PDA

View Full Version : Hvem er sykest?

EB
28-09-2004, 16:20
Dagbladet spør helt enkelt og helt riktig:

Hvem er sykest? Flygeledere som kanskje må flytte om fire år? Eller Hartvik (9 år) som ikke rakk et viktig legebesøk i USA???

Herlig når media setter ting i det rette perspektiv!!!

GF1
28-09-2004, 16:27
Bra, EB! - og bra, Dagbladet! :D

DY
28-09-2004, 16:35
Men flygelederne er forbannet:
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article284215.ece

Stakker - hadde man virkelig trodd på folkets støtte etter dette??

Ser forøvrig at de nå har ca 25% drift av Oslo lufthavn, og at de få flygelederne som er på jobb sitter 2 og 2 sammen....

Bra Dagbladet!

Trety
28-09-2004, 16:46
Originally posted by DY
Men flygelederne er forbannet:
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article284215.ece

"Ifølge Heggelund er det særlig førstesideoppslaget i tirsdagens utgave av Dagbladet som har vakt reaksjoner. Overskriften «hvem er sykest» sammen med et bilde av niårige Hartvik som ikke rakk et viktig legebesøk i USA, synes ikke flygelederne på Røyken noe særlig om.

- Det var ikke akkurat det folk trengte å se da de var på vei til jobb i morgentimene, framholder Heggelund.

Flygelederen forsikrer at de ansatte ved kontrollsentralen på Røyken føler med de mange tusen passasjerene som ble rammet av mandagens aksjon.

- Alle er kjempetrist for at det rammer stakkars mennesker på Gardermoen, men vi har hele tida forholdt oss til regelverket som sier at folk ikke skal jobbe når de ikke føler seg i stand til det, fortsetter Heggelund. "

Dette kan vel kalles a shitload of crap fra flygeledernes side. Det var ikke dette folk trengte å se - hvem er folk? Flygelederne som får se konsekvensene av sine handlinger eller de som mister absolutt all sympati...?
Dette ser for meg ut som en regelrett maktdemonstrasjon som bør få alvorlige konsekvenser for de involverte. Hvis Røykens flygeledere er så mentalt "svake" (fant ikke et bedre ord, men innser at det kan tolkes uheldig) og ikke minst ustabile mtp. arbeidsaksjoner at alt går på skeis av dette, er det kanskje greit å legge hele greia til Sola. Skulle gjerne like å høre hva flygelederne selv som frekventerer forumet her mener.

EB
28-09-2004, 17:14
Neimen stakkars flygeledere...måtte de tenke på andre på vei til jobben... Ja forandring fryder!!!!

GF1
28-09-2004, 17:42
Originally posted by DY
de få flygelederne som er på jobb sitter 2 og 2 sammen....

Godt å ha en hånd å holde i, stakkar...

The Ticketor
28-09-2004, 17:44
Denne Heggelund må være en "agent provocateur", for ingen som vil ha sympati for flygelederne i denne saken ville vel ha sagt noe så dumt?

BEF
28-09-2004, 22:34
Hvem sa noe om fortsatt sympati for de egoistiske folka der? :D

EB
28-09-2004, 22:35
Sympatien flommer nok over fra Heismontørene...

LN-SSL
28-09-2004, 23:12
Er Dagbla' blitt Frp's partiavis nå? Frp er også eksperter i å sette grupper opp mot hverandre. Med en slik forside er det vel innlysende at alle og enhver har sympati med 9-åringen.....

Falcon
28-09-2004, 23:14
Originally posted by LN-SSL

Er Dagbla' blitt Frp's partiavis nå? Frp er også eksperter i å sette grupper opp mot hverandre. Med en slik forside er det vel innlysende at alle og enhver har sympati med 9-åringen.....

Ja, selv om jeg på sett og vis liker budskapet, er dette antagelig en av de aller dårligste tabloid-forsidene på svært lenge...

GFL
28-09-2004, 23:34
Hvis det kommer inn en flygeleder som jobber på Røyken innom her, å leser endel av det som står her, lurer om han(eller hun) får lyst til å komme tilbake igjen :sarc

Dag Viking
28-09-2004, 23:40
Originally posted by GFL

Hvis det kommer inn en flygeleder som jobber på Røyken innom her, å leser endel av det som står her, lurer om han(eller hun) får lyst til å komme tilbake igjen :sarc

Ja, vi må vel passe oss. De kan jo lese det, bli nedbrutt og dermed ikke føle seg skikket til å utføre jobben sin, og vips har de lammet flytrafikken noen dager til.

GFL
28-09-2004, 23:44
Originally posted by Dag Viking

Originally posted by GFL

Ja, vi må vel passe oss. De kan jo lese det, bli nedbrutt og dermed ikke føle seg skikket til å utføre jobben sin, og vips har de lammet flytrafikken noen dager til.

Så morsom var den kommentaren: :zzz

:D

seilfly
28-09-2004, 23:45
Om jeg ikke fikk feil inntrykk så var årsaken til at Scanair diskusjonsforum flyttet fra airpics at diskusjonene ble usakelige.

Vel gratulerer - denne tråden er nok et eksempel på usakelig diskusjon med en sarkasme som ikke er godt for noen ting.

For ordens skyld; jeg holder ikke med flygelederne jeg heller.

KAB
28-09-2004, 23:47
:zzz ja....

Det er blitt sagt mye idiotisk de to siste dagene, ikke minst på dette forumet. Hvem er barnslig? Det er ikke flygelederne iallefall. Oppslaget til Dagbladet er nokså unødvendig. Lille syke Hartvik kunne like gjerne vært forhindret av snøvær eller SAS-streik. Alt er så tilfeldig, dog uansett like uheldig.

LN-MOW
28-09-2004, 23:48
OK - det holder. De faar faa lov til aa staa for sine meninger.

Er imidlertid av den oppfatning at hvis flygeledernes mentale styrke ikke er sterkere enn de sier den er, kan man lure paa hvordan de i det hele tatt har faatt jobben. Jobben KREVER mental styrke og takling av stress, men det har de vist fint lite av de siste to dagene ..

Sorry gutta, men dere har fire aar paa aa forberede dere .. jeg har i to tilfeller hatt under fire timer.

LCH78
28-09-2004, 23:58
Originally posted by LN-MOW

Sorry gutta, men dere har fire aar paa aa forberede dere .. jeg har i to tilfeller hatt under fire timer.

Men skulle du da samtidig dirigere masse fly og folk rundt omkring i lufta?

Dag Viking
29-09-2004, 00:01
Originally posted by KAB

Lille syke Hartvik kunne like gjerne vært forhindret av snøvær eller SAS-streik. Alt er så tilfeldig, dog uansett like uheldig.

Hadde det vært SAS-streik så hadde oppslagene blitt minst like store! Tabloidpressen elsker jo å skrive om triste enkeltskjebner, og sette ansikter på konsekvensene aksjonen får.

Forresten temmelig enig med MOW her.

Det er kanskje på tide at flygelederne tør kalle en spade en spade? At tilitsvalgt gang på gang prater om regelverket på tabloid blir bare latterlig. Vel kan det gå så hardt inn på et par enkeltpersoner at de er ute av 100% stand til å gjøre jobben sin, men at alle er det er bare BS. Ergo må de også ha guts til å kalle det en aksjon.

WF841
29-09-2004, 00:05
Det har nok blitt sagt mye usaklig fra mange her og ikke minst fra media. Men det kan vel neppe komme overraskende på flygelederne at media kaster seg på denne karusellen for det den er verdt. Det er jo nettopp slike oppslag som i Dagbladet i dag som engasjerer folk. Dessuten hadde flygelederne i Røyken en veldig dårlig sak i utgangspunktet. Jeg kan rett og slett ikke tro at de forventet sympati fra media eller folk flest med denne aksjonen.

Men som jeg har sagt tidligere har jeg selvsagt forståelse for at folk er skuffet, forbannet og fortvilet. Men det er det Avinor-ledelsen som bør få merke, og ikke folk flest.

LN-MOW
29-09-2004, 00:06
Originally posted by LCH78

Men skulle du da samtidig dirigere masse fly og folk rundt omkring i lufta?

Jeg fungerte - og det er det disse ogsaa maa gjoere. Aa lage slike 'worst case' scenarioer er ikke bedre enn journalistikken til Dagbladet.

Det gaar an aa vaere profesjonell selv i vanskelige tider.

Farmer
29-09-2004, 00:12
Tror nok de( flygelederne) har bomma noe helt voldsomt her med tanke på de reaksjoner de har blitt møtt med fra alle hold. Om de nå hadde gjort som andre grupper og tatt en time eller to til politisk streik eller markering så hadde de nok fått belyst sin sak og kunne ha stått der med rak rygg.
Men slik det nå har utviklet seg, vil jo bare hele farsen vokse.

I dag snakkes det om 2 slike sentraler i Norge, en i BOO og en i SVG. Hva er det som forhindrer at det i framtiden bare skl være en, eller sågar en felles for Skandinavia.
Kanskje noen burde begynne å forberede dem på et slik scenario allerede nå slik at de kunne bygge opp en mental buffer .... :zzz

enml
29-09-2004, 00:27
Jeg mener å ha lest i opptakskravene for å bli flygeleder at en må kunne takle meget stressende situasjoner... Nei, dette er KUN en maktdemonstrasjon fra en gjeng som sutrer når de ikke får viljen sin. Maktmisbruk kalles dette! Niks støtte herfra.

Farmer
29-09-2004, 00:40
Tror nok de( flygelederne) har bomma noe helt voldsomt her med tanke på de reaksjoner de har blitt møtt med fra alle hold. Om de nå hadde gjort som andre grupper og tatt en time eller to til politisk streik eller markering så hadde de nok fått belyst sin sak og kunne ha stått der med rak rygg.
Men slik det nå har utviklet seg, vil jo bare hele farsen vokse.

I dag snakkes det om 2 slike sentraler i Norge, en i BOO og en i SVG. Hva er det som forhindrer at det i framtiden bare skl være en, eller sågar en felles for Skandinavia.
Kanskje noen burde begynne å forberede dem på et slik scenario allerede nå slik at de kunne bygge opp en mental buffer .... :zzz

dc-8-63
29-09-2004, 00:50
Originally posted by seilfly

Om jeg ikke fikk feil inntrykk så var årsaken til at Scanair diskusjonsforum flyttet fra airpics at diskusjonene ble usakelige.

Vel gratulerer - denne tråden er nok et eksempel på usakelig diskusjon med en sarkasme som ikke er godt for noen ting.

For ordens skyld; jeg holder ikke med flygelederne jeg heller.

Du sitter nok med et feil inntrykk, dette forumet ble flyttet fordi Ck ble overkjoert som Moderator. Usaklighet taaler vi, og selvdisiplinen fungerer. Det kommer sleivspark, og de blir paapekt og etterhvert rette traaden seg inn igjen....

LCH
29-09-2004, 00:51
Jeg kan forstå at det er vanskelig å få beksjed om at man kanskje må rive familien opp med røtten og flytte, men det var en på airpics-forumet som hadde et godt poeng; så mye nedskjæringer og usikkerhet som det har vært i flyselskapene de siste årene; hvordan klarte pilotene å gå på jobb? De har samme rett/plikt til å si seg uskikket som flygelederne har, og har en minst like krevende jobb. I tillegg sto de i fare for i MISTE jobben, på en tid hvor arbeidsmarkedet allerede var trangt.

Bare et lite tankekors...

LN-BRK
29-09-2004, 00:59
Originally posted by enml

Jeg mener å ha lest i opptakskravene for å bli flygeleder at en må kunne takle meget stressende situasjoner... Nei, dette er KUN en maktdemonstrasjon fra en gjeng som sutrer når de ikke får viljen sin. Maktmisbruk kalles dette! Niks støtte herfra.

Vanlig/normale folk ikke har skjønt er at det finnes forskjellige type stress. Flygeledere (og forsåvidt også piloter) er opplært til å takle nødsituasjoner når det måtte oppstå. Det er en stressende situasjon, og de vet hvordan de skal takle den. Det finnes prosedyrer for dette.

Det stresset som nå har oppstått er noe helt annet, og noe hverken flygeledere, piloter eller andre yrkesgrupper, er opplært til å takle. Dette er en type stress som går på det personlige plan, og alle vil reagere forskjellig. Plutselig er ens egen familie, enes egen situasjon, ens egen fremtid innblandet, og det påvirker menneske på en helt annen måte - en måte som det ikke finnes nødprosedyrer og handlingsmønstre for.

Det er kanskje å sette for store krav at folk skal se forskjell på dette, og jeg synes heller ikke flygelederne selv har greid å få frem denne forskjellen og forklare litt mer om hva som foregår. FrP og den "smarte" Siv Jensen klarte jo til og med på TV2 i dag og si at flygelederne misbruker sykelønnsordning! Haha, hun hadde satt seg dårlig inn i situasjonen, for ingen av flygelederne er jo sykmeldte :-)

Jeg vil si at folk er rimelig korttenkte når de seriøst mener at flygeledere også skal takle situasjoner som går på det personlige plan. Tror man virkelig at flygelederne bare kan koble ut hjerne og sette den i "jobbmodus" uten innblanding av noen tanker som gjelder deres privatliv og deres egen fremtid? Er det noen i det hele tatt som klarer det? Og er det virkelig noen som tror at man kan læres opp til å koble ut sitt eget følelsesliv? Neppe!

