LN-KGL
11-08-2013, 00:39
Har sett på punktligheten som SAS har oppgitt i sine månedsrapporter for første halvår i år og det slår meg at enkelte måneder er det til dels ekstreme avstander mellom SAS rapporterer oppnådd og hva uavhengige rapporterer punktligheten å være. Det er en måned som peker seg spesielt ut og det er mars måned. Denne måneden oppgir SAS at punktligheten sin til å være 89,7%. Uavhengige FlightStats sier i sin rapport for mars at SAS har en punktlighet på 79,3% og dette er en forskjell på 10,4 prosentpoeng i SAS' disfavør. Vi alle vet nå etter hvert at FlightStats måler ankomstpunktlighet i sine flyselskapsoversikter, så derfor ville jeg grave litt dypere tallmaterialet til andre uavhengige kilder. En viktig kilde er databasen til danske Trafikstyrelsen, og der var det enkelt å finne avgangspunktligheten fra CPH til SAS i mars og den var 73% - altså hele 17 prosentpoeng lavere enn hva SAS selv hadde for hele selskapet. For å sikre meg at det ikke er så stor forskjell mellom hva Trafikstyrelsen rapporterer og hva FlightStats sier om CPH i mars, så var tallene for avgangspunktligheten der henholdsvis 74,9% og 78%. Med andre ord så det ut som i hvert fall at Trafikstyrelsen kanskje var på den litt mer positive enden for CPH sammenlignet med FlightStats.
Sverige har ikke noen slik rapportering av punktlighet (har ikke funnet det i hvert fall), men Norge og Avinor har en tilsvarende rapportering. Ser vi på OSL så er SAS' nivå på avgangspunktlighet i mars nesten helt identisk med hva det var på CPH - 72,9%. Slik fortsatte jeg å se på de danske og norske tallene til SAS og da både avgangs- og ankomstpunktlighet slik at en fikk dekket bedre hvordan destinasjoner i andre land gjør det. Jeg endte opp med et slikt blandingstall hvor følgende flyplasser er representert:
CPH, AAR, OSL, TRD, BGO og SVG.
Det fantastiske her er hvis du vekter tallene fra disse seks flyplassene så lander SAS omtrent på de tallene FlightStats har i månedsrapporter. Da er det på tide å vise noen punktlighetstall fra første halvår:
Periode | SAS egenrapportert | FlightStats | DK og NO-utvalg
Januar | 88,8 % | 84,2 % | 87,1 %
Februar | 85,8 % | 84,0 % | 84,7 %
Mars | 89,7 % | 79,3 % | 76,4 %
April | 85,8 % | 84,1 % | 83,6 %
Mai | 89,3 % | 89,4 % | 89,3 %
Juni | 84,1 % | 85,3 % | 84,8 %
1. halvår 2013 | 87,3 % | 84,4 % | 84,3 %
Det var bare en av disse seks månedene SAS var mer forsiktig i sin rapportering og det var juni (0,1% forskjell i mai er ikke signifikant). I juli var det tilbake igjen til en "overestimering" med henholdsvis 86,4 % egenrapportert fra SAS mot FlightStats' 85,2 %. Med SAS sin vektlegging på punktlighet i sin egen markedsføring av sitt tilbud (http://www.sas.no/Om-SAS-Norge/Punktlighet/) må det være surt å se at selskapet glir nedover FlightStats' liste over punktligheten til europeiske flyselskap. Vil SAS kunne snu trenden? Men det store spørsmålet er med en slik en stor divergens i mars: Er det mulig å stole på tallene til SAS?
Sverige har ikke noen slik rapportering av punktlighet (har ikke funnet det i hvert fall), men Norge og Avinor har en tilsvarende rapportering. Ser vi på OSL så er SAS' nivå på avgangspunktlighet i mars nesten helt identisk med hva det var på CPH - 72,9%. Slik fortsatte jeg å se på de danske og norske tallene til SAS og da både avgangs- og ankomstpunktlighet slik at en fikk dekket bedre hvordan destinasjoner i andre land gjør det. Jeg endte opp med et slikt blandingstall hvor følgende flyplasser er representert:
CPH, AAR, OSL, TRD, BGO og SVG.
Det fantastiske her er hvis du vekter tallene fra disse seks flyplassene så lander SAS omtrent på de tallene FlightStats har i månedsrapporter. Da er det på tide å vise noen punktlighetstall fra første halvår:
Periode | SAS egenrapportert | FlightStats | DK og NO-utvalg
Januar | 88,8 % | 84,2 % | 87,1 %
Februar | 85,8 % | 84,0 % | 84,7 %
Mars | 89,7 % | 79,3 % | 76,4 %
April | 85,8 % | 84,1 % | 83,6 %
Mai | 89,3 % | 89,4 % | 89,3 %
Juni | 84,1 % | 85,3 % | 84,8 %
1. halvår 2013 | 87,3 % | 84,4 % | 84,3 %
Det var bare en av disse seks månedene SAS var mer forsiktig i sin rapportering og det var juni (0,1% forskjell i mai er ikke signifikant). I juli var det tilbake igjen til en "overestimering" med henholdsvis 86,4 % egenrapportert fra SAS mot FlightStats' 85,2 %. Med SAS sin vektlegging på punktlighet i sin egen markedsføring av sitt tilbud (http://www.sas.no/Om-SAS-Norge/Punktlighet/) må det være surt å se at selskapet glir nedover FlightStats' liste over punktligheten til europeiske flyselskap. Vil SAS kunne snu trenden? Men det store spørsmålet er med en slik en stor divergens i mars: Er det mulig å stole på tallene til SAS?