View Full Version : SFO-LAX-JFK-AMS-KRS Delta First/Business Elite
Da var det klart for hjemturen, og jeg velger å lage en egen tråd for denne. Del 1, kan dere finne her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119504
Etter ei drøy uke i California, var det som sagt tid for å vende hjem til lille Norge. Jeg starter i ny jobb 12 august, so det har vært deilig med noen dager med full avslapping her over. I år valgte jeg å fly hjem fra LAX for å fly med 767-300ER - Flatbeds ;) til JFK. Jeg booket derfor en oneway fra SFO-LAX, og booket et standard rom på Radisson rett ved flyplassen. Første del, SFO-LAX, kommer her, og resten av turen oppdateres når jeg er kommet hjem.
Det var blitt mandag morgen, avgang fra SFO var 17:00. Jeg hadde besøk av en bekjent fra Colorado, som skulle kjøre fra Los Angeles til Seattle. Han kom innom på Søndag, og ville gjerne kjøre meg til flyplassen dagen etter. Det takket jeg ja til, og vi dro for å presse i oss nok en In n Out burger, mens vi enda var i California :)
Vi våknet i 9 tiden, og vi ønsket å bruke formiddagen i San Francisco. Vi dro fra huset i 11 tiden, og var allerede med The Bay Bridge rett før 12. Så stoppet det... Vi brukte 1 time bare for å komme oss over brua. Det var visstnok en trailer som hadde tatt fyr en plass!?!? Men vi så ikke noe...
Vi kom oss omsider til SF, og kjørte ned Lombard Street, og kom oss over Golden Gate. Klokken tikket, og vi tok turen syd, ned mot SFO.
Ingen kø i Sky Priority verken ved innsjekk eller security, så var gjennom på null komma niks. Vel inne i Terminal 1, satt jeg meg ned og hørte på litt musikk mens jeg ventet. Var inne ved gaten rett før 16, så hadde god tid.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_162739copy.jpg
Turen ble i dag startet fra Gate 42 og jeg hadde valgt sete 4B på 737-maskinen. Vanligvis er det CRJ700/900 som flyr denne ruten, men ser ut som de bruker en 737 av og til. Jeg fikk rigget meg i sete, og ca halvparten av setene i F var tatt. Kom to par diltende rett før avgang, men jeg endte opp med et ledig sete ved siden av meg. Flyttet meg derfor til 4A vel oppe i lufta :)
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_164013copy.jpg
Helt ok benplass. Setene er ganske gamle og slitte, men skal ikke klage!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_164024copy.jpg
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_164518copy.jpg
Ble en Heineken på meg ;) Den var noe varm faktisk, men gikk rett ned!
Før avgang fikk jeg tatt et bilde av en 757-200ER som skulle mot JFK
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_165656copy.jpg
Veldig flott fly! Og i dag leste jeg at Delta skal rulle ut ny Business Class med lie flat også på sine 757-200ER fom 2014. Bilde finner dere på Delta sine Facebook-sider, eller ved et raskt googlesøk ;) Ser frem til å prøve disse neste år??
Vi tok av mot nord, og tok en rask u-sving mot syd. Det var en ganske brå sving, og jeg kjente et skikkelig trykk. Bare gøy med litt G-force :) Her ser man OAK litt til høyre for vingen.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_171938copy.jpg
Det ble en liten servering fra "Snackbasket" som var fylt med diverse snacks. Valgte meg en pose med Fritos, og fikk skylt ned med en Cola.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_173510copy.jpg
Dette er jo en relativt kort flytur, og vi var i luften i en snau time. Helt ok service, men jeg syntes nok flyvertinnen som håndterte F kunne smilt litt mer. Hun så ut til å ha jobbet lenge i Delta, og var kanskje klar for å finne andre ting å jobbe med?? Hvem vet...
Vel nede på trygg jord, gikk jeg for å hente baggasjen, og gikk så bort til busstoppet for å finne shuttle-bussen til Radisson. Den kom akkurat i det jeg gikk over veien, så det var jo ypperlig timing
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_183528copy.jpg
Kun 2 andre personer på bussen. Sjåføren tok baggasjen, og kvalifiserte for noen $$ i tips!
Sto et par minutter i innsjekk før jeg ble ropt opp til skranken. Der fikk jeg en hyggelig beskjed om at jeg var oppgradert til Junior Suite i 12 etasje :):) Fikk sjekket inn, og resepsjonisten smilte og sa at jeg måtte ha en hyggelig kveld, men ikke røyke eller være høylytt. Hun trodde kanskje skulle invitere alle jeg kjenner på en aldri så liten fest, men ble nok heller en enslig kveld med nok et matberg!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_185522copy.jpg
Stuen i rommet, sitter i sofaen i skrivende stund :)
Sto klart en velkomstgave på bordet, som bestod av frukt og sjokoladefat, vann og et lite brev. Veldig hyggelig.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_185529copy.jpg
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_191232copy.jpg
Måtte bare!!!!
Fikk hengt opp noe klær, og tatt meg til rette før det var klart for room service. I dag ble det også et lite matberg, men ikke som i SF. Ringte room service, og $70 senere, kom dette trillende inn på rommet
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_200245copy.jpg
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_200400copy.jpg
New York Steak Sandwish, Pizza, Frukt, Oreaokake, Kaffe, Øl og Cola.
Klarte det nesten!!!!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130805_202606copy.jpg
Nå er det snart leggetid, før det blir grytidlig opp i morgen for å rekke flyet som går 06:30. Oppdatering kommer :)
06AUG3
LAX-JFK
Sete #3D
DL700
Boeing 767-300ER
Det ble en tidlig kveld før hjemreisen, og alarmen var satt til 04:00 og avgang fra LAX var 06:30. Trøtt som jeg var, slumret jeg alarmen frem til 04:30, men da måtte jeg komme meg opp! Var ikke sulten, så droppet frokost. Hoppet i dusjen og fikk pakket sammen sakene. Jeg er faktisk ikke helt sikekr på hvor tiden gikk, men plutselig var klokken 05:10 og jeg var fortsatt på rommet. Tok heisen ned og ventet noen minutter ved skranken for å sjekke ut, og kom meg omsider til shuttlestoppt, som selvfølgelig var ganske fullt.... Ventet noen minutter på bussen og jeg kom meg endelig på. Klokken var 05:24! Heldigvis er hotellet rett ved flyplassen, så ikke lange turen før man er ved terminalen. Jeg reiser som regel fra SFO, og var derfor overbevist om at jeg skulle reise fra terminal 1, men det er jo ikke Delta´s teminal ved LAX. Det var jo selvfølgelig terminal 5, og jeg måtte sitte på mens bussen stoppet på alle de fire første terminalene. Nå begynte jeg å stresse ganske mye.
Kom meg omsider til terminal 5, og løp opp mot en self-checkin kiosk. Der søkte den og søkte den etter turen min, og kom til slutt opp med forslag om å endre til 09:00 flyvningen. Neeeeei, nå er jeg på bærtur. Jeg vil ikke rekke JFK-AMS, og jeg må gå stand-by!! Hadde sjekket KLM´s flyvning 18:00 fra JFK, og der var det veldig fult i J, så fryktet jo å vente lenge på JFK. Etter et par sekunders tenketid, fant jeg ut at jeg prøver meg hos en agent. Løp opp til Sky Priority køen, og fikk hjelp av en hyggelig mann. Klokken var 05:48. Han stresset frem og tilbake, ringte til gaten, tastet på pcén og etter 5 min fikk jeg boardingkort, og baggene ble late chacket. Løp mot security som ikke var så alt for ille, men jeg fryktet det verste.
