PDA

View Full Version : Norwegian med ny AOC.


goOSL
27-09-2013, 09:39
Da er det søkt ny AOC fra Norwegian, som Norwegian Air Norway AS.
OM-B for 737-800 også søkt godkjent for denne AOC.

http://oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=7945985
http://oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=8080237
http://oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=8096148

Spørs hva dette innebærer for de ansatte, kan umulig være positivt.

Lowandslow
27-09-2013, 10:03
Her ser man vel kanskje starten på noe av det som har ryktes blandt de ansatte en stund. Slutt på fast ansatte og alle over på kontrakter....

TCAS
27-09-2013, 10:49
Passer jo bra nå som pilotene skal ut i forhandlinger og mediene allerede har begynt å snakke om streikefare...

Styrmainn
28-09-2013, 19:14
Dette blir bra! Siste rest av anstendighet og godt lederskap kan se ut til å endelig forsvinne rett ut vinduet.

krølle
28-09-2013, 20:01
Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?

TOS
28-09-2013, 20:34
Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?

Det spekuleres vel i at denne nye AOC'en skal brukes til Norwegian sin trafikk i Europa, og at alle ansatte skal over i den AOC'en med kun kontraktsansatte.

Hva som er realitetene aner ikke jeg.

Tally-Ho
29-09-2013, 01:25
Ja, ny AOC for DY er på gang (om den da ikke allerede er ferdig behandlet og gått gjennom), og etter hva som sies er det en gammel kjenning fra Tilsynet som står som ansvarlig.

Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Stemningen er uansett ganske laber blant mange der om dagen, og man avventer...

Tally-Ho

F35Landing
29-09-2013, 10:14
Blir spennende å se utfallet av ny AOC. Det blir trolig ingen lett flytteoperasjon dersom dette innebærer kun kontrakter for allerede fast ansatte, all den tid kollektivavtalene regulerer slikt. Alt i alt en spennende høst for selskapet og de ansatte er vel ikke feil å si.

L-1011
29-09-2013, 12:45
Det är väl främst i Norge och Danmark Norwegian har egen fast anställd flygande personal?

TOS
29-09-2013, 13:11
Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?

Merrilfield
29-09-2013, 13:31
Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?

I Norge er det vanskelig å bli "kvitt" en ansatt, men faktisk lettere med en hel gruppe/flere. SAS forsøkte seg med noe lignende i 2004(?) Alle SAS ansatte, for flygende med ansienitet tilbake til 1979, skulle få sparken med mulighet til å søke på jobbene sine i Braathens AOC. Mest kritisk for ca - pilotene ble reddet av felles listen.

West Air gjorde vel også et stunt ifm kollektivavtale problematikken for noen år siden?
Ikke helt sammenlignbart, but close.

Dagens virkelighet i luftfarten.

Flaps40
29-09-2013, 13:48
........spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Tally-Ho

Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?

Trevln
29-09-2013, 14:24
Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?

Det du i bunn og grunn sier er at det er synd at Kjos ikke får drite i alle lover og regler og gjøre nøyaktig som han vil. Jeg synes ikke det er spesielt kjipt jeg, jeg synes tvert imot at normen bør bli krav til ryddige og sosialt bærekraftige arbeidsforhold for alle. Så får myndighetene ruske opp i de som prøver å lure seg unna.

BU662
29-09-2013, 15:07
Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?

Jeg tror din innlegg kan lett misforstaes.

Per idag finnes det seg bare et selskap som har vesentlig lavere kostnader per ASK i Europa enn Norwegian selv, nemelig Ryanair. Vueling er litt under, easyJet litt over Norwegian. Sa fra kostnads-siden har Norwegian gjord jobben sin meget meget bra.

Likevel ligger load-faktor og Ancillary Revenue under det hva konkurrentene har og - i tilfelle av Ancillary Revenue - nesten 1/3 under det hva selskaper setter seg som mal. Her er de andre konkurrenter rett og slett bedre. De klarer a fylle sine flyene bedre og de klarer a fa mer penger inn for Ancillary services. Begge ting tilsammen gir mer penger i kassa.

Swashbuckler
29-09-2013, 15:16
Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.

Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.

Aksjonsmulighetene for de fast ansatte blir vel ved samme pennestrøk kraftig redusert i og med at det blir snakk om to separate AS med like lite juridisk sammenheng som NAS og SAS.

