View Full Version : Braathen inn på det norske markedet.
catocontrol
05-08-2013, 06:52
I løpet av to-tre år håper Per G. Braathen å fly med Braathens-logo igjen i Norge. Braathen mener Norge er et godt land å operere i.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Braathen-vil-fly-i-Norge-igjen-7271000.html
I løpet av to-tre år håper Per G. Braathen å fly med Braathens-logo igjen i Norge. Braathen mener Norge er et godt land å operere i.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Braathen-vil-fly-i-Norge-igjen-7271000.html
Skal vel helt sikkert fly på vegne av SK.
Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt ;)
Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt ;)
Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen
Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen
Enig i dette. Aa fly paa vegne av SAS eller Norwegian naar mindre fly kan settes inn paa hovedrutene p.g.a. lavere belegg enn det 737 har kapasitet til. Eller de kan satse paa ruter hvor det er lite konkurranse idag, men de fleste rutene beflys av baade SAS og Norwegian.
Dag Viking
05-08-2013, 09:14
De må gjerne fly innenriks i juli og august, for frekvensen er skammelig dårlig nå. Det er et mareritt å reise over fjellene uten å beregne at hele dagen går med.
MountainDew
05-08-2013, 12:21
Da blir det Bombardier C110/130 :up:
Da blir det Bombardier C110/130 :up:
Tja, med mindre Hr. Braathens er feilsitert av NTB så sier han propell, og ikke jet
Vi vil bruke en mindre flytype enn det SAS og Norwegian benytter. Et effektivt turbopropellfly uten jetmotor som bruker lite drivstoff.
Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."
Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.
Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."
Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.
Ikke Q400, men CSeries som Braathens har bestilt ti av, men som vel først og fremst skal erstatte Malmø Aviations sine Avroer
Det du vil se er at Braathens setter de nye flyene inn på etablerte ruter samt som erstatning for Avoene. De norske rutene vil bli trafikkert med turboprop som i dag beflyr andre ruter.
Blir det behov for større fly, vil det sikkert skje endringer ...
Twin Otter
05-08-2013, 13:43
Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.
1944vintage
05-08-2013, 13:44
Braathens Regional i Sverige disponerer 5 ATR72 og 12 Saab 2000.
Lurer på om de vil bruke den Svenske modellen i Norge, med lokale virtuelle selskaper - operert av Braathens Regional (Norge?).
Lokalpatriotisme skal ikke undervurderes - ref fotball. :)
ATR passer vel best på korte hopp, mens Saab 2000 med sin høye hastighet godt kan fly lengre strekk.
Og om nevnte 3-4 år så øker vel kapasiteten på Gardermoen.
Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.
Ja, du skal ikke se bort fra det. Og dette blir en lang mer seriøs konkurrent enn DAT, så her er det bare å brette opp ermene!
Som mange sier kan de fly for andre eller paa nisjeruter. Anbud paa FOT-rutene er ogsaa en mulighet.
Lowandslow
05-08-2013, 16:31
Enda et selskap som kommer inn og drar villkårene til de flyvende ned i mørket........
BraathensSafe1985
05-08-2013, 16:41
Så lenge de ikke planlegger et slikt comeback med denne liveryen og 737 kan det være det samme ..
http://www.youtube.com/watch?v=BBxYALvY-Hs
Anyway, en klassiker:
http://www.youtube.com/watch?v=nXdlqgnvG7Y
catocontrol
05-08-2013, 18:23
Måtte en eventuell høyere makt gripe inn, om de kaster seg inn i rotteracet mellom de store byene. Det er lov å tenke nytt. Alt må ikke innom ENGM.
Nå sier jeg overhodet ikke at de skal begynne på Evenes. Men hvem hadde trodd, for bare et par år siden, at rutene ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR skulle kunne gå såpass bra?
At ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR funker greit skjønner jeg. Jeg var i Harstad for litt siden og prata litt med noen som pendler hele kysten opp og ned. De var oppgitt over at de måtte fly til Gardermoen og så til f.eks. Ålesund. Folk som skulle til Harstad flyr om Oslo fordi det er billigst. Sikkert det billigste, men logikken er kanskje ikke helt der... Fly en mann fra Evenest til Oslo og så tilbake til Harstad.... jaja... kanskje greit om det kommer noen andre på banen.
Volumet av disse er relativt begrenset .. men det kan godt være man kan få noen av disse strekningene til å lønne seg med rett materiale ..
Ja, du skal ikke se bort fra det. Og dette blir en lang mer seriøs konkurrent enn DAT, så her er det bare å brette opp ermene!
Langt mer serioes enn DAT? Hva legger du i dette? ATR prod. var jo rimelig bra...
Braathens uttaler jo at det er et marked ut over SK/DY. Det kan ikke tolkes anderledes enn at han ønsker å gå i direkte konkurranse med Wilderøe på det kommersielle rutenettet deres, samt at de kanskje ser muligheter i ruter som ikke er betjent pr i dag.
Et mer frittstående WF etter salget vil være enklere å konkurrere med i forhold til dagens tette bånd til morselskapet. ATR og en trimmet organisasjon vil være slagkraftig mot dagen WF.
Det er åpenbart Widerø som får konkurranse nå! Det er på høy tid, det kan koste mer å reise med de på økonomi innenlands enn til Australia. Hvertfall gjorde det det for et par år siden.
Det er åpenbart Widerø som får konkurranse nå! Det er på høy tid, det kan koste mer å reise med de på økonomi innenlands enn til Australia. Hvertfall gjorde det det for et par år siden.
Vel, man må sammenligne tilsvarende billettklasser da .. det er klart du kan få en billigbillett til Australia for prisen av en fullflex på visse strekninger. Du kommer ikke til Australie for 499. Men det gjelder ikke bare Widerøe.
Man må også ta i betraktning at det er dyrere enhetskostnader for en 39-seter enn en 390-seter. Det er volum som bringer lave priser, og det får du ikke på kortbane og i grissgrente strok ..
Twin Otter
06-08-2013, 18:12
Det skal bli spennende å se hvordan dette vil utarte seg. Kan vel ligge an til mange interessante ruter nå som man kanskje ikke hadde sett for seg. Men så handler det vel litt om tilbud og etterspørsel her.
Så skal det bli spennende å se hvordan Widerøe med ny ledelse vil møte den nye konkuransen.
Vel, man må sammenligne tilsvarende billettklasser da .. det er klart du kan få en billigbillett til Australia for prisen av en fullflex på visse strekninger. Du kommer ikke til Australie for 499. Men det gjelder ikke bare Widerøe.
Man må også ta i betraktning at det er dyrere enhetskostnader for en 39-seter enn en 390-seter. Det er volum som bringer lave priser, og det får du ikke på kortbane og i grissgrente strok ..
Opplagt, men det er neppe kun fraværet av stordriftsfordeler som gjør at prisene er slik de er.
Nei, høyere lønninger og et ikke ubetydelig innsklag av skatter og avgifter spiller også inn ..
Blir nok spennende tider i propellmarkedet i Skandinavia de neste årene. Braathens vil til Norge og hvem vet hva som ligger av planer hos nye eiere av WF. Braathens uttalelser og planer kan vel så mye være å posisjonere seg i forhold hva WFs nye eiere evt. måtte ha av ekspansjonsplaner. Svar på det kan vi vel vente etter at salget formelt er gjennomført i slutten av september (eller når det var). Å ekspandere ytterligere i Norge er nok vanskelig, og da må vel neste steg bli å se på kanskje Sverige og/eller Danmark.
Braathen vil nok feede DY tenker jeg :)
Ja det å få inn BR i samme rollen i Norwegian som WF har i SAS vil være en super policy. Klarer man å få til dette på en smart måte, og matche WF på pris, så tror jeg dette er liv laga!
CSeries kan evt puttes inn der det er grunnlag for det!