05:19 satt jeg meg ned i 3D, satt luften på fult og pustet lettet ut. De fleste rundt meg smilte og lo litt når jeg kom inn. Han bak meg sa "That was close, huh?" Men jeg klarte det :)
Klokken 06:30 fikk vi beskjed om at vi ville pushe noen få minutter for sent da vi ventet på litt baggasje. Oooops!! Flyvertinnen kom bort med et glass appelsinjuice og ønsket meg velkommen ombord
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_061445.jpg
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_061255.jpg
Benplassen, igjen..! :) Blir ikke lei av disse setene.
Vi pushet ca 0:40 og gikk ganske fort før vi tok av, tror klokka ble 06:50. Vel oppe i lufte var pulsen nede på hvilestadiet, og det var klart for litt fokost. Fikk valg mellom granola, pannekaker eller omelett. Jeg valgte omelett, som smakte utsøkt!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_072314.jpg
Starter
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_074009.jpg
Main course
Måtte starte morgenen med et glass vin etter frokost. Og lente meg tilbake med "The Bourne Ultimatum" som jeg ikke for sett nok ganger.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_095238.jpg
Etter hva jeg kunne se, var det helt fullt i J kabinen. Jeg var faktisk litt redd for at noen satt i setet mitt når jeg kom inn. Jeg vet at setekartet ikke er helt reelt, og at det ikke alltid stemmer, men dagen før var kabinen fylt opp med ca 2/3. Jeg la merke til at to gutter i setene 3C og 4C så ganske unge ut, kanskje 18-20, og de hadde begge militærbag med seg. I tillegg styrte de veldig med sete, og spiste all maten. Det er vel ganske vanlig når du er i Business/First for første gang, er det ikke? Lurer på om de kanskje ble oppgradert. Dette la jeg forsåvit også merke til i AMS på vei over. Jeg boardet som nr 3, og da vi kom inn i kabinen, satt det en ung gutt i et av setene allerede. Er dette vanlig i USA, eller er det noe spesielt Delta gjør?
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_111251.jpg
Vi landet rundt halv 3, så ca 30 min før oppsatt tid. Jeg hadde derfor 45 min før boarding på neste flyvning. Delta sine TransCons ankommer JFK i terminal 4, som er den internasjonale delen. Jeg ankom derfor bare noen meter fra avgangsgaten til AMS. Tok meg derfor en tur opp i Delta´s nye Sky Club! Den var veldig romslig, og fin. Det var mye folk, men langt fra fult. Jeg satt meg ned med en Budweiser, og fikk tatt et bilde av bar/restaurant-området før jeg dro til gaten.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_151416.jpg
15:15 dro jeg mot gaten, hvor boarding var satt opp til 15:20.
06AUG3
Jeg la merke til at to gutter i setene 3C og 4C så ganske unge ut, kanskje 18-20, og de hadde begge militærbag med seg. I tillegg styrte de veldig med sete, og spiste all maten. Det er vel ganske vanlig når du er i Business/First for første gang, er det ikke? Lurer på om de kanskje ble oppgradert. Dette la jeg forsåvit også merke til i AMS på vei over. Jeg boardet som nr 3, og da vi kom inn i kabinen, satt det en ung gutt i et av setene allerede. Er dette vanlig i USA, eller er det noe spesielt Delta gjør?
Ikke uvanlig at man oppgraderer soldater på vei ut eller hjem som en 'takk for innsatsen'. De er også kjent for å ha stor appetitt .. ;)
06AUG13
JFK-AMS
Sete #6F - 5G
DL205
Boeing 767-300ER
Jeg ankom gaten ganske nøyaktig 15:20, og ventet kun et lite minutt før Business ble ropt opp. Det var kanskje 10-15 personer som sto i Sky Priority køen, men det var kun et par stykker som gikk videre når boarding ble ropt. Jeg forsto fort at flesteparten av de som sto der, hadde Sky Priority, men hadde sete i coach. Jeg kom meg forbi køen uten problem, og fikk rigget meg med NY Times i 6F!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_153131.jpg
Etter noen minutter var vi 5 personer totalt i BE kabinen, og jeg så for meg en behagelig tur med 6G uten passasjer :) Etter enda noen minutter kom det en del folk, men alle gikk videre forbi meg. Til slutt var vi 16 personer i BE, så alle hadde åpent sete ved siden av seg, utenom to par som reiste sammen
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_153027.jpg
Det kom en flyvertinne mot meg, og jeg følte det var noe kjent med henne. Jeg sa hei, og akkurat i det hun hadde gått forbi meg, tok hun et skritt tilbake og sa "Didn´t i see you on a flight last week?" Det må jeg si, hadde ikke forventet at hun kjente meg igjen, men hun var flyvertinne på JFK-SFO flyvningen på vei over :) Pluss i boka mi!
Jeg liker faktisk disse sete til Delta ganske godt. Første gang jeg prøve denne konfigen var på SFO-JFK i fjor, og jeg syntes både benplass, sete og kabinen er bedre enn KLM sin konfig. Det er dog ikke spesielt egnet for å sove i, spesielt ikke for meg som er 193!
Litt før avgang kom flyvertinnen, som kjente meg igjen, bort og spurte om jeg hadde mulighet til å flytte opp til rad 5 slik at de kunne bruke hele rad 6 til crewrest, ikke noe problem. Satt alene uansett ;)
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_153032.jpg
Vi fikk beskjed om at det var noe galt i cockpit´n, men jeg fikk ikke med meg hva. Vi ble en del forsinket, og tok av ca en halvtime for sent.
Vel oppe i luften, fikk vi servert varme nøtter, og drikke
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_171647.jpg
Nutservice! :)
I og med at kabinen ikke en gang var halvfull, valgte de og kun bruke halvparten av crewet, og de andre satt seg på rad 6 før de byttet ca halvveis. Det var helt klart en fantastisk service på denne flyvningen, i og med at det var langt fra fullt. Har aldri blitt spurt så ofte om det er noe jeg trenger, om jeg ønsker påfyll osv. Veldig bra flytur!
Vi fikk servert middag etterhvert, og forretten i dag var scampi, tomatsuppe og isbergsalat med blue cheese.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_172933.jpg
Pirket litt i dette, men endte opp med å sluke suppa, og la resten ligge. Gravde meg under blu cheesen´ og spiste salaten, da jeg ikke er så glad i smaken av blue cheese.
Til hovedrett kunne vi velge mellom torsk, shortribs eller pasta. Jeg valge shortribs som hadde en stappe og gulrøtter som tilbehør. Kjøttstykket var veldig godt, men ca 1/3 var fett, så jeg spiste rundt det. Stykket jeg fikk servert på JFK-SFO derimot, var helt uten fett. Gulrøttene hadde kryddermiks bestående av 5 urter og krydder. For meg smakte det som om de hadde dynket dem med kanel. Smakte godt, men ikke helt perfekt sammen med short ribs spør du meg.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_174222.jpg
Til dessert valgte jeg vaniljeis med sjoklade og jordbørsaus. Til isen fikk vi servert en velsmakende portvin.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_180145.jpg
Resten av flyturen gikk med til å duppe av litt, se film og prøve å få tiden til å gå. Ca 1 time før landing kom frokosten, som bestod av granola, frukt og baegel. Veldig standard frokost, som smakte godt. Var ganske sulten, så godt å få i seg noe før an ankommer flyplassen.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130806_223103.jpg
Vel fremme i Amsterdam, kom jeg meg raskt gjennom security, og gikk mot loungen for å slappe av. Klokken var 05:30 og det så ut som en spøkelsesby der inne.
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130807_054601.jpg
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130807_054609.jpg
Jeg var rimelig trøtt og sliten, men satt meg ned for å sjekke mail og diverse andre ting. Etter at dette ble kjedelig, tok jeg turen bort i buffeen for å få tak i noe for. Endete opp med en Heineken og en avis, som jeg etterhvert fant ut var på nederlansk....!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130807_055941.jpg
Etter litt mer "lounging" gikk jeg bort igjen og hentet meg et par rundstykker og juice. Det var som sagt veldig stille, og utrolig avslappende i loungen denne morgenen. Absolutt bedre enn å høre på rabalderet ved gatene!!