Flaps40
29-09-2013, 17:27
.............Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.


Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?

Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?

Swashbuckler
29-09-2013, 17:35
Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?

Her var betegnelsen min kanskje en noe flåsete måte å si kontraktsansatte på. Altså: en arbeidergruppe med alvorlig svekkede rettigheter. Nasjonalitet er således underordnet...

LN-MOW
29-09-2013, 18:39
Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?



Alle EU-selskaper kan fly hvor de vill innenriks - unntatt på FOT-streknnger. BMI Regonal f.eks. er jo i ferd med å starte opp ..

L-1011
29-09-2013, 23:19
En gång på 1990-talet flög jag SAS OSL-BOO med svensk F/C & dansk F/O.

CFM
29-09-2013, 23:39
En gång på 1990-talet flög jag SAS OSL-BOO med svensk F/C & dansk F/O.

Wow! Regner med at de var på kontrakt...

gustavf
29-09-2013, 23:39
I Norge er det vanskelig å bli "kvitt" en ansatt, men faktisk lettere med en hel gruppe/flere. SAS forsøkte seg med noe lignende i 2004(?) Alle SAS ansatte, for flygende med ansienitet tilbake til 1979, skulle få sparken med mulighet til å søke på jobbene sine i Braathens AOC. Mest kritisk for ca - pilotene ble reddet av felles listen.

I forbindelse med store nedbenamminger (og også omorganiseringer) er dette en av flere vanlige måter å gå fram på. Alle ansatte «mister» jobben og må «søke» på sin egen jobb. Det er en lovlig måte å gjennomføre nedbemanninger på, forutsatt at det blir gjort riktig.

gustavf
29-09-2013, 23:44
Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Jeg har veldig vanskelig for å se at en slik masseoppsigelse skal være mulig å gjennomføre lovlig

Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.

Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.

Trevln
30-09-2013, 00:24
Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.

Det ville i så måte være en interessant måte å komme seg unna kravet om å gjeninnføre ytelsespensjon for de ansatte. Jeg skal ikke spekulere mer i det, fra nå av får man vel bare sitte stille på sidelinjen og se hva forhandlingene bringer.

RIBRO
30-09-2013, 10:44
Når er det forventet at det kommer noe ut av disse forhandlingene? Pågår de nå?

Styrmainn
30-09-2013, 11:52
Det er jo ikke bare å overføre alt til et nytt selskap uten at det blir virksomhetsoverdragelse. Da har man krav på å få med seg alt av lønn og vilkår så langt jeg har forstått. Men noe grums er jo på gang. BK har alltid operert litt i gråsonene. Kanskje kan man splitte opp ansattegruppene. Union busting står høyt på to-do-lista inne på FBU.

Canyon
30-09-2013, 13:09
Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Trevln
30-09-2013, 14:22
Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Har du dette fra pilotene selv? I så fall er det jo interessant info, men man aner jo ugler i mosen når kontraktspiloter i Spania får utsjekk på winter ops og -300.

MountainDew
30-09-2013, 14:29
Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!

Etter alle problemer med 787 og veldig negative presseomtaler tror jeg Kjos & Co vil gå langt for å unngå konflikter i høst.
Pilotene ønsker selvfølgelig heller ikke konflikt.

73H
30-09-2013, 15:20
Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!

Jeg stemmer i - dette ikke er noe jeg har sett eller hørt om, og er vel et av mange rykter i miljøet som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten :) Alle mener at pilotene (norwegian i denne sammenheng) er veldig triggerhappy når det kommer til aksjoner, men det er vel bare å sette seg litt grundigere inn i historikken og se at det ikke er så veldig korrekt... Selvsagt ønsker ikke pilotene å streike hvis det forhandles på rimelige krav fra begge parter! Blir man overkjørt uten noen reell forhandling stiller saken seg helt annerledes! Det er vel bare å oppfordre norwegian og NPU til gjensidig edruelige og moderate kollektivforhandlinger utover høsten!

TCAS
30-09-2013, 22:10
Jeg stemmer i - dette ikke er noe jeg har sett eller hørt om, og er vel et av mange rykter i miljøet som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten :) Alle mener at pilotene (norwegian i denne sammenheng) er veldig triggerhappy når det kommer til aksjoner, men det er vel bare å sette seg litt grundigere inn i historikken og se at det ikke er så veldig korrekt... Selvsagt ønsker ikke pilotene å streike hvis det forhandles på rimelige krav fra begge parter! Blir man overkjørt uten noen reell forhandling stiller saken seg helt annerledes! Det er vel bare å oppfordre norwegian og NPU til gjensidig edruelige og moderate kollektivforhandlinger utover høsten!

