View Full Version : The Big Three-O - The bursdagstur 2013
Folkens,
Nok en gang skriver vi september. Nok en gang runder jeg et nytt år, og det som begynte som et par tilfeldige turer et par år på rad, ble etter hvert en tradisjon om å reise bort på bursdagen min (bortsett fra et par hvor et par andre ting kolliderte). I år er intet unntak.
Det begynte som en helg i Trondheim da jeg fylte 22, og fortsatte med en tur til Stockholm året jeg fylte 23. 24 rundet jeg i London, og da jeg fylte 25 satt jeg på First Great Western sitt tog fra London til Cardiff. På 26-årsdagen min fløy jeg en passe forsinket A310 (fordi TAP streiket) fra AMS til LIS og ble oppgradert til suite på Radisson ved flyplassen. Året jeg fylte 27 ble det en forskjøvet tur til Esbjerg noen uker før bursdagen pga. en konsert som ble kansellert (men det kunne ikke jeg gjøre med bookingene mine), og da jeg fylte 28 hadde jeg vært i New York en måneds tid før, og for øvrig fått gullkort hos BA og vært i staten Kentucky. 29 fylte jeg mens jeg ventet på en hotellshuttle i Madrid.
Det har alt i alt vært noen fine år, og fine turer (kanskje bortsett fra Esbjerg, hvor det regnet), og i år følte jeg at jeg burde unne meg noe ekstra. Vurderte å reise lenger vekk enn jeg noen gang har vært, ned til Australia, men tanken på å fly helt ned dit i economy fristet ikke helt, og business ble litt dyrere enn jeg følte for å betale. Slo meg heller «til ro» med USA. Hadde fått bekreftet fri fra jobben i god tid før, så det var egentlig bare å vente på et salg fra BA (Nei, noe annet fristet egentlig ikke. Jeg ville ha sete 64 eller 62K på en BA 747 (evt. noe på rad 1-5 :p), og poeng inn på BA-kontoen).
Et salg dukket opp, og jeg sjekket prisene. Var først litt skuffet. F.eks. ligger de billigste prisene t/r New York på ca. 20.000 når det ikke er salg. Jeg håpet på noe til rundt 12.000 (som jeg mente jeg hadde sett før, og som de også har til Boston i skrivende stund), men nå lå det altså på ca. 16.000 t/r Oslo-New York. Jeg lurte og funderte lenge, kikket litt på de forskjellige byene, og vurderte litt til, samt sjekket litt hotellpriser o.l. før jeg fant en open jaw-booking som virket ganske aktuell. Satt og stirret på den en stund, tenkte litt til, vurderte enda litt til, og til slutt gikk jeg gjennom bookingprosessen så langt at det var bare et siste «confirm» eller «book» eller hva det nå var å trykke på før over 16.000 kroner ville blitt dratt rett ut av kontoen min, og BA ville utstede en billett fra Oslo til USA, og tilbake. Nå var stemningen ganske spent i leiligheten min. Jeg holdt for øynene, så vekk fra laptopen, og trykket. Sånn! Min dyreste flybillett noensinne, Club Europe/Club World for rene penger, uten noen form for upgrade eller noe sånt tull. Nå var det ingen veg tilbake (evt. en telefon til Bremen som jeg måtte tatt innen 24 timer, men det ville jeg helst slippe).
Avreise ble booket fra Oslo dagen før dagen (skal altså helst ikke være i Norge på selve dagen), men selve CW-flighten videre ble booket på selve dagen.
Siden BA-bookingen er open-jaw måtte det selvfølgelig bookes noen fligter der også. Bl.a. var det en spesiell flytype jeg gjerne ville ha krysset av, og den er booket og bekreftet. En ny by/stat får en også krysset av, og et nytt selskap som jeg heller ikke har flydd før skal testes. Alt i alt er det booket fire flighter i business, fire i First, og en stakkars i economy.
Avreise til OSL skjer med privatsjåfør (les: fattern), før BA frakter meg ned til London med en av sine 5 daglige avganger. Så kan jo forumfolket få lov til å gjette hvilken. Det kan gå an å resonere seg fram til det, men jeg blir litt imponert om noen klarer det ;)
Gratla med dagen, når den kommer.
Kan det være BA765 avgang 15.15 - 15+15=30:lol:
Gratulerer med dagen :)
Husk denne da: https://ba.com/travel/earn-bonus-avios/public/en_no?source=R06X&hpsource=E06BXEverytimeyoutak
:D
Gratla med dagen, når den kommer.
Kan det være BA765 avgang 15.15 - 15+15=30:lol:
Ikke dårlig tenkt, men det er ikke riktig resonnement. Kan si at begge flightene mellom OSL og LHR ble valgt av samme grunn - sånn i tillegg til at de passet greit tidsmessig, da ^_^
Gratulerer med dagen :)
Husk denne da: https://ba.com/travel/earn-bonus-avios/public/en_no?source=R06X&hpsource=E06BXEverytimeyoutak
:D
Har registrert meg, men siden jeg booket lenge før den kampanjen kom, så skal jeg egentlig ikke få de ekstra Aviosene. Men jeg har lest på Flyertalk at det er flere som har fått på sånne kampanjer tidligere der de booket før de egentlig skulle, så jeg venter og ser, og tar det som en fin bonus om det dukker opp 30.000 avios ekstra.
Ikke dårlig tenkt, men det er ikke riktig resonnement. Kan si at begge flightene mellom OSL og LHR ble valgt av samme grunn - sånn i tillegg til at de passet greit tidsmessig, da ^_^
Begge? Hm mellom OSL-LHR med BA, trodde et ørlite øyeblikk det var DY du hadde booket siden du slengte inne en slik forsikring:lol:
Men jeg er tydeligvis ikke reisevant nok til å skjønne dette......heller:headbang
Begge? Hm mellom OSL-LHR med BA, trodde et ørlite øyeblikk det var DY du hadde booket siden du slengte inne en slik forsikring:lol:
Men jeg er tydeligvis ikke reisevant nok til å skjønne dette......heller:headbang
Nei, altså det er BA jeg flyr ja. Ikke noe sånn rødsnute uten kantine og business class ;)
Men av de fem daglige flightene BA har hver veg mellom OSL og LHR, så var det en litt småsær grunn til at jeg valgte akkurat de jeg gjorde ;)
Twin Otter
23-09-2013, 19:28
Er det i dag du reiser Martin? Eller var det i morgen? Gleder meg til rapport! God tur!
Det er i hvertfall ikke 761 kjenner jeg Martin rett. En av avganger som kan forbindes med en eller annen musiker?
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/OSL-LHR.gif
23. september 2013
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – London Heathrow (LHR)
British Airways 765
Airbus 320
G-EUUX
Sete 2F
Club Europe
Så var man i gang.
Etter å ha våknet ca. tre timer før fattern skulle dukke opp, stått opp to timer før, endelig kommet seg i dusjen en time før, før en fikk hivet i seg en kjapp frokost og panikkpakket litt, ringte det på døra. Vi var kjapt ute i bilen, og satte kursen mot OSL, der vi ankom etter en halvtime eller noe.
Sa hadet til fattern, og fant vegen inn til BA sin skranke der det så ut som de åpnet akkurat i det jeg ankom. Det ble littegrann kø i biz-skranken, men jeg fikk lever kofferten uten nevneverdig venting, og ble så spurt om jeg bare ville ha den til London, noe jeg gjerne ville. Ble også spurt om jeg ville ha BP videre på morgendagens flight, men jeg takket nei til det. En papirbit mindre å ta vare på (men jeg må altså ha det på papir).
Det ble så en kjapp tur nedom ankomsthallen for å levere fra seg en bursdagsgave (les:penger) hos DNB sitt kontor der nede (jeg fant ut de pengene var mer praktiske å ha på kontoen enn i lommeboka i form av norske sedler).
Deretter bar det opp igjen for å finne security. BA hadde fortsatt ikke fått logoen sin over fasttrack-inngangen, så jeg fant den betydelig lengre køen litt bortenfor (men den som var nærmest fasttracken - det skulle vise seg å være et lurt valg). Først var det litt fram-og-tilbake-kø fram til BP-sjekken, hvor det også var kø videre til den ene slusen som køen betjente, som den også delte med familiekøen rett ved siden av. Da var BP-sjekkeren så grei at han henviste både meg og de to foran meg bort til Fast Track-slusa. Måtte vente litt på de to foran meg, men kom meg ellers kjapt i gjennom. Ikke peip det, og på andre siden ble jeg stående å se på at fyren som betjente x-raymaskinen var ekstra nysjerrig på den ene boksen min - den med laptop, iPad, telefon, belte og klokke, for bildet av den vistes lenge på skjemen. Laptopveska med kabelsalat som kom etterpå, var visst ikke så spennende.
Derfra var det en kjapp tur innom Capi Lux for et iPad-deksel, og deretter strake vegen opp i loungen.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpse82d9463.jpg
Flighten var altså BA765. Den er ikke relatert til noen musiker, men den eneste av BA sine flighter fra OSL til LHR som jeg hittil ikke har flydd før ;)
Rotasjonen BA764/765 ble forresten gjenåpnet i fjor, etter en pause på ca. 10 år. Jeg hadde listen komplett etter en tur med BA769 i fjor, men så økte de altså frekvensen og la til 765/765 midt på dagen. Det var i utganspunktet ett fett hvilken flight jeg tok. 761 tar jeg av prinsipp ikke, og det kjentes heller ikke nødvendig å tvinge seg opp til 763, så da ble det 765. 767 kunne selvsagt vært et alternativ - en kamerat av meg er forresten på den i dag, fant jeg ut etterpå - med det ble altså 765.
Flighten vistes som forsinket i følge BA sin egen app, og også i følge Tripit. Skjermen i loungen viste ingen forsinkelse, men det kom heller ikke noe "Go to Gate" når det egentlig burde. BA-appen endret så tiden til 15:30, og da det var litt over halvtimen igjen, bestemte jeg meg for å gå. Det stod fortsatt ingen "Go to Gate" på skjermen i loungen da jeg gikk, men så fort jeg kom ned i terminalen, var det dukket opp på skjermen.
Vegen til non-Schengen var like enkel som sist, og jeg fant gate 50 der G-EUUX, en 2008-modell A320, stod og ventet.
Jeg kom meg ombord, og en hyggelig purserinne ønsket meg velkommen. Jeg fant sete 2F, og fikk satt meg ned. Det var 6 rader med CE såvidt jeg kan huske fra setekartet, men det var langt fra fullt foran, og det kan ikke ha vært så fullt bak heller, da boarding gikk relativt kjapt.
Vi ble littegrann forsinket, men kom oss avgårde med take-off fra 01R, og en passe brå høyresving sørover. Setebeltelyset gikk etterhvert av, og jeg fannt fram iPod og QC15 og slappet av med litt musikk.