...men selvfølgelig, det ser uansett ut som en aksjon. Nå er de forberedt på den beslutningen som måtte komme 6.oktober, og Avinor har nå alle muligheter til å forberede sine ansatte på at det kan bli nok et slag i trynet. Gjør man det riktig, så kan man unngå at alle flygelederne igjen ser seg udyktige til å utføre operativt arbeid.

CL

Boeingflyer
29-09-2004, 01:09
Vel, jeg synes nå det er bedre at x-antall tusen pax er "inconvinienced" et par dager enn at 300 dør pga en midair. Kjenner jeg Avinor rett har de helt sikkert gjort en slett jobb når det gjelder hånteringen av denne saken.
Når det gjelder stress-tåleranse tror jeg nok disse gutta ligger mange hakk over de fleste her på forumet. I det daglige er det nok stress og det skal ikke økes pga at noen blåruss kutter noen hjørner. De var ikke syke men "not fit for duty" og da er det faktisk straffbart å tjenstegjøre. Samme gjelder for flyvende. Men å få en medioker journalist (95% idioter, 5% bra. Tvilsomt om finnes i Dagbladet) til å forstå noe sånt er vel like lett som å ta en snartur til Mars. Synes igrunn at gutta hadde baller som gjorde dette her men noe mer enn et par dager får de ikke. Da må man ha lært å leve med det. Glad jeg ikke skal ut før om et par dager men da har det forhåpentlig ordnet seg! :)

Arrow
29-09-2004, 07:58
Så skal jeg spe på litt møkk jeg også:

Jeg synes at aksjonen var feil, feil og atter feil. Jeg mener de overreagerte.
En mere korrekt reaksjon til nyheten, for å ikke få oppinionen mot seg, må ha vært å sette ned farten på arbeidet. Færre flybevegelser i luften for hver flygeleder, er mer troverdig enn at man kaster inn håndkledet og blir sur og går hjem. Det hadde ført mer fokus på saken om flyttingen, og flyselskapene hadde vært de som hadde tatt trøkket for kanselleringer. For alle vet at flyselskapene får det dårlige bildet og kritikken oftest, når det er store trafikkavviklingsproblemer. Uansett hvem som er ansvarlig. :(

Snart vil folk glemme at flygelederne dro fra jobben, og folk vil sitte igjen med: "Husker du den dagen SASBraathens og Norwegian kansellerte flyene sine i flere dager. Møkkaselskaper og dyrt er det òg.." :D :D

EB
29-09-2004, 08:06
Det kommer kanskje som en overraskelse på flygelederene... Men denne utviklingen har stort sett alle andre arbeidsgrupper i samfunnet allerede vært igjennom...

EB
29-09-2004, 08:18
Anbefaler alle å lese dagens leder i Dagens Næringsliv... Bedre kan det neppe sies/skrives...

Concorde
29-09-2004, 08:34
Jeg føler med fyren men har en følelese av at VG prøver det samme idag.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247352

LN-BRK
29-09-2004, 09:33
Originally posted by EB
Det kommer kanskje som en overraskelse på flygelederene... Men denne utviklingen har stort sett alle andre arbeidsgrupper i samfunnet allerede vært igjennom...

Ja, det burde de selvsagt ha tenkt på, og da ville hele aksjonen vært ungått!

....

DY
29-09-2004, 09:50
Originally posted by LN-BRK

Vanlig/normale folk ikke har skjønt er at det finnes forskjellige type stress. Flygeledere (og forsåvidt også piloter) er opplært til å takle nødsituasjoner når det måtte oppstå. Det er en stressende situasjon, og de vet hvordan de skal takle den. Det finnes prosedyrer for dette.

Det stresset som nå har oppstått er noe helt annet, og noe hverken flygeledere, piloter eller andre yrkesgrupper, er opplært til å takle. Dette er en type stress som går på det personlige plan, og alle vil reagere forskjellig.

Vil reagere forskjellig pga det er på det personlige plan......men alle fikk jo akkurat samme reaksjonen i 2 døgn! Merkelig.

