PDA

View Full Version : Forretningsidè - ta betalt for å booke/finne routinger


kjeng
03-08-2013, 15:09
For alle oss som ikke har peiling på bookingklasser, open jaw og alle andre fremmedord så må det jo være en grei sak for dere som sitter med peiling (og da gjerne litt fritid til overs) å finne gode deals for oss vanlige dødelige? LifeMiles, Aegean osv..

Hadde jo med glede betalt en bra sum (idè om 500,- pr booking f.eks?) for en god deal. Er jo vinn-vinn for flere parter?

Jamesbond_ppk
03-08-2013, 16:07
Finnes allerede. Kanskje ikke her i Norge, men i USA er det hvertfall flere som gjør dette.

hifiman
03-08-2013, 16:20
Er vel kanskje ikke så stort marked for dette i Norge?

Bizflyer
03-08-2013, 16:34
Det er vel det som kalles reisebyrå??

BF:cool2

LN-MOW
03-08-2013, 17:02
De er vel ikke så hippe på bonusreiser .. ? ;)

Ingen dum ide, men hvorfor begrense seg til Norge? Mange lurkers på Flyertalk og Milepoint som burde være i denne målgruppen. Litt forsiktig markedsføring der burde kunne dra trafikk. Kanskje et samarbeide? Kan jo virke til fordel for begge.

Vil neppe kunne bli en heltidsjobb, men kanskje en OK ekstrainntekt?

kjeng
03-08-2013, 17:14
Vil neppe kunne bli en heltidsjobb, men kanskje en OK ekstrainntekt?

Nettopp det som er tanken her, tilby seg f.eks her på Flyprat og muligens på flyertalk osv hvis man finner det verdt brydderiet..

chrisljo
03-08-2013, 17:44
Finnes vel som nevnt en del "Award booking services" allerede og da gjerne basert i land med lavere kostnadsnivå enn Norge (USA etc).

Kunne dog tenkt meg et Norskt bytteforum ala Coupon Connection, er en del trader som krever høy tillit eller plausibelt vennskap.

darkcho
03-08-2013, 17:48
Helt klart noe jeg ville benyttet meg av.

Helikopter
03-08-2013, 18:04
Konkurrere mot Flyertalk er nok umulig, men en norsk tjeneste hadde vært noe. Om det ikke skal være lov å reklamere her på forumet kunne vi hvertfall hatt en liste over folk som tilbyr seg å hjelpe.

Discus
03-08-2013, 20:38
Hadde jo med glede betalt en bra sum (idè om 500,- pr booking f.eks?) for en god deal. Er jo vinn-vinn for flere parter?

Det er ikke bare rett frem å begynne med det i stor skala, om man får betalt for å gjøre dette er det inntekt (les: skal skattes). Er usikker på om det er noen regler rundt det her i landet om "å drive resiebyråvikrsomhet", og også om den som hjelper kan komme i en juridisk posisjon som ansvarlig om noe går galt. Er hvertfall momenter man bør tenke på om man har tenkt å bistå noen.

Peppep
03-08-2013, 22:36
Det er ikke bare rett frem å begynne med det i stor skala, om man får betalt for å gjøre dette er det inntekt (les: skal skattes). Er usikker på om det er noen regler rundt det her i landet om "å drive resiebyråvikrsomhet", og også om den som hjelper kan komme i en juridisk posisjon som ansvarlig om noe går galt. Er hvertfall momenter man bør tenke på om man har tenkt å bistå noen.
Ja, men hvis det er et lite volum kan det nok regnes som en hobby, som ikke er skattepliktig: http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece#.Uf1M4pJkMYk.

Likningskontoret legger til grunn at inntekt av hobby er skattefri, men er virksomheten egnet til å gi overskudd over tid og har en visst omfang, da kan overskuddet bli skattlagt. Her vil praksis variere fra likningskontor til likningskontor. Selv om du selv kaller virksomheten for hobby kan skattemyndighetene kalle det næring.

Fra samme artikkel, er usikker på hvordan det ville blitt tolket i et tilfelle som dette:
UNDER TUSEN: Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner per år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt.

ClassOne
04-08-2013, 00:27
Jeg hadde nok også gitt noen lapper for at noen fikset/guidet meg gjennom dette...

kjeng
04-08-2013, 01:17
Må jo begynne i liten skala her, bare internt på flyprat til og begynne med..

Sondbjo
04-08-2013, 03:01
For alle oss som ikke har peiling på bookingklasser, open jaw og alle andre fremmedord så må det jo være en grei sak for dere som sitter med peiling (og da gjerne litt fritid til overs) å finne gode deals for oss vanlige dødelige? LifeMiles, Aegean osv..

Hadde jo med glede betalt en bra sum (idè om 500,- pr booking f.eks?) for en god deal. Er jo vinn-vinn for flere parter?

500 er lite for den jobben ofte man blir sittende i telefonen LEEENGE har selv sittet 2 timer i telefonen i USairways fordi de surret det til!!! Det tar ofte flere timer å lete frem ledighet innen en gitt reiseperiode.

vetlefo
04-08-2013, 05:35
Om noen har spørsmål knyttet til disse tingene så kan jeg hvertfall tilby hjelp om jeg har tid.

Har blitt en ny kjekk hobby og da man må innse at man ikke har mulighet til å reise hele tiden så kan jo muligheten benyttes til å hjelpe andre. Vil ikke ta betalt, men har hørt at vinmonopolet har en fin nettbutikk om noen er fornøyd med hjelpen de har fått!

Vetle

Tommy777
04-08-2013, 09:55
http://bookyouraward.com/ Gary Leff har hatt en slik butikk i over 10 år

http://boardingarea.com/onemileatatime/need-award-help/

Det samme har lucky, ca. 5 år

Det finnes vel rundt 30 slike initiativer totalt sett.

Norge har store begrensninger siden Eurobonus (som 80% bruker) krever masse flere poenger ved partneruttak

thoves
04-08-2013, 14:01
Hiver meg på denne.. Har lenge vurdert å hive meg på US Airways sine poeng-salg for å ta en tur til Asia i First og Business, men skjønner ikke noe av dette ANA-tool, regler ved booking, seteplassering via andre sider, stopover etc så har droppet det frem til nå. Kan sikkert ha lest meg frem til alt, men betaler glatt noen som kan det på rams noen "daler" istedet :)

kjeng
04-08-2013, 15:42
500 er lite for den jobben ofte man blir sittende i telefonen LEEENGE har selv sittet 2 timer i telefonen i USairways fordi de surret det til!!! Det tar ofte flere timer å lete frem ledighet innen en gitt reiseperiode.

Det var et prisforslag, bare.. Som sagt aner jeg ikke hvor lang tid sånt tar..

Peppep
04-08-2013, 16:02
Mine tanker er at man på et slikt forum i 99% av tilfellene hjelper hverandre gratis. For min egen del, så gjør jeg det gladelig, og bidrar gjerne med f.eks. å komme med tilbakemeldinger på ruter som folk har funnet selv, idémyldring, forslag til ruter/selskap som man kan prøve på osv. Dette skjer allerede i dag, og det er mange som hjelper hverandre gratis i USDM-tråden. Men hvis det er snakk om mer omfattende én-til-én hjelp som krever en del timer, med å finne ruter, følge med over lengre tid, eventuelt også booke turene m.m. synes jeg det er greit å ta betalt noen hundrelapper (f.eks. +/- 500,-). Timelønnen blir elendig, men det er ikke det som er motivasjonen. Jeg ser ikke noen ulemper med dette, og blir gjerne med selv - så hvis det er i orden for "de høye herrer" kan vi kanskje opprette en tråd som vedlikeholdes med generell informasjon om tjenesten, at den kun er veiledende (siden det blir nevnt juridisk ansvar tidligere), og link til profilene til de som er villig til å gjøre det. :)

Norge har store begrensninger siden Eurobonus (som 80% bruker) krever masse flere poenger ved partneruttak
Potensialet er selvfølgelig mindre her, men kan ikke skjønne hvorfor det er et argument mot en norsk "tjeneste"? Det vil alltids være folk som skal ta ut EB-reiser, selv om de er dyrere. Og det er også nordmenn som bruker andre *A-programmer enn EB (selv om jeg tipper at det er nærmere 97% enn 80% som enten ikke samler poeng eller kun bruker EB).

krs-per
04-08-2013, 17:27
Sjekk også https://flightfox.com/

kjeng
04-08-2013, 22:31
Så hvis det er i orden for "de høye herrer" kan vi kanskje opprette en tråd som vedlikeholdes med generell informasjon om tjenesten, at den kun er veiledende (siden det blir nevnt juridisk ansvar tidligere), og link til profilene til de som er villig til å gjøre det. :)

Nettopp noe sånt jeg mente..

Tommy777
05-08-2013, 17:30
Potensialet er selvfølgelig mindre her, men kan ikke skjønne hvorfor det er et argument mot en norsk "tjeneste"? Det vil alltids være folk som skal ta ut EB-reiser, selv om de er dyrere. Og det er også nordmenn som bruker andre *A-programmer enn EB (selv om jeg tipper at det er nærmere 97% enn 80% som enten ikke samler poeng eller kun bruker EB).

Da tipper du feil ;)

Det er mer aktuelt i USA siden du har en mye større tilgang til opptjening av poeng, 54% av poengene opptjenes i USA via kredittkort og andre måter en flygningen selv, mens i Europa er kredittkortopptjening under 10% og mange land (som bla. Norge) har ikke engang Membership rewards elle noe lignende en gang. Det gjør at redemtpion er dyrere og mye mindre komplisert enn feks en utrolig liken gruppe som kjøper/brenner DM og Lifemiles, begge disse er nå på vei ut.

Om du googler, finnes det 50+ selskaper som tilbyr tjenesten allerede fra 25 dollar. Det er lite penger i høykostlandet Norge.

Men for all del, kjør på, men ville nok ikke sluttet dagsjobben min for å si det sånn. Du må ha volum for å tjene penger og da må man utenfor Norges grenser

Peppep
05-08-2013, 19:23
Men for all del, kjør på, men ville nok ikke sluttet dagsjobben min for å si det sånn. Du må ha volum for å tjene penger og da må man utenfor Norges grenser
Da er vi jo enig? Jeg har i hvert fall aldri ment noe mer enn på hobbybasis en gang i blant, der (nesten) alle kundene sannsynligvis er andre flypratere. Det kan godt hende at det finnes billige alternativer, men de store/kjente tjenestene som jeg har sett tar rundt $150. Hvis man tilbyr til +/- 500 kr får man både en billigere tjeneste - og hjelp på norsk, for de som foretrekker det. Rent økonomisk er det en dårlig deal - jeg vil f.eks. da abonnere på Expertflyer og KVS som jeg ikke gjør i dag, og det alene er en kostnad på over 1100 kr i året. Men jeg er sær og synes det er kjekt, og vil med f.eks. 10 "kunder" i året få nok til å dekke EF/KVS + litt ekstra. I tillegg vil jeg dra nytte av det privat gjennom økt kunnskap/erfaring + tilgangen til EF/KVS.

Tommy777
05-08-2013, 19:29
Ja, enige er man ;) de fleste hater å lete etter bonusbilletter

FT99
06-08-2013, 10:53
Jeg kunne nok betalt en hundrelapp for en slik tjeneste (og da er jeg relativt lat), kanskje 200 men 500kr er for mye. Jeg har ingen aning om hvor mye arbeid som faktisk ligger bak, men dette er hva jeg føler noe slikt kan være verdt for meg.

3cseat
06-08-2013, 11:40
http://bookyouraward.com/
Norge har store begrensninger siden Eurobonus (som 80% bruker) krever masse flere poenger ved partneruttak

Sorry, men jeg er vel novise på dette, men jeg trodde at EB poeng og *A poeng stort sett var det samme, dvs om du bruker Lufthansa eller SAS til for eks USA, blir bruk as antall poeng det samme ? Eller er det andre partnere du sikter til ?

Dag Viking
06-08-2013, 12:02
Sorry, men jeg er vel novise på dette, men jeg trodde at EB poeng og *A poeng stort sett var det samme, dvs om du bruker Lufthansa eller SAS til for eks USA, blir bruk as antall poeng det samme ? Eller er det andre partnere du sikter til ?

Eurobonus har en uttakstabell for reiser med SAS og en med *A-partnere.

3cseat
06-08-2013, 12:08
Eurobonus har en uttakstabell for reiser med SAS og en med *A-partnere.

Ja, det var det jeg mente, og de er vel stort sett sammenfallende ? Og i praksis er det vel kanskje heller ikke så viktig da antall destinasjoner for SAS bonus reiser er begrenset, så i mange tilfeller er man tvunget til å bruke partnere ?
Skal legge til at selv om jeg har tjent ca +1.5 mill EB poeng, så er de brukt i Europa med SAS og hotell mens det fortsatt verd å gjøre, så min erfaring med bruk av poeng til for eks Østen eller ikke SAS destinasjoner er begrenset.

Dag Viking
06-08-2013, 12:17
Ja, det var det jeg mente, og de er vel stort sett sammenfallende ? Og i praksis er det vel kanskje heller ikke så viktig da antall destinasjoner for SAS bonus reiser er begrenset, så i mange tilfeller er man tvunget til å bruke partnere ?
Skal legge til at selv om jeg har tjent ca +1.5 mill EB poeng, så er de brukt i Europa med SAS og hotell mens det fortsatt verd å gjøre, så min erfaring med bruk av poeng til for eks Østen eller ikke SAS destinasjoner er begrenset.

En del ting er litt billigere i SAS sin tabell. F.eks. Europa-USA, innenriks i Skandinavia, intra Norden og mellom Norden og Nord-Europa.
Dessuten er innenriks i Skandinavia halv pris i Go kontra *A økonomi.