PDA

View Full Version : Flyplasser egnet for "Mileage run"


fuglern
23-08-2013, 13:11
Hvilke flyplasser egner seg for mileage run? Hvor lang tid må man beregne, tips og triks, lounges, osv. Har lite erfaring selv, men desto mer behov for informasjon.

WAW - veldig grei er min opplevelse. (OSL-CPH-WAW-CPH-OSL) Hadde 40 min til disposisjon der, og selv med bussing til/fra gate var det ikke noe stress. Kom inn i terminalen rett ved gate, og gikk ned til samme buss som fraktet meg fra flyet. Hadde da sjekket inn hele reisen på OSL samme dag. Dog ingen erfaringer fra selve terminalen, da jeg befant meg der i maks 5 minutter.

Chriscross
23-08-2013, 17:50
Cph, Muc og Arn, BCN (og Lis tror jeg) kommer du rett inn i avgangsområdet.

Alle dissefem har dessuten OK eller bra lounger om en rekker.

Lhr (egentlig alle i Uk pga utenfor Schengen), Osl, Fco, Fao (om du ikke godsnakker med purser) er uegnet.

Dag Viking
23-08-2013, 18:36
Hvorfor er FCO uegnet? Det er vel ikke *A gull-lounge der, men med en turnaround på under en time gjør ikke det så mye. Bedre serveringssteder enn f.eks. MAD, og man kommer rett inn inn i avgangshallen uten security.
NCE så må man ut og gjennom sikkerhetskontrollen (tror jeg), og i MXP og ALC kommer man inn i "kjelleren"

Fly med oss
23-08-2013, 18:40
VCE er et sjansespill, men det går bra om du holder hodet kaldt og ikke roter. Ved fjernparkering busses du inn til terminalen og må passere en kvasisikkerhetskontroll før du enten tar heis eller løper opp trappene til gatene. MAD er godt egnet.

ILS2
23-08-2013, 19:10
MAD er godt egnet.
Ikke hvis man har tenkt å besøke både lounge og SubWay i løpet av en 15-20 minutter ;)

Det begynner å bli noen år siden sist, men hadde flere runs til LIN en periode. Funket bra da. Rakk alltid et loungebesøk for drikkepåfyll til returen.

Chriscross
23-08-2013, 19:15
Hvorfor er FCO uegnet? Det er vel ikke *A gull-lounge der, men med en turnaround på under en time gjør ikke det så mye. Bedre serveringssteder enn f.eks. MAD, og man kommer rett inn inn i avgangshallen uten security.
NCE så må man ut og gjennom sikkerhetskontrollen (tror jeg), og i MXP og ALC kommer man inn i "kjelleren"

Mulig jeg roter, men trodde det var skille mellom avgang og ankomst i Roma?

Kanskje den første posten kan oppdateres med gode forslag?

Fly med oss
23-08-2013, 19:36
Ikke hvis man har tenkt å besøke både lounge og SubWay i løpet av en 15-20 minutter ;)

:lol: Sant nok!

Dag Viking
23-08-2013, 19:41
Ikke hvis man har tenkt å besøke både lounge og SubWay i løpet av en 15-20 minutter ;)

Det begynner å bli noen år siden sist, men hadde flere runs til LIN en periode. Funket bra da. Rakk alltid et loungebesøk for drikkepåfyll til returen.

Det rekker man i MXP også. 5 minutter å gå, men de har litt mat og litt drikke. Barbera og prosecco på formiddagen går alltid bra.

TOS_EBG
23-08-2013, 20:06
Mulig jeg roter, men trodde det var skille mellom avgang og ankomst i Roma?

Du som roter :) Dog blandes man ikke med en gang siden man går nede ved ankomst på piren LH/SK benytter, men man kommer raskt bort til området der man går opp til utgangene, der også alle de andre som reiser fra Roma kommer etter å ha vært gjennom sikkerhetskontrollen etter innsjekk.

Chriscross
24-08-2013, 18:19
Malaga meget godt egnet! Stor fresh lounge uten annen mat enn corn flakes. Øl vin og sprit. Ikke dusj i lounge.

737-405
25-08-2013, 00:06
Malaga meget godt egnet! Stor fresh lounge uten annen mat enn corn flakes. Øl vin og sprit. Ikke dusj i lounge.

Bekrefter herved det som Chriscross nevner her. Malaga er særdeles godt egnet til Milage Run - ned et par trapper, opp en rulletrapp og vips, velkommen til avgangshallen igjen. Siden vi landet tidlig som SK 4651, fikk vi hele 25 minutter i loungen. Her gikk det særdeles greit å komme inn i loungen med SAS Plus-billett, det hjelper godt på når det er trykket en "C" på boardingkortet.

fuglern
26-08-2013, 20:07
Takk for gode innspill.
Dersom jeg får (satt av) tid en kveld skal jeg forsøke å oppdatere starten av tråden med korte oppsummering av de velegnede flyplassene. Om det kommer flere tips her så vær gjerne presis mht hva som er bra ved flyplassen (slippe sikkerhetssjekk, korte avstander, gode lounge-muligheter, shopping etc). Da er det lettere å lage en god oppsummering også. Skal selv prøve både HEL og TXL utover høsten, så får oppdatere i etterkant.

737-405
26-08-2013, 20:15
Gir gjerne en presis tilbakemelding om hva som er godt egnet med AGP: 1) Man slipper en ny sikkerhetssjekk. 2) Det tar maks to minutter å gå fra flyet til du er oppe i loungen. 3) Loungen har flaske-øl og chips. 4) Tax-free butikken er stor, men dessverre med overvekt på sprit og parfyme, ikke det største utvalget av vin. 5) Lengden på flygningen er slik at du kan velge ubegrenset med mat i SAS Plus. 6) Muligheter for solstråler gjennom vinduene.

Cecilie
26-08-2013, 20:19
Skal selv prøve både HEL og TXL utover høsten, så får oppdatere i etterkant.

Hvis du skal fly med SAS begge plasser, er HEL veldig bra. Du ankommer en gate og slipper rett ut i avgangsområdet. Fra gatene SAS bruker i HEL er det kort vei til SAS loungen.

TXL er noe skikkelig dritt. Du slippes rett ut i uren sone, ved baggage claim, og må dermed gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Lufthansa loungene ligger dessuten utenfor security.

kblaur
26-08-2013, 21:05
Hvad med KEF? Set flere der var interesserede i mileagerun der? Kan man nå, at komme tilbage på flyet turn around tid på 50 minutter i KEF?

Cecilie
26-08-2013, 21:21
Hvad med KEF? Set flere der var interesserede i mileagerun der? Kan man nå, at komme tilbage på flyet turn around tid på 50 minutter i KEF?

På KEF kommer man rett ut i avgangshallen. 50 min Schengen-Schengen er no problem der!

KLM 1200
26-08-2013, 21:34
Hvad med KEF? Set flere der var interesserede i mileagerun der? Kan man nå, at komme tilbage på flyet turn around tid på 50 minutter i KEF?

Booket den for 2 timer siden, 4000EB poeng/5000 for EBG. Betalte totalt 1619kr.

På KEF kommer man rett ut i avgangshallen. 50 min Schengen-Schengen er no problem der!

Vet du hvor Saga lounge er på flyplassen? er flyplassen stor ?

Cecilie
26-08-2013, 21:36
Booket den for 2 timer siden, 4000EB poeng/5000 for EBG. Betalte totalt 1619kr.

Vet du hvor Saga lounge er på flyplassen? er flyplassen stor ?

God pris!

Saga loungen ligger nede i kjellern :p Flyplassen er veldig kompakt. Non-Schengen/Schengen-problematikken "løses" på en måte på samme måte som D-gatene i CPH. I KEF er Schengen 2.etasje, mens Non-Schengen vel er i kjellern.

KLM 1200
26-08-2013, 21:41
God pris!

Saga loungen ligger nede i kjellern :p Flyplassen er veldig kompakt. Non-Schengen/Schengen-problematikken "løses" på en måte på samme måte som D-gatene i CPH. I KEF er Schengen 2.etasje, mens Non-Schengen vel er i kjellern.

Skjønner, blir vil ikke mye tid i loungen på 50min turnaround. Ja, riktig god pris synes jeg. Ungdomsbiletter er tingen! :cool:

Peppep
26-08-2013, 22:59
5 min turnaround hadde ikke vært noe problem, man skal ut og inn samme gate, ingen sikkerhetskontroll eller annet i mellomtiden.

Loungen ligger ned en trapp/heis ved gate 6. Merk at infotavlene i loungen er ubrukelig, de ble aldri oppdatert, måtte spørre dragen for info. Men har man tilgang til loungen i det hele tatt som EBG/*G? Det er en kontraktslounge, ikke *A-lounge, så man har i hvert fall ikke automatisk tilgang.

Islending
26-08-2013, 23:58
5 min turnaround hadde ikke vært noe problem, man skal ut og inn samme gate, ingen sikkerhetskontroll eller annet i mellomtiden.

Loungen ligger ned en trapp/heis ved gate 6. Merk at infotavlene i loungen er ubrukelig, de ble aldri oppdatert, måtte spørre dragen for info. Men har man tilgang til loungen i det hele tatt som EBG/*G? Det er en kontraktslounge, ikke *A-lounge, så man har i hvert fall ikke automatisk tilgang.

Jeg har tidligere brukt denne loungen med EBG og SK ungdomsbillett. Vet ikke om det er endringer der da...

fluxie
27-08-2013, 12:40
Hah, hvem sier at TXL er bajs? Someone og jeg rakk pølse(karriwurst), check-in, sikkerhetskontroll og flyet tilbake til CPH på ca 15 min :)

Cecilie
27-08-2013, 15:12
Hah, hvem sier at TXL er bajs? Someone og jeg rakk pølse(karriwurst), check-in, sikkerhetskontroll og flyet tilbake til CPH på ca 15 min :)

Men dere rakk ikke det mest vesentlige, nemlig kantina! :p

Someone
27-08-2013, 15:16
Men dere rakk ikke det mest vesentlige, nemlig kantina! :p

Vi hadde rukket det, det det var lenger ventetid for Currywursten enn det hadde tatt å kommet seg til kantina og tatt en wiener der

KLM 1200
27-08-2013, 20:29
Jeg har tidligere brukt denne loungen med EBG og SK ungdomsbillett. Vet ikke om det er endringer der da...

Hvordan er standarden på Loungen? :)

Cecilie
27-08-2013, 21:27
Hvordan er standarden på Loungen? :)

Jeg har bare vært der en gang, for mange år siden. Som jeg husker, så bærer den preg av å være i "kjellern" - virket veldig mørkt der nede synes jeg. Matutvalget var ikke all verdens.

http://www.icelandair.us/information/at-the-airport/saga-lounge/


Og litt videre ned på siden finner man access rules:
http://www.icelandair.us/information/at-the-airport/saga-lounge/access-rules/

Der står det å lese, for de av dere som ikke gidder å åpne lenka sjæl, at EBG har access når den flyr med SAS eller Lufthansa. Man har ikke lov å ta med gjester. EBP har også tilgang når den flyr SK/LH, men har i motsetning til EBG, lov å ta med seg en gjest inn.

KLM 1200
27-08-2013, 21:37
Jeg har bare vært der en gang, for mange år siden. Som jeg husker, så bærer den preg av å være i "kjellern" - virket veldig mørkt der nede synes jeg. Matutvalget var ikke all verdens.

http://www.icelandair.us/information/at-the-airport/saga-lounge/


Og litt videre ned på siden finner man access rules:
http://www.icelandair.us/information/at-the-airport/saga-lounge/access-rules/

Der står det å lese, for de av dere som ikke gidder å åpne lenka sjæl, at EBG har access når den flyr med SAS eller Lufthansa. Man har ikke lov å ta med gjester. EBP har også tilgang når den flyr SK/LH, men har i motsetning til EBG, lov å ta med seg en gjest inn.

Takk for info! :) Ser ut som en Ok lounge på bildene på sidene til Icelandair. Blir jo maksimum 30min der. :) Men greit med en liten påfylling for mat og drikke mellom turene!

Fly med oss
06-09-2013, 20:36
Funker f.eks. TRD, SVG og BGO? Har vært på alle flyplassene, men har aldri tenkt på om de egner seg for MR.

Twin Otter
06-09-2013, 20:45
Funker f.eks. TRD, SVG og BGO? Har vært på alle flyplassene, men har aldri tenkt på om de egner seg for MR.

Kommer rett ut i airside i terminalen hvis du reiser innenriks hvertfall, gjelder også utland.

Fly med oss
06-09-2013, 21:17
Kommer rett ut i airside i terminalen hvis du reiser innenriks hvertfall, gjelder også utland.

Takk, var det jeg håpet på.

Chriscross
07-09-2013, 11:57
Kommer rett ut i airside i terminalen hvis du reiser innenriks hvertfall, gjelder også utland.

Gjelder det på Trd også?

737-405
07-09-2013, 12:00
Gjelder det på Trd også?

Ja, på TRD havner man rett ut i avgangshallen også.

House
14-09-2013, 23:26
Hei,

Noen erfaringer med t/r OSL -NCE - OSL med 50 minutter i mellom? Trenger litt poeng og forsøker meg på tirsdag. 7500 poeng for t/r i Plus for rett under 1900 nok. Litt Shake for at det er snaut med 50 min i Nice.

peterfox
15-09-2013, 01:43
Hei House,

På intranettet til selskapet du skal reise med er det lagt inn "Warning" på NCE, ifm ombygging. De anbefaler 90 min Y/CI og 60 min C/CI. Men følg transfer skiltene, gå rett til gate og check-in der.

peterfox
15-09-2013, 01:47
Hei,

Sjekket litt rundt. Tar du returen kl 1340 - via CPH er turen billigere og gir 8750 med Edelt metall.

Dag Viking
15-09-2013, 12:30
Hei House,

På intranettet til selskapet du skal reise med er det lagt inn "Warning" på NCE, ifm ombygging. De anbefaler 90 min Y/CI og 60 min C/CI. Men følg transfer skiltene, gå rett til gate og check-in der.

Sjekke inn gjør man lettest på OSL, print ut boardingkort for tur/retur.

Mener å huske at man må helt ut i NCE, og dermed må gjennom sikkerhetskontroll på nytt, men dette skal jeg ikke garantere.

fuglern
15-09-2013, 13:49
Forsøker meg på en kort oppsummering av innspill så langt:

WAW: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
HEL: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
CPH: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
ARN: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
MUC: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
BCN: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
LHR: (UK generelt), lite egnet om man har liten tid.
FAO: Lite egnet om man har liten tid.
FCO: Fungerer fint, nesten rett inn avgangshallen. OK serveringssteder.
NCE: Her må man ut gjennom sikkerhetskontrollen. Tar tid. Pt er det også ombygging på flyplassen og anbefales å sette av litt ekstra tid.
MXP: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
ALC: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
MAD: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen.
VCE: Kan fungere, men må igjennom en sikkerhetskontroll.
LIN: Fungerer greit, mulighet for lounge.
AGP: Fungerer fint, ankommer nesten rett i avgangshallen, ok lounge (flaskeøl og chips), greie shoppingmuligheter..
TXL: Kan fungere, men rett ut i uren sone, og må gjennom ny sikkerhetssjekk. Lounge utenfor security.
KEF: Fungerer fint, rett ut i avgangshallen.
TRD/BGO/SVG: Rett inn i avgangshallen, så fungerer fint.
OSL. Nei - om ikke god tid.

Dag Viking
15-09-2013, 14:03
Forsøker meg på en kort oppsummering av innspill så langt:

WAW: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
HEL: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
CPH: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
ARN: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
MUC: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
BCN: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
LHR: (UK generelt), lite egnet om man har liten tid.
FAO: Lite egnet om man har liten tid.
FCO: Fungerer fint, nesten rett inn avgangshallen. OK serveringssteder.
NCE: Her må man ut gjennom sikkerhetskontrollen. Tar tid. Pt er det også ombygging på flyplassen og anbefales å sette av litt ekstra tid.
MXP: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
ALC: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
MAD: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen.
VCE: Kan fungere, men må igjennom en sikkerhetskontroll.
LIN: Fungerer greit, mulighet for lounge.
AGP: Fungerer fint, ankommer nesten rett i avgangshallen, ok lounge (flaskeøl og chips), greie shoppingmuligheter..
TXL: Kan fungere, men rett ut i uren sone, og må gjennom ny sikkerhetssjekk. Lounge utenfor security.
KEF: Fungerer fint, rett ut i avgangshallen.
TRD/BGO/SVG: Rett inn i avgangshallen, så fungerer fint.
OSL. Nei - om ikke god tid.

Som et tillegg:
MXP tar det ca 4 min å gå fra gaten, opp en etasje og tilbake til samme gate igjen. Helst går man fra flyet, til loungen og så tilbake til gaten. Tid fra gate til lounge er ca 5-6 minutter.

OSL fungerer fint dersom det er snakk om innenriks-innenriks, innenriks-Schengen eller Schengen-Schengen. Schengen-innenriks går som regel også greit uten bagasje selv med sikkerhetskontroll, det vil typisk ta like mye tid som D til A gates i CPH. Ulempen er at tidsforbruk blir uforutsigbart. Med fast-track innenriks vil det redusere tidsforbruk ytterligere for mange reisende.

House
15-09-2013, 15:40
Takk for bra svar! Jeg får sjekke med dem. Så på minbestillingsside at det ville koste meg 970.- å booke om til 1340.

Så spørsmålet er om jeg skal ta sjansen på at 50 min turnaround er nok i NCE - litt spenning i hverdagen må man kanskje ha.

Om jeg har sjekket inn og skrevet boardingkort for returen i Oslo, kan jeg fremdeles booke om på nettet om jeg skjønner at jeg ikke rekker det, eller må jeg kjøpe ny billett der?

House
17-09-2013, 22:05
Forsøker meg på en kort oppsummering av innspill så langt:

WAW: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
HEL: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, så fungerer godt med liten tid.
CPH: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
ARN: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen, også OK mht lounge og shopping.
MUC: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
BCN: Fungerer fint, kommer rett inn i avgangshallen.
LHR: (UK generelt), lite egnet om man har liten tid.
FAO: Lite egnet om man har liten tid.
FCO: Fungerer fint, nesten rett inn avgangshallen. OK serveringssteder.
NCE: Her må man ut gjennom sikkerhetskontrollen. Tar tid. Pt er det også ombygging på flyplassen og anbefales å sette av litt ekstra tid.
MXP: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
ALC: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.
MAD: Fungerer fint, rett inn i avgangshallen.
VCE: Kan fungere, men må igjennom en sikkerhetskontroll.
LIN: Fungerer greit, mulighet for lounge.
AGP: Fungerer fint, ankommer nesten rett i avgangshallen, ok lounge (flaskeøl og chips), greie shoppingmuligheter..
TXL: Kan fungere, men rett ut i uren sone, og må gjennom ny sikkerhetssjekk. Lounge utenfor security.
KEF: Fungerer fint, rett ut i avgangshallen.
TRD/BGO/SVG: Rett inn i avgangshallen, så fungerer fint.
OSL. Nei - om ikke god tid.
OSL-NCE-OSL gikk fint med 50 min i mellom i dag. Det er riktig som det ble sagt her at man kommer rett ut uren sone og må inn gjennom security igjen. Kort vei å gå ut og inn igjen. Lite trafikk i sikkerhetskontrollen gav meg relativt god tid. Det hjalp at vi landet i NCE 20 min før skjema, men hadde gått greit on time også. Så ingenting til de omtalte ombyggingsarbeidene så det ble ikke en faktor.

