PDA

View Full Version : SAS med sale-leaseback på 6 737-600


sk931
31-07-2013, 10:22
ifølge Check-in har SAS solgt og leaset tilbage 6 stks B737-683...
Mere i denne artikel

SAS har solgt seks Boeing 737-600 fly til to leasingselskaber og lejet disse fly tilbage igen. Det sikrer selskabet en gevinst på 430 mio. kroner, hvormed kapitalgrundlaget styrkes



http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=79568

Hilsen Ole

Someone
31-07-2013, 10:23
SAS har inngått en avtale som salg og tilbakeleie av 6 737-600. Salget frigjør 500 MSEK og flyene blir leiet tilbake på kontrakter mellom 4 og 5,5 år

http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=2535676&fn=wkr0006.pdf
As part of the recently launched plan to improve the financial position of SAS Group, 4 Excellence Next Generation, SAS has now finalized the sale and leaseback of six Boeing 737-600's to Deucalion Capital X Limited (advised by the German Bank DVB Bank SE) and the Irish based engine leasing company ELFC (Engine Lease Finance Cooperation) acting jointly.


Noen som vet hvilke individer det er snakk om?



Itillegg har SAS lånt MEUR 35 i det private markedet

GF1
31-07-2013, 10:52
Det er vel bare disse 737-600 SAS "eier" nå:
LN-RPE
LN-RPF
LN-RRC
LN-RRD
LN-RRO
LN-RRP
LN-RRR
SE-DOR
De fleste av disse eies gjennom SAS Struktur Gøta Kommanditbolag

Stromoren
31-07-2013, 11:22
SE-DNX har igår fått "ny" ägare enligt Luftfartsregistret: "Arlanda leasing Ltd".
SE-DOR ägs av SAS Sverige AB och
SE-DTH ägs av SAS Struktur Svea KB.

OY-KKS ägs av SAS Danmark A/S.

Mekum
31-07-2013, 13:27
Blir dette en måte å fase ut 600-serien på? Leaseback varer 4-5 år og etter den tid kan SAS få inn andre mer moderne maskiner som erstatning.

TriStar
31-07-2013, 13:50
Og Aftenposten skriver at det er -400 maskiner som er solgt, mens artikkelen faktisk har bilde av en -600...

http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-selger-fly-for-450-millioner-kroner-7267939.html

GF1
31-07-2013, 13:57
Og Aftenposten skriver at det er -400 maskiner som er solgt, mens artikkelen faktisk har bilde av en -600...



Jeg lurer på hvor SAS skal finne seks 737-400-fly å selge:D

Glean EBG
31-07-2013, 19:59
SAS kan vel ikke eie mange fly lenger nå?
De leaser vel snart alt som er.

FlightDeck
31-07-2013, 22:24
SAS kan vel ikke eie mange fly lenger nå?
De leaser vel snart alt som er.

Per 30. april eide SAS-gruppen 100 fly og leide 104. Det hører med til historien at 29 av de eide flyene er Dash-fly og at 24 er MD-80/90-fly.

Boeing_fan
31-07-2013, 22:36
Blir dette en måte å fase ut 600-serien på? Leaseback varer 4-5 år og etter den tid kan SAS få inn andre mer moderne maskiner som erstatning.

Fordelen med -600 er vel at det er få av dem på markedet, og siden de heller ikke er så økonomisk gunstige er det billig å fornye leasingavtalen, fordi ingen er interesserte i dem. Tror nok det tar lenger tid 5 år før smågrisene er ute av flåten.

Glean EBG
31-07-2013, 23:03
Per 30. april eide SAS-gruppen 100 fly og leide 104. Det hører med til historien at 29 av de eide flyene er Dash-fly og at 24 er MD-80/90-fly.

Se der ja da er det jo ikke mange igjen om man ser bort i fra wideroe sine og MD ene og de nå selger ut 6 stk 736.

branserud
01-08-2013, 08:36
I følge http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=79625#.Ufnxk3ZvmM8 eier SAS 65 fly og leaser 98.

Tror dette er en dyrkjøpt avtale. Disse flyene er neste umulig å få solgt. Men må skaffe inn penger for å betale lån. Fra salgene har ikke gitt nok klirr i kassa. Har også blitt uttalt at det kommer flere sale and leaseback. Leasing kostnaden kommer trolig være veldig høy. Antaklig kommer man å betale tilsvarende det man har fått for flyene i løpet av leasing perioden.

I tillegg har man fått inn rundt 35 mil euro via ”private placement”. Dette er nok heller ingen gullkantet avtel for SAS

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-fyller-pa-kassan_8387668.svd
Det beror på villkoren, men vi har tidigare kommunicerat att vi behöver öka vår likviditet med tre miljarder kronor. Det här är en del för att få in de pengarna.

Den andra affären rör en ”private placement”, en investering i företagets obligationsprogram från en rad privata investerare, på 35 miljoner euro. Pengarna ska användas till att betala av andra lån som förfaller inom kort. Transaktionen skedde i går, enligt ett pressmeddelande från SAS. Vilka investerarna är vill inte bolaget avslöja.

LN-VLE
01-08-2013, 09:15
Summen 3 milliard er vel lik den summen som ble kommunisert i november 2012. Da skulle man skaffe det ved salg av Widerøe, SGH og motorer og eiendom. Når man nå fortsetter å selge fly for å komme i mål med likviditeten, betyr det at man ikke har oppnådd de priser man så for seg for Widerøe, SGH og de eiendommer og motorer man solgte? Var da verdien av disse postene vurdert for høyt i regnskapet?




Vidar

1944vintage
02-08-2013, 13:49
Siste oppdatering av NLR (07-2013) inneholder en del eierskifter for SAS og Widerøe-fly:

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/nlr/article316.ece

Alexander
02-08-2013, 17:24
LN-RPU- Status

RolfL
02-08-2013, 18:20
Noen som vet hvilke individer det er snakk om?

C/n 28300/28304/28305/28306/28307/28309

RolfL
02-08-2013, 18:22
LN-RPU- Status

"Last service" 15 juni 2013 FRA-ARN som SK2636 , ferry 16 juni ARN-OSL som SK9115

MountainDew
03-08-2013, 03:48
RPU har fått fjernet SAS logo. Hvor skal den?

GF1
03-08-2013, 10:23
C/n 28300/28304/28305/28306/28307/28309

Med andre ord disse:

28300 LN-RRC
28304 SE-DNX
28305 SE-DOR
28306 LN-RPE
28307 LN-RPF
28309 LN-RRR

Someone
03-08-2013, 11:06
RPU har fått fjernet SAS logo. Hvor skal den?

Ut av flåten, mest sannsynlig huggeren