PDA

View Full Version : En sommerdrøm


Hypern
27-07-2013, 02:53
Jeg har som mange andre på forumet lest meg opp og ned og i mente på US Airways, juksegull og mye annet tull på dette forumet. Jeg har tidligere hatt to turer på US Airways sin "regning". De finnes det tripreporter av (og ja jeg vet jeg har en uferdig tripreport fra påsketuren min som ikke er US Airways galskap).

Men jeg lover at denne skal bli ferdig fort. Så hvordan startet jeg dette for årets sommer? I fjor høst kjøpte jeg poeng på en av de uendlige kampanjene US Airways kjører. Jeg hadde håpet å kunne brenne dem litt kvikt, men tiden tillot ikke det. Så blir US/AA merger offisielt og Oneworld suger visstnok i bonusuttak.Da måtte man brenne før Oneworld tok over.

Dessverre har det seg slik at Luftwaffen i Tyskland (ihvertfall i den klassen JEG vil reise i) er umulig å få med US Airways så man må se på alternativer.

Jeg har tidligere sett på tripreports for Taiwan. Der har jeg ikke vært før så dit måtte jeg, men jeg måtte jo en destinasjon til. Hong Kong eller Singapore? Valget falt på sistnevnte. Bangkok står jeg over for denne gang (men ikke flyplassen he-he).

Et søk ble gjort via KVS, Asiana trodde jeg US skulle se, men den gang ei. Et Google søk sa "Nei ASiana har blackoutdatoer for bonusreiser".måtte pent be agenten kansellere alt sammen, men jeg ville på tur. Thai fra CDG ble sjekket - nada, men så ved en tilfeldighet oppdaget jeg at Thai hadde ledig i sin Airbus 380 fra FRA i stedet. Den er sjeldent ledig så her måtte man hive seg over telefonen. Fikk en svært hjelpsom agent som på i underkant av 18 minutter booket turen på tross av komplisert reise...

Så jeg åpner med et lite kart så dere får se.

FlyMads
27-07-2013, 13:12
Dette blir spennende og lese om!

Hypern
28-07-2013, 12:01
Får vel begynne så smått. Ankom OSL litt før kl 08:00 med t-bane og flytog som er for en student i Oslo billiger enn å ta flybussen. Raskere også. Flytoget hadde ingen lounge og heller ingen servering ombord så det var en kjip legg på litt over 20 minutter (sommerute så alle tog stopper på Lillestrøm uansett).

Skrev ut boardingpass på automat, men da kun til FRA. Så gikk jeg bort i SAS sin plus skranke (selv om Star Alliance regler sier at man skal kunne gå i gullskranka om man flyr F så orker jeg ikke å krangle med flere drager enn nødvendig).

Dama i skranken tok minste motstands vei og skrev ut tag til FRA. "Jeg skal jo ikke dit" og fant frem omtrent alle papirer jeg hadde på min US Airways booking.

Etter noen minutter på tastaturet greide hun å skrive ut tag til TPE (viaFRA, BKK og HKG så det måtte to tags til).

Når det var gjort bar det opp til SAS Loungen som jeg synes faktisk har blitt koselig. Den er nok dokumentert fra før av så blir et bilde med Cola.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2132_zps656f35d9.jpg

LH859 OSL-FRA, seat 2A, actual seat 4A

Etterhvert var det tid for ombordstigning på Lufthansens flight 859 til FRA. Hadde valgt meg sete 2A, og det satt allerede en i 2C da jeg kom ombord. Da sa purser at det bare var å velge og vrake i seter i og med at alle i business hadde boardet. Gikk da bare to rader bakover og til sete 4A.

Denne dagen var det en boeing 737-300 fra LH som skulle ta oss sydover mot FRA. Setene var NEK.

Lufthansas intraeuropeiske businessklasse er litt kjipt, men etter at SAS kun har go/plus er det nok det beste alternativet med gardin og blokkert midsete. Her er et bilde av maten, nesten alt gikk ned.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2135_zpsc3499056.jpg

Det ble noen Warsteinere til (som forsåvidt er obligatorisk når man flyr Lufthansa). Crewet på flighten var bra og med en gang en flaske med Warsteiner var tømt kom tilbudet om en ny en. Så ble et par flere øl enn planlagt. Pushback ble 15 minutter forsinket pga stor trafikk mot FRA og da kom crewet og tilbød drikke til oss i C. Flott!

Vi var 4 pax i business denne dagen.

Utrolig hva folk glemmer igjen:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2138_zpse7752d6c.jpg


Ingen limousin i FRA (skal jo "dessverre" ikke videre i LH F) så måtte jo ta bussen med de uvaskede. Da var overraskelsen stor da en representant fra Thai ventet ved B der bussen slapp oss av og man ble eskortert til Senator-loungen i B, men først måtte jeg finne første og beste toalett pga de nevnte Warsteinerne og at jeg hadde holdt meg lenge. Det hjalp ikke på trykket at vi også landet på den mest gudsforlatte banen i FRA og måtte taxe LANGT for å komme til parkering. Eskorten lovte å ordne boardingkort videre så hun parkerte meg i Senatorloungen. Hun kom først når det nærmet seg boarding så fikk ikke noe boardingkort før ved gate.

Upcoming TG921 FRA-BKK.

Hypern
28-07-2013, 12:35
Etter passert passkontroll parkerte altså eskorten meg i Senatorloungen på concourse B.

Det var ikke mange folk her den dagen og det fremstår som en trivelig og fin lounge. Her er noen bilder.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2144_zpsa34e5cee.jpg
Fikk også se denne gå av gårde mot et sted i Kina (PEK eller PVG antageligvis)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2146_zps0a527319.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2148_zps3446a230.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2149_zps69882902.jpg

Det siste bildet ble litt uklart pga mens jeg var i ferd med å ta bildet så skrek dragen til meg at det ikke var lov å ta bilder så skvatt litt...

Hypern
28-07-2013, 13:19
Etterhvert ble det på tide med boarding og eskorten dukket opp i loungen. Hun beklaget sterkt til meg at hun ikke kunne komme tidligere, men hun forsikret meg om at boardingkort osv ordner vi ved gaten. Som sagt så gjort. Hun fikk alle F pax forbi køen. Jeg måtte vente et par min pga det formelle papirarbeidet, men så fort det var gjort sa eskorten takk for seg og jeg gikk rulletrappa opp til den øvre luftbroa til Airbus 380.

TG 921 FRA-BKK, sete 3K, actual seat 2A.
Igjen ble det et setebytte. Han som egentlig satt i 2A ville bytte sete, fikk ikke helt med meg grunnen til det, men jeg er ikke den passasjeren som slår meg vrang på sånne ting og sålenge jeg fikk et vindussete i bytte så var det ok. First load 12/12, C var kanskje 90% full og Y? Gikk ikke ned en etasje for å sjekke...

