PDA

View Full Version : Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014


Someone
04-10-2013, 11:58
Ser ut som Norwegian øker på en rekke innenriksruter fra OSL fra mars 2014

BGO: fra 13 til 15 daglige
TRD: fra 13 til 15 daglige
SVG: fra 11 til 13 daglige
ALF: fra 1 til 2 daglige
EVE: fra 4 til 5 daglige
MOL: fra 3 til 4 daglige
TOS: fra 5 til 6 daglige
AES: fra 4 til 5 daglige

Vet ikke tider eller hvor de får eventuelle slots fra, eller om det er off-peak avganger alt sammen

Glenn
04-10-2013, 12:04
Her er pressemeldingen:
Norwegian øker antall daglige avganger på flere norske innenriksruter. Reisende mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger, Oslo-Alta, Oslo-Evenes, Oslo-Tromsø, Oslo-Molde og Oslo-Ålesund kan se fram å kunne velge mellom enda flere avganger og en mer fleksibel tidtabell.

For å møte etterspørselen i markedet, øker Norwegian tilbudet til de reisende på åtte innenriksruter fra og med 31. mars 2014:

Oslo-Bergen øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Trondheim øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Stavanger øker fra 11 til 13 daglige avganger

Oslo-Ålesund øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 11.40 fra Oslo med retur fra Ålesund kl.13:05.

Oslo-Molde øker fra tre til fire daglige avganger. Ny avgang kl.14.00 fra Oslo med retur fra Molde kl.15.30.

Oslo-Alta øker fra én til to daglige avganger. Ny avgang fra Oslo kl.16.50 med retur fra Alta kl. 19:20. I tillegg flyr Norwegian en tur mellom Oslo og Alta som går via Tromsø.

Oslo-Evenes øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 07.00 fra Oslo med retur fra Evenes kl. 09.05.

Oslo-Tromsø øker fra fem til seks daglige avganger med ny avgang kl 11.00 fra Oslo med retur fra Tromsø kl 13.25.

Kontaktperson for pressen:
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, tlf. 45 45 60 12

http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-med-betydelig-ruteoekning-paa-norsk-innenriks-913291

Dash
04-10-2013, 12:44
Mellom Oslo og Bergen vil det gå 60 fly hver vei hver ukedag, SAS og Norwegian med 30 hver.

Mellom Oslo og Trondheim vil det gå 59 fly hver ukedag, SAS med 29 og Norwegian med 30.

Mellom Oslo og Stavanger vil det gå 56 fly, SAS med 30 og Norwegian med 26.


http://reise.aftenposten.no/reise/Norwegian-jakter-pa-tronen-i-Norge-52806.html#.Uk6MzuDmqlc

Da har Norwegian flere avganger enn SAS på TRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?

Journal
04-10-2013, 12:48
Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?

sukram
04-10-2013, 12:58
Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...

Boeing_fan
04-10-2013, 13:28
Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?

Man bruker virkemidlene man kan for å få viljen sin, men denne gangen holdt det ikke.

Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...

Gikk de virkelig så langt?

sukram
04-10-2013, 13:45
Gikk de virkelig så langt?

Det gjorde de.

forum.flyprat.no/showthread.php?t=99561

Hickok
04-10-2013, 13:48
EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.

LN-TIB
04-10-2013, 14:02
EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.

Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.

TOS
04-10-2013, 14:17
Det gjorde de.

forum.flyprat.no/showthread.php?t=99561

Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.

Hickok
04-10-2013, 14:21
Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.

Så det nå. Det står også her http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6899194.ece

sukram
04-10-2013, 15:07
Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.

Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.

FlightDeck
04-10-2013, 15:14
Da har Norwegian flere avganger enn SAS på TRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?

Er vel ikke helt riktig det da. SAS har 17-19 daglige til Trondheim og 16 til Bergen. Uansett er det hyggelig at Norwegian igjen øker i Norge.

TOS
04-10-2013, 15:27
Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.

Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.

Yottaby
04-10-2013, 15:53
Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.

Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.

sukram
04-10-2013, 16:32
Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.

Joda, det at DY forsøkte seg på en spansk en (hehe) i dette tilfelle er jo ikke unikt. Mye rart har blitt presentert fra både det ene og det andre selskap, men nå var det nå denne saken som ble diskutert her, da.

Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.

sukram
04-10-2013, 16:33
Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.

Jeg kjøper den ikke, se ovenfor.

TOS
04-10-2013, 17:27
Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.

Jeg tror ikke at DY trodde at sluket man åpnet var så stort for f.eks. TOS, men nå er det ofte en komplisert affære å sette opp et trafikkprogram, og mange ting henger sammen med andre ting. Det er jo ikke sikkert at man f.eks. så for seg at TOS isolert sett skulle miste så mange kunder, men siden en maskin brukes på et program av ulike destinasjoner så henger dette sammen med eventuelle reduksjoner andre steder. Akkurat hvordan maskinene disponeres har jeg liten innsikt over, men det er vel slik at man må regne med at selskapene vurderer bruk av maskinene der de gir størst avkastning totalt sett.

At det imidlertid er vanskelig å vurdere effekten av innføringen av bonuspoeng i forkant er nok dels korrekt, men det er også slik at om man hadde spurt de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger så ville det nok vært et flertall for at det hadde en negativ effekt på DYs lønnsomhet, som nevnt en del ganger tidligere. Effekten på antall avganger er nok imidlertid vanskelig å vurdere, pga det overnevnte.

Hva angår antall fly, for mye eller for lite, vet jeg ikke noe om. Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).

Men, ja, man ønsket nok å påvirke beslutningen i en retning som man selv mente var best.

LN-MOW
04-10-2013, 17:37
Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).


'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ... ;)

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?

TOS
04-10-2013, 17:42
'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ... ;)

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?

Skulle ikke disse egentlig (dvs. opprinnelig plan fra noen år tilbake) vært ute av stallen for lenge siden?

flappflapp
04-10-2013, 17:53
Skulle ikke disse egentlig (dvs. opprinnelig plan fra noen år tilbake) vært ute av stallen for lenge siden?

Jo, jeg mener også det. Men så har jeg også lest her på forumet at de er gode å ha på (vinter)operasjoner på en del steder med litt snau banelengde og tidvis ruskete værforhold (mener å huske at KKN er nevnt, og eksempelvis både KRS og potensielt AES kan vel være i samme kategorien).

I tillegg duger de vel brukbart økonomisk på de minst attraktive avgangene på høyfrekvens-strekningene, samt på noen syltynne og ikke alt for lange utlandsdestinasjoner (det er i alle fall der jeg har sett de blir brukt).

LN-TIB
04-10-2013, 18:08
Jo, jeg mener også det. Men så har jeg også lest her på forumet at de er gode å ha på (vinter)operasjoner på en del steder med litt snau banelengde og tidvis ruskete værforhold (mener å huske at KKN er nevnt, og eksempelvis både KRS og potensielt AES kan vel være i samme kategorien).

I tillegg duger de vel brukbart økonomisk på de minst attraktive avgangene på høyfrekvens-strekningene, samt på noen syltynne og ikke alt for lange utlandsdestinasjoner (det er i alle fall der jeg har sett de blir brukt).


De beholdes nok primært for å løse spesielle oppgaver og for å holde oppe økningen i produksjonsøkningen hos DY. Greit å sette nye fly inn i ny produksjon i stedet for å erstatte gammelt. Endel lufthavner er som nevnt tidligere ikke spesielt velegnet for 737-800 vinterstid, så alternativet vil i så fall være sesongruter. I tillegg til de som er nevnt over er også Alta en utfordring.

Dessuten eier DY endel av maskinene, og de har begrenset verdi i markedet, slik at regnestykket på å beholde de ikke blir så galt. Selv om det er ekstra kostnader med å kurse crew på "classic" så har de såpass stor flåte at det sikkert lønner seg.

Kurses forresten alt av crew med base i norge å classic eller er det bare en del av pilotkorpset som flyr typen? Vet at det er egen utsjekk for operasjoner i Nord-Norge, men er usikker på om dette har sammenheng med classic?!

MountainDew
04-10-2013, 18:17
Kurses forresten alt av crew med base i norge å classic eller er det bare en del av pilotkorpset som flyr typen? Vet at det er egen utsjekk for operasjoner i Nord-Norge, men er usikker på om dette har sammenheng med classic?!

For det meste bare OSL baserte piloter som kurses på Classic, da kun denne basen opererer disse flyene.
Nord-Norge utsjekk er en egen trening og ikke typespesifisert.

Trevln
04-10-2013, 19:00
DY har også timesleasing på - 300 (usikker på om det bare gjelder en, eller om det er flere) hvor de kun betaler for timene den blir brukt. Forholdsvis grei deal å ha som backup. Kursing på classic gjøres for det meste på kontraktspiloter nå om dagen, av en eller annen grunn. Det er folk med base OSL som fremdeles venter på utsjekk.

Boeing_fan
04-10-2013, 19:12
Ser at OSL-BOO også får en kapasitetsøkning, ved at alle avganger fra BOO er satt opp med 738 fra S14. Idag flys det fleste avgangene med 733.

TakeOff
04-10-2013, 23:36
Jo, jeg mener også det. Men så har jeg også lest her på forumet at de er gode å ha på (vinter)operasjoner på en del steder med litt snau banelengde og tidvis ruskete værforhold (mener å huske at KKN er nevnt, og eksempelvis både KRS og potensielt AES kan vel være i samme kategorien).

.
AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

http://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/

slankebrusmannen
05-10-2013, 00:25
AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

Ja, men det er eller har vært snakk om å utvide sikkerhetsområder ved å spise av kunngjorte banelengder siden man ikke har greid å bli enige med kommunen og grunneiere om å få lagt om en eller annen vei (eller noe sånt). Om det vil(le) påvirke TORA, er jeg ikke sikker på, men LDA henger eller hang nok i en relativt tynn tråd. Usikker på hvordan dette til slutt utviklet seg, dog.

flappflapp
05-10-2013, 12:11
AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

http://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/

Er meget klar over det, men Vigra ligger meget eksponert mot det som måtte være av vær og vind på vinterstid - jeg vil tro verre enn veldig mange av de andre den har bak seg på listen. Jeg har i alle fall én gang vært der og bare så vidt kommet av gårde med en av DYs 73H på grunn av liten friksjon på banen (snestorm). SAS skulle ta av rett etter oss og ble nektet...

Om flyselskapene, DY inkludert, vurderer AES vinterstid som å være best egnet for 733/73C eller 73H, det får være opp til dem. Men den ligger nok i nærheten av grensen. En kjapp sjekk av noen datoer i høst/vinter viser at DY på OSL-AES-OSL går nesten utelukkende med 733/73C, men jeg utelukker ikke at det er en kapasitetsbetraktning med i valg av flytype.

Nei, vi får få diskusjonen inn på riktig spor igjen nå! :)

Wiggo Hovde
05-10-2013, 13:37
AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

http://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/
Den lista der inneholder så mye feil og unøyaktigheter at den blir lite relevant.

Uansett, ser at det for MOL sin del blir en ekstra rundtur alle ukens 7 dager. Det er svært gledelig.

Boeing_fan
05-10-2013, 13:52
For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha syv daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...

torer
05-10-2013, 14:07
For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha seks daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...

Blir det ikke 7 daglige avganger mellom Molde og Oslo? Det er vel 6 idag, hvorav SAS har 3 av de.

torer
05-10-2013, 14:15
http://reise.aftenposten.no/reise/Norwegian-jakter-pa-tronen-i-Norge-52806.html#.Uk6MzuDmqlc
Mellom Oslo og Bergen vil det gå 60 fly hver vei hver ukedag, SAS og Norwegian med 30 hver.

Mellom Oslo og Trondheim vil det gå 59 fly hver ukedag, SAS med 29 og Norwegian med 30.

Mellom Oslo og Stavanger vil det gå 56 fly, SAS med 30 og Norwegian med 26.


Her burde vel de i Aftenposten se galskapen i det de skriver selv, at det skal gå 60 daglige avganger mellom Oslo og Trondheim hver vei.

vstenhjem
05-10-2013, 15:07
Det stemmer jo 30+30 flyvninger. De slår bare sammen feks trd-OSL + OSL-trd.

Boeing_fan
05-10-2013, 16:27
Blir det ikke 7 daglige avganger mellom Molde og Oslo? Det er vel 6 idag, hvorav SAS har 3 av de.

Jo, du har rett i det! Har rettet på det nå. I så fall blir jo overkapasiteten enda større.

torer
05-10-2013, 19:18
Det stemmer jo 30+30 flyvninger. De slår bare sammen feks trd-OSL + OSL-trd.

Ja, det stemmer at det er 30 hver vei, tilsammen 60 avganger og landinger.
Men i artikkelen skriver de at det går 60 fly HVER vei hver dag, og det stemmer ikke.

torer
05-10-2013, 19:21
Jo, du har rett i det! Har rettet på det nå. I så fall blir jo overkapasiteten enda større.

Er forsåvidt enig, har reist noen turer til/fra Molde i år med Norwegian, og belegget har vært på ca 30-60 % på de turene. Usikker på hvordan det ligger an totalt på den ruta, men tror ikke de kan tjene veldig mye på den isolert sett. Men tar en med at de feeder inn til andre ruter ifra Oslo tjener de sikkert penger på den.

LN-TIB
05-10-2013, 19:38
Er forsåvidt enig, har reist noen turer til/fra Molde i år med Norwegian, og belegget har vært på ca 30-60 % på de turene. Usikker på hvordan det ligger an totalt på den ruta, men tror ikke de kan tjene veldig mye på den isolert sett. Men tar en med at de feeder inn til andre ruter ifra Oslo tjener de sikkert penger på den.

Å bruke det n enjeltrute som eksempel blir i grunnen feil. Større luftfartsselskaper har alltid hatt ruter hvor de har tapt penger. De har vært opprettholdt for å ha et fullverdig tilbud, og tapet har vært hentet inn på andre lukrative ruter

BU662
05-10-2013, 19:45
4 nye middags-avganger fra MOL, AES, TOS, EVE ... som passer perfekt til JFK ruten... Jeg tror vi ser her begynnelse av en transformasjon som vil - til slutt - vise en Norwegian som ligner langt mere en nettverkselskap enn de gjör det na.

Boeing_fan
05-10-2013, 19:56
Er forsåvidt enig, har reist noen turer til/fra Molde i år med Norwegian, og belegget har vært på ca 30-60 % på de turene. Usikker på hvordan det ligger an totalt på den ruta, men tror ikke de kan tjene veldig mye på den isolert sett. Men tar en med at de feeder inn til andre ruter ifra Oslo tjener de sikkert penger på den.

Har en kamerat som reiser en del fra Oslo til Molde med Norwegian, og han sier også at kabinfaktoren ofte er pinlig lav. Norwegian håper kanskje på å presse ut SAS fra ruten? Norwegian blir jo også mer attraktivt for forretningsreisende når de har flere avganger fra MOL enn SAS.

Wiggo Hovde
05-10-2013, 21:18
For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha syv daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...
Nå er det vel ingen ruter der alle flyene er fylt? Enten det er MOL-OSL, TRD-OSL, BGO-OSL osv?
Om jeg ikke husker helt feil så fløy det vel 338.000 pax mellom Molde og Oslo i 2012. De seks daglige rundturene skulle vel bli til 12 flybevegelser. SK flyr mest med 600 og 700, mens DY mest med 800.
SK og DY deler markedet omtrent 50/50. SK har da selvfølgelig et belegg som er svært mye bedre enn DY.
Men så skal vi huske på at de seks daglige gjelder kun på hverdager i en normaluke. På helg er det 12 flybevegelser lørdag og søndag til sammen. 8 uker på sommeren er det bare 2 rundturer på hvert flyselskap på hverdager samtidig som det er redusert på helg også. Så har vi også store reduksjoner rundt jul, påske og helligdager i mai, samt at programmet i januar og februar alltids er redusert. Gjennom året betyr det at det flyr omtrent 3200 fly mellom Molde og Oslo, noe som skulle bety et snitt på 105 - 110 pax på hvert fly.

Det er spesielt næringslivet som har etterlyst en midt på dagen avg/ank da mange bedrifter har benyttet SK2303/SK2306. Så er det ventet en betydelig økning i aktiviteten på Nyhavna i den perioden DY starter opp med den nye ruta. Fra da av skal visst DAT øke fra to til fem ukentlige rundturer mellom Molde og Stord. Så jeg tror ikke det er tilfeldig og ugjennomtenkt fra DYs side dette...

LN-VLE
05-10-2013, 22:28
Når det gjelder Oslo - Alta gjør vel ikke Norwegian annet enn å fylle et tomrom som SAS skapte når de la ned sin ettermiddag/kvelds tur.



Vidar