PDA

View Full Version : Air France kutter nye 2800 stillinger


Bergern
18-09-2013, 19:37
Flyselskapet har gått med underskudd i seks år og presenterte et tap på over 6,2 milliarder kroner for første halvår i år.

Og dette skriver NRK om hvordan de skal prøve å tjene penger igjen:
http://www.nrk.no/okonomi/air-france-kutter-2.800-stillinger-1.11249668

Dash
18-09-2013, 19:53
Pressemelding

Transform 2015: progress report at Air France

Within the framework of the scheduled progress review of Transform 2015, Air France management this morning presented to the Central Works Council a progress report and the overall guidelines covering the additional measures required to ensure an enduring turnaround of its short and medium-haul and cargo businesses.

The additional measures will focus on capacity adjustment, cost reduction and increased competitiveness across the group. With respect to short and medium-haul, capacity will be further reduced on the French point-to-point Orly-based network and in the regional bases, while, in parallel, Transavia will be developed. Cost reduction efforts will be focused on the reorganization of the French stations. With respect to cargo, Air France will reduce its full freighter fleet and refocus it on its two Boeing 777Fs.

As announced at the end of July, the over-staffing generated by these measures is estimated at 2,800 jobs, slightly more than 50% of the level of over-staffing identified in 2012 (5,100 jobs).

The financial and employment impact of these measures will be detailed at a later meeting of the Central Works Council, scheduled for October 4.

Kilde: http://hugin.info/143398/R/1729914/578033.pdf

sk931
18-09-2013, 22:02
Er det så kun Air France ansatte der skal stå for skud, eller er det også KLM ansatte som skal væk...

Hilsen Ole

OJB
19-09-2013, 00:36
Er det så kun Air France ansatte der skal stå for skud, eller er det også KLM ansatte som skal væk...

Hilsen Ole

I første omgang er det kun AF ja.

SASDC8
19-09-2013, 08:53
AF har store problemer, og er på mange måter der SAS var for 10 år siden. De har ansatte (flyvende spesielt, men også på bakken) har meget gunstige avtaler for dem, og ditto fyktelig lite økonomisk gunstig for selskapet. CP crew har noen arbeidstidsbestemmeleser og rettigheter som ikke er mulig å gjennomføre i dagens økonomi.

AF må igjennom mange flere runder med kutt før selskapet kan forvente å levere grønne tall, og dette i et av verdens mest streikeglade land...

jb1
19-09-2013, 19:02
De burde gjoere noe med Flying Blue som fortsatt er et daarlig program. Noe forbedrigner er blitt gjort, men det gis for faa poeng for paa mange billetter og uttaksgrensene og saerlig gebyrene for bonusbilletter er haaploese.

krølle
19-09-2013, 21:30
AF har store problemer, og er på mange måter der SAS var for 10 år siden. De har ansatte (flyvende spesielt, men også på bakken) har meget gunstige avtaler for dem, og ditto fyktelig lite økonomisk gunstig for selskapet. CP crew har noen arbeidstidsbestemmeleser og rettigheter som ikke er mulig å gjennomføre i dagens økonomi.

AF må igjennom mange flere runder med kutt før selskapet kan forvente å levere grønne tall, og dette i et av verdens mest streikeglade land...

De 66000 ansatte som der referertes til er det kun "rene" AF eller er det totalt KL/AF

LN-KGL
19-09-2013, 21:49
I Air France KLM sin CSR-rapport for 2012 oppgis antall ansatte til 100 744, dermed må nok 66 000 vise til rene Air France-ansatte.

Chriscross
19-09-2013, 23:43
Noen som vet hva BA og LH har for å sammenligne?

LN-KGL
20-09-2013, 00:28
BA gjennomsnitt 2012: 40 252 ansatte
LH 31.12.2012: 40 662 ansatte

peterfox
20-09-2013, 00:57
KLM har vs. AF alltid hatt en lavere forventning til ASK/AFP og yeild.
KL har hatt smarte ruter (ref. satsing i Norge), stort marked volum-messig, og gode forbindelser. Sammenslåingen mellom AF/KL var vel i stor grad var ressigert av KL i førersetet, AF har tapt andeler og destinasjoner i takt med av-koloniseringen siden leaving Beirut på 70 tallet....

Someone
20-09-2013, 08:08
Sammenslåingen mellom AF/KL var vel i stor grad var ressigert av KL i førersetet, ...

Det der er vel totalt feil og mistenker du nå tror ting? Sammenslåingen var først og fremst AF som kjøpte KL, og på den tiden slet KL mer enn AF

Blackhawk
20-09-2013, 21:19
Ja ut fra det man kunne lese, både på og mellom linjene, samt
fra eksperter - er dette totalt feil. Det var mer eller mindre
AirFrance som "slukte KLM med hud og hår", og de fleste var vel
absolutt ikke klar over hvor alvorlig situasjonen var for det tidligere
stolte flyselskapet KLM.