PDA

View Full Version : JetBlue oppgraderer kabinen - med F-seter innenriks

LN-MOW
06-08-2013, 00:25
jetBlue oppgraderer service på sine transcon flighter operert med de nye A321 .. Ser svært bra ut!

http://airchive.com/blog/2013/08/04/jetblues-first-non-premium-airbus-a321-flights-inaugural-flight-december-19th/

Seth Miller, who broke the story early has additional details of the new configuration on the APEX Editors Blog.
http://blog.apex.aero/cabin-interior/jetblue-takes-approach-premium-travel-private-option-airbus-a321s/

Og Seth, the Wandering Armenean, kjenner noen av oss fra Seattle-turene ..

darkcho
06-08-2013, 07:07
Det der så jo ganske så ok ut faktisk. Er ikke jetblue primært LCC?

LN-MOW
06-08-2013, 12:28
LowCOST, ikke lowCLASS...

darkcho
06-08-2013, 13:05
Joda, selvsagt. Men her i europa er jo det gjerne forbundet med sild i tønne og ingenting ekstravagant. Har personlig ikke prøvd eller sett noen lowCOST som har en slik setup, tøft å se at de også kan gjøre slikt.

Takk for bildene.

LN-MOW
06-08-2013, 13:13
LCC er egentlig et begrep gått ut på dato. Det eneste de har felles er at de er 'nye' og har lavere kostnadsstruktur enn de 'gamle' selskapene.

De fleste LCC'ene i USA har et servicenivå som er høyere enn legacy-selskapene. Spirit og Allegiant er hederlige unntak.

Dag Viking
06-08-2013, 13:19
LCC er egentlig et begrep gått ut på dato. Det eneste de har felles er at de er 'nye' og har lavere kostnadsstruktur enn de 'gamle' selskapene.

De fleste LCC'ene i USA har et servicenivå som er høyere enn legacy-selskapene. Spirit og Allegiant er hederlige unntak.

Og her på berget kan vi oversette LCC med lavservice-selskap :drink

Når det gjelder de nye 321 til B6, så er det noe som ser veldig bra ut. Et godt produkt i et lukrativt marked.

chrisljo
06-08-2013, 13:20
JetBlue er mitt definitive favorittselskap. 34" pitch på economy, gratis baggasje og mulighet til å kjøpe 38" hvis man ønsker.

jb1
06-08-2013, 14:22
JB er absolutt bra, og de har den smekreste terminalen paa JFK. Flyene er freshere enn mange legacy selskaper man sitter bra ombord. De har code share med noen mange tradisjonelle selskaper paa de i og utenfor USA. Jeg vil ikke se bort ifra at de kommer med i en allianse etter hvert.

dhgang03
06-08-2013, 16:42
NYC Aviation har en kort og grei oppsummering av hva man kan forvente seg på transcon fra JFK til LAX/SFO i de kommende årene liggende ute nå, og det er mye bra i vente!

Virgin America, som lenge har vært den unge og hippe i klassen sitter igjen som litt akterutseilt, da de etterhvert vil være det eneste selskapet uten lieflat seter.

http://www.nycaviation.com/2013/08/the-new-premium-transcon-who-what-when-where-why/#.UgEKG21YQXg

Når det gjelder seat pitch hos B6 så har jeg lurt litt på dette: Har de en kortere setepute, slik at pichen blir bedre uten at den egentlig er det? Jeg føler at støtten under lårene slutter tidligere hos B6 enn hos andre her borte, men det er mulig jeg lurer meg selv her altså ;)

LN-MOW
06-08-2013, 16:58
Men for oss som ikke flyr vestover fra JFK blir det liten endring ..

FlyHi
06-08-2013, 17:31
JetBlue er mitt definitive favorittselskap. 34" pitch på economy, gratis baggasje og mulighet til å kjøpe 38" hvis man ønsker.

Helt enig. Der til kan lægges god IFE med DirectTV (gratis), softdrinks og valg af snacks. Absolut et rigtig godt produkt de leverer og de gange vi har brugt dem har service-niveaet fra crew og ground personale været langt over middel.

Ser frem til at flyve dem igen i efteråret fra DCA-MCO - mener det kun var 35 USD o/w ekstra for at vælge sæde med 38" pitch. Pitch på standard er absolut også godkendt, så egentligt ikke det store behov for 38" på korte ruter.

Glean EBG
06-08-2013, 18:09
Nå som US går ut av *Aliance hadde det jo hvert fint å fått dem(JB) inn noe som jeg ikke ser som helt utenklig da LH har eierandeler der.

Someone
30-09-2013, 22:12
Mer konkret om konseptet her

http://investor.jetblue.com/phoenix.zhtml?c=131045&p=irol-newsArticle&ID=1859952&highlight=
The Mint seat
JetBlue chose to fully customize the Mint seat, featuring:

Fully lie-flat beds up to 6' 8" (203cm), averaging the longest in the U.S. domestic business class market (a)
The only private suites with closing doors in the American market, four on each flight
Seats up to 22.3" wide, making them the widest seats on average in the U.S. domestic market (a)
Air cushions with adjustable firmness
Massage function
15-inch flat screen with up to 100 channels of DirecTV® programming and 100+ channels of SiriusXM® radio
Shoe storage
Dual 110 volt power outlets with two USB ports
"Wake me for service" indicator, allowing customers to customize their service needs

OEH
04-01-2014, 02:20
Trodde Jetblue var en LCC, men dette ser da bedre ut enn det meste jeg har sett fra nettverksselskaper. Er på JFK-LAX og SFO disse blir å finne. Er ikke umulig at det blir Jetblue neste gang man har behov for å reise fra NYC til vestkysten.:up:
http://boardingarea.wpengine.netdna-cdn.com/frequentlyflying/files/2013/08/JetBlue2.png

OEH
04-01-2014, 02:32
Ved nærmere lesning ser jeg at dette er business class suiter, ikke first class. Og alle de 16 setene er lie flat med massasje-funksjon :)

LN-TIB
04-01-2014, 02:41
Ser de ligger ute fra $599 en vei. Skulle bli rundt regna 7800kr for en rundtur.

LN-MOW
04-01-2014, 02:46
Markedet de er beregnet på er ikke som andre markeder .... ;)

OEH
04-01-2014, 02:51

Er det ikke AA som er filmstjernenes foretrukne selskap? :cool:

LN-TIB
04-01-2014, 03:11

Det vil jeg tro. De "taper" 31 seter i forhold til standardconfig på deres A321 som har 190 seter, så selv om introprisen nå er "lav" så må de vel ta ut mer skal de klare å få butikk av dette. Men betalingsviljen er sikkert tilstede om ellers Jetblue er foretrukket foran de tradisjonelle. Er det forresten AA som er størst på denne trafikken? Ser de flyr med noen skikkelig high yield A321 på samme ruta.

OEH
04-01-2014, 03:14
AA skulle iallefall ha 25 lapper i business da jeg sjekket prisene på LAX-JFK-LAX i slutten av februar, så betalingsviljen er åpenbart til stede på strekningen.

LN-TIB
04-01-2014, 03:16
AA skulle iallefall ha 25 lapper i business da jeg sjekket prisene på LAX-JFK-LAX i slutten av februar, så betalingsviljen er åpenbart til stede på strekningen.

For ikke å snakke om 43000 på First.

OEH
04-01-2014, 03:19
For ikke å snakke om 43000 på First.

43 000 for first er mindre sjokkerende enn 25 i biz synes jeg. Spesielt tatt i betraktning at BA skulle ha 16 000 for en CW-billett OSL-LAX return, mens de forlangte rundt 60 000 for en billett i first.

Wingman
04-01-2014, 03:20
Er jo artig å se at AA kommer unna med 102 seter i en A321, kontra f.eks Thomas Cook med 211 seter. Er selvfølgelig forskjellige markeder, men som sagt artig å se likevel! ;-)

Fnate
04-01-2014, 06:08
43 000 for first er mindre sjokkerende enn 25 i biz synes jeg. Spesielt tatt i betraktning at BA skulle ha 16 000 for en CW-billett OSL-LAX return, mens de forlangte rundt 60 000 for en billett i first.

Nå er vel ikke 16k hos BA vanlig pris, men tilbud. Std er ca 24k uten flex. Så prisene henger på greip de.

Ser fin ut den kabinen der.

scarebus
04-01-2014, 09:28
Trodde Jetblue var en LCC, men dette ser da bedre ut enn det meste jeg har sett fra nettverksselskaper.

JetBlue anser iallefall ikke seg selv som en LCC, tvertimot. Dette er å finne i deres 2012-årsrapport:

Low-Cost Airlines. Low-cost carriers view their service as a commodity with the belief that their customers will select the airline offering the lowest fare in a given market. We are able to compete well against low-cost airlines because we do not view ourselves as purely a commodity, and neither do our customers. We believe, and our historical experience reflects, our customers prefer a superior level of service and in-flight amenities. Further, they are willing to pay a premium over a low-cost airline’s product. Unlike low-cost airlines, we do not try to maintain the lowest costs in the industry. Rather, we strive to achieve sustainable costs to support profitable growth with competitive fares. This approach results in a markedly better product than the low-cost airlines.

Dette strider sikkert mot det økonomene her på forumet samt "eksperter" i norsk media hevder: nemlig at alle kunder velger selskap utelukkende på pris, slik at kun de med lavest kostnader overlever. Samtidig har JetBlue vokst seg fra 0-150 fly på 14 år, og ekspanderer stadig. De har/hadde (?) verdens største A320-flåte og har tjent gode penger de senere årene. Når det er sagt er selvsagt akkurat denne F-klassen i et eget segment. Men selv på vanlige ruter kjører JetBlue med 150 seter i A320, mot 180 som er maks. De tilbyr også DirecTV, gratis snacks og drikke, etc.

Someone
04-01-2014, 09:35
JFK-LAX/SFO er jo også et litt spesielt og til dels betalingsvillig marked, som nå JetBlue her prøver å få endel av. AA sine maskiner er jo nevnt og UA har jo i flere år fløyet strekning med sine 757 P.S. maskiner med en konfigurasjon ala hva nå AA nettopp har kommet med

TOS
04-01-2014, 09:57
Dette strider sikkert mot det økonomene her på forumet samt "eksperter" i norsk media hevder: nemlig at alle kunder velger selskap utelukkende på pris, slik at kun de med lavest kostnader overlever. Samtidig har JetBlue vokst seg fra 0-150 fly på 14 år, og ekspanderer stadig. De har/hadde (?) verdens største A320-flåte og har tjent gode penger de senere årene. Når det er sagt er selvsagt akkurat denne F-klassen i et eget segment. Men selv på vanlige ruter kjører JetBlue med 150 seter i A320, mot 180 som er maks. De tilbyr også DirecTV, gratis snacks og drikke, etc.

Jeg er ikke sikker på hvor mange økonomer her inne som sier at folk utelukkende velger selskap basert på pris. At pris er viktig for mange er nok utvilsomt riktig, og om produktet oppfattes som tilstrekkelig likt så blir selvsagt pris viktigere. Da er det alfa og omega at kostnadene ikke er for mye høyere enn konkurrentenes kostnader.

Det er vel spesielt på dette med oppfatningen av produktet som er avgjørende, og få er villige til å betale mer enn konkurrentenes priser hvis produktet ikke oppfattes å være tilstrekkelig mye bedre. Klarer man å differensiere sitt produkt fra konkurrentenes som øker folks betalingsvilje så kan man selvsagt ha både høyere priser og høyere kostnader enn konkurrentene.

Hickok
04-01-2014, 17:18
JFK-LAX/SFO er jo også et litt spesielt og til dels betalingsvillig marked, som nå JetBlue her prøver å få endel av. AA sine maskiner er jo nevnt og UA har jo i flere år fløyet strekning med sine 757 P.S. maskiner med en konfigurasjon ala hva nå AA nettopp har kommet med

AA har ikke nettopp kommet med denne konfigurasjonen. De har flydd i åresvis med den på B762. Det som er nytt nå er at de bytter ut disse B762 med nye A321 med omtrent samme innredning.

OEH
04-01-2014, 20:49
Nå er vel ikke 16k hos BA vanlig pris, men tilbud. Std er ca 24k uten flex. Så prisene henger på greip de.

Ser fin ut den kabinen der.
24k kontra 60k er fortsatt en... ganske så stor forskjell. Forskjellen på CW og F er ikke så stor, lol.
Jeg hadde iallefall aldri betalt full pris for F. Oppgradering med Avios derimot er en annen sak.

OEH
04-01-2014, 20:51
AA har ikke nettopp kommet med denne konfigurasjonen. De har flydd i åresvis med den på B762. Det som er nytt nå er at de bytter ut disse B762 med nye A321 med omtrent samme innredning.
Det nye nå hos AA er vel at det er installert liggeseter både i first og business?
De nye kabinene ser iallefall ganske så snasne ut.

SASDC8
04-01-2014, 20:55
Når begynner Jetblue å fly med denne configen? Klarer ikke å finne denne på noen av flightene fra JFK til LAX, når jeg sjekker akutelle datoer i april.

LN-TIB
04-01-2014, 21:02
Når begynner Jetblue å fly med denne configen? Klarer ikke å finne denne på noen av flightene fra JFK til LAX, når jeg sjekker akutelle datoer i april.

Starer i juni

Someone
08-01-2014, 08:33
Og superlavpris Allegiant følger etter og kommer med muligheter for større seter i deres 757ere

http://www.insidesocal.com/aviation/2014/01/07/discount-airline-allegiant-air-will-add-six-first-class-style-seats-to-757-fleet/
The airline is installing six first class-style seats on its fleet of six Boeing 757s, which mainly fly to Hawaii from Western U.S. cities. There will be four seats at the first door to the plane — called 1L — and two more seats at the second door, called 2L. All you’ll get is a bigger seat. There will be no first class catering or any other fancy amenities.

Someone
12-04-2016, 13:47
Ser ut som dette konseptet faktisk var en suksess og nå venter de på og innføre det på langt flere transcontinentale ruter enn bare SFO/LAX til New York (og BOS som har fått Mint service i ettertid)

http://www.businesswire.com/news/home/20160412005481/en/%3C/a
The new city parings will add JetBlue’s Mint service to seven transcontinental routes between:
• Fort Lauderdale-Hollywood and Los Angeles (LAX)
• Fort Lauderdale-Hollywood and San Francisco
• Las Vegas and New York (JFK)
• San Diego and New York (JFK)
• San Diego and Boston
• Seattle and New York (JFK)
• Seattle and Boston

http://mms.businesswire.com/media/20160412005481/en/518707/5/JB_MintMap_Release%E2%80%932_%281%29.jpg?download= 1

Fnate
12-04-2016, 14:14
Jøsses... det er tøft. Har forsøkt booke Mint noen ganger men det har vært svært vanskelig å finne flighter