PDA

View Full Version : NSB vs Flytoget til Gardermoen

Northrider
25-09-2013, 16:10
Leste en interessant artikkel i VG om prisforskjeller og tidsforbruk mellom NSB og Flytoget
Jeg må si at prisforskjellene er ganske store, selv om det er maksimalt 4 minutter forskjell mellom dem.
Riktignok har Flytoget hyppigere avganger, samt tidligere og senere avganger enn NSB.

Hva er viktigst for folk her inne? Hva benytter du når du skal til OSL, og hvorfor?

LN-MOW
25-09-2013, 16:15
Jeg bruker som regel NSB .. når produktet er omtrent det samme, går jeg etter pris. Og NSB-app'en er også veldig grei.

pgaa
25-09-2013, 16:16
Jeg bruker som regel Flytoget pga frekvens.

Someone
25-09-2013, 16:36
Flytoget pga frekvens og at jeg vet når de går. Har vel tatt NSB en gang eller to, men det krever mer forarbeid.
Itillegg blir det at jeg også noen ganger enten kjører selv, tar taxi eller Flybussen til Storo

Henshaw
25-09-2013, 16:43
Flytoget pga frekvens og gode studentpriser til, buss hjem da den går direkte og stanser nærmere

Dash
25-09-2013, 16:43
Er student, så da er flytoget billigst.

SQ 777
25-09-2013, 16:53
Sitter alltid med to sett billetter, men NSB er førstevalg fra Lillestrøm. Halv pris og mye mer komfortable Flirt tog og planlegger dem. Ved forsinkelser der, hopper vi på flytoget. Selvfølgelig tidlig morgen og sen kveld alltid Flytoget..

chrisljo
25-09-2013, 16:54
NSB når jeg har god tid, Flytoget ellers.

Boeing_fan
25-09-2013, 16:56
Siden ungdommer (alle under 21) reiser til halv pris med Flytoget, er det ikke noe å lure på for min del ;) Får også 50 % rabatt på reisene så lenge jeg er student. Når jeg er ferdig utdannet og må gå over til voksenbillett, kommer jeg nok til å bruke NSB når det er mulig. 80 kr i prisforskjell for å spare noen få minutter er litt i drøyeste laget..

Martin
25-09-2013, 17:00
Nå tar jeg riktignok toget "motsatt vei" - altså på veg mellom hjemmet og Oslo, ikke på veg til/fra en flytur.

Før tok jeg Flytoget fordi det var enklere å dra kortet enn å måtte styre med billett, samt at om jeg tok lokaltoget hadde jeg ca. to minutters connection for å rekke (ofte siste) bussen videre hjem. Etter at alt av tider ble endret, og både NSB og Ruter kom med apper, byttet jeg til NSB. Når jeg uansett må ta bussen til OSL er det like enkelt å kjøpe hele billetten der. Når NSB bruker bare noen minutter mer, ser jeg ikke poenget med å betale flytogpris lenger.

Etter qt jeg flyttet bruker jeg uansett Jessheim mest som overgang mellom buss og tog, men prinsippet gjelder fortsatt.

Jeg kan se det med frekvensen, men NSB planlegger vel også 20-minuttersavganger etterhvert?

sexten
25-09-2013, 17:05
NSB, fordi komfort er (minst) lika bra som på Flytoget, og billigare. Noko færre avgangar.
Eit anna pluss er at ein kan kjøpa sonebillett heile vegen til der ein skal med Ruter-appen (hvis ein korresponderar med buss, som i mitt tilfelle).

70.- inkludert buss og tog vs. 130.- + 30.- for buss og tog er eit ganske enkelt valg når ein flyg ofta.

Fly med oss
25-09-2013, 17:24
Flytoget på grunn av reisegarantien. I tillegg er de kjappe med å skaffe buss for tog dersom noe skulle skje. Jo, også er jeg ekstremt lat.

Superhai
25-09-2013, 17:34
En ting å tenke på er om man reiser jevnlig t/r flyplassen to ganger eller mer i uka så lønner som regel ruter sitt 30-dagerskort (evt. 365-dagerskort), og samtidig gjelder det kollektivtrafikken til ruter i hele Oslo og Akershus. Denne finnes det også student-rabatt på om man er under 30 år. Denne gjelder også på SAS Flybussen og ikke bare NSB.

Discus
25-09-2013, 17:44
Oppover velger jeg ofte det som passer best, flytoget vinner oftest pga. frekvens ved bytte fra buss til tog og tidlig avreise.

Hjem blir det 50/50 pga. videre korrespondanse. Synes NSB er glimrende utenom rushen siden det ofte er bedre plass der og WiFi på Flirt funker normalt veldig bra.

Når de legger om rutene så IC-togene ikke tar seg pause på Oslo S så blir det nok mer NSB-kjøring

Boeing_fan
25-09-2013, 18:25
Når de legger om rutene så IC-togene ikke tar seg pause på Oslo S så blir det nok mer NSB-kjøring

Dette er litt ot, men på strekningen Skien-Lillehammer har togene 13 minutters pause på Oslo S, har NSB sagt de skal droppe denne pausen? Man har altså brukt milliarder av kroner på å redusere reisetiden på Vestfoldbanen med noen minutter, samtidig som man har 13 minutters stopp i Oslo. Hva er poenget med det?

Discus
25-09-2013, 19:27
Dette er litt ot, men på strekningen Skien-Lillehammer har togene 13 minutters pause på Oslo S, har NSB sagt de skal droppe denne pausen? Man har altså brukt milliarder av kroner på å redusere reisetiden på Vestfoldbanen med noen minutter, samtidig som man har 13 minutters stopp i Oslo. Hva er poenget med det?

Pausen har vært der i "alle år" - nok om det.

