View Full Version : Ledig plass ved din side
Widerøe lanserer nå et nytt tilbud til de reisende (på avganger med fast seteplassering): Du kan bestille et ledig sete ved din side.
Les mer om det her:
http://www.wideroe.no/optiontown
Imm
Bizflyer
17-09-2013, 21:49
Hmmmmmm
Sto ikke noe om hvor mye dette skal koste. Noen som vet?
Twin Otter
17-09-2013, 21:54
Kommer SAS etter?
KLM 1200
17-09-2013, 21:56
Noen som har erfaringer fra andre selvskap om dette? Jeg trodde at som EBG fikk man softblock i nabosetet? Men det fyngerer vel nesten aldri...
Hmmmmmm
Sto ikke noe om hvor mye dette skal koste. Noen som vet?
På Optiontowns sider ligger det priser fra 3EUR-5EUR for Adria og Cyprus. Kanskje noe i den "ball park" for WF og? Kan vi tippe på en rundt 50-100 kr?
Noen som har erfaringer fra andre selvskap om dette? Jeg trodde at som EBG fikk man softblock i nabosetet? Men det fyngerer vel nesten aldri...
WF har 2+2 seating. Selv ikke SAS blokkerte "midt"-setet på MD80 på 2-seterne in the good ol' business class days.
Bizflyer
17-09-2013, 22:00
På Optiontowns sider ligger det priser fra 3EUR-5EUR for Adria og Cyprus. Kanskje noe i den "ball park" for WF og? Kan vi tippe på en rundt 50-100 kr?
Det hadde det absolutt hvert verd! Er ikke for god plass hvis man er to personer av en viss størrelse ved siden av hverandre på Dæsjene!:up:
Fly med oss
17-09-2013, 22:03
Produktet fremstilles på en ganske humoristisk måte på Optiontowns Empty Seat Option-side, bl.a. denne :lol:
http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/ledig_zps7eca076d.jpg (http://s1092.photobucket.com/user/flymedoss/media/ledig_zps7eca076d.jpg.html)
https://www.optiontown.com/images/home_big_ad/fy_eso_home_en_banner.jpg
Tøft. Veldig tøft.
Ledig nabosete er nok det jeg verdsetter aller mest på korte turer og er hovedmegasuperargumentet mot SAS PLUS.
Kjekt at det tilbys, men synes det er synd leverandøren man benytter ser så "jalla" ut.
For meg (og sikkert en del andre) hadde dette vært mer fristende om det fremstod i WF-drakt, og ikke som en website man lurer på seriøsiteten av. Usability er i mine øyne håpløs, man burde i det minste havnet rett inn på korrekt side uten å måtte velge land, submit, fane osv. osv.
Det som ikke ble nevnt i post#1 var også mulighet for å flexe flytider, mot en liten refusjon, om WF ønsker det.
Dag Viking
17-09-2013, 22:20
Ledig nabosete er nok det jeg verdsetter aller mest på korte turer og er hovedmegasuperargumentet mot SAS PLUS.
Samme her, men for meg er det et argument FOR SAS Plus, siden jeg etter innføringen kun har hatt en passasjer i nabosetet når flyet har vært 100% fullt. Det var definitivt ikke tilfellet på fleksible billetter i 2012, da man som regel fikk en person på 1E selv om det var mange ledige seter i flyet!
Sikter du til ex-business ruter, så er jeg selvsagt helt enig.
Blir spennende å se hvor dyrt dette blir, og om SAS kommer med det samme.
Regner uansett det blir billigere enn et ledig nabosete på MD80-doet.
Kommer SAS etter?
SAS kommer meget snart med samme tilbud til kunder i Plus.
FlightDeck
18-09-2013, 06:40
Ser at Widerøe nå ligger inne med dette hos Optiontown. Synes også det er rart at ikke selskapene tilbyr dette som en del av en bestillingsprosess og via sine egne sider. Optiontown fremstår som det alltid har gjort ganske useriøs - særlig når alle mulige sære selskaper er samlet på én side. Det hadde vært bedre om de hadde laget en egen siden for hvert selskap.
Estonian Air har også tilbudt dette en stund:
http://m.estonian-air.ee/en/travel-information/before-the-flight/services-before-the-flight/empty-seat/
Hei!
Har prøvd dette noen ganger hos Estonian, og har funket hver gang. Har alltid betalt €5 + €3 i fee for dette, og helt klar verdi på 2-setere..
Kim
Chriscross
18-09-2013, 09:10
Perfekt, håper dette kommer i Sas go også.