Servering var det også, og jeg må innrømme jeg ble litt overraket først. Selvsagt visste jeg det egentlig, og hadde full mulighet til å sjekke det ut på forhånd, men jeg ble allikevel litt småoverrasket da det ble annonsert at i Club Europe ville det bli servert Afternoon Tea!! Den som på Flyertalk kalles "the dreaded Afternoon Tea". Den som får folk til å bestille spesialmåltid for å slippe. Jeg mener de kanskje overdriver litt ^_^
Uansett, jeg fikk et brett, litt te i koppen, en scone og et glass syltetøy, og like etterpå kom kollegaen hennes med champagne. Jeg syntes ikke det var så ille, jeg.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps10c76c91.jpg
Lillebjørn falt også for "Scones with jam and clotted cream".
Ellers var det å høre på mer musikk, og slappe av med resten av champagnen mens man nærmet seg Heathrow, det vi landet. Er ikke helt sikker på hvor forsinket vi var, men det gjorde ikke så mye.
Av flyet var det å finne passkontrollen, og en helt køfri e-gate (den man bare legger passet på og ser i et kamera, og så er man inne). Den brukte av en eller annen grunn litt tid på å bestemme seg, men jeg slapp til slutt inn.
Twin Otter
23-09-2013, 20:30
Er det i dag du reiser Martin? Eller var det i morgen? Gleder meg til rapport! God tur!
Det var i dag altså. Ha en god tur videre!
posthuman
23-09-2013, 21:20
Følger alltid med spent på disse rapportene. Leser med stor glede! God tur!
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps10c76c91.jpg
Lillebjørn falt også for "Scones with jam and clotted cream".
Veldig godt å se at Lillebjørn har korrekt smøring av scones'en. Syltetøy nederst og deretter bøttevis med clotted cream øvers.
God tur videre
Etter å ha sluppet inn i UK var det å vente på bagasje, som kom forhiildsvis fort. Ingenting å fortulle, så deg gikk glatt gjennom tollen. Så var det å finne hotellet.
Jeg hadde booket rom på Hilton ved T4. Hadde først en awardbooking på The May Fair, men enste med å synes at det ville bli litt tungvindt, så jeg ombestemte meg da jeg fant en brukbar rate på 24.000 HH-poeng og ca. 63 pund, så da gikk jeg for det (Til sammenligning var May Fair "gratis", men jeg vurderte en transport som ville kostet over 60 pund tur/retur, så det gikk liksom opp-i-opp).
Dit kan man ta buss. Før hadde hotellet egen, gratis shuttle (i motsetning til alle andre hoteller i området, som benytter seg av Hotel Hoppa) men litt research på Flyertalk avslørte at den ikke lenger var gratis, men nå ble operert av Hotel Hoppa den også. Koster vel ca. 7 pund tur/retur (som jeg personlig ikke synes er halvgærent). Så var det å kjøpe billett:
Fant automatene til National Express, og startet tastingen. Begynte å skrive "HIL" og den fåreslo "Hilton Hotel Heathrow Terminal" og "Hilton Hotel Heathrow Terminal" :8: Det var altså ikke plass til å få med tallet som indikerte hvilken terminal det var snakk om. Den viste i det minste tidene (avgang, ankomst og reisetid), så jeg kunne jo bare fyre opp iPhonen og sjekke rutetider der, for å finne ut om jeg skulle ta den som brukte 10 eller 17 minmutter? Ja, god ide. Eller, nei. Vent litt nå. Nettsiden til National Express ville kun la meg velge Hilton ved T5 (lurer på om det kan ha hatt en sammengeng med at det ene alternativet på automaten ikke klarte å finne noen pris?). Da gav jeg opp, og gikk for et litt mer tungvindt, men gratis alternativ.
Fant vegen ned til Heathrow Express, og boardet det første toget som dukket opp, og tok det ned til Heathrow Central (T1 og T3). Fant så vegen over til den andre platformen, der et Heathrow Connect-tog stod klar til avgang til T4. Begge togene går altså mellom Paddington og Heathrow Central, hvor Heathrow Express fortsetter til T5, mens Connect fortsetter til T4. Mellom terminalene er begge togene gratis (Hex kun i Express Class).
Tar kanskje litt lenger tid (tok ikke tiden), men det er helt gratis og om man ikke har det travelt funker det helt fint.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps53b28455.jpg
Vel inne i T4, var det å se seg litt forvirret rundt, før jeg fant et skilt det stod Hilton på, og følge det.
Ble sjekket inn av en hyggelig frøken, som også bekreftet upgrade til Executive Floor, og at frokosten kunne inntas i loungen neste morgen :)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps4151f38a.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps6aa582cc.jpg
Videre var det å finne seg litt mat. Oscar's i lobbyen hadde både beef bourguignon, fruktsalat, og en kals øl å skylle det ned med ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps270c2601.jpg
Strålende, god tur videre, og gratulerer så masse med Dagen i morgen, husk å drikke nok champis, helst fra morgenen av ! :)
Spennende som alltid.. God tur... Og Happy happy :old
Kjempestart på rapporten! Gleder meg til fortsettelsen. :-)
Alltid hyggelig å lese rapportene dine Martin :)
Herlig start, og spennede å se hvor du skal til slutt denne gangen. Grattis med dagen å forresten. :cheers:
jameson82
24-09-2013, 11:47
Gratulere med The big Three-O og god tur ;)
Twin Otter
24-09-2013, 16:39
Gratulerer med dagen Martin!
Gratulerer med dagen! Alltid en fornøyelse å lese rapportene dine :)
Fredrik KH
24-09-2013, 16:48
Strålende så langt Martin, og gratulere så mye med dagen! Gleder meg til fortsettelsen av raporten, spent på hvor det bærer videre. :D
Ser BA debuterer med A380 i dag. Kan det være bursdagsfeiringen?
Tommy777
24-09-2013, 18:26
Tenkte det samme. Bl.a. Seth er ombord
Gratulerer med dagen og god tur videre!
Med tanke på ønske om et sete blant de 5 første radene og 62/64K så er vel 380 utelukket. Kanskje han har sovna i stuen på T5;)
Twin Otter
24-09-2013, 19:39
Here we go again. Jeg elsker disse rapportene til Martin med massiv spekulering underveis.
Tror ikke han er på superjumboen. Hvis jeg ikke husker helt feil har han booket seg til en annen destinasjon, men erget seg litt etterpå da BA satte inn superjumboen på LAX-ruta.
Og hvis han hadde reist med en sen ettermiddagsavgang fra LHR hadde han vel ikke trengt å reise til LHR i går kveld?
Han postet link til 744 på Seatguru her for en uke eller to siden, var noe om turen. Så med mindre det var for å villede, skal han ikke med A380.
Gratulerer med dagen og god tur videre.
Alltid stor underholdning med TRene dine Martin!
God tur og grattis med da'n :)
Gøy å følge med på gjettingen ;)
Vel, jeg kan bekrefte LAX, men på en god gammeldags 747-400. Hvorfor det?
Fordi: Da turen ble booket, var det 15. oktober som fortsatt var åpningsdatoen for 380-flightene til LAX. Det skal dog nevnes at jeg helst ville booke BA269, som er den siste flighten, rett og slett fordi jeg ikke skulle noe annet enn å sjekke inn på et hotell, og ta kvelden. Den var midlertid en del dyrere, så det ble den tidligere flighten.
Så går det noen uker, og jeg leser en tråd på Flyertalk om at datoen er flyttet til 24. september. Jeg klikker på tråden, og leser.... BA283!! Den skal fly BA283!! Jeeg leser videre.. men ike på tirsdager. Da skal den fly BA269 :rolleyes:
Nuvel. Det kommer flere sjanser. Jeg stresser sjeldent med å fly nye flytyper, for jeg vet at de kommer til å fly i noen år, men akkurat en inaugural flight på bursdagen min, hadde jo vært litt gøy ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/LHR-LAX.gif
24. september 2013
London Heathrow (LHR) – Los Angeles International Airport (LAX)
BritishAirways 283
Boeing 747-400
G-BNLF
Sete 62K
Club World
Våknet kjapt av vekkerklokka 07:30. Lå litt til, til neste klokke gikk av 08:00. Var så kjapt nedi loungen, og fikk spist litt frokost, og tilake igjen på rommet.
Kom meg nok en gang ned igjen, og fikk sjekket ut. Jeg hadde vurdert samme transport tilbake, og visste at toget fra T4 til Central gikk XX:12 og XX:42. Jeg lå nesten an til å rekke 08:42, men det begynte å se trangt ut. Frøkna i resepsjonen lurte på hvor jeg skulle, og jeg svarte T5. Fikk da til svar at bussen gikk "Ten to". Jeg trodde først hun mente 10:02, som var halvannen time til, men skjønte kjapt hva hun mente. Jeg gikk da for det, og fikk kjøpt meg en billett på en automat, og satte meg og ventet de neste 20 minuttene, En buss fra Hotel Hoppa dukket etterhvert opp, og fikk fraktet meg til T5.
Der fikk kjeg meg et BP, og fikk levert kofferten. Security gikk også nesten rarskt i dag. Nesten ingen kø for å komme bort til båndet, deretter litt å vente på at en del tydelgivis måtte kontrolleres manuelt. Det ble uansett kjapt min tur, og jeg kom meg lydløst gjennom og fikk samlet tingene mine, og fant så vegen til loungen.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps7c804ec0.jpg
Etter litt blomstring i loungen, nærmet det seg timen til avgang. For moro skyld hadde jeg funnet ut at G-CIVK (som jeg fløy til Boston i fjor) hadde kommet inn fra nettopp Boston, med ankomst ca. 2,5 timer før min avgang. Det kunne hende.. ;) I tillegg så jeg at min "faste" langdistansegate - B39 - var opptatt med en flight til New York (med unntak av en flight på A10, har jeg faktisk hatt samtlige av mine BA langdistanseflighter på B39). Min flight dukkett opp på B42, som også er i samme ende av terminalen som B39, men i motsatt ende av kortenden. Så forøvrig G-CIVO stå parkert ved siden av (den jeg fløy IAH-LHR i januar 2010) og trodde et øyebikk jeg skulle fly den, men det var altså G-BNLF som skulle frakte meg til LAX.
Boarding skjedde nesten med en gang, og jeg kom meg ombord. Ble så ønsket velkommen, og vist opp trappen.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps138be16a.jpg
Fant sete 62K, som jeg nådigst hadde fått lov til å låne av Fnate, og fant meg tilrette. Fikk kjapt et glass champagne, og det strømmet etterhvert på med flere pax, men tror ikke upper deck var helt fullt. En pilot drev og løp litt ut av cockpit innimellom, men etter at vi hadde begynt å taxe om han løpende tilbake til cockpit (til info, så hadde de tre mann der framme)
Pushback skjedde omtrent på rute, og vi kom oss til 27L, og dundret avgårde, og satte kursen mot USA.
Vel oppe satte de to crewmedlemmene oppe - forøvrig en av hvert kjønn - i gang servicen. Det kom samtidig noen meldinger på PA som var litt vriene å få med seg, men de fikk i hovedsak ut på at IFE ikke virket ordentlig, men at de jobbet med det.Jeg kjente et lite deja vu fra forrige gang jeg fløy samme ruten, og IFE ikke virket da heller, og jeg endte med 15.000 miles i kompensasjon...
I mellomtiden var det mat:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps982d8fa3.jpg
Laks til forrett, kylling til hovedrett, og is til dessert. Det ble en hvit vin til forretten, og en rød til hovedretten - de som det stod passet til den typen mat ^_^. Kyllingen var forresten veldig god!
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsad71618b.jpg
Videre var det å plugge i iPod og lene seg bakover og bare slappe av litt, og følge med p moving map (som fungrerte bra). Et par andre sporadiske announcments kom om at de jobbet med saken. Nuvel.
Duppet halvveis av et par ganger, og vi var vel et sted mellom Island og Grønland da jeg igjen vurderte å sjekke om det var noe IFE å se på. Det var det ikke, og ikke hørte jeg noe mer om det heller. Nuvel. Musikk på iPod, og Candy Crush på iPad.
Sånn litt etterhvert, kom det plutselig en dame med iPad. BA-uniform hadde hun, og tittel "Customer Service Manager" (mener jeg det stod. CSM, som er Mixed Fleet sin versjon av CSD). Hun ville bare beklage at underholdningen ikke virket, og kunne tilby meg kompensasjon. Enten 15.000 Avios, en HighLife voucher som jeg tror var på 75 pund, eller en annen voucher på samme beløp som kunne benyttes på ba.com til booking av flighter. Jeg gikk for Avios. Fikk så lov til å taste inn min egen e-mailadresse på iPaden hennes, og hun beklaget nok en gang. Jeg klarte meg fint.
Mer iPod og iPad, når en ikke ble avbrutt av han her:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps4a6579bd.jpg
Etterhvert nærmet vi oss, og det ble servert Afternoon Tea. Valget stod mellom sandwicher og salat, og jeg gikk for den voldsomt store salaten:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpseaf1af5d.jpg
Vi nærmet oss LAX mer og mer, og crewet gjorde klar til landing, og setebeltelysene... ble av. De sluttet visst å virke, men det ble gitt beskjed om at de egentlig var på, altså :8:
Vi fikk uansett landet, taxet og parkert, og deretter var det å komme seg til immigration. For min del, hadde immigrasjonsopplevelsen i LAX et kraftig forbedringspotensiale fra forrige tur.,
Kom meg inn i en kø, som jeg tilfeldigvis la merke til bestod av mest asiatere. Det hadde visstnok landet både Korean, EVA og China Airlines like før. Køen gikk treeeegt, og det hjalp heller ikke at en immigrasjonsoffiser av og til ropte opp en eller annen flight, og så fikk alle derfra komme fram.
Uansett, det ble til slutt min tur. Et par kjappe spørsmål om hvor jeg kom fra, hvorfor jeg var der, og hvor jeg skulle, og om det var første gang i USA.
Så var de "right hand, four fingers" på fingervtrykkkleseren.
"Thank you"
*tastetaste*
*stirre på skjermen'
*tastetaste*
*stirre på skjermen*
"Right hand, four fingers please"
"Thank you"
*tastetaste*
*stirre på skjermen'
*tastetaste*
*stirre på skjermen*
"Right hand, four fingers please"
Også videre. Jeg skjønte ikke så mye, da han ikke sa stort mer enn "Right hand, four fingers please" innimellom all tastingen og stirringen. Var det noe galt? Slapp jeg ikke inn?
Antagelgvis var det bare noe teknisk, for etter en tredje "Right hand, four fingers please" fikk jeg fortsette med tommelen, samme prosedyre for venstrehånda, og så se i kameraet. Deretter et par stempler og velkommen til Amerika.
Videre i bagasjehallen stod BA-båndet stille, og det lå masse bagasje på båndet. Jeg fant min, og beveget meeg i retning tollen. For å komme dit måtte man bare gjennom den gamle immigrasjonshallen der alle "båsene" fortsatt var plassert, og så var det litt køståing. I motsetning til forrige gang, ble jeg denne gangen ikke tatt til side, og kunne komme meg ut og lete etter hotellshuttlen.
Tusen takk for fortsettelsen! De frokostkakene er jo bare såååå digg.
Elefanten lurer på om det fortsatt lukta promp i skuffen.
Elgen Helge vil samtidig beklage at han vælva Colan sin over kontrollpanelet. Han ser det fortsatt er igjen litt i krokene der.
Flott som vanlig. God tur videre til hvorhen det maatte vaee.
Huff, savner BA og ud på 747... Flott rapport, og håper bursdagsfeiringa blei bra :D
Elefanten lurer på om det fortsatt lukta promp i skuffen.
Den stod åpen da jeg kom, så de gjorde sikkert sitt for å lufte ut ordentlig.
Blei en heidundrandes bursdagsfering i går. Bestemte meg for å skrive TR før middag, siden BA også snart skulle ankomme med 380'en, og det var 50/50 sjanse for å se den fra hotelrommet, så tenkte jeg at jeg kunne bli på rommet til den hadde landet. TR'en valgte jeg å skrive sittende i senga, og da det var ferdig, var det veldig ubehagelig å forlate den senga, så der har jeg vært omtrent siden ^_^
Nå er det straks frokost, før det blir utsjekk herfra, og jomfrutur med et selskap som ser ut til å spesialisere seg på jomfruturer. PS! Ikke si noe til BA! ;)
Den stod åpen da jeg kom, så de gjorde sikkert sitt for å lufte ut ordentlig.
Blei en heidundrandes bursdagsfering i går. Bestemte meg for å skrive TR før middag, siden BA også snart skulle ankomme med 380'en, og det var 50/50 sjanse for å se den fra hotelrommet, så tenkte jeg at jeg kunne bli på rommet til den hadde landet. TR'en valgte jeg å skrive sittende i senga, og da det var ferdig, var det veldig ubehagelig å forlate den senga, så der har jeg vært omtrent siden ^_^
Nå er det straks frokost, før det blir utsjekk herfra, og jomfrutur med et selskap som ser ut til å spesialisere seg på jomfruturer. PS! Ikke si noe til BA! ;)
Ååååh, din rakkefant. Var sikker på at jeg skulle fikse første rapporten derfra. Balle.
Ååååh, din rakkefant. Var sikker på at jeg skulle fikse første rapporten derfra. Balle.
Har da sett rapporter derfra før?
Forøvrig har jeg allerede fått mail fra BA om at de har mottatt min henvendelse - antageligvis den som ble sendt fra iPaden til flyvertinna.
Sitter nå og blomstrer ved en gate. Boarding om under timen.
Bizflyer
25-09-2013, 19:00
og jomfrutur med et selskap som ser ut til å spesialisere seg på jomfruturer. PS! Ikke si noe til BA! ;)
Er det sånn flytur for jomfruer som skal ut og miste jomfrudommen! Jaja, kanskje på tide i en alder av 30.......:stir
BF:colgate:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps982d8fa3.jpg
Sitter akkurat og redigerer bildene fra det som skal bli min trip-rapport med BA. Og så ser jeg at du valgte samme meny som meg, bortsett fra desserten. Mann med god smak. Ser fram til å lese om Virgin America.
Har da sett rapporter derfra før?
Jada. Bare misunnelig. :)
Er det sånn flytur for jomfruer som skal ut og miste jomfrudommen! Jaja, kanskje på tide i en alder av 30.......:stir
BF:colgate:
Jeg er vel ikke britisk bare fordi jeg flyr British Airways? ;)
Jeg hadde altså valg å fly til LAX fordi jeg ville fly en litt lengre flight. Ville jeg egentlig være i LAX? Neeeeei.
Altså måtte det fly videre, men først måtte det overnattes.
Fant en passe god pris på Radisson. Husker ikke prisen, men den ble betalt i poeng.
Innsjekkingen ble foretatt av en neger (disclaimer: ikke rasistisk ment, altså) som pratet fryktelig fort om at jeg v loyal og at restauranten var der borte osv. osv. osv. Jeg fikk til slutt et nøkkelkort, og fant vegen opp til en passe fin Junior Suite (nei, det var ikke det jeg hadde booket), der jeg også fant en liten tallerken med et par kakebiter, et jordbær og et eple, samt en flaske vann. Rommet var ellers passe stort, og så ut til å være to rom slått sammen og det ene gjort om til stue. To bad hadde jeg også.
Fant ut at jeg hadde utsikt mot to av rullebanene, og BA sin A380 skulle jo dukke opp i løpet av et par timer, så jeg bestemte meg for å skrive TR mens jeg ventet på Lea (G-XLEA), og ta middagen etterpå. Ja, god ide. Tok forøvrig en dusj først, og endte opp med å skrive TR'en sittende i senga i kun boxer. Etter å ha gjort det en stund merket jeg noe bråk der ute, og jaggu var det ikke den store hvalen fra London som kom. Håper ingen i flyet så meg der jeg spratt opp og sto på alle fire i senga iført kun nevnte boxer ^_^
Nuvel.
Middag? JaZZZzzzzzzzzzzzzzzzzz...
Jetlag er fint, og mens jeg først satt der i senga, duppet jeg like godt av. Første klokkeslettet jeg kan huske etter det, var 23, og deretter igjen 04. Da stod jeg opp og skrudde av iPaden som hadde stått og spilt musikk hele tiden ^_^
Stod etterhvert opp, og fikk i meg litt frokost, og tok en selfie foran en palme ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps5dadf8ce.jpg
Like etterpå sjekket jeg ut, og tok shuttlen tilbake til flyplassen for å fly videre. Mer om det etterhvert.
Bizflyer
26-09-2013, 17:41
J
Innsjekkingen ble foretatt av en neger (disclaimer: ikke rasistisk ment, altså)
Sydhavskonge, Martin! Sydhavskonge! :p Da er du på trygg grunn!
Tør jeg forøvrig anbefale en tur innom en frisør?:stir
Ser frem til fortsettelsen!
BF:cool2
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/LAX-SFO.gif
25. september 2013
Los Angeles International Airport (LAX) – San Francisco International Airport (SFO)
Virgin America 927
Airbus 320
N621VA
Sete 2A
First Class
Det var altså Virgin America som skulle testes. Jeg kjente et slags behov for å slå i hjel et par dager på vestkysten (don't ask), men gadd ikke henge i LA. Jeg kikket litt på et par forskjellige byer, men de fleste hadde dyre hoteller. Jeg fant dog en by som jeg tenkte at "Ja! Dit drar jeg". Dit fløy også VX. I bookingsøyeblikket fløy de også direkte fra LAX, men den har visstnok blitt lagt ned siden. Forøvrig kunne jeg ikke skjønne hvorfor de to eneste direkte flightene gikk med 5 minutters mellomrom, helt til jeg kom på forksjellen på AM og PM :headbang^_^
Anyway Jeg booket meg via SFO. Der flyr VX til/fra Terminal 2, som visstnok er nyoppusset og nyåpnet relativt nylig, og det syntes også.
Etter utsjekk var det å vente på en shuttle. Oppdaget forøvrig en skjerm i gangen på hotellet som viste GPS-lokasjonen til shuttlen. Smart :)
Den dukket opp, og jeg ble svippet til T3. Der inne var jeg klar for førsteinntrykket med Virgin America. Det var flere køer, samt noen skjermer man kunne sjekke inn på. Jeg observerte bl.a. en egen kø for forhåndsbetalt bagasje, og Ellitekunder i selskapets bonusprogram, Elevate (Jeg har forøvrig meldt meg inn (ifm. en booking som ikke ble noe av for et par år siden) og tjent poeng på flightene, så får vi se om jeg får bruk for dem). Helt til høyre var det en helt egen kø (eller: et sted der det eventuelt kunne danne seg en kø) for de som hadde billett i First.
Ja, jeg hadde altså booket First. Det var ikke så hinsides dyrt av hva jeg kan huske, og siden det var ferie, og alt det der.
Området var relativt "hipt", med musikk som spilte, og lys som var lilla. Det var et par som ble sjekket inn i First-skranken, så hun som satt tre skranker bortenfor kom bort og hentet meg. Altså ikke noe "*vinke vinke* Over here!", men hun kom bort og hentet meg ;)
Fikk så levert kofferten, og hun tastet i veg og tryllet ut en bagasjetag og et boardingkort. Spurte så om det var mulig å få et til til den andre flighten, og det kunne jeg da. Hun beklaget seg samtidig litt for at hun hadde glemt det.
Innsjekking completed, security neste. Heldigvis hadde jeg tilgang til fasttrack. Kom meg etterhvert gjennom, og var glad jeg ikke stod i den andre køen. Den var laaang og gikk ikke nevneverdig fort. Det ble min tur, og med alt av eiendeler gjennom maskinen ble jeeg fotografert i nude-o-scopet, etterfulgt av et "pat on your back" da jeg kom ut, og så var det gjort.
Tror VX har en lounge på T3 på LAX, men den skulle de ha 40 dollaar for å slippe inn i, så jeg hoppet over den, og satte meg istedenfor ved gaten og ventet, og people-watchet amerikanere. En annen amerikaner tok den litt lenger, da jeg så han plutselig dro fram iPhonen sin, og nipset et bilde av en dresskledd herre som stod og leste Wall Street Journal. Han kommenterte til noen jeg tror han reiste sammen med, noe ala "..a real businessman..", men en slags "knekk" i stemmen. Han skulle til SFO, ja..
Anyway, boarding begynte, og jeg fant sete 2A. Vel inne var det lilla lys, og alt av window blinds var nede, så man trodde man var kommet til et diskotek. Jeg syntes egentlig det var helt greit :) Gode seter, og flere mil med benplass
Ei frøken soim jobbet der framme kom og tilbød drinker før avgang, men de fleste takket nei, meg inkludert (litt fordi jeg innbiller meg at det bare blir stress å skulle begynne med noe sånt før avgang).
Ellers var en annen av tingene jeg likte med selskapet, pilotuniformene! Jeg bryr meg egentlig ikke om klærne til de som sitter der framme, men der andre selskaper har "ordentlige" uniformer av typen dress, så har VX bare en "vanlig" skjorte med noen striper på skuldrene. Virker litt mer uformelt :) I tillegg kommer kapteinen ut i kabinen og kjører en liten velkomsttale.
Vi kom oss etterhvert avgårde, og oppe i lufta var det servering. Et lite brett med noe pitabrødlignende greier som så ut som det var vasket på 90 grader, og to små glass med noe greier man kunne dyppe dem i/fylle dem med.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps10f813c8.jpg
Ingen skitsmak, og helt passe på en sånn flight (sammenligning med et annet selsap kommer etterhvert)
Ellers var det en helt ok flight opp til SFO. Det skjedde vel ikke så voldsomt mye mer, og vi landet etterhvert, og taxet relativt kjapt inn til gate.
Jeg kom meg av, veldig fornøyd med hele opplevelsen, og fant meg litt lunsj i form av en pul... eh, pulled pork sandwich.
Ellers var terminalen et trivelig sted med masse sitteplasser, både av den vanlige benketypen, og også noen lenestoler og litt sånt slengt rundomtkring. Trivelig terminal :)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsf93b543a.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/SFO-PDX.gif
25. september 2013
San Francisco International Airport (SFO)–Portland International Airport (PDX)
Virgin America 816
Airbus 320
N528VA
Sete 2F
First Class
Portlnd, altså. Hvorfor Portland? Et sted jeg ikke hadde vært før, Hilton hadde gode priser.. Portland, it was ;)
Etter litt venting ved gate, begynte fyren i gaten å rope opp at "We will start boarding this flight in one minute, so please sitt down... or get ready to board..." Også lo han og kolleagen litt. Mer av den uformelle tonen jeg likte ved selskapet ;)
Boarding begynte, og denne gangen fant jeg 2F. Drinker ble igjen tilbudt, og damen i nabosetet spurte etter Absolut Vodka, men det hadde de sluttet med. Så begynte hun å spørre ut om indgrediensene, men side de aldri helt klarte å finne ut det hun lurte på, droppet hun vodkaen. Denne damen hadde forøvriig slangeskinnsbukser og kort hår, kunne sikkert vært moren min (sånn aldersmessig), og satt og jobbet med noe som så passe viktig ut på laptopen sin underveis.
Nok en gang kom kapteinen ut og kjørte en velkomsttale, som bl.a. gikk noe ala "The good news, is that...". Etter good news kommer det bad news, gjør det ikke? "The other good news is that.." Haha. Morroklump ;)
Nok en gang kom vi oss avgårde, og denne gangen var det enda litt mer på brettet. Jeg endte med noen store reker og noe salat ved siden av.
Ellers en flight hvor det skjedde lite som ikke skulle skje, og vi landet ca. på rute i Portland. Checked! Oregon var besteget, og da var vestkysten komplett :p
Drev så og lurte på taxi til hotellet, men jeg klarte rett og slett ikke finne en taxiholdeplass utenfor terminalen, så det ble en billett med trikken istedenfor. 2.25 dollar eller noe, og den stoppet bare et par kvartaler fra hotellet.
Vel framme der, var det å presentere seg i resepsjonen. Her fikk jeg valget mellom 1000 ekstra poeng, eller gratis frokost. Det viste seg å være en gratis, kontinentall buffet. Jeg valgte frokosten, og i ettertid viste det seg at voucheren enten kunne brukes på den kontinentale buffeten, eller tilsvarende verdi i avsalag på hva som helst. Den kontinentale buffeten kostet 15 dollar, så i praksis hadde man 15 dollar rabatt ;)
Ingen ord om upgrade, og de eneste vannflaskene jeg fant på rommet stod det at kostet 2 dollar. Rommet var også trangt, og jeg tror ikke jeg kommer til å løpe tilbake dit.
Jeg kom meg også ut en tur og fikk i meg litt middag, og endre på PF Changs. Kjedekinaresstaurant, som sikkert ikke er mest autentisk, men de har da god mat for det.
Ellers slo jetlagen til igjen, og jeg sloknet tidsnok til å våkne igjen i firetiden.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsb0a9817b.jpg
Noen som legger merke til en detalj på det skiltet? ;)
Keep Portland weird ;)
Bor du på Executive Towers?
Ja, it's a long way to tipperary:lol:
Glean EBG
27-09-2013, 11:00
Noen som legger merke til en detalj på det skiltet?
Tenkte du på lillehammer. Men er ikke det lenger unna enn 4614 mi
Flott rapport.
Men er ikke det lenger unna enn 4614 mi
Stemmer nok ganske bra. PDX-OSL er 4692mi i følge gcmap.
AirbusTrond
27-09-2013, 15:15
Long way to Tipperary..^_^
Ellers artig å følge med, særlig mat & drikke! :drink
Takk for nok ein cliff-hanger av ein rapport! Og som vanleg velskriven.
Keep Portland weird ;)
Beg you pardon?
Bor du på Executive Towers?
Bodde i hovedbygningen.
For de som lurer, så har visstnok Hilton i Portland en hovedbygning, og en egen bygning for Executive-delen - som ikke bare lå over gaten, men faktisk et kvartal eller to unna. Jeg hadde uansett booket billigste mulige rom, og fikk tydeligvis ingen upgrade til det andre bygget. Ikke at prisforskjellen var så veldig stor da jeg booket.
Og sånn forresten, så ligger jeg et par dager etter skjema med skrivingen her, men jeg regner med at folk får med seg datoene på flightene? ;) Skylder på jetlag.
Stemmer nok ganske bra. PDX-OSL er 4692mi i følge gcmap.
Sånn forøvrig (som jeg ser ikke synes på bildet) så var det under dobbelt så langt derfra til Lillehammer som fra derfra til Times Square i New York.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/PDX-SFO.gif
26. september 2013
Portland International Airport (PDX) – San Francisco International Airport (SFO)
United Airlines 1723
Boeing 737-900
N39423
Sete 2A
First Class
Etter å ha ligget våken siden ca. 4 kom jeg meg opp en gang i 7-9-tida, og fant vegen ned. Frokostvoucheren var som nevnt god for en kontinental buffet, eller man kunne få tilsvarende rabatt på regninga om man valgte noe annet. Jeg fikk scramblet et par egg og noe bacon, og betalte vel et par dollar ekstra. Etter det var det utsjekk og avgårde til flyplassen. Fant vegen tilbake til Porterhouse Corthouse Square South, der dden røde linja passerte i nretning flyplassen. Brukte litt for lang tid på billettautomaten og så at dørene på en trikk akkurat gikk igjen, men det kunne da ikke være lenge til neste? *sjekke rutetabell* Ah.. 20 minutter, ja. Nuvel.
Ny trikk kom etter nevnte (ca.) 20 minutter, og jeg boardet. Enda 40-50 minutter eller noe sånt etterpå var jeg framme ved flyplassenm, og fant kjapt fram til United sin skranke. United, ja.
Målet for dagen var å komme seg tilbake til LAX. Ikke at jeg måtte, men for å komme meg ddit jeg egentlig skulle, så kunne jeg fly fra LAX med en bestemt flytype. Hele "grunnen" til svippen opp til Portland var forresten egentlig bare å slå ihjel et par dager på vestkysten, så ikke immigration skulle se rart på meg ^_^ Men det var fint i Portland, altså :)
Hvorfor valge jeg United? Ville jeg angre på det? Følg med.
Jeg tenkte vel noe ala at det kunne vært greit og variere litt, og tjene noen EB-poeng/misbruke det tyrkiske kantinekortet. Sjekket først priser i F, men det var betydelig dyrere en Virgin så jeg slo meg til ro med Economy, men kjøpte meg opp til Economy Plus.