Så vidt jeg har hørt blir IC-strkningen splittet i to: Drammen-Lillehammer, og Skien-Eidsvoll - begge uten pause, dvs. bedre frekvens forbi OSL. I tillegg har man lokaltoget

Dag Viking
25-09-2013, 19:31
Bruker nesten alltid flytoget til OSL pga punktlighet, og NSB (Kongsberg-toget) fra OSL hvis tidspunktet passer. Jeg venter ikke mange minuttene ekstra for å reise med NSB, men om det passer så betaler jeg heller 90kr enn 170kr for en tur som tar nøyaktig like lang tid til Nationaltheateret. I tillegg så er det ofte bedre plass hos NSB ;)

chrisljo
25-09-2013, 19:34
Et moment er at NSB koster 60kr for dem som har billett/periodekort for Oslo.

Peppep
25-09-2013, 20:08
Jeg sjekker NSB-appen rett etter landing, og hvis det går en avgang 5-15 min etter ankomst tar jeg den. Om jeg må vente mer enn 10 minutter tar jeg heller Flytoget, men stort sett klaffer det bra med NSBs tider.

Trety
25-09-2013, 20:21
Fra Drammen så blir det som regel Flytoget, veldig mye fordi de er det eneste tog-alternativet som har avganger tidlig nok til å rekke morgenflyene fra OSL. Blir gjerne Flytoget tilbake også, men da er det latskap som er saken. Pluss i margen også for måten man løser billett på.

Someone
25-09-2013, 20:29
Pluss i margen også for måten man løser billett på.

Det er også greit i forhold til reiseregningen med kvittering rett i innboksen, så man slipper å styre med fysiske kvitteringen som i blant blir borte

Discus
25-09-2013, 21:11
Det er også greit i forhold til reiseregningen med kvittering rett i innboksen, så man slipper å styre med fysiske kvitteringen som i blant blir borte

Yepp, og der er NSB-appen like smart ;)

Boeing_fan
25-09-2013, 23:09
Pausen har vært der i "alle år" - nok om det.

Det er mulig, men jeg ser fremdeles ikke poenget med den.

JoeW
25-09-2013, 23:13
Får automatisk rabatt på Flytoget når jeg drar Corporate-kortet, og vet jeg er godt ivaretatt ift irregularities

Martin
25-09-2013, 23:18
Det er mulig, men jeg ser fremdeles ikke poenget med den.

Tror den er der for å ta igjen eventuelle forsinkelser.

Boeing_fan
25-09-2013, 23:24
Tror den er der for å ta igjen eventuelle forsinkelser.

Det kan stemme, har opplevd at man har droppet det lange stoppet om toget har vært forsinket. Men det må da være et mye bedre alternativ å la togene gå noe etter rutetiden av og til, istedenfor at mange passasjerer må bruke mer enn 10 min lenger enn nødvendig på reisen.

Bergern
26-09-2013, 00:21
Det kan stemme, har opplevd at man har droppet det lange stoppet om toget har vært forsinket. Men det må da være et mye bedre alternativ å la togene gå noe etter rutetiden av og til, istedenfor at mange passasjerer må bruke mer enn 10 min lenger enn nødvendig på reisen.

Eller så kan man se det som Skien - Oslo S og Oslo S - Lillehammer, som nok er nærmere virkeligheten, uten at man behøver å forlate toget.
Tviler på at det er de som skal fra Skien og helt til Lillehammer eller omvendt som har de største invendingene på den 10 min stoppen.

LN-RRE
26-09-2013, 07:54
Tar kun flytoget, begge veier. Har studentkort som gjør at reisen koster 85 kr og da er det ikke noe å lure på. NSB har blitt mer aktuelt nå som Flirt er satt på rutene (bedre komfort ombord i de).

Chriscross
26-09-2013, 08:09
Passer det med nsb tidsmessig tar jeg det. Når det blir innenlandslounge blir det nok alltid nsb oppover siden en da har et ok sted å slå ihjel 55 min ekstra.

Når eldstejenta blir 4 er det nok flytoget som gjelder igjen pga at barn reiser gratis.

Eriksan
26-09-2013, 09:30
Jeg reiser til/fra Lysaker, og på NSB sin ene av to avganger i timen får man den lange stoppen på Oslo S med Lillehammer-Skien toget. Har likevel tatt både den avgangen og Eidsvoll-Kongsberg hvis det har passet for å spare penger, men har ofte opplevd at NSB togene er ganske fulle enten på hele eller deler av strekningen og ståplass er slitsomt.

Så for meg blir det både Flytoget og NSB avhengig av hva som passer tidsmessig.

Hypern
26-09-2013, 10:51
Et moment er at NSB koster 60kr for dem som har billett/periodekort for Oslo.

Problemet er at dette er nærmest umulig å kjøpe på NSBs automater. Før i tia var det Lørenskog man måtte kjøpe billett til, men nå ligger den stasjonen inni Oslosonen. Strømmen kanskje?
Forøvrig bruker jeg flytoget som student så er det en gunstig pris. Paradoksalt nok er Flybussekspressen dyrere...

Hagen
26-09-2013, 11:06
Bruker kun Flytoget. Har alltid vært super fornøyd med regularitet og pålitelighet. Faktisk så har jeg aldri noen gang tatt noe annet enn Flytoget til og fra OSL.

chrisljo
26-09-2013, 11:29
Problemet er at dette er nærmest umulig å kjøpe på NSBs automater. Før i tia var det Lørenskog man måtte kjøpe billett til, men nå ligger den stasjonen inni Oslosonen. Strømmen kanskje?
Forøvrig bruker jeg flytoget som student så er det en gunstig pris. Paradoksalt nok er Flybussekspressen dyrere...

Vet ikke hvordan det er på andre stasjoner, men på Oslo S automatene ligger man bare kortet på leser og kjøper tilleggsbillett med tre trykk. Eneste jeg savner er mulighet til å kjøpe den i appen.

Dag Viking
26-09-2013, 11:38
Eller så kan man se det som Skien - Oslo S og Oslo S - Lillehammer, som nok er nærmere virkeligheten, uten at man behøver å forlate toget.
Tviler på at det er de som skal fra Skien og helt til Lillehammer eller omvendt som har de største invendingene på den 10 min stoppen.

Men du kan være sikker på at de som skal Lillehammer-Skøyen eller Skien-Lillestrøm misliker stoppen sterkt ;)

Skien-Lillehammer-toget er aldri et alternativ for meg til og fra OSL, kun Kongsvinger-Kongsberg som har samme reisetid mellom Oslo Vest og OSL som flytoget.

Hypern
26-09-2013, 12:00
Men du kan være sikker på at de som skal Lillehammer-Skøyen eller Skien-Lillestrøm misliker stoppen sterkt ;)

Skien-Lillehammer-toget er aldri et alternativ for meg til og fra OSL, kun Kongsvinger-Kongsberg som har samme reisetid mellom Oslo Vest og OSL som flytoget.

He-he du mener vel Eidsvoll og ikke Kongsvinger. Tar man toget dit havner man ihvertfall ikke på OSL. ;)

Stoppen på Oslo S mellom Skien-Lillehammer er vel mest for å bytte personell ombord, kan godt hende de tar meg seg litt søppel osv som gjør at stoppen tar 14 minutter.

Dag Viking
26-09-2013, 12:34
He-he du mener vel Eidsvoll og ikke Kongsvinger. Tar man toget dit havner man ihvertfall ikke på OSL. ;)

Ja, selvsagt. Takk for det.:)

gygrid
26-09-2013, 16:55
Har det skjedd noe angående billettkontroller på Flytoget? Når jeg bodde i Oslo for noen år siden, var det flere i min omgangskrets som alltid brukte Flytoget og studentbillett. Uten å være studenter. Flytoget var vel klar over dette, men konkluderte med at det var bedre butikk for de å se mellom fingrene på at noen gjorde dette, enn hva det ville koste med billettkontroller. Hvilket jeg kan forstå, da alternativet til Flytoget m/studentbillett for disse var NSB.

Kan ikke huske at jeg har prøvd det selv, men sjansen for å bli tatt var lik null. Moralsk, etisk og samvittighetsmessig ville jeg neppe hatt store problemer med å gjøre det. Det er vel et overtamp som i mine øyne er mildere enn å snike på trikken (hvilket jeg nok har gjort en gang eller to) - kanskje på nivå med å skaffe seg juksegull hos Hilton (som jeg også har gjort).

Discus
26-09-2013, 20:09
Når eldstejenta blir 4 er det nok flytoget som gjelder igjen pga at barn reiser gratis.

Husk at det samme gjelder hos #ruter i helgene (dvs. NSB i Oslo og Akershus)

Vet ikke hvordan det er på andre stasjoner, men på Oslo S automatene ligger man bare kortet på leser og kjøper tilleggsbillett med tre trykk. Eneste jeg savner er mulighet til å kjøpe den i appen.
Hvis du har mnd. kort i NSB-appen så kan du kjøpe tilleggsbillett i appen.

eisa01
26-09-2013, 21:00

Skal komme mulighet for dette i høst, spurte når de hadde QA med RB like etter sommeren.

Bergern
26-09-2013, 21:14
For de som måtte bo langs en av rutene til flybussekspressen i Osloområdet; Halv pris med forhåndsbetalt kundekort. Drøy hundrings fra øst i Bærum.

Fly med oss
26-09-2013, 21:40
Har det skjedd noe angående billettkontroller på Flytoget? Når jeg bodde i Oslo for noen år siden, var det flere i min omgangskrets som alltid brukte Flytoget og studentbillett.

I slusene på OSL når du skal ta Flytoget i retning Oslo, så har jeg sett at det for en del yngre passasjerer så begynner en liten lampe å lyse, også kommer de ikke videre før vekter har foretatt manuell kontroll av et eller annet - som jeg antar er studiebevis.

chrisljo
26-09-2013, 22:24
Husk at det samme gjelder hos #ruter i helgene (dvs. NSB i Oslo og Akershus)

Hvis du har mnd. kort i NSB-appen så kan du kjøpe tilleggsbillett i appen.

Jeg har dessverre Flexus årskort på ruter, kjøpt manuelt på Trafikanten hvor de tar Amex.

LN-CMN
27-09-2013, 21:31
Husker ikke helt når, men NSB skal snart begynne med en 3 avgang slik at det blir 20min ruter mellom Oslo S og Oslo Lufthavn, det betyr at den vil gå XX.14 fra Oslo S og fra Oslo Lufthavn XX.23, finner ikke noen link, men vet med 100% sikkerhet at dette er korrekt info :)

Discus
27-09-2013, 21:36
Husker ikke helt når, men NSB skal snart begynne med en 3 avgang slik at det blir 20min ruter mellom Oslo S og Oslo Lufthavn, det betyr at den vil gå XX.14 fra Oslo S og fra Oslo Lufthavn XX.23, finner ikke noen link, men vet med 100% sikkerhet at dette er korrekt info :)
Det er antagelig den jeg nevnte at de splitter Skien-Lillehammer i to, da får man en ekstra avgang. (Neste ruteendring er 15. desember i år uten at jeg kjenner innholdet)

DCHalvorsen
27-09-2013, 22:20

Flytoget planlegger også å utvide trafikken fra desember 2014. Da vil de øke antallet avganger mellom Lysaker og OSL fra tre i timen til seks. De har også konkrete planer om å kjøpe flere tog.

(Og så er det jo - i parentes bemerket - litt paradoksalt at den rød-grønne regjeringen var erklært motstander av konkurranseutsetting av persontrafikk med tog. Men likevel drev og driver Samferdselsdepartementets NSB og Næringsdepartementets Flytog en beinhard konkurranse om passasjerene mellom Drammen-Asker-Oslo S-Lillestrøm og OSL).

CRJ900
28-09-2013, 09:25
(Og så er det jo - i parentes bemerket - litt paradoksalt at den rød-grønne regjeringen var erklært motstander av konkurranseutsetting av persontrafikk med tog. Men likevel drev og driver Samferdselsdepartementets NSB og Næringsdepartementets Flytog en beinhard konkurranse om passasjerene mellom Drammen-Asker-Oslo S-Lillestrøm og OSL).

For å fortsette parentesen:

Motstanden er vel heller at private skal ta ut utbytte. Så to statseide bedrifter i konkurranse mot hverandre er ikke noe problem... ;)

geirs
28-09-2013, 10:19
Det er antagelig den jeg nevnte at de splitter Skien-Lillehammer i to, da får man en ekstra avgang. (Neste ruteendring er 15. desember i år uten at jeg kjenner innholdet)

Det er i desember 2014, del 2 av den store ruteendringen, at det blir flere avganger. Lite endringer på den som kommer nå

RWY 24
28-09-2013, 11:00
NSB er førstevalg, men jeg bruker Flytoget hvis det gjør at jeg rekker noe jeg ellers ikke ville ha rukket.

TriStar
29-09-2013, 22:00
Jeg jobber vis-a-vis spor 19 og bor noen hundre meter fra Bussterminalen. Så da er det nesten alltid utreisested som er avgjørende for om det blir Flytoget eller Flybussen. Men Flytoget er overlegent på frekvens. Og jeg foretrekker direktetoget fra Oslo S. Ikke så mye fordi det går direkte, men det er ofte langt bedre plass om bord i dette. NSB har jeg i grunnen aldri vurdert...

Twin Otter
29-09-2013, 22:07
Jeg reiser stort sett aldri med flytoget med mindre jeg reiser sammen med noen andre som insisterer på å ta det. Jeg er villig til å måtte reise billigere hvis jeg må vente litt...

Sidenote: Jeg har faktisk vært i transit mellom OSL og TRF et par ganger i sommer og jeg synes Intercity-toget fungerer perfekt til dette.

Peppep
29-09-2013, 22:46
NSB har jeg i grunnen aldri vurdert...
Hvorfor ikke? Så lenge det passer med en avgang ser jeg ingen ulemper med NSB. Halv pris, komfortable vogner og tilnærmet lik reisetid.

flappflapp
01-10-2013, 12:24
Hvorfor ikke? Så lenge det passer med en avgang ser jeg ingen ulemper med NSB. Halv pris, komfortable vogner og tilnærmet lik reisetid.

Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:
- For det første, så reiser bermen dessverre med NSB, både til OSL og til andre steder. Det preges klientellet på togene av, og det er ikke alltid like hyggelig.
- For det andre, så er ikke type 74/75-togene (også omtalt som "FLIRT") spesielt praktiske om du skal ha med deg en del bagasje. Det er vel kun én av hver av inngangene i de tre midterste vognene som har dedikert bagasjeplass til litt større gjenstander.
- For det tredje, så er de nevnte togene ikke utstyrt med trykkabin (slik som Flytoget/type 71 er). Også på andre områder er det åpenbart at de først og fremst er designet for maksfart på 160km/t - og ikke 200km/t, som den norske varianten har. Opp mot toppfart er det en god del risting og banking - og ikke minst trykksjokk når man møter andre tog.

Nå er ikke Flytoget perfekt det heller, langt ifra:
- For det første, så er prisen helt hinsides og en god grunn til å styre unna hvis man kan.
- For det andre, så er togene alt for ofte alt for fulle (i alle fall avgangene til/fra Drammen). Når man betaler 170 spenn til byen, og må stå hele veien og holde fast bagasjen sin fordi det ikke er plass i hyllene, så vil jeg kalle det et regelrett ran.
- For det tredje, så er (i alle fall var) internett-tilgangen om bord en vits
- For det fjerde, så er heller ikke Flytoget veldig godt innrettet for å kunne ha med seg mye bagasje (mangler f.eks lavgulv, som de fleste nyere tog har)

Men Flytoget skal ha for at de faktisk holder sitt rullende materiell i fantastisk bra stand. Det er ikke mye som skulle tilsi at togsettene er 15 år gamle! Den som er interessert i å lese mer om vedlikehold og oppgradering av Flytogene, kan gjøre det her (fra side 38) (http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/14514/Jernbanemagasinet%20nr%204-2011.pdf).

Discus
01-10-2013, 17:50
Ser ut som VG er inspirert av temaet vårt:

Reisetiden er nesten den samme om du velger NSB eller Flytoget mellom Oslo S og Gardermoen. Men prisforskjellen er stor.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10143844

DCHalvorsen
01-10-2013, 19:51
Prisforskjellen skyldes at Flytoget ikke mottar subsidier fra skattebetalerne, men kjøres på rene forretningsmessige vilkår. NSBs tilbud til OSL er tungt subsidiert gjennom avtalen om offentlig kjøp av persontrafikk med tog.

SQ 777
01-10-2013, 20:22
Har tatt NSB mange ganger den senere tiden. Ofte veldig mye reisende på OSL, ikke bare det, brukt toget fra Lillestrøm til Oslo S og det har vært vanskelig med plass grunnet OSL reisende.

LN-TIB
01-10-2013, 20:23
Prisforskjellen skyldes at Flytoget ikke mottar subsidier fra skattebetalerne, men kjøres på rene forretningsmessige vilkår. NSBs tilbud til OSL er tungt subsidiert gjennom avtalen om offentlig kjøp av persontrafikk med tog.

Det er vel ikke helt sant?! Flytoget fikk vel i sin tid ettergitt et ikke helt lite beløp etter oppstart.

LN-TIB
01-10-2013, 20:26
Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:
- For det første, så reiser bermen dessverre med NSB, både til OSL og til andre steder. Det preges klientellet på togene av, og det er ikke alltid like hyggelig.

Har du vurdert flapp flapp, altså helikopter til OSL, da det stundom dukker opp berm også på flytoget? Går ut fra at taxi er utelukket da sjåfør kan tilhøre samme gruppe?

DCHalvorsen
01-10-2013, 21:32
Det er vel ikke helt sant?! Flytoget fikk vel i sin tid ettergitt et ikke helt lite beløp etter oppstart.

Gardermobanen ble i sin tid bygget av NSB Gardermobanen, og infrastruktur og togsett kostet 10 milliarder kroner. Meningen var at dette beløpet også skulle finansieres av flytogbrukerne.

Rundt år 2000 endret man på dette. Infrastrukturen gikk over til Jernbaneverket, mens et nyopprettet togselskap, Flytoget, skulle kjøre togene på kommersiell basis. Hverken Jernbaneverket eller Flytoget fikk med seg noe av gjelden, som sånn sett ble ettergitt.

