PDA

View Full Version : Kutte ut første hopp av en reise

bmgzor
27-09-2013, 15:45
Hei!

Om noen uker skal jeg over til USA og besøke 3-4 byer. Siste stopp er Kansas City der jeg har bestilt reise hjem fra.

Nå har det seg slik at vi er ferdige i Kansas lørdag formiddag og jeg har ikke bestilt tur hjem før søndagskveld. MCI-ORD-CPH-HAU.

Kansas City er ikke den mest spennende byen i verden så jeg prøvde å få SAS til å booke meg om slik at jeg reiser MCI-ORD på lørdagen og ORD-CPH på søndagen, men dette skulle de ha mange penger for. Jeg fant da en billett til 300 kroner MCI-ORD på lørdagen, men når jeg igjen prøvde å få SAS til å endre billetten til kun ORD-CPH-HAU så skulle de fortsatt ha like mye penger.

Blir det ett stort problem å møte opp på ORD å prøve å sjekke inn? Har jo lest om at andre har fått kansellert hele turen når de ikke dukket opp på første flight.

Jeg kan jo være på ORD i god tid før flighten fra MCI skal gå.

Håper noen har noen gode ideer om hvordan dette går :)

ex_trd
27-09-2013, 15:49
Hei!

Om noen uker skal jeg over til USA og besøke 3-4 byer. Siste stopp er Kansas City der jeg har bestilt reise hjem fra.

Nå har det seg slik at vi er ferdige i Kansas lørdag formiddag og jeg har ikke bestilt tur hjem før søndagskveld. MCI-ORD-CPH-HAU.

Kansas City er ikke den mest spennende byen i verden så jeg prøvde å få SAS til å booke meg om slik at jeg reiser MCI-ORD på lørdagen og ORD-CPH på søndagen, men dette skulle de ha mange penger for. Jeg fant da en billett til 300 kroner MCI-ORD på lørdagen, men når jeg igjen prøvde å få SAS til å endre billetten til kun ORD-CPH-HAU så skulle de fortsatt ha like mye penger.

Blir det ett stort problem å møte opp på ORD å prøve å sjekke inn? Har jo lest om at andre har fått kansellert hele turen når de ikke dukket opp på første flight.

Jeg kan jo være på ORD i god tid før flighten fra MCI skal gå.

Håper noen har noen gode ideer om hvordan dette går :)

Skal gi deg et enkelt svar: Det går ikke. Glem det. Ikke prøv.

Du må fly fra den byen reisen går fra, dette kan bli en svært, svært dyr lærdom om du prøver deg på slike krumspring.

BGOflyer
27-09-2013, 20:07
Jeg klarte dette en gang. Svineinfluensa fikk meg på andre planer enn Mexico, og jeg hoppet på 3. flight på bookingen i LA. Trikset jeg brukte var å ringe direkte til flyplassen hvor 1. flight startet (PXM). De trikset (noen andre vet sikkert hva) og sa det var i orden. Noe manuelt "ikke ombord, men billetten registrert" greier... Dette fikset de dagen før avreise. Før flight nummer to gikk fra MEX var jeg kommet meg til Miami, og besøkte billettkontoret til flyselskapet der. De gjorde det samme med billetten min, og dagen etter sjekket jeg inn som normalt i LAX.
Verken flyselskap eller orbitz ville gjøre noe... PXM-MEX-LAX-HNL-SFO//LAS-NYC var alt på samme billett, og jeg bordet i LAX. Dette var i 2009. Så det gååååår an. Mulig jeg var veldig heldig...

Discus
27-09-2013, 20:30
Dette var i 2009. Så det gååååår an. Mulig jeg var veldig heldig...

Teknisk sett er det mulig, men reglene sier at om du skal gjøre det så må billetten skrives ut på nytt og ny pris regnes ut osv. osv. . Dvs. billetten må være lov å endre osv. Noen ganger går det greit (eks. her pga. problemer i Mexico) og hvis billettene ikke har restriksjoner el.l. (Man kan selvfølgelig være så heldig at noen gjør en tjeneste, men teknisk sett er det nesten på linje med å be de i kasse på Kiwi om å gi deg en av varene til en annen pris)

Eirik
27-09-2013, 20:32
Jeg har gjort dette flere ganger med hell, men er et tjangsespill, og absolutt ikke noe å ta for gitt at går bra.

espenlok
27-09-2013, 21:38
(Man kan selvfølgelig være så heldig at noen gjør en tjeneste, men teknisk sett er det nesten på linje med å be de i kasse på Kiwi om å gi deg en av varene til en annen pris)

Vel, jeg vil vel påstå at det oppleves mer som å spørre om det er OK å betale for tre liter melk, selv om du bare kjøper to liter... ;)

For øvrig er jeg enig med de øvrige; det trådstarter foreslår går mest sannsynlig ikke bra.

Discus
27-09-2013, 21:44
Vel, jeg vil vel påstå at det oppleves mer som å spørre om det er OK å betale for tre liter melk, selv om du bare kjøper to liter... ;)

Feil! Du snakker om billettreglene er fornuftige eller ikke. Jeg snakker om vedkommende som skal selge/gjøre endringen har lov til å endre prisen eller reglene for å bundle en vare.

bmgzor
27-09-2013, 22:06
Takk for gode svar, da var det som jeg var redd for. Litt risky å bli stående på ORD å måtte kjøpe ny billett.

Løsningen: Fly til Chicago som planlagt lørdag formiddag, være der til søndag ettermiddag for så å fly tilbake til Kansas City og gjenoppta original reiserute. Alt i alt vil det koste meg mye mindre enn det SAS ville ha for å slette MCI-ORD.

Man liker da å fly og litt miles får en jo også :)

espenlok
27-09-2013, 22:44
Feil! Du snakker om billettreglene er fornuftige eller ikke. Jeg snakker om vedkommende som skal selge/gjøre endringen har lov til å endre prisen eller reglene for å bundle en vare.

Vel; det var en grunn til at jeg putta smiley'en bak der. Er veldig klar over at flypriser ikke alltid virker logiske for alle og enhver...

Twin Otter
27-09-2013, 23:07
Løsningen: Fly til Chicago som planlagt lørdag formiddag, være der til søndag ettermiddag for så å fly tilbake til Kansas City og gjenoppta original reiserute. Alt i alt vil det koste meg mye mindre enn det SAS ville ha for å slette MCI-ORD.

Lurt. Jeg hadde tenkt å foreslå akkurat det, men ble avbrutt da jeg skulle poste et svar til deg.