PDA

View Full Version : Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle


Trety
16-04-2006, 23:26
Fra Flight International (http://www.flightglobal.com/Articles/2006/02/17/Navigation/177/205137/Boeing's+747-8+vs+A380+A+titanic+tussle.html)

Denne er artig lesning. Boeing hevder at 748 er mer effektiv, Airbus det stikk motsatte. Ikke helt ulikt 787 vs. A350 diskusjonene, bortsatt fra at rollene er byttet om.

Men én ting gir jeg Airbus rett i: Det er artig å se Boeing, som var veldig lite optimistiske mtp. større maskiner enn 744, nå velger å lage en større utgave av den gamle damen. :)

EB
17-04-2006, 08:35
747-8 er jo beviset på at Boeing tok feil...;)

LN-GBM
17-04-2006, 14:07
...mens A350 er bevis på det motsatte. Bare i mindre skala.

EB
17-04-2006, 14:15
Men nå sier vel Airbus at de fortsatt arbeider med designen på A350... Vil det si at f.eks Finnair får en maskin de ikke har bestilt? For de har vel bestilt etter hva som var "virkelighet" på bestillingstidspunktet...

Trety
17-04-2006, 16:49
Originally posted by LN-GBM
...mens A350 er bevis på det motsatte. Bare i mindre skala.

Helt klart, men jeg oppfattet rent personlig ikke Airbus som like bastante som Boeing var.
Dessuten har Airbus en forholdsvis moderne konstruksjon å bygge videre på, så jeg venter spent på fortsettelsen av A350-utviklingen.

EB
17-04-2006, 17:03
Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...;)

Trety
17-04-2006, 17:09
Originally posted by EB
Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...;)

...og mye vakrere! ;)

LN-MOW
17-04-2006, 17:20
Skal man doemme etter de potensielle A350-kundenes reaksjon, har nok Airbus feilvurdert kundebasen noe ... de er ikke fornoeys med 'A330+' .....

EB
17-04-2006, 17:24
Men Finnair virker da rimelig stolte over bestillingen...

Trety
17-04-2006, 20:52
Originally posted by LN-MOW


Skal man doemme etter de potensielle A350-kundenes reaksjon, har nok Airbus feilvurdert kundebasen noe ... de er ikke fornoeys med 'A330+' .....



Litt tidlig å si ennå, men 747-800 har per i dag heller ikke mer enn noen skarve frakter-bestillinger fra to selskaper, så man kan jo stille det spørsmålet andre veien også. Men hverken A350 eller B748 for den saks skyld er ferdig utviklet ennå. ;)

GFL
17-04-2006, 20:58
Originally posted by EB


Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...;)


Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...

LN-KOG
17-04-2006, 21:27
Originally posted by GFL
Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...

Alt er ikke bare fart...

EB
17-04-2006, 21:41
Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...

plane-spotter
19-04-2006, 00:13
Jeg er meget spent på dette. 748 er mye finere i alle fall :)

Veit ikke om dette er riktig, men med en 748 er det maksimum utnyttelse av et ganske gammelt design. Regner med at A380 har potensiale til å oppgraderes like mye som det 747 har blitt gjort. sånnsett er vel Airbus A380 et bedre valg ????

brendas
21-04-2006, 01:34
Originally posted by EB

747-8 er jo beviset på at Boeing tok feil...;)

Feil. Boeing har aldri hevdet at det ikke er et marked for fly for 400+pax, de har bare hevdet at markedet for mindre fly vil være større, og at det ikke vil være et stort nok marked for å investere i en direkte konkurrent til A380.

Med 748 utnytter de skroget optimalt, og de får da en svært god konkurrent til A380 med en langt mindre investering, samtidig som 748 blir mer attraktiv i forhold til 77W (i dag er spranget mellom 77W og 744 ikke spesielt stort.)

brendas
21-04-2006, 01:38
Originally posted by plane-spotter
Regner med at A380 har potensiale til å oppgraderes like mye som det 747 har blitt gjort. sånnsett er vel Airbus A380 et bedre valg ????

Bedre valg, tja, om Airbus sine fremtidsutsikter stemmer, så er det mulig at det blir et bedre valg. A388 blir neppe noen enorm suksess, er heller en mulig A389 som vil bli det. Er bare å se på vektforholdene mellom 748 og A388, der den første tar ca femten tonn mindre payload, samtidig som den har 70 tonn mindre vekt å bære på. Dersom det blir et marked for et fly som tar 650+ pax, vil A380'n være det eneste valget. Men, som sagt i forrige post, det ville ikke være lønnsomt å investere 15+mrd dollar for Boeing, markedet for så store fly er bare ikke stort nok.

Trety
21-04-2006, 11:41
Originally posted by brendas
Er bare å se på vektforholdene mellom 748 og A388, der den første tar ca femten tonn mindre payload, samtidig som den har 70 tonn mindre vekt å bære på. .

Nå er det litt diskusjon ute å går med disse tallene på hvilken maskin som blir mest økonomisk å operere. Ikke uventet er Airbus ganske uenige i Boeings konklusjoner:

Airbus’s Carcaillet says the huge cost advantages Boeing claims for the 747-8F are again due to “gross exaggeration” of the A380’s fuel burn and weight – the latter to the tune of 13t. “The reality is that the A380F’s cost per tonne is comparable to that of the 747-8 on short ranges,” he says, adding that “comparisons at short range ignore the unique non-stop range of the A380F”. He says that on long-range flights with maximum structural payload, the A380F’s cost per tonne is 15% lower.

brendas
21-04-2006, 14:57
Originally posted by EB
Men nå sier vel Airbus at de fortsatt arbeider med designen på A350... Vil det si at f.eks Finnair får en maskin de ikke har bestilt? For de har vel bestilt etter hva som var "virkelighet" på bestillingstidspunktet...

