PDA

View Full Version : Med LAN Airlines fra Frankfurt til Puerto Montt, Chile


LN-KGL
24-08-2013, 06:43
I stedet for en trip-rapport blir det bare noen bilder fra en tur til 41° sør denne gang. La oss begynne med billedserien.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_00.jpg
Ankomst av LAN Airlines nest nyeste 767-300ER, CC-BDO, til gate B45 på Frankfurt

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_01.jpg
Mange timer mellom forrige bilde og dette. I mellomtiden har LANs 767 mellomlandet på MAD for refueling og skifte av noen passasjerer for den planlagte 14 timer 15 minutter turen mellom Madrid og Santiago de Chile. Det er nå rundt 45 minutter til landing på SCL, men først må vi over høyeste del av Andesfjellene.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_02.jpg
Vi er i ferd med å blir tatt igjen av sola mens vi krysset den høyeste delen av Andesfjellene

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_03.jpg
På final inn til Santiago

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_04.jpg
I ferd med å takse inn til utenlandsdelen av terminalen på SCL. LAN har 35 Boeing 767-300ER og samtlige har winglets.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_05.jpg
Da er det bare å stille seg i rekken med de andre LAN 767-300ER

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_06.jpg
Det er ikke bare 767-300ER-ene som har winglets, også de nyeste (6 stk.) A320ene har sharklets - og her er den nyeste av dem CC-BFP, levert 19. juli i år

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_07.jpg
Men alt er ikke nytt på SCL, her representert med PALs Boeing 737-200 Adv fra 1985

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_08.jpg
Da var det på tide å komme seg om bord i en av LANs kortdistansefly for å fly siste legg på 916 km mot sør til Puerto Montt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_09.jpg
Men PAL har ikke bare skikkelig gamle fly, men også halvgamle - her representert med tidligere BMI G-ECAS Boeing 737-36N som ble levert dem i 1996. PAL har fire 737, to 732 og to 733.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_10.jpg
Sky Airline hadde for en tid siden bare 732. Selskapet har nå bare Airbus-er i flåte - 6 stk eldre A320 (bl.a. et som som ble levert danske Conair i 1991) og 11 stk yngre A319 som alle tidligere har flydd for Easyjet. CC-AJF som vi ser her derimot er bare litt over 9 år gammel.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_11.jpg
En Sky Airline A319-111 igjen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_12.jpg
Men det er ikke bare sivilt alt på SCL. Mens vi linet opp så søket min S110 inn hvor det var mulig. I denne hangaren var Fuerza Aerea de Chiles Boeing 707-385C Phalcon 904 parkert. Ikke en liten nese den har.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_13.jpg
Jeg så KC-135E 982 takse forbi terminalvinduene et par timer tidligere og her er den parkert

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_14.jpg
En liten oversikt av SCL ved avgang - nærmest er innenlandsdelen av terminalen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_15.jpg
Vi nærmer oss PMC - under fem minutter til landing etter over halvannen time i lufta

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_16.jpg
Også på Puerto Montt-flyplassen var det militære fly, her representert med marinens Orion

Det var en liten smakebit fra over 33 timer lang reise. På onsdagen starter returen og da får vi håpe på godt flyvær da også.

FlightDeck
24-08-2013, 08:52
Takk for fine bilder. Hvordan var service og komfort hos LAN?

Epilef
24-08-2013, 11:30
fine Bilder

har flydd selv samme rute en del ganger

LN-KGL
24-08-2013, 17:50
Hvordan var service og komfort hos LAN?

Jeg vil si det slik: Servicen fra de i kabinen er en underlig miks av tysk grundighet og latinsk "det tar den tid det trenger, men som regel litt lengre". Komforten er slik at jeg hadde ingen problemer med å få min skjønnhetssøvn over Atlanteren inntil vi ble vekket i grenseland mellom Brasil og Bolivia for å få frokost. Litt underlig er det at det ikke deles ut vannflaske for en slik lang nattflight som mellom MAD og SCL; jeg var glad at jeg tilfeldigvis kjøpte en 3/4 l i Frankfurt.

Av serveringer så var det en lett utgave (LAN-boks med noen godsaker) mellom FRA og MAD, mens hovedmåltidet ble servert etter avgang MAD (etter midnatt) og brettet inneholdt for min del nyyydelig biffkjøtt med potetgrateng og grønnsaker, en salat med dressing, ost og crackers og ikke minst en yummy Tiramisu med en tvist. Opplagt ble det chilensk rødvin til maten. Når brettene ble samlet inn etter måltidet var ferdig, kunne disse byttes inn i kaffe og noe annet å drikke på. Jeg stod over kaffen etter å ha prøvd meg på det allerede mellom FRA og MAD (f...ing close to tap water). Derimot ble det en stiv whisky on the rocks (det var bare en blandet spaserer) og ikke noe målebeger her - full opp glasset til det er 3-4 mm igjen til kanten. Var vel ikke uten grunn at jeg sov nesten uavbrutt til frokostvekking etter den dosen. Frokosten var selvsagt varm. Jeg valgte en grillet sandwich med ost og skinke. I tillegg til innehold brettet en fruktsalat, en stor yoghurt, syltetøy, smør og brød. Som drikke til ble det appelsinjuice og te med melk. Det sistnevnte lignet utrolig mye på kaffen fra kvelden før, men det var en bitter tvist på slutten.

Mellom SCL og PMC ble igjen er LAN-boks utdelt, litt mindre denne gang og den inneholdt en krydderkjeks, en sjokoladekakebit og den tredje posen inneholdt peanøtter. Drikke til ble ikke noen av de varme drikkene prøvd før hos LAN, men cola light og appelsinjus. Den hyggelige kvinnelige purseren på flighten hadde plukket sine yndlinger og merkelig nok var undertegnede inkludert i dette eksklusive selskap etter vi fant et felles språk som ikke var spansk, engelsk eller norsk, men tysk. Jeg vet ikke hvor mye legen i midtsetet (hun skulle opplagt holde en forelesning om astma, andre lungesykdommer og begrensningen til antibiotikabehandling i Puerto Montt) og presten i setet nærmest purseren fikk med seg av samtalen, men det medførte i hver fall at legen og jeg fant engelsk som et bedre alternativ for å prate fag (har noen år med human farmasi i erfaringsboksen, og da spesielt om antibiotika). Vi endte opp med å diskutere noen sentrale punkter om antibiotika i hennes PowerPoint-presentasjon, og sannelig ble det ikke noen små endringer også.

flyBG
24-08-2013, 21:03
Flotte bilder, ser du fikk en 737-200. ( litt misunnelig ;))

ENGM 911
25-08-2013, 08:01
Tredje bilde er rene kunsten, utrolig flott å se på. En fornøyelse å lese hva du opplever underveis også.

LN-KGL
25-08-2013, 17:24
Kanskje en utvidelse med noe bilder til vil være på sin plass - noe fra Frankfurt ved landing og avgang. Men først tar vi en vindusvask:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_17.jpg
Det er ikke bare hastighetsmåleren som har bugs ...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_18.jpg
La oss så bevege oss til litt tidligere på ettermiddagen. Rullebanen vi flyr over var den vi tok av senere på med LAN.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_19.jpg
Litt iskrystaller mellom vinduslagene på Lufthansas A319 vi fløy med, og dermed blir det litt uklare bilder - for øvrig er det vel ingen tvil om hva dette er ;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_20.jpg
Noe sydkinesisk på vei hjem

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_21.jpg
Thai pushes til fjernparkering

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_22.jpg
Her er årsaken til at vi måtte vente på å krysse neste rullebane

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_23.jpg
Mange hindringer foran Condors retro-320, men det er ikke så enkelt inne fra et fly å velge bedre vinkler

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_24.jpg
Så to mens man venter bilder - en skitten kanadier

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_25.jpg
En annen spesiell Condor - var oppe og fikk malt barnetegninger på kroppen hos Air Livery, Manchester på forsommeren

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_26.jpg
Star Alliance-flyet til Ethiopian

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_27.jpg
Parkert TAM 777-300ER - og LAN + TAM = LATAM

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_28.jpg
Til slutt et bilde fra MAD rundt en time før midnatt - og i motsetning til både FRA og SCL som har røykerom, er det absolutt røykeforbud på Barajas :cry:

Vi får se om det blir noen bilder på vei hjem igjen også. En ting er sikkert: over Andes vil det være solnedgang, ikke soloppgang som sist.

Epilef
26-08-2013, 20:21
en annen ting, må vel si at du var heldig som fikk fly LAN før ruten til FRA forsvinner til høst (rykter)

LN-KGL
27-08-2013, 01:33
Blir nok Air France ved neste tur hvis ikke ryktene om LAN direkte til FRA om ikke daglig med 787 slår til. Det var i hvert fall nesten proppfullt til Madrid, men da var det en korrespondanse med LANs Lima-flight. Det var også noen lokale passasjerer mellom FRA og MAD. Fra MAD til SCL var det bare noen få ledige seter, og de fleste av disse var foran.

LN-KGL
31-08-2013, 04:14
Hva med billedserie fra returen fra Puerto Montt, Los Lagos, Chile?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_29.jpg
Returen til Norge startet med innsjekk på El Tepual flyplass vest av Puerto Montt. Første flight var 13:00 avgang med LA280 til Santiago. Kofferten var vel merket med SCL, FRA og OSL + en stor gul LAN Conexión-lapp. Nå var spørsmålet, vil den komme hel frem sammen med meg. Jeg hadde bange aneleser, men det gikk bra andre veien så da var det bare å krysse fingrene.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_30.jpg
Ankomst av LA280 A320 CC-BFB fra Balmaceda (BBA) ytterligere 510 km sør for PMC. Da var det bare å få av de som bare skulle til Puerto Montt og fylle på oss som skal til SCL.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_31.jpg
Over alt i LANs nettverk finner du disse plakatene med rekke-fra-til-porter for boarding. Noe som kanskje andre kan lære av, men det forutsetter at folk er så lydige som LANs passasjerer.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_32.jpg
Push back fra gate 2. Siden jeg hadde sete 24A ville jeg nok få noe bedre bilde enn dette av den gule DC-3 (ex. CC-CBO) som brannfolkene trener i, de to Naval Twin Otters som stod parkert (mørkeblått ror med hvit stjerne i) eller de to Twin Commanders (den ene var parkert på apron så den benyttes sikkert fremdeles) og en udentifisert bensinprop twin med winglets.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_33.jpg
Da var vi i lufta og vi ble behandlet med normalen innenlands hos LAN i Chile - noe å drikke og forundringsboksen med motiver fra forskjellige plasser rundt i landet. Boksen denne gang viste et bilde fra innsiden av en kirke på øya Chiloe og inne var en nydelige krydderkake, en kjeks med sjokolade og tranebær og en pakke salte kjeks med urter.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_34.jpg
Vi har nå beveget oss nordover på høyde med Golfo de Arauco og Conceción kan sees under høyre ving.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_35.jpg
Omtrent over Las Cabras - nedstiging har begynt og vi flyr for å fange opp PRADO 1 STAR.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_36.jpg
Er mye vektorer er vi på final til rullebane 17L - i bakgrunnen snødekte Andesfjell

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_37.jpg
Da ruller vi inn til gate 21 etter litt venting på grunn av at vi var så tidlig

Litt bilder fra flyplassen i Santiago eller som dens offisielle navn er Aeropuerto Internacional Comodoro Arturo Merino Benitez. På lik linje med at vi i Oslo kaller vår flyplass Gardermoen, så kaller de lokale i Santiago sin flyplass Pudahuel etter stedet den ligger (15 km nordvest av bykjernen)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_38.jpg
Nærmeste hotell til flyplassen er Holiday Inn Express som ligger bare rett over veien for terminalen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_39.jpg
Nå har jeg beveget meg på innsiden av utenlandsterminalens vestre fløy, har fått stemplet passet for utreise og ser nedover resten av terminalens landside.

Resten av billedserien kommer i morgen. Nå er det på tide for meg å fortsette å snu på jetlagen.

