PDA

View Full Version : Norge Rundt med Widerøe


Cecilie
01-08-2013, 20:38
I april bestemte jeg meg for at i sommer skulle jeg reise med Norge Rundt-billetten til Widerøe. Etter et par dager med leking med diverse routinger og fiksing av reisekamerat (Savipix) ble billett booket. 20 flights på 5 dager i vårt vakre land, hovedsaklig i den nordlige delen, da jeg før denne turen aldri hadde vært nord for Verdal i Nord-Trøndelag.

For å maksimere opplevelsen ble internasjonal tilslutningsbillett booket, så Norge Rundt startet med det i Danmark-Norges unionshovedstad og Kongens by, København. Veldig passende, i så måte.

Hotell ble også ordnet på forhånd, noen netter til godt rabatterte priser, en natt på EB-poeng og en annen til “vanlig” pris. Jeg kjøpte også separat tilslutningsbillett KRS-CPH kvelden før galskapen tok til.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52122PM.png
Slik ble herligheten seendes ut til slutt!

Så vi kan vel begynne på starten. Here we go!

Cecilie
01-08-2013, 20:39
Etter en lunsj i byen med en venninne tok jeg flybussen til Kristiansand lufthavn Kjevik. Avgangen jeg siktet meg inn på, 14.30 fra Arendal, var rimelig fullpakket, men vi kom frem på rutetid til Kjevik, 15.50. Da var det bare å sette seg på en benk på utsiden av terminalen i det strålende sommerværet med en bok og en Hennig Olsen iskrem. Mens jeg prøvde å finne feriestemningen, bestemte noen bygningsarbeidere seg for å starte rivingen av det gamle tårnet på Kjevik. Herlig.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file.jpg

Reiste kun med håndbagasje, så gikk ikke inn gjennom sikkerhetskontrollen før strengt tatt nødvendig, ca 15 min før annonsert boardingtid.

24.juli
WF272
KRS-CPH
17.55-19.00
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 10A

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at51952PM.png

En liten sveip innom tax free for å handle en god hvitvin, og så startet boarding.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-1.jpg

Så ut som det først skulle bli en rimelig full flight, ettersom skillet mellom economy og business ble satt foran rad 9. Synes det var litt i overkant, da boarding ble annonsert completed og kun 4 pers hadde gjort krav på sine seter foran den usynlige gardina. Noen flyttet seg etter take-off men måtte jo da flytte tilbake før landing pga vekt og balanse. Jeg ble sittende der jeg hadde fått beskjed om å sitte, sammen med en rolig sidemann som ikke gjorde stort ut av seg.

Turen mot Køben startet med avgang fra rullebane 04 og etter en lang og slak høyresving hadde vi kurs mot Danmark. På cruise ble det servert en liten sjokoladekjeks samt kaffe eller te. Valgte en kopp te som rent tidsfordriv.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-2.jpg

Fikk også testet mine nyinnkjøpte QC15 for første gang ombord i et fly, og det er ikke annet å si enn at de er helt fantastiske når det gjelder lyddemping.

Etter hvert kunne nedstigning starte og vi kom inn i sekvensen inn til Kastrup bak en SAS A343 fra Shanghai. Due to wake-turbulence (kanskje?) så linet vi opp med, og landet på rullebane 04R, istedet for 04L som Shanghai-flyet landet på.

En kjapp busstur inn til terminalen, hvor jeg valgte å gå som transferpax, ettersom jeg skulle fungere som VIP ankomstservice for SK449 på gate D2.

Og en Airbus 321 fra GOT kom inn til gate etter hvert, etter å ha blitt manuelt marshall'et inn pga feil med den digitale Marshall Hjelpen.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-3.jpg

Etter hvert kom passasjerene av og da var det bare å vente på han ene paxen som etter all sannsynlighet ville komme ut med crewet helt til slutt. Og det gjorde han! Sammen med crewet kom Savipix av flyet. Det var særlig et av crewmedlemmene jeg ventet på, nemlig Lilli som jeg møtte for første gang på SK926 i mai i år og som jeg har skrevet om i en annen trip report. (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=861148&postcount=12) Tilfeldighetene (eller?) ville det til at både Lilli og en annen meget god flyvert i SAS, Robin, skulle jobbe på flighten til Savipix fra GOT til CPH. Og det viste seg etter hvert at dette var bursdagen til Lilli, noe som forklarer vininnkjøpet på Kjevik. Jeg stod da ved gate med vinflaska i hånda og møtte dem. Savipix og jeg ble med til SAS-huset på CPH hvor de fikk sjekket ut for dagen og Lilli og Robin ble med tilbake til terminalen for en liten matbit før de tok toget hjem til Malmö.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-129.jpg

Savipix og jeg tok en taxi (mitt eneste krav var at det skulle være en Merce :P ) til Park Inn hvor man sov før det ble tidlig oppstandelse neste morgen, for en kjapp frokost og metro tilbake til flyplassen.

Cecilie
01-08-2013, 20:39
Som proffe flyreisende hadde vi selvfølgelig boardingpass klart på våre respektive iPhones og Fast Track (som er inkludert når man flyr i Y eller flex på Norge Rundt billett) ble forsert som en lek. Vi fikk en liten time i gullkantina hvor jeg klappet litt på 340'en før vi sjekket ut resten av kjøpesenteret. Etterhvert stod det go to gate, så da gjorde vi det :)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-4.jpg

Buss ut til flyet som stod klart og ventet på oss etter at det hadde kommet inn fra KRS på morgenen.

25.juli
WF304
CPH-TRF
08.30-09.45
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 02A

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52144PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-5.jpg

Kom oss greit ombord i business class-seksjonen siden man fløy flex, hvor vi var de eneste passasjerene. Vi hadde 9 rader for oss selv. Grei boltreplass. Det skulle endres til at jeg hadde 9 rader for meg selv, da Savipix fikk lov å sitte på klappsete til Sandefjord.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-6.jpg

Jeg fant meg godt til rette i mitt sete. Vi kunne etterhvert ta av fra rullebane 22R og sette kursen mot Norge.
Det ble servert en frokost som var et par hakk bedre enn matpakken man får på norsk innenriks før 09.00.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-7.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-8.jpg
Propellen så ut som den ikke funket helt riktig som den skulle, men vi kom da oss trygt over Skagerak for det.

Meget god service fra purser på denne flighten, og det skulle jo vise seg at vi skulle ha samme crew hele veien til TOS. Ikke meg i mot når det er snakk om så hyggelige folk!

Et par detaljbilder fra kabinen:

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-9.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-11.jpg

Landing på RWY36 og en rask taxi inn til stand, hvor det bare var å clear'e customs, og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. I løpet av turen ble jeg ganske så dreven på dette med å komme meg gjennom sikkerhetskontroller på en effektiv måte :P

Inne airside igjen møtte vi på forumist imm, meget hyggelig kar!

Cecilie
01-08-2013, 20:40
Så var det klart for neste hopp til Bergen!

25.juli
WF408
TRF-BGO
10.45-11.40
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 05D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52207PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-12.jpg

Vi kom oss greit ombord som de to siste (hallo, vi stod jo og pratet med gate manager, også en forumist forøvrig) og ga blaffen i våre seteplasseringer. 04D&05D var mye bedre :) God plass var det også ombord så det gjorde jo strengt tatt ikke noe. Det glamorøse business- og kantinelivet var nå over, og det var ikke lenger noe skille mellom oss og de uvaskede masser. Men det gjorde strengt tatt lite, etter som utsikten var spektakulær fra avgang Sandefjord til landing på Gardermoen 4 dager senere.

Vi tok av fra RWY36 og svingte til venstre retning Bergen. Sophie og Dash (sævven til Savipix) ble tatt frem og dokumentert med fotoapparatene. Flyvertinna vår (sorry, husker dessverre ikke hennes navn men hun hadde blondt hår og var Sandefjord-basert, kanskje noen vet? Hun var i alle fall fabulous) ristet bare på hodet og smilte da hun så hva slags skapninger som var med oss på tur.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-13.jpg
Egen bjørne-holder for små bjørner på tur

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-14.jpg
Sophie nyter utsikten

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-15.jpg
Kaffeslabberas på vei til Bergen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-16.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-17.jpg
Sophie fikk til og med en Norway Beautiful Scenery-kortstokk av purser mellom Sandefjord og Bergen. Det er hva man kaller søøøøørvis!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-18.jpg
Byen e Bææææærgen og flyselskapet er Widerøe!

Vi landet på RWY18 og takset til terminalen hvor vi fant noe å bite på (i form av en baguette) – servering med Y-billett på norsk innenriks er ikke-eksisterende på WF-materiell. Så dette med at SAS GO/Minus/PLUS+ skulle gjøre ting enklere har kanskje ikke slått helt til på alle punkter innenfor bolaget.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-19.jpg
LN-RDV parkert etter en busy morgen på vingene.

Cecilie
01-08-2013, 20:41
Så ble det omsider klart for å komme seg til nordligere strøk.

25.juli
WF616
BGO-TOS
12.30-14.50
Dash 8 Q400
LN-WDK
Sete 01A

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52226PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-20.jpg

Samme crew som tidligere nevnt, men nytt fly. Flyet hadde kommet inn fra Aberdeen på formiddagen og cleaning hadde glemt å ta ut noen av avisene, så jeg hadde dagens ferske aviser å bla i på vei nordover. Nok en gang var vi nok så ensomme helt fremme i flyet, selv om det ikke er et fysisk skille i kabinen, virker det som det på seatmap ved innsjekk er umulig for economy å velge de første radene. Tror vi var en 4-5 personer på de 7-8 fremste radene.

Vi tok av fra RWY18 og svingte nordover. Oppe i luften ble det servert kaffe og te. Tiden i luften praktisk talt fløy avgårde. Passet på å dokumentere godt underveis noe av det vi passerte på vei nord for Polarsirkelen.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-21.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-22.jpg

Kapteinen var forøvrig veldig flink til å annonsere hvor vi var i ruta, og hvilke byer og landemerker vi passerte over.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-23.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-24.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-25.jpg
Sophie er en lydig liten reisevenn, og har alltid setebeltet fastspent så lenge hun sitter i stolen.

Innflyvingen til TOS startet etterhvert, og det hele forløp ganske normalt, frem til kanskje 5000 fot. Da var det plutselig GEAR DOWN og nesa rett ned. Purser var ikke helt klar over at vi fortsatt var såpass høyt oppe, og trodde det var rett før landing, da gear down vanligvis vel skjer 3-4 min før landing. Hun holdt på å rydde og klargjøre kabinen, så hun ble notert løpende fra rad 15-16 og fremover mot sin stasjon, men kunne da se ut fra mitt vindu at vi fortsatt hadde et godt stykke igjen. Forklaringen fra kapteinen da vi landet var at gear down er det mest effektive speedbrake'n som finnes ;)

Vi landet trygt og godt på rullebane 01 i Tromsø i et nydelig solskinn og noen-og-tyve varme. Her måtte vi vente i 2,5 time før vi kunne fortsette ferden mot nordøst.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-26.jpg
LN-WDK parkert i TOS

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-27.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-28.jpg
Litt frisk luft på parkeringsplassen ved flyplassen i TOS

Det var nesten så ferden til Sophie endte i TOS, da jeg oppdaget at hun manglet fra lommen sin i sekken min. Jeg gikk ut av flyplassen og mot 1-2-3-bensinstasjonen hvor Dash og Sophie hadde hatt photo shoot på min koffert, og der lå hun, på ryggen med beina i været og sprellet. Det var da enda godt jeg fant henne!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-29.jpg

Det ble en panini i Arrival loungen operated by 7-11 og en koselig liten prat med et tidligere forummedlem utenfor terminalen før vi måtte bevege oss gjennom slow track security (som var folketom, foruten tyttebærpolitiet.) Livet med gullkort kan være hardt for passasjerer på anbudsruter i Nord-Norge. :P

Cecilie
01-08-2013, 20:42
25.juli
WF984
TOS-VDS-VAW-KKN
17.20-19.40 (TOS-KKN)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete C01/02B

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52553PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-30.jpg

Turen til Finnmark begynte jo riktig så bra, med invitasjon til å sitte på klappsete til Vadsø. Sånt sier man bare ikke nei til, så det var sete C01 som gjaldt mellom TOS og VDS. Første gang på klapp på noen annet enn B737-800 så det var en artig opplevelse. For det første kan det jo nevnes at det var betydelig bedre beinplass på Dash'en enn Boeing'en. For det andre var lydnivået betraktelig høyere, og man følte at man faktisk satt i et fly i Dash'en, i motsetning til 737'en.

De fikk fyr på motorene og vi tok av fra rullebane 01 i TOS og en visual climb out fra TOS gjorde at man virkelig fikk nyte naturen fra sin beste side. I et fly. Fantastisk!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-31.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-32.jpg
IFR – I Follow Roads
Styrmannen tok frem sitt Norges bilatlas og navigerte oss perfekt frem til Vadsø!

På cruise var det ikke så mye annet å gjøre enn å sitte og prate fly med de to ekstremt hyggelige pilotene! Vi snakket med Bodø Control hele turen og midt mellom Tromsø og Alta hører jeg “Speedbird 6” på radioen og like etter passerer den over oss!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-34.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-33.jpg

Vi nærmer oss Vadsø og innflyvingen foregår til RWY08 med en GLS-approach (GPS-ILS-mix, am I right guys? Ikke vært så mye borti det sjæl)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-35.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-36.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-37.jpg
Kapteinens landing, og den var silkemyk (til å være kortbane, i det minste :P)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-38.jpg

Vi parkerte med hjelp av marshallingen til LCH78 her på forumet, og det ble sluppet av noen passasjerer, mens noen nye kom ombord. Siden min klappsetetur var en del av et kompromiss, overtok Savipix 0C i Vadsø. Det var helt greit det, helt til vi gjorde en missed approach i VAW (som kapteinen sa til Savipix; “Nå sitter det ei på 02B og er rimelig misunnelig”)

Etter å ha gjort det ene forsøket i Vardø, dro vi direkte til Kirkenes hvor det var fine forhold og vi gjorde en visuell innflyving til RWY06.

Vi takket for turen, hvor vi hadde en meget hyggelig flyvertinne som het Karine. Dash og Sophie ble fotografert i cockpit før vi gikk.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-40.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-39.jpg

Inne på terminalen ventet Hertz-kjerringa utålmodig (vi var antagelig dagens siste kunder) og vi fikk utlevert en Golf 2.0 TDI med noen-og-førtitusen km på klokka. Etter mindre enn 3 minutter i bilen på vei mot Kirkenes sentrum så vi reinsdyr. God uttelling på turen så langt!

Vi fant hotellet vårt etter hvert, Rica Arctic Hotell Kirkenes, etter litt knoting rundt ved Hurtigrute-kaia blandt annet. En liten middag ventet på Surf & Turf i nærheten av hotellet før resten av kvelden ble brukt til å se den superspennende semifinalen i EM mellom Norge og Danmark.

Cecilie
01-08-2013, 20:43
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-41.jpg

Tidlig oppstandelse neste morgen, for frokost og utsjekk før vi kjørte mot Grense Jakobselv. En kjøretur som tok i overkant av en time.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-42.jpg
Bilen parkert ved “Norges eldste fjell” (har ikke orket å google det men det stod på et brunt skilt så da stemmer det sikkert)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-43.jpg
Sophie og Dash klamrer seg fast til en varde ved Norges eldste fjell.

Veien ut gikk gjennom ingenmannsland og det var ganske spesielt og komme helt ut til enden hvor veien stopper på ei strand.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-46.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-47.jpg

Nordover er det ingenting før man kommer til Nordpolen, og til øst bør man helst ikke passere, uavhengig av om man har visum eller ei. Den eneste grenseovergangen mellom Norge og Russland er ved Storskog, mye nærmere Kirkenes. Grense Jakobselv har forøvrig koordinatene 69° 46' 39'' N 30° 49' 28'' E.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-44.jpg
Grei info :P

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-45.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-52.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-53.jpg
Sophie og Russland

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-55.jpg
Russisk grensepåle

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-54.jpg

Grensepålene står parvis langs hele den norsk-russiske grensen og er nummerert. Grensen går midt mellom pålene, på det dypeste punktet i Jakobselva.

Vi kjørte innom Kong Oscar IIs kapell, som ble åpnet i 1869 for å markere Norges suverenitet i området, og for å markere norsk tilstedeværelse rundt Jakobselva.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-48.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-49.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-50.jpg
Møtte også lokalbefolkningen

Deretter kjørte vi tilbake mot Kirkenes, hvor vi stoppet like ved grensestasjonen ved Storskog. Og tror du ikke Tele2 trodde jeg var på vei full fart inn i Russland? :P

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-57.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-56.jpg

En kjapp tur innom Grenselandsmuseet i Kirkenes før vi dro tilbake til Høybuktmoen og leverte fra oss leiebilen. På veien til flyplassen stoppet vi ved dette artige skiltet.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-58.jpg

Det sier litt om distansene det er snakk om i Nord-Norge. Vi så et skilt i Kirkenes som det stod “Narvik 1027 km” - sånt setter ting litt i perspektiv for en stakkars søring.

Cecilie
01-08-2013, 20:44
Vi fikk sjekket inn litt bagasje (i stedet for å drasse rundt på det inn og ut av flyet) og gikk gjennom sikkerhetskontrollen. 2 timer før avgang. Noe i overkant, muligens, men vi hadde hele flyplassen for oss selv, minus to Securitas-vakter, en fyr i Narvesen-kiosken og et eldre ektepar. Det var roligere der enn i gullkantina på Kastrup! Men man måtte betale for maten :(

26.juli
WF953
KKN-ALF
14.37-15.24
Dash 8 Q100
LN-WIV
Sete 02C (“Setet Mitt (tm)”)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52628PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-59.jpg
Flyet vårt for dagen, -WIV

Vi tok av fra RWY06 sånn passe på rutetid, og satte kursen mot Alta. Flyvertinnen, Liv-Berit var en riktig så koselig dame og rakk vel 2 runder med tralla før landing. Vi fikk Widerøe-sjokolade etter at vi landet i Alta på rullebane 29 etter en ganske spektakulær innflyving.

De fleste gikk av i Alta, naturlig nok, siden det ikke er noe poeng i å fly Kirkenes-Alta-Vadsø når det går direktefly mellom Kirkenes og Vadsø som tar i underkant av et kvarter. Men er man på Norge Rundt-tur, så er man på Norge Rundt-tur! Det var en annen skrulling som også skulle være med flyet til Vadsø, foruten Savipix og undertegnede.

Cecilie
01-08-2013, 20:45
26.juli
WF937
ALF-VDS-BJF-MEH-HVG
15.44-18.25 (ALF-HVG)
Dash 8 Q100
LN-WIV
Sete 02C (selvfølgelig...)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52717PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-60.jpg

Galley er fjernet i Q100-maskinene, til fordel for to ekstra seter, som sett på bildet over her. Rearward facing. Prøvde ikke dem på noen av turene, da det ikke passet med vekt og balansen.
Som den ene kapteinen sa, da han slurpet i seg litt kaffe fra medbragt termos “De tenkte i allefall ikke på pilotenes ve og vel da de fjerna galley” :P

Turen til Vadsø gikk greit med estimert flytid på 40 min. Etter landing ble det crew change både i kabinen og på flight deck. Liv-Berit skulle ha natt layover i Finnmarks navle Vadsø, og ombord kom den smilende bergenseren Suzanne! Hun var helt rå (but don't ya worry Lilli, you're still my fav) og bød på mange morsomheter mens vi hoppet rundt i Finnmark. Først til Båtsfjord, så til Mehamn før vi deisa nedi bakken i Honningsvåg i strååålende sol på rullebane 08.
Suzanne satte virkelig sitt personlige preg på flightene. Skulle nesten ønske vi kunne ha fortsatt helt til Tromsø med henne, men vi hadde things to do i Honningsvåg! Another time :)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-61.jpg
LN-WIV ankommet HVG

Inne i terminalen møtte vi en liten kar som skrek til oss på den breieste finnmarksdialekta “E det dokka som har leid bil?” Tydeligvis ikke mange kundene han ventet den dagen.

Han hadde allerede leiebilpapirene klare til signering, så da var det bare å få skribla ned noen krusseduller og godta vår VW Cross Polo. Ikke like sprek som Golfen i Kirkenes, men den dugde :)

Cecilie
01-08-2013, 20:47
Vi kjørte til hotellet vårt, Rica Hotell Bryggen Honningsvåg som ligger fint til nede ved, ja nettopp, bryggen.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-62.jpg
Det obligatoriske “det ligger en cruisebåt og sperrer utsikten”-bildet.

Etter en kjapp snuoperasjon på hotellet, satte vi oss tilbake i bilen og dura avgårde til Nordkapp. Jeg kan ikke hjelpe for at jeg følte meg litt som en japansk turist. Mye som skal sees og gjøres på knapp tid! Men det å være effektive har vel aldri skadet noen?!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-63.jpg
Veien ut til Nordkapp-platået lå badet i nydelig kveldssol.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-64.jpg
Det er visst overskyet og dårlig vær her 360 dager i året. I guess we were lucky.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-66.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-65.jpg

Inne i restauranten ved Nordkapp, møtte vi noen tyrkiske turister, som hadde kjørt helt fra Tyrkia til Nordkapp på sin Honda Goldwing motorsykkel. Imponerende, sett i lys av at jeg fikk gangsperre etter en tur, en gang jeg kjørte min Harley Davidson fra Orlando til Jacksonville (sånn ca en femhundredel av tyrkernes reise)
Så viste det seg jo at de hadde med seg en reisemaskot.

Si hei til Fnates long lost tremenning, Fnatatürk!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-67.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-69.jpg
Ikke så halvgæærnt.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-68.jpg
Midnattssolveggen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-71.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-72.jpg
Lokalbefolkning

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-70.jpg
Litt dårlig bilde (hofteskudd med 350D'en) men dette er en kinesisk bil av både merke og registreringsland. Rimelig lang reise det og, om de har kjørt raka vegen.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-73.jpg
På vei tilbake til Honningsvåg fra Nordkapp

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-74.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-75.jpg
Skarsvåg hevder å være verdens nordligste fiskevær. Så da får vi vel tro dem på det :)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-76.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-77.jpg
Honningsvåg-Valans rullebane midt i bildet, sånn ca.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-78.jpg
Sommerbyen langt til nord

Det å sove selv om det var midnattssol var egentlig ikke så vanskelig, men vi stod opp tidlig neste morgen for å få mest ut av dagen. Hotellfrokosten i Honningsvåg får forøvrig best karakter av de vi prøvde. Terningkast 5 fra meg.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-79.jpg
En liten byvandring i Honnnigsvåg stod først på programmet

Cecilie
01-08-2013, 20:48
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-80.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-81.jpg
Politiet i Honningsvåg driver også i reiselivsbransjen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-82.jpg
Slitent hotell, glad vi ikke bodde der.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-84.jpg
Leiebilen!

Vi tok turen opp på en liten høyde bak “byen” for å få litt bedre utsikt over “byen”. Der møtte vi også en lokal alkoholiker. Sjarmerende fyr. :P

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-85.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-83.jpg

Så tok vi turen tilbake til Nordkapp for å få et siste glimt av det mektige platået. Vi hadde uansett litt tid å slå ihjel før avgang utpå ettermiddagen, og let's face it, TripAdvisor flommet ikke akkurat over av “things to do in Honey Bay”

Når man kjøper billett til Nordkapp får man nemlig mulighet til å dra inn og ut av området så mye man vil i 48 timer.

Etter en kjapp tur på platået dro vi tilbake til Honningsvåg for å tanke opp Polo'en med bensin (til 16.49 per liter............) og leverte den tilbake på flyplassen. Key drop skjedde i Widerøe-skranka :D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-86.jpg
Dette fikk han til å holde kjeft :P

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-87.jpg
Viktig å gjøre bagasjen sin lett synlig.

Cecilie
01-08-2013, 20:49
Så bærer det avgårde tilbake til Tromsø!

27.juli
WF935
HVG-HFT-TOS
14.23-15.45 (HVG-TOS)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete 10D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52745PM.png

Takeoff skjedde fra RWY08 og vår kjære kaptein annonserte at han ville gjøre en visuell utflyving og fly over Nordkapp-platået. Så synd jeg hadde valgt feil side av flyet for å få med meg det. Hele A-rekken var full da jeg kom ombord (litt i seneste laget til å være BN1)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-88.jpg

Det var nydelig flyvær hele veien til Hammerfest.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-89.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-90.jpg
Gear down på downwind til RWY05 i HFT. Melkøya kan skimtes oppe til venstre.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-91.jpg
Touch down!

Etter en kjapp stopp på bakken i Hammerfest, hvor vi refuelet (uten at det ble annonsert at passasjerer i kabinen ble bedt om å unfasten seat belt) tok vi avgårde fra samme rullebane som vi landet på.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-92.jpg

Finværet fulgte oss også videre til Tromsø hvor vi landet på rullebane 19 ca på rutetid. Jeg synes det var litt snodig da kapteinen annonserte før landing at vinden kom fra nord, men det var kanskje ikke så mye at det gjorde noe utslag.

Bagasjen kom etter hvert på båndet og vi kom oss ombord i flybussen som tok oss inn til Tromsø sentrum og hotellet vårt for natten, Radisson Blu. En kjapp unloading av bagasje, før vi begynte sightseeingen.

Cecilie
01-08-2013, 20:49
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-93.jpg
Fjellheisen er et must for alle som kommer til Tromsø! Veldig fin tur opp i taubanen.
Og på toppen serverer de iskald Mack :)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-94.jpg
Utsikten fra toppen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-95.jpg
Så bar det nedover igjen!
Selv synes jeg det er skumlere å ta heisen ned enn opp. Har kanskje noe å gjøre med en forferdelig tur jeg hadde i skiheisen i Beaver Creek, Colorado for noen år siden, da jeg tok heisen ned, etter en lengre fottur i fjellet. Jeg satt med hjertet i halsen hele veien ned :P

Vel nede på bakken igjen og tilbake på hotellet slappet vi litt av før det ble middag på Rå Sushi & Bar rett borti gata.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-96.jpg
Nydelig utsikt fra hotellrommet på kvelden

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-97.jpg
En tur med Hurtigruta høres ikke dumt ut, syntes Sophie og Dash

Neste dag startet tidlig med hotellfrokost og en busstur til Ishavskatedralen og litt spasering rundt i Tromsøs gater. Det meste er jo stengt tidlig på søndager så det ble for det meste til å titte inn gjennom vinduene.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-98.jpg
Ishavskatedralen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-99.jpg
Tromsø Domkirke

Tilbake på hotellet satt vi i lobbyen noen minutter og ventet på bussen. Da kom plutselig purseren fra flightene vi hadde første dagen (CPH-TRF-BGO-TOS) inn i resepsjonen iført treningstøy. Hun ser oss, og kommer bort til oss, tydelig at vi gjorde et inntrykk på henne haha. “Neimen er dere her også?” Etter en liten hyggelig prat, tok vi klokken 11, 40-bussen tilbake til flyplassen hvor vi møtte LN-MEH her fra forumet for en hyggelig prat i utendørsloungen ved den gamle terminalen. Han sa også hei til oss rett før boarding av neste flight :)

Cecilie
01-08-2013, 20:50
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-100.jpg
SAS pushet 1 minutt etter rutetid på vei til OSL

28.juli
WF845
TOS-ANX
14.00-14.30
Dash 8 Q100
LN-WIB
Sete 02D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52835PM.png

Vi tok av fra bane 19 og hadde dermed kursen ganske så direkte mot Andøya. Det var samme crew på denne flighten som fra HVG til TOS dagen i forveien. Flyvertinne Berit var hyggelig og rakk en runde med tralla før kapteinen igangsatte approach. Savipix og jeg hadde med oss medbragt i form av en Upper Crust baguette så vi takket høflig nei til forespørsel om servering.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-101.jpg

Vi landet på rutetid i et overskyet vær på rullebane 32 på Andøya. Inne i ankomsthallen stod Mr. Seilfly og ventet på oss, og han gav oss en vanvittig flott tour av området rundt flyplassen! Stor takk til deg :)

Cecilie
01-08-2013, 20:51
Vi kjørte også ut til Bleikstranda. Som Widerøe annonserte så flott i sitt inflightmagasin “Perspektiv”:
“Thailand? Nei, dette er Bleikstranda på Andøya”

Vel, i Thailand ligger ikke skydekket overcast på 300 fot :(

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-104.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-102.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-103.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-105.jpg

Men flott var'e læll!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-106.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-107.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-108.jpg

Så var vårt lille opphold på Andøya over for denne gang, og vi ankom flyplassen ca 5 minutter før annonsert boardingtid. Jeg liker småflyplassene i Nord ganske godt, mye på grunn av effektiviteten. Null kø i sikkerhetskontrollen var det også.

Cecilie
01-08-2013, 20:52
28.juli
WF847
ANX-BOO
19.20-20.05
Dash 8 Q200
LN-WSA
Sete 02D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at53752PM.png

En ganske uneventful flight, men cabin crew var en ganske så stille mann som ikke gjorde så mye ut av seg. Q200 var merkbart mer støyete enn sin litt svakere lillebror Q100, men det gjør ikke noe når man kan fyre i gang QC'en og slappe av i så godt som et lydisolert miljø.

Vi tok av fra rullebane 14 og klatret lenge gjennom et tykt skydekke, før setebelteskiltet endelig ble slukket drøye 10 minutter etter avgang.

Mr Smileyface rakk en runde med tralla før nedstiging begynte, så da var det bare å sette seg pent ned og vente på landing som skjedde på rullebane 32 i Bodø.

I Bodø ble det middag på “Restauranten” eller hva den het. Faktisk ganske gode elgkarbonader til en ikke avskrekkende pris. Mr ATC-fyr fra Bodø Control kom innom en tur og sa hei før vi måtte videre på vår ferd. Hyggelig å møte deg :)

Cecilie
01-08-2013, 20:53
28.juli
WF735
BOO-MQN-MJF
21.20-22.30 (BOO-MJF)
Dash 8 Q100
LN-WIB
Sete 02D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at53831PM.png

Denne flighten var nesten helt full, og Savipix fikk klappsete hele veien til Mosjøen.

Avgang på rute fra rullebane 14 i Bodø, og setebelteskiltet ble slukket ganske raskt etter avgang. Da var det bare for Frøken Trolley Dolly og begynne serveringa. Kapteinen ville det annerledes. Tydeligvis tok han med Savipix på en sightseeingrunde over stedet han var født og oppvokst, så tralla ble slengt litt frem og tilbake med Dolly på slep. Men det gikk greit, og vi fløy for det meste straight and level frem til landing i Mo i Rana.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-110.jpg
Helt fantastisk utsikt over Svartisen

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-111.jpg
Widerøe i solnedgang. Vakkert fly, vakkert vær, møte med så mange gode folk. Nei dette var en fin tur, kunne jeg allerede konkludere med da jeg tok dette bildet.

Vi landa på rullebane 32 i Mo i Rana og etter at noen ville av allerede der, fortsatte vi videre til Mosjøen uten at noen flere kom på i MQN. Så da var det ingen ny sikkerhetsdemo (for vi husket vel den hun demonstrerte 30 minutter tidligere i Bodø?)

15 minutter etter at hjula løfta seg fra bane 32 i Mo i Rana, landa vi i Mosjøen etter en ganske artig approach til rullebane 16.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-112.jpg
LN-WIB etter en lang dag på jobb.

Vi ble hentet av en viss Farmer og kjørt ut til hans gård hvor siste natten på turen ble tilbragt i et eldgammelt hus fra begynnelsen av 1700-tallet. Utrolig koselig gård, hyggelige folk og dyr bodde det der også. Mange takk til Farmer m/ familie for innkvarteringen!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-113.jpg
Utsikt over Farmers back yard

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-114.jpg
Stua vi overnatta i :)

Neste morgen var det tidlig oppstandelse litt over kl 06.00. Vi skulle bli med Farmer på jobb inne i Mosjøen!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-115.jpg

Vi tok oss en liten spasertur i sentrum. Riktig så koselig liten by!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-116.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-117.jpg
Kontoret til Farmer. Fy søren for en rå gjeng! De står på og får ting gjort! All ære til dem!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-118.jpg
The famous WIAS-bar!

Cecilie
01-08-2013, 20:54
Rett før lunsj tok vi farvel med Farmer og resten av WIAS-gjengen, og tok en taxi ut til flyplassen for å starte hjemreisen. Snufs.

29.juli
WF751
MJF-SSJ
12.37-12.57
Dash 8 Q100
LN-WIT
Sete C01

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at53934PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-119.jpg

Flyet vårt -WIT står klart for et kjapt hopp til SSJ!

Det var samme crew på denne flighten, både i kabinen og foran på flight deck, som vi hadde inn kvelden i forveien fra BOO. Med andre meget hyggelige folk hele gjengen! Savipix var diplomatisk nok til å la meg få turen til SSJ på klapp! 10 minutter på C01 er bedre enn 10 minutter på 02D anyday :P

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-120.jpg

Det var kapteinens tur til å være Pilot Flying, og han tok oss ut fra Mosjøen fra rullebane 35. Dette var jo også min første tur på klapp med avgang fra en kortbane. Tidligere på turen satt jeg jo på klapp fra TOS og fikk kortbanelanding i VDS.

Det gikk rimelig i ett fra avgang til landing med klargjøring og konfigurering for “cruise”, decent og approach så det ble ikke mye tid til snakking men jeg koset meg gløgg i hjel der jeg satt og knipset litt bilder!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-121.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-122.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-123.jpg

Det var ganske vindfullt i Sandessjøen så landingen på bane 21 ble vel det man kan kalle “firm” :)

Vi takket for turen og sa farvel til crewet.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-125.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-124.jpg

Vi tok turen ut av terminalen og stod på utsiden av flyplassgjerdet og så kapteinen gjøre walk-around før de tok av mot Trondheim Værnes.

Cecilie
01-08-2013, 20:55
Så kom vi oss etter hvert inn igjen i terminalen, fortsatt ingen lounge, men tok til takke med en stol og en vannflaske. Langt mellom champagnedråpene på denne turen. ;)

29.juli
WF795
SSJ-OSL
14.00-15.45
Dash 8 Q100
LN-WIF
Sete 02D

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at54006PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-126.jpg

Boarding ble annonsert og vi gikk pent og pyntelig ut til flyet. Savipix hadde nok en gang fikset klappsete til seg selv, men siden det så ut til å bli en ganske full flight, satt han seg i 02C inntil load sheet var signert og han gikk frem til C01. Det betød at jeg fikk 02CD og 01CD heeelt for meg selv. Active seat blocking, tror jeg de kaller det. Alle andre seter ombord var tatt. Hihi. Det er jo alltid komfortabelt å ha litt rom rundt seg når man skal tilbringe de neste 105 minuttene av sitt liv ombord i et knøttlite fly. Følte nesten jeg satt i en av Singapores F-suiter :D

Vi tok av fra bane 21 i ganske overskyet vær, men over alle de grå skyene skinner alltid solen.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-127.jpg

Kjøpte en kvikk lunsj og satt og leste i boken min for det meste hele veien til Oslo. 1 time og 45 min er lenge i Mini-Dash men vi kom jo frem til slutt. Landet på rullebane 19R ca 10 minutter etter oppsatt rutetid.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-128.jpg

Siste bilde i denne rapporten blir av setetbeltet. For jeg har vel sjelden festet, strammet og løsnet det så mange ganger, på et par dager, som ved denne turen.

Ved ankomst OSL, tok Savipix flyet hjemover til GOT mens jeg tok toget hjem til Arendal i NSB Komfort (såpass får en unne seg)

Cecilie
01-08-2013, 20:56
Totalt ble reisen på 3201mi, og total EB-opptjening endte på 4375 poeng (inkl. EBG-bonus)
Det var bare reisene med Dash 8 Q400 (KRS-CPH-TRF-BGO-TOS) som gav poeng, alle de andre flightene er anbudsruter og bonusopptjening er dermed ulovlig.

Denne Norge Rundt-billetten er helt genial. Jeg føler vi fikk veldig mye igjen for turene vi tok, samtidig som vi også fikk utforsket områdene i nærheten. Mine topp to opplevelser er nok russergrensa og Nordkapp, men det jeg kanskje kommer til å huske aller best når jeg blir gammal og grå og skal mimre tilbake på denne turen, er nok møtet med alle de fantastiske menneskene vi møtte på vår ferd. Alt fra trivelige medpassasjerer, til innsjekkingspersonell, til cabincrew, til piloter, til stuere, til ATC-folk, til lokalbefolkning. Det har vært en sann glede å få lov å reise rundt i Nord-Norge og besøke alle disse små plassene, møte hyggelige mennesker, spise god lokal mat og rett og slett slappe helt av. Det er absolutt ingenting stress involvert i å reise fra disse små flyplassene. Jeg regelrett gruer meg neste gang jeg skal gjennom security på Gardermoen :p

Tusen takk til Savipix også, for hyggelig reiseselskap!

Og hvis du leser dette, så betyr det enten at du:
1. tok deg tid til å lese gjennom alt jeg har skrevet
eller
2. scrollet deg raskt til bunnen for å bare lese oppsummeringen

I begge tilfeller, tusen takk for at du tok deg “bryet” med å lese og bli med meg Norge Rundt. Hvis du sitter med følelsen av at dette burde du også få med deg, så er det alldeles ikke for sent. Norge Rundt-billetten er gyldig frem til 27.august i år, så det er bare å hive seg rundt :)

Takk for nå :)
Cecilie

Fredriksen
01-08-2013, 21:05
Flott rapport. Ser ut som en fantastisk tur. Var selv i Tromsø i sommer. Det er en flott by. Og ja, fjellheisen er et must når man er der. Ønsker selv å få til en Norge rundt tur en gang. :)

Twin Otter
01-08-2013, 21:12
Takk for en super rapport! Jeg blir nesten enda mer inspirert til å ta en ny tur. Men sørge for å ta lengre stopp underveis og kanskje leie en bil innimellom også.

.. en meget hyggelig flyvertinne som het Karine.

Er vel samme Karine som jeg ble avbildet sammen med i diverse nettaviser?
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6766338.ece

Savipix
01-08-2013, 21:25
Takk for en super rapport! Jeg blir nesten enda mer inspirert til å ta en ny tur. Men sørge for å ta lengre stopp underveis og kanskje leie en bil innimellom også.



Er vel samme Karine som jeg ble avbildet sammen med i diverse nettaviser?
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6766338.ece

YES!

Hon (och en hel del andra) kom ihåg dig. Wonder why? :cool:

Savipix
01-08-2013, 21:27
Flott rapport C, min kommer så snart photobucket gör som jag vill!

BSSW
01-08-2013, 21:29
Meget bra Cecilie!

Ut av oppsummeringen så tror jeg at du er enig med meg i at det er noe helt annet å fly med WF, enn med de større selskapene/maskinene.

Twin Otter
01-08-2013, 21:29
YES!

Hon (och en hel del andra) kom ihåg dig. Wonder why? :cool:

Why am I not shocked?

LN-MOW
01-08-2013, 21:44
Hehe ... det er vel ikke hver dag man stilles opp for å bli fotografert for en avis. ;)

Knall rapport! Da har dere bare to WIAS-kontorer igjen å besøke. ;)

Twin Otter
01-08-2013, 22:05
:cool:

Hehe ... det er vel ikke hver dag man stilles opp for å bli fotografert for en avis. ;)



Det er faktisk helt sant.....

Robbiedeluxe
01-08-2013, 22:27
Eksotiske greier. Jeg har aldri fløyet propellfly, kanskje jeg burde teste ut en slik en Dash. Takk for fin rapport med mange fine naturbilder.

pgaa
01-08-2013, 22:38
Superbra rapport, vært gøy å følge med underveis :)

Savipix
01-08-2013, 23:12
Stort leende av rapporten. Can we do it again...NOOOOOW!? Vi måste ju anlägga lounger i nord ;)

Cecilie
01-08-2013, 23:19
Flott rapport. Ser ut som en fantastisk tur. Var selv i Tromsø i sommer. Det er en flott by. Og ja, fjellheisen er et must når man er der. Ønsker selv å få til en Norge rundt tur en gang. :)

Tusen takk for det! Ja det var helt nydelig!

Takk for en super rapport! Jeg blir nesten enda mer inspirert til å ta en ny tur. Men sørge for å ta lengre stopp underveis og kanskje leie en bil innimellom også.



Er vel samme Karine som jeg ble avbildet sammen med i diverse nettaviser?
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6766338.ece

Mange takk for det. Dine flyeventyr ser ikke rent dumme ut de heller ;)

YES!

Hon (och en hel del andra) kom ihåg dig. Wonder why? :cool:

Lol, møtte vi noen på turen som IKKE hadde hatt Twottern ombord?

Flott rapport C, min kommer så snart photobucket gör som jag vill!

Takk for det :)

Meget bra Cecilie!

Ut av oppsummeringen så tror jeg at du er enig med meg i at det er noe helt annet å fly med WF, enn med de større selskapene/maskinene.

Mange takk for det BSSW! WF er noe helt spesielt! Neste gang skal jeg prøve å fokusere på flere av rutene man kan tjene poeng på, point-junkie som jeg er :cool:

Hehe ... det er vel ikke hver dag man stilles opp for å bli fotografert for en avis. ;)

Knall rapport! Da har dere bare to WIAS-kontorer igjen å besøke. ;)

Mange takk Mr Atlanta WIAS! 1 down, 2 to go, er det ikke det dem sier a? Vi får sjååå :)

Eksotiske greier. Jeg har aldri fløyet propellfly, kanskje jeg burde teste ut en slik en Dash. Takk for fin rapport med mange fine naturbilder.

Mange takk! Propellfly er noe jeg har "erfaring" med siden jeg var en neve stor. Det er det som liksom er fly. ;)

Superbra rapport, vært gøy å følge med underveis :)

Tusen takk for det! Ja, greit å holde noen av dere insta-folk oppdaterte underveis ;)

Stort leende av rapporten. Can we do it again...NOOOOOW!? Vi måste ju anlägga lounger i nord ;)

Haha, ja jeg ler litt for meg selv når jeg leser gjennom min egen også (flaut) men ja - jeg tror det er et stort potensiale for kantiner i nord. Særlig i Honningsvåg. Kanskje det kunne vært mulig å samarbeide med den lokale Avis-fyren slik at det blir kantine og bilutleie i ett?!

LCH78
01-08-2013, 23:31
Var morsom lesning dette ja :) Så ut som at dere koste dere på tur iallfall :)

joamykle
02-08-2013, 00:23
Kjemperapport Cecilie! Spesielt artig å se bildene fra Grense Jakobselv, da jeg var ute ved kapellet og stranden fra tid til annen både sommer og vinter da jeg tjenestegjorde i nord! :)

BSSW
02-08-2013, 02:36
Mange takk for det BSSW! WF er noe helt spesielt! Neste gang skal jeg prøve å fokusere på flere av rutene man kan tjene poeng på, point-junkie som jeg er :cool:
Etter min mening så er faktisk de rutene man ikke tjener poeng på, de beste ;)

Norge Rundt På 14 Dager
02-08-2013, 09:05
25.juli
WF984
TOS-VDS-VAW-KKN
17.20-19.40 (TOS-KKN)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete C01/02B

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/TR%20maps/Screenshot2013-08-01at52553PM.png

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-30.jpg

Turen til Finnmark begynte jo riktig så bra, med invitasjon til å sitte på klappsete til Vadsø. Sånt sier man bare ikke nei til, så det var sete C01 som gjaldt mellom TOS og VDS. Første gang på klapp på noen annet enn B737-800 så det var en artig opplevelse. For det første kan det jo nevnes at det var betydelig bedre beinplass på Dash'en enn Boeing'en. For det andre var lydnivået betraktelig høyere, og man følte at man faktisk satt i et fly i Dash'en, i motsetning til 737'en.

De fikk fyr på motorene og vi tok av fra rullebane 01 i TOS og en visual climb out fra TOS gjorde at man virkelig fikk nyte naturen fra sin beste side. I et fly. Fantastisk!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-31.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-32.jpg
IFR – I Follow Roads
Styrmannen tok frem sitt Norges bilatlas og navigerte oss perfekt frem til Vadsø!

På cruise var det ikke så mye annet å gjøre enn å sitte og prate fly med de to ekstremt hyggelige pilotene! Vi snakket med Bodø Control hele turen og midt mellom Tromsø og Alta hører jeg “Speedbird 6” på radioen og like etter passerer den over oss!

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-34.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-33.jpg

Vi nærmer oss Vadsø og innflyvingen foregår til RWY08 med en GLS-approach (GPS-ILS-mix, am I right guys? Ikke vært så mye borti det sjæl)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-35.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-36.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-37.jpg
Kapteinens landing, og den var silkemyk (til å være kortbane, i det minste :P)

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-38.jpg

Vi parkerte med hjelp av marshallingen til LCH78 her på forumet, og det ble sluppet av noen passasjerer, mens noen nye kom ombord. Siden min klappsetetur var en del av et kompromiss, overtok Savipix 0C i Vadsø. Det var helt greit det, helt til vi gjorde en missed approach i VAW (som kapteinen sa til Savipix; “Nå sitter det ei på 02B og er rimelig misunnelig”)

Etter å ha gjort det ene forsøket i Vardø, dro vi direkte til Kirkenes hvor det var fine forhold og vi gjorde en visuell innflyving til RWY06.

Vi takket for turen, hvor vi hadde en meget hyggelig flyvertinne som het Karine. Dash og Sophie ble fotografert i cockpit før vi gikk.

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-40.jpg

http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-39.jpg

Inne på terminalen ventet Hertz-kjerringa utålmodig (vi var antagelig dagens siste kunder) og vi fikk utlevert en Golf 2.0 TDI med noen-og-førtitusen km på klokka. Etter mindre enn 3 minutter i bilen på vei mot Kirkenes sentrum så vi reinsdyr. God uttelling på turen så langt!

Vi fant hotellet vårt etter hvert, Rica Arctic Hotell Kirkenes, etter litt knoting rundt ved Hurtigrute-kaia blandt annet. En liten middag ventet på Surf & Turf i nærheten av hotellet før resten av kvelden ble brukt til å se den superspennende semifinalen i EM mellom Norge og Danmark.

Sikkert greit å se kampen på hotell i Kirkenes, men langt flottere og se den live på stadion i Norrköping slik jeg gjorde. En magisk og uforglemmlig kamp forøvrig.

Takk for flott TR så langt.

Desk pilot
02-08-2013, 11:43
Flott rapport med mange fine bilder :up: Et godt sjakktrekk av dere å leie bil når dere var i nord. Det øker definitivt utbytte av turen. :) Neste gang dere er i Kirkenes bør dere ta en tur til Pasvikdalen også, den er absolutt verd et besøk.

Savipix
03-08-2013, 11:44
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-86.jpg
Dette fikk han til å holde kjeft :P

Many people have tried and failed and all that was required was a piece of tape :up:

Fnate
03-08-2013, 17:33
Det leiebiltrikset var ikke dumt. Kan ikke begipe at jeg ikke gjorde det samme.

Kanonfinrapport. Tuuuuuusen takk.

Elefanten er forøvrig enig med deg. At de ikke er kantiner gjør disse turene svært slitsomme. Han lurer på om du fikk smusstillegg av Savvypix siden du måtte så mye på tur uten kantine? raten skal være en kr 1,- pr tur.

Cecilie
03-08-2013, 18:26
Var morsom lesning dette ja :) Så ut som at dere koste dere på tur iallfall :)

Tusen takk! Ja det var en veldig fin tur!

Kjemperapport Cecilie! Spesielt artig å se bildene fra Grense Jakobselv, da jeg var ute ved kapellet og stranden fra tid til annen både sommer og vinter da jeg tjenestegjorde i nord! :)

Tusen takk for det :) Jeg kan tenkte meg det var spesielt å tjenestegjøre der ute. Sikkert veldig spennende til tider å ha russerne så tett på seg ;)

Etter min mening så er faktisk de rutene man ikke tjener poeng på, de beste ;)

Både og, tenker nå jeg haha. Men klart, de små anbudsrutene som cruiser i 4-5000 fot, gir jo en fantastisk naturopplevelse ombord!

Sikkert greit å se kampen på hotell i Kirkenes, men langt flottere og se den live på stadion i Norrköping slik jeg gjorde. En magisk og uforglemmlig kamp forøvrig.

Takk for flott TR så langt.

Ja det er mye bedre å se kampen "live" :) Takk for hyggelig kommentar!

Flott rapport med mange fine bilder :up: Et godt sjakktrekk av dere å leie bil når dere var i nord. Det øker definitivt utbytte av turen. :) Neste gang dere er i Kirkenes bør dere ta en tur til Pasvikdalen også, den er absolutt verd et besøk.

Mange takk for det! Leiebil var et krav på nattstoppene for å få mest mulig ut av turen, og for å se litt av de omkringliggende områdene. Det er notert :)

Many people have tried and failed and all that was required was a piece of tape :up:

Haha

Det leiebiltrikset var ikke dumt. Kan ikke begipe at jeg ikke gjorde det samme.

Kanonfinrapport. Tuuuuuusen takk.

Elefanten er forøvrig enig med deg. At de ikke er kantiner gjør disse turene svært slitsomme. Han lurer på om du fikk smusstillegg av Savvypix siden du måtte så mye på tur uten kantine? raten skal være en kr 1,- pr tur.

Leiebiltrikset er supertlurt!

Mange takk for det Fnate! Godt å se at postkortet fra Nordkapp kom velberget frem også ;)

Smusstillegg ble gitt i form av klappseteturer på to av flyturene. Så det var ganske god kompensasjon.

LN-RRE
03-08-2013, 20:32
For en fantastisk rapport fra MEGET kjent landskap :D Artig å se bilder derfra, og spesielt flere fra Magerøya :) Fint at du liker å fly WF. Det blir liksom en mer personlig atmosfære. Mer snakk med flyvertinnene og man er nærmere alt det som skjer.

Hadde jeg tjent EB av å fly WF (alle ruter og tidligere) så hadde jeg nok vært gull mange ganger :D

kimmam
04-08-2013, 14:37
Ser ut som du virkelig fikk verdi for pengene på denne turen! Bra levert TR med mange fine bilder av Norge fra sin beste side. Man kan jo lure litt på hvorfor man stadig farter til utlandet når Norge har så mye vakkert å by på. Norge rundt vurderes sterkt etter dette! Takk for turen, Cecilie ;)

WF-380
06-08-2013, 22:02
http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-110.jpg
Helt fantastisk utsikt over Svartisen

Den fjelltoppen midt i bildet rett til venstre for propellen gikk jeg på akkurat denne dagen. Den heter Helgelandsbukken og er 1454 m.o.h. Så da regner jeg meg selv som med i denne fantastiske rapporten. (Selv om jeg egentlig var nede igjen på dette tidspunktet.)

Cecilie
07-08-2013, 09:59
For en fantastisk rapport fra MEGET kjent landskap :D Artig å se bilder derfra, og spesielt flere fra Magerøya :) Fint at du liker å fly WF. Det blir liksom en mer personlig atmosfære. Mer snakk med flyvertinnene og man er nærmere alt det som skjer.

Hadde jeg tjent EB av å fly WF (alle ruter og tidligere) så hadde jeg nok vært gull mange ganger :D

Tusen takk for det! Widerøe er blandt mine favorittselskap, og de klarte å stadfeste sin posisjon etter denne turen ;) WF har antagelig verdens hyggeligste personale :)

Jeg fikk jo litt over 4000 EB poeng for denne turen, takket være Y-klasse og EBG-bonus :)

Takk for hyggelig kommentar!

Ser ut som du virkelig fikk verdi for pengene på denne turen! Bra levert TR med mange fine bilder av Norge fra sin beste side. Man kan jo lure litt på hvorfor man stadig farter til utlandet når Norge har så mye vakkert å by på. Norge rundt vurderes sterkt etter dette! Takk for turen, Cecilie ;)

Tusen takk for det kimmam :) Jeg føler jeg fikk maks uttelling for turen. Nydelig del av landet. Da jeg kom hjem til Arendal, var det første som slo meg at vi har en ganske kjedelig natur her i sør i forhold. Det er mye mer majestetisk i nord :)
En NR-tur anbefales på det sterkeste. Som nevnt i den andre TR så burde vi jo nesten få til en NR-Flyprat-DO :) Om vi blir mange nok vil vel følelsen av å ha chartert et eget fly, komme snikende ;)

Den fjelltoppen midt i bildet rett til venstre for propellen gikk jeg på akkurat denne dagen. Den heter Helgelandsbukken og er 1454 m.o.h. Så da regner jeg meg selv som med i denne fantastiske rapporten. (Selv om jeg egentlig var nede igjen på dette tidspunktet.)

Så fantastisk! Da er du så absolutt med i min TR :) Håper fjellturen var fin! Neste tur nordover vil jeg gjerne få gått litt i fjellet også!

Thomas
07-08-2013, 21:40
Flott rapport, fine bilder OG gratulerer med dagen! :)

Cecilie
07-08-2013, 23:12
Flott rapport, fine bilder OG gratulerer med dagen! :)

Hei, og tusen takk for det Thomas :)

SASDC8
08-08-2013, 12:49
Flott rapport med vakre bilder som bare bekrefter mine erfaringer med WF og utsikten fra Dashen når man flyr i Nord-Norge.

BTW: Bodø har ingen rullebane 32 :)

Cecilie
08-08-2013, 17:02
Flott rapport med vakre bilder som bare bekrefter mine erfaringer med WF og utsikten fra Dashen når man flyr i Nord-Norge.

BTW: Bodø har ingen rullebane 32 :)

Tusen takk for det! Det var fantastisk å fly i lav høyde på småhoppene i Finnmark. Man får en helt annen følelse enn når man sitter i en 737 mellom OSL og KRS i 26000 fot ;)

Haha, tror det har gått litt i surr for meg når det gjelder alle rullebanene i løpet av turen. Men vi landet på 07 og tok av fra 25 :)

sail4fun
08-08-2013, 18:31
Takk for at vi fikk være med .
ØstFinnmark og Andøya kommer på ønskelista.

hifiman
08-08-2013, 18:35
Dette håper jeg får tid til å prøve neste sommer:rolleyes:

TheEirikK
08-08-2013, 19:44
Flott rapport! Må bare si at jeg fløy DY279 fra KRS - OSL 24. Juli og jeg tok bilder av -RDV

Cecilie
11-08-2013, 21:02
Takk for at vi fikk være med .
ØstFinnmark og Andøya kommer på ønskelista.

Bare hyggelig, du! Begge steder var fantastisk, og jeg anbefaler på det varmeste en tur dit!

Dette håper jeg får tid til å prøve neste sommer:rolleyes:

Det må du sette av tid til! En fantastisk opplevelse :)

Flott rapport! Må bare si at jeg fløy DY279 fra KRS - OSL 24. Juli og jeg tok bilder av -RDV

Takk for det!
Artig ;)

Glenn
11-08-2013, 21:23
Takk for en super rapport. Morro å få være med på helt ukjente steder :)
Frister veldig til å ta en slik tur selv neste sommer, det er jo en utmerket måte for en flytulling å få opplevd Norge rundt på ;)

Discus
24-08-2013, 23:20
Sånn, da fikk jeg tid til å lese denne også. Veldig artig at dere begge to skrev om samme tur, litt forskjellig vinkling og på to språk i tillegg. Snakker om service ;)



De fleste gikk av i Alta, naturlig nok, siden det ikke er noe poeng i å fly Kirkenes-Alta-Vadsø når det går direktefly mellom Kirkenes og Vadsø som tar i underkant av et kvarter.

Ser ikke problemet. Hilsen en som tok flyet BGO-SOG-SDN-OSL for variasjonens skyld en gang. :D


http://i958.photobucket.com/albums/ae63/cecilielarsen2010/NorgeRundt/file-86.jpg
Dette fikk han til å holde kjeft :P


Noen som tar med en rulle på MD-80-charteren? :lol:

Cecilie
25-08-2013, 12:20
Takk for en super rapport. Morro å få være med på helt ukjente steder :)
Frister veldig til å ta en slik tur selv neste sommer, det er jo en utmerket måte for en flytulling å få opplevd Norge rundt på ;)

Tusen takk for hyggelig kommentar! En Norge Rundt-tur er absolutt å anbefale. Man kan jo se mange forskjellige deler av landet på kort tid, til en forholdsvis grei pris :) Dessuten ble det jo mange nye flyplasser på listen, samt flyregs ;)

Sånn, da fikk jeg tid til å lese denne også. Veldig artig at dere begge to skrev om samme tur, litt forskjellig vinkling og på to språk i tillegg. Snakker om service ;)

Ser ikke problemet. Hilsen en som tok flyet BGO-SOG-SDN-OSL for variasjonens skyld en gang. :D

Noen som tar med en rulle på MD-80-charteren? :lol:

Takk for det Discus! Jeg synes det var veldig morsomt å lese Savipix sin rapport også! Vi har plukket opp litt ulike detaljer underveis. Det er alltid morsomt å se i ettertid.

BGO-SOG-SDN-OSL er vel litt mer på riktig vei enn KKN-ALF-VDS da :p Men nei, ser ikke problemet jeg heller :D

Lurte med meg en rull fra HVG :p

kekker
26-08-2013, 11:27
Fantastisk lesning, sitter her i Sydens hovedstad, Spania (La Manga) og er så solbrent som bare en nordmann kan bli. Så da er det bra å ha underholdende lesning!

Syns dere skulle tatt en svipptur innom min barndoms vugge DDE landsby videre via barteby, KSU, FRO og til slutt OSL, for å gjøre kalaset komplett, men da hadde det fort ryki med en dag til.

Sitter her å gliser rundt hodet i allefall!

Cecilie
27-08-2013, 21:25
Fantastisk lesning, sitter her i Sydens hovedstad, Spania (La Manga) og er så solbrent som bare en nordmann kan bli. Så da er det bra å ha underholdende lesning!

Syns dere skulle tatt en svipptur innom min barndoms vugge DDE landsby videre via barteby, KSU, FRO og til slutt OSL, for å gjøre kalaset komplett, men da hadde det fort ryki med en dag til.

Sitter her å gliser rundt hodet i allefall!

Haha, takk for den :D Bra at man kan være til underholdning når solen har gjort sitt for en stakkars nordeuropeisk kropp!

Helt klart en routing for "neste gang" - da vi landet på OSL var det nesten med et lettelsens sukk. Det tar faktisk på å reise så mye på kort tid :p

Tusen takk for hyggelig kommentar :colgate:

Flybird
29-08-2013, 18:16
Super rapport! God balanse mellom tekst og bilder :)

Cecilie
29-08-2013, 19:49
Super rapport! God balanse mellom tekst og bilder :)

Tusen takk for det :colgate:

petter380
29-09-2013, 20:41
Leste denne på EWR på fredag og det var jammen løye; måtte holde meg fra å le høyt :p

Takk for en innholdsrik, inspirerende og interessant TR ;)

Cecilie
29-09-2013, 21:52
Leste denne på EWR på fredag og det var jammen løye; måtte holde meg fra å le høyt :p

Takk for en innholdsrik, inspirerende og interessant TR ;)

Halla Petter :cool:

Tusen takk for det :D Latter har da aldri skadet noen? ;)

A321
19-05-2014, 01:05
Takk for bra innlegg! sitter selv og vurderer Norge-rundt billett :)

Fbu76
12-06-2014, 21:40
Når man skal på en skikkelig Norge rundt med Widerø. Må man jo ha et sted å bo. Jeg var for et par uker siden på en skikkelig biltur fra Kirkenes til Trondheim. Hadde behov for 9 overnattinger. Sjekka ut muligheten for å bruke Eurobonuspoeng. Endte opp med å svi av 90k poeng på følgende hoteller:

-Rica Vadsø (flott eldre hotell med god service. Så en shutletaxi til flyplass etter frokost).

-Rica Karasjok. Greit hotell på et kjedelig sted. Allt steng utenom sesong. Uaktuell Norge rundt.

-Rica Alta (Meget flott i det nye sentrum ved Nordlyskatalogen. Mener jeg så et Norwegiancrew)

-Rica Tromsø (Grand) alternativ er Rica Ishavskatedralen som har byggearbeider nå. Super beliggenhet på begge. Kjempefrokost.

-Rica Svolvær (2 netter). En beliggenhet til å dø for. Frokostsalen helt ute på brygga.

-Rica Bodø. Oppgradering til "Juniorsuite". Eldre hotell med meget sentral beliggenhet.

-Rica Sandnessjøen. Ligger i sentrum. Under ombygging.

-Rica Namsos. Kjempeflott med flott spisesal og Rockemuseum. Mest Åge og litt DDE.

Med unntak av Karasjok er dette hoteller som egner seg godt. Sparte 10-12 k på å bruke poeng. Vi fikk dobbeltrom og frokost for to personer uten å betale en krone. Lunchpakke kunne vi også smørre mot å betale 60-70 kroner totalt for begge. Bilder finner dere på www.rica.no.
Scandic og Rica får man stort sett for 10k poeng mens Radison koster 20k. Dette gjenspeiler ikke nødvendig vis prisen. Vi kunne fått Radison i helgen i Bodø for 995 m/frokost, mens Rica kosta 1.300. Det var kun disse hotellene, i tillegg til det ene i Honningsvåg, vi fant tilgjengelighet på. Hvordan tilgjengeligheten midt på sommeren blir vet jeg ikke.

Cecilie
12-06-2014, 22:00
Takk for bra innlegg! sitter selv og vurderer Norge-rundt billett :)

Hei du!

Tusen takk for det! Det er bare å hive seg ut i det. Antagelig tidenes beste ferie for min del :cool:

Når man skal på en skikkelig Norge rundt med Widerø. Må man jo ha et sted å bo. Jeg var for et par uker siden på en skikkelig biltur fra Kirkenes til Trondheim. Hadde behov for 9 overnattinger. Sjekka ut muligheten for å bruke Eurobonuspoeng. Endte opp med å svi av 90k poeng på følgende hoteller:

-Rica Vadsø (flott eldre hotell med god service. Så en shutletaxi til flyplass etter frokost).

-Rica Karasjok. Greit hotell på et kjedelig sted. Allt steng utenom sesong. Uaktuell Norge rundt.

-Rica Alta (Meget flott i det nye sentrum ved Nordlyskatalogen. Mener jeg så et Norwegiancrew)

-Rica Tromsø (Grand) alternativ er Rica Ishavskatedralen som har byggearbeider nå. Super beliggenhet på begge. Kjempefrokost.

-Rica Svolvær (2 netter). En beliggenhet til å dø for. Frokostsalen helt ute på brygga.

-Rica Bodø. Oppgradering til "Juniorsuite". Eldre hotell med meget sentral beliggenhet.

-Rica Sandnessjøen. Ligger i sentrum. Under ombygging.

-Rica Namsos. Kjempeflott med flott spisesal og Rockemuseum. Mest Åge og litt DDE.

Med unntak av Karasjok er dette hoteller som egner seg godt. Sparte 10-12 k på å bruke poeng. Vi fikk dobbeltrom og frokost for to personer uten å betale en krone. Lunchpakke kunne vi også smørre mot å betale 60-70 kroner totalt for begge. Bilder finner dere på www.rica.no (http://www.rica.no).
Scandic og Rica får man stort sett for 10k poeng mens Radison koster 20k. Dette gjenspeiler ikke nødvendig vis prisen. Vi kunne fått Radison i helgen i Bodø for 995 m/frokost, mens Rica kosta 1.300. Det var kun disse hotellene, i tillegg til det ene i Honningsvåg, vi fant tilgjengelighet på. Hvordan tilgjengeligheten midt på sommeren blir vet jeg ikke.

Hei!

Takk for fin gjennomgang av disse hotellene. Har selv bodd på Rica Alta nå nylig, og det var et greit hotell med veldig god frokost!

Rica Honningsvåg ble forøvrig booket med EB-poeng. Så i fjor var det i allefall tilgjengelighet. Som nevnt i rapporten også, så var nok frokosten i Honningsvåg den beste. Hjørnebord ved vinduet med en fantastisk utsikt over havnen og de omkringliggende fjellene. Rett og slett helt utrolig vakkert.

Hyggelig at denne rapporten fortsatt kan være aktuell, ett år senere. Det er sikkert mange som sitter og lurer på å ta en lignende tur i sommer, og til dere har jeg bare en ting å si; DO IT :cool::colgate:

Lumpen
01-07-2014, 21:40
Farsken, søkte opp feil tråd - lagt spørsmål i tråden som tilhører reiseforum.

ErlA
26-04-2016, 20:05
Får gjennopplive den halvdøde fisken her!

Vurderer å herje rundt med Norge rundt billetten i Sommer. Ser at man får en fast poengsum basic poeng og ingen poeng per leg. Noen som vet om det telles legs?

Dvs klarer man å haie gull evt diamant om man rocker nok legs ( har lest at det er noen begrensninger om hvor mange ganger man kan fly samme strekning).

Alle tips motas ;)

OY-CIR
26-04-2016, 20:08
Får gjennopplive den halvdøde fisken her!

Vurderer å herje rundt med Norge rundt billetten i Sommer. Ser at man får en fast poengsum basic poeng og ingen poeng per leg. Noen som vet om det telles legs?

Dvs klarer man å haie gull evt diamant om man rocker nok legs ( har lest at det er noen begrensninger om hvor mange ganger man kan fly samme strekning).

Alle tips motas ;)

Widerøe la vel om til ordningen med 0 legs og fast poengsum i forkant av denne sesongen, så det er helt slutt på å kunne oppnå noe særlig med status dessverre.

Cecilie
26-04-2016, 21:24
Får gjennopplive den halvdøde fisken her!

Vurderer å herje rundt med Norge rundt billetten i Sommer. Ser at man får en fast poengsum basic poeng og ingen poeng per leg. Noen som vet om det telles legs?

Dvs klarer man å haie gull evt diamant om man rocker nok legs ( har lest at det er noen begrensninger om hvor mange ganger man kan fly samme strekning).

Alle tips motas ;)

Som OY-CIR sier, så er det dessverre slutt på legs og poengopptjening. Kun en fast sum EB-poeng som krediteres til din EB-konto etter første fullførte flight (tror jeg) Ikke så lukrativt som det har vært tidligere, med andre ord.

Litt sånn "full circle" på det her nå, føler jeg. Får bare beklage til de som mener jeg gikk litt for høyt ut i diverse medier i fjor sommer :drunk::(:cry: Men jeg tror nok dette er en endring som hadde kommet uansett, før eller siden.

ErlA
27-04-2016, 11:46
Som OY-CIR sier, så er det dessverre slutt på legs og poengopptjening. Kun en fast sum EB-poeng som krediteres til din EB-konto etter første fullførte flight (tror jeg) Ikke så lukrativt som det har vært tidligere, med andre ord.

Litt sånn "full circle" på det her nå, føler jeg. Får bare beklage til de som mener jeg gikk litt for høyt ut i diverse medier i fjor sommer :drunk::(:cry: Men jeg tror nok dette er en endring som hadde kommet uansett, før eller siden.

Det tror jeg også, ordningen var gullkantet og man ser jo SAS har lukket den ene snarveien etter den andre. Som egentlig er bra. Da det går litt inflasjon i gullkort :D