Kjenner heller ikke til ryktene, men denne gangen er det nok mye mer sannsynlig med streik. Nå er det Parat og deres øverste leder som er på banen og uttaler seg. Det er ikke normalt og viser at det nå er alvor. Det har også blitt en viktig kamp for mange yrkesgrupper så det er viktig å få avklart, og dette er også siste mulighet til at en streik i DY kan få konsekvenser. Neste gang er det for sent fordi de da kan fly "all" produksjon med kontraktsansatte.

Trekker også paraleller til WF-streiken i vår. Da var det også Parat som kjørte kampen i media og som kalte streiken prinsipiell viktig. Ved tidligere forhandlinger i DY har det vært NPU selv som har uttalt seg i media. Nå er det noe større og viktigere, og det vet også Kjos.

robertaas
02-10-2013, 01:42
Betyr dette av Norwegian kan bli et lavprisselskap, altså ikke bare et lavkostselskap?

LN-MOW
02-10-2013, 02:26
Det er ingenting som heter 'lavprisselskap' Uttrykket er bare en medieskapt feiloversettelse av 'Low Cost Carrier'. Det finnes ingen 'Low Fare Carriers'.

sail4fun
02-10-2013, 07:36
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10126790

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2692670.ece

Ifølge avisen er det først og fremst juridiske årsaker til at Norwegian ønsker seg en lisens til, men store deler av dagens virksomhet kan likevel bli flyttet over i det nye selskapet, noe som fører til at de fleste flyene sannsynligvis blir registrert i et EU-land og ikke i Norge.

gustavf
02-10-2013, 09:33
Det er ingenting som heter 'lavprisselskap'.

Neivel?

At ordet brukes flittig i norske medier og dagligtale, med en rimelig konsistent betydning, burde være godt nok for å si at dette er et fullgodt norsk ord. At man på engelsk bruker et begrep med et litt annet meningsinnhold, og at det norske ordet ikke kan oversettes direkte til engelsk, er i beste fall et dårlig argument for at "lavprisselskap" ikke er et norsk ord.

arcticmontecarlo
02-10-2013, 10:23
Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden men vil komme med en kommentar. Jeg befinner meg i Agia Marina på Kreta og kom over frokost i går her på hotellet i prat med en gresk mann med familie fordi han hadde et Norwegianmerke på bagen sin. Han fortalte at han akkurat hadde vært i Norge på kursing på vinteroperasjon og -300 fly sammen med flere andre fra Hellas. De hadde fått beskjed om at de ville bli innkalt på svært kort varsel i løpet av høsten når det ble konflikter. De hadde allerede sett på bolig og var forelagt kontraktene. La merke til at han sa NÅR det ble konflikter ikke OM det ble konflikter. Noe er vel på gang, kan bli en interessant høst.....

LeMonde
02-10-2013, 11:45
For meg virker det som denne nye AOC-søknad er nok et ledd i Fornebuledelsens pågående prosjekt med å rasere Norwegians personalstruktur innenfra slik at de kan drive mer "kostnadseffektivt", "fleksibelt" og minimere de flygendes påvirkningskraft på alle måter. Kjosern kjøpte seg tid med avtalen med NPF ifjor, og det kan nå synes som antallet kontraktsvikarer er blitt høyt nok til å kunne demme opp for mye av konsekvensene ved en eventuell streik.

Kan dette bety at det går mot slutten for tiden med fast ansatt flygende personell i Norwegian? Årets skumleste høst-krim basert på en sann historie? Spennende å se...

krølle
02-10-2013, 12:08
Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden men vil komme med en kommentar. Jeg befinner meg i Agia Marina på Kreta og kom over frokost i går her på hotellet i prat med en gresk mann med familie fordi han hadde et Norwegianmerke på bagen sin. Han fortalte at han akkurat hadde vært i Norge på kursing på vinteroperasjon og -300 fly sammen med flere andre fra Hellas. De hadde fått beskjed om at de ville bli innkalt på svært kort varsel i løpet av høsten når det ble konflikter. De hadde allerede sett på bolig og var forelagt kontraktene. La merke til at han sa NÅR det ble konflikter ikke OM det ble konflikter. Noe er vel på gang, kan bli en interessant høst.....

Blir artig det når Stavros skal ratte rundt på Vest og Nord-Norge, om/if etc

F35Landing
02-10-2013, 12:25
Spørs om ikke NPF nå bør angre mer enn noen gang på at de trakk seg i siste liten forrige gang det brygget opp til konflikt, da med en betydelig andel europeiske piloter i ryggen. Hvis ryktene har hold og denne nye AOC leder til stor overdragelse av trafikken over tid, så er løpet for de fastansatte kjørt.

TOS
02-10-2013, 12:52
Blir artig det når Stavros skal ratte rundt på Vest og Nord-Norge, om/if etc

Nå kjenner ikke jeg identiteten til de eventuelle greske pilotene, så om noen av disse heter Stavros vet jeg ikke, men det er vel ikke slik at man må være norsk for å kunne fly vinteroperasjoner?

Cloudius
02-10-2013, 13:21
Neivel?

At ordet brukes flittig i norske medier og dagligtale, med en rimelig konsistent betydning, burde være godt nok for å si at dette er et fullgodt norsk ord. At man på engelsk bruker et begrep med et litt annet meningsinnhold, og at det norske ordet ikke kan oversettes direkte til engelsk, er i beste fall et dårlig argument for at "lavprisselskap" ikke er et norsk ord.

Det stemmer nok at "lavprisselskap" er i flittig bruk. Sånn sett kan man argumentere for at selve ordet er et fullgodt norsk ord.

Poenget er at det likevel er feilaktig og misvisende ettersom det henspeiler på at andre selskap da er "høyprisselskap", noe som etter min mening ikke stemmer.

krølle
02-10-2013, 13:22
Nå kjenner ikke jeg identiteten til de eventuelle greske pilotene, så om noen av disse heter Stavros vet jeg ikke, men det er vel ikke slik at man må være norsk for å kunne fly vinteroperasjoner?

Ikke jeg heller, men synes Stavros er et så fint navn på en Greker:cool:

On the side, jeg husker godt når Air-Uk skulle fly subcharter for Busy Bee til TOS, bl.a, de måtte ha tillatelse av CAA til å fly i arktiske strøk og hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn.
Men den globale oppvarmingen gjør vel at det ikke er så arktiskt lengre i TOS

Ps. de klarte det bra, tror faktisk ikke de løsna skudd engang

TOS
02-10-2013, 14:14
Ikke jeg heller, men synes Stavros er et så fint navn på en Greker:cool:

On the side, jeg husker godt når Air-Uk skulle fly subcharter for Busy Bee til TOS, bl.a, de måtte ha tillatelse av CAA til å fly i arktiske strøk og hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn.
Men den globale oppvarmingen gjør vel at det ikke er så arktiskt lengre i TOS

Ps. de klarte det bra, tror faktisk ikke de løsna skudd engang

Nå vet jeg lite om hva som er forskjellene på vinteroperasjoner i Norge kontra andre steder, men de fleste destinasjoner i Norge, TOS inkludert, er vel ikke spesielle i forhold til vinter annet enn at den kanskje varer noe lenger enn andre steder, og at det er kystklima med problemstillinger rundt ising og slikt? Mellom- og øst-Europa har vel også både vinter, snø og kulde, og noen av disse landene har vel også fjell og tildels utfordrende innflyginger?

Godt å høre at Air UK slapp å løse skudd. Det er ikke så mange isbjørn igjen i Tromsø, og selv de utstoppede variantene ser ut til å forsvinne...;)

TCAS
02-10-2013, 14:47
Vinter er vinter, men noe av utfordringen i Norge er at det nødvendigvis ikke er noen særlig gode alternativer når det først er dårlig vær. Uten at jeg har erfaring vinterops i EU vil jeg likevel anta at en vinteroperasjon i Norge oftere kan være dårligere, mer langvarig og mer krevende også fordi det stort sett er mørkt.

Hvem som helst kan klare det, men erfaring er også viktig. Det bør ikke være verre enn at de legger inn større marginer (forhåpentligvis) og raskere setter kursen til gode alternativer fremfor å håpe på vær og føre som akkurat vil bringe marginene innenfor de minima som finnes.

HMWK
02-10-2013, 18:49
Jeg trodde det var dyrt å ha flere AOC'er, som SAS fant ut for en stund siden. Hva skiller NAS fra SAS?

L-1011
02-10-2013, 22:35
Varför måste det vara en grek vid namn "Stavros" som ska flyga i nordnorge?
Det kan väl lika gärna vara en kontraktanställd svensk som heter Peter Andersson eller en dansk som heter Lars Jensen?

Anyway..det verkar som Kjos har stora planer för Norwegian på bekostnad av den fast anställda personalen i Norge.
Varför söka AOC nummer 3? Varför använder han inte sitt irländska AOC?
Passagerarna lär inte bry sig om det står LN-XXX eller EI-XXX på Norwegians Boeing 737-800. De vill ha Kjos billiga flygbiljetter.

BU662
02-10-2013, 22:39
Jeg trodde det var dyrt å ha flere AOC'er, som SAS fant ut for en stund siden. Hva skiller NAS fra SAS?

Noen grupper i SAS hadde den frykten at man kunne begynne a spille ut den ene AOC mot den andre for a fa kostnader nede.

Eksakt dette - sa kan det virke - kan vaere planen bak den söknad for en 3. AOC...

Someone
03-10-2013, 14:28
Moderator

Da er diskusjonen om streik, fagforeninger etc, flyttet over hit
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118721

Vennligst forsøk å hold dere til tema
/Moderator

Marius_S
02-02-2014, 00:00
Noen som vet hvor mange fly som nå er i NAN? Trodde først det kun var 300-maskinene pluss -NOQ og -NOP som var i NAN, men har sett både -NIB og -NON med NAN-stickers på siden. Mulig de flytter over flere og flere fly med tiden?

MountainDew
02-02-2014, 00:31
Noen som vet hvor mange fly som nå er i NAN

Ca 36 fly om ikke det har kommet inn noen nye i det siste.

CFM
02-02-2014, 01:12
Det her blir litt på siden, men er det vanlig at man kan finne og laste ned Norwegian sind Ground Ops Manual på nettet?

Hos oss blir slikt gjerne holdt litt mere internt.

TCAS
02-02-2014, 01:59
Det her blir litt på siden, men er det vanlig at man kan finne og laste ned Norwegian sind Ground Ops Manual på nettet?

Hos oss blir slikt gjerne holdt litt mere internt.

Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.

vbe86
02-02-2014, 17:23
Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.

Dette er jo sider som vi som handlingagenter normalt sett må ha brukernavn og passord for å få adgang til så det er jo betenkelig.

LN-KGL
02-02-2014, 19:58
Dette skjer ofte når en prøver å blande teknologier og bruker aspx-koding og stager på Unix Apache-servere. Tror nok Norwegian må ta seg en omgang med Puttyen for å korrigere .htaccess og .htpasswd.

De som har spesiell interesse av å se hva dette innebærer, så kan dere starte her:
http://httpd.apache.org/docs/current/howto/htaccess.html

TCAS
02-02-2014, 22:05
De har sperret index-siden nå

sail4fun
02-02-2014, 22:07
Vel NSA har vel en kopi... , eller her på /home/diverse/DY

CRJ900
04-02-2014, 09:19
Ikke bare ground ops manual som finnes åpent. Google ga meg dette: http://www.norwegian.no/en/portals/norwegian-extranet/norwegian-longhaul-nlh/

Og sesongprogrammer som de ber om ikke blir distribuert... This site is not meant for our customers, so we kindly ask you not to distribute this address to any personnel outside the airline industry.

https://www.norwegian.com/sesongprogram/

Ser ikke ut som dette skulle vært sperret, men litt merkelig er det jo.

Chek-in.dk har plukket opp og laget sak, som gjengis hos blant annet NRK i dag (http://www.check-in.dk/Datalaek-hos-Norwegian#.UvCT4rE1iUk)


Adgangen til Norwegians extranet for handling agenter var i weekenden pivåben, således at alle kunne få et indblik i selskabets manualer, procedurer og detaljerede fartplaninformationer.

"Vi arbejder med at finde ud af det, men det er vigtigt at understrege, at dette drejede sig om rutiner og procedurer for vores samarbejdspartner, og ingen personfølsomme informationer," forklarer Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.