PDA

View Full Version : PRM (Person With Reduced Mobility) klage mot OSL

LN-BEF
22-08-2013, 11:33
Snublet over denne på ap.no:
Rullestolbruker Arne Silkoset (70) er lei uverdig og helsefarlig håndtering på Oslo Lufthavn. – Forholdene er under enhver kritikk, sier Handikapforbundet.
http://reise.aftenposten.no/reise/--Soppelet-blir-behandlet-bedre-enn-oss-49231.html#.UhXQ2pKeMR3

Jeg er selv WCHC, og har reist uttalige ganger fra blant annet OSL der i blandt den nye, midlertidige terminalen på innland. Jeg sliter litt med å se hvor mange andre måter PRM boarding kan gjøres på. Er det noe jeg har gått glipp av?

Chriscross
22-08-2013, 12:28
Måtte vel vært å bruke en lift av noe slag og bruke inngangen for catering?

JoeW
22-08-2013, 18:32
Måtte vel vært å bruke en lift av noe slag og bruke inngangen for catering?

Klart det er en løsning, men det er dyrt og krever enda mer planlegging for en kort turnaround.

Den gang jeg drev med PRM-assistanse for omkring syv år siden var trappeklatrer nytt -- da bar man nesten alltid manuelt i midtgangsstol. Antar det nå er krav om at trappeklatrer benyttes (altså ikke "fysisk bæring" som forskriften tilsynelatende kaller det). I tillegg er det vel nå slik at flighter med WCHC/WCHS ombord skal få prioritet på gangbroer/jetways - det kan sikkert andre her på forumet svare bedre på.

The Ticketor
22-08-2013, 18:43
De PRM-folka har ihvertfall ofte nok å gjøre, og vel så det. Det er et massivt missbruk, om man får kalle det det, av PRM-tjenester av folk som bare vil ha transport fra en gate til en annen når dem er i transit. Synd at ressursene ofte blir kastet bort på å møte pax som ikke trenger noen hjelp, når dem som faktisk trenger det kan få vente på personell som er på en "bomtur" på en annen gate.

Ikke helt on-topic kanskje, men men...

sk931
22-08-2013, 23:20
De PRM-folka har ihvertfall ofte nok å gjøre, og vel så det. Det er et massivt missbruk, om man får kalle det det, av PRM-tjenester av folk som bare vil ha transport fra en gate til en annen når dem er i transit. Synd at ressursene ofte blir kastet bort på å møte pax som ikke trenger noen hjelp, når dem som faktisk trenger det kan få vente på personell som er på en "bomtur" på en annen gate.

Ikke helt on-topic kanskje, men men...
Men du har desværre helt ret...der er et enormt misbrug..
Hilsen Ole

Superhai
23-08-2013, 00:12
Jeg er helt sikker på at Røros Flyservice har ambulift, og mener jeg har sett den ganske nylig i bruk. Ellers så er det sjeldent å se cleaning bruke lift eller high-loadere på mindre fly enn widebodiene. Det som heller irriterer meg er at OSL ikke ble bygd med heis som går ned for alle broene, men i stedet så hoppet man over annenhver.

Når det gjelder misbruk av ressurser så hadde jeg for noen år siden to damer i sin beste middelalder, med utseende som hentet rett ut av en Frode Øverli tegning. De krevde hjelp til å hente håndbagasjen sin fra flyet, den hadde de satt igjen for å få med tax-free posene. Jeg sa at dette måtte de klare selv, og da klagde de på besetningen ombord som hadde "tvunget" de til å kjøpe alt dette. Uansett så måtte de få hjelp fordi de kom seg ikke tilbake pga. sikkerhetsregime.

Michael
23-08-2013, 12:37
Røros har én ambulift såvidt jeg vet.

LN-BEF
23-08-2013, 20:35
Sist påske ble vi sendt til den nye innlandspiren. Dette ble mitt første møte med ambuliften. Dette gikk helt smertefritt :)

Så i Aftenposten i dag at det var laget en ny sak om dette temaet:
http://reise.aftenposten.no/reise/--Jeg-far-hjertet-langt-opp-i-halsen-49513.html#.UheQBBtT6gk
Det er ikke en celle i kroppen min som er redd for det å fly i seg selv. Det er å komme seg inn og ut av flyet, som gjør at jeg kan få hjertet langt opp i halsen, sier Toril Heglum.

I artikkelen la jeg merke til dette:
I Molde testes det for eksempel nå ut en rampe som både kan benyttes av alle grupper passasjerer og kjøres ut til flyet på samme måte som dagens trapper. Her er erfaringene svært positive.

Vet noen hva dette er og hvordan den fungerer?

TLS at OSL
23-08-2013, 21:53
Uansett er det skammelig at bevegelseshemmede blir behandlet så dårlig. Det burde være en selvfølget at flyplassansatte er opplært i og klarer å bruke utstyr som er beregnet for bevegelseshemmede, samt at utstyret er i orden til enhver tid. Ambulansetjenesten bruker trappeklatrere uten problemer stadig vekk. Hvorfor klarer ikke Avinor å håndtere dette på en respektabel måte? Dette er pinlig og flaut for Avinor!

Superhai
24-08-2013, 12:09
Røros har én ambulift såvidt jeg vet.

Da burde det være investert i minst en til så man kan levere tjenesten året rundt.

LN-MOW
24-08-2013, 15:50
Hvis en operatør har tjenesten for alle flyselskaper på flyplassen, bør det være mulig å sette visse krav til utstyret. Her har tydeligvis Avinor sviktet. Husker de gamle sjanglete bærestolene vi brukte på FBU i gamle dager. Og det var mye mer 'spennende' å bære opp trappa på en DC9/MD80 enn på de store trappebilene man bruker på 737'ene ..

Michael
24-08-2013, 15:52
Da burde det være investert i minst en til så man kan levere tjenesten året rundt.

Faaaaali' å bruke penger vet du...

JoeW
24-08-2013, 18:58
Hvis en operatør har tjenesten for alle flyselskaper på flyplassen, bør det være mulig å sette visse krav til utstyret. Her har tydeligvis Avinor sviktet. Husker de gamle sjanglete bærestolene vi brukte på FBU i gamle dager. Og det var mye mer 'spennende' å bære opp trappa på en DC9/MD80 enn på de store trappebilene man bruker på 737'ene ..

Aviator/Røros Flyservice opererer tjenesten på et anbud fra OSL/Avinor. Gitt dagens regelverk høres det ut som at enten spesifikasjonen i anbudet hadde mangler, eller at Aviator/Rfly ikke oppfyller kravene i anbudet.