PDA

View Full Version : Dubai Airshow 2013


SudCaravelle
13-10-2013, 18:23
Det begynner å nærme seg nå og man er jo litt spent. Hva kan man forvente seg? Jeg har billett til hele showet, men må dessverre prioritere.

I år er det i alle fall for første gang på DWC.

Someone
13-10-2013, 23:43
Flere A350-1000 ordre fra noen av Sandkasseselskapene?

Glean EBG
13-10-2013, 23:52
Når er det?
Skal en tur til Dubai 17-23 oct.

SudCaravelle
14-10-2013, 06:07
Det er 17-21 november.

http://www.dubaiairshow.aero

L-1011
14-10-2013, 10:54
En större Boeing 777-900X order från EK...

petter380
14-10-2013, 10:59
Det begynner å nærme seg nå og man er jo litt spent. Hva kan man forvente seg? Jeg har billett til hele showet, men må dessverre prioritere.

I år er det i alle fall for første gang på DWC.

Jeg kommer til Dubai kun for å delta på dette, og kanskje innlede skisesongen ;)

Kommer kun til å gå på søndagen, kanskje vi kan slå følge? :)

Chaos Controller
14-10-2013, 21:21
200+ boeing 777 series og 50 a380 til Emirates

400 narrowbody til Etihad og deres deleide selskaper ( jet airways, air serbia, air berlin, virgin australia.)
70+ widebody til Etihad, opp til 20 av disse 748 baade som.passasjer og cargo.


Regner med aa dra opp til showet en dag eller to ogsaa.om jeg har fri, hadde vaert hyggelig aa moete andre forummedlemmer:)

ClassOne
14-10-2013, 21:28
Så vidt jeg forstår skal der også være et aerobatic show i Al Ain i begynnelsen av desember,. Jeg er i Abu Dhabi da, så muligens vi tar turen. Ellers er det jo pga propeller jeg kommer ned, men av den typen som prøver å få feste i vann, ikke luft :)

Glean EBG
15-10-2013, 12:49
Jeg vil bli overasket om ikke det kommer noen ordere av 777-9 til sandkasse selskapene var ikke de (EY) en betydelig pådriver for å få den lansert?
Ellers hadde det vert fint om noen flere bestillinger av 747-8i/F dukket opp da det er et flott fly med alt for få bestillinger.

AggTouchdown
05-11-2013, 12:28
Det er vel kanskje ikke det folk her inne er mest interessert i, men det ser ut til at USAF stiller opp med både F-22, F-15E og B-1B på Dubai Airshow. Ser ut til at det blir mye annet snacks å få med seg også, Rafale fra Frankrike, Hawkeye fra USN, Super Hornet og Poseidon fra Boeing og masse annet moro.

SudCaravelle
05-11-2013, 12:36
Det er vel kanskje ikke det folk her inne er mest interessert i, men det ser ut til at USAF stiller opp med både F-22, F-15E og B-1B på Dubai Airshow. Ser ut til at det blir mye annet snacks å få med seg også, Rafale fra Frankrike, Hawkeye fra USN, Super Hornet og Poseidon fra Boeing og masse annet moro.

Oj... B1B maa vel vaere det vakreste flyet som noen sinne er laget.. Hadde vaert en opplevelse aa se denne fly "live"..

petter380
05-11-2013, 13:51
Og der har jeg bestilt inngangsbillett :) Neste søndag braker det løs, og det blir løye!

SudCaravelle
07-11-2013, 07:08
Jaggu tikket det inn en VIP (som må vel være verdens mest oppbrukte “ord”) invitasjon fra Emirates til flyshowet.

Det blir da spennende å se om man kan få presset dette inn i en kallender som ser ut som et bombet regneark.

Frequent Traveller
16-11-2013, 10:39
Jon Ostrower i WSJ gir sitt Dubai Airshow preview, som den ekspert han er ... ta det inn her :

http://online.wsj.com/news/article_email/SB10001424052702303559504579198300228009202-lMyQjAxMTAzMDEwNTExNDUyWj

petter380
16-11-2013, 10:55
Jon Ostrower i WSJ gir sitt Dubai Airshow preview, som den ekspert han er ... ta det inn her :

http://online.wsj.com/news/article_email/SB10001424052702303559504579198300228009202-lMyQjAxMTAzMDEwNTExNDUyWj

Takk for at du delte, det var interessant lesing. Håper å møter noen av disse herrene på #DXB13 i morgen ;) Er det noen andre som skal si gi et lite vink!