Har forståelse for at de er deprimert og at meldingen ikek ble godt mottatt. De har visst i lang tid at en av sentralene skulle bort, enten Sola eller Røyken. De visste datoen for når beskjeden skulle gis, stod bla 1 sides oppslag i Dagbladet dagen før, de de har visst lenge at det har vært snakk om sparetiltak, det dreier seg ennå ikke om et VEDTAK, det gjler om 4 år...ikke om 2 uker!

Syting!

Si det heller som det er: flygelederne er pissed på dr.Flesland som har en lederstil dem ikke er vant til, de har dårlig dialog med Flesland og vil ha henne bort fra stillingen, de hadde nok regnet med at det var Sola som måtte legges ned....de var nok langt bedre psykisk forberedt på en slik melding enn de i Røyken som trodde de satt trygt. Synes det er flott at flygelederne bruker muligheten til ikke å jobbe om en ikke er psykisk tilstede. Hadde vært langt mer troverdig om noen hadde blitt det....eller at de hadde tat en aksjon i 2 timer. Det som skjer nå synes jeg er barnslig og sutrete og underbygger den lille støtten flygelederne hadde i folket før dette. Nå kan de bare glemme støtten.
Piloter har som sagt av andre samme regler, de har levd i det uvisse fra mnd til mnd. Her vet en nå løsningen 4 år fram i tid.

Vil anbefale Avinor å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet elelr sogar utlandet som kan komme å steppe inn når flygelederne er deprimerte - dette holder bare ikke! Skal bli et artig lønnsoppgjør til våren!

LN-BRK
29-09-2004, 10:21
Originally posted by DY
Vil anbefale Avinor å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet elelr sogar utlandet som kan komme å steppe inn når flygelederne er deprimerte - dette holder bare ikke! Skal bli et artig lønnsoppgjør til våren!

Hva vil det hjelpe å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet? Flygelederne som jobber på Røyken kommer da fra hele landet....

Men uansett, jeg ser også at flygelederne har trukket det litt for langt. Det er også noe som er feil med systemet når ingen av flygelederne kan utføre noe som helst arbeid. Arbeidsnedleggelse i 2-3 timer og deretter redusert kapasitet ville vært bedre og mer forståelig blant folk flest.

Som jeg har sagt tidligere, så bør nå Avinor gjøre alt de kan for å hindre at noe liknende skjer neste uke. Jeg tipper at redusert kapasitet uansett blir resultatet 6.oktober dersom styret i Avinor tar den endelige beslutninger om å flytte Røyken til Sola.

CL

Andreas.E
29-09-2004, 10:33
Till alla dere som tydligen är experter på både stress och det med att bli av med jobben. Vet ni överhuvudtaget hur en vardag för en trafikledare ser ut ? Skulle gärna sett er sitta i samma stol och göra den jobben och tro att det är en "walk in the park". Vill ni hellre har 100% kontroll i luftrummet, eller skall man dagar med sjukdom eller kanske andra personliga problemet som vi alla av och till sliter med yte 20-40%. Det går säkert fint när man sitter på r*ven hela dagen och skyfflar papper, eller har ett jobb där man bara behöver vara psykiskt på plats 20% av tiden. Vad känns bäst ?

Är ni de samma som kanske tycker att, "-varför inte låta flygen gå under VFR ut av Oslo området" kommentaren i en eller annan posting var av godt inspill ?

En kommentar om att piloter gick på jobben trots stormen i SAS, den orkar jag inte ens att kommentera...så helt otroligt olika arbetsmiljöer och ansvarsområden.

Det var min utblåsning...skönt !!

DY
29-09-2004, 10:38
Siden dette ikke er en streik eller aksjon, noe flygelederne har poengtert hele tiden, så står arbeidsgiver fritt til å sette andre inn i jobben. Jeg tenkte at hvis flygelederne på Røyken er så deprimerte at de ikke klaret å gjøre jobben sin så kunne en erstatte dem med flygeledere som ikke er deprimerte (men det er kanskje "smittsomt").
Avinor kunne jo ha sat inn andre flygeledere somkanskej hadde gjort at driften ved OSL kunne vært 50% isteden for å være stengt.
Hva har ikke dette kostet samfunnet av økonomiske følger.

