PDA

View Full Version : Overrapporterer SAS sin egen fortreffelighet når det gjelder punktlighet?

LN-KGL
11-08-2013, 00:39
Har sett på punktligheten som SAS har oppgitt i sine månedsrapporter for første halvår i år og det slår meg at enkelte måneder er det til dels ekstreme avstander mellom SAS rapporterer oppnådd og hva uavhengige rapporterer punktligheten å være. Det er en måned som peker seg spesielt ut og det er mars måned. Denne måneden oppgir SAS at punktligheten sin til å være 89,7%. Uavhengige FlightStats sier i sin rapport for mars at SAS har en punktlighet på 79,3% og dette er en forskjell på 10,4 prosentpoeng i SAS' disfavør. Vi alle vet nå etter hvert at FlightStats måler ankomstpunktlighet i sine flyselskapsoversikter, så derfor ville jeg grave litt dypere tallmaterialet til andre uavhengige kilder. En viktig kilde er databasen til danske Trafikstyrelsen, og der var det enkelt å finne avgangspunktligheten fra CPH til SAS i mars og den var 73% - altså hele 17 prosentpoeng lavere enn hva SAS selv hadde for hele selskapet. For å sikre meg at det ikke er så stor forskjell mellom hva Trafikstyrelsen rapporterer og hva FlightStats sier om CPH i mars, så var tallene for avgangspunktligheten der henholdsvis 74,9% og 78%. Med andre ord så det ut som i hvert fall at Trafikstyrelsen kanskje var på den litt mer positive enden for CPH sammenlignet med FlightStats.

Sverige har ikke noen slik rapportering av punktlighet (har ikke funnet det i hvert fall), men Norge og Avinor har en tilsvarende rapportering. Ser vi på OSL så er SAS' nivå på avgangspunktlighet i mars nesten helt identisk med hva det var på CPH - 72,9%. Slik fortsatte jeg å se på de danske og norske tallene til SAS og da både avgangs- og ankomstpunktlighet slik at en fikk dekket bedre hvordan destinasjoner i andre land gjør det. Jeg endte opp med et slikt blandingstall hvor følgende flyplasser er representert:
CPH, AAR, OSL, TRD, BGO og SVG.

Det fantastiske her er hvis du vekter tallene fra disse seks flyplassene så lander SAS omtrent på de tallene FlightStats har i månedsrapporter. Da er det på tide å vise noen punktlighetstall fra første halvår:

Periode | SAS egenrapportert | FlightStats | DK og NO-utvalg
Januar | 88,8 % | 84,2 % | 87,1 %
Februar | 85,8 % | 84,0 % | 84,7 %
Mars | 89,7 % | 79,3 % | 76,4 %
April | 85,8 % | 84,1 % | 83,6 %
Mai | 89,3 % | 89,4 % | 89,3 %
Juni | 84,1 % | 85,3 % | 84,8 %
1. halvår 2013 | 87,3 % | 84,4 % | 84,3 %

Det var bare en av disse seks månedene SAS var mer forsiktig i sin rapportering og det var juni (0,1% forskjell i mai er ikke signifikant). I juli var det tilbake igjen til en "overestimering" med henholdsvis 86,4 % egenrapportert fra SAS mot FlightStats' 85,2 %. Med SAS sin vektlegging på punktlighet i sin egen markedsføring av sitt tilbud (http://www.sas.no/Om-SAS-Norge/Punktlighet/) må det være surt å se at selskapet glir nedover FlightStats' liste over punktligheten til europeiske flyselskap. Vil SAS kunne snu trenden? Men det store spørsmålet er med en slik en stor divergens i mars: Er det mulig å stole på tallene til SAS?

LN-MOW
11-08-2013, 00:52
Man kødder ikke med tall man gir til myndighetene. Dette tas seriøst. Sånn sett er det ingen forskjell på om det gjelder DOT i USA eller Avinor i Norge.

Men en kilde til avvik kan være om Avinor bruker 'egne' tall fra sine flyplassystemer, eller de tall flyselskapene faktisk rapporterer. Eller en blanding ...

krølle
11-08-2013, 01:11
LN-KGL er en skikkelig tallknuser. Godt med noen som kan komme med slikt, men et lite spørsmål rundt tallene, tar flightstats og med charter ( it ) flygninger? Når jeg bruker Flightstats side til å se ankomster, avganger så finner jeg aldri ( hm ) slike der.
Kan der ev. ligge en forskjell der?
En annen ting, hvilke parameter bruker de for dette?
Eksempel: KL1180/10AUG har ruteankomst AMS KL.1855, den landet ( parkerte ) KL1907, 12 mins delay, iflølge Flightstats står der -Landed - On Time?

LN-KGL
11-08-2013, 01:11
Jeg tror du bør lese litt bedre hva jeg har skrevet LN-MOW, her er også tall fra Trafikstyrelsen i Danmark en del i det hele - altså to offentlige uavhengige enheter.

LN-KGL
11-08-2013, 01:19
Eksempel: KL1180/10AUG har ruteankomst AMS KL.1855, den landet ( parkerte ) KL1907, 12 mins delay, iflølge Flightstats står der -Landed - On Time?

FlightStats har følgende klassifiseringer:
On-time
Late (15-29 min)
Very Late (30-44 min)
Excessive (45+ min)

CRJ900
11-08-2013, 02:33
Er det Avinors flydata xml-spørring du har brukt?
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/50_Flydata

Og hvor henter du tallene for Danmark i fra?

LN-KGL
11-08-2013, 04:17
Den danske basen er her:
http://stat.trafikstyrelsen.dk/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=STAT.qvw&host=Local&anonymous=true

LN-MOW
11-08-2013, 05:05
Jeg tror du bør lese litt bedre hva jeg har skrevet LN-MOW, her er også tall fra Trafikstyrelsen i Danmark en del i det hele - altså to offentlige uavhengige enheter.

Jeg ser det godt, men det sier lite om hva kildematerialet til disse tallene er. Kommer de fra flyplassenes systemer eller fra oversikter innsendt av flyselskapet? Og å ta ankomst- og avgangspunktlighet i samme oppstilling synes jeg også er lite seriøst .. Og har vi noengang fått vite hvor tallene til Flightstats kommer fra? Tar de med tall fra Alta, Luleå, Aarhus og andre småstaskoner eller bare de store flyplassene?

Jeg sier ikke at noen tall er feil, men hvis de kommer fra forskjellige kilder, er det uungåelig med avvik.

CRJ900
11-08-2013, 06:17
Så gjennom tallene fra Danmark nå og er mildt sagt sjokkert over innenriksruten mellom CPH og AAL. Til nå i år har det vært 547 forsinkelser av totalt 2361 avganger, som gir ruten en punktlighet på 76.8 %. For trafikktallene inn og ut av CPH alene ville bedre punktlighet på den aktuelle ruten kunne gi en bedring på 1.8 %...