ta med seg en gjest i sas-loungen? Har p.t. kun EBS, dessverre.
Du kan i utgangpunktet ikke det.
Unntak om du reiser 1. juli-31. august. Da kan du som sølv ta med 1 gjest (eller 4 familiemedlemmer).
Er det bare de med EBG som kan ta med gjester inn i loungen, eller kan også de som reiser på business ta med gjester?
Jeg og fruen skal reise OSL-EWR på Biz om en kort stund, og på samme flight som oss er et vennepar av oss men de har seter i Eco. Spørsmålet er om vi to kan gjeste inn disse to? Ingen i reisefølget er mer enn EBS.
Er det bare de med EBG som kan ta med gjester inn i loungen, eller kan også de som reiser på business ta med gjester?
Kun de med gull kan gjeste inn i loungen.
Denne traaden er litt gammel, saa jeg spoer. Gjelder reglene for aa ha med partner og barn i lounge ennaa. Vi er mor + far, et barn over to og et under to aar med Star Alliance Gold (ikke EB).
Chriscross
02-07-2019, 15:36
Denne traaden er litt gammel, saa jeg spoer. Gjelder reglene for aa ha med partner og barn i lounge ennaa. Vi er mor + far, et barn over to og et under to aar med Star Alliance Gold (ikke EB).
Du må nok ha sas ebg for å få ha med gjester. Ingen i følget med EBS? Nå om sommeren kan de ha med gjester.
Du må nok ha sas ebg for å få ha med gjester. Ingen i følget med EBS? Nå om sommeren kan de ha med gjester.
Som Star Gold kan du ha med gjester, men jeg lurer paa familie.
I følge reglene kan du bare ha med en gjest som *A Gold.
Et barn under 2 år kan uansett tas med gratis til lounge.
Spørsmålet blir da barnet over 2 år, her er det nok bare å prøve.
I verste fall maa et barn betales inn, time will show. Noen som vet om det er samme regler for Amex Platinum i OSL Lounge?
Chriscross
02-07-2019, 17:46
I verste fall maa et barn betales inn, time will show. Noen som vet om det er samme regler for Amex Platinum i OSL Lounge?
Når jeg skrev gjester tenkte jeg på mer enn en gjest. Har du Amex platinum for vel kona tilleggskortet slik at dere kan ta med en gjest hver. Flere gjester koster vel 350kr tror jeg.
Mulig noen her inne kan gi bort sølvkort for en billig penge.
Loungedragen var grei og slapp inn samboer og to barn (ett under 2 og ett på 3) uten avgift men sa at vi egentlig skulle betalt for det eldste barnet. Hun smilte og pekte på lekerommet. Takk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross
07-08-2019, 03:20
Loungedragen var grei og slapp inn samboer og to barn (ett under 2 og ett på 3) uten avgift men sa at vi egentlig skulle betalt for det eldste barnet. Hun smilte og pekte på lekerommet. Takk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er du ikke EBG? Da skal vel barna være med gratis som nærmeste familie, eller var dette en kontraktslounge?
Så nå du ikke var ebg.
Er du ikke EBG? Da skal vel barna være med gratis som nærmeste familie, eller var dette en kontraktslounge?
Så nå du ikke var ebg.
Stemmer, gull i Star Alliance, men ikke EBG. Det virket ikke som dette egentlig skulle utgjoere en forskjell, men SAS er sikkert snillere med folk med eget gull.