Forøvrig fin tur, med en nydelig innflyvning langs stranden fra øst som en bonus. Merket meg at PLUS menyen var noe enklere enn serveringen jeg fikk sist jeg fløy Business fra NCE i mars.

Jeg trengte noen få poeng og 7500 poeng for denne svippturen var fin deal for meg. (Ca 1900 nok)

Mjolnir
18-09-2013, 14:56
AMS mangler på lista, men er så klart utmerket - rett inn i avgangshallen.
TRF: Korte avstander, men må gjennom sikkerhetskontrollen.
SVO: Uegnet - sikkerhetskontroll OG nøye passkontroll for transferpax, alt med postkommunistisk effektivitet.

CRJ900
01-10-2013, 08:18
Uten å ha vært der ennå ser PRG ut til å fungere fint. Transfer skal være mulig uten ny sikkerhetskontroll i følge denne videoen her:

Transfer | Vaclav Havel (http://www.prg.aero/en/passengers-check-in/transfer/)

Gir uansett en rapport etter MR dit i oktober.

Hypern
10-11-2013, 21:11
Uten å ha vært der ennå ser PRG ut til å fungere fint. Transfer skal være mulig uten ny sikkerhetskontroll i følge denne videoen her:

Transfer | Vaclav Havel (http://www.prg.aero/en/passengers-check-in/transfer/)

Gir uansett en rapport etter MR dit i oktober.

Det går helt fint det. Du kommer rett ut der man boarder fra igjen og man rekker en liten runde shopping også.

Flight Cancelled
10-11-2013, 23:46
Hvordan telles "Kvalifiserende fly denne perioden" hos SAS? Hvis jeg flyver BGO-CPH-MAD-CPH-BGO (Altså T/R BGO-MAD via CPH) telles dette som 2 eller 4?

Chriscross
11-11-2013, 06:58
For statuskvalifisering teller det som fire flighter.

Star Flyer
11-11-2013, 09:01
Hva med TRF? Går det an å bli med på samme WF-fly tilbake til Bergen med en tid på 20 min?

Flight Cancelled
11-11-2013, 23:51
Hvordan får folk flest EBG først - antall flights eller poeng? Sitter og ser på mulig MR i morgen: BGO-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-BGO for 2000,-...

henrikvd
14-11-2013, 01:05
Hvordan får folk flest EBG først - antall flights eller poeng? Sitter og ser på mulig MR i morgen: BGO-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-BGO for 2000,-...

Som nybegynner innen MR lurer jeg litt på hvordan folk bestiller disse disse billettene. Hvis jeg f.eks. vil fly TRD-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-TRD eller TRD-OSL-CPH-OSL-ARN-OSL-TRD så får jeg vel ikke opp slike kronglete alternativer ved å søke på SAS sine hjemmesider... ?

Hva er trikset når en skal bestille lange t/r MR med mange stopp?

Cecilie
14-11-2013, 07:53
Som nybegynner innen MR lurer jeg litt på hvordan folk bestiller disse disse billettene. Hvis jeg f.eks. vil fly TRD-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-TRD eller TRD-OSL-CPH-OSL-ARN-OSL-TRD så får jeg vel ikke opp slike kronglete alternativer ved å søke på SAS sine hjemmesider... ?

Hva er trikset når en skal bestille lange t/r MR med mange stopp?


Som oftest så må du gjøre separate bookinger.

Tilbake til det andre spørsmålet om hvordan folk blir EBG, så kan jeg i allefall svare for meg selv. Jeg har alltid kvalifisert på poeng, men det er fordi mine reiser går til USA et par ganger i året, booker billigste billett og oppgraderer til business med Optiontown som da gir businessopptjening (200%/225% inkl gullbonus)
Det har i allefall vært min strategi i det siste.

3cseat
14-11-2013, 10:11
Hvordan får folk flest EBG først - antall flights eller poeng? Sitter og ser på mulig MR i morgen: BGO-OSL-ARN-HEL-ARN-OSL-BGO for 2000,-...

Jeg reiser mest mellom OSL-ARN-CPH-HEL, og alltid billigste bilett, så kvalifiseres derfor som regel med antall flights. Men som Cecilie sier, har du et par Long Hault blir det for nok poeng av det om du på en eller annen måte flyr biz.

Flight Cancelled
14-11-2013, 12:06
Litt off-topic men jeg lurer nå jeg: Når Widerøe kjører disse sommerbilletene (ukesbiletter), om man kjøper en slik og flyver som bare ... i hytt og pine - telles dette som flights og får man poeng? Jeg mener, er det mulig å tjene seg opp til EBG fra EBB med å fly 40 flights på 1 uke?

jameson82
14-11-2013, 12:11
Litt off-topic men jeg lurer nå jeg: Når Widerøe kjører disse sommerbilletene (ukesbiletter), om man kjøper en slik og flyver som bare ... i hytt og pine - telles dette som flights og får man poeng? Jeg mener, er det mulig å tjene seg opp til EBG fra EBB med å fly 40 flights på 1 uke?

Ja de telles. Men det gjelder bare de som ikke er anbudsruter

Flight Cancelled
14-11-2013, 21:42
Avsette en uke til flyvning neste sommer da, så skal det jaggu meg bli noe... :-)

Hva menes med "anbudsruter"?

jameson82
14-11-2013, 21:47
Avsette en uke til flyvning neste sommer da, så skal det jaggu meg bli noe... :-)

Hva menes med "anbudsruter"?

Anbudsruter er lagt ut av staten og gitt til det selskapet som oppfyller villkårene best.
Her ser de hvilke ruter som gir EB poeng http://www.wideroe.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=1a04332f-e991-4ba3-9e43-855d049a754f

Fbu76
24-01-2014, 21:21
Forsøker meg på en kort oppsummering av innspill så langt:

ALC: Rett inn i kjelleren, vet ikke om det er langt opp til avgangshallen.


Har bestilt OSL-ALC-OSL på søndag. Mangler 9000 poeng. Er EBS. Ser at mange tar denne opp og ned med samme fly. Finner beskrivelsen over, men er det noen som har detaljer? Må jeg ut og gjennom sikkerhetskontrollen? Hvor går jeg?

peterfox
24-01-2014, 22:41
Hvordan telles "Kvalifiserende fly denne perioden" hos SAS? Hvis jeg flyver BGO-CPH-MAD-CPH-BGO (Altså T/R BGO-MAD via CPH) telles dette som 2 eller 4?

Hei,

Svaret har du sikkert fått.

Den eneste/viktigste strekning i Norge med EBG er OSL-KRS på torsdag/fredager kl 14:55/17:00, det er så utrolig mange offentlige ansatte med "Full C" billetter som står å gnager på skranken. Da er det fantastisk å "bruke Metallet", ellers er EBG nesten ubrukelig på Nordic/Europe, fordelene kommer først på SK Intercont, da lukter det varm-mat ++ på hver eneste flygning.

Dette gjelder sikker også for øvrige "gris-grendte-strøk" EVE/TOS/BOO..

Fbu76
26-01-2014, 16:34
Har bestilt OSL-ALC-OSL på søndag. Mangler 9000 poeng. Er EBS. Ser at mange tar denne opp og ned med samme fly. Finner beskrivelsen over, men er det noen som har detaljer? Må jeg ut og gjennom sikkerhetskontrollen? Hvor går jeg?

Fikk ikke svar på denne, så jeg prøvde selv i dag. Til den som tar ansvaret for å ajourholde listene over byer egnet for MR: ALC er perfekt. Ut av flyet som parkerte på Gate C45. 10 meter til venstre stod et skilt med "Transfer". Opp en rulletrapp og der stod man ved gate på avgang før halvparten av pax var ute av flyet. Ikke mulig å bruke mer enn 3 min. Ingen Security.

Flight Cancelled
26-01-2014, 17:50
Nydelig! Takk for at du deler. Har selv en MR dit i mars, så kjekt å høre.

LN-WIC
27-01-2014, 00:28
Litt off-topic men jeg lurer nå jeg: Når Widerøe kjører disse sommerbilletene (ukesbiletter), om man kjøper en slik og flyver som bare ... i hytt og pine - telles dette som flights og får man poeng? Jeg mener, er det mulig å tjene seg opp til EBG fra EBB med å fly 40 flights på 1 uke?

Det er dog en begrensing. Du kan bare fly samme strekning i samme retning to ganger. Har ikke telt, men kanskje du greier 50 enkeltreiser og når gull. 2o enkeltreiser og sølv er ikke noe problem.

Martin
27-01-2014, 02:22
Det er dog en begrensing. Du kan bare fly samme strekning i samme retning to ganger. Har ikke telt, men kanskje du greier 50 enkeltreiser og når gull. 2o enkeltreiser og sølv er ikke noe problem.


Man får også poeng på bare de kommersielle rutene, og ikke på anbudsrutene.

geirfugl
02-02-2014, 05:11
Hvilke flyplasser egner seg for mileage run? Hvor lang tid må man beregne, tips og triks, lounges, osv. Har lite erfaring selv, men desto mer behov for informasjon.

WAW - veldig grei er min opplevelse. (OSL-CPH-WAW-CPH-OSL) Hadde 40 min til disposisjon der, og selv med bussing til/fra gate var det ikke noe stress. Kom inn i terminalen rett ved gate, og gikk ned til samme buss som fraktet meg fra flyet. Hadde da sjekket inn hele reisen på OSL samme dag. Dog ingen erfaringer fra selve terminalen, da jeg befant meg der i maks 5 minutter.

1. Philadelphia 30th street,
2, Boston,Logan
Fra Europa,kan du prøve f.eks lis-gru,waw-gru.
TK har ofte veldig bra priser,f.eks fra OSL-EZE for 5700 nok,OSL-BKK i C for 10.500,hvis du har TK kort.

Naturligvis er LAX-BAH for 3 cpm og 21.000/42.000 bedre.

peterfox
02-02-2014, 14:35
1. Philadelphia 30th street,
2, Boston,Logan
Fra Europa,kan du prøve f.eks lis-gru,waw-gru.
TK har ofte veldig bra priser,f.eks fra OSL-EZE for 5700 nok,OSL-BKK i C for 10.500,hvis du har TK kort.

Naturligvis er LAX-BAH for 3 cpm og 21.000/42.000 bedre.

Hvilken rute bruker du LAX-BAH ?

WF789
02-02-2014, 15:13
Det er dog en begrensing. Du kan bare fly samme strekning i samme retning to ganger. Har ikke telt, men kanskje du greier 50 enkeltreiser og når gull. 2o enkeltreiser og sølv er ikke noe problem.

Eksempel på rute for gull:

TRF - TRD - BOO - TOS - KKN - TOS - ALF - TOS - BGO - MOL - KSU - BGO - HAU - BGO - SKE - BGO - TRF - SVG - KSU - SVG - BGO - KSU - BGO - BOO - EVE - BOO - TRF

Og gjenta samme greia :)

Flight Cancelled
02-02-2014, 15:45
Hadde MR til ALC i dag, og i motsetning til tidligere rapporter jeg har lest her på forumet, så var ikke transit mulig. Jeg tror jeg var maks uheldig: Flyet parkerte på ytterste B-gate, og det var ikke mulig å gå rett ut i avgangshallen. Måtte gå langs hele flyplassen, og når jeg endelig kom til dit transit-skiltingen hadde sendt meg satt det ingen der, og man kunne ikke komme seg gjennom der. Det betyr at jeg måtte navigere meg ned, ut og opp (noe som for meg som førstegangsbesøkende på denne flyplassen gjorde meg nervøs, heldigvis gikk jeg rett hele veien) og gjennom security som var uten kø og igjen gå fra ene enden av flyplassen til andre enden av flyplassen. Hjelp selvsagt også at det ble boardet tidlig.

Om det å ikke nå flyet gjorde meg nervøs, så var det også noe i det at returen var en separat bestilling, altså var det ikke noe SAS som ville sikre hjemreise uansett. Rakk det heldigvis akkurat etter perfekt navigering og en god del løping.

Tror dette var et worst-case scenario, men er du uheldig og møter kø i security, blir stoppet for fullsjekk eller lignende, så kaaaan det hende at det går skjeis. Vær forsiktig med MRs hit... ;)

Hadde gledet meg til å besøke en ny lounge, men det rakk jeg ikke. Forhåpentligvis får jeg tatt det igjen en annen dag.

tamtamm
03-02-2014, 10:57
Hadde ALC på Lørdag. Stort sett samme opplevelse, transit gjennom tomme korridorer, ned til bagasje utlevering, ut og opp to etasjer, gjennom security og løpe til gate. Ventet vel 3 minutter til det var boarding.
Hadde sett frem til lounge, men men ikke denne gang.

Ellers... menyen ombord er jo ikke mye å skryte av da....

Fly med oss
03-02-2014, 12:32
tamtamm: fløy du fra Oslo? Jeg var på den flighten, og så det var to-tre passasjerer som gikk gjennom én dør før denne ble stengt og en annen ble åpnet. Jeg kom derfor, i likhet med forrige gang jeg var i ALC, rett ut i avgangshallen.

Dagen etter (i går, søndag) så jeg som TrAnxZ skriver at alle passasjerene ble sendt ut uten å komme rett inn i avgangshallen. Det virker nesten litt tilfeldig hvor man havner. Vi kan vel derfor si at ALC i utgangspunktet er egnet til MR, men at man kan ha uflaks.

tamtamm
03-02-2014, 12:52
Ja hadde SVG OSL ALC OSL SVG.
Det var 2 som forsøkte å gå opp mot gaten, men den var låst. Jeg fulgte transit skilting, gjennom en tom pass kontroll osv.
Så det var noen dører på venstre side rett etter jeg kom inn fra gate, sto ingenting om transit på dem så sjekket ikke, men er jo mulig at det var trapp der opp til etg over og gate....

Discus
22-03-2014, 21:48
Hvordan er transfer på HEL ?


Helsinki er grei på Schengen-Schengen, du kommer rett inn i avgangshallen.

hifiman
02-04-2014, 08:57
Jeg lurer på noen kan hjelpe meg å finne ut økonomisk sett den billigste måten å bli gull på
min kvalifiseringperiode gikk ut 31 mars og nå må jeg begynne på nytt og per dags
dato har jeg 11740 poeng er det "bare" å tjene opp ca 40000 poeng så blir jeg gull ?
håper noen kan hjelpe meg med å finne en billig løsning for en "fattig" student ;)

edit:
glemt å skrive at avreiseflyplassen min er TRD

Ph34r
02-04-2014, 09:41
Å reise i PLUS til Spania er en god start. Ofte gode priser til BCN/ALC på lørdager og tirsdager.

Flight Cancelled
02-04-2014, 11:56
Å reise i PLUS til Spania er en god start. Ofte gode priser til BCN/ALC på lørdager og tirsdager.
Enig med han her. Det er ofte at disee flyplassene gir mest poeng for kronen: ALC/AGP/MAD/BCN/ATH/PMI.

Twin Otter
12-04-2014, 05:19
Er Genève en flyplass hvor transfer går greit? Inn og ut med samme fly.

Flight Cancelled
04-05-2014, 22:19
Noen som har erfaring med umiddelbar turnaround på ATH, funker det fint? Antar det er en del som skal på MR dit nå i slutten av mai/juni pga kalendertilbudet.

Star Flyer
05-05-2014, 10:02
Noen som har erfaring med umiddelbar turnaround på ATH, funker det fint? Antar det er en del som skal på MR dit nå i slutten av mai/juni pga kalendertilbudet.

Hei!

Var på MR til ATH i mars. Kom inn med Køben-flyet og skulle tilbake til ARN. Alle fly var i rute og hadde totalt 1t 15 min i ATH. Sammenhengende reise, sjekket inn på alle flights.

For det første: Du blir ikke sluppet ut i avgangshallen. Det stod en dame for å hjelpe transit-passasjerer ved ankommende gate, og svarte: "Only 1 hour connection time?!".
Litt stresset, ja.

Du går ned en trapp, hvor baggage claim er en vei og transfer er en annen vei. Gikk selvsagt mot transfer. Her blir det sjekk av boarding pass. Prøve først mobilt boarding pass. Det lyste rødt. Den ansatte sa at det ikke funket og ville sende meg ut for å sjekke inn på nytt. (Det hadde jeg ikke tid til!). Jeg hadde også på papir - og jøss, det fungerte!

Deretter kom jeg ut i en hall - og måtte gjennom ny boarding pass kontroll før en sikkerhetskontroll. Ingen kø her heller.

ATH er uoversiktlig. Følg skilting, spør ansatte og vær rask til security (i tilfelle kø). Husk å få printet ut boarding pass for hele reisen på avreiseflyplassen. (Hvis du kun har på mobil må du kanskje helt ut.)
Følges disse tips rekker man det fint :)

ILS2
05-05-2014, 10:21
Takk for god info, Star Flyer. Det er nok en god del som har ATH på MR-programmet sitt nå i mai ;)

737-405
15-05-2014, 14:25
Noen her som har forsøkt seg på GVA? Ser at det var en del som skulle der i forbindelse med billettene til 299-, hos SK. Funker det å dra avgårde med den samme maskinen man kom inn med :-)? Noen?

PettR
15-05-2014, 16:03
Jeg er i Geneve as we speak! Du kan ikke gå rett ut i avgangshallen, men du må ned en trapp, gå noen meter, og deretter gå opp en ny trapp, som tar deg tilbake til gatene.

Alle SK flightene er ved A (1-10) gatene, så du må ikke gå langt i det hele tatt.

Hvis dette skulle faile, brukte jeg kanskje 10 minutter ut av terminalen i dag, og 10 minutter inn til gaten igjen (Inkludert 5 min i sikkerhetskontrollen). Flyplassen er ikke veldig stor!

737-405
15-05-2014, 16:43
PettR: Fantastisk med en oppdatering live fra GVA! Kommer du forresten inn med en maskin og reiser tilbake med samme :-)? Og ikke minst, fikk du alle avgangene på samme boardingkort? Setter stor pris på svar fra deg!

PettR
15-05-2014, 20:39
Kom inn fra CPH med en A319, og reiste videre til ARN med en 737 :)
På boardingkortet fikk jeg OSL-CPH, CPG-GVA og GVA-ARN. Men ikke ARN-OSL!
Det ble fikset lett i serviceskranken på ARN :)

Twin Otter
30-06-2014, 03:28
Noen som har erfaring med PMI som MR-flyplass? Blir man ledet ut i avgangshallen? Eller må man en runde i sikkerhetskontrollen?

737-405
30-06-2014, 06:34
Noen som har erfaring med PMI som MR-flyplass? Blir man ledet ut i avgangshallen? Eller må man en runde i sikkerhetskontrollen?

PMI er en lek :) Du kommer rett ut i avgangshallen igjen.

Twin Otter
30-06-2014, 06:41
Good. Da ser jeg frem til SVG-OSL-CPH-PMI-CPH-SVG den 1. September.... I Plus.

45 minutter transfer PMI :)

737-405
30-06-2014, 06:46
Good. Da ser jeg frem til SVG-OSL-CPH-PMI-CPH-SVG den 1. September.... I Plus.

45 minutter transfer PMI :)

Den blir strøken :) Var på chartertur forrige gang jeg var der, men kom rett ut i avgangshallen. Generelt virker det som at de fleste spanske flyplassene (lite unntak er Alicante) er godt egnet for MR.

Twin Otter
30-06-2014, 07:24
Den blir strøken :) Var på chartertur forrige gang jeg var der, men kom rett ut i avgangshallen. Generelt virker det som at de fleste spanske flyplassene (lite unntak er Alicante) er godt egnet for MR.


Ja det er vel nevnt tidligere i denne tråden at spanske flyplasser er gode med tanke på enkel connection. ALC litt mer oll. Men her er det også mulig (for eksempel på lørdager) å ha en litt lengre layover og heller reise tilbake via en annen destinasjon.

darkcho
20-07-2014, 15:31
Bumper denne, skal tur retur Nice samme dag med 45min connection. Ser det ble skrevet at dette var vel knapt i 2013 pga arbeid. Noen som har gjort denne i det siste? Holder det?

Fbu76
21-07-2014, 23:02
Bumper denne, skal tur retur Nice samme dag med 45min connection. Ser det ble skrevet at dette var vel knapt i 2013 pga arbeid. Noen som har gjort denne i det siste? Holder det?

Har svart på denne lenger oppe i tråden. Har ikke prøvd selv, men kjenner flyplassen godt. Har sjelden hatt bussgate. Uansett bør det gå. Ha med boardingkort for retur. Gå rett gjennnom bagasjeutleveringen og ut i ankomsthallen. Sving 90 grader til høyre og rett fram. Etter ca 50 meter går det en trapp opp til høyre til etasjen over. Den leder rett i sikkerhetskontrollen (ikke vanlig fasttrack). Bak sikkerhetskontrollen er du rett ved gate.

Mener dette bør gå fint. Du vil sansynlig vis komme i sikkerhetskontrollen etter at køen fra ditt fly har passert. Kanskje lurt å sjekke om det er mange avganger innen en time etter ditt fly.

Har aldri opplevd lang kø i NCE, men så pleier jeg å være tidlig ute.

Norfindir
02-08-2014, 22:27
Skal på en MR til BCN på mandag og lurer på et par ting. Jeg tar ikke første flyet tilbake, men har et opphold på ca 6 timer.
Hvordan fungerer innsjekk på BCN? Kan man sjekke inn når man vil på en staralliance skranke, eller er det x timer før avgang på en spesifikk avgang?

Rekker jeg å ta en tur til byen å spise der før retur? Vil uansett ut av flyplassen for å ta en røyk, men vil helst ikke måtte vente til 2 timer før avgang før jeg kan gå tilbake til loungen :)

ToreD
02-08-2014, 22:43
Uten bagasje kan du sjekke inn med appen. Det er diger røyketerasse med bar der, så du MÅ ikke ut av flyplassen for å røyke.
Uansett, du rekker fint inn til byen for en matbit.

RedLine
02-08-2014, 22:46
Du kan sjekke inn hele reisen t/r på forhånd og få bordingpass for hele turen skrevet ut.

Hvis trafikken inn til byen går greit så tar det sjelden over 30 min. Du har fast track (hvis du går innom innsjekkingsskranke og får voucher) i sikkerhetskontrollen som Plus så det går greit å komme inn igjen også.

Chriscross
02-08-2014, 22:53
Som flere sier her funker online check in, men du kan ikke sjekke inn på automat. Innsjekk åpner omtrent 2 t før avgang. Du kan ikke bruke andre Star alliance check in skranker.
Tar vel ca 40 min inn til byen med flybuss.

Norfindir
02-08-2014, 23:32
kan jeg få fast track voucher av hvilken som helst innsjekkingsskranke? eller så takler jeg fint å stå i vanlig security om appen funker (evt utskrevet boardingpass fra sas.no)

RedLine
02-08-2014, 23:58
kan jeg få fast track voucher av hvilken som helst innsjekkingsskranke? eller så takler jeg fint å stå i vanlig security om appen funker (evt utskrevet boardingpass fra sas.no)

Du må nok innom SAS sin, men de pleier alltid å være veldig raske med å prioritere Plus/EBG så har skjelden opplevd kø der i BCN.

Norfindir
03-08-2014, 00:10
Problemet er da at de ikke åpner før 2 timer før avgang.

Er den røyketerassen etter sikkerhetskontrollen?

hilsen Newbie MR 'er

RedLine
03-08-2014, 00:35
Er den røyketerassen etter sikkerhetskontrollen?

hilsen Newbie MR 'er

Ikke at jeg er en røyker men ja, det er to terrasser etter sikkerhetskontrollen som det er mulig å ta seg en røyk på. Når du kommer ned trappen fra sikkerhetskontrollen så skal det ligge en til høyre og en til venstre. Er usikker på om du kommer inn på begge. Men den til høyre er hvertfall åpen for scengen flights, for der har jeg kjøpt is mange ganger :)

Hvis du ser på dette kartet så er det de firkantet boksene som ligger oppe til høyre og venstre i hoveddelen av terminalen: http://www.aena-aeropuertos.es/csee/Satellite?Language=EN_GB&ca=BCN&pagename=cartografia&ps=t&ti=T1&cg=salidas&ct=sala-embarque&catr=zona-embarque&pl=1

Norfindir
03-08-2014, 06:09
Takk for info :-)
Kanskje på tide å grave frem den gammle radiomottakeren og se på fly mens jeg venter

Norfindir
04-08-2014, 06:49
Ok på vei til osl nå og har oppdaget at jeg for første gang i mitt reiseliv har glemt passet. Jeg skal bare være på avgangsområdet på flyplassen i barcelona. Bør jeg kanselerer billetten eller går det bra? Dvs er det passkontroll på boarding i bcn?

Flight Cancelled
04-08-2014, 07:12
Det kan hende at de ber om å sjekke det på BCN ved boarding. Jeg har vært en del på MR til spania, og noen ganger sjekker de, noen ganger sjekker de ikke. Aldri opplevd det på OSL. Kanskje noen andre her vet bedre hvordan rutinene vanligvis er ved BCN.

Norfindir
04-08-2014, 07:14
Blir nødpass

aboerr
04-08-2014, 08:21
Ok på vei til osl nå og har oppdaget at jeg for første gang i mitt reiseliv har glemt passet. Jeg skal bare være på avgangsområdet på flyplassen i barcelona. Bør jeg kanselerer billetten eller går det bra? Dvs er det passkontroll på boarding i bcn?

Har blitt spurt om pass flere ganger ved boarding i BCN, gå for nødpass!

econ
04-08-2014, 11:08
Har som mål når jeg reiser i schengen at jeg aldri skal vise pass, siden det ikke er passplikt.
Har sikkert 30+ reiser der jeg aldri har vist pass, spør de så drar jeg bare opp førerkortet har aldri vært noe problem. Dette gjelder også BCN, både med SK og DY

ToreD
04-08-2014, 20:13
Har som mål når jeg reiser i schengen at jeg aldri skal vise pass, siden det ikke er passplikt.
Har sikkert 30+ reiser der jeg aldri har vist pass, spør de så drar jeg bare opp førerkortet har aldri vært noe problem. Dette gjelder også BCN, både med SK og DY


Det er ikke passplikt nei, men siden pass (egentlig) er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge kan de faktisk nekte å godta førerkortet. Har heller aldri opplevd å få legitimasjonen min avvist, men hadde aldri gambla på en Spaniatur uten å ha med pass

Norfindir
04-08-2014, 22:20
Tilbake i Norge nå og ble selvfølgelig ikke spurt om pass en eneste gang. Kjipe penger for nødpass men må skrive det av på idiotkvota mi. Blir lenge til neste gang jeg glemmer det :)

Billig MR da. 2500 tur retur i pluss og en del av den kampanjen i vår. Så nå er det bare å vente på 10k basis og 10k extra poeng

econ
05-08-2014, 01:39
Det er ikke passplikt nei, men siden pass (egentlig) er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge kan de faktisk nekte å godta førerkortet. Har heller aldri opplevd å få legitimasjonen min avvist, men hadde aldri gambla på en Spaniatur uten å ha med pass


Jeg har selvfølgelig med passet, men viser kun førerkort hvis de spør etter id, vet at ikke førerkort et gyldig id i andre land, men dette går som regel greit.
Ut av Norge er det jo ikke noe stress da de ikke sjekker id noe sted.

Det er ikke det at det er så stress å vise passet, men jeg har fått for meg at jeg ikke skal vise pass på trass.Har stått og diskutert med en gateagent på ams, der jeg sa at jeg ikke hadde med passet og dette var det eneste legitimasjonen jeg hadde med meg. Han slapp meg inn og jeg trengte ikke fiske passet opp fra vesken ;-)

braekk
17-08-2014, 21:25
Trenger et par flighter for EBG og har Wideroe Norge rundt billett. Tenkte derfor å reise SVG-KRS-SVG en ettermiddag. Iht tidtabell har jeg 20min fra landing til takeoff i KRS. Altså samme fly på retur. Er dette "lovlig"? Vil jeg rekke returen?

Cecilie
17-08-2014, 21:46
Du kommer ut i usikker sone og må gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. I teorien så skal det holde hardt, særlig om det er litt kø.

Du kan jo eventuelt nevne for kabinbesetningen ombord at du skal bli med tilbake. Sannsynligvis er det samme crewet tur/retur pga kort turnaroundtid. De kan da melde inn til gatepersonellet at du blir sittende ombord.

Dreamy
17-08-2014, 21:54
Du får ikke sitte ombord under turnaround, du må ihvertfall minst ut på trappa hvis bakkemannskapet sier ok her. Dette bør ikke være noe problem, snakk med purser før landing.

Edit : Leste litt fort, så etterpå at det var WF ikke SAS. Det bør ikke være noe problem :)

Dash
17-08-2014, 22:44
Står som oftest noen fra SGH i bunnen av flytrappa. Du kan spør om du kan bli med den prsonen inn i gaten, så slipper du å ut i "uren" sone.

Twin Otter
17-08-2014, 22:56
Heisann,

Det hvertfall er kar her inne som har gjort akkurat det samme som deg tidligere.

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=557590&postcount=10

Usikker på hvor lang turnaround tiden var den gang. Men det burde ikke være noe problem. Særlig hvis køen ikke er så lang. Lykke til!

braekk
17-08-2014, 23:17
Takk for alle innspill :-)

Får se an om jeg tar sjansen...

BSSW
18-08-2014, 06:20
Heisann,

Det hvertfall er kar her inne som har gjort akkurat det samme som deg tidligere.

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=557590&postcount=10

Usikker på hvor lang turnaround tiden var den gang. Men det burde ikke være noe problem. Særlig hvis køen ikke er så lang. Lykke til!
Husker ikke hvor lang tid det var mellom flightene, men kort nok til at innsjekk hadde stengt. Måtte da få hjelp av SGH for å få ut BP.

Braekk: Hvis du ikke får sitte igjen i flyet, og du ikke har BP for returen, så må du kontakte SGH for å få ut nytt BP når du kommer inn. Hvis ikke Dash sitt forslag virker.

Guud løkk, og god tur :up:

EBGflyer
31-08-2014, 05:14
Tænkte på et Mileage-run en gang i september eller oktober. Billigste løsning er at tage ud og hjem med samme fly. Er det muligt?

Jeg kan naturligvis printe begge boarding kort på forhånd, men hvad hvis jeg ikke kan komme til gaten ved ankomst for at tage returrejsen. Kan det være et problem?

Twin Otter
31-08-2014, 07:26
Tænkte på et Mileage-run en gang i september eller oktober. Billigste løsning er at tage ud og hjem med samme fly. Er det muligt?

Jeg kan naturligvis printe begge boarding kort på forhånd, men hvad hvis jeg ikke kan komme til gaten ved ankomst for at tage returrejsen. Kan det være et problem?

Heisann! Jeg vet ikke hvilket flyselskap du tenker å reise med. Men la oss ta utgangspunkt i SAS da.

Ja det er meget mulig å reise tur/retur med samme fly. Litt avhenging av destinasjon. Les gjennom "Den store milage-run tråden" (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103736). Der finner du masse info.

Kort fortalt. Det kan være greit å velge flyplass for MR med tanke på enkel connection. Her er flyplassene i Spania vanligvis et godt sted å begynne. Stort sett kommer du direkte ut i avgangshallen og kan "snu i døra" eventuelt rekker du en tur innom en lounge hvis du har tilgang til det.

Hvis du har sjekket inn for både ut- og hjemreise samtidig får du vanligvis alle flightene samlet på ett boarding kort hos SAS. Alternativt har du alle boardingkortene samlet på smarttelefonen hvis du bruker SAS-appen.

Cecilie
31-08-2014, 08:06
Enig i det Twin Ottern sier over her. I tillegg vil jeg legge til at for eksempel Nice med SAS går greit, selv om du må ut av den såkalte "sikre sonen" på flyplassen, og må gjennom sikkerhetskontrollen før du kan gå ombord igjen. Dette er dog ikke noe problem, og man rekker det i løpet av de 45 minuttene man har på bakken.

EBGflyer
31-08-2014, 09:13
Tak for svar.

Jeg havde faktisk tænkt på Barcelona, men også Thessaloniki fra CPH. Ved ikke, hvordan det ser ud i Thessaloniki (om man går til jetbridge eller bus).

Hvordan er det i Barcelona? Her er der rimelig mange forbindelser. Med en tur/retur på SAS PLUS kan man optjene ca. 10.000-11250 point på en returrejse. Det laveste jeg har set på plus er ca. 2300 DKK.

ToreD
31-08-2014, 09:21
Barcelona er perfekt for MR. Du kommer ut i gaten der du skal inn. Rekker fint en tur i loungen og.

Twin Otter
31-08-2014, 09:51
Barcelona er perfekt for MR. Du kommer ut i gaten der du skal inn. Rekker fint en tur i loungen og.


BCN, MAD og ALC er perfekt for MR. Har hørt at PMI skal være likedan. Skal ned å undersøke dette i morgen. Kan gi en tilbakemelding etterpå.

EBGflyer
31-08-2014, 10:07
Super. Det vil jeg overveje.

Man kan også tage retur via OSL eller ARN for 100-200 kr ekstra og så får man jo lige 1250 point ekstra (som EBG).

Ialt 4,82 point/DKK.

Dag Viking
31-08-2014, 10:45
BCN, MAD og ALC er perfekt for MR. Har hørt at PMI skal være likedan. Skal ned å undersøke dette i morgen. Kan gi en tilbakemelding etterpå.
Post 64 og 65 tyder på at ALC kan være et sjansespill.

Flight Cancelled
31-08-2014, 14:37
BCN, MAD og ALC er perfekt for MR. Har hørt at PMI skal være likedan. Skal ned å undersøke dette i morgen. Kan gi en tilbakemelding etterpå.
ALC har undertegnede opplevd som risky ettersom at man måtte ut i uren sone i etasjen under, så gå opp og gjennom security. Ved kø er den svært risky.

I tillegg til BCN og MAD, er også AGP, ATH og FCO svært egnet som destinasjoner for poengsamling.

EBGflyer
31-08-2014, 17:10
Nogen som ved, hvor det ser ud i Thessaloniki (SKG) og Athen (ATH)?

PettR
31-08-2014, 18:52
Athen er veldig greit, men du må gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det er som regel lite kø, OG hvis du reiser i plus så kan du bruke fast track som er helt i enden av korridoren som går til gatene SAS bruker. Har aldri møtt en annen passasjer i fast track der. Alt tar som regel 10 minutter. Skal nevnes at det er litt langt å gå, og det er det som tar tid.

Flight Cancelled
31-08-2014, 20:18
Athen er veldig greit, men du må gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det er som regel lite kø, OG hvis du reiser i plus så kan du bruke fast track som er helt i enden av korridoren som går til gatene SAS bruker. Har aldri møtt en annen passasjer i fast track der. Alt tar som regel 10 minutter. Skal nevnes at det er litt langt å gå, og det er det som tar tid.
Langt å gå?:p Syntes det motsatte, jeg... Nå kommer man ikke ut ved gateområdet, men vil man er man ved gate på et par minutter. Alle gangene jeg har vært der på MR har jeg i tillegg funnet tid til loungebesøk (LH sin er forøvrig å anbefale over A3).

PettR
31-08-2014, 22:16
Sier heller at det er langt enn kort :p
Og jeg bruker jo uansett skateboard, så for meg går det jo kjempefort! (Med andre ord: Jeg vet kanskje ikke hvor kort det egentlig er?)

EBGflyer
01-09-2014, 17:27
Ved nogen hvordan det ser ud med Thessaloniki (SKG)? Det er jo en mindre lufthavn, men det giver jo ingen garanti for, at man kan komme hurtigt tilbage til gaten. Endda er turn-around tiden mindre her - så faktisk lidt mere stress.

EBGflyer
09-09-2014, 11:19
Hvordan er Geneve Airport ifht MR? Ankommer man til gateområdet eller skal man omkring exit og igennem security?

PettR
09-09-2014, 16:45
Hvordan er Geneve Airport ifht MR? Ankommer man til gateområdet eller skal man omkring exit og igennem security?

Jeg er i Geneve as we speak! Du kan ikke gå rett ut i avgangshallen, men du må ned en trapp, gå noen meter, og deretter gå opp en ny trapp, som tar deg tilbake til gatene.

Alle SK flightene er ved A (1-10) gatene, så du må ikke gå langt i det hele tatt.

Hvis dette skulle faile, brukte jeg kanskje 10 minutter ut av terminalen i dag, og 10 minutter inn til gaten igjen (Inkludert 5 min i sikkerhetskontrollen). Flyplassen er ikke veldig stor! vertfall ti tegn her?

EBGflyer
10-09-2014, 00:12
vertfall ti tegn her?

Ergo, Geneve er veldig fin til MR.

737-405
14-09-2014, 17:30
Hvordan er Geneve Airport ifht MR? Ankommer man til gateområdet eller skal man omkring exit og igennem security?

EBGflyer, GVA er meget velegnet til MR. Hadde selv to turer ned her i slutten av august. SAS kommer alltid inn på A-gatene og du slipper dermed bussing. Du kommer ned i kjelleren og går 100-200 meter bortover alt avhengig av hvilken gate man ankommer med. Deretter kommer det et skilt med transfer til A-B-C-D gatene som du følger opp en lang rulletrapp. Rulletrappen leder deg rett inn i tax-free butikken og vips, du er tilbake ved gatene :D

hifiman
16-09-2014, 17:00
yess folkens da blir det mr :)

jeg har valget mellom 40 min layover på BCN eller 40 min ALC , hva ville dere valgt ?

737-405
16-09-2014, 17:02
yess folkens da blir det mr :)

jeg har valget mellom 40 min layover på BCN eller 40 min ALC , hva ville dere valgt ?

Definitivt BCN. Kortere flight og du unngår risiko for å måtte løpe i ALC :)

hifiman
16-09-2014, 17:06
Definitivt BCN. Kortere flight og du unngår risiko for å måtte løpe i ALC :)
ok da blir det BCN :) er det bare å snu i gaten ved ankomst aka slik som det er på værnes?

737-405
16-09-2014, 17:07
ok da blir det BCN :) er det bare å snu i gaten ved ankomst aka slik som det er på værnes?

Ja :) Det kan virkelig ikke bli enklere! Gjorde det to ganger i august, like lett som å kjøpe rosinbolle på Narvesen. Sjekke inn begge veier over nett er null stress også.

hifiman
16-09-2014, 17:12
Ja :) Det kan virkelig ikke bli enklere! Gjorde det to ganger i august, like lett som å kjøpe rosinbolle på Narvesen. Sjekke inn begge veier over nett er null stress også.
okey, supert :)

737-405
16-09-2014, 17:16
okey, supert :)

Bare husk å trykke på knappen at du ikke har med bagasje under innsjekk :)God tur!!

hifiman
16-09-2014, 17:35
Bare husk å trykke på knappen at du ikke har med bagasje under innsjekk :)God tur!!
Takk for det :)

orhel
17-09-2014, 18:31
Noen som vet hvordan forholdene er i Gdansk?

kimpe
17-09-2014, 18:46
Hei Orhel!

Var der for noen mnd siden, og da ble man sluset rett til egen ankomst-terminal, så man måtte sjekke inn på nytt.

Nå holder man på å bygge om, så hvordan man får det når nyterminalen er ferdig aner jeg ikke.

Kim

EBGflyer
24-09-2014, 15:42
Tog et quick MR fra CPH til TXL og det er ikke ideelt til en MR. Flyet parkerede remote og ikke som vanlig ved gate D72. Det var med bus til ankomst - det tog veldig lang tid. Herefter skulle man op ovenpå og derefter til D-gates og ikke mindst igennem security. Kom frem til gaten 5 minutter efter boarding var påbegyndt og var den næstesidste pax til at boarde. Lidt tight. Var glad for, at jeg kendte TXL vældig godt - ellers havde jeg risikeret at misse flyet.

veos
25-09-2014, 20:05
Trenger to tur/retur til i løpet av september. Vurderer å prøve meg på første tur/retur med samme fly, men for å være sikker på at jeg ikke går i noe felle, er alt greit mtp. innsjekk via mobil? F.eks. OSL-BGO eller OSL-TRD så kan jeg sjekke inn på begge flightene før avgang også er alt OK?

Ser nå jeg ikke får booket tur/retur på samme booking med SAS, men da legger jeg bare to bookinger?

mcduck
26-09-2014, 02:46
Trenger to tur/retur til i løpet av september. Vurderer å prøve meg på første tur/retur med samme fly, men for å være sikker på at jeg ikke går i noe felle, er alt greit mtp. innsjekk via mobil? F.eks. OSL-BGO eller OSL-TRD så kan jeg sjekke inn på begge flightene før avgang også er alt OK?

Ser nå jeg ikke får booket tur/retur på samme booking med SAS, men da legger jeg bare to bookinger?

Du kan ha 2 bookinger, men får du ikke booket retur på samme billett kan det være gode grunner til det (Minimum connecting time). Hvilken flyplass tenker du å fly til?

Dersom du trenger 2 t/r (regner med du er i bonus challenge kampanjen) så teller 2 legs som 1 t/r. Dvs om du tar en MR med 4 legs så teller den som 2 t/r. (f.eks krs-osl-bcn-osl-krs = 2 t/r)

Du kan sjekke inn for hele turen på forhånd, med mindre du sjekker inn bagasje.

Lykke til med MR :)

veos
26-09-2014, 07:54
Du kan ha 2 bookinger, men får du ikke booket retur på samme billett kan det være gode grunner til det (Minimum connecting time). Hvilken flyplass tenker du å fly til?

Dersom du trenger 2 t/r (regner med du er i bonus challenge kampanjen) så teller 2 legs som 1 t/r. Dvs om du tar en MR med 4 legs så teller den som 2 t/r. (f.eks krs-osl-bcn-osl-krs = 2 t/r)

Du kan sjekke inn for hele turen på forhånd, med mindre du sjekker inn bagasje.

Lykke til med MR :)


Takk for svar :-) Jepp, EB Challange og sikring av gullkort!

Jeg ser nå på både BGO og TRD så får jeg ikke tur/retur med (det jeg antar) er samme fly, men søker jeg kun en veis på begge strekninger ser jeg rutene. Men her er det vel bare å gå inn og ut av flyet? Kan jeg på noe måte se nå om det er samme fly satt opp, evt. en mer detaljert ruteplan?

Are G
26-09-2014, 12:29
Er det greit å ha 30 minutter connection mellom SK/WF i Bergen?
Man kommer vel rett til transfer uten å styre med sikkerhetskontroll?

Reiser uten bagasje.

Brukes det buss til WF eller er setter de flyet rett ved gate (som f.eks. i KRS)?

Hickok
26-09-2014, 12:33
Er det greit å ha 30 minutter connection mellom SK/WF i Bergen?
Man kommer vel rett til transfer uten å styre med sikkerhetskontroll?

Reiser uten bagasje.

Brukes det buss til WF eller er setter de flyet rett ved gate (som f.eks. i KRS)?

Null problem. Trasfer tar maks 5 minutter. WF parkerer nesten alltid ved gate.

Are G
26-09-2014, 12:40
Ok, det høres greit ut.
Takker :)

LN-FHU
05-11-2014, 12:43
Noen som har erfaring med DUB som MR-flyplass ? Ser en kan få t/r fra TRD via ARN og CPH utreise og OSL på retur for 2946NOK=7000 poeng... God deal....? ( Det er separate ut og hjemreisebilletter dog.... - derfor spm om DUB som "snu"-flyplass )

Cecilie
05-11-2014, 12:50
Noen som har erfaring med DUB som MR-flyplass ? Ser en kan få t/r fra TRD via ARN og CPH utreise og OSL på retur for 2946NOK=7000 poeng... God deal....? ( Det er separate ut og hjemreisebilletter dog.... - derfor spm om DUB som "snu"-flyplass )

Har kun flydd til DUB fra CPH, og da ble vi sluset gjennom noen lange glasskorridorer, før man endte opp i immigration og baggage claim.

Eriksan
05-11-2014, 15:04
Noen som har erfaring med DUB som MR-flyplass ? Ser en kan få t/r fra TRD via ARN og CPH utreise og OSL på retur for 2946NOK=7000 poeng... God deal....? ( Det er separate ut og hjemreisebilletter dog.... - derfor spm om DUB som "snu"-flyplass )

Jeg er godt kjent på DUB og kan si det med det samme, her må man beregne god tid ved MR. Ankommende pax blir adskilt fra avreisende pax. Derfor må du hele veien ut gjennom immigration og baggage claim area før du må opp en etasje til departure level. SAS flyene parkerer langt unna så det er langt å gå mellom piren og terminalen som Cecilie nevnte.

Fast track security er tilgjengelig for de som kvalifiserer til det. Loungen er opp en trapp til venstre for security, der er det stort sett kun snacks, søtsaker, ost og kjeks å tygge på.

LN-FHU
05-11-2014, 15:13
Jeg er godt kjent på DUB og kan si det med det samme, her må man beregne god tid ved MR. Ankommende pax blir adskilt fra avreisende pax. Derfor må du hele veien ut gjennom immigration og baggage claim area før du må opp en etasje til departure level. SAS flyene parkerer langt unna så det er langt å gå mellom piren og terminalen som Cecilie nevnte.

Fast track security er tilgjengelig for de som kvalifiserer til det. Loungen er opp en trapp til venstre for security, der er det stort sett kun snacks, søtsaker, ost og kjeks å tygge på.

Så 55 minutter er snaut med andre ord... Iallefall på separate ut- og hjemreisebilletter..... :8:
Jeg har vært på DUB en gang, og husker det var langt og gå, men hadde et håp om at det var noen form for transfer tilbake til norden uten å gå helt ut..... :headbang

LN-FHU
09-11-2014, 22:34
Hva gjør man i ALC med 9 timer mellom flyene....? ( ja det er en MR...;) )

Twin Otter
09-11-2014, 23:09
Hva gjør man i ALC med 9 timer mellom flyene....? ( ja det er en MR...;) )

Stikk en tur inn til byen og ta en spasertur på strandpromenaden og videre "inn i gamlebyen" mange spennende gater å gå seg vill i.

Are G
09-11-2014, 23:43
Man går i alle fall ned til en Lizarran for tapas :-)

Norfindir
25-11-2014, 08:11
MR til cdg i dag. 3 timer på bakken. Noen tips annet enn loungene?
Er det forresten passkontroll ved boarding (sas)?

mcduck
25-11-2014, 10:14
MR til cdg i dag. 3 timer på bakken. Noen tips annet enn loungene?
Er det forresten passkontroll ved boarding (sas)?

