Fjordheim
07-10-2013, 15:46
Etter å ha vært på farten mer eller mindre sammenhengende i 3 uker så var det på tide med en ny tur :), denne gang til Curacao, hvor man aldri hadde vært tidligere.
Jeg reiste som følger:
27/09 kl. 15:40 HAU-OSL
SK 315 – 737
SAS Pluss - Sete 02A
27/09 kl.19:10 OSL-AMS
KL1150 – 737
Economy – sete 16A
28/09 kl.09:50 OSL-CUR
KL735 – 744
Premium Economy – sete 15A
03/10 kl.15:50 CUR-AMS
KL736 – 744
Premium Economy – sete 12E
04/10 kl.09:20 AMS-OSL
KL1143 – 737
Economy – sete 16C
04/10 kl.14:20 OSL-HAU
SK312 – 737
SAS Pluss – sete 05A
Det var nesten fullt belegg på alle flightene bortsett fra på returflighten fra Curacao hvor det faktisk var forbausende mange ledige seter.
I Amsterdam overnattet jeg på NH Hotel Schiphol, og på Curacao bodde vi på Hilton Curacao.
Avreise var altså på fredag 27/09, så etter lunch på jobben dro jeg hjem og hentet den ferdigpakkede kofferten som denne gang også inneholdt nødvendig PPE så som vernesko og kjeledress. Deretter var det å ta taxi til HAU hvor det etter at bagasje var sjekket inn og man hadde passert sikkerhetskontrollen var klart for turens første duggfriske øl.
Turen med SK 315 gikk som vanlig, og som forventet, radig over fjellet, og siden vi hadde litt tid på OSL før neste flight så ble det nok et bar duggfriske der også, noe må man jo fordrive tiden med.
Så litt senere var det tid for å sette seg inn i et KLM fly for første gang på 4 år. Noe som allerede på denne flighten ble en god opplevelse. Fikk meg en øl og en hvitvin på turen sydover og hadde det generelt sett bare bra. Og vips så var vi fremme på AMS, en av mine favorittflyplasser.
Bagasjen var sjekket helt frem til CUR så det var bare å ta med seg håndbagasjen og tusle bort til shuttlebussen som gikk til hotellet vi skulle overnatte på; NH Hotel Schiphol. Det tok vel en 10 minutters tid fra flyplassen bort dit. Vel sjekket inn så rakk vi akkurat den siste halvtimen som gjensto av buffeten i restauranten. Ingen kulinarisk høydare akkurat, men siden jeg var meget sulten på dette tidspunktet så gikk det ned.
Deretter var det bare å gå til køys etter en relativt lang dag.
NH Hotel Schiphol var for øvrig et ganske labert hotell både interiørmessig, matmessig samt med hensyn til servicenivå. Kommer aldri til å bo der igjen hvis jeg får bestemme.
Var tidlig oppe til frokost neste morgen, fikk i meg noe speilegg & bacon, hentet bagasjen på rommet, sjekket ut og stilte meg i kø til shuttlebussen.
Etter at 2 busser hadde dratt fra hotellet uten at jeg hadde mulighet til å få plass så tok jeg en taxi til flyplassen i stedet. Kom til AMS i god tid, og gikk igjennom sikkerhetskontrollen i gaten altfor tidlig. Ble derfor å sitte og vente på boarding i sikkert en times tid uten så altfor mye å ta meg til.
Vel. Kom meg omsider om bord og fikk satt meg ned i sete 15A som da ligger i den lille kabinen på babord side rett bak døren inn i flyet foran. Her er det da 36 såkalte premium economy seter; forskjellen på disse og economy setene er rett og slett pitchen som her er 35 mot 31, noe som faktisk merkes godt. Samtidig er man ganske så avskjermet i denne kabinen og det var veldig behagelig å sitte her, begge veier.
I setet lå det en pute, et pledd samt øreplugger til AVOD’en. Ble også ønsket velkommen av et stykke veldig opplagt crew.
Premium Economy var fullstappet denne dagen, og jeg ble fortalt litt senere at hele flighten var fullstappet i alle klasser faktisk. Mange hollendere som lengtet etter sol og varme kan man si.
Kan ikke si annet enn at jeg var veldig fornøyd med KLM på denne turen; det ble to hovedserveringer med varm mat samt utallige omganger med påfyll av ønsket drikke, både med og uten alkohol, samt et par runder med is og noe kakegreier underveis.
Det begynte med en runde med drikke sånn omtrent 45 minutter ut i flighten; fikk meg da en GT samt en liten flaske hvitvin. Omtrent en halvtime senere kom første matservering. Jeg hadde valgt kylling med ris som faktisk ikke smakte så verst. Fikk i tillegg en salat, noe kjeks med ost samt en kremsak med vannbakkels. Ble også påtvunget 2 flasker til med hvitvin og en Heineken av den veldig hyggelige flyvertinnen.
Mett og fornøyd satt jeg og sippet til siste rest av vinen da nevnte flyvertinne igjen dukket opp og mente at jeg så ut som jeg trengte en kopp kaffe samt en cognac. Cognacen ble prompte helt opp i et glass i mengder som nok i praksis utgjorde minst 2,5 cognacer egentlig men det var visst ikke så nøye med oppmålingen av mengden, noe jeg også fikk oppleve på hjemturen. Type; Camus XO som smakte helt greit.
Deretter ble det for min del å halvsove samt se gjennom noen filmer selv om jeg ikke akkurat kan skryte av god kvalitet på skjermen, men det gikk til nød an å se film her. Med stadig påfyll av drikke så tørket man ikke ut heller. Sovnet skikkelig sånn ca. 5-6 timer ut i flighten, men våknet til ny servering ca. 2 timer før ankomst CUR. Da fikk vi servert en såkalt «delicious hotsnack» som også smakte helt greit samt atter en salat og en skål med oppskåret frukt (diverse melon & eple). Fikk meg atter en liten hvitvin samt en øl og en kopp kaffe.
Etter at måltidet samt drikken var fortært så nærmet det seg landing. Det var for øvrig i dette tidsrommet den eneste turbulensen av betydning oppsto, omtrent over Barbados ifølge vår flyvertinne, noe det nesten alltid gjorde ifølge henne. Fasten seat belt var vel påslått en 20-25 minutters tid, og innimellom ristet det faktisk ganske mye, men helt greit det.
Her noen bilder fra turen til Curacao, fortsettes ellers i neste post.
Jeg reiste som følger:
27/09 kl. 15:40 HAU-OSL
SK 315 – 737
SAS Pluss - Sete 02A
27/09 kl.19:10 OSL-AMS
KL1150 – 737
Economy – sete 16A
28/09 kl.09:50 OSL-CUR
KL735 – 744
Premium Economy – sete 15A
03/10 kl.15:50 CUR-AMS
KL736 – 744
Premium Economy – sete 12E
04/10 kl.09:20 AMS-OSL
KL1143 – 737
Economy – sete 16C
04/10 kl.14:20 OSL-HAU
SK312 – 737
SAS Pluss – sete 05A
Det var nesten fullt belegg på alle flightene bortsett fra på returflighten fra Curacao hvor det faktisk var forbausende mange ledige seter.
I Amsterdam overnattet jeg på NH Hotel Schiphol, og på Curacao bodde vi på Hilton Curacao.
Avreise var altså på fredag 27/09, så etter lunch på jobben dro jeg hjem og hentet den ferdigpakkede kofferten som denne gang også inneholdt nødvendig PPE så som vernesko og kjeledress. Deretter var det å ta taxi til HAU hvor det etter at bagasje var sjekket inn og man hadde passert sikkerhetskontrollen var klart for turens første duggfriske øl.
Turen med SK 315 gikk som vanlig, og som forventet, radig over fjellet, og siden vi hadde litt tid på OSL før neste flight så ble det nok et bar duggfriske der også, noe må man jo fordrive tiden med.
Så litt senere var det tid for å sette seg inn i et KLM fly for første gang på 4 år. Noe som allerede på denne flighten ble en god opplevelse. Fikk meg en øl og en hvitvin på turen sydover og hadde det generelt sett bare bra. Og vips så var vi fremme på AMS, en av mine favorittflyplasser.
Bagasjen var sjekket helt frem til CUR så det var bare å ta med seg håndbagasjen og tusle bort til shuttlebussen som gikk til hotellet vi skulle overnatte på; NH Hotel Schiphol. Det tok vel en 10 minutters tid fra flyplassen bort dit. Vel sjekket inn så rakk vi akkurat den siste halvtimen som gjensto av buffeten i restauranten. Ingen kulinarisk høydare akkurat, men siden jeg var meget sulten på dette tidspunktet så gikk det ned.
Deretter var det bare å gå til køys etter en relativt lang dag.
NH Hotel Schiphol var for øvrig et ganske labert hotell både interiørmessig, matmessig samt med hensyn til servicenivå. Kommer aldri til å bo der igjen hvis jeg får bestemme.
Var tidlig oppe til frokost neste morgen, fikk i meg noe speilegg & bacon, hentet bagasjen på rommet, sjekket ut og stilte meg i kø til shuttlebussen.
Etter at 2 busser hadde dratt fra hotellet uten at jeg hadde mulighet til å få plass så tok jeg en taxi til flyplassen i stedet. Kom til AMS i god tid, og gikk igjennom sikkerhetskontrollen i gaten altfor tidlig. Ble derfor å sitte og vente på boarding i sikkert en times tid uten så altfor mye å ta meg til.
Vel. Kom meg omsider om bord og fikk satt meg ned i sete 15A som da ligger i den lille kabinen på babord side rett bak døren inn i flyet foran. Her er det da 36 såkalte premium economy seter; forskjellen på disse og economy setene er rett og slett pitchen som her er 35 mot 31, noe som faktisk merkes godt. Samtidig er man ganske så avskjermet i denne kabinen og det var veldig behagelig å sitte her, begge veier.
I setet lå det en pute, et pledd samt øreplugger til AVOD’en. Ble også ønsket velkommen av et stykke veldig opplagt crew.
Premium Economy var fullstappet denne dagen, og jeg ble fortalt litt senere at hele flighten var fullstappet i alle klasser faktisk. Mange hollendere som lengtet etter sol og varme kan man si.
Kan ikke si annet enn at jeg var veldig fornøyd med KLM på denne turen; det ble to hovedserveringer med varm mat samt utallige omganger med påfyll av ønsket drikke, både med og uten alkohol, samt et par runder med is og noe kakegreier underveis.
Det begynte med en runde med drikke sånn omtrent 45 minutter ut i flighten; fikk meg da en GT samt en liten flaske hvitvin. Omtrent en halvtime senere kom første matservering. Jeg hadde valgt kylling med ris som faktisk ikke smakte så verst. Fikk i tillegg en salat, noe kjeks med ost samt en kremsak med vannbakkels. Ble også påtvunget 2 flasker til med hvitvin og en Heineken av den veldig hyggelige flyvertinnen.
Mett og fornøyd satt jeg og sippet til siste rest av vinen da nevnte flyvertinne igjen dukket opp og mente at jeg så ut som jeg trengte en kopp kaffe samt en cognac. Cognacen ble prompte helt opp i et glass i mengder som nok i praksis utgjorde minst 2,5 cognacer egentlig men det var visst ikke så nøye med oppmålingen av mengden, noe jeg også fikk oppleve på hjemturen. Type; Camus XO som smakte helt greit.
Deretter ble det for min del å halvsove samt se gjennom noen filmer selv om jeg ikke akkurat kan skryte av god kvalitet på skjermen, men det gikk til nød an å se film her. Med stadig påfyll av drikke så tørket man ikke ut heller. Sovnet skikkelig sånn ca. 5-6 timer ut i flighten, men våknet til ny servering ca. 2 timer før ankomst CUR. Da fikk vi servert en såkalt «delicious hotsnack» som også smakte helt greit samt atter en salat og en skål med oppskåret frukt (diverse melon & eple). Fikk meg atter en liten hvitvin samt en øl og en kopp kaffe.
Etter at måltidet samt drikken var fortært så nærmet det seg landing. Det var for øvrig i dette tidsrommet den eneste turbulensen av betydning oppsto, omtrent over Barbados ifølge vår flyvertinne, noe det nesten alltid gjorde ifølge henne. Fasten seat belt var vel påslått en 20-25 minutters tid, og innimellom ristet det faktisk ganske mye, men helt greit det.
Her noen bilder fra turen til Curacao, fortsettes ellers i neste post.