PDA

View Full Version : En liten utflukt i Skandinavia


posthuman
29-09-2013, 21:25
Dette blir min første lille trip-report som jeg tenkte å dokumentere med noen bilder siden den inneholder både en flyplass jeg ikke tror blir så ofte frekventert, i tillegg til et par eksotiske flytyper.

SVG - OSL
SK4042 (738) SAS Go
Dette var en begivenhetsløs flytur over fjellet som er dokumentert titt og ofte. Høy LF denne fine ettermiddagen og satt stort sett og nippet kaffen mens jeg nøt utsikten den korte turen på rundt 45 min.

KSD - ARN - CPH
2N257 - NextJet (SAAB340A) SAS Plus
SK411 (MD-81) SAS Plus

Nå skulle ny flytype, selskap og flyplass testes ut.
KSD er en relativt liten flyplass beliggende ca 15 km nord for Karlstad midt i skogen. Ryanair og Norwegian har et par ruter til sydlige strøk, mens Nextjet flyr til Stockholm og København (via Linkøping).
Ankom en KSD en god time før flighten og satt og slappet av med en Heineken og en smørgås.

http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/3abbedfd-e623-4d05-b5e6-c0ebcf47eb67_zps79482fe2.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/3abbedfd-e623-4d05-b5e6-c0ebcf47eb67_zps79482fe2.jpg.html)

Flyplassen ligner en togstasjon.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/02fe63a2-1fe0-44b3-b21e-d4725b586f2c_zps32096313.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/02fe63a2-1fe0-44b3-b21e-d4725b586f2c_zps32096313.jpg.html)

Ettermiddagens avganger fra KSD.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/497d70ce-f69a-499d-9076-404d33f7ffa8_zps6d45050e.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/497d70ce-f69a-499d-9076-404d33f7ffa8_zps6d45050e.jpg.html)

En del av ventearealet/cafeområdet.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/8e95013f-461c-4973-8017-877c9e187046_zps002f8bb9.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/8e95013f-461c-4973-8017-877c9e187046_zps002f8bb9.jpg.html)

Utsikten man har fra cafeen over "trafikken" som ikke er der. Det skal dog sies at det var mye GA-trafikk denne ettermiddagen.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/2241e7f6-abc5-42b2-8ce6-d24410171c10_zps7f79837f.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/2241e7f6-abc5-42b2-8ce6-d24410171c10_zps7f79837f.jpg.html)

Boarding ble etter hvert annonsert så da var det å sette turen ut mot fremkomstmiddelet.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/cd283dcf-c48c-4a4d-bf0e-32d767355c08_zps50b84582.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/cd283dcf-c48c-4a4d-bf0e-32d767355c08_zps50b84582.jpg.html)

Kabinfaktoren var på 9 personer, av en kapasitet på 32. Jeg satt selv på sete 9A.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/6d840f88-c4f4-4f92-8ca6-c4f1c5efb74c_zps82aefcc7.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/6d840f88-c4f4-4f92-8ca6-c4f1c5efb74c_zps82aefcc7.jpg.html)

Helt OK benplass, men flyet virket svært slitt.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/c2a5ed02-55e2-40a0-8b8c-dac6e3e8b17c_zpsc9c7fd9f.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/c2a5ed02-55e2-40a0-8b8c-dac6e3e8b17c_zpsc9c7fd9f.jpg.html)

Vi hadde en høyde på 14000 ft og en marsjfart på 250kt mot Arlanda. Selv om været var pent så var det litt vind så av og til så kjente man godt på at det var et lite fly man var oppe i.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/c0282c2b-c519-4394-b1a7-f63450c90d91_zpsdde36f63.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/c0282c2b-c519-4394-b1a7-f63450c90d91_zpsdde36f63.jpg.html)

Vi fikk tilbud om å kjøpe kaffe eller te ombord for 15SEK. Jeg spurte om dette ikke var inkludert i SAS Plus-billetten, men det var det ikke. Litt skuffende.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/8a87a61d-10b8-4a6c-818e-22933df3fd3b_zps880a20a4.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/8a87a61d-10b8-4a6c-818e-22933df3fd3b_zps880a20a4.jpg.html)

Landing nærmet seg. Flyvertinnen satt stort sett bak forhenget mot cockpit og jeg vil anta hun satt i cockpit stort sett hele turen siden ingen av passasjerene kjøpte noe. Crewet virket for øvrig "ungt" i det lille glimtet jeg fikk av pilotene før avgang. All informasjon gikk også på svensk, noe som jeg reagerte på siden det var to finner ombord. Det kan være at de ser på forhånd at man ikke har engelsk-talende på flighten og derfor skipper å ta det på engelsk. Sikkerthetsinfo etc gikk alt kun på svensk.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/19823940-a54c-4858-b3bd-4ad28070f525_zps132e6ac5.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/19823940-a54c-4858-b3bd-4ad28070f525_zps132e6ac5.jpg.html)

Trygt på bakken måtte man gå den lange veien fra terminalen man lander på innenriks bort til terminal 5 og ny innsjekk. Herlig å labbe gjennom fast-tracken en fredagsettermiddag. Passerte en fargerik bar på vei til loungen.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/91b646d4-1734-43b2-a250-f0a4b4e0794e_zpsae5ba00b.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/91b646d4-1734-43b2-a250-f0a4b4e0794e_zpsae5ba00b.jpg.html)

Her er bilde fra et velkjent og veldokumentert sted på ARN.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/97bf8372-5a46-4922-8708-ccb664f99644_zpsd67c8009.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/97bf8372-5a46-4922-8708-ccb664f99644_zpsd67c8009.jpg.html)

Kveldens flight ble gledelig foretatt med en MD-81. Belegget var 100% og havnet på 5E. MD-flighter har blitt nok dokumenter i det siste så blir bare et lite bilde her. Uansett, stusset over at flyverten ikke synes det skulle bli vemodig å pensjonere denne gamle, slitte damen. Turen tok ca en time og var begivenhetsløs. Hadde en liten rødvin på vei ned.
Det er en helt spesiell følelse å sitte langt fremme i en MD. Man hører bare vindsuset og får litt følelsen av å sitte i et forstørret seilfly.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/3552edfe-802c-4ce2-8292-c40929d6d149_zps3b3f9f22.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/3552edfe-802c-4ce2-8292-c40929d6d149_zps3b3f9f22.jpg.html)

Legger med et bilde fra kongens by en nydelige høstdag. Bodde på Admiral Hotel som ligger sentralt i Køben; nærme både gode restauranter og Nyhavn.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/694df69e-2f6b-4f0c-8e19-073d0bb3b9aa_zps02594837.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/694df69e-2f6b-4f0c-8e19-073d0bb3b9aa_zps02594837.jpg.html)

CPH - SVG
SK1872 (A319) SAS Go

Returen ble foretatt i en Airbus maskin. Synes disse europeerne er helt ok, men foretrekker amerikansk metall.
Setet var 25F på denne flighten som var temmelig full for anledningen.
Ankom CPH ca 1 1/2 time før avgang så fikk tid til en Carlsberg og litt shopping.

Maskinen nærmest var materiellet som tok undertegnede tilbake til Stavanger.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/e8e37b7c-dc7f-456d-89ad-2b3e6c38c10a_zpsd51178c0.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/e8e37b7c-dc7f-456d-89ad-2b3e6c38c10a_zpsd51178c0.jpg.html)

Fint flyvær som gav utsikt til Skagen helt ute på tuppen.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/3b331bfd-6e07-4e4d-b291-f15fcd3e64e9_zps23ab0240.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/3b331bfd-6e07-4e4d-b291-f15fcd3e64e9_zps23ab0240.jpg.html)

Her kommer vi rett over Kristiansand i 30000 ft. Kjevik ligger skjult bak den ene dotten, mens det er lett å få øye på kvadraturen og Varoddbroa.
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/2ab655d0-20f5-4513-a6f7-cc9323ac1dc8_zps2ea9be9f.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/2ab655d0-20f5-4513-a6f7-cc9323ac1dc8_zps2ea9be9f.jpg.html)

Innflyvning til Sola. Vi passerer rett over Stavanger-sentrum og Eiganes. I bakgrunnen så kan man skimte Thialf (verdens største "Crane vessel") for de som interesserer seg for slikt.;)
http://i1361.photobucket.com/albums/r680/fbolsson/e27c3ae7-2623-42d5-ac4b-a2ea541f9ce0_zpsca9a82e9.jpg (http://s1361.photobucket.com/user/fbolsson/media/e27c3ae7-2623-42d5-ac4b-a2ea541f9ce0_zpsca9a82e9.jpg.html)

Dett var dett.
Håper du har fått et lite inntrykk av Karlstad.
Kort oppsummert så sitter jeg igjen med et dårlig inntrykk av NextJet og vel gjennomført av SAS.

Discus
29-09-2013, 21:47
NextJet har vi ikke for mye av her, takk for at du tok deg tid til å skrive.

Someone
30-09-2013, 09:45
Takk for rapporten, nært men allikevel litt eksotisk

skipper09
01-10-2013, 13:10
"...svært slitt" - ja, den maskinen er jo 25 år gammel og setene lignet på noen eks-SAS ??

sirpjalle
01-10-2013, 20:24
Takker og bukker for rapport. Var det "bisnniss" eller "plesjør" dette? :)

posthuman
01-10-2013, 21:31
Takker og bukker for rapport. Var det "bisnniss" eller "plesjør" dette? :)

Var en kombinasjon denne gang.