Så hadde jeg ikke mer enn fullført kjøpet før det kom opp et skjermbilde meg "UPGRADE FOR ONLY...", og så en eller annen sum som i utganspunktet var mer enn totalprisen hos VX i seg selv. Det stod tom. at det ville bli charget det samme kortet, så det var bare å trykke confirm, så var det i boks. Jeg lure litt, stirret litt på den, og så - med øynene lukket, og vekk fra skjermen - trykket jeg på confirm. Hva det kostet ser vi ikke så nøye på ^_^.
UA skal forøvrig ha pluss for at betalingen for Y+ blle refundert. De pengene trodde jeg egentlig var borte, men de dukket opp i nettbanken etter et par dager :)
Anyway. Fant UA sin innsjekkingskranke - som er av DIY-varianten, helt til bagggasjatagen kommer ut, da kommer det som regel noen løpende og tag'er den for deg. Videre gjennom security, og rett i UA-kantina der det ble en cola og litt nettsurfing kombinert med kikking på det som lettet og landet utenfor, samt litt ufrivillig tyvlytting på en telefonsamtale der han som satt og pratet i telefonen neppe hadde den fjerneste anelse om at noen skjønte hva han sa ;) Han var svensk.
Boarding nærme seg, og jeg fant gaten. UA har ikke mer enn 5 boardinggrupper, og i PDX varr det skiltet opp egne sluser til alle 5:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps007be048.jpg
Kunne også se på skjermen over gaten at det var rimelig tomt bak i Y, og at alle på standbylista var klarert.
Boarding skjedde, og jeg fant 2A, og vi kom oss avgårde.
Vel oppe var det servering, og jeg gikk for en GT. Å bite på var det selvbetjening fra en snack-kurv med diverse poser, samt noen bananer. Jeg endte opp med en liten pose med valnøtter og mandler. Her kan man konkludere med at de 4-5 rekene jeg fikk hos VX knuste nøttene til UA passe langt ned i støvlene. Benplassen var heller ikke den samme som hos VX
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps9ddb5b9a.jpg
GT'en smakte uansett ikke vondt, og sånn etterhvert landet vi på SFO.
Her droppet jeg kantina (tror ikke jeg så den engang?), men gikk for en øl og noen nachos på et sted jeg så
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps4977e68a.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/SFO-LAX.gif
26. september 2013
San Francisco International Airport (SFO)- Los Angeles International Airport (LAX)
United Airlines 1215
Boeing 737-800
N33294
Sete 2A
First Class
Etter litt venting var det boarding for flighten videre. Her var det fullere fly, og køen til gruppe en vokste seg ganske stor. Var litt morsomt å se på han som først kom "Excuse me, excuse me" mens han brøytet seg forover i køen, før han etterpå kom tilbake, men da var det "Group 1?" han spurte folk mens han brøytet seg bakover igjen ^_^
Kom meg uansett ombord, og det var vel ikke så mye som skjedde annet enn takeoff, cruise, cola, descent og landing.
Vel nede kom bagasjen også etterhvert, og vegen var kort videre ut til hotelshuttleholdeplassen, hvor Hilton sin shuttle dukket opp etter noen minutters venting.
Hadde altså valgt Hilton denne gangen. Grunnen var i utganspunktet at jeg booket en del på poeng, og for å få det til å gå opp måtte jeg ta Carlson den ene, og Hilton den andre natten. I ettertid så jeg dog at det virket idiotisk å bruke 30.000 poeng for et rom jeg kunne få for godt under tusenlappen, men valgte altså fortsatt Hilton. Fikk sjekket kjapt inn, og invitasjon til loungen. Usikker på om jeg egentlig bodde på Executive Floor, men fikk altså tilgang til loungen, og det var der jeg måtte spise frokost.
Ellers var jeg noe skeptisk ved ankomst, da det først stod et par karer å forsøkte å få heisene til å virke. Havnet til slutt i en sammen med to andre, og de kunne fortelle hverandre at han ene fikk ikke sjekket inn på halvannen time, og hun andre hadde fått et rom med tett toalett med "ting" oppi. (sistnevnte var kanskje ikke hotellets feil, selv om de burde oppdaget det før de gav det til en ny gjest ^_^)
Jeg kom meg forøvrig opp, og etter en liten stund ned igjen for litt middag: Kylling og pasta
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps3d7fd41b.jpg
Sovnet nok en gang tidlig, til tross for noen... eh, sydhavsdronninger som hørtes ut som om de drev med opptaksprøver til Oprah Winfrey eller noe "mhMMMM?"
Klarte også å våkne av meg selv i halvsjutiden etter å ha glemt å stille alarmen på iPhonen, så da var det flaks ^_^. Frokost i loungen som bestod av et par skiver ristet brød med syltetøy og en croissant.
Deretter kjapp utsjekk, og jaggu stod det ikke en shutle klar akkurat i det jeg var på veg mot døra, og jeg slapp å vente ;)
Beg you pardon?
Keep Portland Weird er vel mest å regne som et slogan for byen. Man blir liksom aldri overrasket over hvor mye rart som finnes i den byen :p Husker jeg gikk gatelangs der i påsken og så noen som gikk med sekk. I og for seg ikke så rart, men på toppen av sekken satt en levende katt. Og det var ingen som snudde på hodet da de passerte. Utenom jeg da, turisten. :p
Bodde i hovedbygningen.
For de som lurer, så har visstnok Hilton i Portland en hovedbygning, og en egen bygning for Executive-delen - som ikke bare lå over gaten, men faktisk et kvartal eller to unna. Jeg hadde uansett booket billigste mulige rom, og fikk tydeligvis ingen upgrade til det andre bygget. Ikke at prisforskjellen var så veldig stor da jeg booket.
Jeg bodde i executive delen. Kom med bil og kjørte først til der du bodde. Det ligger egentlig ikke så langt unna hverandre men pga enveiskjørte gater tar det litt tid å kjøre fra den ene til den andre.
Exec delen var helt greit, ikke noe skikkelig fancy saker. Stort rom og velkomstgave i form av noe vann og litt sjokkis var vel det jeg fikk.
Keep Portland Weird er vel mest å regne som et slogan for byen. Man blir liksom aldri overrasket over hvor mye rart som finnes i den byen :p Husker jeg gikk gatelangs der i påsken og så noen som gikk med sekk. I og for seg ikke så rart, men på toppen av sekken satt en levende katt. Og det var ingen som snudde på hodet da de passerte. Utenom jeg da, turisten. :p
Ah. Trodde du kalte meg rar eller noe, jeg ^_^
Jeg bodde i executive delen. Kom med bil og kjørte først til der du bodde. Det ligger egentlig ikke så langt unna hverandre men pga enveiskjørte gater tar det litt tid å kjøre fra den ene til den andre.
Exec delen var helt greit, ikke noe skikkelig fancy saker. Stort rom og velkomstgave i form av noe vann og litt sjokkis var vel det jeg fikk.
Fint for deg. På rommet mitt stod det riktignok to flasker vann, men det hang en sånn greie på dem der det stod at de kostet to dollar. I en stille protest drakk jeg den ene uten å si i fra ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/LAX-JFK.gif
27. september 2013
Los Angeles International Airport (LAX) – John F. Kennedy International Airport (JFK)
American Airlines 2
Boeing 767-200
N335AA
Sete 31A
Economy Class
Så var det på tide med et av hovedmålene for turen: Boeing 767-200!
Jeg gjorde et forsøk på å fly den i 2011, da jeg hadde en booking CVG-MIA-JFK, men da kansellerte AA første flighten, og jeg fikk fly via ORD istedenfor.
Nå var det altså et nytt forsøk, og ingen connectende flighter som kunne rote det til, og på en rute hvor flytypen er rimelig bankers. AA har et treklasseprodukt på denne ruten, med økonomi, business og First. De to sistnevnte var kjempedyre, så det fikk bli med økonomi. Mener jeg fant en First til brukbar pris, men det var med en 737, og en mellomlanding et eller annet sted, og da fikk jeg jo ikke flydd 762 ^_^
Vel framme på T4 fant jeg AA sitt premiuminnsjekkingsområde. En dame stod og voktet inngangen, men det holdt med å si "Oneworld Sapphire" så fikk jeg slippe inn. Jeg hadde hørt om at AA selger upgrades til en relativt billig penge, men at disse kun kan fåes på automat, så jeg tenkte egentlig å prøve meg på en automat først (selv om jeg også hadde hørt at LAX-NYC-ruten var den mest håpløse ruten i hele AA-systemet å få en sånn upgrade på ^_^).
Det fikk jeg altså ikke lov til, da jeg ble vinket bort til business-skranken, der jeg ble sjekket inn veldig kjapt og effektivt. Vegen var så relativt kort opp rulletrappen til sikkerhtskontrollen, og etter litt kø var jeg også gjennom den.
Fant så Admiralklubben, og ble ønsket velkommen og fikk et par drikkebonger. Ble dog lite å drikke, da jeg først prioriterte å finne en ledig sitteplass, og når det var gjort valge jeg å bevokte den framfor å gå i baren.
Sånn etterhvert var det tid for boarding, og jeg fant gaten. Bare en liten pitstop ved en ATM så jeg hadde til taxien i andre enden, og så var det boarding. First og Business ble ropt opp først, og deretter syntes jeg at jeg hørte noe om frequent flyers, så jeg fulgte på, og fikk slippe ombord. Fikk tom. et lite "Mr. Foss" av dama i gaten ;)
Kom beg bakover og fant rad 31. Hadde valgt den fordi 31B var ledig da jeg valgte den. Det hjalp nok fint lite, da flighten var kjåka full. Benplass var det også så som så med, og jeg måtte hele tiden finne kreative sittestillinger for at låret mitt ikke skulle komme borti reclineknappen. Hun asiatiske i 31B var heldigvis ikke så stor, så det gikk greit. Ooookey,.
Vi pushet, taxet, tok av og klatret, og satte nesa østover. 5,5 timer i et trang økonomisete. Det gikk egentlig overraskende bra. En servering dukket opp, men med alt av kort liggende i laptopveska foran beina, og manglende akrobatiske evner til å få tak i dem, så droppet jeg det og tok heller en cola, som ingen ba om noen penger for. Litt mer servering i form av vbann og juice dukket opp et par ganger i løpet av flighten. Jeg satt ellers og spilte litt spill på telefonen, forsøkte å lene hodet mot veggen for å slappe av litt, og ellers bare satt der. Det ble også litt hett mellom meg og hun i nabosetet et øyeblik, og buksa mi ble ganske fuktig.
