PDA

View Full Version : Tips til emne for masteroppgave i Airport Development and Management?

Flybird
26-08-2013, 09:37
Heisann!

Jeg er for tiden i gang med siste året av en mastergrad i Airport Development and Management ved Florida Institute of Technology. Det betyr også at masteroppgave skal skrives og emne må bestemmes; Så fort som mulig. Jeg har allerede fundert litt på følgende emner, men har ikke funnet noe som jeg føler jeg kan bygge videre på.

- SCAT-1s påvirkning av regulariteten på kortbanenettet i Norge. (Etter en telefonsamtale med Widerøe i dag fikk jeg vite at det ville bli vanskelig å finne noen signifikant forbedring her før testperioden var over)
- Ombordstigningsstrategier (Utforske litt hvordan man kan effektivisere ombordstigningsprosessen)
- Sammenligne "forecasts" av flybevegelser og passasjerer fra tidligere masterplaner med faktiske data.
- Kikke nærmere på punktlighet, regularitet og pålitelighet, og hvordan flyselskaper rapporterer dette til deres fordel.
- Hvorvidt gratis trådløst internett påvirker de reisendes valg av flyplass.

Spørsmålet mitt er derfor: Er det noen der ute som har noen gode ideer til en problemstilling eller et emne til en masteroppgave som er direkte eller indirekte relatert til Airport Development and Management?

På forhånd takk:)

BSSW
26-08-2013, 10:31
Heisann!

Jeg er for tiden i gang med siste året av en mastergrad i Airport Development and Management ved Florida Institute of Technology. Det betyr også at masteroppgave skal skrives og emne må bestemmes; Så fort som mulig. Jeg har allerede fundert litt på følgende emner, men har ikke funnet noe som jeg føler jeg kan bygge videre på.

- SCAT-1s påvirkning av regulariteten på kortbanenettet i Norge. (Etter en telefonsamtale med Widerøe i dag fikk jeg vite at det ville bli vanskelig å finne noen signifikant forbedring her før testperioden var over)
- Ombordstigningsstrategier (Utforske litt hvordan man kan effektivisere ombordstigningsprosessen)
- Sammenligne "forecasts" av flybevegelser og passasjerer fra tidligere masterplaner med faktiske data.
- Kikke nærmere på punktlighet, regularitet og pålitelighet, og hvordan flyselskaper rapporterer dette til deres fordel.
- Hvorvidt gratis trådløst internett påvirker de reisendes valg av flyplass.

Spørsmålet mitt er derfor: Er det noen der ute som har noen gode ideer til en problemstilling eller et emne til en masteroppgave som er direkte eller indirekte relatert til Airport Development and Management?

På forhånd takk:)
Det som slår meg som mest interessant er det med "forecasts".
Interessante delemner er, for meg, flytypers påvirkning, infrastruktur m.t.p. frakt til og fra flyplass og med hvordan flyplassen blir bygd/bygd ut, fleksibilitet i bruken av terminal.

Trådløst internett og dets påvirkning av flyplassvalg virker, for meg, som et populærvinklet emne utad. Og kanskje ikke noe som vil være et like "populært" innad i miljøet.

Det hadde vært interessant å vite er hvordan flyselskaper rapporterer punktlighet, men er det nok materiale der til å lage en masteroppgave på?

Ombordstigning er vel det vanskeligste emnet. Det er jo litt forskjellige metoder ute og går, med varierende suksess. Det varierer med utførelsen fra ansatte, og hvordan pax oppfører seg. Om det er forsinkelser eller om det er god tid. Og psykologi er ikke akkurat et ubetydelig emne i denne sammenheng.

Det som kan være interessant er hvordan det er å drifte en stor flyplass i forhold til en liten flyplass.