Dag Viking
18-09-2013, 10:33
Ulempen er vel at man vasker ut fordelene for EBG med softblock. Her risikerer man at en statusløs betaler 3 euro og får ledig nabosete, mens en EBG får en tjukkas i nabosetet. Liten og kortsiktig profitt, men kanskje ikke noe som bidrar til å skape lojalitet.
Ulempen er vel at man vasker ut fordelene for EBG med softblock. Her risikerer man at en statusløs betaler 3 euro og får ledig nabosete, mens en EBG får en tjukkas i nabosetet. Liten og kortsiktig profitt, men kanskje ikke noe som bidrar til å skape lojalitet.
Spot on!
Er det lov å håpe at SAS/Optiontown prioriterer de statusløses midtseter fremfor gullkunders? Jeg har mine tvil, men kaster det ut her i håp om at en SAS-lurker fanger det opp og implementerer det. En fin mulighet for SAS til å hente inn ekstra penger, samt markedsføre en ny EBG-fordel.
Superhai
18-09-2013, 12:16
Spot on!
Er det lov å håpe at SAS/Optiontown prioriterer de statusløses midtseter fremfor gullkunders? Jeg har mine tvil, men kaster det ut her i håp om at en SAS-lurker fanger det opp og implementerer det. En fin mulighet for SAS til å hente inn ekstra penger, samt markedsføre en ny EBG-fordel.
Slik jeg har forstått det så koster det på WF fra NOK 24 og oppover plus optiontownavg. Da antar jeg SK legger seg på det samme.
Når det gjelder seteplassering så vil optiontown-setet ikke taes av noen, med mindre vi trenger det av kommersielle/operasjonelle årsaker. Soft-blokken for statuskunder vil fungere som før, jo høyere verdi man har i innsjekksystemet jo større sjanse for et ledig sete - men f.eks. en EBG kan ikke "ta" et sete av en som har kjøpt ekstra sete. Så ja, det er fortsatt som i dag de med lavest verdi i systemet som ikke vil få et ledig sete.
Noen som har testet ut produktet?
Situasjon: Boarding completed, du sitter med *G status og har ledig midtsete, alternativ på eks CRJ900 har du nødutgangsete og ledig sidesete, mest sannsynlig Softblock, så begynner medpassasjerer og "omrokkere" seg slik at venner blir sittende sammen/flytter seg til det ledige setet ved din side, sier du fra til vedkommende? er jo en situasjon en kan komme borti ofte og det ledige sidesetet er jo en bous.
Jeg har opplevd å ha fått blokkert midtsete og etter avgang (riktignok) så flyttet en kollega av mannen ved midtgangssetet seg til midtsetet. Med meg ved vinduet. Nå var ikke dette en lang tur men jeg ser det vel som ganske vanskelig å få kommunisert på en fin måte at man har "krav" på et ledig sete?
Flight Cancelled
21-04-2014, 18:20
Situasjon: Boarding completed, du sitter med *G status og har ledig midtsete, alternativ på eks CRJ900 har du nødutgangsete og ledig sidesete, mest sannsynlig Softblock, så begynner medpassasjerer og "omrokkere" seg slik at venner blir sittende sammen/flytter seg til det ledige setet ved din side, sier du fra til vedkommende? er jo en situasjon en kan komme borti ofte og det ledige sidesetet er jo en bous.
Sitter jeg ved nødutgang så er dette et sete med ekstra benplass, så om det kommer noen å setter seg der selv om setet hadde softblock, ville ikke jeg gjort noe. Derimot ved vanlig sete, ville jeg nok ha sagt i fra på en pen måte om det var snakk om en lang flyvning. Under 1,5-2 timer, og jeg ville trolig latt det gå. Hadde vedkommende nektet å flyttet på seg etter det, ville jeg latt det gå. Det er som du sier en bonus, og om det er mange andre ledige seter på flyvningen, så syntes jeg at man har rett på å beholde bonusen.
Og er det en betalt block hos wf med ot, ja da sier jeg i fra uansett. Betaler ikke penger for at noen skal ta setet... ;)
GinTonic
21-04-2014, 18:41
Minner meg om en morsom flight: På OSL-DUB med SK (før Plus) var det en rad med Eco.Extra og 4 pax som av en eller annen grunn ble sittende tre på 2ABC og en på 2F. Istedenfor for å flytte seg slik at alle fikk ledig midtsete, satte høna i 2F seg på 2E slik at hun fikk hele raden for seg selv. Jeg satt i biz på rad 1 (med 1ABCDEF til disp) og fikk virkelig killing looks fra de tres amigos på 2ABC :colgate:
Jeg har opplevd å ha fått blokkert midtsete og etter avgang (riktignok) så flyttet en kollega av mannen ved midtgangssetet seg til midtsetet. Med meg ved vinduet. Nå var ikke dette en lang tur men jeg ser det vel som ganske vanskelig å få kommunisert på en fin måte at man har "krav" på et ledig sete?
Ser problemet. Der bør kabinbesetningen ta affære, ikke du. De bør vite hvem som har betalt for ledig sete ved siden, og følge med at ingen setter seg der. Man burde kanskje hatt noe å legge i setet som det sto "reservert" eller noe lignende på.
For halvannen uke siden reiste jeg fra Brussel til Købehavn. Jeg var siste mann om bord og skulle sitte på 7d. Der satt det noen. Men 8a var ledig, så jeg satt meg der. Etter ca 40 minutters flyvning hadde mange fått kaffe. Men ikke jeg og min sidemann. Vi fikk hver vår tomme pappkrus, med beskjed at kaffe kommer senere. Han svarte da høflig "Jeg er Pandion kunde". Ja det vet jeg, svarer damen. OJ, sier jeg til han, "du skulle sikkert ha ledig sete ved din side som Pandion kunde du da" og forklarte hvorfor jeg satt meg der. Han svarer så at han merker svært lite til det å være Pandion kunde, annet enn når det er kanselleringer eller forsinkelser. Ledig sete ved siden bør være noe de ALLTID får. Synes jeg. Og kaffe tidlig.
(fant ikke denne tråden før jeg postet den i SAS-optiontown-tråden..men her er ihvertfall en morsom erfaring fra Widerøe fredag før påske)
Burde kanskje lage en egen Optiontown-tråd med WF... men her er ihvertfall en erfaring ifra idag:
Fikk sjekket ut Widerøe i samarbeid med Optiontown på dagens WF 906, KRS-TRD. Empty seat option synes jeg er et godt produkt til €5, så jeg hadde en bestilling inne.
Var inne på Expertflyer.com igår morges hvor det stod at var 0 ledige seter. Overraskelsen var derfor stor da jeg noen timer senere fikk mail fra Optiontown med bekreftelse på ledig sete ved siden av.
I dag tidlig var det ikke mulig å kjøpe billett på flighten, så jeg var spent på om det ville funke. Det kan jo virke rart om de blokkerer setet for en passasjer som er villig til å betale fullpris, og isteden ta €5 for å blokkere det…
Ved innsjekk spurte jeg damen om hun fikk opp seteblokkeringen, og det gjorde hun. Hun stusset også over at jeg hadde fått blokkert setet da flighten var overbooket. Jeg viste mailen med bekreftelse på dette som var helt nytt for henne, så hun ble oppriktig nyskjerrig og gjorde masse research. Ringte til Oslo og spurte folk der, men ingen kunne svare på hvordan det kunne ha seg.
Ved gate ble jeg ropt opp og spurt vennlig om jeg var villig til å gi fra meg seteblokkaden mot å få tilbake pengene. Selvsagt var jeg det, med tanke på at noen da evt måtte stå igjen, fredag før påske. Det viste seg allikevel at èn passasjer ikke møtte opp og jeg sitter alene på en 2-seter som eneste i flyet. Frokost blir også servert. Var det verdt €5? I aller høyste grad!!
Meget bra innstilling av WF og damen i skranken, som heller ville finne ut av det enn å avfeie det hele!!
AirbusTrond
22-04-2014, 12:30
Vanlig høflighet burde jo tilsi at vedkommende spurte om det var greit først, uansett om det var blokkert som følge av "krav" eller om setene var tildelt slik ut fra tilfeldige forhold.
(Litt OT så observerte jeg følgende fra Cape Town til Frankfurt. En fyr hadde tre seter for seg selv ganske lenge etter avgang. Så kom en flyvertinne ganske bestemt bort til han og sa at det kom to stykker og skulle sitte ved siden av ham. Dette var pga feil på deres videoskjermer. Må si at jeg hadde blitt ganske brysk hvis jeg først hadde pustet lettet ut, forberedt meg og sett fram til tre seter alene i 10 timer midt på natten, og så skulle disse setene bli okkupert av to bråkete italienske pensjonister... men det finnes vel ingen bønn annet enn å akseptere det?)