View Full Version : SAS Disney "Planes" 737-800 på Gardermoen
bjornstrom
24-09-2013, 09:41
Jag sitter just nu under vingen på en SAS Boeing 737-800 på Gardermoen (SAS Teknisk base). Vad tycks? :)
Text från BusinessClass.se:
Flygplanet som stripats är en Boeing 737-800 med registreringsnummer LN-RCY. Flygplanet är norskregistrerad men kommer flyga inom hela Skandinavien och Europa. Den nya Disneymålningen kommer användas fram till mitten av maj 2014.
Flygplanet kommer under tisdagen vid 11-tiden göra sin premiärflygning från Oslo till Köpenhamn för att senare ankomma till Stockholm Arlanda vid 16-tiden.
Målningen är egentligen ingen målning utan stora foliepaneler som har fästs på flygplanets utsida. Varje foliebit är 1,2 x 4,4 meter stor och det går åt 15-16 foliepaneler på varje sida av flygplanet. Totalt är hela dekorationen 18,5 meter bred och innehåller de olika karaktärerna från filmen som Dusty, El Chupacabra och Rochelle. Det har tagit åtta personer tio timmar att natten mellan måndag och tisdag få foliebitarna på plats. Dessutom har en SAS-ingenjör funnits med under hela natten för att övervaka jobbet.
Fler bilder här: https://www.facebook.com/businessclass.no
jameson82
24-09-2013, 09:47
Stilig. Vi snakket om det på md megado at det hadde vært kult om SAS hadde gjort som NZ gjorde med The Hobbit.
Dette er jo kjempegøy at SAS har fått lov til å bruke Planes på et av sine fly. Gleder meg bare mer og mer til filmen kommer på norske kinoleretter i oktober :)
bjornstrom
24-09-2013, 10:15
Nu har den lämnat hangaren. Första flighten mot Köpenhamn går om en liten stund!
Den ble vesentlig mer vellykket enn "Norges punktligste person" liveriet :p
Nice! Synd på at Sas ikke flyr til/fra Torp... Får bare starte jakten på den! :)
Fredrik KH
24-09-2013, 10:47
Den ble vesentlig mer vellykket enn "Norges punktligste person" liveriet :p
Nøyaktig det samme som slo meg og! Dette var jo sprekt og stilig!
Slettes ikke verst ble det der, skulle heller ikke mye til å slå denne punktlige personen som fly rundt forbi på halen.
sirpjalle
24-09-2013, 14:02
Kult! :)
[fylle på med tekst]
Larsabal
24-09-2013, 14:32
Jeg ser koblingen mot filmen, men jeg stusser likevel over at SAS lar sine maskiner folieres med et rent kommersielt budskap. Hadde stemningen vært like god hvis det ble klistret en Coca Cola logo på 18,5 meter langs flykroppen?
Cool...glæder mig til at se den i AAR !!!!!!!
Nå nej....SAS flyver jo ikke med B737 til AAR og AAL.
Kun BLL kan håbe at den kommer forbi....med mindre SAS gør som de gjorde
med den "røde og blå" MD80 i sind tid....den kome da vist på alle SAS destinationer
dengang til Lillehammer OL
Hilsen Ole
Hadde stemningen vært like god hvis det ble klistret en Coca Cola logo på 18,5 meter langs flykroppen?
Nå var det vel ingen av MD'ene som skulle til hugging, men det hadde vært en fet kampanje om SAS og Hydro gikk sammen om resirkulering av aluminium.
See you in the afterlife...
Will be in a store near you...
Canned
Osv...
...med mindre SAS gør som de gjorde
med den "røde og blå" MD80 i sind tid....den kome da vist på alle SAS destinationer
dengang til Lillehammer OL
De røde/blå MD'ene var dekorert for en svensk reklamekampanje, og maskinene ble 'forvist' til norsk innenriks da kampanjen var avsluttet. Lillehammer-MD'en så helt annerledes ut, og det stemmer sikkert at den ble sendt rundt ..
Jeg ser koblingen mot filmen, men jeg stusser likevel over at SAS lar sine maskiner folieres med et rent kommersielt budskap. Hadde stemningen vært like god hvis det ble klistret en Coca Cola logo på 18,5 meter langs flykroppen?
Ja, det vil jeg tro om SAS hadde hatt ett samarbeid med Cola-Cola ;)
anostvik
24-09-2013, 16:18
Det er vel flere rundt om i verdens som er med på dette sammen med SAS. Mener LH, AA og et til jeg ikke husker skulle være med å promotere denne filmen for Disney.
AA satser langt tyngre, ja. med egne fly blant filmkarakterne bl.a.
http://www.aa.com/i18n/urls/disney-planes.jsp
Läckert!
Kul det ska bli att se denna 737-800 på ARN :)
Jag tror även British Airways och Qantas promotar den här Disney flimen?
bjornstrom
24-09-2013, 17:29
Jag vet inte hur man gör "embed" på filmer på Flyprat, det finns inga knappar för det så jag ger länken till filmen om SAS Disney 737-800 här:
http://www.youtube.com/watch?v=ZnGcGJMqH4U
Läckert!
Kul det ska bli att se denna 737-800 på ARN :)
Jag tror även British Airways och Qantas promotar den här Disney flimen?
Og Lufthansa. Der deler de ut Planes-effekter til barn (klarte å snike meg til en mobil lomme, selv om jeg reiser på voksenbillett) og serviettene er fulle i Planes logoer..
Kjetil.L
25-09-2013, 02:46
Jeg ser koblingen mot filmen, men jeg stusser likevel over at SAS lar sine maskiner folieres med et rent kommersielt budskap. Hadde stemningen vært like god hvis det ble klistret en Coca Cola logo på 18,5 meter langs flykroppen?Hvorfor stusser du? De er jo et rent kommersielt sekskap.
raider66
28-09-2013, 13:06
Artig! Fløy med maskinen i går fra CPH til OSL som SK1478. Junior og jeg hadde uansett tenkt å se filmen, men nå blir det jo obligatorisk :-)
Så lenge reklamering gjøres på en såpass pen/stilig måte er det helt greit for meg!
SAS må tjene penger og om dette hjelper på at man beholder de fordeler man har ved å bruke SAS til en fornuftig pris, gjør det meg ingenting.. :-)
Larsabal
28-09-2013, 14:53
Hvorfor stusser du? De er jo et rent kommersielt sekskap.
Fordi jeg mener SAS bør holde seg for gode til å dekorere et helt fly for å markedsføre andre selskaper. At buss, trikk og drosjer gjør det betyr ikke at det er greit at SAS og andre identitetsbærere i luftfart gjør det, i mine øyne.
Hvis dette "tar av" blir det jo flott på flyplassene etter hvert, minimalt med identitet på flyene, bare en haug dekorerte fly med alt fra hummer og kanari påmalt.
Jeg sier fortsatt nei takk.
Fordi jeg mener SAS bør holde seg for gode til å dekorere et helt fly for å markedsføre andre selskaper. At buss, trikk og drosjer gjør det betyr ikke at det er greit at SAS og andre identitetsbærere i luftfart gjør det, i mine øyne.
Hvis dette "tar av" blir det jo flott på flyplassene etter hvert, minimalt med identitet på flyene, bare en haug dekorerte fly med alt fra hummer og kanari påmalt.
Jeg sier fortsatt nei takk.
Da tror jeg det er best at du slutter å se på fly... For ditt eget beste bør du iallefall vertfall ikke se på flyene til LCC-flyselskapene!
Tja, Norwegian prøvde for noen år siden med reklame. Virker ikke som det var noe særlig god butikk siden de sluttet med det. Tror ikke du skal bekymre deg for at alle flyene blir reklameplakater. Men skjønner ikke hva du mener om at du frykter det skal komme på flyplassene. På stort sett alle flyplasser er det reklame overalt, CPH har f.eks reklame på broene.
Nå er det vel ikke hver dag det kommer en Disney storfilm om FLY, så at SAS og Disney har funnet sammen syns jeg er helt greitt.
Nice! Synd på at Sas ikke flyr til/fra Torp...
Her er en total avsporing...når SAS har helt kvittet seg med WF...finnes det noen som helst mulighet for at man får se SAS på Torp noengang? :)
AggTouchdown
29-09-2013, 12:54
Jeg sier fortsatt nei takk.Det kunne jo faktisk ha gjort sivil spotting litt interessant, noe annet enn kjipe maskiner i kjedelige farger ;)
Når det er sagt syns jeg ikke dette var helt vellykket, det ser litt halvferdig ut, men bedre enn originalen.