Håper det er noe her du kan bruke på en eller annen måte :)

Superhai
26-08-2013, 19:11
Ombordsstigningsstrategier er relatert til lokal infrastruktur på flyplassen, "passasjerkultur/tradisjoner" og noe psykologi, men jeg tror du kan få et problem å avgrense dette til en spesifikk problemstilling som blir stort nok for en masteroppgave uten å knytte til alt for mange fagområder.
Rapportering av punktlighet er standarisert, men om det er i et perspektiv for flyplassdrift så kan det jo knyttes til punktet om forecasts. Til forecasts kan også ta med erfaringer om Airport Collaborative Decision Making som er buzzwordet i europeisk flyplassdrift de siste årene.
Trådløst internett blir kanskje litt for spisset om passasjervalg av flyplasser, men konsekvenser av ulike sekundære fasiliteter kan nok være interessant nok. På samme måter hva slags valg flyselskapene selv gjør som følge av primære og sekundære fasiliteter på en lufthavn.

LN-KEH
27-08-2013, 19:27
Hei,

Hva med å se på betydningen av butikkdrift for lønnsomheten til en flyplass, optimering av utvalg av butikker og spisesteder for å tjene penger og gi passasjerene en god opplevelse?

Hva er viktig for at passasjerene får en positiv opplevelse av flyplassen?

Hvem velger å fly med low-cost kontra tradisjonelle flyselskaper?

MVH
Knut Erik

arnstein
27-08-2013, 21:13
Jeg ser for meg at det kunne vært interessant å undersøke hva reisende ønsker å ha av tilgjengelige tjenester på flyplassen. Tenker da på ting som ikke er absolutt nødvendig, men mere add-ons og nice-to. Gjerne analysert for ulike typer reisende leisure og business, frequent og non-frequent.

Tror det kan være verdifullt for både flyplassene og flyselskapene å vite hva passasjerene setter pris på og hva de ikke bryr seg om.

Post gjerne hva du velger og om mulig også selve oppgaven etterhvert. Alltid spennende å lese hva drifitge studenter kommer frem til om ulike bransjer.

Lykke til!

gustavf
27-08-2013, 21:51

Det er sikkert vanskelig å finne data for dette, men dersom du skriver en siik oppgave er det godt mulig at du ender opp med en oppgave som leses grundig og brukes i forbindelse med avgjørelser senere. Tenker du på mulig jobb senere, er jo også innflygingssystemer noe det er firmaer som driver med i Norge.

Superhai
27-08-2013, 22:02
En annen tanke; jeg tror ikke det er noen som har stipender til slike oppgaver, men det går an å kontakte flyplasser eller relevante firmaer om de er villig til å stille opp ressurser mot at du gjør en oppgave de har interesse av.

TOS
27-08-2013, 22:06
Hei,

Hva med å se på betydningen av butikkdrift for lønnsomheten til en flyplass, optimering av utvalg av butikker og spisesteder for å tjene penger og gi passasjerene en god opplevelse?

Hva er viktig for at passasjerene får en positiv opplevelse av flyplassen?

Hvem velger å fly med low-cost kontra tradisjonelle flyselskaper?

Jeg henger meg på -KEH her. Noe som diskuteres mye i lufthavnkretser er forholdet mellom non-aeronautical og aeronautical revenues, og all den tid den førstnevte posten kan være så høy som 60-75% av inntektene til en lufthavn så er problemstillingen meget relevant og aktuell.

Nå vet jeg ikke hvor mye økonomi du har i fagkretsen, men helt sentralt her er komplementariteten mellom disse to elementene (uten aktiviteter på aeronatical-siden så genereres fint lite inntekter på aktiviteter knyttet til non-aeronautical). Dette krever lite tenkning rundt prisstrukturene/kontraktene mot "kundene" til lufthavnen (her tenker jeg ikke på passasjerene), og det kan f.eks. totalt sett være lønnsomt å subsidiere en type kunder for å generere mer overskudd hos andre (som man igjen henter ut ved hjelp av kontraktene med flyplassens "kunder").

I tillegg kan kanskje konkurranseforholdene mellom ulike flyplasser være av interesse. Konsulentselskapet Copenhagen Economics ga ut en rapport som heter Airport Competition in Europe i 2012, som kanskje kan gi noe innsikt (det er riktignok ikke alle som er helt enige i vurderingene som de har gjort i forhold til konkurransesituasjonen, men det får man evt ha i bakhodet).

Flybird
28-08-2013, 02:49
Tusen takk for innspill alle sammen :) Her var det mange interessante forslag og tilbakemeldinger!

Godt poeng i at det vil involvere en del psykologi for å studere ombordstigningsstrategier og således være en utfordring.

Betydningen av butikkdrift for lønnsomheten til en flyplass er absolutt noe jeg kan kikke nærmere på! Her vil jeg også tro det er litt forskjell fra land til land. Norge har jo en fordel her siden vi ikke er medlem av EU og således kan livnære oss på taxfreesalg. Og når vi først er inne på inntekt så vet jeg også at inntekter fra parkering og leiebilselskaper er av stor viktighet for flyplasser i USA. Disse kan alene stå for to tredeler av flyplassens samlede inntekter. Det vil jeg tro ikke er tilfellet med OSL grunnet den høye andeler som reiser til/fra flyplassen med kollektivtransport.

Jeg tenkte også det kunne vært interessant å se på de utfordringene som knyttes til å oppgradere en flyplass til å ta imot A380. Blant annet med tanke på den finansielle siden og om det er verdt investeringen.

Huh, mye å velge mellom!

Skal gi beskjed så snart jeg har landet på et tema og fått det godkjent av min veileder:)

Flybird
16-09-2013, 23:52
Post gjerne hva du velger og om mulig også selve oppgaven etterhvert. Alltid spennende å lese hva drifitge studenter kommer frem til om ulike bransjer.
Da endte jeg opp med: Identifisering av spesifikke trekk ved karriereutviklingen til dagens flyplassjefer i Norge og hvordan de henger sammen med deres tilfredshet av karrierevalg.

Oppgaven vil være ferdig i mai 2014 om alt går etter planen!

Flybird
21-08-2014, 22:35

Da har skolen endelig gjort oppgaven tilgjengelig på nettet og kan lastes ned her (https://repository.lib.fit.edu/handle/11141/266). Et kort sammendrag av funnene følger:

The purpose of this study was to identify factors that influence a person to choose airport manager as a professional career and how these factors relate to the level of satisfaction the person experiences with this career choice. By using a correlational methodology with an explanatory design, this study examined the influence of early aviation interests, demographics, health factors, formal education, and other aviation experiences on Norwegian airport managers’ career choice and its relationship to their level of career satisfaction. A sample of N = 39 airport managers at Norwegian commercial service airports were surveyed. To assess the relationship, a multiple regression analysis was conducted. The result showed that by knowing a person’s early aviation interests, age, gender, family/friends’ influence, years of schooling, formal education, and airport size, one has 50% of the information needed to perfectly predict that person’s satisfaction in the airport manager profession. Moreover, it was found that females had a significantly higher career satisfaction score than their male counterparts. In addition, managers at large airports had a mean career satisfaction score that was significantly higher than the overall grand mean of all 39 airport managers working at the four types of airports.

Discus
21-08-2014, 22:56
Da har skolen endelig gjort oppgaven tilgjengelig på nettet og kan lastes ned her (https://repository.lib.fit.edu/handle/11141/266). Et kort sammendrag av funnene følger:
Takk for at du deler det ferdige resultatet :up:

LN-MOW
21-08-2014, 23:12
Du verden ... artig å se noe som omtrent omhandler en selv. Men siden jeg var stasjonssjef på stor amerikansk flyplass, så teller jeg vel ikke. Men min tilfredshetsgrad over å ha hatt jobben er høy, ja ... Skal lese igjennom denne i kveld. :lol: