PDA

View Full Version : BKK-DOH-OSL QR Dreamliner


cliean
02-09-2013, 10:33
Aller første TR så bær over med meg. Skjønte ikke dette med bilder heller...

Når Qatar annonserte at de skulle starte opp med Dreamliner på Oslo passet det godt å benytte dem når vi skulle til Thailand i ferien. Billetter ble booket med retur den 1. September. For ordens skyld er bildene tatt med iPhone, da kameraet mitt gikk tomt for strøm på BKK og urutinert som jeg er lå laderen godt pakket ned i innsjekket baggasje.

BKK-DOH

Flight: QR611
Klasse: Business
STD/ATD: 02:10/02:15
Sete: 3A og 3B
Maskin: B77W

Denne flyvningen hadde vel egentlig ikke trengt å være med, da det er ytterst lite jeg har å fortelle om den. Som avgangstiden tilsier var dette en ekstremt red eye flight.

Innsjekk gikk ganske tregt denne kvelden på BKK. Vet ikke hva det var, men virket som de hadde litt datatrøbbel eller noe. Etter 20 minutter i kø kom vi frem, fikk boardingkort, fast lane invitasjon og lounge invitasjon. Smertefritt gjennom både sikkerhetskontroll og immigration.

Besøket i loungen ble relativt kort da innsjekk tok såpass lang tid, og undertegnede hadde tatt på seg nye sko som gjorde gåturen ekstra lang med tanke på gnagsår.
Når de i tilegg har det blinkende ”Final Call” er det vel egentlig bare å få rævva i gir og komme seg av gårde.

Boardingen gikk smertefritt, null kø noe sted, og etter et par minutter ble det annonsert ”All coustumers onboard”

Purser kom rundt og hilste samt takket for at vi hadde valgt Qatar airways. Pre depature drink ble utdelt, og min Lemon Mint kom straks på bordet. Vi takset ut, og det er vel det jeg husker før jeg våkner igjen 15 minutter før landing. Landet hele 45 minutter før tidtabell, så her skulle ventetiden bli lang nok.

Så var det å busses Qatar rundt som vanlig er i Doha, før vi endelig var fremme på Premium Terminal, hvor vi skulle slå i hjel 3 timer.

Oppholdet ble brukt til å røyke, drikke kaffe, spise frokost(siden jeg gikk glipp av den på vei til Doha)

DOH-OSL

Flight: QR953
Klasse: Business
STD/ATD: 08:05/08:15
Sete: 1E og 1F
Maskin: B787-8

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653677114/

45 minutter før oppsatt avgangstid begynte Boarding og blinke mot oss. Det ble da en siste røyk, og toalett besøk før vi gikk ned til gaten. Inn i buss og kjøre en liten tur bort til maskinen som sto og ventet. Denne gangen ble det ikke lange kjøreturen heldigvis.

Når man kommer om bord i denne maskinen blir man litt satt ut av hvor åpent alt er. Flyet ser ut som om det er en Mock Up satt opp av Boeing til showoff. Ved dør nummer to er det fri sikt mellom dørene, høyt under taket og bare rett og slett romslig. Fantastisk følelse.

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650439871/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650439905/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650440229/

Vel i setet kommer straks vertinnen bort og spør om hva man vil ha å drikke. Velger også denne gangen Lemon Mint, som er Qatars signaturdrink. Amenity Kit, teppe og hodetelefoner ligger klare i setet. Når drinken er ankommet, kommer purser, og introduserer seg selv, forteller om flytiden til Oslo, samt hvordan setet fungerer og at hennes kollega straks kommer og tar frokostbestillingen.

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650440837/

Så pusher vi ut fra parkeringen, og taxer et godt stykke ut til rullebanen, hvor vi kommer oss i luften rett før 08:40

Vet ikke om det bare var noe jeg innbilte meg, men jeg syntes det virket som vi bruke veldig mye rullebane for å komme oss i luften. Jeg følte faktisk at 777 vi fløy fra BKK brukte mye kortere bane for å ta av.

Etter takeoff begynte serveringen ganske snart med Bringebær smoothie, etterfulgt av Frisk frukt med creme fraishe, og omelett med spinat og kyllingpølse.

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653675526/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653675520/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653676252/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650442363/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650442263/


Så var det endelig tid for å sjekke ut hva dette underholdningsstystemet kunne tilby. Innholdet var det samme som på 777, men må jo si at det er mye bedre med touch fjernkontroll enn å skulle styre ”musa” med pilene på det andre systemet. Deretter ble det tid til en liten liten tur på toalettet før man innså at men nok trengte en liten time til med søvn før man kom til Oslo.

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650441285/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653675752/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653675026/

Etter to timer med søvn var det klart for Indulgence. Her ble det valgt en kyllingsalat som jeg vil si smakte helt utrolig.

http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653676040/
http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9650441915/

Så var det bare å gjøre seg klar for landing i Oslo, med et kjapt toalettbesøk, tannpuss og flytte seg over til 1A som var ledig.

Ved landing kunne vi se alle som sto oppstilt langs øste rullebane for å se på når QR953 for første gang landet på OSL med en 787-8

For å oppsummere litt, så vil jeg si at Qatar har et enormt godt produkt på C. For min del er det hvertfall første gang med pysjamas på et fly. Det er den lille ekstra touchen som gjør at de overgår mange andre selskaper. Alt går rolig for seg, ingen vertinner som virker stresset. De virker rett og slett super proffe og sikre i det de holder på med. Absolutt ikke siste gang jeg flyr med QR.
Når det kommer til Dreamlineren må jeg vel si at flyet er oppskrytt. Jo da, det er super flott og se på og interiøret er kjempe lekkert (hvertfall hos QR) Men jeg føler meg like dehydret, sliten og jetlagged etter en flyvning med Dreamlineren som med en 777 eller 340.

LN-FHU
02-09-2013, 10:36
Jeg ser bare røde kryss og ingen bilder..... :-(

Discus
02-09-2013, 20:11
Flott rapport.

Vedr. bilder - velg "BBCode" i Flicker og lim den inn så kommer bildene i rapporten slik

https://farm4.staticflickr.com/3744/9653677114_e9901d139a.jpg (http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653677114/)
IMG_0824 (http://www.flickr.com/photos/101167235@N04/9653677114/) by cliean1 (http://www.flickr.com/people/101167235@N04/), on Flickr

Hpkris
02-09-2013, 21:20
Fin rapport og flotte bilder :) Må si meg enig i at 787' er oppskrytt, og i monkeyclass så er 777'n til QR bedre :D

Dag Viking
02-09-2013, 21:22
Overraskende at Qatar flyr 737 mellom BKK og DOH.

The Ticketor
02-09-2013, 21:41
Vi har ingen 737ere, så det var nok en skrivefeil. Det var nok en 777, som det pleier.

cliean
03-09-2013, 14:10
Vi har ingen 737ere, så det var nok en skrivefeil. Det var nok en 777, som det pleier.

Yes. 77W skal det være!
Ææææ, edit knappen er borte :-(

SudCaravelle
03-09-2013, 14:51
Yes. 77W skal det være!
Ææææ, edit knappen er borte :-(

Ja pass deg her.. :headbang

Peppep
03-09-2013, 15:50
Takk for en fin første rapport. Hadde gjerne sett litt bilder fra bakken (f.eks. loungen), ellers var det veldig bra. Og en imponerende rask rapport fra QRs 787. :)

Yes. 77W skal det være!
Ææææ, edit knappen er borte :-(
Jepp, voksne mennesker skal ikke kunne redigere egne innlegg mer enn en dag, kjempelogisk...