View Full Version : FlyNonStop starter å fly Bodø - London City
http://bodonu.no/na-blir-det-direktefly-fra-bodo-til-london/
Nå blir det direktefly fra Bodø til London!
Mandag lanseres Bodø Lufthavns første helårs direkterute til utlandet.
Bodø nu vet at det er snakk om faste flyvninger, to ganger i uka, fra Bodø til London gjennom hele året.
Ja, noen som vet om det er Norwegian som skal starte? Eller har MOL etter sine Bodø-besøk sett mulighetene kanskje :P
Jag tror på DY torsdagar och söndagar.
96adrian
09-08-2013, 16:03
Hva med FlyNonstop???
http://bodonu.no/na-blir-det-direktefly-fra-bodo-til-london/
Ja, noen som vet om det er Norwegian som skal starte? Eller har MOL etter sine Bodø-besøk sett mulighetene kanskje :P
Hørtes ut som en typisk DY-rute. Hadde det vært FR hadde de nok prøvd seg på TOS før BOO - lavere passasjeravgift der mener jeg å huske ;)
EasyJet vil nok også prøve å ta snubben på Norwegian fra LGW. Vil nok tro EasyJet oppfatter DY som håret i suppa etter de opprettet base på LGW.
Norwegian eller FlyNonstop? Tipper også på en av dem :)
Superhai
09-08-2013, 17:22
Hvorfor tror man at flynonstop skal fly LON-BOO? Med mindre det er charter-rute så ser jeg ikke hvorfor de skal hoppe så langt vekk fra KRS. DY tror jeg nok mest på. Easyjet vil sikkert satse litt på Norge, men tror ikke BOO er mest aktuelt for de, men hvem vet.
Hvorfor tror man at flynonstop skal fly LON-BOO? Med mindre det er charter-rute så ser jeg ikke hvorfor de skal hoppe så langt vekk fra KRS. DY tror jeg nok mest på. Easyjet vil sikkert satse litt på Norge, men tror ikke BOO er mest aktuelt for de, men hvem vet.
Passe størrelse på maskinen er årsaken til at jeg tror det kan bli FlyNonstop. Jeg er redd at 737/A319 kan bli litt stor på en slik rute. Men hvem vet? :spin
Superhai
09-08-2013, 17:38
Passe størrelse på maskinen er årsaken til at jeg tror det kan bli FlyNonstop. Jeg er redd at 737/A319 kan bli litt stor på en slik rute. Men hvem vet? :spin
Med ett fly, så må jo noe annet ryke. For at det skal være aktuelt så må det bli en W-disponering KRS-LON-BOO-LON-KRS, det må da være noe mer lønnsomt som man kan bruke flymaskinen til? Og flynonstop har ingen "helårsruter" utenom KRS, bare sesong.
96adrian
09-08-2013, 17:48
FlyNonstop har snakket om at de ville kjøre ei rute fra London til Nord-Norge slik at engelske turister kan se nordlys osv. og for å bringe nordlendinger til London. De har også passe størrelse på flyet.
I dag flyr FlyNonstop KRS-NCE-AES-NCE-KRS. Hvis de kjører KRS-LCY-BOO-LCY-KRS, så blir vel ikke tiden de er borte fra KRS noe lenger, det blir vel heller kortere. AES-NCE er ca det samme som BOO-LCY, og det er jo kortere til LCY enn NCE fra KRS.
Det at BOO er langt vekk fra KRS, er vel ikke et problem...
Hvis det skal være Flynonstop så må de nok hente inn et fly til, rutetider er vel så godt som stramme nok fra før av (?)
Tipper NAX jeg også, men vi skal ikke undervurdere Easyjet...
Hvis det skal være Flynonstop så må de nok hente inn et fly til, rutetider er vel så godt som stramme nok fra før av (?)
.
Ikke at jeg tror det blir FlyNonstop, men når vinterprogrammet settes inn bør de ha mye ledig kapasitet
Lukter DY lang vei av denne ja, men hadde vært mye kulere om det var WF med en Q400 :)
Det kan jo tenkes at det er et engelsk selskap også, men finner det mindre sannsynlig.
FlyNonstop it is then:
http://bodonu.no/22899/
Blir spennede å se hvordan dette blir å fungere for dem. De skal fly fredag-mandag BOO-LCY, så langhelg med fotball i London er helt klart en mulighet til høsten :) Oppstart er 28. oktober.
96adrian
12-08-2013, 10:02
Da hadde jeg rett da ;) Ble ikke så veldig overrasket over at det stemte, litt typisk FlyNonstop (om vi kan si det enda) :D
Reiseselskapet Fly Nonstop skal fra og med 28. oktober sette opp direktefly fra Bodø til London – i det som blir Bodøs første helårs utenlands direkterute.
Dette ble presentert av Avinor Bodø lufthavn sammen med eier og markedssjef Espen Hennig-Olsen i Fly Nonstop på en pressekonferanse i Bodø mandag.
(...)
Hennig-Olsen sier at selskapet vil vurdere å sette opp flere ruter til og fra Bodø lufthavn.
- Vi vil fly der det er mangelfullt i dag. Vi kan se på flyruter som Bodø-Tromsø og Bodø-Trondheim - ruter som andre har kuttet, sier Hennig-Olsen.
- Vi vil gjøre det enkelt med ærlige priser, og ønsker å være nytenkende, sier Hennig-Olsen.
Oi oi oi, innenriks også. Det skal bli interessant å følge!
grindstein
12-08-2013, 13:37
Er ikke overrasket. SAS og DY har prøvd seg på TOS-LON uten den alt for store suksessen. FlyNonstop har muligens en flytype som er mere egnet i forhold til etterspørseln på denne type ruter..
Er ikke overrasket. SAS og DY har prøvd seg på TOS-LON uten den alt for store suksessen. FlyNonstop har muligens en flytype som er mere egnet i forhold til etterspørseln på denne type ruter..
P.S. DY sin TOS-LGW er oppe og i drift igjen (har for så vidt vært det en stund), så får vi se da. Den er for ikke alt for lenge siden utvidet til helårs.
Ruta TOS-LGW går så det suser, alltids fulle fly, sjelden det er lavt belegg på rutene, som regel smekkfullt, i sær i vintersesongen, nå på sommeren har det vært så om så, men høsten og vinteren så har det vært smekkfullt på stortsett alle avgangene :)
Om FlyNonstop starter TOS-BOO-TRD så tror jeg faktisk det kan være marked for dette, der andre selskap har kuttet, vet TOS-KRN-LLA har vært savnet og det samme har TOS-CPH(svært mye etter en reiselivsundersøkelse jeg har tatt del i) og TOS-SVG, så nå får vi bare håpe de klarer å ta noen av de rutene, der det er behov :)
Ruta TOS-LGW går så det suser, alltids fulle fly, sjelden det er lavt belegg på rutene, som regel smekkfullt, i sær i vintersesongen, nå på sommeren har det vært så om så, men høsten og vinteren så har det vært smekkfullt på stortsett alle avgangene :)
Hvordan i allverden kan du hevde dette når ruta ble gjenopptatt 3. april i år etter å ha vært nedlagt pga for dårlig belegg i første omgang?
Dette blir litt OT, men Norwegian sier de er fornøyde til tross for enkelte tomme fly fra TOS.
- Vi ønsker oss selvsagt smekkfulle fly.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6672429.ece
Billetter forøvrig allerede lagt ut. Introduksjonspriser til 1998,- og ordinære priser fra 2498,- tur/retur. Blir vel kanskje en London-tur i vinter :)
Twin Otter
12-08-2013, 20:58
Klarer FlyNonstop økt program og lengre distanser med bare ett fly? Eller blir det tilsvarende reduksjon på rutene som har gått i sommer?
Dette blir litt OT, men Norwegian sier de er fornøyde til tross for enkelte tomme fly fra TOS.
- Vi ønsker oss selvsagt smekkfulle fly.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6672429.ece
Sannheten er vel at den går i pluss når støtten er lagt til .. ;)
Klarer FlyNonstop økt program og lengre distanser med bare ett fly? Eller blir det tilsvarende reduksjon på rutene som har gått i sommer?
De kutter destinasjoner fra KRS i vinter. Nice og Barcelona kuttes. Men hva som skjer neste vår/sommer blir jo spennende. Da kan vel et fly bli lite...
Satsingen i KRS er tydeligvis ikke vellykket. Det blir en utfordring å finne arbeid til kjerra som gjør at de kan holde hodet over vannet ...
De kutter destinasjoner fra KRS i vinter. Nice og Barcelona kuttes. Men hva som skjer neste vår/sommer blir jo spennende. Da kan vel et fly bli lite...
Satsingen i KRS er tydeligvis ikke vellykket. Det blir en utfordring å finne arbeid til kjerra som gjør at de kan holde hodet over vannet ...
Ja, men at Nice og Barcelona kuttes om vinteren er vel som normalt og noe annet hadde vært rart. Bare se på hva SK of DY gjør på disse destinasjonene om vinteren
Og de vil vel være avhengig av endel ymse charter gjennom vinterhalvåret?
Sannheten er vel at den går i pluss når støtten er lagt til .. ;)
Hvilken støtte får Norwegian for TOS-ruten?
Har solgt billetter for 250.000 – på under et døgn.
http://bodonu.no/har-solgt-billetter-for-250-000-pa-under-et-dogn/
- Vi hadde forventet et bra salg, men ikke før i dag. Det er jo først i dag vi begynner annonseringen
Har solgt billetter for 250.000 – på under et døgn.
http://bodonu.no/har-solgt-billetter-for-250-000-pa-under-et-dogn/
Det er vel ikke mer enn et par fulle fly?
96adrian
13-08-2013, 22:51
Det er vel ikke mer enn et par fulle fly?
125 billetter stod det i artikkelen. Fvn.no sa imidlertid at de hadde solgt 300...
Hvilken støtte får Norwegian for TOS-ruten?
Ingenting nå tror jeg. Det var snakk om samarbeid med Hurtigruta forrige gang ruta var på plass (det var ikke offentlig støtte, av mange grunner) - men det foreligger vel ikke nå. DY fløy jo i senvinter vinge-mot-vinge med jet2.com sine charteravganger, hvilket var Hurtigruta sitt charter-prosjekt.
Ruten drives vel nå fra britisk base, ikke norsk. Utgiftene er vel lavere og ruten er derfor regningssvarende. Min teori, ihvertfall.
Ingenting nå tror jeg. Det var snakk om samarbeid med Hurtigruta forrige gang ruta var på plass (det var ikke offentlig støtte, av mange grunner) - men det foreligger vel ikke nå. DY fløy jo i senvinter vinge-mot-vinge med jet2.com sine charteravganger, hvilket var Hurtigruta sitt charter-prosjekt.
Ruten drives vel nå fra britisk base, ikke norsk. Utgiftene er vel lavere og ruten er derfor regningssvarende. Min teori, ihvertfall.
Jeg skjønte ikke kommentaren til -MOW, men det er godt mulig noe har gått meg hus forbi. Jeg trodde heller ikke det forelå noen form for økonomisk støtte til DY.
Det er forøvrig korrekt at ruten drives fra LGW-basen. De to gangene jeg har fløyet den (i juli) så var det helbritisk cockpit, samt at 3 av 4 CA'er var briter. Nesten som å komme hjem (til mitt andre hjemland)...:)
I april og mai ble det ifølge CAA fraktet rundt 1800 passasjerer mellom LGW og TOS. Jeg antar at de teller både avgående og ankommende passasjerer, så da snakker vi om rundt 110 passasjerer per flight i snitt, eller drøye 60% kabinfaktor (om jeg leste tabellen riktig i farten). Jeg er litt usikker på om det er godt nok til å tjene mye penger, men kostnadsnivået er nok noe lavere enn tidligere så forhåpentligvis går det rundt.
125 billetter stod det i artikkelen. Fvn.no sa imidlertid at de hadde solgt 300...
Virker som de har truffet et marked med denne ruta.
http://www.an.no/nyheter/article6808672.ece
Sikkert flere mellomstore byer med liknende behov vil jeg tro!
FlightDeck
15-08-2013, 11:09
Interessant at Flynonstop må velge andre flyplasser enn Kjevik for å tjene penger. Drømmen til Hennig-Olsen var jo å fly sørlendingene direkte ut i Europa. Når det er sagt tror Flynonstop har mye å vinne på å ikke utelukkende basere seg på Kristiansand-flygninger. De opprettet åpenbart for mange ruter derfra. Det hadde holdt med to-fire ruter, akkurat som det holder med en-tre ruter fra andre mindre flyplasser. Kanskje de kunne satset mer på W-flygninger som inkluderte tre-fire byer? F.eks. Bodø, Ålesund og Kristiansand med omtrent samme rutetilbud fra hver flyplass. Noe av problemer til Fynonstop er jo at åtte ruter fra en og samme flyplass gjør at rutene konkurrerer mot hverandre. Slik som Paris, Parma og Berlin - helt håpløse ruter.
Hvordan har Ålesund-Nice-ruten gått?
jameson82
15-08-2013, 11:18
Interessant at Flynonstop må velge andre flyplasser enn Kjevik for å tjene penger. Drømmen til Hennig-Olsen var jo å fly sørlendingene direkte ut i Europa. Når det er sagt tror Flynonstop har mye å vinne på å ikke utelukkende basere seg på Kristiansand-flygninger. De opprettet åpenbart for mange ruter derfra. Det hadde holdt med to-fire ruter, akkurat som det holder med en-tre ruter fra andre mindre flyplasser. Kanskje de kunne satset mer på W-flygninger som inkluderte tre-fire byer? F.eks. Bodø, Ålesund og Kristiansand med omtrent samme rutetilbud fra hver flyplass. Noe av problemer til Fynonstop er jo at åtte ruter fra en og samme flyplass gjør at rutene konkurrerer mot hverandre. Slik som Paris, Parma og Berlin - helt håpløse ruter.
På KRS har de en sterk konkurent både på pris å ikke minst frekvens i KLM
Ser at DY kontrer med en Bodø-London-kampanje (via OSL selvsagt), flust av reklamebannere (på nett) som jeg får opp i hvert fall.
Swashbuckler
16-08-2013, 19:19
Ser at DY kontrer med en Bodø-London-kampanje (via OSL selvsagt), flust av reklamebannere (på nett) som jeg får opp i hvert fall.
Wow! Ikke verst å kontre ved å gjøre i praksis...ingenting?...
Omtalt i avisen Nytt i Uka den 7. august:
Det aller siste tilskuddet til utenlandske direkteruter fra Vigra, Nice, har fått en mer moderat start, men det har sin forklaring, mener Hånde:
– Salget til Nice-ruta starta ikke før i mars, og da var det veldig mange som allerede hadde kjøpt billetter til Nice via andre destinasjoner, blant annet via Amsterdam med KLM. Det er mange sunnmøringer som har leilighet eller hus i Nice, og jeg er ganske sikker på at denne ruta vil ta seg opp til neste år når tilbudet er bedre kjent.
Ref.: http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=51079