Flytoget er likevel (sammen med NSBs dagavganger mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim) det eneste persontogtilbudet i Norge som kjøres uten offentlige subsidier.

WF789
01-10-2013, 22:52
Bor slik til at det blir flybuss på meg, til 95,-
Gidder ikke reise "tilbake" til byen for å ta NSB til kr 30,- (Tilleggsbillett) eller Flytoget til 85.

Forøvrig horrible priser på flybussekspressen.

TriStar
01-10-2013, 23:47

Ikke det at jeg har noe i mot NSB. Men som oftest når jeg tar Flytoget så er det direkte fra jobb, og da er det enklere å planlegge (sen) avreise med 10-minutters intervaller på avgangene.

Peppep
02-10-2013, 00:43

Nå er ikke Flytoget perfekt det heller, langt ifra:

De eneste vesentlige argumentene jeg ser her er bagasje (men reiser selv aldri med mye bagasje), pris og frekvens. Bagasje er minus for begge, pris er minus for Flytoget, frekvens for NSB. Wifi, trykksjokk og de andre tingene er detaljer. Har for øvrig aldri opplevd i nærheten av fulle tog, verken med NSB eller Flytoget, kanskje jeg har hatt flaks.

Ikke det at jeg har noe i mot NSB. Men som oftest når jeg tar Flytoget så er det direkte fra jobb, og da er det enklere å planlegge (sen) avreise med 10-minutters intervaller på avgangene.
Jeg hadde nok gjort det samme om det ikke var for NSB-appen. Nå er jeg ikke ofte i Oslo, men de gangene jeg har vært der det siste året har jeg bare sjekket NSB-appen på vei til Oslo S eller ved gaten (mens alle andre presser seg ut i midtgangen for å stå trangt i to minutter) for å se når neste avgang er. Stort sett har det passet bra, og så kjøper jeg billett gjennom app-en, hvis ikke sjekker jeg Flytoget-appen for å se om det passer bedre. Tar vel totalt et minutt eller to totalt. :)

flappflapp
02-10-2013, 09:41
Har du vurdert flapp flapp, altså helikopter til OSL, da det stundom dukker opp berm også på flytoget? Går ut fra at taxi er utelukket da sjåfør kan tilhøre samme gruppe?

Men jeg kjenner flere helikopterpiloter, og noen av dem kan jo også falle inn under den gruppen - hva gjør jeg da?!?

Nei, heldigvis en som bet på spissformuleringen min. :) Formulert (forsøksvis) humoristisk, men ment ganske alvorlig. Rusede og/eller psykisk ustabile personer* på offentlig transport er ikke gøy. Jeg opplevde det senest på bussen i går morges - en mann som oppførte seg slik mot sjåfør og medpassasjerer at hele fremre del av leddbussen "evakuerte" på første og beste holdeplass.

En behagelig reise, i alle fall for meg, er en reise der dine medpassasjerer kan vise et minimum av folkeskikk. At Flytogets materiell har holdt seg så bra gjennom alle disse årene, tror jeg til en viss grad skyldes at passasjerene bruker tog og innredning penere enn hva den jevne passasjer hos NSB (eller Ruters t-bane for den sakens skyld) gjør.

De eneste vesentlige argumentene jeg ser her er bagasje (men reiser selv aldri med mye bagasje), pris og frekvens. Bagasje er minus for begge, pris er minus for Flytoget, frekvens for NSB. Wifi, trykksjokk og de andre tingene er detaljer. Har for øvrig aldri opplevd i nærheten av fulle tog, verken med NSB eller Flytoget, kanskje jeg har hatt flaks.

Det siste først: særlig ved reiser fra OSL og mot Drammen på kveldstid, så har Flytoget ofte et kapasitetsproblem. Det går ofte enkeltsett, men burde gått dobbeltsett dersom man skulle vært i nærheten av å tilby sitteplass til alle.

For øvrig: Jeg skriver vel egentlig om hva jeg ville sett på som et perfekt tilbud, og da velger jeg å fremheve en del detaljer. Det forteller jo at både NSB og Flytoget på veldig mange områder er veldig bra i dag! Tilsvarende tilbud andre steder jeg har vært har jo også klare svakheter, noen eksempler: på LHR er billettsystemet håpløst gammeldags, på ARN er prisen enda mer hinsides enn på OSL (og ekstrem når man regner kr/km), mens man på CDG virkelig får møte bermen på en tur med RER linje B inn til Paris...

*) Dette betyr ikke at jeg anser disse menneskene som mindre verdt, eller at jeg ikke anerkjenner deres problemer eller behov for hjelp - snarere tvert imot!

Northrider
02-10-2013, 13:08
Ser ut som VG er inspirert av temaet vårt:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10143844

Er nok jeg som er inspirert av VG, dessverre. ;)

Mjolnir
23-11-2013, 18:08
Etter å ha lekt meg litt på nsb.no lurer jeg veldig på hvorfor lokaltogene med type 72 bruker (nesten) identisk tid på Gardermoen-Oslo S som flytoget. Er ikke Gardermobanen den ene banen i landet hvor den høyere topphastigheten på type 71 skal komme til nytte? Hva er ellers poenget med en høyhastighetsbane?

geirs
23-11-2013, 18:50
Etter å ha lekt meg litt på nsb.no lurer jeg veldig på hvorfor lokaltogene med type 72 bruker (nesten) identisk tid på Gardermoen-Oslo S som flytoget. Er ikke Gardermobanen den ene banen i landet hvor den høyere topphastigheten på type 71 skal komme til nytte? Hva er ellers poenget med en høyhastighetsbane?

Lokaltogene til Kongsberg som kjører Gardermobanen fra Osl er type 75 (flirt). Det toget har toppfart 200 km/t. Og med ett stopp på Lillestrøm som flytoget, gir ikke det så mye lenger reisetid enn flytoget som har 210 km/t som toppfart. Andre lokaltog som type 72 har toppfart 160 så vidt jeg husker.

SQ 777
23-11-2013, 19:08
Bruker dette ofte t/r OSL Lillestrøm. Noen ganger , som i går brukte det under 11 min på ruta, litt raskere enn flytoget.

Stillegående, gode seter, bra med bagasjeplass. Samme på Lillehammer Larvik. Har alltid billetter med Flytoget og Flirt i lommeboka... Velger Flirt hvis mulig , halv pris, og har ikke noe imot å vente et par minutter ekstra på det for komfort og ikke som ofte ståplass på Flytoget. MEN tidlig morgen og sen kveld må det bli Flytoget...

Mjolnir
23-11-2013, 20:19
Lokaltogene til Kongsberg som kjører Gardermobanen fra Osl er type 75 (flirt). Det toget har toppfart 200 km/t. Og med ett stopp på Lillestrøm som flytoget, gir ikke det så mye lenger reisetid enn flytoget som har 210 km/t som toppfart. Andre lokaltog som type 72 har toppfart 160 så vidt jeg husker.

Observerte type 72 på ruta til Eidsvoll sist juli. Mulig de har endret materiell siden da, men mener det var skedulert like lang tid som flytoget og regiontogene da òg.

geirs
23-11-2013, 21:30
Det stemmer nok det Mjolnir. Type 72 forekommer nok selv om Eidsvoll-Kongsberg er oppsatt med type 75. Fikk selv erfare det julaften i fjor da jeg ville prøve flirt til Osl. Isteden var det den grå italieneren, type 72 som kom. Flirten er jo fortsatt under levering og brukes også på andre lokaltogruter.

jb1
19-09-2016, 10:23
Flytt gjerne denne til riktig tråd, jeg fant ikke en passende ved søk

Jeg mottok nylig en markedsundersøkelse om reisemåter til Gardermoen med tog. Det virket på spørsmålene som at Flytoget har begynt å merke konkurransen fra NSB. 3 avganger i timen og 3-4 minutter lengre reisetid til halv pris er bra nok for mange. Flytoget vurderer visst klippekort med én gratis reise etter 10 reiser, billigere reiser mellom kl. 10-14 og i helgene, samt billigere forhåndskjøpte billetter til en bestemt avgang.

Spennende å se hva det blir til. Flytoget er bra, men jeg velger mest NSB. Flytoget har sin garanti ved forsinkelser og bedre plass ombord på travle avganger slik at man får sitteplass og litt bonuspoeng. Men særlig på reiser fra Gardermoen ser jeg ikke store fordeler på å ta Flytoget. Leve konkurransen.

Fly med oss
19-09-2016, 11:25
Reiser man i rushtiden fra Oslo S til OSL så må man ofte ha ekstremt spisse albuer for å få sitteplass - det gjelder både NSB og Flytoget. Det er surt å betale nesten 200 kroner for ståplass, selv om det ofte er arbeidsgiver som tar akkurat den regningen.

Bergern
19-09-2016, 11:38
For en med årskort sone 1 hos ruter er det en no brainer; 60 kronasjoner i tilleggsbillett kontra et par hundre.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

mcduck
19-09-2016, 12:03
Tar aldri flytoget lengre, syntes tilbudet til NSB er veldig bra. Gratis overgang i Oslo også, så man sparer noen kroner der også.

LN-FHU
19-09-2016, 12:07
Tar aldri flytoget lengre, syntes tilbudet til NSB er veldig bra. Gratis overgang i Oslo også, så man sparer noen kroner der også.

Enig med siste taler.....det er definitivt ikke verdt med dobbelpris. Som regel må jeg ha transport videre i Oslo allikevel, og da er overgang inkludert så for meg er det bedre med NSB.

jb1
19-09-2016, 13:34
Enig med dem som nevner at i tillegg får man overgang til kollektivtransport i Oslo, eller med periodebillett får man tog for 60 kr til flyplassen.

Bra hvis Flytoget presses til å endre sine vilkår til det bedre for publikum.

Sundet81
19-09-2016, 15:05
Etter at NSB økte frekvensen, har jeg vel knappest nok tatt Flytoget mer. Hadde allerede sistnevnte i vrangstrupen etter flere turer med ståplass. NSBs tog kan også til tider være fulle, men det er lettere å akseptere ståplass til 92 kr enn nærmere 200.

Dag Viking
19-09-2016, 17:30
Fra Vest er flytoget å foretrekke, NSB gir garantert ståplass til Nationaltheatret, men flytoget tilbyr sitteplass. Alltid. Så tror at bildet er farget av hvor man går på. Derfor passer det best med flytoget til og NSB fra OSL. Dette gjelder uansett hvem som betaler min reise, og om jeg trenger overgang.

TriStar
19-09-2016, 17:38
Foretrekker Flytoget, reiser alltid til/fra Oslo S. Har alltid sitteplass, det har ikke vært tilfelle de få gangene jeg har forsøkt NSB.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bergern
19-09-2016, 17:43
Tull og tøys. Reiser fra Lysaker med jevne mellomrom. Stort sett alltid sitteplass. FRA osl er det derimot ofte meget trangt om ettermiddagen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Henshaw
19-09-2016, 17:58
Selv med god pris på flytoget som student så er det enten T-bane til sentrum og NSB videre eller så bare trasker jeg ned på Ring3 og tar bussen. I motsetning til tidligere så er eneste gangen jeg har tatt flytoget i det siste en gang jeg kom så sent at det ikke var andre alternativ.

geirs
19-09-2016, 21:56
Nå reiser jeg utenom verste rushtiden, så sitteplass hos NSB er det. Lenge siden jeg har brukt flytoget, og sånn blir det i fremtiden også. Funker fint flirten til NSB. T/R Bærums Verk for 224 mot ca dobbel pris for flytoget. Ikke har jeg eurobonus heller. Så valget er enkelt.

Concorde98
20-09-2016, 05:20
Der det passer sånn bruker jeg helst NSB mellom OSL og Lillestrøm. Tilleggsbilletten til månedskortet mitt koster 40 kroner så...
Ellers flytoget med noen poeng.
Sitteplass pleier jeg å få. Nøyer meg med klappsete i gangen ofte på den korte turen til deltabyen. Raskt ut er det også. 😉

robertaas
10-09-2018, 23:33
Med dagens priser sparer man 248,- t/r Oslo-OSL med å velge NSB. Det ser ut som om folk blir stadig mer klar over dette og velger NSB. Mar merket til at det blir stadig fullere hos NSB og folk kommer seg knappt inn dørene.

Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget. Er det med overlegg at NSB skal ha for liten kapasitet på strekningen?

LN-KOG
11-09-2018, 07:51
Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget. Er det med overlegg at NSB skal ha for liten kapasitet på strekningen?

Hvorfor skal reisende til Gardermoen ha det bedre enn reisende på andre strekniger? Dette er standard for veldig mange av NSBs strekniger, bl.a. Østfoldbanen - og der er det ikke et alternativ.

Discus
11-09-2018, 08:14
Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget.
Varierer veldig, og kommer anpå om det er L12 eller et av R-togene. R-togen har ofte doble sett i rushen (rush ifht. Oslo, ikke OSL), mens L12 ofte er enkelt fordi det er så mange andre parallelle lokalt-tog i Oslo-området. (Oslo S - Gardermoen er jo bare en veldig liten del av strekningen)

robertaas
11-09-2018, 12:37
Dette er standard for veldig mange av NSBs strekniger, bl.a. Østfoldbanen - og der er det ikke et alternativ.
Sykkel? :stir

LN-KOG
12-09-2018, 09:27
Sykkel? :stir

Fra Mysen, Sarpsborg og Halden er neppe det et alternativ. Det er et fylke mellom Østfold og Oslo.

robertaas
05-10-2018, 10:45
30 kr i rushtidsavgift på Flytoget som nå vurderes vil gjør det enda mindre aktuelt. Argumentet er visst at det skal gi bedre plass på toget.

Kan ikke tro at NSB også vurderer å gjøre det samme.

darkcho
05-10-2018, 11:12
Ikke sett før, hvor står det om rushtidsavgift på Flytoget?

Henshaw
05-10-2018, 11:17
Hvor har du sett dette?

robertaas
05-10-2018, 11:44
Det er ikke offisielt. Ta dette som et rykte.

Rosalie
05-10-2018, 15:41
Rushtidsavgift på kollektivtransport har jeg ingen tro på. Da skyver man jo passasjerer tilbake inn i bilen og ut på veien i fossilbilene sine.

robertaas
05-10-2018, 16:03
Rushtidsavgift på kollektivtransport har jeg ingen tro på. Da skyver man jo passasjerer tilbake inn i bilen og ut på veien i fossilbilene sine.
Det var faktisk engang seriøst vurdert å innføre dette på dengang Oslo Sproveier, men det kom for mye klager mot forslaget.

Og nå er altså Flytoget i tenkeboksen.

SQ 777
05-10-2018, 16:23
I tenkeboksen, ja. Da må de legge opp til nytt system som selger billetter etter klokkeslett de blir solgt....

Vi har i alle år, siden vi reiser en del, kjøpt en bunke med flytogbilletter pluss billetter lagret på NSB plast reisekort. Bruker det som passer i øyeblikket på Lillestrøm stasjon eller OSL.

Noen ganger går Flytoget ut på dato, spes nå siden de er kun verd i 3 mnd, mot før 6 mnd.

Gjør ingenting. en konvolutt med navn, bankkonto, så refunderes de utgåtte billetter i løpet av en uke.

roger
05-10-2018, 18:08
Det var faktisk engang seriøst vurdert å innføre dette på dengang Oslo Sproveier, men det kom for mye klager mot forslaget.

Og nå er altså Flytoget i tenkeboksen.Det er jo ironisk nok veldig vanleg i mange storbyar. London. Brisbane. Sidney og sikkert fleire. Men det er vel bil eit enno dårlegare alternativ uansett.

Dag Viking
05-10-2018, 18:21
I tenkeboksen, ja. Da må de legge opp til nytt system som selger billetter etter klokkeslett de blir solgt....

Vi har i alle år, siden vi reiser en del, kjøpt en bunke med flytogbilletter pluss billetter lagret på NSB plast reisekort. Bruker det som passer i øyeblikket på Lillestrøm stasjon eller OSL.

Noen ganger går Flytoget ut på dato, spes nå siden de er kun verd i 3 mnd, mot før 6 mnd.

Gjør ingenting. en konvolutt med navn, bankkonto, så refunderes de utgåtte billetter i løpet av en uke.

Da er det jo bare å kjøpe utenom rushtid, billetten er gyldig i 90 dager.

Hvis;
-Flytoget ikke får sette inn flere avganger pga sportilgang
-Flytogene i rushtiden er fulle
ser jeg ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette. Trafikken på OSL øker stadig, men liten økning i togkapasiteten.

Someone
05-10-2018, 18:23
Da er det jo bare å kjøpe utenom rushtid, billetten er gyldig i 90 dager.

Hvis;

-Flytoget ikke får sette inn flere avganger pga sportilgang

-Flytogene i rushtiden er fulle

ser jeg ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette. Trafikken på OSL øker stadig, men liten økning i togkapasiteten.

Flytoget får snart levert det første av 8 nye togsett, som gjør at de kan kjøre flere avganger med doble togsett. Tror også de nye togene tar noen flere passasjerer

Someone
03-06-2019, 22:34
Flytoget setter opp ekstra avganger i sommer slik at de en periode i sommer har avganger senere på natten og tidligere på morgenen. Gjelder fra 22 juni til 9 august

https://flytoget.no/no/nyheter-og-presse/nyhetsarkiv/sommeren-2019-kjorer-vi-hele-natten/

Det er første gang Flytoget setter opp så mange avganger i løpet av et døgn. Vanligvis går siste avgang med Flytoget fra Oslo Lufthavn klokken 00.50 og første 05:30, men i sommer settes følgende avganger opp fra Oslo Lufthavn:

01:10, 01:30, 02:10, 02:40 (Buss fra Oslo S til alle øvrige stasjoner, foruten Nationaltheatret)
04:50 og 05:10 (Flytog til alle stasjoner

Antar muligheten kommer av at såpass mye annet jernbane er stengt for vedlikehold i sommer at man nå kan kjøre til OSL på tider hvor banen ofte ellers er delvis nattestengt

scanman
04-06-2019, 02:00
Flybussen er ofte redningen. De kjører omtrent alltid , etter forsinkede eller regulære avganger , der Flytoget har sluttet å kjøre. (typisk etter 00.50 eller siste avgang for Flytoget på natten). Må imidlertid påregne litt lenger tid mellom avgangene enn hvert 20. minutt (som Flytoget opererer med). I sommer (2019) opererer Flytoget med tog fra OSL nærmest hele natten ...

LN-HFH
23-04-2020, 09:07
Er dette slutten for flytoget?
Korona-krisen har ført til full krise for Flytoget. Passasjertallet har falt som en stein. 95 prosent av trafikken er borte. Det har fått selskapet til å innlede samarbeid med konkurrenten Vy.

Nå er det midlertidig slutt på konkurransen, og de to selskapene tillater nå reiser på den andres billetter. Om man har Flytoget- eller Vy-billett kan man bruke begge selskapene.

https://flysmart24.no/2020/04/23/flytoget-halverer-prisen-samarbeider-med-vy/

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt tar flytoget, betale dobbel pris når tidsforskjellen er minimal og at konduktøren har en «fly-lignende» velkomst over høytaleranlegget ser jeg på som dårlige argumenter. Høy frekvens og at «jobben betaler» spiller nok inn for mange. Men når Vy kjører fulle tog store deler av dagen og flytoget knapt har belegg (etter mine observasjoner) så er det jo på tide å revurdere ordningen, spesielt også med tanke på at kapasiteten igjennom Oslo nærmest er sprengt.

gustavf
23-04-2020, 09:12
Er dette slutten for flytoget?

Det tviler jeg veldig på. Flytoget har, generelt, fornøyde passasjerer og et godt tilbud. De tror jeg kommer tilbake når (hvis?) flytrafikken tar seg opp igjen og det atter er passasjerer som skal til Gardermoen.

For tida går det ikke flybusser til Gardermoen heller. Jeg tror ikke det er slutten på flybusser av den grunn.

LN-HFH
23-04-2020, 09:21
Det tviler jeg veldig på. Flytoget har, generelt, fornøyde passasjerer og et godt tilbud. De tror jeg kommer tilbake når (hvis?) flytrafikken tar seg opp igjen og det atter er passasjerer som skal til Gardermoen.

For tida går det ikke flybusser til Gardermoen heller. Jeg tror ikke det er slutten på flybusser av den grunn.

Mener ikke at togene og tilbudet forsvinner, men at det mer eller mindre slås sammen, der man kan bruke samme bilett om hverandre(slik de har lagt opp til nå), ser jeg ikke på som en dum løsning.

Eirik
23-04-2020, 09:24
Mener ikke at togene og tilbudet forsvinner, men at det mer eller mindre slås sammen, der man kan bruke samme bilett om hverandre(slik de har lagt opp til nå), ser jeg ikke på som en dum løsning.

Ville jo vært bra for oss passasjerer, i alle fall med Vy´s prising, men kanskje ikkje så interessant for Flytoget når det er oppe og går igjen.

robertaas
23-04-2020, 10:04
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt tar flytoget,
Pluss for Flytoget:
-enkelt å skjønne hvor og når man skal ta tog
-enkelt å betale
-flere avgangere sent på kvelden fra Gardermoen etter at Vy stopper
-strømuttak ved setet

Pluss for Vy:
-inkludert kollektiltransport i Oslo og til flyplasshotell
-kun 72,- for de som allerede har billett for sone 1 eller 4N
-bedre (ben)plass
-flere opsjoner til hvor man kan reise fra eller til

Så flytoget passer spesielt bra for de som ikke er lokalkjent eller ikke betaler selv. Det har vist seg å være et stort nok marked.

LN-HFH
23-04-2020, 10:16
Pluss for Flytoget:
-enkelt å skjønne hvor og når man skal ta tog
-enkelt å betale
-flere avgangere sent på kvelden fra Gardermoen etter at Vy stopper
-strømuttak ved setet

Pluss for Vy:
-inkludert kollektiltransport i Oslo og til flyplasshotell
-kun 72,- for de som allerede har billett for sone 1 eller 4N
-bedre (ben)plass
-flere opsjoner til hvor man kan reise fra eller til

Så flytoget passer spesielt bra for de som ikke er lokalkjent eller ikke betaler selv. Det har vist seg å være et stort nok marked.

Enig med deg der, men alle flirt-togene som utelukkende trafikkerer Gardermobanen har også strømuttak ved hvert sete, i tilelgg synes jeg det har vært enklere å koble seg opp til vy sitt Wifi kontra flytoget ;)
Er klart mange turister går i «flytog-fella», da de tror det er eneste alternativ. Når de må svi av et relativt høyt beløp på en togbillett når det er den første transaksjonen de gjør her til lands, så er det ikke rart at mange synes Norge er dyrt.

Skal sies at jeg har månedskort for hele Oslo og Akershus (som jeg tjener fort inn igjen), så for meg er det da «gratis» å ta vy til OSL, så kan godt hende jeg har blitt litt farget ;)

eisa01
29-04-2020, 19:02
Flytoget tar Amex som kommer rett inn i expense-systemet, med enkel portal for kvitteringer

Ruter, som jeg bruker for kollektivtransport, tar ikke Amex

Man er også omtrent garantert sitteplass, noe som ikke er tilfelle med lokaltogene

Flytoget er vel billigere enn både Arlanda og Heathrow Express, for et bedre tilbud (raskere frekvens)

Martin
29-04-2020, 19:09
Flytoget tar Amex som kommer rett inn i expense-systemet, med enkel portal for kvitteringer

Ruter, som jeg bruker for kollektivtransport, tar ikke Amex

Man kan bruke Amex via Paypal i Ruterappen.

Men det høres ut som om du har behov for å lagre kvitteringer ifm, en reiseregning, så da er det kanskje ikke du som betaler allikevel? :D

Flytoget er vel billigere enn både Arlanda og Heathrow Express, for et bedre tilbud (raskere frekvens)

Men Flytoget er et dårlig alternativ om en står på Heathrow og skal til Lonodn ;)