Jeg var på MR dit for noen uker siden (Også 3 timer). Du kan kun gå i SAS sin lounge da Lufthansa går fra en annen terminal og dit slipper du ikke inn uten boardingkort med flight fra den terminalen (Jeg har prøvd). Sasloungen på CDG er ganske nedslitt, noe mindre en innenriksloungen på OSL bare mye dårligere standard. Lite utvalg av vin/sprit/øl. Mitt tips er å gå gjennom tolla og se deg litt rundt på flyplassen.

Dette er en flyplass som er helt kurrant til MR (Du kommer rett ut i gaten), men lever opp til sitt dårlige rykte ellers.

God tur! :)

Norfindir
25-11-2014, 11:57
Oh det var dumt. Så frem til senator loungen. Tror ikke jeg går ut. Det ryktes at cdg sin sikkerhetskontroll er på høyde med hvordan den var i 1942 og dessuten reiser jeg uten pass så jeg holder meg airside nær sas :)

Norfindir
25-11-2014, 12:03
Reiste du forresten også osl-cph-cdg-cph-osl?

Norfindir
25-11-2014, 16:38
Ok foreløpig rapport :)

Kom til cdg og gikk litt for lang og havna på landsida. Tenkte jeg skulle være turist og prøve å komme meg til senator loungen. Kom til sikkerhetskontrollen hvor de ba om boardingpass. Prøvde å forklare de at jeg kan bruke Lufthansa sin lounge ut fra star alliance reglene men de trodde jeg var en idiot som hadde gått feil og sendte meg tilbake hvor jeg kom fra.

Jeg snakker litt fransk og det var ikke med pene ord de snakket om meg da jeg gikk :-)

Sitter nå på sas loungen og jobber litt. Sas sin wifi godtar ikke netflix så jeg kjøpte tilgang på flyplassens nett som fungerer utmerket.

Var forøvrig utendørs en tur for å røyke. Det tar ikke lang tid å komme seg inn, så der er ryktene sterkt overdrevet. Sikkerhetskontrollen var også vennlig og kjapp.

Fin flyplass for Mr. Men du hvor glad jeg er for at jeg bare har 3 timer her og ikke 8 som jeg hadde i utgangspunktet.

SAS_flyer
25-11-2014, 16:44
Du kommer inn i Star lungene på Non Shengen om du har pass.

Norfindir
25-11-2014, 17:07
Du kommer inn i Star lungene på Non Shengen om du har pass.

Passet ble igjen i bilen i Norge :skuff

Begynner å bli trangt i sas loungen nå en time før avgang. :crowded

mcduck
25-11-2014, 17:25
Du kommer inn i Star lungene på Non Shengen om du har pass.
Men kommer du ut igjen?

Reiste du forresten også osl-cph-cdg-cph-osl?
Nei, jeg reiste KRS-OSL-CDG-OSL-KRS, 3 timer stopp i CDG.

om til sikkerhetskontrollen hvor de ba om boardingpass. Prøvde å forklare de at jeg kan bruke Lufthansa sin lounge ut fra star alliance reglene men de trodde jeg var en idiot som hadde gått feil og sendte meg tilbake hvor jeg kom fra.


De er virkelig strenge på dette i Paris. Ganske irriterende at det finnes flere fine lounger man ikke kan bruke da SAS flyr fra satellitt 7. En halvfrekk løsning er å kjøpe en refundable billett på Lufthansa for å så kansellere etter man har passert (Har aldri prøvd dette selv, men skal funke i teorien).

God tur hjem! :)

Norfindir
25-11-2014, 17:33
Takk!

Neste gang blir det London igjen. Med så god tid skal jeg rekke å besøke alle de jeg kan! Jeg valgte cdg fordi jeg trodde jeg hadde tilgang til senator, men den gang ei. Je ne sais pais sier jeg bare.

Nå tilbake til osl hvor en fin natt på park inn osl venter!

SAS_flyer
25-11-2014, 18:30
Men kommer du ut igjen?


Nei, jeg reiste KRS-OSL-CDG-OSL-KRS, 3 timer stopp i CDG.



De er virkelig strenge på dette i Paris. Ganske irriterende at det finnes flere fine lounger man ikke kan bruke da SAS flyr fra satellitt 7. En halvfrekk løsning er å kjøpe en refundable billett på Lufthansa for å så kansellere etter man har passert (Har aldri prøvd dette selv, men skal funke i teorien).

God tur hjem! :)
Ut går brillefint.

Are G
28-12-2014, 00:19
Hvordan er DUS?

Jahojo
29-04-2015, 08:46
Noen som vet hvordan forholdene er i Gdansk?

Hei Orhel!

Var der for noen mnd siden, og da ble man sluset rett til egen ankomst-terminal, så man måtte sjekke inn på nytt.

Nå holder man på å bygge om, så hvordan man får det når nyterminalen er ferdig aner jeg ikke.

Kim

Hei!
Er det noen som vet om forholdene for MR til GDN har bedret seg i den nye terminalen (om den er ferdig da..)?

econ
30-04-2015, 01:23
Hei!
Er det noen som vet om forholdene for MR til GDN har bedret seg i den nye terminalen (om den er ferdig da..)?

2 ganger med sas her i det siste, en gang rett inn i terminalen og en gang rett på bagasjeutlevering, så er nok litt bingo, vet ikke hvordan transfer fungere når man kommer rett til bagasjeutlerveringen.

PettR
30-04-2015, 19:06
Kan nevne at både DUS og HAM er godt egnet for milageruns, da du kommer rett ut i avgangshall, og det er kort distanse til lounge på begge steder.

hifiman
21-12-2015, 17:49
Hvordan er det med 30 min på HAM ? lander med sas (codeshare jet time) å skal videre med samme

PettR
21-12-2015, 17:57
Som sagt kommer du ut av samme gate som du skal inn igjen etterpå, mao trenger du 0 sekunder.

hifiman
21-12-2015, 18:02
Som sagt kommer du ut av samme gate som du skal inn igjen etterpå, mao trenger du 0 sekunder.
Ok...får håpe det...visst ikke er det vel ikke lang avstand mellom gatene ?

Fredrik74
21-12-2015, 20:39
Jag har flygit mycket på Hamburg. Det händer ganska ofta att du hamnar på bussgate men flygplatsen är effektiv att byta på. Jag har svårt att tro att du skulle få problem.

fuglern
21-12-2015, 22:01
Jeg fikk trøbbel en gang i HAM, flyet var noe sent inn, det ble buss...og bussen ble noe forsinket. Så da jeg kom meg bort til gate var siste buss gått og gate stengt. Heldigvis var det en lokal businessfyr som også var for sen (hadde sittet i loungen og rotet bort tiden), så etter litt krangling på tysk ble det tatt en telefon til flyet som bekreftet at de ville la oss med. Spesialbuss ut til flyet igjen for oss to... Så - er man litt uheldig kan HAM være litt trøblete (men det gjelder vel de fleste steder).

Bergern
22-12-2015, 00:35
For Skyteam-nuts som meg selv, er sydfrankrike gull. Eks OSL/TRD/BGO/SVG - AMS - CDG - NCE og samme rute hjem til drøye 2k. Blir dog fort en overnatting.

darkcho
22-12-2015, 08:58
Den får du til 2000 tur retur? Ganske pen rute egentlig. Antar prisen stiger fra mai til sept?

hifiman
22-12-2015, 09:05
Tar heller å går for den safe metoden med 3 timer på HAM, men kun 55 min på OSL

Fbu76
01-01-2016, 09:17
Ligg unna NCE og MR! Nå reiste jeg riktig nok med DY i går, men det kunne like gjerne skjedd med et annet selskap. Da vi kom inn i ankomsthallen var allerede flyet på vei tilbake. Vi fikk bussgate. Mye sommel med glemt cabinbagasje osv. Før de to fulle bussene forlot flyet, var allerede første buss med returpax lina opp bak vår buss. Deretter skulle 180 pax stå i kø for passkontroll med 2 åpne luker. Ca 60 min fra landing til ankomsthallen.

hifiman
14-02-2016, 08:29
30 min i HEL fortsatt ok ?

Ankommer til ARN og skal tilbake dit med SAS

Samme med ARN 30 min fra OSL og videre til HEL

ESSA_TWR
15-02-2016, 01:06
30 min i HEL fortsatt ok ?

Ankommer til ARN og skal tilbake dit med SAS

Samme med ARN 30 min fra OSL og videre til HEL
Vet inget om HEL, men på ARN (inom T5 och inom schengen) är 30 min plenty of time om allt är on time...

Scandinavian
15-02-2016, 05:16
30 minutter i HEL går fint, hvis du skal tilbake til ARN så er det sikkert samme flyet uansett, men HEL er uansett ganske ukomplisert.

Fbu76
27-02-2016, 18:29
Ligg unna NCE og MR! Nå reiste jeg riktig nok med DY i går, men det kunne like gjerne skjedd med et annet selskap. Da vi kom inn i ankomsthallen var allerede flyet på vei tilbake. Vi fikk bussgate. Mye sommel med glemt cabinbagasje osv. Før de to fulle bussene forlot flyet, var allerede første buss med returpax lina opp bak vår buss. Deretter skulle 180 pax stå i kø for passkontroll med 2 åpne luker. Ca 60 min fra landing til ankomsthallen.

Da tror jeg vi kan friskmelde NCE for MR igjen. Slutt på passkontroll innen Schengen. I alle fall var de provisoriske bodene ubemannet inn forrige torsdag og ut i dag.