DY
28-09-2004, 18:18
Som en ser av linken under så er og har dette bygget seg opp gradvis, og har nå endt opp i den vanskelige situasjonen vi har idag.
Personlig forstår jeg at man må se på utgiftssiden når inntekten forsvinner og se på mer effektiv drift. Vi husker vel tilbake til 80 og 90-tallet da man hadde mangel på flygeledere her i landet. Overtidsbruken var stor og det var store belastninger på flygelederne. Driften var etter det jeg husker basert på utstrakt bruk av overtid. Løn nskampene huskes av mange streiker og flygelederne hadde med streikeretten "gode kort på hånda". Nå som han har klart å skaffe landet flygeledere skal man altså kvitte seg med 25% av dem. Dette kan jeg forstå at man er kritiske til. Kan virke som om Avinor ønsker å "tisse i buksa"...godt og varmt til å begynne med, men så.....
Det som er det tragiske i dette er selvsagt at man ikke har en bedre dialog mellom ledelsen i Avinor og flygelederne. Tror at mye av frustrasjonen kunne vært unngått hadde klimaet vært annerledes.
Når dte er sagt bør likevel flygelederne kunne være profesjonelle i en for dem vanskelig situasjon. Jobben bør likevel kunne gjøres uten at man lammer flynettet i Norge og til Europa i flere dager. Er dessverre redd for at det vil være aksjoner (les: egen-/sykemeldinger) i framtiden.
http://www.boarding.no/art.asp?id=13403
Personlig forstår jeg at man må se på utgiftssiden når inntekten forsvinner og se på mer effektiv drift. Vi husker vel tilbake til 80 og 90-tallet da man hadde mangel på flygeledere her i landet. Overtidsbruken var stor og det var store belastninger på flygelederne. Driften var etter det jeg husker basert på utstrakt bruk av overtid. Løn nskampene huskes av mange streiker og flygelederne hadde med streikeretten "gode kort på hånda". Nå som han har klart å skaffe landet flygeledere skal man altså kvitte seg med 25% av dem. Dette kan jeg forstå at man er kritiske til. Kan virke som om Avinor ønsker å "tisse i buksa"...godt og varmt til å begynne med, men så.....
Det som er det tragiske i dette er selvsagt at man ikke har en bedre dialog mellom ledelsen i Avinor og flygelederne. Tror at mye av frustrasjonen kunne vært unngått hadde klimaet vært annerledes.
Når dte er sagt bør likevel flygelederne kunne være profesjonelle i en for dem vanskelig situasjon. Jobben bør likevel kunne gjøres uten at man lammer flynettet i Norge og til Europa i flere dager. Er dessverre redd for at det vil være aksjoner (les: egen-/sykemeldinger) i framtiden.
http://www.boarding.no/art.asp?id=13403