Hun hadde altså fått litt varmt vann av betjeningen til å varme en kopp med nudler, og sølte litt som bl.a. traff låret mitt. Ikke var det så varmt at det gjorde veldig vondt, og vann tørker uansett, så det gikk helt fint ^_^
Ellers skjedde det ikke så mye, og vi landet faktisk litt før rute, og parkerte omtrent så langt unna det gikk an å parkere på T8.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps9969778c.jpg
Fant vegen til baggage claim, tok et kjapt dobesøk, og da jeg kom ut igjen kom kofferten min mot meg på båndet. Kjapt levert :)
Videre derfra til en lang taxikø. Altså, køen av taxier var lang. Noen menneskekø var det ikke. Var bak to andre, men de forsvant inn i en taxi, og jeg fikk nummer to. Kofferten be lempet baki, og jeg ba om "152 west 26th street", som er adressen til HIlton New York Fashion District. Det er forøvrig første gang jeg bor på et New York-hootell jeg har bodd på før :). Rommene er passe små, det er ingen muligheter for upgrades (annnet enn opp til høyere etasjer), og det er ingen lounge (som jeg sjeldent bryr meg om uansett), men likte det så godt i fjor at jeg booket på nytt. Først var det litt dyrt, men det endret seg et par ganger, og senest på hotellrommet i Portland booket jeg om for siste gang. Havnet vel på 800-og noe dollar totalt, med taxes for tre netter.
Fikk sjekket kjapt inn etter en forholdsvis kjapp taxitur, og ble ønsket velkommen. Fikk valg mellom frokost eller ekstrapoeng, og valgte frokost. Fikk tre bonger som gjelder i restauranen "Rare Bar & Grill" i kjelleren, og den fungerer sånn at man får en egen HHonors-meny man kan velge fritt fra :) Riktignok ikke ubegrenset, men det holder greit.
To vannflasker og en liten boks med pretzels dekket med yoghurt fikk jeg også i en liten blå pose.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsd968ffc1.jpg
Ellers ble det en burger i reastauranten, og litt TR-tasting før jeg tok kvelden.
Nå er det noen dager her før turen går videre :)
Twin Otter
28-09-2013, 17:06
Herlig rapport Martin. Kjekt å se at du koser deg. OG grattis med ny flytype. Snart blir jeg forhåpentligvis med i 767-klubben jeg også. Har en sterk følelse av det.
Kos deg i New York. Blir det gitarkjøp denne gangen også mon tro?
Gleder meg til fortsettelsen!
Kos deg i New York. Blir det gitarkjøp denne gangen også mon tro?
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsa9afb114.jpg
;)
Nok en gang super-topp.... Gratulerer med 762, tok lang tid for meg også ( CO )...
Twin Otter
28-09-2013, 20:55
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsa9afb114.jpg
;)
Hehey! Velkommen i klubben!
Kan noen fortelle meg hva dette er, bortsett fra banjo ?:colgate:
Banjo?
Det der er en Fender Classic Player Jazzmaster. Billigutgave bygd i Mexico, men jeg ble forelska etter et par tre riff. Så forelska at det ikke engang var flaut å sitte i butikken å spille og vite at alle andre hørte på :p
He, he, venta på den ;), så neste øl, gitar/banjo , demo ??:up:
Så du la ikke inn et stopp i SFO for å shoppe Springsteen memorabilia ;-)?
Så du la ikke inn et stopp i SFO for å shoppe Springsteen memorabilia ;-)?
Jeg vurderte SFO istedenfor LAX i planleggingen, men der tror jeg det var verre med hotellrom. Alle tre Hilton-hotellene var faktisk fullbookede de dagene.
Og personlig er jeg mer fornøyd med en splitter ny, usignert Jazzmaster (som jo Nils Lofgren spiller på flere av låtene) enn en som noen har skrevet på, og gjort den "uspillelig" ;) (Jeg hadde ikke kunne brukt en gitar som Bruce hadde signert)
En kjapp oppsummering av et New York-opphold som nok en gang kjentes alt for kort da jeg dro derfra.
Første dagen gikk med til gitarshopping. Tuslet først opp til 34. gate (fra 26.) til Sam Ash Music. Jeg hadde sånn smått vurdert enten en PRS Custom 24 SE, eller en Fender Jazzmaster. Hos Sam Ash hadde de førstnevnte. Jeg så den hang på veggen, men bare ved å se på den, kjente jeg at det ikke var den jeg hadde lyst på, så jeg gikk igjen. Kom meg med t-banen ned til 14th street og fant igjen min "stambutikk", Guitar Center. Der hadde de Jazzmasteren, og jeg fikk en ansatt til å klatre opp på en stige og hente den ned til meg. Fikk plugget den i en forsterker, og spilte.. og spilte.. og spilte. Ble passe småforelsket, noe som nevnte ansatte skjønte, og syntes jeg burde kjøpe den. Jeg protesterte ikke så mye på det, og en liten stund etterpå - etter å bl.a. ha kjøpt en gitarkasse som gitaren ikke passet i allikevel og fått refundert den og kjøpt en ny - forlot jeg butikken nesten 1000 dollar fattigere, og litt lykkeligere ;)
Kom meg tilbake til hotellet med gitaren, og tok det med ro der noen timer, før jeg ble sulten, og ved litt research fant ut at det lå en Dos Caminos (http://www.doscaminos.com/) i nærheten og gikk dit, og fikk et bord.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsac07d001.jpg
(Litt mørke bilder, dessverre)
Kjørte på med Guacamole og nachochips først, før det ble en Ribeye Steak Alambre til hovedrett.
ribeye steak skewer, applewood smoked bacon, cipollini onions, poblano chiles, arroz con crema, chimichurri sauce
Servert på et spyd som han som serverte dro ut for deg. Det smakte rett og slett syyykt godt!
Desserten var en Dark Chocolate Tamal
warm soft chocolate cake, mexican chocolate sauce, banana ice cream, passion fruit
Smakte heller på ingen måte vondt. Alt ble skylt ned med et par mojitos.
Dagen derpå la jeg ingen planer for. Bare gikk ut og trasket avgårde, retning nordover, litt på måfå. Endte til slutt i Central Park der jeg fant en benk og plantet baken på den i en times tid. Egentlig ganske digg å bare sitte der og slappe av, midt i verdens største by. Central Park er genial der, altså.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps9badd7b5.jpg
Etterpå ble det en tur til en viss fruktbutikk for å skaffe et nytt deksel til telefonen. Tydelig at den nye iPhonen var populær, for i lihet med da jeg var der i 2008 (noen dager etter at iPhone 3G ble sluppet), ble de som skullle kjøpe en av de nye modellene først stilt i kø oppe på bakken, før de ble sluppet ned i butikken noen av gangen, for å stille seg i ny kø der. Jeg er fortsatt såpass fornøyd med min 4S at jeg droppet det ^_^
Fant heldigvis en egen, mindre kø helt til høyre for de som skullle ha noe annet enn den nye iPhonen. Var hele to ansatte som tok seg av de i den køen :drunk:.
Med nytt deksel var jeg småsulten, og tenkte jeg skulle gjenta en suksess fra noen år tilbake. Under en tur til New York på selveste 17. mai i 2010 skulle sjømannskirken besøkes, men da de var midt i gudstjenesten da vi ankom, endte vi på et sted kalt Traffic (http://www.trafficbarnyc.com/index.php), der jeg spiste en sykt god Asian Steak Salad den gangen. Den stod også på menyen på nettsidene, så jeg fant igjen stedet borte på 2nd Ave mellom 52. og 53. gate. Kom meg inn, og der viste de foktballkamp. De fleste av gjestene var der for å se fotballkampen. Allerede der burde jeg ha sett at det ikke var helt min type sted. Jeg satte meg ned, og fikk en meny, og kikket på den... Ingen Asian Steak Salad?? :drunk:
Her burde jeg vel kanskje ha skjønt at det som var et tre år gammelt flott minne burde fått lov til å være det, og ikke ødelegge det med å komme tilbake.
Jeg bestilte uansett en cheeseburger og en Cola. Og der reddet de seg inn. Burgeren var innmari god, og refills av cola kom nesten uansett uten at jeg trengte å be om det. Kanskje ikke et sted jeg kommer tilbake til, men alt i alt var det god mat og hyggelig betjening :) Ble ikke noe bilde av burgeren, da jeg følte meg nok beglodd allerede av alle som satt og så på TV'en over hodet mitt ^_^
Middagen senere den kvelden ble inntatt på Outback Steakhouse - siden jeg tenkte at jeg måtte spise biff i New York. Sikkert ikke det beste alternativet, men det lå nære nok hotellet.
Fikk et bord og en servitør som på dialakten hørtes ut som han ellers pleide å spille banjo. Fikk bestilt meg en... kylling. Ikke biff, altså :p
En "Alice Springs Chicken"
Wood-fire grilled chicken breast topped with sautéed mushrooms, crisp bacon, melted Monterey Jack and Cheddar and finished with our honey mustard sauce. Served with Aussie Fries.
Slettes ingen skitsmak ;). Ble også en cæsarsalat.
Til dessert: "Chocolate Thunder from Down Under"
An extra generous pecan brownie is topped with rich vanilla ice cream, drizzled with our warm chocolate sauce and finished with chocolate shavings and whipped cream.
Smakte greit ;)
Alt skyltes ned med en passe stor Stella.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zpsa2147e76.jpg
Så var det tilbake til hotellet og sture over at ferien snart var slutt.
Neste morgen var det å onstatere at det var bare en frokostvoucher, og at det hadde ramlet inn en regnin under døra i løpet av natten. Det måtte bety at jeg skulle sjekke ut den dagen.
Regningen, ja.
Jeg hadde booket hotellet for lenge siden til 339 dollar natten. Dyrt nok, men jeg likte hotellet og ville bo der, og prisnivået var generelt høye eller også.
Litt nærmere avreise fant jeg samme rommet til 289, og booket om. Noen dollar spart, men fortsatt var totalsummen såvidt firesifret.
Så, kvelden i Portland, skulle jeg helt tilfeldig inn å sjekke noe annet på bookingen, og oppdaget at det var blitt latterlig billig (i forhold). Samme rommet kunne nå bookes for 289+249+189 dollar for de tre nettene! Den lot seg ikke endre, men kansellere og booke på nytt var ikke noe problem, så det ble gjort fra hotellrommet i Portland. Totalraten ble nå forresten på 727 dollar, og med taxes lå den på 800-og noe. En god del billigere enn de 1000 ;)
Så, dagen før innsjekk var jeg nok en gang inne på bookingen, og da var det plutselg en annen pris! Rommet var forøvrig endret fra King Bed til King Bed High Floor (som ikke er helt uventet når man av og til har for vane å bli oppgradert), men prisen var også endret til 249 USD per natt,og en total rate på 747 dollar, 20 mer enn jeg booket for. Ikke at 20 dollar er noen krise, men allikevel. Også underveis i oppholdet kunne jeg gå inn å sjekke regningen på TV'en, og den mener jeg også hadde de prisene som Hilton hadde endret til - men når regningen dukket opp under døren, hadde den altså de prisene som jeg opprinnelig boket for, og alt var i orden ;) Jeeg brøy meg ikke så mye mer om det, så jeg vet egentlig ikke hva som skjedde.
Ned til frokost. Det var det forresten såviidt jeg turte. Frokostopplegget om man har HH Gold eller høyere er at man kan velge enten en buffet eller fra en egen meny der man kan velge en entree, en side og en drikke, evt. to pastries istedenfor en entree. Alt dette får man da gratis, men det er jo hyggelig å legge igjen litt tips? Første morgen hadde jeg glemt hele lommeboka. Dag to stod det mellom en 20-lapp og en 1-lapp, og jeg tenkte at førstnevnte ble for mye, og sistnevnte mer en fornærmelse enn faktisk tips.
Jeg endte med French Toast med bacon "on the side" alle dagene. Dag to så baconet litt mer svidd ut, så jeg vet ikke om jeg begyne å få et rykte på meg. Tredje dagen kom kelneren bare og lurte på om jeg skullle ha det samme idag (altså kjente de meg igjen)? Jo takk. Da fikk jeg plutselig nesten for mye bacon - eller ikke bare nesten, for jeg spiste ikke opp alt. Da hadde jeg en mer fornuftig seddelbeholdning, så jeg fikk lagt igjen en sum jeg følte var grei for alle tre dagene, og sneik meg nok en gang avgårde ^_^
Fikk forhørt meg om muligheter for sen utsjekk, og jeg fikk til klokken ett (mot 12 som var normalt). Takket for det, og tok det med ro på rommet fram til da, og gikk ned og sjekket ut, og fikk samtiidig oppbevart bagasjen og fannt vegen ut igjen. Lunsj var altså planen, og jeg kom meg via t-banesystemet opp til 50. gate, og fant igjen Mother Burger (http://motherburger.com/), og tok en single mother with cheese og fries
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps2adf7382.jpg
Derfra fant je vegen tilbake til hotellet via en ATM for å ha til transport ut til JFK. Fikk bagasjen... og det var det :8:. Trodde jeg skulle få spørsmål om jeg trengte noe tranpsport også, men tydelgvis ikke. Var ikke værre enn at det stod en taxi i gate utenfor (Det krydde faktisk, men oftest uten sjåfør inni, og med tenningen av), og jeg lurte på om han ville kjøre meg til JFK, noe han godt kunne gjøre. Det burde kanskje ringt noen bjeller da han spurte "You're paying eith cash, right?" og taxamateret ikke viste den 52-dollars fastprisen som det gjorde på turen inn, men jeg var mest happy med å være på veg til flyplassen. Etter en lettere spenstig tur, med feltskifter, kjøring på vegskulderen og litt råkjøring i noen boligområder var vi til slutt framme på JFK.Kanskje lurte han meg, kanskje var jeg for sliten til å skjønne at han ikke gjorde det. Anyway, så ble han fornøyd til slutt (kjapp googling tilsier at jeg kanskje ikke overtipset så mye som jeg trodde, men nok om det).
Anyway, fant vegen inn, og fant skranken jeg kunne sjekke inn i, og stilte meg i kø der.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/JFK-LHR.gif
30. september 2013
John F. Kennedy International Airport (JFK)– London Heathrow (LHR)
BritishAirways 116
Boeing 747-400
G-CIVB
Sete 64K
Club World
New York var altså hovedmålet for turen, og den ene av de to "jawene" i bookingen. Valgte hjemreisen herfra mest pga. gitarkjøpet, da det var kortest veg hjem (les: færrest flighter) for å få med seg den hjem. Jeg vurderte halvvegs å teste Minibussen mellom LCY og JFK (som også kunne bookes til samme pris), men den hadde i så fall bare vært aktuell vestover, og siden jeg ville hjem fra New York, så droppet jeg den. Det var først etterpå jeg kom på at den tjener Avios og Tier Points for First (selv om produktet er et business-produkt). Nuvel.
Jeg fant altså riktig skranke. I utganspunktet ble jeg satt av i feil ende av terminalen, men det var ikke så fryktelig langt å gå. Fant kjapt vegen forbi hele raden med økonomiskranker, og fant en rad med business-skranker på "baksiden". Innsjekking for F var visst enda lenger inn.
Det var kun en skranke betjent da jeg ankom (i tillegg til noen Iberia- og Cathay-skranker som det ikke var noen kø ved i det hele tatt), men flere innsjekkingsagenter dukket opp mens jeg ventet, og det tok ikke så lang tid før det ble min tur, ogen hygggelig frøken tag'et kofferten og pringet ut boardingkort hele vegen til OSL. Spurte også om gitaren, og den fikk en tag på seg sånn i tilfelle, men jeg fikk selv lov til å bære den til flyet, og ta den med ombord hvis det var plass. Men sånn i tilfelle, så hadde den altså en tag på seg hele vegen til OSL.
Security lå like ved, og den lå veldig praktisk i motbakke. Fikk stablet ting oppi et par plastbakker, og dyttet de og gitaren opp mot x-ray-maskinen, og jeg kom meg også gjennom og fikk samlet med meg sakene på andre siden.
Fant deretter vegen til loungen som lå et godt stykke gange gjennom terminalen og fant en sitteplass. Stor lounge med masse plass, men også en del folk. Tror den også ble brukt av bl.a. ANA og Icelandair i tillegg til andre OW-partnere. Satt forøvrig like ved Spa-inngangen, og kunne overhøre flere som ble nektet, da den kun er for BA-pax. Eller: "For their First Class passengers" som damen i skranken sa en gang :rolleyes:
Etter å ha blomstret et par timer, ble jeg sulten. Flighten jeg hadde booket var av typen "Sleeper Service" der det er minimal service ombord, og man har tilgang til en egen pre-flight dining i loungen. Det er kun passasjerer i Club World og First som har adgang hit (og ikke f.eks. sølv- og gullkortholdere som flyr i andre kabiner). Produktet tilbys fra den amerikanske østkysten, samt midtøsten.
Forsynte meg et par ganger av varmmatsbuffeten, pluss en tur til dessertavdelingen
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps35944db7.jpg
Derfra var det ut i loungen igjen, for litt mer avslapping/blomstring. Da det var snaue timen igjen (eller noe) bestemte jeg meg for å gå til gaten for å være tidlig ute. Fant gate 5, og stod der og ventet litt, og etterhvert ble boarding for fasttrack-passasjerer ropt opp, og jeg var vel blandt de tre første ned broa. Ingen sa noe om gitaren heller.
Boarding skjedde gjennom 1L, så vel ombord ble jeg henvist til neste galley og "up the stairs". Fant vegen opp der en mannlig FA stod øverst og begynte høflighetsfrasene allerede før jeg var halvvegs oppe. Han oppdaget også gitaren, og lurte på om han kunne få oppbevare den i skapet over trappa? Det var ikke meg i mot :). Fikk beskjed om at han la den til side så lenge, sånn at han kunne legge den oppå evt. andre ting som ble stablet der inne.
Jeg fant meg kjapt til rette i 64K, og fikk etterhvert litt champagne og koste meg med den mens Upper Deck etterhvert fylte seg opp (tror jeg. Det var hvertfall fullt på setekartet). Etterhvert som alle var på plass fikk jeg også en tommel opp fra nevnte FA, som bekreftet at gitaren var på plass i skapet :)
Vi pushet og jeg tror vi ikke var så veldig sene avgårde. Underveis foregikk også en sikkerhetsdemonstrasjon, og som vanlig står besetningen i midtgangen for å peke på nødutgangene. Mellom Club World-setene er den en skillevegg som kan heves og senkes, og det eneste som finnes av krav, er at den er nede til etter sikkerhetsdemonstrasjonen, og etter det så kan den stå oppe helt til du går av flyet (og den kan forsåvidt stå oppe da også). Så var det nettopp en lengre tråd om nettopp det der på Flyertalk, om det var "høflig" å bare kjøre den rett opp osv. osv. Jeg slapp å lure så mye på det, for i samme håndbevegelse som tidligere nevnte FA pekte på nødutgangene i midten av kabinen, så traff han knappen og skilleveggen spratt opp ^_^
Som ventet kom vi oss opp, og satte kursen mot London.
Som nevnt kjøres det ingen full servering på Sleeper Service-flightene, men man kan få litt mat allikevel. Jeg gikk for et kyllingbryst og et glass rødvin til, og syntes det var helt greit. FA'en som hentet brettet da det var tomt (Ja, samme som nevnt tidliger) lurte på om jeg ikke ville ha en porsjon til, da de var ganske små, men jeg takket pent nei ;)
Etter at maten var borte, var det å lene seg bakover. Ikke helt, for det har jeg aldri helt "klart", men godt tilbakelent, og gjøre noen forsøk på å sove litt. Duppet kanskje av et par ganger, og litt etterhvert var frokostserveringen i gang. Et glass syltetøy og fritt valg fra brødkurven samt en liten skål med frukt, og en varm muffin med eggerøre og bacon. Den var faktisk overraskende god.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps6c707273.jpg
Vi begynte etterhvert på descent, og crewet gjorde kabinen klar til landing. Ble også minnet på at jeg ikke måtte glemme gitaren. Haha! Morsom du ;)
Ellers tror jeg ikke jeg merket noen strafferunder før vi landet fra vest.
Vi taxet inn til en gate på T5C,og jeg fant vegen ned i kjelleren og kom meg på et tog inn til T5A og gjennom Flight Connections og security relativt kjapt, og fant deretter vegen til loungen.
Fin rapport igjen. Jeg kan nevne at jeg ogsaa er medlem av 767-200 klubben. Jeg ble innmeldt i 1983 eller noe ved aa fly TWA. Mulig den maskinen ble tatt over av AA senere da de fusjonerte. AA har jo endel riktig gamle fly i flaaten.
Etter å ha blomstret et par timer, ble jeg sulten. Flighten jeg hadde booket var av typen "Sleeper Service" der det er minimal service ombord, og man har tilgang til en egen pre-flight dining i loungen. Det er kun passasjerer i Club World og First som har adgang hit (og ikke f.eks. sølv- og gullkortholdere som flyr i andre kabiner). Produktet tilbys fra den amerikanske østkysten, samt midtøsten.
Så på de siste flightene på kveldstid kan du altså ikke velge bort Sleeper Service? Er sikkert et godt tilbud til de som reiser masse og sover godt på fly, men personlig ville jeg heller ha sovet lite og maksa biz-opplevelsen.
Tusen takk for nok en innholdsrik og flott rapport.. Er også medlem av 767-200 klubben ... CO EWR-MUC for et par år siden...
jcnorway
03-10-2013, 15:59
Takk for at vi fikk bli med på tur igjen! :) Finfin rapport!
Knallbra rapport Martin!
Hva likte du best av setet til Fnate og 64K?
Så på de siste flightene på kveldstid kan du altså ikke velge bort Sleeper Service? Er sikkert et godt tilbud til de som reiser masse og sover godt på fly, men personlig ville jeg heller ha sovet lite og maksa biz-opplevelsen.
Som sagt: På flightene som selges som Sleeper Service er det mindre servering ombord. Bildet var ikke det mest tydelige (ville ikke bruke blitzen unødvendig), men alt ble altså servert på et brett på en gang, og det var kun en litt mindre rett + dessert, istedenfor forrett/salat/hovedrett/dessert som er vanlig på dde andre flightene.
Det er sikkert smak og behag, men jeg tipper de aller fleste som flyr den ruta ofte sikkert foretrekker å sove, og våkne nogenlunde uthvilte i London neste morgen. Den har jo en forholdsvis kort flytid.
Knallbra rapport Martin!
Hva likte du best av setet til Fnate og 64K?
Tror nok 62K er den nye favoritten.
Så på de siste flightene på kveldstid kan du altså ikke velge bort Sleeper Service?
Korrekt, de har en forenklet meny og bruker ikke traller. Lyset er også av hele tiden, så helt topp i mine øyne ifht. søvn. Om man vil kan man jo sitte våken og drikke og pjalle, men ofte ser jeg at de aller fleste takker nei til mat, hvertfall på de seneste avgangene. Maten i buffeten på land er også, etter min mening, variert og god.
Du må reise før kl. 20(?) om du skal ha fullservice ombord.
Jeg har opplevd flytid på 5:45 fra JFK til LHR så skal man sove så blir det lite tid om man skal ha et to-timers show med middagsmat...
Eksempel på en tidligere sleeper-meny fra NYC:
* Warm grilled chickenbreast on a bed of greens...
* Warm grilled marinated brochette...
* Vanilla panna cotta...
* Hot chocolate and warm chocolate chip cookies
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/Oversiktsbilder/LHR-OSL.gif
1. oktober 2013
London Heathrow (LHR) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
BritishAirways 764
Airbus 319
G-EUOD
Sete 2F
Club Europe
Så, etter et par rundstykker og en colaboks og litt onlinesurfing, kom gaten for BA764 opp. BA764 var selvsagt valggt fordi jeg aldri har flydd flightnummeret før. Nå mangler jeg altså bare BA762 i hele 761-770-nummerserien til BA. Vi får se om jeg finner en fornuftug grunn til å booke den en gang.
Gaten var A8, så det var et lite stykke å gå fra den søndre loungen. Fant gaten, og stod og blomstret litt for å være klar til å boarde så tidlig som mulig mtp. gitarkassen. Boarding ble annonsert og jeg kom meg forbi. Fyren i gaten "oppdaget" gitaren, og fikk gitt den en ny bagasjetag (igjen, sånn i tilfelle). Nede i broa stod det ei frøken som tydeligvis hadde tenkt å ta den fra meg og sende den, men jeg spurte om det ikke var mulig å forsøke å ta den meg ombord, og det kunne jeg få lov til. Kom meg så ned til flyet og ble ønsket velkommen av en mannlig purser (mer om han etterhvert), og jeg spurte om det var noe sted å legge gitaren, og jeg fikk beskjed om å legge den i hattehylla. Visstnok var noen av de lengre enn de andre. Jeg slang den oppi, og fant ut at hylla fortsatt var litt kortere enn gitaren, men lot den ligge. Heldigvis kom det ingen flere som skulle sitte på den siden av flyet (jeg satt på rad 2 av 4, og ingen flere satt bak meg. En dame satt på 3A og hun var den "bakerste" i kabinen.
Så var det purseren. På et tidspunkt trengtes det å ropes opp et par passasjerer, og purseren tok mikken. "Will passengers *Norskt navn på klingendde norsk* and *enda et norskt navn på klingende norsk* please contact a crew member*". BA-crew har små flagg på navneskiltet sitt, som angir språk de evt. kan (i tillegg til engelsk), og nå så jeg at han hadde de tre skandinaviske flaggene, og at navnet hans var norsk. Det var første gangen jeg opplevde norske besetningsmedlemmer hos BA :). En drøss andre PA-announcments kom også på norsk.
Vi pushet og og taxet og tok av omtrent på rute, og satte kursen mot OSL. Vel oppe satte purseren i gang med serveringen, som var av typen brunch. Alternativene her var en antipasti-plate, eller en fruitplatter med en panini. Det var kun antipastien som det var noe igjen av da det ble min tur, men det gjorde ikke noe.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Big%20Three-O/null_zps97492192.jpg
Det ble en cola til, og det ble enda et par bokser til etterpå også. Joda, fikk to bokser med en gang da jeg spurte om mer uten å spesifisere det, og tilbud om enda mer etterpå. Var alt i alt fornøyd med turen og servicen ombord :)
Vi nærmet oss etterhvert OSL, svingte rundt, og landet på 19L og taxet inn til gaten.
Slapp gjennom passkontrollen (og jeeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de automatiske portene er stengt, og den ene bmannede skranken for EØS-pass ligger så kronglete til at jeg egentlig ikke ser den før det er "for sent").
Vegen til bagasjebåndet var den samme, og koffferten kom blandt de første etter litt venting, og vegen var kjapp ut den grønne slusa (Helt seriøst: shoppingen min lå i grenseland på 6000-kronersgrensa, og jeg har ikke finregnet på det enda), og videre opp til avgang der fattern ventet med bil, og transporterte meg hjem til Neskollen.
Takker for følget. Alt av kommentarer settes pris på :)
Tusen takk for en flott og detaljert rapport, som vanlig fra den kanten :)
Takk for nok en flott rapport, alltid interessant og spennende å følge deg på tur. Mother Burger, aaaah good memories... :) Ble mange flighter og forskjellige flyplasshoteller før NYC, jeg hadde nok prioritert inn flere netter der, men det er godt tripreport materiale ;)
Ble mange flighter og forskjellige flyplasshoteller før NYC, jeg hadde nok prioritert inn flere netter der, men det er godt tripreport materiale ;)
Hehe. Det var først sånn at jeg ville fly en open-jaw til LAX og hjem fra NYC fordi jeg kunne få den lengre flighten for ca. 500 kroner mer, og så ville jeg helst ikke stå i immigration å si at jeg skulle til New York neste dag, så da ble det Portland, og så måtte jeg tilbake til LAX for å få flydd 762 som går på akkurat den ruta ;)
Twin Otter
04-10-2013, 04:53
Hehe. Det var først sånn at jeg ville fly en open-jaw til LAX og hjem fra NYC fordi jeg kunne få den lengre flighten for ca. 500 kroner mer, og så ville jeg helst ikke stå i immigration å si at jeg skulle til New York neste dag, så da ble det Portland, og så måtte jeg tilbake til LAX for å få flydd 762 som går på akkurat den ruta ;)
Er vi glad i å fly eller? Da gjør det ikke noe med en ekstra omvei eller tre....
Takk for en flott rapport Martin! Håper jetlag'en begynner å avta.
Er vi glad i å fly eller? Da gjør det ikke noe med en ekstra omvei eller tre....
Takk for en flott rapport Martin! Håper jetlag'en begynner å avta.
Neida, bare forklarte meg til Eriksan, jeg :)
I ettertid hadde det kanskje fristet mer med en routing "direkte" fra PDX til NYC med AA via en hub eller to, om jeg ikke "måtte" ned til LAX for å fly 762, og heller kanskje fått noen flere Avios/Tier Points, og kanskje sittet litt mer komfortabelt enn på monkey en gammel 762 ;)
Twin Otter
04-10-2013, 06:43
I ettertid hadde det kanskje fristet mer med en routing "direkte" fra PDX til NYC med AA via en hub eller to, om jeg ikke "måtte" ned til LAX for å fly 762, og heller kanskje fått noen flere Avios/Tier Points, og kanskje sittet litt mer komfortabelt enn på monkey en gammel 762 ;)
Det for bli neste prosjekt Martin... :)
Det for bli neste prosjekt Martin... :)
Noe må jeg hvertfall finne på. Er 205 TP unna nytt sølvkort, og det er litt over 2,5 London-turer, men to helgeturer til London er litt kjedelig ^_^
Takk for en strålende rapport som vanlig, Martin. :)
De gale har det godt! Skal snart ut og fly over 40 000 miles på under tre uker. Lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet... vet ikke helt om det vil hjelpe etter 30 000+ miles at mesteparten er i C/F. ;)
TigerBlack
04-10-2013, 14:46
Glimrende rapport som alltid og velkommen i 762 klubben :D
Fikk en tur med den doningen tilbake i 2007, United mellom Chicago og LAX.. Skranglekasse uten sidestykke og trangt som fy, men kom da fram.
chrisljo
05-10-2013, 17:50
Noe må jeg hvertfall finne på. Er 205 TP unna nytt sølvkort, og det er litt over 2,5 London-turer, men to helgeturer til London er litt kjedelig ^_^
Jersey er en klassiker, under 4k i CE fra Oslo. Kjørte to runder dit i fjor.
Jersey er en klassiker, under 4k i CE fra Oslo. Kjørte to runder dit i fjor.
Jeg vurderter fra AMS (siden både AMS og JER flys fra LGW), og fikk ca. 3500 norske kroner der (men da med posisjonering i tillegg, selvsagt). Fra OSL fikk jeg nesten 7000 kroner samme helgen. Får jeg da via AMS til samme pris, så er det morsommere :cool:
chrisljo
05-10-2013, 19:57
Jeg vurderter fra AMS (siden både AMS og JER flys fra LGW), og fikk ca. 3500 norske kroner der (men da med posisjonering i tillegg, selvsagt). Fra OSL fikk jeg nesten 7000 kroner samme helgen. Får jeg da via AMS til samme pris, så er det morsommere :cool:
Utfordringen er retur LHR-OSL på søndagen, dårlig med I/R tilgjengelighet der fremover. Kan du returnere mandag eller senere vil du finne priser under 4k.
Men som du sier, OSL-AMS-LGW-JER t/r er morsommere og gir litt EB poeng.
Utfordringen er retur LHR-OSL på søndagen, dårlig med I/R tilgjengelighet der fremover. Kan du returnere mandag eller senere vil du finne priser under 4k.
Men som du sier, OSL-AMS-LGW-JER t/r er morsommere og gir litt EB poeng.
Hm koster jo de samme t/r AMS-LGW-JER som det gjør OSL-LHR-LGW-JER da er ihvertfall det jeg har sett, men gir vel sykt med tierpoints?
chrisljo
07-10-2013, 15:40
Hm koster jo de samme t/r AMS-LGW-JER som det gjør OSL-LHR-LGW-JER da er ihvertfall det jeg har sett, men gir vel sykt med tierpoints?
Begge gir 2x2x40=160TP
MountainDew
10-10-2013, 01:27
Suveren rapport :up: Seiler nok opp som en het kanidat til "Årets TR 2013" :)
Får se om ikke jeg får somlet meg til en minirapport fra min BA tur over dammen!
Flott rapport. Hvordan får du til de fine bildepresentasjonene dine? Har prøvd Photobucket, men får da ikke de fine rammene.
Flott rapport. Hvordan får du til de fine bildepresentasjonene dine? Har prøvd Photobucket, men får da ikke de fine rammene.
Heisann,
Har brukt en iPhone-app kalt PicFrame til bildene i denne TR'en. Alle bilder er tatt med iPhone, så "sydd sammen" i nevnte app, og lastet derfra direkte opp i Photobucket.
Robbiedeluxe
31-12-2013, 11:25
Takk for en klassiker av en rapport :)