LN-KGL
31-08-2013, 15:10
Da er det tid for siste del av billedserien - fra Santiago mot Oslo

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_40.jpg
LAN Airlines har en miks av CFM og IAE - og her er en IAE

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_41.jpg
Jeg har kommet meg om bord i LA704 CC-BDN og denne gang i sete 14L med motorutsikt - en favorittplass.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_42.jpg
En over 15 år eldre 763, CC-CRV, en den jeg satt i taues i retning gate

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_43.jpg
Climb out i retning radiofyr Ventanas mot nord-nordvest av SCL for å få nok høyde for å kunne krysse over Andesfjellene med en tung 763

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_44.jpg
Etter en lang natt med nedtrukne window shades er det tid for frokost og landfall rett sør for Lisboa

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_45.jpg
På innflyging til 33R på MAD kan man se den militære flyplassen Torrejón

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_46.jpg
One World-partnere, men er det ikke en Star-for-nå også - del to av LATAM

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_47.jpg
På MAD var det bare transitt og refueling - her avgang fra 36R

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_48.jpg
På innflygning fra øst til FRA - i bakgrunnen ser dere finansdistriktet i Frankfurt

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_49.jpg
Hvis dere ser godt etter vil dere kan merke noe spesielt med British Airways-maskinen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_50.jpg
Takk for at du flyr med oss

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_51.jpg
Temmelig nøyaktig 8 døgn siden sist jeg tok bilde av LAN Boeing 767-300ER på samme gate - nå bare en etasje høyere opp. Nå var det bare å få seg boarding card til siste flight, men først var det kontroll av pass (det ble VIP og diplomat-kontrollen på meg ... selvsagt) med en hyggelig samtale på tyske med avsluttende kommentar: "men De er ikke tysk" fra BGS-kontrolløren. Da var det bare et hinder før Lufthansa-skranken, tysk toll. På grønt gikk jeg og med bare en Lowepro Classified 250 AW og plastpose fra Britt Shop ble jeg vinket. Den unge tolleren var slukøret over at det ble ingen funn, men innrømmet at et av de landene som var nevnt på Britt-plastposen hadde utløst kontrollen og landets navn var Colombia. Enkelte sier at noen er enkle. Jeg går ut fra han lærte en lekse hvordan ikke identifisere potensielle smuglere.

Etter nytt boarding card var det å bevege seg på innsiden igjen, nå til A. Wurst, Senf og Laugenbrezel er typisk tysk basismat, og ingen tur til Tyskland uten. Og så var det det bakeriet ...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Chile_trip/Bilde_52.jpg
Siden jeg landet over 8 døgn tidligere fra vest mot øst over nord-sør-rullebanen, da var det ikke mer enn riktig å ta av fra øst mot vest over den samme nord-sør-rullebanen.

Kofferten lå på band 4 etter Heinemann hadde litt av min penger. Ti minutter over midnatt-avgangen til Flytoget rakk jeg også. Siste del av hjemturen var den mest freaky - taxi fra Oslo S og hjem. Har aldri opplevd håndgemeng om meg som taxikunde, men det gjorde jeg da. Jeg hadde gjort mitt valg og det var det, men det var ikke alle helt enige i. Jeg velger alltid den som ønsker turen og klar til å hjelpe.

Dette var definitivt den mest uhyggelige opplevelsen under hele turen til sørsiden av jordkloden. Ellers var det masse hyggelige og noen merkelige mennesker underveis. Dette blir definitivt ikke siste tur med LAN Airlines. Det blir heller ikke siste tur til Chile. Det blir et par endringer med neste tur, først tidspunktet - det må bli i løpet av vår vinter, og for det andre jeg må lære meg spansk eller ta med meg en tolk. Jeg skal definitivt tilbake til Pepe i Puerto Montt for å spise verdens beste steak. Pisco Sour har fått enda et fan. Kanskje blir det Navimag nedover kysten til distrikt 11 og 12 fra Puerto Montt også?

Hvis dert er noen som vil se Jeppesen-kart for PMC og SCL - her er linker:
http://southerncrossairways.com/descargas/cartas/chile/SCTE.pdf
[urk]http://southerncrossairways.com/descargas/cartas/chile/SCEL.pdf[/url]