Eirik S
30-07-2013, 15:31
Jeg oppdaget litt tidligere i sommer at Norwegian skulle fly inn sin nye 787 på ruter i Europa, og Alicante var en av destinasjonene. Da så jeg muligheten til å prøvefly denne herligheten. Det er ikke til å komme unna at dette flyet har blitt hypet en hel del, så da så jeg en mulighet til å se om det lever opp til denne hypen. Noen har begynt å referere til denne som 787 Fireliner etter noen incidenter med fyr og flamme, jeg har vel etter denne turen funnet frem til et annet passende navn...
http://farm6.staticflickr.com/5513/9394905071_a31167947d_b.jpg
Turen begynte fryktelig tidlig på Gardermoen (Unnskyld, jeg mener Oslo Lufthavn...) 29.7 Oppsatt avgang var kl 06:00, jeg reiste kun med håndbagasje, trenger ikke all verden når man skal til Spania på denne tiden av året. Installerte Norwegians Reiseassistent, så da fikk jeg billetten på mobil og trengte ikke å sjekke inn, bare spasere rett til gate 48 der herligheten stod.
http://farm6.staticflickr.com/5446/9394870095_73d1f28a78_b.jpg
Dessverre viste det seg at de var forsinket fra Gatwick dagen før, så de måtte utsette avgangen til 7:25, slik at crewet fikk sin lovpålagte hviletid. Boarding begynte ca 06:50, og ble annonsert som completed kl 07:14.
http://farm4.staticflickr.com/3797/9394781181_924743c96b_b.jpg
Jeg gadd ikke å betale for premium, så da ble det low fare på meg, sørget likevel for å få meg et vindussete med god benplass, valget falt på 24J (http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php). Var nok kanskje litt heldig her, for det satt ingen på hverken G eller H, bare den ene flyvertinna på 24G under take off og landing. Så jeg fikk noen stygge blikk fra de som satt "sild i tønne" andre steder...
Det blir dermed overflødig å påpeke at jeg hadde god benplass, men jeg kan vel gjøre det likevel. Ok, hadde jeg hatt en øl eller noe på det siste bildet kunne det kanskje blitt "Jewjetting, LCC-style"...
http://farm4.staticflickr.com/3715/9394860467_fd21fed1af_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5538/9397472314_62c186c013_b.jpg
Brukte ikke IFE'n så mye, hadde med meg egen underholdning på MacBooken min, men jeg hadde stort sett kartet fremme:
http://farm3.staticflickr.com/2879/9394750151_97c6c244ac_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5529/9394730597_d2eeb1a33a_b.jpg
Endte opp med å kjøpe meg litt mat, en tapasboks og en cola, ikke all verden, smakte ok, men ikke noe mer enn det. Massivt mye bedre enn det jeg fikk kjøpt på Ryanair (RYG-RIX) i fjor, men det var vel forventet. Kikket litt rundt meg, og jeg kunne ikke se noen som hadde tatt med seg medbrakt mat ombord, det virker som om det store flertallet kjøper noe ombord.
Når det gjelder servicen, så var den i og for seg ok. Dog vil jeg si i det store og det hele at ett inntrykk var ganske dominerende. I og med at jeg satt der jeg satt så jeg en hel del av kommunikasjonen mellom kabinpersonalet og det gav meg et solid inntrykk av at de var ganske urutinerte, mye uklare beskjeder frem og tilbake. Engelsken til thai-crewet var og ikke like god, da jeg skulle bestille mat mått jeg først simplifisere språket og snakke sakte, da det ikke hjalp måtte jeg finne frem menyen og peke. Engelskuttalen til den av dem som annonserte over callingen var til tider komisk.
Når det gjelder flyet i seg selv, så synes jeg det var et kjempeflott nytt fly, men den hypen om at det på alle mulige måter skal være mye bedre enn alt annet som er i rute i disse dager, den kjøper jeg ikke. Så for meg så ble den litt 787 Hypeliner...
http://farm6.staticflickr.com/5513/9394905071_a31167947d_b.jpg
Turen begynte fryktelig tidlig på Gardermoen (Unnskyld, jeg mener Oslo Lufthavn...) 29.7 Oppsatt avgang var kl 06:00, jeg reiste kun med håndbagasje, trenger ikke all verden når man skal til Spania på denne tiden av året. Installerte Norwegians Reiseassistent, så da fikk jeg billetten på mobil og trengte ikke å sjekke inn, bare spasere rett til gate 48 der herligheten stod.
http://farm6.staticflickr.com/5446/9394870095_73d1f28a78_b.jpg
Dessverre viste det seg at de var forsinket fra Gatwick dagen før, så de måtte utsette avgangen til 7:25, slik at crewet fikk sin lovpålagte hviletid. Boarding begynte ca 06:50, og ble annonsert som completed kl 07:14.
http://farm4.staticflickr.com/3797/9394781181_924743c96b_b.jpg
Jeg gadd ikke å betale for premium, så da ble det low fare på meg, sørget likevel for å få meg et vindussete med god benplass, valget falt på 24J (http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php). Var nok kanskje litt heldig her, for det satt ingen på hverken G eller H, bare den ene flyvertinna på 24G under take off og landing. Så jeg fikk noen stygge blikk fra de som satt "sild i tønne" andre steder...
Det blir dermed overflødig å påpeke at jeg hadde god benplass, men jeg kan vel gjøre det likevel. Ok, hadde jeg hatt en øl eller noe på det siste bildet kunne det kanskje blitt "Jewjetting, LCC-style"...
http://farm4.staticflickr.com/3715/9394860467_fd21fed1af_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5538/9397472314_62c186c013_b.jpg
Brukte ikke IFE'n så mye, hadde med meg egen underholdning på MacBooken min, men jeg hadde stort sett kartet fremme:
http://farm3.staticflickr.com/2879/9394750151_97c6c244ac_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5529/9394730597_d2eeb1a33a_b.jpg
Endte opp med å kjøpe meg litt mat, en tapasboks og en cola, ikke all verden, smakte ok, men ikke noe mer enn det. Massivt mye bedre enn det jeg fikk kjøpt på Ryanair (RYG-RIX) i fjor, men det var vel forventet. Kikket litt rundt meg, og jeg kunne ikke se noen som hadde tatt med seg medbrakt mat ombord, det virker som om det store flertallet kjøper noe ombord.
Når det gjelder servicen, så var den i og for seg ok. Dog vil jeg si i det store og det hele at ett inntrykk var ganske dominerende. I og med at jeg satt der jeg satt så jeg en hel del av kommunikasjonen mellom kabinpersonalet og det gav meg et solid inntrykk av at de var ganske urutinerte, mye uklare beskjeder frem og tilbake. Engelsken til thai-crewet var og ikke like god, da jeg skulle bestille mat mått jeg først simplifisere språket og snakke sakte, da det ikke hjalp måtte jeg finne frem menyen og peke. Engelskuttalen til den av dem som annonserte over callingen var til tider komisk.
Når det gjelder flyet i seg selv, så synes jeg det var et kjempeflott nytt fly, men den hypen om at det på alle mulige måter skal være mye bedre enn alt annet som er i rute i disse dager, den kjøper jeg ikke. Så for meg så ble den litt 787 Hypeliner...