PDA

View Full Version : Dårlig sikkerhetskontroll på Dubrovnik

ThePlanespotter1
06-10-2013, 11:37
Hei

Var på Dubrovnik i går kveld og skulle fly hjem med FlyNonstop. Det var det siste flyet som hadde avgang på flyplassen, men likevel var det en del folk på flyplassen.

Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, stod det ei dame ved rullebåndet og en mann bak skjermen, men ingen stod ved metalldetektoren?! :8:
Da jeg hadde lagt sekk og mobil på båndet, skulle jeg legge belte mitt oppi en boks (hun stod og delte ut), men hun gav meg ikke og sa at jeg skulle gå igjennom, selv om jeg hadde beltet i hånda?
Papsen kom like etter med belte på og detektoren pep, men ingen brydde seg og man kunne så og si ha med seg eksplosiver på deg uten at noen hadde sjekket det... :drunk:

Noen som har opplevd noe lignende?

Utflyttet
06-10-2013, 12:12
Ja, både Fornebu og Flesland, i mange år hvor de bare hadde enkeltkontroller før alt ble farlig. ;)

-A

robertaas
06-10-2013, 12:20
Opplevde noe lignende i Tromsø. De hadde sperret av sikkerhetskontrollene og folk kunne gå rundt og rett til gatene uten noen form for kontroll. Det stod bare en plakat med en liste over hva man ikke burde ha med på flyet. Er vel ca. 10 år siden, men lenge etter 9/11.

MountainDew
06-10-2013, 12:27
En metalldetektor kan vanskelig oppdage eksplosiver og er således ubrukelig. Falsk trygghet.

Bodyscanner som de benytter i USA kan oppdage det!

Discus
06-10-2013, 13:15
H
Papsen kom like etter med belte på og detektoren pep, men ingen brydde seg og man kunne så og si ha med seg eksplosiver på deg uten at noen hadde sjekket det... :drunk:

Det kan ha pepet på 10%-kvoten, noe de da fant ut at de ikke skulle sjekke. Opplevd flere ganger på US-> EU transfer på ARN hvor det ofte bare er en betjent - "å kvote, ta et skritt tilbake og så et frem, sånn ja, tack".

RescueMe
06-10-2013, 15:45
Var igjennom der i sommer, relativt slapp kontroll da også. Men reagerte på at de virket å sortere ut de med større håndbagasje og mye dill til en sluse, mens vi andre som ikke hadde med oss halve smykkeskrinet slapp kjapt igjennom en annen. Var ingen sjekk om man hadde gyldig billett for å slippe igjennom heller, og ikke nødvendig å ta noe ut av sekken.

Mjolnir
06-10-2013, 15:46
Har vært borti en del slappe holdninger i sikkerhetskontroller i Asia.

Er DBV regnet som "reint" iflg. sikkerhetsregimet til EU?

ThePlanespotter1
06-10-2013, 17:22
Var ingen sjekk om man hadde gyldig billett for å slippe igjennom heller, og ikke nødvendig å ta noe ut av sekken.

Ikke i går heller, men det var passkontroll etter sikkerhetskontrollen, så hvordan systemet dems er vet jeg ikke.. :8:

KLM 1200
06-10-2013, 17:41
Cape Town airport har heller ikke så veldig bra sikkerhetskontroll, var der i Mars og da hadde min vennine glømt sin Ipod Touch i Bhen av alle dager... Hun gikk igjennom metalldetektoren men ingen brydde seg når det pep. Min veninne hadde en halvfull cola flaske i vesken, uten at det var noe problem. Hun fikk den igjennom hvis hun tok en liten slurk av den.. Er dette typisk Afrika??

Discus
06-10-2013, 17:52
Cape Town airport har heller ikke så veldig bra sikkerhetskontroll, var der i Mars og da hadde min vennine glømt sin Ipod Touch i Bhen av alle dager... Hun gikk igjennom metalldetektoren men ingen brydde seg når det pep. Min veninne hadde en halvfull cola flaske i vesken, uten at det var noe problem. Hun fikk den igjennom hvis hun tok en liten slurk av den.. Er dette typisk Afrika??

Du sier ikke noe om det var domestic eller internasjonal terminal. Uansett er det vel typisk "ikke EU og USA", det med Colaen. Domestic i Sør-Afrika er det ikke noe væskeforbud, bare ta med deg bøttevis med cola og øl (på linje med slik det var i Europa tidligere). Internasjonalt departure skal vel være noe strengere regler.

KLM 1200
06-10-2013, 18:00
Du sier ikke noe om det var domestic eller internasjonal terminal. Uansett er det vel typisk "ikke EU og USA", det med Colaen. Domestic i Sør-Afrika er det ikke noe væskeforbud, bare ta med deg bøttevis med cola og øl (på linje med slik det var i Europa tidligere). Internasjonalt departure skal vel være noe strengere regler.

Viste ikke at det var domestic og internasjonal security på CPT. Men dette var i internasjonal terminal vi fløy CPT-AMS. :)

Vede
06-10-2013, 18:19
Har vært borti en del slappe holdninger i sikkerhetskontroller i Asia.

Er DBV regnet som "reint" iflg. sikkerhetsregimet til EU?

Ja Kroatia ble "rene" når de kom med i EU 1. juli i år.

MountainDew
06-10-2013, 23:15
Rimelig slappe på Las Palmas også. Tenerife S er det helt annen standard!