Jeg tror alle i dette landet nå har fått med seg at flygelederne er misfornøyd med at jobbene flyttes om 4 år. Ingen skal sies opp. Tror den vanlige mann i gata bare får bekrefta nok en gang at flygelederne er kravstore, og bruker virkemidler som er på kanten for å fram sin sak.
Som jeg har sagt mange ganger synes jeg det er BRA at flygeledere sier fra seg ansvaret om de ikke er skikket. Men at ingen flygeledere taklet en slik beskjed er utrolig merkelig - og mistenksomt. Trodde virkelig flygelederne at ingen ville stille spørsmål om dette...så "dum" tror jeg ikke dem er.
Andre faggrupper som har fått langt verre beskjeder, og samtididg har stor ansvar har klart det langt bedre.
Har også forståelse for at klimaet innad i Avinor er på bristepunktet, og at man da kan tøye strikken ganske langt når sjansen byr seg....som her.

DY
29-09-2004, 10:42
Originally posted by Andreas.E

Till alla dere som tydligen är experter på både stress och det med att bli av med jobben. Vet ni överhuvudtaget hur en vardag för en trafikledare ser ut ? Skulle gärna sett er sitta i samma stol och göra den jobben och tro att det är en "walk in the park". Vill ni hellre har 100% kontroll i luftrummet, eller skall man dagar med sjukdom eller kanske andra personliga problemet som vi alla av och till sliter med yte 20-40%. Det går säkert fint när man sitter på r*ven hela dagen och skyfflar papper, eller har ett jobb där man bara behöver vara psykiskt på plats 20% av tiden. Vad känns bäst ?

Är ni de samma som kanske tycker att, "-varför inte låta flygen gå under VFR ut av Oslo området" kommentaren i en eller annan posting var av godt inspill ?

En kommentar om att piloter gick på jobben trots stormen i SAS, den orkar jag inte ens att kommentera...så helt otroligt olika arbetsmiljöer och ansvarsområden.

Det var min utblåsning...skönt !!

OK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Andreas.E
29-09-2004, 10:48
Originally posted by DYOK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Perfekt, det är precis det som är mitt poäng....Det vet de flesta av oss inget om !!!! Så därför bör vi vara försiktiga med att låta som experter som "vet" att flygledarna kunde gått på jobben. De flesta av oss är amatörer inom flygområdet, då viktlägger jag de "flesta".

DY
29-09-2004, 10:56

Originally posted by DYOK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Perfekt, det är precis det som är mitt poäng....Det vet de flesta av oss inget om !!!! Så därför bör vi vara försiktiga med att låta som experter som "vet" att flygledarna kunde gått på jobben. De flesta av oss är amatörer inom flygområdet, då viktlägger jag de "flesta".

Kanskje noen kan informere oss?

Utflyttet
29-09-2004, 11:03
Enig med WF841, som jeg skrev i en annen tråd så er det vel Avinor som har dritte på draget her og forventer at flygelederne skal ta skylden for urolighetene.

EB
29-09-2004, 11:27
Avinor har et krav på seg å drive mer effektivt... De leverer tjenester til en brasnje som kun er opptatt av pris... Stikk finger`n i...

LN-BRK
29-09-2004, 11:36
Originally posted by DY
Jeg tenkte at hvis flygelederne på Røyken er så deprimerte at de ikke klaret å gjøre jobben sin så kunne en erstatte dem med flygeledere som ikke er deprimerte (men det er kanskje "smittsomt"). Avinor kunne jo ha sat inn andre flygeledere somkanskej hadde gjort at driften ved OSL kunne vært 50% isteden for å være stengt.

Det hadde nok ikke latt seg gjøre. Tar jeg ikke helt feil må en flygeleder ha opplæring og utsjekk for de områdene som skal kontrolleres, på samme måte som piloter må ha utsjekk på de flytyper de skal fly og utsjekk på de flyplasser de flyr til. En flygeleder kan altså ikke flyttes fra et område til et annet helt uten videre.

Utflyttet
29-09-2004, 11:36
Klart de har krav til profitt, det er jo helt fornuftig og rimelig. Men som ansvarlig for driften, så er det jo ikke helt heldig at man satser butikken på at man faktisk må ha utstrakt bruk av overtid for å få daglig drift til å gå runt; sist jeg sjekket var vel ikke sånt lov en gang.

Det er jo en kalkulert risiko, men det betyr jo at når man utsetter seg selv for en risiko som må ansees som såpass høy at man har nok sosiale antenner til å vite at man og da bør være forsiktig med å tråkke restena av laget på tærne?

Det overordnede målet er jo faktisk ikke profitt, men å få avviklet flytrafikken? Hvis profitten er det viktigste, så er jo ganske på sin plass å stille spøsmålet om organisasjonen er skikket til å kunne tenke klart i forhold til sikkerhet.

Fingern beholder jeg på tastene, takk.

Geir
29-09-2004, 16:31
Jeg er ikke flygeleder - jeg har imidlertid erfaring fra ledelse og næringsliv i nokså mange år.

Det er ingen tvil om at flygelederne i Røyken sykemeldte seg kollektivt. Hadde noen meldt seg "uskikket", mens andre ikke var så mye i "ubalanse" så hadde det kunne forklares. Men at samtlige gjø dette samtidig skjer kun dersom man har bestemt seg for å gjøre dette.

Aksjonen er selvsagt fullstendig ulovlig. Det hadde vært mulig å gå til "gå-sakte-aksjon" eller politisk streik i 1 time eller så, men å legge ned arbeidet på denne måten hører ikke hjemme noen steder. Flygelederne har skapt store problemer for massevis av mennesker. Næringslivet tapte enorme beløp på den ulovlige aksjonen og flygelederne klarer bare å gjøre seg enda mer upopulære blant befolkningen enn de allerede er.

Jeg er fullstendig klar over at det blir vanskelig å bevise at det faktisk har forekommet ulovligheter all den tid flygelederne har muligheter til å bruke "smutthull" i sine arbeidsbestemmelser.

Men INGEN tror at samtlige flygeledere plutselig ble mentalt uskikket til å gjøre jobben når de faktisk har 4 (fire) år på å finne seg en ny jobb. Problemet blir som sagt å bevise det....

Nå har alle flygelederne i Røyken fått frem at "vi-liker-ikke-denne-avgjørelsen". Vi skjønner det nå, men nå vil vi gjerne få lov til å fly litt igjen. Jeg som passasjer rammes hardt av denne aksjonen og jeg har faktisk ikke gjort dere noe galt.

Hilsen Geir

LCH
29-09-2004, 18:02

Næmmen hallo, hvem er det som leker ekspert nå?:p

Jeg har valgt å holde meg rimelig nøytral i denne saken, først og fremst fordi jeg har full forståelse for, og tviler ikke på, at en del av flyvelederne sliter med dette, og da er det honorabelt at de sier ifra istedet for å utsette andre for fare. Jeg har vel imidlertid latt det skinne igjennom at jeg synes det er litt påfallende at SAMTLIGE flyveledere i Røyken mente de var uegnet. Er virkelig alle rammet av dette? Like hardt? Er det for eksempel ingen som kommer til å gå av med pensjon i løpet av de nærmeste fire årene, og dermed ikke rammes? Selvsagt kan de ikke drive sentralen med bare noen få mann, men de har ikke akkurat gitt oss noen indikasjon på at NOEN var istand til å gjøre noe på mandag heller.

Når det gjelder sammenligningen med flyvere så gjenga jeg bare en kommentar fra et annet forum, som sammenlignet flyvelederne med en yrkesgruppe som er i NOENLUNDE samme situasjon. (Høy stressterskel, stort ansvar, god psyke, usikker jobb etc.)
At arbeidssituasjonen og ansvarsområdet er forskjellig vet alle, det er dermed ikke sagt at situasjonen til flyverne er noe bedre, så jeg mener kommentaren var på sin plass, om ikke annet som en alternativ til sammenligningen mellom flyveledernes "egoisme" (ikke mine ord), passasjerenes ulemper og flyselskapenes kostnader.

Jeg finner det faktisk enormt provoserende er at du bare avviser den med at du ikke gidder å kommentere. Skal du avvise et synspunkt, så bør du også argumentere for hvorfor, eller så kan du la være å nevne det i det hele tatt. Hvis du argumenter godt kan du til og med være så heldig at du klarer å overbevise noen om at du har et poeng. Det oppnår du ihvertfall ikke uten et eneste saklig argument.

Eller hva sier du, kanskje jeg skal prøve meg på følgende neste gang jeg har eksamen:

"Peder Aas er skyldig i drapet på Marte Kirkerud, begrunnelsen er så åpenbar at jeg ikke gidder å kommentere den!" En sikker "A" det der gitt! :D

Nå vet ikke jeg hvem av forumbrukerne som er piloter i virkeligheten (vet om noen), men det kunne vært interessant å høre deres synspunkter på dette, de er jo tross alt avhengig av, og samarbeider med, flyvelederne til daglig.

EB
29-09-2004, 18:02
PH-NDR... Det var ikke din finger jeg siktet til...

Isbamse
29-09-2004, 20:54
Originally posted by Arrow

En mere korrekt reaksjon til nyheten, for å ikke få oppinionen mot seg, må ha vært å sette ned farten på arbeidet. Færre flybevegelser i luften for hver flygeleder, er mer troverdig enn at man kaster inn håndkledet og blir sur og går hjem. Det hadde ført mer fokus på saken om flyttingen, og flyselskapene hadde vært de som hadde tatt trøkket for kanselleringer.

Nemlig! Da ville det også gitt mye mer troverdighet til at det ikke var en aksjon, men nødvendig av sikkerhetsgrunner.

Når det gjelder Dagblabla: Tåpeliog måte å sette ting opp mot hverandre. Selvsagt ille at gutten ikke kom seg til USA, men det hadde vært virkelig ille om to fly krasjet pga at flyvelederen ikke var mentalt tilstede.

DY
29-09-2004, 21:31
Et annet spørsmål. Tillitsvalgte ved Røyken har sagt alle flygelederne i nesten 2 døgn selv valgte å frita seg for operativ tjeneste. Ingen meldte seg syke....dumme meg, men hva gjorde alle flygelderne på Røyken i disse to døgnene? Allmannamøter, kaffe, røyk, wienertbrød, luking av blomsterbed? Spør fordi jeg ikke vet....

EB
29-09-2004, 21:34
DY! Du vet vel at du ikke skal luke blomsterbedd hvis du er syk! rett i seng uten aftensmat!!!

DY
29-09-2004, 21:36
Uff ja det glemte jeg. De har sikkert senger i fjellet på Røyken også....det er jo ikke sikkert de er i stand til å kjøre hjem fra jobb...mye å holde orden på å mange tanker i hodet.:)

EB
29-09-2004, 21:37
Håper da alle sammen har vært voksne nok til å levere tilbake sertifikatet sitt? De er jo så opptatt av andres liv og helse...NOT!

KAB
29-09-2004, 21:38
Nå går visst "barnsligfaktoren" opp igjen, og denne gangen er det heller ikke flygelederene som står bak barnslighetene. :zzz

LN-BRK
29-09-2004, 21:39
Jeg velger å telle sakte til 10 i stedet for å poste noe som kan skade andre akkurat nå.... :)

KAB
29-09-2004, 21:50
Trodde ikke jeg hadde lært deg å telle lenger enn til 7 og en halv??? :)

TG923
29-09-2004, 21:50
Godt pilotene i KATO kan jobbe under press også når de er skadet i alle fall

LN-BRK
29-09-2004, 21:54
Originally posted by TG923

Godt pilotene i KATO kan jobbe under press også når de er skadet i alle fall

Ja, for de hadde jo så mange andre valg....

LCH78
29-09-2004, 23:04
Originally posted by KAB

Trodde ikke jeg hadde lært deg å telle lenger enn til 7 og en halv??? :)

mens du ikke var på IRC så lært vi han å telle til 9 da :)

LCH
29-09-2004, 23:49
Klarer dere ti også? Det er jo hele to siffere å holde styr på! :p

Blubird
29-09-2004, 23:55
Bare tanken på sløseriet rundt byggingen/stengningen av Røyken er vel grunn god nok for enhver til å sykemelde seg.

LCH
30-09-2004, 00:02
Originally posted by Blubird

Bare tanken på sløseriet rundt byggingen/stengningen av Røyken er vel grunn god nok for enhver til å sykemelde seg.

Sant nok. Men hvis det er så altfor god plass inni det fjellet, hvorfor samler de ikke all kontrollen der? Men da ville vel dritten treffe vifta for alvor...

LCH78
30-09-2004, 00:32
Originally posted by LCH

Klarer dere ti også? Det er jo hele to siffere å holde styr på! :p

vi må huske på at LN-BRK begynner å nærme seg 30 da.. så man må ta små skritt vettu :p

LN-BRK
30-09-2004, 00:41
Alle under 30 nærmer seg 30....so, what's new? ;)

...men dette ble jo veldig off topic! Skjerpings!

EB
30-09-2004, 07:48
Nå var vel ikke akkurat alle innleggene ment å bevise alderen til innsenderen...

Men mener vel at de nevnte flygeledere bør tåle litt mer enn et klapp på skulderen... ;)