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130807_055320.jpg
Siste flystrekket var AMS-KRS, som så ut til å være relativt fullt. Så noen dager i forveien at det var 4-5 opptatte seter i EBC, så forventet 2 eller 3 rader på denne strekningen. Som i fjor orket jeg ikke å ta noen bilder av denne turen, både fordi jeg var veldig trøtt, men også fordi det var ganske fullt. Har ikke lyst til å være den som tar bilder av alt haha
http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/andreas209/USA%202013/20130807_083632.jpg
Vi tok av ca 15 for sent, men ankom Kjevik rett før tiden. Fikk hamstret litt i Duty Free, og ble hentet av en kamerat. Var litt usikker på om koffertene klarte seg helt frem til Kjevik, men det gjorde de :) Kom ut som noen av e første, og jeg kom meg raskt ut av flyplassen!
Nå begynner milesbanken å fylles opp, så mulig jeg må brenne noen poeng neste år! Eller kanskje før!? I mellomtiden oppfordrer jeg alle til å prøve Delta hvis det er noe dere har tenkt på. Men vær obs på A330-300 maskinene som ikke er spesielt behagelige. Men lie flat, er absolutt noe å prøve. Transcon er også et meget bra produkt, men er i mine øyne kun verdt det i kombinasjon med en internasjonal flyvning. Alene koster det alt for mye!
Ha en fortsatt god sommer :)
Ikke uvanlig at man oppgraderer soldater på vei ut eller hjem som en 'takk for innsatsen'. De er også kjent for å ha stor appetitt .. ;)
Ja, har jo sett dette et par ganger før. Men da har de enten boardet med Business eller blitt hentet frem etter boarding. På AMS-JFK satt de i flyet når jeg kom inn som passasjer nr 3. Syntes bare det virket litt rart.
Muligens båreeskorte. De vil komme opp fra rampen etter at båren er lastet.
Takk for flott rapport! Har selv prøvd sleeper setene til DL i biz i andre etasjen på en dumbo. Sov slettes ikke dårlig i dem, men det er nok ikke de beste setene jeg har prøvd.
Takk for flott rapport! Har selv prøvd sleeper setene til DL i biz i andre etasjen på en dumbo. Sov slettes ikke dårlig i dem, men det er nok ikke de beste setene jeg har prøvd.
Trodde nettopp du mente de nye lie-flat setene, men ´on second thought´ tenker jeg du mener de gamle nwa setene? Har ikke prøvd noen av dem selv..! Delta bruker vel sine 747 til Asia?
Trodde nettopp du mente de nye lie-flat setene, men ´on second thought´ tenker jeg du mener de gamle nwa setene? Har ikke prøvd noen av dem selv..! Delta bruker vel sine 747 til Asia?
Mente de gamle NWA setene ja. Jeg var heldig og fikk prøve den fra DTW til AMS. Ikke vanlig type på den ruta, for det meste 330 (med innslag av 777 innimellom) men det var høysesong, midt i juli, og avgangene fra DTW til AMS var det 3 av totalt den ettermiddagen. 2 x 330 og 1 x 747 :D
Mente de gamle NWA setene ja. Jeg var heldig og fikk prøve den fra DTW til AMS. Ikke vanlig type på den ruta, for det meste 330 (med innslag av 777 innimellom) men det var høysesong, midt i juli, og avgangene fra DTW til AMS var det 3 av totalt den ettermiddagen. 2 x 330 og 1 x 747 :D
Stemmer det, så faktisk at de brukte en 747 mellom DTW - AMS noen dager når jeg søkte etter reiserute i fjor. Har lyst til å prøve den nye layouten, men tviler på at jeg skal ha slik flaks ;)