View Full Version : Reykjavik/Island
Søkte litt på forumet, men fant ingen tråd om Island/Reykjavik. Jeg har akkurat booket en tur til Reykjavik i oktober, SAS hadde 100kr forskjell på GO og PLUS, så da ble det selvsagt PLUS.
Nå er jeg i beite for litt tips til hva man kan/må gjøre, samt et greit hotell. Vi er 4 menn i alderen 28-30 som skal på tur. Foretrekker noe sentralt.
Jeg synes Hilton der oppe leverer. Spesielt hvis du er Gold. Exc Lounge er faktisk ganske bra, med mat som er den beste jeg har hatt på et Hilton/Conrad. Og bra Spa, med gratis skulder- og hodemassasje mens du sitter i jacuzzien. Spainngang er også gratis hvis du er Gold, hvis ikke kosta det rundt hundrelappen tror jeg.
Av restauranter synes jeg Fishmarket er veldig bra. Og Sushi Samba! Synes virkelig du fikk mye for pengene på begge disse.
Ellers er jo de typiske turisttingene på Island faktisk ganske spektakulære - og de må oppleves. Elsker virkelig Blue Lagoon, og Golden Circle er jo også spennende. Hvis dere har litt tid: Lei en bil og kjør innover på øya. Her finner dere turisthytter med naturlig varme kilder - en helt unik og fantastisk opplevelse.
Søkte litt på forumet, men fant ingen tråd om Island/Reykjavik. Jeg har akkurat booket en tur til Reykjavik i oktober, SAS hadde 100kr forskjell på GO og PLUS, så da ble det selvsagt PLUS.
Nå er jeg i beite for litt tips til hva man kan/må gjøre, samt et greit hotell. Vi er 4 menn i alderen 28-30 som skal på tur. Foretrekker noe sentralt.
Jeg var på Island i januar og hadde en strålende ferie. Vi valgte å leie bil, noe som viste seg å være et meget fornuftig valg. Kosta nesten ingenting (betalte 600kr for tre dager for en splitter ny Polo, du får jo i tillegg bonuspoeng i flyprogram). Veldig behagelig å kjøre der, lite trafikk og regler er som i Norge. Det er forholdsvis store avstander, og i tillegg sparer man buss/taxi fra flyplassen som er et godt stykke. Leiebil er en stor frihet mtp. f.eks. Den Blå Lagune som ligger litt avsides (i nærheten av flyplassen). Med bil kan man bade der så lenge man vil, alternativet er å være med på organisert opplegg med tilmålt tid. Når dere er 4 stk vil jeg tro at det er ekstra fornuftig med leiebil.
Utenom den blå lagunen som er et must, så kjørte vi oss en tur til Geysir og Gullfoss. Det er en kjøretur som anbefales, da får man sett litt av det autentiske Island utenom hovedstaden. Det går an å kjøre som en runde, så det blir ikke samme vei fram og tilbake. Mye av attraksjonene spinner på den "voldsomt flotte naturen". For asiater og andre turister er det sikkert storfint, men for oss nordmenn som er bortskjemt med den norske naturen, så opplevde jeg at mange av naturopplevelsene ikke var så sensasjonelle som de ville ha det til.
Var der i slutten av Mai, lei bil, det bør du virkelig ha for å se litt.
Bode på Radisson Blu 1919. Ligger flott til i sentrum med korte avstander.
Vi var svært fornøyde med maten på Argentina steakhouse http://en.argentina.is/
Ellers er jo Blue Lagoon, Gullfoss, Geysir osv egentlig et must.
Ha en strålende tur, og husk vann og vindtette klær!!!
Som de andre sier er leiebil tingen. Da kommer du deg rundt.
Vet ikke helt hva du mener med greit hotell, men hotell er billig i Reykjavik.
Jeg bodde på CenterHotel Klöpp sist gang jeg var der. Rimelig hotell med grei standard. Perfekt lokasjon rett rundt hjørnet midt på Laugavegur (Reykjaviks hovedgate), lett å finne parkering i nærheten. Frokost og ikke minst kaffe er best på byen.
Jeg anbefaler Dill Restaurant http://www.dillrestaurant.is og Sjávargrillið (Seafood Grill) http://www.sjavargrillid.com.
Sæmundur í Sparifötunum, gastropuben på Kex Hostel, er stedet for bra rustikk mat og øl i uformelle omgivelser http://www.kexhostel.is/saemundur.
Bæjarins Beztu býður (Byens beste pølser) er også et must
Den blå lagune er en turistfelle vel verdt pengene. Dra dit på ettermiddagen slik at dere får med dere skumringen og sett av noen timer. Bli enige om hvem som skal kjøre hjem slik at de andre kan kose seg med iskalde Egils Gull fra poolbaren.
Geysir og Gullfoss som de andre nevner er verdt en kjøretur og østover til Vik er også en fin tur. Forrige gang jeg var der tok jeg Geysir og Gullfoss med overnatting Selfoss og så turen ned til Vik.
Masse gode tips her, takker!
Var der i slutten av Mai, lei bil, det bør du virkelig ha for å se litt.
Bode på Radisson Blu 1919. Ligger flott til i sentrum med korte avstander.
Vi var svært fornøyde med maten på Argentina steakhouse http://en.argentina.is/
Ellers er jo Blue Lagoon, Gullfoss, Geysir osv egentlig et must.
Ha en strålende tur, og husk vann og vindtette klær!!!
Helt enig at Radisson Blu 1919 er bra. Gode spisesteder ellers er Fiskfelagid ( bordbestilling anbefales i helgen), Laekjarbrekka og Tapashusid.
Med golden circle turen menes også Thingvellir, de fleste her nevner kun Gullfoss og Geysir. Thingvellir var også veldig flott, alt gjøres på en dag med leiebil. Bodde både på Radisson Blu 1919 og Radisson Blu Saga da jeg var der, førstnevnte mye mer sentralt og moderne.
Hvordan er prisnivået på Island?
Hvordan er prisnivået på Island?
Noe billigere enn Norge. Henger vel sammen med at kursen på den islandske krona er kraftig svekka. Eller er Island litt slik som Norge at det som er "farlig" er dyrt. Ga vel omtrent 50 (norske) kr for en Egils. Desember i fjor.
Basse-HAU
20-08-2013, 18:31
Noen som har prøvd Radisson Park Inn Reykjavik? Billig å bruke CC poeng....