Someone
16-11-2013, 23:36
Ser ut som om EK og EY kommer med noen store ordre på 777X i morgen, samt flere store og små Airbusser til EY

Airbus virker være på plass med hele sortimentet, og Tom Enders (CEO) og David Cameron er neppe der for å nyte stolen
Så ikke noe til bransjen råeste selger, Leahy, men han sitter vel å forhandler 25 timer i døgnet

http://youtu.be/mR3JH1rN39o

Pressekonferanseoversikten kan gi en brukbar i dikasjon på når nyheter kommer

http://www.dubaiairshow.aero/media/press-conferences

haavig
17-11-2013, 09:12
Og Etihad sparker det hele i gang med en voksen ordre på 25 777X (17 777-9X, 8 777-8X), 30 787-10 og 1 777F.

Akkurat lagt ut på Boeing Airplanes Twitter.

Someone
17-11-2013, 10:15
Og Da melder Boeing på twitter commitments fra Emirates på 150 777X, Qatar med 50 777X og FlyDubai med 100 737-8MAX og 11 737NG

Emirates sin ordre vil være den mest verdifulle noensinne og fordelingen er 115 -9X og 35 -8X


Og Etihad sin ordre tar 787 over 1000 bestillinger og med totalt 71 i ordreboken er Etihad den største kunden

Someone
17-11-2013, 10:48
Og mens de er i gang melder Airbus at Emirates også har bestilt 50 A380 til, hvilket bringer deres totale antall bestilt til 140

http://twitter.com/Airbus/status/401992534991577088

grindstein
17-11-2013, 12:45
Qatar med 50 B777X? Den så jeg ikke komme etter det CEO i Qatar har uttalt tidligere. EK sin ordre var ikke noe bombe, de er verdens største B777 opratør, og de har åpenbart planer om å fortsette med det.

Lasse
17-11-2013, 12:45
Det er jo noen helt vanvittige tall. Forestill deg 140 A380 og 150 B777X linet opp ved siden av hverandre...
Moro for Boeing at Flydubai ikke gjorde alvor av ryktene om å erstatte sine 737NG med A320.

Someone
17-11-2013, 13:07
Qatar med 50 B777X? Den så jeg ikke komme etter det CEO i Qatar har uttalt

Nå kalles han ikke for U-Turn Al for ingenting. Så ordren var egentlig forventet, da han liker snakke ned flyene både før og etter de bestiller dem, og er hverken første eller siste gang det skjer.

Someone
17-11-2013, 13:10
Qatar bestiller 5 A330-200F, samt 8 opsjoner på flyet.

http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/qatar-airways-expands-its-airbus-a330-freighter-fleet/
Qatar Airways has placed a firm order for five new Airbus A330-200 Freighter aircraft in an agreement signed at the Dubai Airshow 2013. These new aircraft will complement the airline's rapidly growing network, which includes more than 40 routes that have dedicated freighter services. Included in the order are eight additional A330-200F options – which would make today’s deal potentially worth over $2.8bn at list prices for a total of 13 aircraft. These aircraft on order will complement three A330-200Fs Qatar Airways already operates since earlier this year.


De har tre i flåten fra før, og som man idag ser på OSL to ganger i uken

Someone
17-11-2013, 13:19
Etihad rakk også innom Airbus idag og bestiller 50 A350 (40 -900 og 10 -1000), 26 A321neo og 10 A320neo og 1 A330-200F

http://event.airbus.com/airshows/dubai2013/news/news-detail/article/etihad-airways-orders-50-a350-xwb-36-a320neo-and-one-a330-200f.html

Etihad Airways, national airline of the United Arab Emirates, has announced a firm order for 50 A350 XWBs, 36 A320neo aircraft and one A330-200F as part of its fleet modernization strategy. The contract was signed today at the 2013 Dubai Airshow by James Hogan, Etihad Airways CEO and Fabrice Brégier, Airbus President and CEO.

sk931
17-11-2013, 16:02
Etihad rakk også innom Airbus idag og bestiller 50 A350 (40 -900 og 10 -1000), 26 A321neo og 10 A320neo og 1 A330-200F

http://event.airbus.com/airshows/dubai2013/news/news-detail/article/etihad-airways-orders-50-a350-xwb-36-a320neo-and-one-a330-200f.html

Etihad ar en af de nyeste flyflåder, men en snit aldre på ca. 5 år...og de snakker om at modernisere...
Det er da kun at håbe på, at sæbeboblen ikke brister i området...UAE bliver et område, hvor fly er gamle, hvis de er mere end 2 år...

Hilsen Ole

SudCaravelle
17-11-2013, 16:37
Godt det ikke var noe flyprogram i dag da det faktisk har (mot normalt til de grader) et skikkelig drittvaer i dag med graa himmel, kraftig vind og relativt kalt.

Ser ut som programmet i morgen blir herlig:

http://gulfnews.com/business/aviation/what-you-can-see-at-dubai-airshow-1.1255944

Skyview aircraft display timetable

14:00 Al Fursan

14:27 F-16

14:36 Mirage 2000-9

14:45 AB 380

14:53 M-28 (Sikorsky)

15:00 Typhoon

15:10 Rafale

15:20 B-1B

15:25 F-22

15:28 P-8A (Poseidon)

15:38 Antonov-158

15:45 JF-17

15:55 F-18 Super Hornet

16:07 Super Mushak

16:14 AB 400M

16:22 Emirates/Al Fursan - Fly by

16:28 Red Arrows


Cluet blir aa snike seg forsiktig unna kontoret noen timer ;)

14.45 - 15.20 - 15.28 og 16.22 gleder jeg meg voldsomt til..

Someone
17-11-2013, 16:39
Etihad ar en af de nyeste flyflåder, men en snit aldre på ca. 5 år...og de snakker om at modernisere...
Det er da kun at håbe på, at sæbeboblen ikke brister i området...UAE bliver et område, hvor fly er gamle, hvis de er mere end 2 år...

Hilsen Ole

Tja, det der er den samme feilaktige tankegangen endel flyselskapsdirektører har hatt nå i over 10 år. Man påstår det er en boble, men det eneste som sprakk var eiendomsmarkedet i Dubai. Det er overhode ingen boble at en rask voksende middelklasse (og overklasse) i Asia, Afrika, Midt-Østen, Sør Amerika og den eksisterende befolkning i Europa, Nord-Amerika og Oseania har i en øket globalisert verden behov for å reise seg i mellom. I prinsippet er det jo ikke veldig annerledes enn hva f.eks Maersk har gjort innen containerfrakt

Det er heller ikke veldig rart at et hurtigvoksende flyselskap har en ung flåte, ei heller at et 10 år gammelt flyselskap har en snittalder på flåten på 5.1 år.

Dette er også fly som vil leveres fra 2018, da vil EYs eldste fly være 13 år, og mye er til vekst, noe skal erstatte "midlertidig" kapasitet som de fem 777-200LR fra Air India, og som de selv skriver, noe av dette er mulig at havner hos en av deres mange equity partners. Dessuten har de noen A340 som etterhvert skal ut.
Dessuten så tjener også Etihad nå penger

Og apropos det siste, Etihad annonserte noe overraskende at de kjøper 33% av det lille sveitsiste selskaper Darwin Airlines og døper det om til Etihad Regional, og skal brukes det til feed fra mindre markeder i Europa inn til deres
egne ruter. Darwin har idag 10 Saab 2000 og er således noe nytt at Sandkasseneselskapene kjøper seg inn i et så lite selskap

http://gulfbusiness.com/2013/11/dubai-airshow-etihad-acquires-33-3-of-swiss-carrier-darwin/#.UojUQaN5mK0
Abu Dhabi’s Etihad Airways on Sunday said it had bought a 33.3 per
cent stake in Swiss carrier Darwin Airline, adding to the company’s portfolio of minority stakes in global airlines.


Ser ut som de skal brukes til feed følgene steder

DUS - BER / CBG / LCY
BER - WRO / POZ
GVA - BEG / MRS / NTE / TLS / BOD / ZRH / VRN
ZRH - LEJ / LNZ / GRZ / VRN / FLR / TRN / LYS
FCO - TIA / ZAG

SudCaravelle
17-11-2013, 16:44
Nei da... ingen fare for noen boble - de raklamerer til og med for det rett ved kontoret vaart ;)

35923

Chaos Controller
17-11-2013, 21:43
Ser Etihad har pressekonferanse igjen i morgen, har de bestemt seg for aa kjoepe ett fly til for aa komme paa et jevne 200, eller har de kjoept seg inn i ennaa et annet selskap?

petter380
17-11-2013, 22:05
Nei da... ingen fare for noen boble - de raklamerer til og med for det rett ved kontoret vaart ;)

35923

Haha, så den idag jeg også. Første tegn på boble er at det reklameres for at det ikke er boble. Tragisk markedsføring!

Det var morsomt på DWC i dag. Det er laaaaaangt i gokk, og der var interessant å sitte i B787 cockpit til Brunei, samt Emirates A380 First Class var ganske digg. Mon tro hvor mange bruker den dusjen? :p

Ellers morsomt å oppleve sandstorm. Sud sier det var kaldt, jeg syns selv det var veldig behagelig! Tok masse bilder, vedlagt er noen få "to get the show rolling"
http://img.tapatalk.com/d/13/11/18/sasa6e8e.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/11/18/nanutytu.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/11/18/8y3a8ajy.jpg

sukram
18-11-2013, 02:06
Jf. Someones analyse ovenfor, jeg tror heller jeg ville vært nervøs for den politiske stabiliteten i regionen mer enn at det synes som om behovet for gode, globale nettverk forsvinner med det første.

Someone
18-11-2013, 08:27
Ikke overraskende druknet denne i mengden, men GECAS bestilte 10 (+5) ATR-72-600

Someone
18-11-2013, 10:19
Litt roligere start på dagen i dag....Air Cote D'Ivoire bestiller 2 Q400

haavig
18-11-2013, 10:20
Ikke overraskende druknet denne i mengden, men GECAS bestilte 10 (+5) ATR-72-600

Denne bestillingen er for 5 (+5).

http://www.flightglobal.com/news/articles/dubai-gecas-orders-up-to-ten-atr-72-600s-393069/

haavig
18-11-2013, 10:22
Og det nye selskapet Libyan Wings har bestilt tre A350 XWBs og fire A320neo’s

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/libyan-wings-orders-three-a350-xwbs-and-four-a320neos/#

BraathensSafe1985
19-11-2013, 01:52
Jeg går ut i fra at det ikke er noen sjangs for at Norwegian legger inn en bestilling på flere Dreamlinere ? Kanskje 900 versjonen ? For tidlig ?

Someone
19-11-2013, 13:15
Iraqi Airways med en LoI på 5 CS300, samt 11 opsjoner

http://www.bombardier.com/en/media-centre/newsList/details.bombardier-aerospace_20131119_iraqiairwayssignsletterofintent for.html
Bombardier Aerospace announced today that Iraqi Airways, the national carrier of Iraq, has signed a letter of intent (LOI) to acquire five CS300 mainline jetliners. The LOI includes options on 11 CS300 aircraft.


Og 3 A330 til Air Algerie
https://twitter.com/FlightDKM/status/402757136616153088

Someone
19-11-2013, 17:42
Tyrkish bestiller ytterligere 5 777-300ER ved å benytte seg av sine opsjoner fra en tidligere bestilling

http://m.atwonline.com/engines/turkish-airlines-firms-options-five-boeing-777-300ers
Turkish Airlines firmed options for five additional GE90-115B-powered Boeing 777-300ER aircraft at the Dubai Air Show.

LN-TIB
19-11-2013, 18:34
Jeg går ut i fra at det ikke er noen sjangs for at Norwegian legger inn en bestilling på flere Dreamlinere ? Kanskje 900 versjonen ? For tidlig ?

Det er nok heller at det er feil Airshow. Om du ser på det som er kommet sålangt så er det i hovedsak Midt-østen og afrika som signerer avtaler. Farnborough eller Paris er mer typisk i så måte for europeiske selskaper.

Vede
20-11-2013, 00:12
Hvordan fungerer det egentlig med å offentliggjøre på airshow. Regner med alt er ferdigforhandlet, klappet og klart før airshowet starter? De møtes vel ikke i et telt å diskuterer over et par pils. For da ville det jo være mest taktisk å bestille før store show for å komme litt foran i køen?