Så da får man snurre film (jeg poster menyer osv helt tilslutt i rapporten)

Så fort jeg fikk satt meg tilrette var det på tide med champis. Thai sine glass er omtalt før, men nei champis skal ikke serveres i sånne knøtteglass.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2151_zps07f2379b.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2150_zpse6f7a265.jpg

Setet fremstår som veldig godt, men ingen elektrisk justerbar ottoman som Lufthansa feks har. Lufthansa har også større pitch på sine F seter i A380 (pga kun 8 i F)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2150_zpse6f7a265.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2172_zps286bf90f.jpg

Her ser man deler av kabinen. Som man kan se så er det hattehyller i midten i F, dette har ikke Lufthansa og kabinen fremstår dersom som mindre luftig. Jeg er glad i store og luftige kabiner så Lufthansa vinner her. Lufthansa har i stedet for hattehyller, et skap til hver passasjer i F (kun i Airbus 388 som det sammenlignes med her) og i tillegg lagringsplass i ottoman. Her vinner Lufthansa klart.

Etterhvert kom kabinbesitningen rundt og delte ut menyer og tok ordre for drikke før maten (her misforsto jeg grundig, jeg hørte for your meal, noe jeg synes var rart). Så ble en rødvin. Og her gjør TG en grov feil. Denne rødvinen var iskald... Jeg er ingen vinfeinschmeker på noen måte, men rødvin drikkes vel som oftest ikke kald. Måtte la glasset stå i 10-15 minutter før det ble litt temperatur. Burde egentlig sendt hele greia ut når jeg tenker i etterkant (ja dette er viktig for det finnes folk der ute som betaler i dyre dommer for first og da kan man ikke gjøre sånne feil)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2157_zps45be5cb6.jpg

Uansett. Apertif:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2158_zps28887850.jpg

- denne var god

Forrett - hvor vodka ble tilbudt med kaviaren. Denne kaviaren var like bra som jeg husker den på mine turer med Lufthansa. Den kom på tralle og i og med at jeg ikke klarte å bestemme meg ble det litt av alt. :)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2160_zps01867ec7.jpg

Forrett nr 2
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2163_zpsa0f13170.jpg

Lam til hovedrett - denne var meget god. Kjøttet var noe av det møreste jeg hadde smakt noensinne tror jeg.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2164_zps1f183f25.jpg

Dessert nr 1, frukt (spiser ikke så mye ost så da får man ta frukt)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2165_zpscaa38de8.jpg

Dessert nr 2 (ja ostekake, denne tok jeg for ren høflighetens skyld, jeg er ikke så veldig glad i ostekake, men fikk nå en liten smak på det)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2166_zpsda3e3036.jpg

te og whisky til. Nam!

Ettehvert gjorde jeg kveldstoalettet og prøvde å få noen timer på øyet. Fikk ikke så mange timer så jeg satte meg i loungeområdet foran og ba om øl. Det var jevnlig kabinpersonale innom loungeområdet og sørget for at alt var som det skulle. Bra! Etterhvert ble det jo tid for frokost.

Litt bakverk:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2167_zps21cde2e9.jpg

Tror jeg har noen flere bilder av frokosten, men de er med mobilkamera. Om jeg ikke har det så beklager.

Vi parkerte ved gate E4 (noe som senere skulle vise seg å være min gate for neste flight til Hong Kong)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2168_zps127943da.jpg

etter deboarding stod det en gruppe og ventet på F passasjerer for å ta dem med buggy til enten ankomst eller F loungen - ettersom hvor man skulle. Man går da knapt på BKK som F passasjer! Her er det buggy som gjelder.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2174_zpsaa5b11a3.jpg

etter en kjapp sikkerhetskontroll var man på plass i Thais Royal First Lounge. Begynte å bli lovlig sliten på dette tidspunktet.

Hypern
28-07-2013, 13:27
Oppsummert etter første leg med Thai i F.

-litt småsurr fra crewet sin side, det virker litt som de ikke alltid vet og går frem og tilbake mange ganger. De vil så gjerne som man sier, men får det ikke alltid helt til
-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.
-crewet bestod for F sin del av en yngre dame, en eldre dame og en litt eldre mann. Den eldre mannen var meget opplagt og var den mest påpasselige av alle.
- de kunne med fordel fjernet hattehyllene på F slik som Lufthansa.
-litt mye bukking og formell takking for at jeg valgte å fly med dem, men dette er Asia og ikke Europa så det får man leve med.
-Maten holdt meget høy standard (muligens samme catering som Lufthansa ex FRA)?
-IFE ble ikke testet noe særlig, men fikk et greit inntrykk av utvalget.
-ankomst ved BKK er konge ved at man slipper å gå noe særlig!
Airbus 380 er og forblir en favoritt, relativt lite støy og behagelig å fly med.

Someone
28-07-2013, 13:37
-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.


Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald og burde vært tatt ut av skapet tidligere, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg

Hypern
28-07-2013, 13:39
Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald her, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg

Denne her holdt kjøleskapstemperatur, nesten sånn man serverer en iskald Cola.

Vel uansett, det får forbli alt for i dag. Begynner å bli lovlig sulten så får komme meg ut og spise. Klokken er jo tross alt nesten 20 om kvelden her borte.

Bergern
28-07-2013, 22:15
Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald og burde vært tatt ut av skapet tidligere, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg

Støtter Someone her. Det er nærmest umulig å redde et glass for varm vin, men et kjølig kan ventes ut til det er passe.

Dag Viking
29-07-2013, 10:54
Støtter Someone her. Det er nærmest umulig å redde et glass for varm vin, men et kjølig kan ventes ut til det er passe.

Ja, helt enig. Pleide å bestille en isbøtte til rødvinen i Nice forrige uke, for vin på 25 grader er en tapt sak.
Er den for kald er det bare å vente litt, evt ha lite i glasset.

Takk for rapport så langt.

Discus
29-07-2013, 11:25
Oppsummert etter første leg med Thai i F.

-litt småsurr fra crewet sin side, det virker litt som de ikke alltid vet og går frem og tilbake mange ganger. De vil så gjerne som man sier, men får det ikke alltid helt til
-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.
-crewet bestod for F sin del av en yngre dame, en eldre dame og en litt eldre mann. Den eldre mannen var meget opplagt og var den mest påpasselige av alle.
- de kunne med fordel fjernet hattehyllene på F slik som Lufthansa.
-litt mye bukking og formell takking for at jeg valgte å fly med dem, men dette er Asia og ikke Europa så det får man leve med.
-Maten holdt meget høy standard (muligens samme catering som Lufthansa ex FRA)?
-IFE ble ikke testet noe særlig, men fikk et greit inntrykk av utvalget.
-ankomst ved BKK er konge ved at man slipper å gå noe særlig!
Airbus 380 er og forblir en favoritt, relativt lite støy og behagelig å fly med.

Fløy andre vei forleden, BKK-FRA og er dels enig i en del ting. Når F-kabinen er full blir det mye kokker og litt søl, fløy en gang med kun to pax (A346), da var alt på stell.

Rødvin har jeg gitt opp hos Thai, relativt dårlig utvalg etter min smak, og dumt at den er for kald til å smake noe.

Overhead bins i midten synes jeg var helt greit, samme med klesskapet som var integrert i stolen, da slipper jeg å tråkke frem og tilbake. TG har fått inn en rad ekstra ifht. LH dels pga. pitch, men vel så mye fordi de ikke har garderobeskap og "bardisk" inne i kabinen. Hadde selv 1A, og den står der kroppen har begynt krummingen så midtgangen er trangere der og det lekker mye lys gjennom gardinen fra mingleområdet foran. Rad 2 tror jeg er beste valget hos TG. Ingen tvil om at LH har gjort en meget god ingeniørjobb med sin F-kabin (Men man lider jo ingen nød hos TG uansett)

Hypern
30-07-2013, 11:28
TG 628 BKK-HKG TG C:
Jeg gjør det kjapt og enkelt, på denne flighten ønsket min mage og spille meg et par puss (heldigvis uten at det ble noe innhold som havnet utenfor systemet). Nok om det, kvalm var jeg ihvertfall og det skyldtes nok for mange timer på reise og jetlag osv. Fikk i meg litt av forretten, men stod pent over hovedretten og ellers prøvde jeg å sove. Setene var helt greie og kanskje litt harde?

Ble heldigvis i bedre form så fort vi tok hjula i Hong Kong og neste flight var alt som det skulle med min form og apetitt og den kommer ganske straks!

Hypern
30-07-2013, 11:44
BR 856 HKG-TPE.

Først litt om transit i Hong Kong. Selv om det er null fasttrack osv her så er dette noe av det smootheste jeg har opplevd. Gikk selvsagt først til skranka til Eva Air for boarding pass videre til TPE. Hun kunne bekrefte at bagasjen var i systemet deres og skrevt ut boarding pass og gav meg samtidig invitiasjon til Virgin Clubhouse (litt rart de ikke bruker noen *A lounger her, men de er jo *A nyeste medlem).

Loungen er nok ikke den mest dokumenterte her på forumet så her følger noen bilder.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2183_zpscc9c7449.jpg

Den ligger som man ser ikke veldig atskilt fra resten av terminalen, men likevel er det noen kroker som ligger bra atskilt og lite støy fra terminalen.
Bra utsikt til mitt individ litt senere
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2182_zps18eb0f11.jpg
Barområde med et personell som hele tiden sørget for at ditt glass var fylt opp. Bra til å være en businesslounge.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2186_zps818342ee.jpg

De hadde også en meny hvor man kunne bestille mat, men tok dessverre ingen bilder av den. Det er uansett langt over det jeg har sett på noen businesslounger.

Sittegrupper var det nok av
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2184_zps3b1a5f34.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2185_zpsa8a3e0ca.jpg

Det må da være den beste businessloungen jeg har vært i. Tror den er fullt på høyde med enkelte andre firstlounger jeg har besøkt (ANA og Asiana sine i ICN og NRT). Og her var det tom betjent bar og meny man kunne bestille mat. Håper Eva aldri går vekk fra denne selv om faren er stor nå at de bytter til en *A lounge. Det var også dusjer her såvidt jeg skjønte.

Terminalen i HKG er veldig fin. Luftig og høyt under taket.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2181_zps95cdec53.jpg

Inngangen til loungen
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2187_zpse949592a.jpg
Området rundt loungen
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2188_zps04dd3b35.jpg

etterhvert ble boarding ropt ut fra dragen og da var det lite annet å gjøre enn å komme seg avgårde.

Hypern
30-07-2013, 12:04
Nå kommer noe av det jeg tror er forumets første Eva Air rapport. Hold dere fast. Jeg skulle for første gang fly i 2 etasjen med boeing 747, nærmere bestemt 747-400 combi med dette individet (veien tilbake til HKG blir med Hello Kitty Airbus 330 dersom det ikke er equipment change eller noe tull).

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2189_zps056ef085.jpg

Setene i 2 etasje på Boeing 747en deres er ikke akkurat "up to date", men man sitter veldig godt for en kort flight. De er forholdsvis myke også. Flytiden ble så annonsert til 1 time og 20 minutter. Fikk velkomstdrikke, men kun alkoholfritt alternativ tilgjengelig for det da. Det ble annonsert på mandarin, engelsk og et språk til (muligens kantonesisk i og med at vi fløy fra Hong Kong).

Mye kø ut av HKG så jeg slukna litt og da jeg våkna var jeg litt ørska og lurte på hvorfor i all verden vi ikke hadde tatt av enda, men var lite annet enn kø.

Etterhvert kom de rundt med menyer for både mat og drikke, men ble litt forskrekket over at det kun var chicken or beef som var tilgjengelig. Sånn så nå det ut, litt flashback til interkontinental økonomi kanskje?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2193_zps5063dc01.jpg

Ellers var det både varme kluter og drikke ble tilbudt både 1 og 2 ganger før det var decent og landing. Crewet var i bra slag, men maten kunne med fordel vært bedre enn det der. Har forhåndsbestilt en rett til tilbaketuren så får se da. Likevel kan man da forstå at det er en meget kort flight og blir kanskje ikke tid til så mye avansert plikkplukk. De hadde dog flere valg for både vin og øl (skal poste menyene senere)

Ankomst Taipei var en lek, selv om passkontrolløren gav meg to spørsmål. Min første gang i Taiwan og om det bare var meg i reisefølget bekreftet jeg og han stemplet meg like greit inn i landet. Litt kø i passkontrollen av fastlandskinesere (jeg så de hadde et dokument som er beregnet for besøkende fra fastlandet til Taiwan).

Etter tre minutter ved bagasjebåndet kom kofferten min (prioritetstaggen funka) og man gikk igjennom en tollkontroll som ikke kunne brydd seg mindre.

Litt skal sies om taxier. Det var noen haier som prøvde å overtale meg til overpris, men taxi på flyplassen i Taipei er meget godt merket. Til å begynne med lot jeg meg lure av en slik en , men skjønte straks det var et lureri så fort han gikk mot parkeringshuset. Kom da på at jeg "måtte på do" og forsvant til de legitime taxiene. Så gå der hvor det står taxi og ikke hør på noen av disse haiene, de finnes i Taipei også. Det skal sies at denne haien sto ved en av taxilukene så var ikke så lett med en gang.

EVA air oppsummert:
Bra service på en såpass kort flight
Kjip matmeny
Kun alkoholfri velkomstdrikk

at kofferten min hadde kommet seg igjennom alle flyplassene var noe utrolig synes jeg, men man har da god tid mellom transit for en grunn.

Neste kapittel blir TPE-HKG med samme selskap, men da med Hello Kitty. Lover flere bilder da.

Funfact:
HKG-TPE er denne delen av Asias svar på OSL-BGO (eller TRD), men her går alt med widebodies. Alle allianser har mange avganer pr dag til TPE (Eva Air med *A, China Airlines med SkyTeam og Cathay Pacific med OneWorld)

Hypern
16-08-2013, 16:50
Jeg får vel fortsette så denne ikke blir liggende å henge. Vel fremme i Taipei var det noen taxitouts som prøvde å overbevise meg om at de hadde den beste dealen. Jeg trodde på dem til å begynne med, men da han satte kursen på vei ned i parkeringshuset måtte jeg plutselig på toalettet. Forsvant derved til den legitime holdeplassen, touts som tar overpris gidder jeg ikke.

Taxi i Taiwan er latterlig billig og det koster ca 200 NOK de 4-5 milene inn til sentrum fra Tayoan airport. Hadde med meg kart hvor hotellet lå både på engelsk og på kinesisk, men trengte ikke noe mer enn den engelske versjonen.

Hotellet som ble booket var Royal Inn Taipei. Fordelene med det er at det er latterlig sentralt (2 minutter å gå fra Zongzhan metro) og billig (500 kroner natta), ulempene blir derretter, at rommene mangler vindu mot lyset og i god asiatisk ånd er også sengene harde. Men god frokost hadde dem, gratis wifi og kjøleskap som gjorde at det ikke var så ille allikevel. Frokosten var inkludert.

I Taipei ble dagene brukt til større eller mindre severdigheter og mange turer på 7 eleven for påfyll av det ene og det andre.

Slenger ved noen bilder:
National Palace Museum (er ikke lov å ta bilder innendørs så dere får se utendørs)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2194_zps246e093b.jpg

Relativt stillig museum, her brukte jeg godt og vel 3 timer. Kan virkelig anbefales.

Chiang Kai-shek memorial hall med tilhørende museum. En hyllest til Taiwans første president:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2202_zpse54f3ed6.jpg
Et par glimt fra museet, der hvor fastlandet har Mao har Taiwan Chiang Kai-shek.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2208_zpsba90e4cc.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2209_zpsacff15b3.jpg

Var også en lekepark i nærheten av hotellet og de har jo regler.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2210_zps050e4d10.jpg

I nærheten av Taipei water park, hvor også drikkevannsmuseet lå. var innom der, ikke all verdens interessant. Legg merke til taxiene, om du ser mer enn 5 sekunder etter en taxi må man være blind. Det er nesten flere taxier enn vanlige biler i Taipei. Jeg er nesten overbevist om det.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2212_zpsa98fa754.jpg
Vannpark?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2216_zpsd82493c4.jpg
Drikkevannsmuseet (ekstremt lite, tar max 15 minutter å få med seg alt og er lite merking på engelsk)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2217_zpsed38bb0f.jpg

Denne vannparken hadde ikke bare svømmebasseng og drikkevannsmuseet, men var generelt et friluftsområde. Og de måtte da advare mot kaloriene som fantes i skogen - eller hvordan var nå det?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2224_zps20981048.jpg

Etter en liten stund i vannparken, gikk jeg ut på broa til New Taipei city som er Taiwans største by egentlig, men gamle og nye Taipei henger greit i hop.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2226_zps4ab04e6b.jpg

Jeg er togfan og da måtte dette avlegges et besøk, men et besøk på togstasjonen holder ikke. Her må man teste tog som går fort.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2231_zps15cb575b.jpg

Fly_med_oss har vel egentlig dokumentert dette toget ganske greit, men essensen er at det tar det til Kaosuing på 2 timer eller 1 1/2 time om du tar et kjappere tog.
Øl må man ha, også på tog.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2234_zps3f9b1ca0.jpg
Togstasjonen i Kaoshuing (eller no)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2239_zps2c01e83a.jpg
Testet også t-banen der de få timene jeg var der og la merke til denne nydelige stasjonen:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2243_zps3d74a056.jpg

Synes byen virket noe død, men var der kanskje for kort tid til å utforske så mye. Fikk nå lagt igjen noe penger i en lunch.

Neste dag var det tur til Hong Kong med Eva og dette. Stay tuned.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2246_zpsa962a099.jpg

Hypern
17-08-2013, 16:11
Tok taxi ut til flyplassen og fikk på finurlig måte forklart (mandarinordboka var veldig fin å ha) hvor jeg skulle. Han gav meg en pris som var lik den jeg betalte på taxometeret til byen så selv om meteret forble avslått så ble jeg ikke lurt på noen måte.

Sjåføren prøvde å øve seg på sin meget begrensede engelskkunnsker underveis ved å spørre om jeg skulle på terminal 1 eller 2. Terminal 2 sa jeg og det skjønte han. Thank you da jeg betalte også ble det også, jeg repliserte med xiexie.

Prøvde på de berømte Hello Kitty kioskene, men de nektet å gi meg boardingpass da jeg hadde sjekket inn på nettet. Dem om det, så jeg gikk bare til businesskranka og fikk sendt avgårde koffert og fikk boardingpass. Han i skranket beklaget så mye for at han ikke fikk utstedt Hello Kitty boardingpass, men da tenkte jeg likegjerne at jeg kunne fikse ved gate.

Etter en kjapp sikkerhetskontroll og en passkontroll med litt kø i måtte man innom Eva Airs kantine og her er noen bilder:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2249_zps38fa660c.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2250_zps2f9a0ecb.jpg

Som dere ser er den relativt stor (eller dvs Eva Air har flere kantiner, men fikk bare beskjed om å gå inn i den ene)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2253_zpsfa8a9975.jpg

Helt grei kantine, man får da øl, vin og det man ellers trenger, men ikke noe ekstraordinært (feks Virgin Club i HKG)
Her er liste over kantienene de har i TPE.
Litt uklart hva som er hva, Eva Air har ikke first class, så sikkert noe for gold og noe for Eva Airs øverste tier.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2256_zpsf918a75e.jpg

Boarding var på gate C3, og vel - det er visst ikke bare bare for denne butikken her ligger selvsagt rett ved gaten.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2260_zpsb8cc388b.jpg
Butikken ble brukt til å drepe noen taiwan dollar, men alt ble ikke brukt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2262_zps7878233e.jpg

Etter litt tid var det bare å gå ned en etasje til venteområdet hvor boarding var såvidt kommet i gang og da dukket dette synet opp.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2265_zps223d83de.jpg

BR857 TPE-HKG
Seat 7A
Boarding ble foretatt i dannede asiatiske former med håndhevet priority boarding og hva passer vel da bedre enn noe musserende i glasset?
[http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2270_zpsd4c1e7bd.jpg

I business denne dagen var vi 5 stk, det var meg og en familie med deres to barn hvorav en infant. Barna holdt seg rolige og var ikke til sjenanse eller til bry. De synes nå det var ekstra stas med Hello Kitty tema på ALT.

Og dette er vel et bevis på det?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2268_zpsdfeaa316.jpg

Vi fikk en minor forsinkelse pga uvær i Hong Kong og mye trafikk, men det gjorde meg heller lite, ihvertfall når man sitter godt og er på ferie og heller ikke skal rekke en connection før neste dag.

Da jeg ikke var imponert over maten på vei over fra HKG så valgte jeg å forhåndsbestille på nett og ble en fiskerett med tilhørende hvitvin. Dette var meget smakfullt. Legg merke til Hello Kitty figuren i desserten.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2271_zps7f75fa1f.jpg
Øl og te må man ha. Taiwan beer er gode saker.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2274_zps165d76b4.jpg

Hello Kitty skyshop... Som om man ikke handlet nok på bakken.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2275_zps4f7d3816.jpg

Og det ble handlet også. Rettere sagt en diecast modell av et av Hello Kitty jetene til Eva. Det kom selvsagt i Hello Kitty pose. Ja det sies at man kan finne Hello Kitty effekter i 100 forskjellige ting ombord.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2276_zpsc0022035.jpg

Litt om setet. Bedre enn i deres Boeing 747-combi. Typisk intraasiatisk biz med nedoverbakke. Når man ser på rutene disse brukes på trenger man nok ikke noe stort mer. De har ordentlige flate seter for langrutene de har til Europa.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2278_zpse074c697.jpg
Selvsagt med Hello Kitty puter...

Ble noen strafferunder pga nenvte uvær og mye trafikk, HKG har som LHR bare to rullebaner.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2280_zpsfc47525d.jpg

Etter landing, og litt taxing var man endelig fremme i Hong Kong. Mye kø i immigrasjon og jeg måtte vente hele et minutt på kofferten da jeg var i igjennom. SÅ fort det var gjort kjøpte jeg en t/r billett med flytoget og tok det toget til endestasjonen hvor jeg så tok skyttelbuss til Conrad HKG og ble som hør og bør med juksegull oppgradert.

Konklusjon Eva Air:
*Bra service for en så kort flight, de sørger for å passe på alle i business.
*Forhåndsbestill mat, var mer smak over det enn de ordinære rettene ombord.
*Hello kitty flightene anbefales, en mildt sagt spesiell flyopplevelse, om du ikke liker alt oppstyret så har de vanlige flighter også (som nevnt lenger opp)
*Taiwan anbefales som helhet også.

Eriksan
20-08-2013, 12:53
Takk for bra rapport hittil, ser frem til fortsettelsen!

Cecilie
20-08-2013, 20:57
Veldig bra dette! Ser jo "gøøøørrkomfortabelt" ut å reise til fjerne østen i første klasse :) Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Hypern
20-08-2013, 22:15
Veldig bra dette! Ser jo "gøøøørrkomfortabelt" ut å reise til fjerne østen i første klasse :) Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Komfortabelt ja. Men man sliter fortsatt med jetlageffekt selv om man sitter/ligger godt underveis. Neste kapittel kommer så fort jeg har vært innom mine foreldre og flyttet bilder. La nemlig igjen kamera, minnekort og bildene på en stasjonær pc jeg har der.

Ph34r
23-08-2013, 08:38
Morsom og bra skrevet rapport til nå! :)

Én generell tilbakemelding til flere her: Selv om jeg har lest (og leser) ganske mye her på forumet "irriterer" det meg fortsatt at mange fine lounger/fly/tog/reisemål osv osv ikke blir vist frem med begrunnelsen (dette er dokumentert så mange ganger tidligere).. Jeg husker jeg skulle finne bilder av en lounge for et år siden og jeg fant kun 8 tråder som alle sa at denne var jo dokumentert tidligere :D

Bare et lite hjertesukk! Topp rapport som sagt!

Hypern
24-08-2013, 21:46
Morsom og bra skrevet rapport til nå! :)

Én generell tilbakemelding til flere her: Selv om jeg har lest (og leser) ganske mye her på forumet "irriterer" det meg fortsatt at mange fine lounger/fly/tog/reisemål osv osv ikke blir vist frem med begrunnelsen (dette er dokumentert så mange ganger tidligere).. Jeg husker jeg skulle finne bilder av en lounge for et år siden og jeg fant kun 8 tråder som alle sa at denne var jo dokumentert tidligere :D

Bare et lite hjertesukk! Topp rapport som sagt!

Takk! Kommer straks med neste del. :) Vel en del lounger er jo faktisk dokumentert ganske mye. Er bare å søke litt, Senatorloungen feks i FRA er nok nøye dokumentert. Virgin Club i Hong Kong tror jeg feks er mindre dokumentert derfor la jeg ved mye detaljer der. :)

Hypern
24-08-2013, 22:22
Hva gjorde jeg i Hong Kong? Bortsett fra å spise, drikke og sove heller lite vil jeg påstå. Hong Kong Island er jo businesstrøket og det merkes at det var dødt der på kveldstid. Har dessverre ikke noe bilder, men jeg nøt oppholdet på Conrad med øl. Skal defintivt til Hong Kong igjen. Alt virka så britisk. Alle bussene var britiske (klassiske dobbeltdekkere) så britene greide definitivt å sette sitt preg på Hong Kong. Tom veiskiltene var i britisk stil.

Uansett, tok taxi fra Conrad og ned til togstasjonen. De har en smart løsning ved at man kan sjekke inn bagasjen på flytogterminalen og jeg valgte så å gjøre det. Null kø i den ene Thaiskranken var det nå. Så fort kofferten var sendt og boardingkort utstedt tok jeg sikte på første og beste avgang. Jeg hadde nå god tid så trengte ikke å stresse.

Thailoungen i HKG er en seperat del av businessloungen. De tar i mot mat på bestilling og man kan få champis om man vil. Ellers ikke så veldig spennende. Har dessverre ingen bilder av denne.


TG 601 HKG-BKK seat 2A:
Boarding ble som vanlig foretatt på dannede asiatiske former, egen kø for first passasjerer. Virket som en del op-ups fra Y, da mange i *A gold køen fikk nye boardingkort for C.

Samme individ som fraktet meg fra FRA.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2292_zps69d71e51.jpg

Ble ønsket velkommen tilbake, var en del av det samme crewet som fløy fra FRA.
Og da må man da ha champis?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2296_zps18ad90ad.jpg

Nok en gang ble en minor delay annonsert pga været og ATC. Som man ser ikke spesielt bra vær og været rundt HKG og sør-Kina var i det hele tatt nokså ustabilt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2300_zps25bb48bc.jpg

Vi brukte i det hele tatt ganske lang tid på å klatre oppover, men fikk tilslutt stabilisert oss på 42000 (!) ft. Antagelig var dette for å unngå de verste humpene i værmassivet over Asia.


Canapes kom på bordet.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2303_zps43711f84.jpg

Forretten som faktisk var velsmakende og godt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2307_zpsa5a36a10.jpg

Biff til hovedrett - de kom og spurte hvordan jeg ville ha den stekt. Svarte medium til raw. Den var nok mest medium, men helt greit. God kvalitet på kjøttet var det dog og var mørt som bare det.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2309_zps4afbe2f6.jpg

Litt frukt til dessert, er ingen stor ostespiser.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2311_zpsff569c53.jpg

Dessert nr 2... Kaka var veldig god.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2313_zps5f3cc206.jpg

Og da må man døyve alt med litt øl om det så er Heineken.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2314_zpsfa9610cb.jpg

Mange høye TCU over Asia...
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2316_zps2511b28f.jpg

Hadde ikke så mange kabinbilder etter turen fra FRA. Loungeområdet:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2318_zps1108ea5b.jpg

Toaletter slik toaletter skal være.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2319_zps0e46c2c8.jpg

Litt rar rute til BKK, men igjen sikkert for å unngå de verste værsystemene.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2330_zps13892ae6.jpg

Servicen oppsummert her. Man flyr F her også og selv om flighten ikke er lang (drøye 2 1/2 time) så sørget crewet for at det ble gitt F service hele veien. F var halvfull så ikke nærheten av så mye søl som det var i flighten FRA-BKK.

Tok etterhvert bakken i BKK og oppdaget et brudepar på tarmacen!
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2333_zps9150bdd6.jpg
De tok sikkert sitt livs bilde med airbus 380 taxende forbi...
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2334_zps1a105fd5.jpg

En av flere Airbus 380 gates, men vi klasket ikke til C7.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2337_zps7889e4ee.jpg
Fuglen parkert i BKK
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2340_zps0cba0bba.jpg

Ble som hør og bør møtt i BKK av buggyen, man skal da ikke gå! I og med dette var på C piren så var buggyturen kortere enn sist (F loungen ligger omtrent der C og D piren møtes)

[URL=http://s1296.photobucket.com/user/wsaebo/media/IMG_2343_zpsb23f10ff.jpg.html]http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2343_zpsb23f10ff.jpg

eirikma
24-08-2013, 23:40
Flott rapport så langt! F - loungen til Thai er noe for seg selv i BKK! :)

Thailoungen i HKG er en seperat del av businessloungen. De tar i mot mat på bestilling og man kan få champis om man vil. Ellers ikke så veldig spennende. Har dessverre ingen bilder av denne.

Den har blitt dokumentert ved flere anledninger her på forumet, så tror ingen vil savne manglende dokumentasjon derfra. ;) Når det gjelder bestillingsopplegget, så erindrer jeg at jeg skulle lage meg en kopp kaffe der, men verten jeg hadde kom og avbrøt meg, for det var hans jobb å gjøre det for meg. Følte at servicen fikk motsatt effekt da, for jeg var jo allerede godt i gang. Vel, mente det sikkert godt, stakkars mann... :)

Hypern
30-08-2013, 21:11
Uff ser jo at norsken min enkelte steder her er fryktlig dårlig "de tar i mot mat på bestilling" jaja. ^_^

Uansett. Etter landing i BKK og buggytransport fant man seg til rette i F loungen. Denne gangen var jeg jo langt mer opplagt så det ble alkohol, mat og enda mer alkohol, men ikke bare det. Fikk også en god massasje. Spurte resepsjonen om det var mulig å få massasje, jada absolutt ikke noe problem og det sto heller på når jeg ønsket det. Hadde good tid før neste flight så om en halvtime kanskje. Som sagt så gjort, en halvtime senere ble jeg hentet som på et tannlegekontor , men denne gangen var det i det minste noe behagelig å se frem til. Det var unnagjort på en knapp time, så da gikk jeg tilbake til loungen for litt mer drikke. Etter en stund spurte jeg om gate og jeg trakk E5 :headbang fra hatten... Satt i loungen litt lenge *hikk* og skjønte at her måtte jeg raske på etterhvert. Ble noen svette minutter til E5, men tok et par bilder likevel.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2344_zpse98ea8d7.jpg

TG401 BKK-SIN seat 12A.
Boarding var for lengst kommet i gang da jeg endelig kom frem til gaten. Jeg løp tom ombord og tvers igjennom til monkey-broa og skjønte ingenting og lurte på hvorfor de ikke boardet igjennom to bruer da jeg så køen. Noe var muffins. Dette måtte jeg klare opp i. Snudde og gikk dermed tilbake. De boardet indeed igjennom to bruer og tok da den riktige broa uten kø! ^_^Tipper noen ble sure for at jeg gjorde den snuoperasjonen, å gå i mot strømmen i en boardingprossess er vel ikke populært.

Da man var trygt nedi setet kom selvsagt tilbudet om noe musserenede.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2350_zpsd8b04308.jpg
Det takket jeg som vanlig ja til.

Loaden var ikke heavy på business på denne flighten så hadde nabosetet for meg selv.

Etterhvert som man kom oppi lufta var det på tide med mat for mons. Det var en noe heftig utflyging fra BKK den her kvelden med mye lyn og torden. Kunne se lyn overalt og var kanskje derfor vi klatret til 40k FT cruise? Var ikke så mye risting dog.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2357_zps896a6d78.jpg
Hovedrett
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2358_zpsd36b3210.jpg
Ja jeg innrømmer det, jeg liker øl. Thailandsk øl for anledningen.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2361_zps90f7b228.jpg
Setet som er typisk angled lieflat business. Jeg prøvde setet i helt nedfelt stilling, men tror ikke jeg hadde greid å sove godt ihvertfall. Noe hardt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2362_zps291c1186.jpg

Vel fremme i Singapore gikk passkontrollen fort, men ble litt småflau da jeg hadde glemt å fylle ut hele departure portion, men var bare et par felter så immigrasjonsagenten lot meg bare gjøre det der og da slik at jeg slapp å gå tilbake i køen.
Så fort passkontrollen ble forsert var det en runde i taxfree for litt alkohol (dette er dyrt i Singapore), og needless to say så var bagasjen allerede på båndet da jeg var ferdig med det etter at jeg hadde lempet kofferten på stasjonen i HKG! :)

Ble taxi til Conrad og ble oppgradert til businessrom.

Hypern
05-09-2013, 16:44
Som sagt så ble jeg kun oppgradert til business rom på Conrad i Singapore, skal man ha garantert romoppgradering til executive floor må man altså kjøpe business rom. Denne romkategorien gir ikke loungetilgang, men greide å snakke meg til det ved at fjerna 20 SGD i daglig klesvask (noe som knapt rekker til et par sokker uansett).

Ble litt sightseeing osv:
Utsikt fra rommet
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2370_zps0f98cc00.jpg
Orchard Road ble også avlagt et besøk
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2377_zps5930eb3a.jpg

frekvensen på t-banen i Singapore er lavere enn i Taipei så man ble litt frustrert av at man måtte vente litt. He-he.

En av kveldene hørte jeg noen voldsomme smell fra rommet, trodde det var torden, men neida var fyrverkeri. Leste i avisa dagen etterpå at dette var øvelsen til nasjonaldagen en uke senere.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2380_zps6863b22e.jpg


var mye jagerfly osv i lufta.

Det berømte Marina Bay Sands hotellet. Jeg trivdes uansett bra på Condrad etter uformell oppgradering :drink

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2388_zps8035bd1b.jpg

Solnedgang fra hotellrommet.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2404_zps9acd5ed3.jpg

Jeg fant et bord i loungen med god utsikt og bestemte for å leke litt med speilreflekskamerats innstillinger.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2407_zps1a54a7ab.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2408_zpsd864a5c2.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2413_zps8a26e0a4.jpg
Var også innom Little India en tur og det ser litt ut som India med litt kaos i gater og ting plassert rundt omkring.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2416_zps4609de81.jpg

Dette ble avlagt et besøk
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2418_zpsba1e2088.jpg

Etter noen dager i Singapore måtte man grytidlig opp (kl 04:00 med taxi til flyplassen)

Hypern
05-09-2013, 17:00
Måtte jo selvsagt innom Raffels for Singapore Sling kvelden før jeg dro. Jeg synes nå det ikke smakte så ille, men prisen? Altfor mye, de tjener nok bra på alle turistene.
https://lh5.googleusercontent.com/-Wa04a_Qxq-E/UiiY-QxJk2I/AAAAAAAADoE/6eF88qJKtM4/w433-h577-no/20130805_230633.jpg
Nok om det.

På flyplassen var det en foran meg i C køen, men dama i F skranka hadde heller lite å gjøre så hun vinket meg frem, fikk kun utstedt boardingkort for det første strekket, resten måtte jeg ordne i BKK.
Ble invitert i SilverKris loungen som såvidt meg bekjent kun er for SQs pax i C.
Stor og mange sitteplasser.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2421_zps44cf3608.jpg
Var ikke mange folk i loungen så tidlig, heller ikke mye mat satt ut, men var ikke så sulten så gjorde ikke så mye.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2425_zpsb343640b.jpg
Estetisk fin terminal selv om det er terminal 2.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2429_zpsd30ea370.jpg
Veldig greit merket til spisesteder som er åpent 24 hr.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2430_zpsf2080766.jpg

Var etthvert på tide å komme seg igjennom sikkerhetskontrollen og på flyet som hadde avgangstid 07:10. Siden det var tidlig så var det kun appelsinjuice eller vann som velkomstdrink.
SQ 970
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2431_zps5e202d48.jpg

Valgte en eggerett til frokost.
https://lh6.googleusercontent.com/-Dw5py9cjikA/UiiYyeTu0GI/AAAAAAAADnc/3kBm1a07xzQ/w433-h577-no/20130806_080128.jpg

Var godt og velsmakende det.

Soloppgang over Asia.
https://lh4.googleusercontent.com/-TcQYREQfc6o/UiiYzrVvZ_I/AAAAAAAADnk/_V6HwlWYM6k/w433-h577-no/20130806_072601.jpg

Ellers ikke mye å si om denne flighten, prøvde å sove litt i og med at man sto opp grytidlig, men SQ leverte varene og vel så det. God frokost var det også.

Ved ankomst Bangkok var jeg faktisk forberedt på å gå selv, men overraskelsen var stor da det sto en dame ved gaten med navnet mitt på. Thai gir visst denne servicen i BKK selv om du kommer med en *A partner og du skal videre på TG F. Så da slapp man å gå selv også. Alle formaliteter med boardingkort trengte ikke jeg å bry meg om å fikse. Alltid morsomt å bli gjenkjent av de ansatte i F loungen. I og med at jeg ikke rakk morgentoalettet på hotellet ble det foretatt der. :)

Hypern
05-09-2013, 22:10
Grunnen til lavere kvalitet på SQ flighten er at mobilkameraet ble brukt. Men resten ble tatt med SLR.

Som sagt ble jeg positivt overraska over at de møtte meg med en buggy på SQ flighten. Plusspoeng for det. Men er det ikke typisk at når du faktisk skal videre på TG i F så får du en C gate? Ja du hørte riktig, de kjører ikke buggy dit, er bare rett rundt hjørnet fra loungen. Fikk beskjed om å følge en kar til gaten fordi han reiste mye (det er eskorte, men de ventet på alle pax og så tålmodig var jeg ikke), men jeg har etterhvert blitt godt kjent på BKK så jeg visste jo hvor gaten var.

Individet som skulle bli mitt hjem de neste 10-11 timene.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2435_zps283ea253.jpg
Det obligatoriske champisbildet.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2436_zps0fc9246a.jpg
Take off, brukte jo laang tid bortover banen, men dette er A346 da.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2439_zps8ebe1310.jpg
Suvarnabhumi sett fra lufta.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2442_zps1ef07875.jpg
Don Muang:
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2443_zpsb47458cf.jpg
Første drikkerunde valgte jeg en god gammel GT.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2446_zps9ca9759a.jpg
Igjen greide jeg ikke å bestemme meg hva jeg ville ha med kaviaren så ble litt av alt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2447_zps09e87586.jpg
Valgte noe thaimat til hovedrett, man trenger da ikke vestlig mat hele tia.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2450_zps03a93547.jpg
Frukt og portvin slår ikke feil.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2451_zps4dd58133.jpg
Te, portvin, vann og iskrem. Kan det bli bedre over 30000 ft?
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2453_zpsf7fc5d06.jpg
Utsikt fra toalettet, vindu på toalettet er genialt. Tenk deg da, bare se bak deg og se ned på alt under deg. Er en spesiell følelse
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2457_zpsfecc276f.jpg

Helt grei benplass, hehe.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2461_zps201184df.jpg
Kan godt si litt om kabinen. Thai har på sine A346 droppet hattehyllene i midten i F kabinen noe som gjør at det ligner mer på LH sin kabin på tilsvarende fly. IFE er på gameboyskjermer, men jeg synes likevel setet er mer komfortabelt enn gamle LH F som kan være verdt å sammenligne med.
Ikke like spesiell følelse som i A380, men man merker at man flyr i F og ikke business.

Harry Potter og øl, kan ikke bli bedre vøttu.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2463_zps97f60471.jpg

Den ene flyvertinna lurte på om jeg skulle videre fra FRA. Skulle til OSL sa jeg. Da sa hun at Thai hadde en direkterute BKK-OSL. Jeg kontret: Det vet jeg, men de har ikke first på den ruta. Nei nei, selvsagt, da skjønner jeg sa hun da. :D bangpisj

Ble etterhvert klart for second serving før landing FRA. Dette er forretten.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2466_zps16ddd118.jpg
Laks er utrolig godt, ikke helt umulig at den er norsk. Så feks norsk laks i menyen BKK-HKG som forrett og omvendt i F serverte de gravlax som forrett så TG bruker norske matprodukter i sine fly.
Ingen bilde av hovedrett, men isen må man trekke frem.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2469_zpsc10a24b8.jpg
Noen slemme TCU.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2470_zps99bcb137.jpg
og når man flyr over Rhinen veit man at det nærmer seg landing.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/wsaebo/IMG_2472_zpsa8a54827.jpg



og vips var man i FRA.

Hypern
05-09-2013, 22:22
LH 864
En lite spennende flight, ble forsinket pga det var en noshow og bagasjen måtte lastes av. Maten gikk ned og øl ble inntatt. Noe mer er ikke å si om det. Pritag virker ikke og bagasjen tok lang tid og det er noe dritt når kl nærmer seg 00:30.

Konklusjon:
Siste flighten med TG var bedre enn motsatt hva gjaldt servicenivå. Har nok noe med loaden som var 5/8. Når loaden er litt høy i F blir det ofte rot med servicen til TG. De gamle setene er fullt brukbare og det jeg vil ikke nøle med å fly TG igjen F/C. Blir litt mye bukking osv og det er kanskje derfor jeg trivdes bedre hos LH/LX.

Ankomstservicen i BKK er win. Ingenting slår det. At de også i tillegg møter med buggy ved ankomst av andre *A flygninger når du skal videre i F er veldig veldig bra. Den store overraskelsen her nok må bli da jeg ble møtt i FRA akkurat det hadde jeg ikke forventet i det hele tatt, var helt forberdt på å finne en transfer desk eller no, men neida.

EVA Air:
Forhåndsbestill mat når du reiser C. Denne holdt høyere kvalitet enn maten du kan velge ombord. Veldig velkomment inntreden i *A og er fullt på høyde med det meste innen Asia. Virgin Club i HKG er fullt på høyde med enkelte F lounger.

SQ:
Tja tok jo en tidlig morgenflight så var ikke så mye å skille på, var mest for å teste og det var det SQ hadde ledig i tide SIN-BKK den dagen og slik at jeg kunne rekke min videreforbindelse.

Lufthansa:
Man vet hvor man har dem selv om man er bakbundet, bind for øya osv. Upersonlig, men profesjonelt og man føler seg hjemme som en skandinaver.

Neste gang (om det blir noe neste gang) skal jeg ikke ha et så ambisiøst flyprogram på utreise, selv om man flyr F så blir man sliten i kroppen over så mange tidssoner. Da ville jeg kanskje vurdere å ta stopover i BKK i stedet.

FRA - kjedelig flyplass, ingen lounge ved B schengen hvor OSL flyet gikk fra. Brukte business loungen i B non schengen på vei hjem og er ALLTID mer spennende på vei ut enn på vei hjem. Hehe.

HKG - en drøm for transit, ingen fasttrack i security så her er man vanlig dødlig selv om man flyr C.

BKK - selve drømmen om man flyr F på TG. Her trenger man ikke å fikse noe, DE fikser.

TPE - også bra ved ankomst/avgang. Se opp for taximafia i avgangshallen og følg skiltinga!

SIN - tja dette er verdens beste flyplass i følge kåringer og lever virkelig opp til det. Alt er så merkelig effektivt drevent, både bagasjehåndtering, passkontroll osv. Liksom ingen kø noen steder (bortsett fra taxikø ved ankomst).

Kommer kanskje noen mobilshots opp etterhvert.

Beste øyeblikk: Da jeg ble møtt i FRA av en TG representant.
Flaueste øyeblikk: Boarding BKK til SIN hvor jeg bare storma rett forbi bruen til L1.. og snudde...

LN-FHU
06-09-2013, 08:46
Herlig rapport og flotte bilder :) :) :) Ohh the memories....... :fly

Hypern
06-09-2013, 14:05
Herlig rapport og flotte bilder :) :) :) Ohh the memories....... :fly

Tusen takk. Problemet er at man blir avhengig av dette. Virker liksom ikke helt fristende å sette seg i whY noe mer... Hadde uansett aldri orket denne turen om jeg hadde tatt Y klasse hele veien, ihvertfall ikke med transit i FRA, BKK og HKG...

nime
06-09-2013, 16:54
Takk for flott rapport!

Discus
06-09-2013, 18:51
Takk for oppdateringen. Er enig i ditt synspunkt på det med service vs loadfactor. Hadde en dagflight med 2 av 6 seter tatt i F, der var servicen helt fantastisk. Det var også på A346, og jeg synes de setene er helt strålende. Flytiden min var da 13:10h, jeg var våken og sittende hele veien og satt behagelig hele tiden. (Samme seter med "gamle" LX-F om jeg ikke tar feil, hadde samme gode sitteopplevelsen der)

kimmam
08-09-2013, 23:55
Takk for en fin rapport! Kudos for at du "tør" ta bilder av maten ;)
Den store overraskelsen her nok må bli da jeg ble møtt i FRA akkurat det hadde jeg ikke forventet i det hele tatt, var helt forberdt på å finne en transfer desk eller no, men neida. Takk og lov for at TG stiller med ankomstservice i Frankfurt også! En ordentlig kronglete flyplass å navigere til tider. Hvem syns du forresten var best av TG og SQ i intra-Asia C?

Hypern
09-09-2013, 12:32
Takk for en fin rapport! Kudos for at du "tør" ta bilder av maten ;)
Takk og lov for at TG stiller med ankomstservice i Frankfurt også! En ordentlig kronglete flyplass å navigere til tider. Hvem syns du forresten var best av TG og SQ i intra-Asia C?

La ikke merke til stort på SQ flighten da dette var en flight som dro kl 07 av morgenen og ville naturlig nok ta meg av litt tapt søvn. Setene var nok noe bedre synes jeg og frokosten mettet meg såpass mye at jeg ikke trengte å spise så mye i loungen i BKK (tok heller en brunch der, da jeg hadde bra med tid).



At man ble henta med buggy selv ved ankomst SQ C og videre med TG F var jo konge av TG da.

petter380
03-10-2013, 17:18
Så fort passkontrollen ble forsert var det en runde i taxfree for litt alkohol (dette er dyrt i Singapore), ...

Haha, det er godt skrevet. Du flyr F og C og syns alkohol i Singapore er dyrt - ikke si det for høyt ;) Foruten Singapore Sling på Raffles som er overpriset til de tusen, så er alkohol billig som fy sammenlignet med Norge.

Ellers takk for morsom trip report fra et bortskjemt studentperspektiv ;) (gleder meg nesten til US Airways trikset forsvinner og lurer på hvordan du vil da overleve, hehehe)

Hypern
30-10-2013, 11:16
Haha, det er godt skrevet. Du flyr F og C og syns alkohol i Singapore er dyrt - ikke si det for høyt ;) Foruten Singapore Sling på Raffles som er overpriset til de tusen, så er alkohol billig som fy sammenlignet med Norge.

Ellers takk for morsom trip report fra et bortskjemt studentperspektiv ;) (gleder meg nesten til US Airways trikset forsvinner og lurer på hvordan du vil da overleve, hehehe)

Hehe, men taxfreen der er fortsatt billigere enn prisen i butikkene der da, er en grunn til at det er mange som tar seg en svipp innom der også i Singapore. Jeg riskikerte å betale over 100 kroner for en halvliter Erdinger hveteøl på tapp der (det hjelper ikke at prisen er under norsk pris så lenge de legger på goddamnit 10% service charge...)

Så lenge US Airways er der så må man nyte det så lenge man kan - det er det ikke no tvil om, men ja jeg vet hvordan det er å pine seg igjennom langturer i Y, har dratt til Hawaii i Y feks så jeg skal si deg det at jeg veit meget vel hvordan Y klasse føles. :rolleyes: