PDA

View Full Version : Curacao med KLM + Hilton Curacao

Fjordheim
07-10-2013, 15:46
Etter å ha vært på farten mer eller mindre sammenhengende i 3 uker så var det på tide med en ny tur :), denne gang til Curacao, hvor man aldri hadde vært tidligere.

Jeg reiste som følger:

27/09 kl. 15:40 HAU-OSL
SK 315 – 737
SAS Pluss - Sete 02A

27/09 kl.19:10 OSL-AMS
KL1150 – 737
Economy – sete 16A

28/09 kl.09:50 OSL-CUR
KL735 – 744
Premium Economy – sete 15A

03/10 kl.15:50 CUR-AMS
KL736 – 744
Premium Economy – sete 12E

04/10 kl.09:20 AMS-OSL
KL1143 – 737
Economy – sete 16C

04/10 kl.14:20 OSL-HAU
SK312 – 737
SAS Pluss – sete 05A

Det var nesten fullt belegg på alle flightene bortsett fra på returflighten fra Curacao hvor det faktisk var forbausende mange ledige seter.

I Amsterdam overnattet jeg på NH Hotel Schiphol, og på Curacao bodde vi på Hilton Curacao.

Avreise var altså på fredag 27/09, så etter lunch på jobben dro jeg hjem og hentet den ferdigpakkede kofferten som denne gang også inneholdt nødvendig PPE så som vernesko og kjeledress. Deretter var det å ta taxi til HAU hvor det etter at bagasje var sjekket inn og man hadde passert sikkerhetskontrollen var klart for turens første duggfriske øl.

Turen med SK 315 gikk som vanlig, og som forventet, radig over fjellet, og siden vi hadde litt tid på OSL før neste flight så ble det nok et bar duggfriske der også, noe må man jo fordrive tiden med.

Så litt senere var det tid for å sette seg inn i et KLM fly for første gang på 4 år. Noe som allerede på denne flighten ble en god opplevelse. Fikk meg en øl og en hvitvin på turen sydover og hadde det generelt sett bare bra. Og vips så var vi fremme på AMS, en av mine favorittflyplasser.

Bagasjen var sjekket helt frem til CUR så det var bare å ta med seg håndbagasjen og tusle bort til shuttlebussen som gikk til hotellet vi skulle overnatte på; NH Hotel Schiphol. Det tok vel en 10 minutters tid fra flyplassen bort dit. Vel sjekket inn så rakk vi akkurat den siste halvtimen som gjensto av buffeten i restauranten. Ingen kulinarisk høydare akkurat, men siden jeg var meget sulten på dette tidspunktet så gikk det ned.

Deretter var det bare å gå til køys etter en relativt lang dag.

NH Hotel Schiphol var for øvrig et ganske labert hotell både interiørmessig, matmessig samt med hensyn til servicenivå. Kommer aldri til å bo der igjen hvis jeg får bestemme.

Var tidlig oppe til frokost neste morgen, fikk i meg noe speilegg & bacon, hentet bagasjen på rommet, sjekket ut og stilte meg i kø til shuttlebussen.

Etter at 2 busser hadde dratt fra hotellet uten at jeg hadde mulighet til å få plass så tok jeg en taxi til flyplassen i stedet. Kom til AMS i god tid, og gikk igjennom sikkerhetskontrollen i gaten altfor tidlig. Ble derfor å sitte og vente på boarding i sikkert en times tid uten så altfor mye å ta meg til.

Vel. Kom meg omsider om bord og fikk satt meg ned i sete 15A som da ligger i den lille kabinen på babord side rett bak døren inn i flyet foran. Her er det da 36 såkalte premium economy seter; forskjellen på disse og economy setene er rett og slett pitchen som her er 35 mot 31, noe som faktisk merkes godt. Samtidig er man ganske så avskjermet i denne kabinen og det var veldig behagelig å sitte her, begge veier.

I setet lå det en pute, et pledd samt øreplugger til AVOD’en. Ble også ønsket velkommen av et stykke veldig opplagt crew.

Premium Economy var fullstappet denne dagen, og jeg ble fortalt litt senere at hele flighten var fullstappet i alle klasser faktisk. Mange hollendere som lengtet etter sol og varme kan man si.

Kan ikke si annet enn at jeg var veldig fornøyd med KLM på denne turen; det ble to hovedserveringer med varm mat samt utallige omganger med påfyll av ønsket drikke, både med og uten alkohol, samt et par runder med is og noe kakegreier underveis.

Det begynte med en runde med drikke sånn omtrent 45 minutter ut i flighten; fikk meg da en GT samt en liten flaske hvitvin. Omtrent en halvtime senere kom første matservering. Jeg hadde valgt kylling med ris som faktisk ikke smakte så verst. Fikk i tillegg en salat, noe kjeks med ost samt en kremsak med vannbakkels. Ble også påtvunget 2 flasker til med hvitvin og en Heineken av den veldig hyggelige flyvertinnen.

Mett og fornøyd satt jeg og sippet til siste rest av vinen da nevnte flyvertinne igjen dukket opp og mente at jeg så ut som jeg trengte en kopp kaffe samt en cognac. Cognacen ble prompte helt opp i et glass i mengder som nok i praksis utgjorde minst 2,5 cognacer egentlig men det var visst ikke så nøye med oppmålingen av mengden, noe jeg også fikk oppleve på hjemturen. Type; Camus XO som smakte helt greit.

Deretter ble det for min del å halvsove samt se gjennom noen filmer selv om jeg ikke akkurat kan skryte av god kvalitet på skjermen, men det gikk til nød an å se film her. Med stadig påfyll av drikke så tørket man ikke ut heller. Sovnet skikkelig sånn ca. 5-6 timer ut i flighten, men våknet til ny servering ca. 2 timer før ankomst CUR. Da fikk vi servert en såkalt «delicious hotsnack» som også smakte helt greit samt atter en salat og en skål med oppskåret frukt (diverse melon & eple). Fikk meg atter en liten hvitvin samt en øl og en kopp kaffe.

Etter at måltidet samt drikken var fortært så nærmet det seg landing. Det var for øvrig i dette tidsrommet den eneste turbulensen av betydning oppsto, omtrent over Barbados ifølge vår flyvertinne, noe det nesten alltid gjorde ifølge henne. Fasten seat belt var vel påslått en 20-25 minutters tid, og innimellom ristet det faktisk ganske mye, men helt greit det.

Her noen bilder fra turen til Curacao, fortsettes ellers i neste post.

Fjordheim
07-10-2013, 15:54
Vi hadde en veldig fin landing på Hato, silkemyk kan man faktisk kalle den. Og så var det inn til immigration som gikk veldig tregt for å si det mildt. Men kom meg da omsider igjennom, og var veldig happy da det sto en lokal taxisjåfør med mitt navn på en lapp på utsiden. Da hadde i hvert fall vår lokale agent fikset den biten for meg.

Var vel på hotellet en 20 minutter senere, fikk sjekket inn, skiftet straks til badebukse, bunkret en stk. øl på veien ned til stranden, drakk opp denne på veien til stranden, angret på at jeg ikke hadde bunkret to øl i stedet for en, men det ga seg straks man var ute i sjøen og lå der og duppet en stund. Herlig var det å få seg en dukkert, selv om man ikke kan påstå at det var en kald dukkert akkurat, sjøtemperaturen er per i dag 28,5 C ! Med andre ord omtrent det samme som lufttemperaturen er.

Resten av dagen gikk med til bading både i sjø og basseng (bassenget var faktisk for varmt), øldrikking (veldig tørst man blir av denne fuktige varmen) og en aldri så liten middag på hotellets italienske restaurant, noe som også var helt greit, men forbausende dyrt. Etter å ha inntatt et par Mojitos på Captain Bligh’s Bar bar det til køys kl.23:00.

Sov godt frem til kl.05:00 men da var det også bastant slutt og jeg var lys våken. Ruslet ned til lobbyområdet i badebukse & t-shirt og tok meg en liten svømmetur kl.05:30, skiftet deretter, og var klar for frokost kl.05:55, 5 minutter før åpningstid. Det har aldri skjedd før og kommer nok aldri til å skje igjen at jeg er førstemann til frokost på et hotell, men nå har altså det også skjedd. Frokosten var helt grei, men heller ikke noe mere enn det. Det beste var egentlig den omeletten man selv fikk bestemme ingrediensene til.

Hele søndagen ble brukt til strandliv og bading og jevnlige inntak av diverse fluider som er helt nødvendig i varmen. Man gikk altså lett bedugget rundt omkring utover dagen. Det ble mye vandring, måtte jo teste de forskjellige strendene m.m. (les; de mange forskjellige drikkehullene). Hadde en lett lunch i baren samt en siesta i skyggen før det ble mere bading; nå snorkling med innlånt snorkleutstyr, helt ok det også.

Dro så en tur inn til Willemstad på ettermiddagen, hadde en pitstop på en uterestaurant like ved lavbroen. Men det var så dødt i byen denne søndagen at jeg dro tilbake til hotellet etter en times tid.

Så da ble det atter litt bading og kvalitetssikring av at kroppen inneholdt tilstrekkelig med væske før det var klart for BBQ på stranden. Type; betal en sum og spis så meget du orker. Maten var helt grei den, den grillede sverdfisken var nok min favoritt her. Og det gikk ned mye mat etter dagens slitsomme aktiviteter, med litt vin som tilbehør.

På kvelden var det faktisk ganske bra liv i baren, men etter et par Mojitos der var jeg atter en gang klar for køya.

Så var det plutselig mandag og man fikk sove litt lenger denne morgenen, helt til kl. 06:30 faktisk. Atter en gang godt med frokost.

Ble hentet av en taxi kl. 09:30 som kjørte oss et godt stykke av sted til der vi skulle ha vårt utgangspunkt for de neste 3 timer med aktivitet; guidet ATV safari.

Dette ble en meget hyggelig tur med en hyggelig innflyttet hollender som guide. Små grupper; kun 4 personer på en guide og artig og kjøre ATV på til dels gjengrodde og ganske så kuperte stier. Hadde 3 stopp underveis; først på en aloe vera plantasje, deretter ved en fjellhule som vi klatret inn i, som var full av flaggermus, og til slutt en bar; rett og slett for å få i oss noen forfriskninger. Alt i det hele en artig opplevelse som ble krydret av mange interessante fortellinger fra hollenderens side. Vel verdt de 100 US$ turen kostet. Det eneste negative må være at jeg ble skambitt av mygg, dvs. leggene mine ble forsøkt spist opp av innpåslitne mosquitos, selv om jeg til og med hadde brukt myggspray. Fikk kjøpt noe stoff på en lokal sjappe dagen derpå som faktisk virket og fikk leggene mine tilbake til en noenlunde normal forfatning igjen.

Tok rake veien (med taxi) tilbake til hotellet etter at ATV turen var ferdig, rimelig svett og full av sand både her og der så det var på tide med et etterlengtet bad. Etter et bad og litt nødvendig inntak av øl (fremdeles veldig varmt) så var det på høy tid å ta imot mine tre kollegaer som etter planen skulle ha landet med KLM’s fly ca. kl. 14:00. De ankom hotellet kl. 15:00 og vi var alle enige om at det nå var kun en ting som gjaldt; innta litt mere drikke.

Deretter samlet vi oss til et «møte» i loungen i 5. etasje hvor vi altså hadde forberedende «møte» samt at det her ble servert flytende føde i form av drinker, vin og litt øl. Vi var enige om at vi egentlig var godt nok forberedt allerede til morgendagens jobbeaktiviteter så «møtet» ble mest brukt til å diskutere hvor kveldens middag skulle inntas. Noe vi ble kjapt enige om at skulle bli den italienske restauranten på resorten.

Deretter ble det atter igjen et par timer med bading/strandliv/inntak av livsnødvendige fluider etc., før man møttes til middag i 8-tiden. Etter et par timer med mat så gikk de nyankomne til ro for kvelden, mens jeg holdt meg oppe en times tid til, som ble tilbragt i baren nippende til en Mojito.

Tirsdagen var det møter fra kl.09:00 til kl. 17:00 med litt innlagt sightseeing ifm. lang lunch, var en tur bortom Santa Barbara resorten som så rett så bra ut. Ble også en del venting på diverse personer (mye uthaling av tid for å si det slikt), men vi kom oss stort sett igjennom dagens oppsatte program.

Sliten etter en «lang» jobbedag i varmen var det bare å kaste seg ut i sjøen igjen før vi dro inn til Willemstad for middag på et sted som het Restaurant Gouverneur. Veldig hyggelig sted med riktig så god mat. Spiste innbakte grillede reker til forrett og fiskegryte til hovedrett. Ble så pass mett at jeg sto over desserten. Alt ble skyllet ned med en god hvitvin.

Merket nå at jeg hadde litt underskudd på søvn så jeg dro faktisk rett på rommet mitt da vi var tilbake på hotellet, hadde en liten time-out for meg selv på balkongen før det var dags for køya igjen.

Onsdagen hadde vi noen korte møter igjen, fra kl.09:00 til kl.11:30. Tilbake på hotellet var vi skjønt enige om at vi fortjente litt fri frem til kl.16:00. Fritiden ble så startet i baren med inntak av drikke før det ble bading og slikt frem til vi møttes i loungen for å gjøre ferdig en midlertidig rapport som vi skulle presentere for vår leverandør torsdag kl.10:00.

Det ble igjen BBQ om kvelden, som deretter ble avsluttet i baren litt for tidlig egentlig.

Noen bilder fra oppholdet her, siste post kommer straks....

Fjordheim
07-10-2013, 16:05
Siste del:

Torsdag og hjemreisedag kom plutselig på meg da jeg igjen våknet litt for tidlig. Bestemte meg for å innta frokost i loungen denne dagen noe som viste seg å være en smart ting; hadde loungen omtrent helt for meg selv, og det var herlig å sitte der og nyte utsikten i en rolig og fredelig atmosfære.

Fikk også mer enn nok tid til en liten svømmetur før vi dro av sted for avsluttende møte kl.10:00. Ingen var klar der da vi ankom selvsagt, så møtet kom ikke i gang før bortimot kl.11:00, men vi var ferdige før kl.12: 00 i hvert fall.

Da var det bare å få seg et siste bad på hotellet samt innta lunch, så plutselig sto minibussen klar til å ta oss til flyplassen. Må innrømme at jeg ikke var særlig klar for å dra hjem, kunne godt tenkt meg en 3,4,5… dager til på dette stedet.

Vel, ute på flyplassen var det fort gjort å sjekke inn, et par kollegaer oppgraderte til business, noe som kostet dem 25,000 poeng. Selv har jeg ikke nok poeng hos Flying Blue, tror de skulle ha 300 US$ i kontanter, men skippet dette.

Security var forbausende strengt på CUR, men jeg kom meg da gjennom denne også.

Det var enda noen timer til avgang så vi inntok plasser på Heineken baren for våre siste øl på Curacao i denne omgang.

Vel om bord i individet som skulle ta oss til AMS var det ekstremt fuktig. A/C virket å stå på full guffe men det som kom ut var mere vann enn luft og i taket var det fullt av kondens. Det dryppet ikke vann, det rant vann, enkelte steder. Det ordnet seg heldigvis av seg selv straks vi kom oss opp i litt høyere luftlag.

Fikk også på returen en særdeles hyggelig og dedikert flyvertinne, godt voksen sådan men med et energinivå godt over gjennomsnittet, og hele tiden med et smil på lur.

Hadde i utgangspunktet samme sete som på turen bort, men siden det var halvfullt i denne kabinen på returen, og siden jeg hadde fått et kleint par ved siden av meg som begynte å småkline allerede ved gate så var jeg skeptisk til å sitte inneklemt her i 9 timer. Siden det var ledig på både 12D & 12E så spurte jeg fint om jeg kunne forhale dit etter avgang, noe jeg fikk et enkelt og kjapt svar til; «off course Sir, no problem, when we have available space, we use it».

Ergo ble det en fin tur hjem allikevel på 12C med ledig sete ved siden av samt med en liten smal passasje også på innsiden av setet mitt slik at jeg kunne strekke bena absolutt så mye jeg ville. Siden det satt ingen direkte rett bak meg heller så kunne jeg også med god samvittighet lene setet tilbake så mye det lot seg gjøre (jeg er vanligvis litt forsiktig med dette).

Selv om dette var en nattflight så var opplegget med mat og drikke omtrent som på turen AMS-CUR, dog med et litt lengre opphold midt underveis i turen. Samme mat, men jeg valgte pasta i stedet for kylling & ris til første servering, pastaen var faktisk bedre, synes jeg.

Den ekstremt hyggelige flyvertinnen vår pushet drikke på meg så det holdt, og da vi kom til kaffen så hun på meg med store øyne og proklamerte «I definitely think that you need a cognac, Sir, most definitely!» Før jeg fikk svart henne så fylte hun Camus XO i et standard vanlig glass, problemet var bare at det humpet litt akkurat da hun gjorde dette, med den følge at glasset ble nesten helt fullt. Hun så fort på meg, ristet litt på hodet, smilte og mumlet noe ala ja ja, slik kan det gå, og overleverte glasset til meg. Den cognacen varte en stund kan man si.

Så en film på returflighten, husker ikke hvilken bare at den varte veldig lenge. Ellers så sov jeg vel en 3 timer totalt, hørte på litt musikk og ruslet litt i gangene innimellom for å bevege meg litt. Samt pratet litt med nevnte flyvertinne.

Totalt sett ble det en veldig fin tur over dammen.

Frokost ble servert ca. halvannen time før ankomst AMS, den var helt grei.

Landing på AMS ble foretatt i relativt kraftig tordenvær, faktisk såpass kraftig tordenvær at flyplassen innimellom de verste bygene var stengt, den stengte en kort periode rett etter at vi hadde landet f.eks. Men vi kom oss da trygt ned. Vår hyggelige flyvertinne sto i døren da jeg var på vei ut og insisterte på å ta meg i hånden og takket meg for en fin tur samt sa «you’re the kind of passenger we want to have on board our aircrafts»! Jøss, noe slikt har jeg aldri opplevd før, men jeg returnerte selvsagt en hilsen til henne og sa at jeg var imponert over servicen hun ga, noe hun takket for.

Resten av dagen ble lang, først med venting på flyet som skulle ta oss til OSL, deretter venting på OSL på flyet som skulle ta oss til HAU. Men jeg kom meg da hjem til slutt på fredag ettermiddag, litt sliten til slutt.

Husker ikke så mye av de to siste flyvningene da jeg stort sett sov meg gjennom dem. Bortsett fra at det på flighten AMS-OSL var relativt mye turbulens, det vil si det var ikke så mye, men jevnt litt turbulens nesten hele tiden, dog ikke ubehagelig, selv om jeg hørte noen gisp her og der når det var på sitt verste.

Konklusjon; siden jeg ikke hadde reist med KLM på 4 år (tror jeg) så visste jeg ikke hva jeg gikk til her. Er kun utelukket positivt overrasket. Nå kan dette selvsagt ha sammenheng med at vi var veldig heldige med de personene som tok seg av Premium Economy kabinen begge veier, men bra var det uansett i hvert fall. 744 er et behagelig fly å reise med. Curacao var et hyggelig sted med gode muligheter for både snorkling og bading generelt, og de har jo et fantastisk behagelig klima der, helt klart.

Hilton Curacao er ikke noe spesielt, bort sett fra at de har fine uteområder da, til dels veldig fine. Rommet i seg selv var helt ordinært.

Loungen var hyggelig å ha tilgang til da, spesielt siden de som betjente den var særedeles hyggelige og serviceminded.

Til slutt; de aller fleste lokale jeg var i kontakt med var både hyggelige og gjestfrie, også de jeg var i kontakt med i jobb sammenheng, selv om man må tilpasse seg deres måte å følge tiden på. Hva var det de sa, noe sånt som «dere har klokka men vi har tiden». Og ja Papiamento er et morsomt språk.

Jeg reiser gjerne tilbake hit, men i neste uke er det Island som gjelder for min del.

That’s it.

Mvh
Fjordheim

Fjordheim
07-10-2013, 16:09
Et par bilder til:

Glean EBG
07-10-2013, 16:54
Flott rapport! Dette ser ut som en fin jobbtur.

sirpjalle
07-10-2013, 18:13
Var jo ikke helt feil denne jobbeturen da :-)