Dette er heller tilfellet for Air Europe, da A350'n gjennomgikk fire store endringer i løpet av våren 2005, de får mildt sagt et ganske annet produkt enn de først gikk for (90% nytt, i steden for en lettere modifisert A330.)
A350, slik den var da Finnair bestilte den, har ikke forandret seg, og vil neppe gjøre det, nevneverdig, da endringene som Airbus gjør nå er det jeg vil kalle mindre modifikasjoner.
De hevder selv at de ikke er klare til å låse designet pga overgangen til en A380'ish cockpit, med de nødvendige modifikasjonene til neseseksjonen dette førte med seg. Med mindre noe merkelig skulle skje, vil A350'n forbli slik den er i dag, det er neppe mer enn mindre tilpasninger som gjenstår.
En maskin vil alltid være i forandring, i større eller mindre grad, fram til prototypene går mot slutten av testingen.

GFL
21-04-2006, 15:14
Originally posted by LN-KOG


Originally posted by GFL
Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...

Alt er ikke bare fart...


Så sant, så sant. Derfor var det bare ET eksempel. EB er jo så opphengt av at Boeing-flyene har så gamelt design.


Originally posted by EB


Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...


Komfort kan du alltids betale mer for. Men komforten i en 777 slår enn A330, siden kabinen er bredere og høyere. At han har flydd slitne 747'er, er vel neppe Boeing sin skyld?

brendas
21-04-2006, 15:31
Originally posted by Trety
Nå er det litt diskusjon ute å går med disse tallene på hvilken maskin som blir mest økonomisk å operere. Ikke uventet er Airbus ganske uenige i Boeings konklusjoner:

Airbus’s Carcaillet says the huge cost advantages Boeing claims for the 747-8F are again due to “gross exaggeration” of the A380’s fuel burn and weight – the latter to the tune of 13t. “The reality is that the A380F’s cost per tonne is comparable to that of the 747-8 on short ranges,” he says, adding that “comparisons at short range ignore the unique non-stop range of the A380F”. He says that on long-range flights with maximum structural payload, the A380F’s cost per tonne is 15% lower.

Jeg skrev om vekt med god grunn, nettopp fordi økt vekt medfører økt drivstofforbruk. En A380F trenger noen titalls tonn ekstra med fuel for å fly enn litt høyere load samme distanse som en 748F.

Tallene som Boeing og Airbus oppgir må vi ta med en klype salt. Tallene Airbus oppgir inkluderer centertanken på ca 45000 liter, som er optional, og såvidt jeg vet har hverken FedEx, UPS eller Emirates valgt denne. Mao er det ingen som har sett på det som løønsomt å fly ca 90*tonn frakt 8300nm (som A380F kan med sentertanken og max fuel,) og Airbus sitt argument om å fly nonstop (altså utenom feks ANC) har dermed fint lite å si. Dessuten, en centertank vil bare føre til at operatøren må ta av payload om de vil ha mer fuel (grunnet MTOW,) og det er ikke spesielt ønskelig i mange tilfeller.

*korrigert fra 110tonn til 90tonn

Trety
21-04-2006, 15:47
Originally posted by GFL
At han har flydd slitne 747'er, er vel neppe Boeing sin skyld?

Jo på en måte i og med at Boeing har bygde den. :D

GFL
21-04-2006, 15:58
Originally posted by Trety


Originally posted by GFL
At han har flydd slitne 747'er, er vel neppe Boeing sin skyld?

Jo på en måte i og med at Boeing har bygde den. :D


:lol

dc-8-63
21-04-2006, 22:10
Originally posted by EB


Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...

jeg maa si at her spoer jeg EB ... hva i huleste han mener....siste slitne 747 jeg floey inn til Seattle var BA's 747-100 vaaren 2001....og paa Club Class hadde jeg det "takk bare utmerket jeg!!" det var i hvertfall ikke noe i veien med komforten....det eneste en merket at dette var en gammel maskin, var luften ombord.....og det har med naar maskinen er bygget...ikke med naar skroget ble tegnet.....AF sine 747-400 (de som ble levert i 2004) har like god luft og komfort ombord som de A330 AF ogsaa fikk i 2004 (som igjen er bedre enn AF's A340 som er av en tidligere generasjon)

Som passasjer betyr ikke hastigheten veldig mye, men ruteplanleggerne i AF setter stor pris paa at baade 747-400 og 777-2/300 klarer mange av AF's destinasjoner tur/retur innenfor 24 timer med turn around i begge ender.....hvor A340 ikke klarer det samme... en klar medvirkende aarsak til at AF fortsatt kjoeper 777, mens de ikke handler A340....

SQ 777
21-04-2006, 22:46
Meget interessent DC 8-63. Var i IAH Skjærtorsdag til 2. påskedag ded AF's HERLGE splitter nye 777-300ER.
Den drar fra CDG hver morgen kl. 10.20, og er tilbake neste morgen kl. 08.45. Dvs en kan sende samme maskin tilbake igjen innen 24 timer !!:up: