View Full Version : Fra Japan til Thailands rismarker + litt av Burma
Takket være US sitt fantastiske tilbud, en lang ferie og skatteetaten ble det ferie i år også!
Planleggingen startet utpå våren da mailen fra US tikket inn i innboksen. Første instinkt var å logge på ANA Tool for å sjekke om det var noen tilgjengelige flighter. Det var over tre år siden jeg sist var i Thailand, så det ble derfor hoveddestinasjonen for denne gang. I tillegg ga Japan et solid førsteinntrykk Påsken 2012 (TR finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105698) og ble dermed belønnet med et nytt besøk i år :) I tillegg til disse to destinasjonene ble billetter til Burma, nærmere bestemt Yangon, bestilt.
Endte til slutt opp med denne routingen:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN-KIX OZ F/C
KIX-BKK-KKC-BKK TG F/C
DMK-RGN-DMK FD whY
BKK-FRA TG F
FRA-OSL LH C
Kart:
http://farm8.staticflickr.com/7314/9401356900_9846b5a98b_c.jpg
Disclaimer: Jeg må på forhånd advare mot dårlig kvalitet på noen bilder og mangel på mat- og drikkebilder. Tok ikke noen notater underveis, så alt er rett fra hukommelsen. Det vil være en del panorama bilder så; Panorama-haters, your are hereby warned.
Da bærer det av sted!
Jeg hadde vært på besøk hos mamma og pappa noen dager og de var så snille å kjøre meg til Gardermoen denne søndags formiddagen. Typisk norsk sommervær med regn gjorde at jeg var klissvåt da jeg kom inn i terminalen. Etter litt lett ompakking av væske (de plastposene til væske må da ha blitt mindre?) ble jeg sjekket helt til KIX i en av SK sine skranker.
http://farm8.staticflickr.com/7328/9398624119_55263a6a49_c.jpg
Skikkelig stusselig med ett boardingkort for alle tre flightene #sparetiltak ?
Ingen kø i sikkerhetskontrollen, verken i fast- eller slow track, så jeg kunne ta meg god tid. Rett opp i SK sin business lounge for litt frokost. Første besøk etter oppussingen i vinter. Helt greit, men syns de kunne ha kostet på stolene nytt trekk som matcher det nye interiørkonseptet. Sånn det er nå blir det litt sånn ”funnet-alle-møblene-på-loppemarked” følelse over det hele. Ikke noe spesielt å rapportere annet enn at det var litt folksomt og alle sittegruppene var opptatt.
Oslo-Frankfurt-segmentet er vel kanskje en av de best dokumenterte rutene her på forumet så jeg lar for det meste bildene do the snakking.
OSL-FRA
LH861
Airbus A320-211
D-AIQB "Bielefeld"
c/n: 200 | 22.2 år
Boarding ved gate 42 foregikk på vanlig vis: det ble annonsert at C, *A Gold og pax med barn kunne boarde først, men ingen egen linje for dette gjør at det egentlig er førstemann til mølla. Satt meg ned for å vente og etter 5 min åpnet gate-agentene opp en ”sluse” til.
http://farm3.staticflickr.com/2879/9400710746_8d5a9cafa0_c.jpg
D-AIQB ”Bielefeld” står klar ved gate. Dette er samme maskin som fraktet meg til Frankfurt Påsken 2012
http://farm6.staticflickr.com/5543/9400710736_f9b05dcb93_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2892/9400710680_04d4a8223a_c.jpg
Widerøe og et ukjent selskap?
Ble ønsket velkommen ombord av et typisk Lufthansa crew. Sete 2F ble inntatt og jeg tror det var totalt 3 rader med C denne dagen. En rutineflyvning uten de store hendelsene. Jeg liker godt Lufthansa sitt C produkt. Service og mat er konsistent og holder alltid mål. Sammen med maten var det lagt med et skrapelodd og en kupong som ga litt rabatt på Heinemann. Da vi nærmet oss Frankfurt am Main kunne kapteinen melde om fint vær. Perfekt ettersom jeg hadde tenkt meg en tur opp til spotteplattformen.
http://farm8.staticflickr.com/7373/9400710588_269754f800_c.jpg
Over skyene skinner alltid solen
http://farm4.staticflickr.com/3780/9397945701_eda641b08f_c.jpg
Landing skjedde som vanlig på bane 25R, noe som medfører ganske lang taxi. Ikke at det gjør noe :)
http://farm6.staticflickr.com/5479/9397783589_643a468d38_c.jpg
Denne søndagen var vi så heldige å få parkere ved gate!
Problemet med ikke å fly Lufthansa F er jo at det ikke er noen fet bil som står å venter på deg ved disembark’, så da må man ta beina fatt. Frankfurt er jo som kjent ikke den mest passasjervennlige flyplassen og det er store avstander. Som nevnt hadde jeg tenkt meg opp til spotteplattformen. Slet fælt med å finne den da jeg ikke hadde lest hvor den lå. Tenkte at det sikkert ville være godt merket. Neida, det var det ikke! Fant til slutt ut at jeg måtte ta toget til terminal 2.
http://farm8.staticflickr.com/7370/9397945631_e65703dbef_c.jpg
Jeg elsker denne old school tavlen.
Ikke all verden med trafikk da jeg var der. Ble litt skuffet over at plattformen var over terminal 2. Hadde vært bedre og mer ”action” ved terminal 1 med Lufthansa og andre *A medlemmer.
Noen bilder fra spotteplattformen og fra terminalen:
http://farm6.staticflickr.com/5330/9397945685_0f8bb514a0_c.jpg
En Lufthansa Boeing 747-430, D-ABTF ”Thüringen”
http://farm8.staticflickr.com/7409/9400710464_247293efb4_c.jpg
En av Lufthansa sine Boeing 737-530, D-ABIB ”Esslingen”. 1990-modell så den begynner å dra på åra
http://farm6.staticflickr.com/5473/9397945395_2d9519788b_c.jpg
Kuwait Airways A300B4-605R, 9K-AMB ”Burghan”
http://farm6.staticflickr.com/5548/9397945341_0150f994b2_c.jpg
Min Asiana Airlines B744 ved siden av ANA sin B77W
http://farm8.staticflickr.com/7432/9400709848_0c2468120c_c.jpg
GE GE90-115B på ANA sin B77W. Hørt at diameteren på disse motorene er nesten like stor som diameteren på en B737. Stemmer dette?
http://farm4.staticflickr.com/3682/9397945219_ba41181931_c.jpg
Mitt fly er lastet med…
Etter 20-30 min med spotting var det på tide med litt lounging. Toget tilbake til terminal 1 og bort til Lufthansa sin Senator lounge. Flott utsikt, men ellers var det ganske trist der, matmessig altså. Ble litt cola, en banan og et par pretzels.
http://farm4.staticflickr.com/3711/9400709928_d798ab179c_c.jpg
Ingen ting å si på utsikten fra Senator
Litt før boarding skulle starte, gikk jeg ned til gate for å høre om de kunne skrive ut nye BP til meg ettersom SK sine er så utrolig kjedelige. Da jeg kom ned til gate var boarding allerede i gang med egen linje for F og C + en for Y. Nye BP ble fikset av en hyggelig koreansk dame. Synd at Asiana sitt F BP ble revet i stykker rett etter at jeg fikk det :(
Er det noen som vet hvor mange BP man egentlig kan få? Har lyst til å spørre om to stk slik at jeg har et ”helt” som minne. Dette var min aller første tur i jumbonesen, så jeg hadde en liten ”dream come through” følelse da jeg gikk nedover broen.
FRA-ICN
OZ542
Boeing 747-48EM (aka Combi)
HL7423
c/n: 25782 | 16.1 år
http://farm8.staticflickr.com/7459/9397944751_43ccb0cafa_c.jpg
Luftig kabin
En deilig følelse å entre dør 1L for så å ta til venstre. To hyggelige koreanske damer ønsket meg velkommen ombord og viste meg veien til setet mitt. Etternavn ble i starten brukt, men fikk forklart at fornavn var greit for min del. Dermed ble det Kim resten av turen :) Da jeg hadde fått rygget meg til ble det servert vann, OJ eller champagne. Avholden som jeg er, gikk jeg for et glass OJ. Dette ble servert sammen med en varm nøtteblanding.
http://farm4.staticflickr.com/3811/9397943929_a7906b83b4_c.jpg
OJ og nøtter
Jeg spurte om flighten ville være full og FA kunne konstatere at det kun ville være 3 stk i F. Perfekt. Purseren kom innom for å hilse og ønske meg velkommen. Hvis jeg ikke husker feil var det totalt 4 FA som serverte 3 stk pax. Kan ikke klage på FA til pax-rationen i alle fall! Hun som jeg fikk best kontakt med vil jeg, for enkelthetens skyld, kalle for ”Sun”. Ved push-back stilte flyvertinnene seg opp i midtgangen og bukket på likt når det ble ønsket velkommen over høytalerne. Asiana sitt amenity kit var overraskende bra og var det beste jeg fikk i løpet av hele turen. Diverse produkter fra Bv#w@%zlgari…
http://farm8.staticflickr.com/7349/9400708736_f19c5c3f32_c.jpg
Blåhvalen til Korean Air
http://www.youtube.com/watch?v=uo_V73VqxFI
Avgang fra 25C, hvis jeg ikke husker feil. Ikke noe er som take-off i en god gammel jumbo!
http://farm4.staticflickr.com/3818/9397943791_aa01457e85_c.jpg
Kort tid etter take-off
http://farm4.staticflickr.com/3682/9400706744_99bd7e0ba3_c.jpg
Frankfurt
http://farm4.staticflickr.com/3706/9397943731_1d172f9b53_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3722/9400708536_6df93aed0f_c.jpg
Panorama
Mat ble servert kort tid etter take-off. Her er menyen:
http://farm6.staticflickr.com/5516/9400708374_c53128d7b8_c.jpg
Før serveringen av mat startet, kom Sun bort for å høre hva jeg ville ha å drikke til maten. Da jeg sa jeg kun ville ha vann var det nesten som om hun ble litt skuffet. For å være helt ærlig syns jeg det var fælt at de skulle åpne en hel flaske champagne for meg som ikke liker det en gang. Jeg prøvde å forklare dette, men som Sun sa ”…but Kim, this is First Class. You can have whatever you want”. Og dermed ble det champagne. Tre glass faktisk, ettersom det konstant ble fylt opp :)
Så over til maten. Jeg spurte om jeg kunne skippe første rett, men Sun insisterte på at jeg måtte prøve noe. Jeg endte opp med å spise ”Carrot Cream Soup” som var en veldig god suppe. Til hovedrett valgte jeg det koreanske alternativet. Siden jeg ikke hadde prøvd ”Bibimbap” før så tilbød Sun å vise meg hvordan man skulle spise det. Ble overrasket over hvor godt det var. Spiste opp nesten alt og da var jeg riktig mett. Avsluttet med ost og frukt. Første gang jeg har takket ja til ost. Alltid syns det har vært veldig ekkelt med de ostetallerkene, men da jeg prøvde det var det som å spise… ost. Helt greit, med andre ord. (Ikke misforstå, jeg liker ost, men typ Norvegia. Typiske norske ganer skjønner du).
http://farm8.staticflickr.com/7376/9397943455_b42e45ca2c_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3779/9397943347_594b1176ed_c.jpg
Suppen glemte jeg å ta bilde av dessverre
http://farm6.staticflickr.com/5463/9397943241_7b2dcb5439_c.jpg
Legg merke til at Asiana også kjører roser i F :)
http://farm8.staticflickr.com/7373/9397943251_ca4fb4775e_c.jpg
Jeg gikk for det koreanske alternativet
http://farm4.staticflickr.com/3778/9397943201_fd06377784_c.jpg
Ost og frukt
http://farm3.staticflickr.com/2883/9397943005_a7b518c89a_c.jpg
Da naboen gikk på toalettet var jeg raskt oppe for å ta et panorama :)
Etter matserveringen gikk tiden til å nyte utsikten og den flotte solnedgangen. Det er noe virkelig spesielt med å sitte helt foran i flyet og ha så mange vinduer til rådighet. Ordentlig synd at 747 er i ferd med å bli en utrydningstruet ”art”. Jeg fikk også tatt meg en tur opp i andre etasje for å kikke. Mørkt var det blitt og mens jeg skiftet til pysjen ble seng redd opp. Akkurat den søndagen var det fullmåne. Ikke nok med det, men månen var faktisk på sitt nærmeste noe som gjorde at den så veldig stor ut.
http://farm8.staticflickr.com/7448/9400708306_b5c5267f36_c.jpg
Litt over 9 timer igjen. Not enough…
http://farm8.staticflickr.com/7325/9397943571_de1bd3c023_c.jpg
På vei over det Baltiske hav
http://farm6.staticflickr.com/5512/9397942891_3a2872a54a_c.jpg
Flott underholdning i form av en fantastisk solnedgang over de baltisk landene
http://farm3.staticflickr.com/2874/9397942617_849df4f0d1_c.jpg
”Supermåne”. Den så mye større ut i virkeligheten
http://farm4.staticflickr.com/3768/9400707748_7ed6f8a4df_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3809/9397942693_945628159a_c.jpg
Ruten vår
Kabinen ser litt gammel ut, men hvem bryr seg egentlig så lenge man har godt med benplass, en flat seng og et fantastisk crew. Faktisk syns jeg det er litt bedre å ha en litt åpen kabin, enn en slik suite, slik at man lett kan se ut av vinduene på begge sider av flyet.
http://farm8.staticflickr.com/7353/9397944635_c436cfaac1_c.jpg
Sikkert unødvendig å nevne at det var godt med plass
http://farm6.staticflickr.com/5326/9400709474_e763b1df5f_c.jpg
F får knall røde tøfler
http://farm8.staticflickr.com/7284/9397944531_af76a0760d_c.jpg
Kontrollpanel for setet
http://farm4.staticflickr.com/3680/9397944479_d0660da71b_c.jpg
Fjernkontroll
http://farm3.staticflickr.com/2816/9400707106_59633a5789_c.jpg
Asiana bruker Bose
http://farm8.staticflickr.com/7362/9397942215_6518a76df7_c.jpg
Combi
http://farm8.staticflickr.com/7460/9397942599_5912237e15_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5341/9397942415_e1a0033089_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5502/9397942455_b9ae5a9687_c.jpg
Crepe-greien var helt greit. Yoghurt og frukt var godt og forfriskende
Seoul nærmet seg og kabinen ble gjort klar for landing. Sun kom bort en siste gang og takket for at jeg hadde valgt Asiana og ønsket meg en god tur videre. Jeg takket Sun og ba henne takke resten av crewet for en fantastisk service og vennlighet. Det virket som om hun ble veldig glad for tilbakemeldingen.
Crew. Som du sikkert har fått med deg var de helt fantastiske fra første stund. Hyggelig på en genuin måte. Snakket med de og spurte litt om hvor de pleide å fly og om de bare jobbet på Boeing 747. Ble litt overrasket over at de kun pleide å fly long haul en gang i mnd. Ellers var det regionale ruter rundt om i Asia. De var også sertifisert på ganske mange typer fly. Dette crewet hadde besøkt Heidelberg under layoveren i Tyskland, noe de likte godt. Har selv vært i Heidelberg, så vi snakket litt om det.
http://www.youtube.com/watch?v=zDns5SU8Y80
Landet på bane 16
Åh, glemte nesten dette: Før landing så kom Sun rundt med noen smågaver. Etter å ha lest en del TR så trodde jeg at jeg måtte velge mellom de to, men jeg endte opp med å få begge :)
http://farm8.staticflickr.com/7424/9400707090_c9a154b7d9_c.jpg
En pent innpakket visittkortholder og et duftlys fra Salvatore Ferragamo
Eneste skuffelse var selve flytiden. Snaue 10 timer blir i minste laget når man har det så bra.
http://farm6.staticflickr.com/5499/9400707116_b629c22e3c_c.jpg
Flyet parkerte på en av de innerste gatene og jeg fikk dermed en kort gåtur inn til transfer og lounge.
Slet litt med å finne hvor jeg skulle gå hen, da transferskiltet var litt gjemt. Selv om man kun fortsetter i C får man tilgang til Asiana sin F lounge. Loungen er ikke så stor, men det var heller ikke så mange folk der. Intimt og koselig er vel stikkordene. Tok en dusj med det første jeg kom dit. Godt å få vasket vekk søvnen. I likhet med Robbiedeluxe, så var jeg svært fornøyd med at de hadde ulike ”skjønnhetsprodukter” for menn tilgjengelig i dusjrommet, særlig siden man ikke får tatt med seg en schjit gjennom sikkerhetskontrollen lenger. Fornøyd med matutvalget, selv om det ikke var så himla spennende. Stekte nudler og kylling er uansett alltid en vinner hos meg. Etter en liten matbit var egentlig tiden gått og det var bare å ta beina fatt å begynne å gå mot neste gate. Dette var andre gang jeg besøkte Incheon, men hver gang har jeg alltid brukt tiden i loungene. Litt synd da jeg godt kunne tenke meg å se litt av flyplassen og hva den har å by på. Det får bli med neste gang.
http://farm4.staticflickr.com/3712/9397941049_69814f95af_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2865/9397942031_cb71d0e77a_c.jpg
Asiana First Class Lounge
http://farm6.staticflickr.com/5513/9397941999_e1f7f81d38_c.jpg
”Folksomt”
http://farm8.staticflickr.com/7430/9397941923_9d21000fb6_c.jpg
ICN-KIX
OZ114
Airbus A330-323X
HL7754
c/n: 845 | 6 år
Da jeg kom meg bort til gate, skulle de akkurat starte boarding. To rekker var formet; en lang for Y og en kort for C. Her var det orden på sakene.
http://farm6.staticflickr.com/5548/9400722426_2a3fb1da28_c.jpg
En av Asianas 13 A330-300 ventet på å ta meg det siste strekket til KIX
http://farm8.staticflickr.com/7300/9397930011_2e32430a7f_c.jpg
Møtt av smilende crew her også. Purser kom også her å presenterte seg og sa at det bare var å ta kontakt hvis det var noe. Flight time var satt til 1t40min. Kort flytid, men det sto ikke i veien for full service. Tøfler var til og med tilgjengelig på denne korte turen. Kudos!
http://farm4.staticflickr.com/3675/9400685130_1b0bff9ce8_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7446/9397941779_5724eb0ea9_c.jpg
Enda et mislykket panoramabildet av Asiana sin Business Class
http://farm8.staticflickr.com/7299/9400706668_353e765d1e_c.jpg
Halen på flyet som tok meg fra Frankfurt
http://www.youtube.com/watch?v=gDGjcD_Ro48
http://www.youtube.com/watch?v=-MW2yAi9w1M&feature=youtu.be
Parallell take-off med en Air France Boeing 777
http://farm6.staticflickr.com/5527/9397876429_2a3c1a6900_c.jpg
Tok av fra bane 33L
http://farm6.staticflickr.com/5475/9397941651_c0ed5a70b9_c.jpg
Vi flydde over Seoul
http://farm4.staticflickr.com/3742/9397941603_6bd289d3f7_c.jpg
Til hovedrett falt valget på Beef Bulgogi. Greit måltid. Fint at man selv kan velge hvor sterkt man vil ha maten. Kaken var veldig god. Ved landing fløy vi langs Kobe Airport og inn mot Osaka før vi gjorde helomvending og satte snuten mot Osaka Kansai Airport, aka KIX.
http://farm4.staticflickr.com/3751/9400636530_0d01104abb_c.jpg
Meny
http://farm6.staticflickr.com/5525/9400616370_32d03b58e2_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7409/9400706374_39e23358e2_c.jpg
Kobe flyplass
http://farm8.staticflickr.com/7453/9400706496_e7a6b8d219_c.jpg
Liner opp
http://www.youtube.com/watch?v=NZp_aLAxN2Q&feature=youtu.be
http://farm8.staticflickr.com/7344/9400594642_3851cddf84_c.jpg
Touch down! Kraftig nedbremsing
http://farm4.staticflickr.com/3769/9397824661_f8fa41046b_c.jpg
Takk for denne gang!
http://farm8.staticflickr.com/7424/9398040117_a6d9b1e97b_c.jpg
Velcome to Kansa !
Tog fra gate inn til immigration og customs. Bagasjen kom raskt, men var ikke pakket inn i F plastposer som jeg har sett andre har fått. Litt nedtur. Fikk vekslet til meg litt JPY og så bar det mot jernbanestasjonen rett utenfor. Hadde funnet ut at det letteste ville være å kjøpe Icoca & Haruka-pakken som inneholdt tur/retur billetter med Haruka Express mellom KIX og Kyoto/Osaka/Kobe + 2,000JPY som kunne brukes på offentlig transport i Kansai-regionen. 4,000JPY for tur/retur pakken (les mer på http://www.japan-guide.com/e/e2359_icoca_haruka.html).
Da jeg først planla et nytt besøk av Japan hadde jeg først og fremst tenkt på Tokyo. Men det var ikke noe ledig i TG F ut fra HND eller NRT til BKK. Kom da på at TG også tilbyr F fra KIX.
Togturen fra Kansai til Kyoto tok ca 1,5t. Kyoto overrasket meg veldig med å være en koselig ”liten” storby. Jeg skulle ha én natt i Kyoto og valget falt på Kyoto Hotel Okura. Kort beskrevet: bra beliggenhet, meget hyggelig personale og god standard på rom. Kan absolutt anbefales. Opprinnelig hadde jeg bestilt på Westin, men jeg er glad jeg byttet ettersom Westin ser ut til å ligge litt for langt unna ting og tang. Da jeg ankom hotellet var det allerede blitt kveld og tiden var inne for å finne noe å spise igjen. Lat som jeg var ble det med KFC, og tror du ikke de første jeg møter i Kyoto er en norsk trio. Morsomt at verden er så liten.
http://farm3.staticflickr.com/2883/9398040015_61a3707cc5_c.jpg
Gammeldags, men komfortabelt. Luktet dog litt rart.
http://farm4.staticflickr.com/3781/9398039843_cea96998b8_c.jpg
Slik så altså billetten ut
http://farm8.staticflickr.com/7455/9400804812_f39f5dbda6_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5511/9398039687_d27975015f_c.jpg
The HARUKA!!!
http://farm4.staticflickr.com/3723/9400804754_7a43638fa2_c.jpg
Utenfor Kyoto jernbanestasjon
http://farm4.staticflickr.com/3832/9398039567_c548398bcb_c.jpg
Ikke topp moderne, men absolutt brukbart
http://farm3.staticflickr.com/2814/9400804286_4f6bf593c3_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2818/9400804560_ca9f163fc8_c.jpg
Perfekt beliggenhet
http://farm8.staticflickr.com/7381/9400804466_a41fb56c07_c.jpg
Atrium
http://farm6.staticflickr.com/5506/9398039289_f7de6b4091_c.jpg
Kyoto Hotel Okura
Krøp til køys ganske tidlig, men jeg fikk ikke sove. Endte med at jeg ble sittende å se på japansk tv shop.
http://farm4.staticflickr.com/3797/9400803726_ca16b45aa5_c.jpg
Uten tvil verdens beste hageslange! Kan gjøre absolutt alt! X-HOSE!
Andre og eneste dag i Kyoto ble brukt til en morgenjoggetur langs elven like ved hotellet. Besøkte også hagene rundt Kyoto Imperial Palace. Høydepunktet i Kyoto må ha vært Kinkaku-ji, bedre kjent som The Golden Pavillion. For å komme hit tok jeg bussen. Busstoppet var like ved hotellet og bussen går direkte til Kinkaku-ji. Jeg gikk av et stopp for tidlig, men klarte heldigvis å komme meg på rett vei. Etter å ha besøkt tempelet tok jeg likeså godt en tur opp til Ryoan-ji (japansk rock garden). Hvis du ikke er spesielt interessert i dette ville jeg ha hoppet over det. Litt skuffende at det var så lite. Etter dette valgte jeg å ta bussen tilbake til sentrum for litt shopping før jeg reiste tilbake til hotellet og sjekket ut. Taxi tilbake til Kyoto jernbanestasjon. Dette er forresten et imponerende byggverk.
http://farm4.staticflickr.com/3752/9400803148_52d4926cec_c.jpg
Kamo elven
http://farm3.staticflickr.com/2808/9400803898_8fb34aa491_c.jpg
City Hall er nærmeste nabo til Okura
http://farm4.staticflickr.com/3709/9400800540_01b15d53eb_c.jpg
Imperial Palace
http://farm8.staticflickr.com/7397/9398038763_b679df4a2e_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3666/9398038593_bd8ab3ba33_c.jpg
The Golden Pavillion
http://farm6.staticflickr.com/5493/9400803558_48c93ef97f_c.jpg
Close-up
http://farm8.staticflickr.com/7326/9398038379_d3e81ca856_c.jpg
”Pharaoh of the fish”
http://farm8.staticflickr.com/7358/9400803350_ba31702148_c.jpg
Ryoan-ji tempelet
http://farm6.staticflickr.com/5344/9400802480_e735978e5d_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2821/9400803262_8f64f5bcd4_c.jpg
Fis Building
http://farm6.staticflickr.com/5492/9400803234_4a3cee7847_c.jpg
Utrolig rent overalt
http://farm6.staticflickr.com/5525/9398037775_a102ac6559_c.jpg
Museum
http://farm3.staticflickr.com/2816/9400802774_de81befc19_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7394/9400800430_b448e0dd50_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2881/9400802136_4ee040e1ec_c.jpg
Kyotos shoppingdistrikt
http://farm3.staticflickr.com/2842/9398036799_b23f18ed25_c.jpg
Kyoto Station. Enorm
http://farm6.staticflickr.com/5346/9398036599_06852fc6a1_c.jpg
Mellom Kyoto og Osaka kjøpte jeg en enkelbillett på Shinkansen. Planen var egentlig å ta billigste toget til Osaka pga. studentlommeboken, men hvattahell. Er man først i Japan så er vel Shinkansen et must.
http://farm4.staticflickr.com/3694/9398035225_a47dd3b172_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2888/9398036253_a30d39e56f_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2846/9398036171_907918bc08_c.jpg
Hikari rute 473
http://farm3.staticflickr.com/2860/9400801126_b4172af675_c.jpg
3+2 seating. Litt sånn som MD80 :)
http://farm3.staticflickr.com/2823/9398036073_82dd3d15f7_c.jpg
Safety card, Shinkansen
http://farm8.staticflickr.com/7329/9400800690_e10a5306ee_c.jpg
JR700
http://www.youtube.com/watch?v=EDo8FEtei9E
Helt rått hvor fort det gikk! Det er ikke så langt mellom Kyoto og Osaka så toget kom ikke en gang opp i toppfart! Money. Well. Spent.
Så var det Osaka som stod for tur. Shinkansen gikk kun til Shin-Osaka. Derfra ble det t-bane til Shinsaibashi hvor Hotel Nikko lå. Ordentlig styr med to stk kofferter og en weekendbag på slep opp og ned trapper på t-banen. Ville valgt taxi neste gang. Hotell er jo som kjent relativt dyrt i Japan og Osaka var ikke noe unntak. Jeg hadde fundert i en god stund før jeg bestemte meg for Hotel Nikko. Bestilte det billigste rommet de hadde. ~20 kvm blir lite, men beliggenheten var igjen hovedgrunnen til at jeg valgte dette hotellet. Shinsaibashi er perfekt for shopping og den slags og har ellers mye å by på. De store internasjonale hotellkjedene finner man hovedsakelig i Umeda, noen t-banestopp nordover i byen.
http://farm4.staticflickr.com/3828/9398005809_a31248e96f_c.jpg
Kraftig nedgradering
http://farm8.staticflickr.com/7448/9400771234_5a1ae4d59e_c.jpg
Utsikten fra rom 2318
http://farm6.staticflickr.com/5515/9398025303_ab1076a85c_c.jpg
Det obligatoriske toalett-bildet
http://farm6.staticflickr.com/5483/9398006977_a91279fd21_c.jpg
Hotel Nikko
http://farm4.staticflickr.com/3828/9398007283_3219c5535d_c.jpg
En ordentlig nøkkel. Okura hadde også nøkkel i stedet for nøkkelkort
http://farm3.staticflickr.com/2852/9398028093_c11207d847_c.jpg
I lobbyen hadde Thai reklame for en konkurranse eller promotion de hadde gående. Japan er et ganske viktig marked for Thai Airways
http://farm8.staticflickr.com/7394/9398025105_6b68086f8e_c.jpg
Det regnet den andre dagen, men heldigvis har man en hel verden under bakken også. Man kan nesten nå alle steder ved å gå gjennom de underjordiske kjøpesentrene som ligger ved t-banestasjonene.
http://farm3.staticflickr.com/2886/9398028167_7f5ede5bcc_c.jpg
En arkade i Shinsaibashi
http://farm6.staticflickr.com/5549/9400792902_39100cdded_c.jpg
Du finner de fleste europeiske og amerikanske merkene her
Umeda Sky Building ble besøkt. En ganske unik bygning med to rulletrapper som tar deg det siste stykket opp.
http://farm4.staticflickr.com/3808/9398028759_60807110ba_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5325/9398028585_11057c0ee6_c.jpg
Rulletrappen som tar deg opp til utsiktplattformen
http://farm8.staticflickr.com/7286/9400794034_25a6773cea_c.jpg
Utsikt fra Umeda Sky Building. Grått vær ødela litt for fotograferingen
http://farm8.staticflickr.com/7455/9398029187_0e22640106_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5484/9398028931_e6e1ea32cd_c.jpg
Gate Tower Building
http://farm3.staticflickr.com/2841/9400793408_e02431de6d_c.jpg
Siste dagen ble brukt til å besøke Osaka Castle Park. Var heldigere med været denne dagen.
http://farm4.staticflickr.com/3722/9400792446_209b0d4918_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3833/9398027513_ebebed209c_c.jpg
Ytre vollgrav
http://farm6.staticflickr.com/5510/9398027407_68a2c40069_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3747/9398027277_896af7c6ea_c.jpg
Mange kinesiske turister og duer. Vet ikke helt hva som var verst.
http://farm6.staticflickr.com/5324/9400791988_2ed4baeaa5_c.jpg
Selve slottet. Tok ikke turen inn
http://farm4.staticflickr.com/3819/9398027369_9dd5fda6a5_c.jpg
En ANA B777 gjør seg klar for landing. Masse flytrafikk over parken. Itami, som er Japans tredje mest trafikkerte flyplass, ligger ikke langt unna.
http://farm8.staticflickr.com/7407/9398026857_fb70ed8791_c.jpg
JAL B777
http://farm6.staticflickr.com/5483/9400790638_0b3a3f4239_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5529/9398028973_74f59eb0ef_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5491/9398025113_2c9441fd5d_c.jpg
Shinsaibashi
http://farm8.staticflickr.com/7363/9398025539_09a039b10a_c.jpg
Namba Parks. Stort kjøpesenter med parkanlegg på taket
http://farm6.staticflickr.com/5485/9398025369_12cc31198a_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3680/9398025975_fa80948f0f_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7393/9400791226_d09972a4b0_c.jpg
Sykkelparkering. Aldri sett dette før
http://farm6.staticflickr.com/5321/9398026187_b3c7127de2_c.jpg
Umeda. Hovedsakelig et forretningsstrøk, men det skal visst være en del nattklubber og utesteder der også
Osaka var en spennende by. Jeg merket godt at tempoet her var mindre hektisk enn i Tokyo. Alt i alt en fin by og som vanlig i Japan, var alt rent, pent og på stell.
http://farm4.staticflickr.com/3765/9400793364_7ef938fa91_q.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5534/9400793272_159f82391b_q.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5507/9398028333_57c0f3da4c_q.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3826/9398028231_e4b59af9fc_q.jpg
Neste dag var det bare å sjekke ut og ta taxi til Tennoji togstasjon for Haruka Express. ”Ekspressen” gikk utrolig sakte på veien tilbake. Vi var sjelden over 50 km/t på mesteparten av strekningen. Det var ingen forklaring på hvorfor det gikk så sakte. Hadde mer enn nok av tid så det gjorde for så vidt ikke noe.
http://farm4.staticflickr.com/3711/9398024775_6231f6c572_c.jpg
Check-in ble gjort i F skranken til Thai. Jeg ble spurt flere ganger om jeg faktisk skulle fly F av de som ”passet” på køen. Da jeg spurte om fast-track ble jeg sent til crew-line. Selvfølgelig hadde jeg ikke tilgang her og ble sent tilbake til den vanlige køen. Jeg syns det var dårlig gjort av TG personale å sende meg dit. Etter at sikkerhetskontrollørene hadde forsikret seg om at min negleklipper ikke var farlig og kunne medbringes, bar det til Thai sin Royal Orchid Lounge rett ved gate 5. En minilounge uten noe å særlig å spise på. Eget området for F pax innerst i loungen. Ikke helt den store opplevelsen. Utsikt var det dog bra med. Etter hvert ble det så kjedelig der at jeg heller gikk ut for å kikke litt på duty free tilbudet.
TG623
Boeing 747-4D7
HS-TGW "Star Alliance" "Visuthakasatriya"
c/n: 27724 | 16.2 år
I ukene frem mot avreise hadde denne ruten blitt operert med den nye 9F konfigurasjonen til Thai. I følge flightradar24 hadde så mye som 90 % av alle flightene den siste mnd blitt flydd med denne konfigurasjonen. Selvfølgelig endret dette seg når jeg skulle reise. Endte opp med forrige generasjon seter, altså den med 10F.
http://farm8.staticflickr.com/7433/9398113405_9f022a0939_c.jpg
BP
http://farm8.staticflickr.com/7447/9400879536_76fda2b68e_c.jpg
HS-TGW venter ved gate 4
http://farm8.staticflickr.com/7282/9400879424_12554a03a4_c.jpg
Cathay Pacific A333 til HKG på nabogate
Boarding ble utsatt med 20 min. F/C/*A Gold og familier med barn kunne boarde først. Som man kan forvente i F var det all smiles ved ombordstigning. Jeg hadde sete 1A på denne turen. Jeg syns egentlig det blir litt kjedelig da man sitter å stirrer rett inn i en vegg. Ble overrasket hvor godt vedlikeholdt maskinen var. Ingen tegn til slitasje på stoler og liknende. Kabinkofferten min fikk ikke plass i hyllen over og måtte plasseres i skapet helt foran. Er det forskjellige størrelser på hyllene på 747? Jeg hadde nemlig ikke noe problem med å få plass til kofferten i Asiana sin jumbo. Purser kom og sa hei og jeg gikk nok en gang for OJ som forfriskning. Champagne var selvfølgelig tilgjengelig også ;) Kun tre pax, meg inkludert, på denne 5 timer og 10 min lange flyturen.
http://farm8.staticflickr.com/7379/9400878986_8b224f77a6_c.jpg
Forrige generasjon F. Fortsatt veldig gode å sitte i
http://farm4.staticflickr.com/3823/9398113303_3dd944485d_c.jpg
Ble sete 1A på denne turen
Take-off skjedde fra bane 06R mot nordøst før vi satte kursen sørvestover. Vi fløy øst for Taiwan og fortsatte over Sør-Kina-havet, inn over Vietnam og Laos.
http://farm4.staticflickr.com/3755/9398278279_d7ef62fbae_c.jpg
Kansai
Når vi hadde kommet opp i akseptabel høyde ble lunsj/middag servert. Til måltidet valgte jeg et par episoder av Modern Family. Jeg er litt usikker på om kaviar var en del av serveringen. Uansett, jeg gikk rett på hovedrett som var kylling i grønn curry med ris. Litt ost og frukt til dessert og jeg var stappmett. Hadde egentlig tenkt til å stå over kake, men da de kom rundt med en hel Schwarzwälder Kirschtorte var det vanskelig å takke nei. Is fra Häagen Dazs ble også delt ut i løpet av turen. Husker ikke alle tre alternativene de kunne tilby, men jeg gikk for cookies and cream.
http://farm4.staticflickr.com/3774/9408011855_ae5a75cb71_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5497/9400878122_99a294e379_c.jpg
Et mørkt bilde av setet
Egentlig en kjedelig flytur, fordi kabinen ble mørklagt kort tid etter matserveringen. Så da satt man der i mørket da. Dette var ved lunsjtider så man har jo ikke lyst til å legge seg å sove heller. Japaneren som satt i 2A lå og sov hele turen derimot…
http://farm8.staticflickr.com/7453/9400878230_f3a2648810_c.jpg
42 min til landing og fortsatt mørklagt kabin…
http://farm4.staticflickr.com/3741/9400878080_eb544bcab9_c.jpg
Kontrollpanelet
http://farm6.staticflickr.com/5493/9398113799_49bf7b5f04_c.jpg
Gikk en tur opp i andreetasje for å kikke litt
http://farm8.staticflickr.com/7460/9398112483_e8262b619d_c.jpg
Endelig litt lys!
http://farm3.staticflickr.com/2870/9400877866_61272fc835_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5458/9400877800_1a83695b7c_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5480/9400877480_afd7028939_c.jpg
Touch down! Over tre år siden sist gang, Thailand
Landingen i Bangkok ble på bane 19L og vi parkerte på en av innenlandsgatene. Derfra ble det en egen Hiace for oss tre i F inn til den internasjonale delen. Raskt gjennom passkontrollen siden det var sånn ca ingen der. Bagasjen trengte man ikke tenke på da Thai sine ”bell boys” ordnet alt. Da bagasjen var lastet på tralla var det bare å sette kursen opp til avgangshallen igjen for min neste flight til Khon Kaen. Fra jeg gikk av flyet til jeg satt i innenlandsloungen, tok det kanskje 30 min. Ikke så verst. Det eneste negative med å ha noen til å ta hånd om bagasjen var at de også tok av bagasjetaggen og kastet den. Sikkert fint for de ytterst få her i verden som ikke samler på bagasjetagger, men for resten av oss er det ikke det :colgate:
http://farm4.staticflickr.com/3751/9398112917_1c77729477_c.jpg
Var bare å sette seg ned å vente på bagasjen
Innenlandsloungen til Thai er ikke så mye å skryte av, matmessig. Satte meg i ”Garden zone” med litt drikke og kyllingpai.
http://farm4.staticflickr.com/3809/9400878388_2716073b49_c.jpg
Loungen ligger på ”feil” side av piren for oss som liker å se på fly
TG046
Airbus A300B4-622R
HS-TAZ "Srisubhan"
c/n: 787 | 15 år
For den korte 40 min turen opp til Khon Kaen hadde jeg ingenting utsette på service. Et måltid bestående av salat, kyllingfilet med potetsalat og thailandsk dessert, samt en runde med te og kaffe klarte de å servere en nærmest fullsatt Business Class (46 seter). Bra gjort!
http://farm8.staticflickr.com/7432/9398134793_89269c74b1_c.jpg
HS-TAZ er Thais nyeste A300. Levert 30. november 1998
http://farm8.staticflickr.com/7381/9400922552_2f382139a1_c.jpg
Sete 12J
Thai har de siste årene parkert mange A300 og har per dags dato kun igjen seks maskiner. Glad for at jeg fikk prøve den en siste gang før de forsvinner :)
Vel fremme på Khon Kaen flyplass var det bare å finne frem til Avis og bestille en taxi til neste dag. Deretter shuttle inn til Pullman Khon Kaen Raja Orchid Hotel. Må være en av de lengste hotellnavnene jeg har sett. Som Accor Platinum fikk jeg både upgrade og velkomstgave. Hotellet var tidligere et Sofitel, men har nå blitt rebrandet til Pullman.
http://farm4.staticflickr.com/3795/9400927940_870a739f2d_c.jpg
Gammeldags rom, men det funker
http://farm8.staticflickr.com/7415/9398158835_8197b4f596_c.jpg
Velkomstgave
http://farm4.staticflickr.com/3761/9400925334_a04c701e0c_c.jpg
Velkomstbrev
http://farm8.staticflickr.com/7381/9398161489_3dfe934215_c.jpg
God seng
http://farm4.staticflickr.com/3758/9409233572_651c688e98_c.jpg
Utsikt over Khon Kaen. Bybildet vil forandre seg de neste årene ettersom det skal bygges flere high-rise condominiums der. Dette er den største byen i Nordøst-Thailand, aka Isaan
De neste fire dagene ble tilbrakt hjemme hos bestemor med besøk fra onkler, tanter og søskenbarn. En av dagene reiste vi til grensen mellom Thailand og Laos, men tok ikke turen over siden det er så mye styr.
Noen bilder fra landsbygda:
http://farm6.staticflickr.com/5452/9409257048_2bcc4b69e2_c.jpg
Bestemor viser vei ut til rismarkene
http://farm8.staticflickr.com/7389/9406496323_20944a91a2_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3665/9409249602_1450c5e2d6_c.jpg
Sukkerplanter
http://farm4.staticflickr.com/3681/9406492773_6a47045ae7_c.jpg
Storm som bygger seg opp
http://farm3.staticflickr.com/2870/9409258608_d4b66139af_c.jpg
Thailandsk traktor
http://farm8.staticflickr.com/7323/9409248478_422d14668a_c.jpg
Tempelet i den lille landsbyen
http://farm4.staticflickr.com/3723/9409244568_c395fa09d3_c.jpg
Nesten hver landsby har eget tempel. Pengene til å bygge det kommer hovedsakelig fra innbyggerne selv
http://farm8.staticflickr.com/7358/9406489611_9bfca09343_c.jpg
Dette dyret fulgte etter meg da jeg prøvde å ta bilder av tempelet
http://farm3.staticflickr.com/2811/9406503993_cff478faaa_c.jpg
Mekongelven er verdens 12. lengste elv. Den har sitt utspring i Tibet og renner gjennom Kina, Burma, Laos, Thailand, Kambodsja og Vietnam før den renner ut i Sør-Kina-havet.
http://farm3.staticflickr.com/2855/9409263718_a96e9d2d61_c.jpg
Vennskapsbroen over Mekongelven, til Laos
http://farm4.staticflickr.com/3695/9409264376_3718cdfcbb_c.jpg
Tante, kusine, bestemor og meg
http://farm6.staticflickr.com/5499/9406501895_9d5aeaea44_c.jpg
Lao GSM
Så var det Bangkok som sto for tur. Fra Khon Kaen er det totalt fire daglige avganger til Bangkok. Ettermiddagsavgangen var den eneste som passet, men denne var dessverre satt opp med en kjedelig Boeing 737-400. Kom til flyplassen altfor tidlig og jeg kunne nesten ha rukket avgangen med A300. Check-in åpnet ikke før to timer før avgang så da var det bare å sette seg ned å vente i kaffesjappa.
TG043
Boeing 737-4D7
HS-TDG "Kalasin"
c/n: 2481 20.2 år
Da jeg endelig fikk sjekket inn gikk jeg rett til Thai sin lounge. Ja, de hadde faktisk lounge der. Matutvalget begrenset seg til litt snaks og pai, men jeg hadde ikke forventet så mye heller. Ikke noe vindu i loungen og aircondition sto på -20 sånn ca. Thaier liker å ha det kaldt inne, gjerne 18/19 grader, men med en gang gradestokken kryper ned til 22 grader ute, skal boblejakken og lua på.
http://i.imgur.com/a24KV.png
Ikke så mye å si om denne korte turen ned til Bangkok. Alle 12 setene i Royal Silk var opptatt og jeg tror economy var stappa også. Til mat fikk vi faktisk pølse og potetmos…
http://farm6.staticflickr.com/5493/9406569855_3e68572843_c.jpg
Første rad. Thai har 2+2 i sine griser. Bedre enn hva som tilbys intraeuropeisk.
Taxi fra Suvarnabhumi til Radisson Suites Sukhumvit soi 13. Ble sittende i rushen i 40 min på strekningen Makkasan til Ploenchit…
Helt ok hotell. Stort rom med egen stue. Strømmen hadde gått i området da jeg kom til hotellet så det var litt mørkt. Bassengområdet ble renovert da jeg var der så ikke mulig å bade, men de hadde ordnet slik at gjester kunne få bruke bassenget til et annet hotell. Helt håpløst å gå fra hotellet til Sukhumvit siden det ikke finnes noe fortau langs denne soien.
http://farm8.staticflickr.com/7374/9400949620_1ef8ee7929_c.jpg
Stue
http://farm6.staticflickr.com/5321/9398183825_cdecb74e91_c.jpg
Soverom
Første kveld i Bangkok ble tilbrakt på Horizon@Heaven@Zen@CentralWorld@.... Se bildet
http://farm4.staticflickr.com/3820/9398179335_9fedfcac07_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2826/9398180527_fee19646ec_c.jpg
Flott utsikt over Bangkok
http://farm3.staticflickr.com/2839/9398181909_c34e9a9436_c.jpg
En drink med masse is som smelter og blander ut alkoholen slik at jeg kan drikke den
Etter to netter på Radisson Suites flyttet vi til Sofitel So. Et ganske nytt hotell rett ved Lumpinee Park. Hotellet har fire forskjellige romtema; metall, vann, jord og tre. Rommet vårt hadde jordtema. Merkelig nok var rommet helt blått. Det var nytt, hipt, fresht og alt det der, men det var også utrolig mørkt. Hotellfasilitetene var det derimot ingenting å si på. Flott utsikt over parken og byen fra bassenget i tiende etasje. Bra treningsrom og sauna/steamrom. Spiste på restauranten Park Society og tok også litt å drikke i baren Hi-so som ligger på taket.
http://farm4.staticflickr.com/3711/9398191217_4414a0f8cf_c.jpg
Selve hotellet sett fra gatenivå
http://farm8.staticflickr.com/7453/9398196987_c2bc11904e_c.jpg
Hovedlobbyen i syvende etasje. Det er en lobby i første etasje også, men check-in og check-out foregår i syvende
http://farm4.staticflickr.com/3819/9398192841_d7e3d5265c_c.jpg
Ettermiddagene ble tilbrakt her
http://farm4.staticflickr.com/3706/9400959474_8f0ca55d49_c.jpg
Ikke oppvarmet basseng. Høres rart ut å ville ha det i Bangkok, men det ble faktisk litt for friskt for min del. De kunne i det minste ha varmt vann i boblebadet syns jeg
http://farm3.staticflickr.com/2812/9400960112_78d293a12d_c.jpg
Infinity edge pool
http://farm8.staticflickr.com/7361/9400960650_0636228068_c.jpg
Fra Hi-so
http://farm6.staticflickr.com/5505/9400961374_3ea46f59af_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5475/9400962994_8e600c97fc_c.jpg
Albinohest med horn. Aldri sett det før
http://farm6.staticflickr.com/5330/9400965820_e1c5d8ec1d_c.jpg
Super frokostbuffet i frokostrestauranten Red Oven. Vi fikk forresten gratis frokost under hele oppholdet.
http://farm8.staticflickr.com/7313/9400966324_682009e19c_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7446/9400951106_6b400d781f_c.jpg
Litt for mørkt. Ville ha spurt etter rom i vann- eller tretema neste gang
http://farm6.staticflickr.com/5494/9398197007_0b21e51cb0_c.jpg
Burger
Alt i alt et veldig bra hotell. Hjelpsomme og hyggelige ansatte i unike uniformer.
Noen bilder fra Bangkok for de som er interessert
http://farm3.staticflickr.com/2864/9400956182_c7027c84a1_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7355/9398211443_c3366a7733_c.jpg
Nye W hotell
http://farm8.staticflickr.com/7394/9398211501_a4f349edff_c.jpg
”Bangkok – Venice of the East”
http://farm8.staticflickr.com/7323/9407394321_f1a9ddb0ea_c.jpg
Alltid masse trafikk her
http://farm8.staticflickr.com/7332/9398198699_c154449c5b_c.jpg
Liggende Buddha
http://farm6.staticflickr.com/5490/9410146214_486bdbcf12_c.jpg
Wat Pho
http://farm8.staticflickr.com/7347/9407376371_b7de2f485b_c.jpg
Benjasiri Park
http://farm4.staticflickr.com/3716/9410135504_eb18be179f_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5524/9410136354_352d244695_c.jpg
Møtte på denne søte krabaten i parken
http://farm8.staticflickr.com/7421/9407380791_b0b8c3ca2d_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7289/9410141266_ab6d20d600_c.jpg
Ancient Siam i Bang Na
Hadde også en natt på The Continent Hotel. Ganske nytt hotell som ligger rett ved Asoke BTS og Sukhumvit MRT. Merker at man blir litt ødelagt etter først å ha bodd på et bra hotell for så å komme til et hotell som er greit. Småting som jeg ellers aldri ville ha brydd meg om blir irriterende, sånn som at det var litt rot ved check-in og at det bare var to heiser i bygget.
http://farm8.staticflickr.com/7326/9407372329_0356cb6bc5_c.jpg
Hotellbygget
http://farm4.staticflickr.com/3669/9398211609_76f53d8c8b_c.jpg
Nytt rom
http://farm4.staticflickr.com/3672/9400977068_000faf3248_c.jpg
Man kunne høre Skytrain hver gang det passerte
http://farm4.staticflickr.com/3802/9398210535_e914e0d092_c.jpg
Fra svømmebassenget
http://farm3.staticflickr.com/2826/9400975408_ca4ff8e711_c.jpg
Next up er Burma!
_volcom_
31-07-2013, 21:04
Sweet. Konge rapport så langt. Fikk utrolig lyst å reise nå ja. Hehe
Robbiedeluxe
01-08-2013, 00:04
Vi vil ha mer.
Super flot rapport og kanon gode fotos !
Insomnia4u
01-08-2013, 02:54
Kjemperapport! Topp stemning å lese :)
Henrik C
01-08-2013, 06:57
Venter spent på fortsettelsen her, ser knallbra ut!
Helikopter
01-08-2013, 07:56
Veldig bra! Ser ut som om du har fått valuta for milene. Hvor mye ble du belastet?
Topp rapport, og ser frem til fortsettelsen
Det ukjente flyet bak Widerøemaskinene i starten er "Air France", i form av Hop!, som de har omdøpt Air France Regional til og som trafikkerer OSL for dem
Skuggenheimer
01-08-2013, 11:30
Nydelig rapport. Særlig vil jeg legge vekt på flyreisen med en aldrende A300 som jeg også var så heldig å få reise med til UDT for ikke så lenge siden, "Anus Burner" aka Bloody Mary må jeg si jeg skrattlo godt av. Bildene fra "friendship bridge" vekker gode minner. Velger selv stort sett Centra Point hotel Terminal 21 i BKK men så ut som et greit hotel du bodde på også. Igjen tusen takk for innsatsen:-)
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jobber med fortsettelsen nå :)
Veldig bra! Ser ut som om du har fått valuta for milene. Hvor mye ble du belastet? I første omgang ble det sagt 100,000 miles, men da jeg ringte tilbake for å betale dagen etter ble det endret til 110,000 og det var det de neste agentene også kvotet. :( Burde nevne at BKK-KKC-BKK ble bestilt separat.
Topp rapport, og ser frem til fortsettelsen
Det ukjente flyet bak Widerøemaskinene i starten er "Air France", i form av Hop!, som de har omdøpt Air France Regional til og som trafikkerer OSL for dem
Aha. Helt nytt for meg ;) Flyr ikke "ordentlig" AF til OSL lenger?
Nydelig rapport. Særlig vil jeg legge vekt på flyreisen med en aldrende A300 som jeg også var så heldig å få reise med til UDT for ikke så lenge siden, "Anus Burner" aka Bloody Mary må jeg si jeg skrattlo godt av. Bildene fra "friendship bridge" vekker gode minner. Velger selv stort sett Centra Point hotel Terminal 21 i BKK men så ut som et greit hotel du bodde på også. Igjen tusen takk for innsatsen:-)
Faktisk glad i A300'n. Liksom litt som å være tilbake på 80-tallet (tenker jeg da, har aldri opplevd the 80s). Jeg liker at de bruker widebodies selv på de korte innenriksrutene. Da blir det faktisk verdt å betale de ekstre kronene for C kontra Y syns jeg.
Kjempebra...må si som andre at det rykker i reisefoten nå ja :-)
Innledningsvis skriver du om bildekvaliteten....Merkes ikk - supre bilder. Min definitive favoritt er bildet av bladet med (regn)dråpen på....Klassisk !!!
Dag Viking
01-08-2013, 14:33
Topp rapport med mange bra bilder!
Super rapport med meget gode bilder :)
Godt å se at det ikke bare er jeg som digger A300en til TG og So Sofitel i Bangkok :D
Noen tips når det gjelder So Sofitel er dersom man vil ha et lyst rom er det Metal elementet som gjelder. Er selv meget glad i Water element, etter å ha vært på omvisning i alle (og bodd i metal og wood) er det det jeg velger hver gang. Dersom man bor der i 4 netter (og ikke pakker ut av kofferten) kan man også få en natt i hvert element. Hotellet har forresten en helt superb club lounge, og jeg anbefaler alle å booke rom med tilgang til denne da servicen der er superb :)
Nå gleder jeg med VELDIG til ferien i Oktober der det blir TG sin A300 (fingers crossed) og 2x3 netter på So Sofitel :D
Kjempebra...må si som andre at det rykker i reisefoten nå ja :-)
Innledningsvis skriver du om bildekvaliteten....Merkes ikk - supre bilder. Min definitive favoritt er bildet av bladet med (regn)dråpen på....Klassisk !!!
Takk :) Ble overrasket over det bildet selv da jeg la det inn på pcen!
Topp rapport med mange bra bilder!
;)
Super rapport med meget gode bilder :)
Godt å se at det ikke bare er jeg som digger A300en til TG og So Sofitel i Bangkok :D
Noen tips når det gjelder So Sofitel er dersom man vil ha et lyst rom er det Metal elementet som gjelder. Er selv meget glad i Water element, etter å ha vært på omvisning i alle (og bodd i metal og wood) er det det jeg velger hver gang. Dersom man bor der i 4 netter (og ikke pakker ut av kofferten) kan man også få en natt i hvert element. Hotellet har forresten en helt superb club lounge, og jeg anbefaler alle å booke rom med tilgang til denne da servicen der er superb :)
Nå gleder jeg med VELDIG til ferien i Oktober der det blir TG sin A300 (fingers crossed) og 2x3 netter på So Sofitel :D
Takk for tipset, SASDC8! Jeg har sett bilder fra metallrommet og syns det ble for lyst og sterilt... haha, skal ikke være enkelt! Men Wood og Water så veldig bra ut! Club Lounge skal vurderes sterkt neste gang.
Fortsettelse kommer straks!
Billettene til Yangon ble bestilt med Thai Air Asia til den nette sum av 700 kroner. Jeg har flydd med de én gang før tur/retur Bangkok-Hong Kong og da sverget jeg på at jeg aldri, aldri skulle fly de igjen. Vel, 3 år senere var dette ”glemt” og da Thai og Myanmar Airways skulle ha tre ganger så mye hadde jeg egentlig ikke noe annet valg. Opprinnelig hadde jeg bestilt 11:10-avgangen fra Bangkok. Denne ble senere kansellert og jeg ble flyttet til 16:35-avgangen. Vurderte derfor å droppe hele turen ettersom jeg følte jeg mistet en del tid. Etter litt grubling ble det til at jeg valgte å reise allikevel.
Den store kofferten min leverte jeg på Park Plaza Sukhumvit soi 18. Siden jeg skulle bo der når jeg kom tilbake fra Burma var det null problem. Tok Skytrain fra Asok til Mo Chit og taxi derfra. Dette var billigste og enkleste måte å komme seg fra sentrum til Don Muang på. Mange år siden sist jeg besøkte denne flyplassen og det var litt fint å komme tilbake. Det jeg forbinder med Don Muang fra da jeg var liten er de oransje stolene, det lave taket og gulvteppet. Syns egentlig det var en litt koselig flyplass. Suvarnabhumi er jo helt steril og forferdelig. Nok om det.
Støtte raskt på et problem: hvordan sjekker jeg inn? Har blitt litt bortskjemt de siste årene med flyvninger kun i C og F så det å gjøre ting på egenhånd var litt uvant. Jeg hadde sjekket inn på nett tidligere så jeg visste ikke helt om jeg skulle bruke de automatgreiene som stod der eller om jeg bare skulle gå bort i en skranke. Prøvde automaten, men den var visst der bare for moroskyld. Da var det bare å prøve lykken i en skranke. Det var heldigvis ikke veldig mye kø, men jeg havnet bak en gruppe kinesiske turister som drev og sjekket inn. De hadde sikkert for mye bagasje eller noe for alle sammen stod å pakket om og stengte dermed veien for alle andre bak dem.
Ble vinket til siden og fikk omsider sjekket inn. Jeg hadde selvfølgelig glemt å legge alt av unødvendig væske i den andre kofferten, så jeg måtte sjekke inn håndbagasjen også. Som BP fikk jeg et stykke mellomleggspapir med flightnummer, gate, sete og diverse printet på. Og jeg som syns SK sine BP er stusselige!
http://farm6.staticflickr.com/5346/9413239269_9299f0d6e3_c.jpg
Tatt mens jeg venter i kø for å bruke den automattingen
http://farm3.staticflickr.com/2894/9416004396_fe087e80e6_c.jpg
Bag drop
Passkontroll gikk for så vidt greit og de åpnet opp en ny sluse i sikkerhetskontrollen da jeg kom dit. TIP vettu! Som lounge benyttet jeg Starbucks.
http://farm3.staticflickr.com/2864/9416005884_0ef5969855_c.jpg
Mye rart som er ute og flyr. Denne her tilhørte, som dere tydelig ser, US Airways. En Boeing 737-400 levert i 1989. Hadde aldri satt beina mine i det flyet. Det samme gjelder for så vidt også for Orient Thai
http://farm6.staticflickr.com/5525/9415995156_34a42a88c3_c.jpg
En ting jeg la merke til var at alle Air Asia flyene parkerte med flaps litt ute. Samme gjorde de på flyvningene mine. Er dette vanlig?
http://farm4.staticflickr.com/3727/9416005324_4d713bfe48_c.jpg
”Nye” Don Muang. Fått et strøk maling og nye tepper
http://farm8.staticflickr.com/7413/9413234789_2899245abf_c.jpg
FIDS
http://farm4.staticflickr.com/3696/9413231717_b03fd1c5e3_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7432/9413244301_6142709f98_c.jpg
Utenfor vedlikeholdshangarene står flere av Thai sine pensjonerte A300
FD2457
Airbus A320-216
HS-ABQ
c/n: 4386 | 3 år
http://farm6.staticflickr.com/5503/9415997636_e24e5c6ac9_c.jpg
30 min før boarding parkerte flyet ved gate. Det var HS-ABQ som skulle frakte meg til Yangon. Hadde håpet på en av de nye med sharklets da men…
http://farm6.staticflickr.com/5531/9415998476_fe83d2677d_c.jpg
Bagasjen min
http://farm4.staticflickr.com/3767/9413242251_e3c862a567_c.jpg
Close-up
http://farm6.staticflickr.com/5347/9416000266_550a6b2b28_c.jpg
Priority Seat
http://farm8.staticflickr.com/7372/9413236939_bb334b8fae_c.jpg
Boarding in progress
http://farm3.staticflickr.com/2817/9416003108_95639fa7d7_c.jpg
”Hot Seats” – setevarmere inkludert
http://farm6.staticflickr.com/5492/9413237937_25937f13e8_c.jpg
Jaja, sånn så setet ut da. ”Det er bare 1 time, kun 1 time, dette går bra”
Jeg hadde sete ut mot midtgangen så ble lite med bilder fra flyturen. Ikke noe spesielt å dokumentere. Hadde ikke bestilt noe å spise og kjøpte heller ikke noe fra BOB-tralla. Kikket allikevel gjennom menyen og syns det så ut som de hadde et ganske bra utvalg. Sammenliknet med SK sin ”Our Café” meny, så virket det adskillig bedre.
http://farm4.staticflickr.com/3748/9416298190_6f99e0dc0f_c.jpg
En av Myanmar Airways International sine A320 og en ANA Business Jet
http://farm4.staticflickr.com/3724/9416297556_ddb4f4000f_c.jpg
Fin terminal
http://farm4.staticflickr.com/3698/9416296508_3919040695_c.jpg
Ingen priority tag, men bagasjen min var raskt ute på båndet for det. Forresten et nytting tips på det skiltet
Vel fremme i Yangon fryktet jeg at det ville være ville tilstander ved passkontrollen. Hadde ingenting å frykte for det var absolutt ingen der. Jeg var vel tredje eller fjerdemann igjennom. Ordentlig imponert over terminalen. Så helt ny ut og det var oversiktlig. Slår Suvarnabhumi på design hvert fall. Men det skal ikke så mye til…
Hadde lest litt angående transport fra flyplassen inn til byen og funnet ut at taxi ville være det beste. Etter å ha lest flere skrekkhistorier om elendig standard på bilene ble jeg positivt overrasket. Fikk også en hyggelig taxisjåfør som syns det var morsomt at jeg var så ung og reiste så mye. Han hadde tidligere studert i Singapore og håpet på å kunne få seg jobb der senere. Etter en halvtimes tur var vi fremme ved Traders Hotel. Det skal sies at jeg syns taxisjåførene i Yangon var mye bedre til å kjøre enn sine thailandske kollegaer.
http://farm8.staticflickr.com/7375/9413534129_ace053acdf_c.jpg
En del trafikk på vei ned til sentrum
http://farm3.staticflickr.com/2829/9413530661_05ca96a24b_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3665/9416294924_315df66e73_c.jpg
De har et ganske annerledes kollektivtsystem enn det jeg er vant til fra Oslo. I stedet for skjermer og apper som viser når bussen kommer og hvilken buss det er, så er det en mann i døren som skriker ut, det jeg antar er ruten og hvor den skal, når bussen nærmer seg holdeplassen. Så løper alle de som skal med den bussen etter bussen, som for øvrig holder høy fart inn mot holdeplassen. Litt sur på meg selv for at jeg ikke filmet oppstyret for det var ganske fascinerende å se på alle sammen løpe etter bussen som bare suste forbi og stoppet 100 meter lenger nede i gata.
Traders er et relativt stort hotell som ligger rett ved Sule Pagoda, noe som jeg tror er sentrum av byen. Jeg hadde meldt meg inn i Golden Circle, som er Shangri-La sitt fordelsprogram og ved check-in ble jeg oppgradert til executive floor og nyoppusset rom i 19.(?) etasje. Ingenting å utsette på hotellet. Veldig bra personale både i resepsjonen og i restauranten.
Første kveld ble brukt til å gå litt rundt i nabolaget. Det var allerede blitt mørkt så jeg ville ikke bevege meg for langt unna hotellet. Prøvde å finne noe sted å spise, men klarte ikke finne noen ”vanlig” restaurant. Jeg endte til slutt opp i hotellrestauranten med en diger Cajun Chicken Burger. Helt ærlig, den beste kyllingburgeren jeg har smakt. Ikke akkurat autentisk burmesisk mat, menmen :colgate:
http://farm8.staticflickr.com/7387/9413529053_f3819577d8_c.jpg
Nyoppusset rom. Jeg hørte ikke noe til renoveringsarbeidet som foregikk på hotellet
http://farm8.staticflickr.com/7427/9413526849_a648ca9bda_c.jpg
Velkomstgave regner jeg med. Glemte å ta den med meg da jeg reiste
http://farm3.staticflickr.com/2889/9413528261_6cf815333c_c.jpg
Utsikt fra rommet
http://farm3.staticflickr.com/2847/9413527321_bb82948a6d_c.jpg
Sule Pagoda
http://farm4.staticflickr.com/3802/9416327328_6904fbddaf_c.jpg
#yummyinmytummy
http://farm3.staticflickr.com/2869/9416271272_32ae40ab95_c.jpg
$100 blir en del Kyat. 98,000 faktisk
http://farm6.staticflickr.com/5544/9413505619_cc32093b58_c.jpg
Turn down service. Egentlig en helt latterlig ting. Man klarer da å bre opp dynen selv
http://farm4.staticflickr.com/3825/9416276434_b71b097a39_c.jpg
Traders er en del av Shangri-La gruppen
Tidlig i seng og sto opp tidlig neste morgen. Trente en times tid før frokost, som egentlig var ferdig da jeg kom ned i restauranten, men de ordnet slik at jeg fikk litt å spise for det. Denne dagen var den eneste hele dagen jeg hadde i Yangon og det regnet selvfølgelig. Jeg gikk en tur til Bogyoke Market. Et stort marked, men hadde man først sett fem boder så hadde man egentlig sett det meste som var. Var også innom et ”kjøpesenter” for å finne en sekk. Senteret hadde tre eller fire etasjer og kanskje 3 butikker i hver etasje. Jeg var den eneste som var der, bortsett fra personalet. Etter dette bestemte meg for å reise opp til Shwedagon Pagoda tross regnet.
http://farm3.staticflickr.com/2851/9413505033_e54015ec41_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7368/9413504011_f56effd2a8_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7301/9416267532_3b7f560b2a_c.jpg
Shwedagon Pagoda. Det at det regnet var faktisk bare bra. Man må selvfølgelig av med skoene inne på området og der var det fliser. Hadde solen vært ute kunne man kun gått på gummimattene som lå ute, noe som hadde vært litt kjipt
http://farm6.staticflickr.com/5510/9413502317_095b507816_c.jpg
Thumbs up!
http://farm8.staticflickr.com/7281/9414130281_1fccdcf8a9_c.jpg
Litt humor også
http://farm6.staticflickr.com/5328/9413494459_7e6114d0be_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2858/9413496609_7109084e9a_b.jpg
Burmesere er veldig tynne som dere ser
http://farm6.staticflickr.com/5454/9413501275_2c5212e185_c.jpg
Klokken veier 42 tonn og jeg var livredd den skulle falle ned mens jeg krabbet under den
http://farm8.staticflickr.com/7441/9416262764_2f63f5e649_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7404/9416264892_f7c263abae_c.jpg
Livet ved elven
http://farm4.staticflickr.com/3712/9413499115_ae3982e3b4_c.jpg
Munkene poserer for å få likes
http://farm4.staticflickr.com/3829/9416286276_d4f7b1f65f_c.jpg
Jeg hadde egentlig planer om å ta toget som går rundt hele Yangon, men det ble dessverre for liten tid til det. Det ble kun et kort besøk til togstasjonen for bilder
http://farm3.staticflickr.com/2870/9416278478_5383659a41_c.jpg
Togstasjonen lå kun et steinkast unna hotellet
http://farm4.staticflickr.com/3668/9416285194_dc909f8232_c.jpg
tøff, tøff, tøff
http://farm8.staticflickr.com/7409/9416281332_6e4dc80003_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3764/9416284360_1336fca74d_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7362/9416283378_17e0ec9f10_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7446/9416280128_86dc9e7688_c.jpg
”Ehm, unnskyld? Jeg er ganske sikker på at det der ikke er lov” Han hørte ikke på meg…
http://farm4.staticflickr.com/3757/9414153451_029a8e9ace_c.jpg
Morderduene venter på sitt neste offer
http://farm8.staticflickr.com/7384/9416273678_b99ae11ccc_c.jpg
Today is laundry day!
http://farm3.staticflickr.com/2893/9414149873_ec7b2442fa_c.jpg
Just out grocery shopping
http://farm8.staticflickr.com/7388/9416916178_9cdd9d5c77_c.jpg
Burma skiftet faktisk flagg for et par år siden. Dette er det nye. #freshefarger
De siste timene, før jeg reiste tilbake til flyplassen, tilbrakte jeg ved bassenget. Det er deilig å bare slappe av når man er på ferie også. Jeg fikk tilgang til hotellets basseng og spa selv etter check-out. Tok også lunsjen og nok en Cajun Chicken Burger før jeg reiste :colgate:
http://farm8.staticflickr.com/7366/9413512759_cceec3d3b0_c.jpg
FD2453
Airbus A320-216
HS-ABQ
c/n: 4386 | 3 år
http://farm3.staticflickr.com/2832/9414156351_a77403d72d_c.jpg
Den internasjonale terminalen
http://farm6.staticflickr.com/5328/9416920526_f354d7517a_c.jpg
Litt kunst må man ha. Ikke helt på høyde med penisen i avgangshallen på OSL, men de skal ha for forsøket i alle fall…
http://farm4.staticflickr.com/3727/9416275930_8b1352137c_c.jpg
MAI har en flott livery på flyene sine
http://farm6.staticflickr.com/5461/9416272518_69e857c81d_c.jpg
Enda et stempel i passet :)
http://farm6.staticflickr.com/5519/9414148081_9817b3c721_c.jpg
Innsjekkingsskranker
http://farm4.staticflickr.com/3683/9414147361_a370796c03_c.jpg
Måtte nøye meg med en benk som lounge siden kaféen var full. Sjekk ut teppemønsteret. Bestemor hadde samme mønster på teppet sitt i stuen før
http://farm3.staticflickr.com/2840/9414145531_1c0ab36742_c.jpg
Bangkok Airways flyr også til Yangon. Her representert ved sin A320 ”Samui”
http://farm6.staticflickr.com/5471/9414144525_7cdc3b9ffc_c.jpg
Vindusete denne gang, 19F. Merk at flaps er ute her også. Ingen sharklet Airbus denne gangen heller. Samme maskin som fløy meg til Yangon
http://farm6.staticflickr.com/5480/9416908832_0ba342155b_c.jpg
Heaps of legroom!
http://farm4.staticflickr.com/3703/9414142945_6ab1514cd6_c.jpg
Trodde jeg skulle få en treseters alene, men det kom til slutt to stk å satte seg der
http://farm6.staticflickr.com/5532/9414142257_87f56ff2fd_c.jpg
Morna, Yangon!
http://farm8.staticflickr.com/7300/9416906502_2f433fa084_c.jpg
En del tordenskyer sør for Yangon.
Burma og Yangon var en helt ny opplevelse for meg. Første gang jeg har vært i et så ”urørt” land. Vil absolutt anbefale en tur dit. I årene fremover vil det bli bygget en del nye hoteller også, slik at prisene normaliserer seg litt. Uansett pris, så vil jeg anbefale et opphold på Traders Hotel.
Helt kanon rapport så lang! Mer mer mer :)
Altitude
02-08-2013, 15:16
Denne trip-rapporten er jo som en god bok - kul umulig å avslutte lesingen, og man vil ha tak i oppfølgeren med det samme! Knips i vei og skriv mer!
Takker for alle tilbakemeldingene! Her kommer siste del av reisen.
Etter returen fra Burma hadde jeg fire dager i Bangkok hvor jeg skulle bo på Park Plaza Sukhumvit soi 18. Takket være en tur til Paris i januar, fikk jeg tre av nettene ”gratis” og betalte litt over 200 kr for den siste natten. Jeg var ekstra heldig siden Club Carlson flyttet hotellet en kategori opp fra 15,000 per natt til 28,000 noen uker etter. Syns dette var en god deal og studentlommeboken var svært fornøyd ;)
Hotellet ligger noen hundre meter inn i soi 18, men i motsetning til soi 13 så er det ikke noen problemer å gå ut og inn siden det er fortau på begge sider av veien. Hotellet hadde også en tuk-tuk shuttle, men den brukte jeg aldri. Sjekket inn og fikk bagasjen min tilbake. Siden jeg er CC Gold fikk jeg en velkomstgave i form av en notatblokk. Ikke helt det store, men sikkert kjekt å ha. Ikke noen gratis upgrade, men fikk tilbud om det. Fikk rom i femte etasje, ut mot gaten og var fornøyd med det. Rommet var stort nok for en person og så nytt ut. Ikke så mange småsaker på badet som jeg hadde blitt vant til, men ellers ok.
http://farm3.staticflickr.com/2865/9423992206_f7139e343e_c.jpg
Et bilde av hotellet som jeg tok fra The Continent
http://farm6.staticflickr.com/5487/9421224331_edfe43d472_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2808/9423894912_414bca146e_c.jpg
Hotellet hadde svømmebasseng og treningsrom på taket. Baren Sway lå også der
De neste dagene gikk for det meste til å slappe av og til å besøke familie. Fikk også tid til et tannlegebesøk. Under 500 kr for rens og sjekk av tenner, samt en liten, liten fiks var ikke så ille. Det var til og med inkludert henting på hotellet. Det ble også tid til dresskjøp som jeg så klart hadde utsatt til siste liten. Etter et kjapt søk her på forumet bestemte jeg meg for Barons (Takk for tipset, Bizflyer!). Var innom og bestilte på søndag, hadde fitting på mandag og henting på tirsdag, rett før jeg skulle reise. Kan trygt anbefale de. Hyggelig thai-inder (tror det var sjefen sjøl) som ordnet alt. Så også at det lå masse visittkort fra SK-ansatte under ene disken der.
http://farm8.staticflickr.com/7408/9423991036_b99e3988b2_c.jpg
Æsjameg
http://farm8.staticflickr.com/7426/9421222417_2994a293a9_c.jpg
Fint at de har disse nedtellingsklokkene slik at man ser hvor lenge man må vente
Som et resultat av veksling mellom iskald og glovarm luft flere ganger om dagen, skjedde det uunngåelige. Jeg ble forkjølet. I håp om at det skulle gå over raskt, så holdt jeg sengen de to siste dagene.
Avreisedag og ingen tegn til bedring. Resepsjonen var behjelpelig og ordnet utsjekk kl 1600. Fikk kommet meg opp av sengen og hentet dressen på Barons like før jeg skulle reise.
http://farm4.staticflickr.com/3796/9423891818_3785b9b081_c.jpg
Valgte å ta taxi ut til flyplassen i stedet for å styre med bagasjen på Skytrain og ARL. Neste gang skal jeg begrense taxi til kun korte distanser i byen. Altfor utrygt og i tillegg sitter man å fryser siden sjåførene kjører aircondition på max!
http://farm8.staticflickr.com/7345/9421219337_520eb3b167_c.jpg
Et velkjent bygg
http://farm6.staticflickr.com/5517/9421217519_e3b4278b87_c.jpg
Liker veldig godt Suvarnabhumi fra utsiden. Et ganske unikt og kult design. Synd de ikke klarte å gjøre innsiden bedre, eller i det minste ferdig.
Ble droppet av et stykke unna Thai sin inngang og måtte derfor trille bagasjen inn på egenhånd :( Ble raskt andre boller da jeg fikk kommet meg bort til Royal First-inngangen. Bagasje ble tatt hånd om og jeg ble vist inn til selve innsjekkingsområdet. Pass og billett ble levert i bytte mot litt drikke og en kald klut. Fem minutter senere var BP for TG920 og LH859 i hånden og jeg ble geleidet gjennom sikkerhets- og passkontrollen. En etasje under sto en buggy og ventet på å frakte meg bort til loungen. Særdeles effektiv og behagelig måte å starte en lang reise på.
I loungen så var alle de private rommene opptatt. Litt nedtur, siden jeg håpet på å ta en hel del bilder. Måtte ta til takke med en sittegruppe ute i hovedområdet, men jeg led for så vidt ingen nød der heller. For å prøve å komme i bedre form (hadde blitt enda verre etter taxituren) spurte jeg om å få booke massasje. Ble raskt tatt med bort til Royal Orchid Spa, som lå rett over gangen. Her gjorde jeg den dummeste feilen så langt i ferien: jeg sjekket ikke ordentlig hva som var krysset av på det arket man får med de ulike massasjetilbudene. Endte opp med at jeg kun fikk fot-, nakke- og skuldermassasje. Uviten om hvordan hele massasjeopplegget gikk for seg så tenkte jeg ikke at noe var galt da jeg fikk fotmassasje siden jeg syns det var naturlig at man gjorde dette mens man satt i en stol. Tenkte ikke at noe var galt før hun begynte å massere nakken, men da var det for sent. Prøvde å ”krangle” litt med resepsjonen, men orket ikke pga forkjølelsen og at det egentlig var en lost case uansett. Jeg hadde jo signert på arket som sa at jeg skulle ha fot-, nakke- og skuldermassasje. Uansett så var det litt dårlig gjort av de å ha dette avkrysset da jeg regner med at de aller fleste av F passasjerene går for full pakke. Ordentlig ergerlig, og jeg kjenner jeg blir litt sur når jeg skriver om det. Menmen. Ingen andre å blame enn seg selv og lærdommen må være at man alltid, alltid skal lese gjennom noe før man skriver under på noe, uansett om det er en liten filleting som det var i dette tilfellet.
http://farm8.staticflickr.com/7299/9423983808_52a9e1bf4e_c.jpg
Fotmassasjen var god da
http://farm8.staticflickr.com/7336/9423979440_987bd03ca2_c.jpg
Sittegruppen. Thai har gjort en bra jobb med loungen. Veldig rolig og avslappet atmosfære. Det eneste som ødelegger litt er at den ikke er ”innestengt” (fant ikke noe bedre ord på det), så all støyen fra terminalen kan høres i loungen.
http://farm3.staticflickr.com/2824/9421211183_0487c9ac63_c.jpg
iPaden med menyen
Jeg trøstet meg med at en full kroppsmassasje antakelig ikke ville ha hjulpet noe på forkjølelsen uansett og tok meg en dusj. Som sikkert mange av dere vet så har Thai nå iPader med matutvalget. Alt man trenger å gjøre er å vise hva man vil ha også blir det levert litt senere. Man kan selvfølgelig også gå bort å se utvalget med egne øyne hvis man ønsker det, men man får ikke forsyne seg selv. Spiste litt thaimat og kaker mens jeg ventet på boarding. Vanligvis pleier jeg å være veldig spent og glede meg til en flyreise, men pga forkjølelsen så klarte jeg ikke helt å glede meg til den 11 timer lange flyturen og den påfølgende ventingen i Frankfurt. Da boarding nærmet seg ble vi hentet fra loungen og en dame viste oss veien til gate. Uheldigvis lå den i samme concourse som loungen, så det ble ikke noen buggy ride dit.
http://farm8.staticflickr.com/7448/9421210135_a3b5ae5013_c.jpg
På vei ut til gate C7
http://farm8.staticflickr.com/7317/9421197767_8016f4f459_c.jpg
Herren i den blomstrete skjorten var litt av en raring. Mer om det senere…
TG920
Airbus A380-841
HS-TUC "Chaiya"
c/n: 100 | 1.1 år
Da vi kom til gaten hadde de andre passasjerene allerede gått ombord og gateområdet var tomt. To flotte flyvertinner i Thai sine originale silkeuniformer møtte meg i døren og viste meg til setet mitt. Pysj og velkomstdrink ble delt ut like etterpå, sammen med menyene. Av de 12 setene i Royal First var 10 eller 11 opptatt, så det var en ganske full flight.
http://farm6.staticflickr.com/5497/9421196837_affea846d3_c.jpg
Vel ombord i Thais nye flaggskip. HS-TUC er faktisk Airbus A380 nummer 100, og er i så måte litt spesiell
http://farm8.staticflickr.com/7385/9423963278_e6f7c1d246_c.jpg
Noen kveldsbyger som er vanlig denne tiden av året
http://farm3.staticflickr.com/2827/9423961994_02e7acced4_c.jpg
Gikk mot strømmen og valgte vann til pre-departure drink
http://farm8.staticflickr.com/7459/9421182707_12e9a20bc9_c.jpg
Synes de nye menyomslagene var veldig fine
http://farm6.staticflickr.com/5488/9423958392_cdb0b84d2c_c.jpg
Jeg var en av de siste ombord, for kort tid etter ble dørene lukket og vi ble pushet fra gate
http://farm4.staticflickr.com/3816/9421190335_0bdd178858_c.jpg
Vi tok av fra bane 19L. Som vanlig var det en veldig stille take-off med A380
http://farm6.staticflickr.com/5523/9423956110_5ff7c8412c_c.jpg
10t og 53 min til Frankfurt
http://farm4.staticflickr.com/3753/9421188285_8102c03b69_c.jpg
Mørk kabin + iPhonekamera = dårlig bilde
http://farm4.staticflickr.com/3757/9423983050_f12b01d31a_c.jpg
I 2E og 2F satt et eldre tysk ektepar. Jeg tror alle de andre reiste alene
Så var det på tide med litt mat igjen. Menyen var som følger:
http://farm6.staticflickr.com/5532/9421193965_f32fef0987_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7337/9421192961_1614df118f_c.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5516/9423951112_75e269d372_c.jpg
Maten glemte jeg å ta bilde av selvfølgelig. Men til hovedrett hadde jeg på forhånd bestilt kylling i grønn curry. Smakte bra
http://farm3.staticflickr.com/2827/9423980822_309e6989af_c.jpg
Stor og skarp skjerm
http://farm8.staticflickr.com/7433/9423946788_7093f570e8_c.jpg
Loungeområdet ombord. Tror de fleste brukte det som venterom for toalettet. Området hadde vært mye bedre om det hadde vært vinduer der
http://farm6.staticflickr.com/5449/9425103732_1686a7fb94_c.jpg
Trappen ned til whY
http://farm8.staticflickr.com/7375/9422334035_c50a5aabb3_c.jpg
Baren husker jeg ikke om ble satt opp eller ikke
http://farm6.staticflickr.com/5527/9421187399_55a3a17ba6_c.jpg
Et av de to toalettene til F. Deilig å kunne skifte uten å måtte dulte borti alt av tak og vegger
http://farm6.staticflickr.com/5540/9423951840_f507753262_c.jpg
Praktisk med et eget området for klesskift
http://farm6.staticflickr.com/5474/9421178319_7f5a0f3263_c.jpg
Etter maten var det egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å legge seg, så da gikk jeg for å skifte til Thai sine nye pysjer
http://farm8.staticflickr.com/7320/9421174945_94a5657c67_c.jpg
Da jeg kom tilbake var sengen redd opp og en flaske vann var plassert ved siden av. La meg til å sove og våknet opp ca annenhver time for å gå på toalettet. Jeg syns sengen ikke var helt optimal. De kunne kanskje hatt en tykkere overmadrass for jeg kjente alle skjøtene i setet ganske godt.
Våknet opp da vi var et par timer unna Frankfurt. Formen var elendig da jeg våknet, men den ble heldigvis bedre etter hvert og ca 50 min før landing ba jeg om å få litt brød og pålegg.
http://farm8.staticflickr.com/7295/9423938820_d1dfaece6b_c.jpg
Greit med tail-cam
http://farm6.staticflickr.com/5491/9421168713_ea0aeb020b_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3791/9423922676_c4501abcca_c.jpg
Sånn så frokosten ut
http://farm6.staticflickr.com/5323/9421166499_67d9903686_c.jpg
Soloppgang over Øst-Europa og 2 stk Rolls Royce motorer
http://farm3.staticflickr.com/2810/9421163937_474410f623_c.jpg
Close-up
http://farm8.staticflickr.com/7377/9423918568_a51a9a2c75_c.jpg
Litt irriterende at vinduene på A380 er så langt unna
http://farm4.staticflickr.com/3771/9423903948_e378cb71f4_c.jpg
Ett til
http://farm4.staticflickr.com/3674/9421141561_48de844ddc_c.jpg
Mood-light. Har lest en del om dette ”lyset” på FT og det er noen som mener at det opprinnelig skulle ha vært et kontrollpanel for setet
http://farm3.staticflickr.com/2864/9423903148_5956907e92_c.jpg
Før vi landet var det litt sånn panikkfotografering av alt mulig
Jo, angående han rare mannen med blomstrete skjorte. Like før landing, altså da mener jeg like før, for hjulene var allerede ute, så går han på toalettet. Hun ene flyvertinnen blir stående å banke på døren flere ganger for å opplyse om at vi straks lander. Han kom til slutt ut. Vi fløy nord for flyplassen før vi snudde 180 grader og landet på bane 07R.
http://farm8.staticflickr.com/7440/9421137959_380ebb3899_c.jpg
Sete 2A. Sammen med 2K er dette de beste setene mtp antall vinduer og plasseringen av disse
Etter å ha gått av flyet ble jeg møtt av en hyggelig dame som sto å holdt et skilt med tre etternavn på. Ett av de var mitt og det var bare å følge hun til Senatorloungen. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort for denne dama var stressa. Her var det digre elefantskritt og nærmest løping som gjaldt. Ikke helt optimalt når man hadde feber og akkurat hadde gått av en 11 timers flytur. Frankfurt er virkelig et h*lvete å navigere. Selv om det innebar småløping så er jeg glad hun viste vei for ellers hadde jeg aldri klart å finne frem. Mens vi sto i en heis så spør plutselig en om hvor jeg skal. Det viste seg at den ene av de to andre som var med i følget var en nordmann. Akkurat nå så husker jeg ikke om jeg svarte på det han spurte om en gang for da var jeg så sliten og dårlig. Tror han sa han skulle til Oslo. Kanskje det var noen herfra? Hadde vært moro om det var det. Vel, hvis noen her var med på TG920 den 16. juli (landet den 17.) så hadde det vært moro å få vite hvem det var :)
Helt utslitt og glovarm nådde vi endelig Senatorloungen. Hadde på forhånd hørt at man ikke har tilgang til denne loungen når man ankommer i F, men dette hadde jeg glemt så da damen i skranken ba om å få se gullkortet ble jeg litt overrasket. Jeg har jo ikke noe gullkort, så lite som jeg flyr. Heldigvis så sa tredjemann i følge at jeg kunne gå sammen med han og da var det greit. Evig takknemmelig for det, mr. Ukjent!
Tok en dusj og spiste et brød og det var det jeg egentlig gjorde i loungen.
LH859
Airbus A321-131
D-AIRO "Konstanz"
c/n: 563 | 17.7 år
Overrasket over at boarding av C/*A Gold og familier med barn ble strengt overholdt av de tyske gatedragene. Folk i Y ble ikke sluppet gjennom og sendt tilbake i køen. Bra! Det var satt av fem rader til C på denne maskinen og alle setene var tatt. Etter at vi hadde pushet ut fra gate ble vi stående en stund. Tenkte at det var noe som hadde skjedd, men etter en stund begynte vi å taxe og alt virket normalt helt til vi svingte inn på en stand. Der informerte kapteinen at under push-back hadde det gått av en alarm i cockpit om at nesehjulet var skadet. Teknikere ble sendt ombord for å ta en titt og det hele løste seg etter 15-20 minutter. Det var tydeligvis ikke bare vi som hadde problemer denne morgenen, for det kom en Air Berlin A320 taxende inn med brannbiler og ambulanser på slep. Da alt var ordnet forsøkte vi igjen. Vi tok av fra bane 07L og turen opp til OSL gitt uten videre hendelser. Lufthansa leverte som vanlig et helt greit produkt. Eneste bemerkelsen jeg har var at på denne flighten var det fritt frem for alle å bruke toalettet i front. Kom med jevne mellomrom noen gjennom gardinen og crewet gjorde ikke noe for å stoppe det.
http://farm8.staticflickr.com/7382/9423975638_bd86b3928b_c.jpg
Den nye piren på Frankfurt
http://farm4.staticflickr.com/3805/9421206843_6085b79247_c.jpg
Kjerra til Oslo
http://farm6.staticflickr.com/5489/9421205883_e125ba42f8_c.jpg
Sharklets!
http://farm3.staticflickr.com/2850/9422792015_2d7d2b1e00_c.jpg
Denne har jeg lyst til å prøve neste gang
http://farm4.staticflickr.com/3665/9423972400_40a11d9f3c_c.jpg
”The flying pencil”
http://farm6.staticflickr.com/5492/9421204217_4ca7297e3d_c.jpg
Flott utsikt over Frankfurt like etter take-off
http://farm6.staticflickr.com/5344/9423968466_d3bfc493c0_c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3680/9423966672_704c6c5387_c.jpg
Da vi landet på OSL sto denne maskinen og gjorde seg klar til Bangkok. HS-TGW var samme maskin som fraktet meg fra Osaka til Bangkok
Og med det takker jeg for meg. Det ble til slutt en del bilder i denne rapporten, men håper det går bra. Det å skrive en TR er, som Robbiedeluxe har nevnt, en fin måte å gjenoppleve turen på. Også fint å få ned opplevelsene på ”papiret” slik at man kan ta det frem igjen senere. Til slutt vil jeg si at jeg er veldig fornøyd med denne turen: Jeg fikk prøvd Asiana F som var helt fantastisk på alle måter, reist tilbake til Japan som er et land jeg har blitt veldig fascinert av, besøkt bestemor og resten av min familie i Thailand, utforsket en ny og spennende by, Yangon og endelig fått prøvd Thai i F. Kan ikke klage.
Skuggenheimer
03-08-2013, 12:44
Idag sto HS-TGW i Thai sin hangar her på BKK. Tar selv en natt på Novotel Airport Hotel og tok flyplassens shuttlebus i påvente av morgendagens utsolgte DY flight til OSL. Litt interessant denne shuttlebussen faktisk, for den tar deg rundt litt hit og dit innimellom alle cateringfirmaene, thai tech, thai administrasjon etc etc på veisystemene som omkranser flyplassen. Var bare et lykketreff at jeg traff på denne bussen.
Dog skriver du så godt at jeg allerede har plusset på Burma ved min neste BKK reise om ikke altfor lenge. siden jeg ikke er student så blir det nok TG(men de nye teppene på gulvet på DMK frister litt de også. Mest kanskje fordi jeg kun har sett denne flyplassen fra lufta på vei til BKK. Nei sett ift din unge alder så føyer denne seg inn i rekken av mange meget gode reiserapporter her inne(høyt oppe). Kanskje noe å tenke på for fremtiden for din del???? Min hjemreise i HiFly(DY)sin premium blir nok ikke like fin som din i TG A380 F men hjem kommer vi okke som:-)
FLOTT FLOTT FLOTT FLOTT! :up:
http://farm8.staticflickr.com/7328/9398624119_55263a6a49_c.jpg
Skikkelig stusselig med ett boardingkort for alle tre flightene #sparetiltak ?
Detta blev infört för att ett spara papper som en miljöåtgärd och för att det skall bli mindre papper för passagerarna att hålla reda på. Vi hade det när jag började på incheck 2008. Som flygnerd är det synd men hey, vi är tyvärr i minoritet :cool:
Takk for en flott og underholdende rapport! Burma, som så mange andre steder, frister i fremtiden :)
Flott rapport som gir litt flashbacks til min DM-tur i mai :)
Flott report :)
Tøft av deg å reise alene visst det var det du gjorde mesteparten av turen?
Denne trip-rapporten er jo som en god bok - kul umulig å avslutte lesingen, og man vil ha tak i oppfølgeren med det samme! Knips i vei og skriv mer!
Takk for en flott og underholdende rapport! Burma, som så mange andre steder, frister i fremtiden :)
Flott rapport som gir litt flashbacks til min DM-tur i mai :)
Flott report :)
Tøft av deg å reise alene visst det var det du gjorde mesteparten av turen?
Takk for hyggelige kommentarer ;) Japan, Burma og deler av oppholdet i Thailand var på egenhånd :)
Kjempeflott rapport! Så ut som en spennende tur :)
Mens vi sto i en heis så spør plutselig en om hvor jeg skal. Det viste seg at den ene av de to andre som var med i følget var en nordmann. Akkurat nå så husker jeg ikke om jeg svarte på det han spurte om en gang for da var jeg så sliten og dårlig. Tror han sa han skulle til Oslo. Kanskje det var noen herfra?
Ja, vi moderatorer sliter, vi flyr verden rundt for å passe på at folk ikke lager krøll. Godt jeg ikke måtte moderere noen på den flighten :colgate: Og så slapp jeg å skrive TR også, fløy OZ bort og TG tilbake så da har du dekket opp det, takk takk :) Ble litt hektisk å rekke Oslo-flyet for meg, men det var deilig å komme rett hjem og slippe å sitte i FRA.
Dette var virkelig supert! Tusen takk for en flott rapport!
Kjenner jeg virkelig vil ut å reise til asia nå :D
Helt kanon rapport så lang! Mer mer mer :) Takk, Cecilie ;)
Idag sto HS-TGW i Thai sin hangar her på BKK. Tar selv en natt på Novotel Airport Hotel og tok flyplassens shuttlebus i påvente av morgendagens utsolgte DY flight til OSL. Litt interessant denne shuttlebussen faktisk, for den tar deg rundt litt hit og dit innimellom alle cateringfirmaene, thai tech, thai administrasjon etc etc på veisystemene som omkranser flyplassen. Var bare et lykketreff at jeg traff på denne bussen.
Dog skriver du så godt at jeg allerede har plusset på Burma ved min neste BKK reise om ikke altfor lenge. siden jeg ikke er student så blir det nok TG(men de nye teppene på gulvet på DMK frister litt de også. Mest kanskje fordi jeg kun har sett denne flyplassen fra lufta på vei til BKK. Nei sett ift din unge alder så føyer denne seg inn i rekken av mange meget gode reiserapporter her inne(høyt oppe). Kanskje noe å tenke på for fremtiden for din del???? Min hjemreise i HiFly(DY)sin premium blir nok ikke like fin som din i TG A380 F men hjem kommer vi okke som:-) Takker ;) Prøver å finne en jobb hvor jeg får reise ubegrenset rundt i F på noen annens regning og skrive rapporter, men det ligger utrolig nok ingen slike stillinger på finn.no :colgate:
FLOTT FLOTT FLOTT FLOTT! :up:
Detta blev infört för att ett spara papper som en miljöåtgärd och för att det skall bli mindre papper för passagerarna att hålla reda på. Vi hade det när jag började på incheck 2008. Som flygnerd är det synd men hey, vi är tyvärr i minoritet :cool: Takk :) Hehe. Jeg regnet med at det var et sparingstiltak og det er vel som du sier bedre for passasjerer (og miljö) med mindre papir.
Kjempeflott rapport! Så ut som en spennende tur :) Takk! Det kan jeg garantere at det var ;)
Ja, vi moderatorer sliter, vi flyr verden rundt for å passe på at folk ikke lager krøll. Godt jeg ikke måtte moderere noen på den flighten :colgate: Og så slapp jeg å skrive TR også, fløy OZ bort og TG tilbake så da har du dekket opp det, takk takk :) Ble litt hektisk å rekke Oslo-flyet for meg, men det var deilig å komme rett hjem og slippe å sitte i FRA. Så det var du som var den mystiske mr. 1A! Uff, så slitsom jobb du har :p
Dette var virkelig supert! Tusen takk for en flott rapport!
Kjenner jeg virkelig vil ut å reise til asia nå :D Flott at rapporten falt i smak :)
Islending
18-08-2013, 12:32
Takk for rapporten! Rykker i reisefoten nå... :)
Kjekt å spole litt tilbake her på forumet, kom over denne TR som har gått meg hus forbi.
Dette var en skikkelig kongerapport, fantastisk.
Stor takk til Kimmam :)
Takk for rapporten! Rykker i reisefoten nå... :)
Takk, takk :) Så ikke denne kommentaren før nå :b
Kjekt å spole litt tilbake her på forumet, kom over denne TR som har gått meg hus forbi.
Dette var en skikkelig kongerapport, fantastisk.
Stor takk til Kimmam :)
Tusen takk for den hyggelige tilbakemeldingen ;)
Kjekt å spole litt tilbake her på forumet, kom over denne TR som har gått meg hus forbi.
Dette var en skikkelig kongerapport, fantastisk....
+1!
Veldig bra rapport kimmam - takk skal du ha..:up: