View Full Version : Drømmer og jomfruer 2013
Ja, nå er det bare noen få timer til jeg beveger meg i retning OSL og starten på litt over tre døgn på tour. Jeg vil prøve å logge på så ofte som mulig for å gi "live" underveisrapporter og batchvis blir det også noen canonbilder fra underveis.
Da er det bare for dere å starte spekulasjonene om hvor det bærer hen - et clue for underveis:
http://www.electricscotland.com/gardening/thistle.jpg
Drømmer og jomfruer .. da tipper jeg at det ihvertfall blir innslag med Dreamliner og ett eller annet Virgin-selskap. God tur !!
Dreamliner to Virgin Islands?
SudCaravelle
25-07-2013, 15:45
Sukkertopp... Hmm.. Brasil?
Det blir jomfruer men ikke de øyene. Sitter nå forøvrig på et fullt flytog som er godt og svalende og over midtgangen er en som definitivt ikke er det (det er ikke noe hun har spist ;))
Begrenset hva han rekker på tre dager, gutta .. tipper han skal få seg et 'nytt' engelsk flyselskap på lista .. kanskje han treffer en skilpadde også? ;)
Tistel - Skottlands nasjonalblomst...?
Opiumsvalmue?
3 dager på kjøret i Amsterdam for å bli kvitt jomfrudommen? :) :) :)
Kim
Da var jeg gjennompasskontrollen etter en ekspedisjon på Seafood Bar og er nå arrivert Upstairs. Start boarding er satt til 1740 og i følge SMSen er det velkommen om bord på DY1310 gate 58A. Dagens tur blir nok den eneste i luften og setet har et to-sifret tall, men for meg en litt uvanlig bokstav, J. Det er ikke så bra utsikt fra Upstairs mot nord, men jeg ser fra nesen og oppover på Sonja Henie. Nå kom det en liten innkallelse så får jeg begi meg downstairs. Snakkes på neste transportmiddel.
Du skal vel ikke til LAX eller noe sånt med VIR?
Du skal vel ikke til LAX eller noe sånt med VIR?
På 3 dager? :rolleyes:
Jeg minnes at Kurt elsker UK omtrent høyere enn sine egne tånegler og siden DY1310 idag er EI-LNA så får han unnagjort Dreamlineropplevelsen.
Men utifra blomsten og dømme så ender han sikkert opp i Skotland ^_^
Og dit flyr han kanskje med Turtle's irske jomfru ... ;)
Superhai
25-07-2013, 18:24
Little Red? EDI eller ABZ etterhvert da?
Tistelen var med for å forvirre. Det finnes tilfeldigvis en hotellkjede med navn Thistle. Nå er jeg på rommet på en Thistle i nordre deler av London, har hentet førsteklassebillettene for første del av morgendagen og nyter akkurat nå en iskald 1664. Den var nødvendig etter å ha kokt nesten 40 minutter på førsteklasse om bord på Gatwick Express til Victoria Station. Det ble derfor ble en av de koselige cab-ene til hotellet gjennom sentrum av London i stedet for Tuben. Dermed ble det minustegn foran karakteren til Gatwick Express og et plusstegn for cab-en. Lisa som tok seg av meg på Thistle-hotellet får flere plusstegn - kanskje hun er en ...?
Da er det bare en beskrivelse av turen med LN-LNA over Nordsjøen i sete 10J som gjenstår. Boarding startet litt over 40 minutter før planlagt avgang. Det var enkelt å finne setet rekke 10 og der er utsikten til den store Rolls-Royce-motoren dominerende. Plass og setekvalitet er det ikke mulig å si på. Fikk pratet med noen av de kabinansatte og for noen kom det frem at de var på første tur med Dreamlineren, men merket man bare på passasjertellingen - først på femte forsøk ble det samsvar mellom de forskjellige teamene og manifest. De siste transferpassasjerene var om bord fem over seks, tre minutter senere ble dørene lukket og på tid startet push fra gate 48. Gud for noen motorer. Start med bare svak brumming, men elektriske bremserer ser ut til å være vanskelige å styre slik at det ble små kenguruhopp helt til vi slapp dem på 19L. Jeg lurte på om de ikke skulle gi gass, men flyet ville luften med bare en svak brumming. Oppe i lufta var det salg av øretelefoner som stod først på planen for de kabinansatte. Jeg hadde mine egne og fant fort frem til Jamie og et par 15 minuttersretter. Siden jeg hadde treeren for meg selv ble 3D-kartet startet hos naboen. Minuttene gikk fort over Nordsjøen og jeg fikk tyllet i meg den sedvanlige G&T også. Etter den vanlige Sen inn LGW landet vi silkemykt på 26 og igjen startet bremsekenguruingen helt til vi var parkert ved gate. På LGW er mye betong benyttet på takseveier, og som et resultat av det ble det mye plastknirk - faktisk mer enn jeg noen gang har opplevd om bord på en Airbus og det var midtre hattehyllerekke som stod for mesteparten av ulydene. Fra deboarding til jeg var på perrongen med koffert tok ikke mer enn litt over 20 minutter, så den delen går bra på LGW.
Nå er det på tide å komme til køys - bildene får vente til i morgen.
Og dit flyr han kanskje med Turtle's irske jomfru ... ;)
Gjør han det og drar til Manchester sent nok på fredag, er der to avganger hvor der er mulighet for et norsk innslag ombord... Har ingen passasjerlister for forhåndsvarsling av VVIP passasjerer men man vet jo aldri :p
DY til LGW og Virgin videre til Scotland ;-)
har hentet førsteklassebillettene for første del av morgendagen og
Hvis ikke han skal kjøre Virgin Train da.....
God morgen fra Euston i London. Nå er det litt over 60 minutter til avgang med Virgin Trains Manchester. Målet for dagen er å foreta en evaluering av tog mot fly fra Manchester. Har vært i til dels friske diskusjoner med noen Manchunians om temaet og da må man test Virgin Trains til Manchester og Little Red fra MAN til LHR. Altså med andre ord må Turtle vise at nick-navnet er feil på VS3044 ;)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Big_engine_over_Soerlandet.jpg
Et utvindubilde fra i går kveld - og hvis dere lurer på hvor bildet er tatt så er det bare å sjekke kart over den sørlandske skjærgård.
Og da var jeg på Virgin Trains First Class Lounge på Euston Station - frisk jus, en fersk croissant og en ypperlig arbeidsplass. Nå er det mindre enn 45 minutter til avgang til Manchester Picadilly og på billetten står det Coach J og Seat 5. Det er også herlig at det har kjølnet litt over natten her i London, men det tyder også på at det blir relativt fuktig med dunder und brach i morgen. Altså blir det tube og inneaktiviteter som står på programmet i morgen. Helt sikkert blir det besøk hos Europas største bokhandel som sies å ha en fantastisk arkitekturavdeling. Da er det vel på tide å komme seg ut for en siste røyk på et par timer.
Hvis du har tenkt å drømme deg hjemover fra LGW på søndag er vi nok på samme flighten!
Men det spørs om du foran dør to da LCH? Hvis slikt er tilfelle så får du ta en titt bortom 4A.
Så en liten karaktergivning på første del av Virgin Trains service til Manchester. Topp gratis WiFi ombord. Så var det frokosten, Great British Breakfast, og den var stor - ikke av størrelse, men i kvalitet og service. Her har mange hoteller å lære hvordan det skal gjøres. Bare så synd at Virgin Trains tapte anbudet på drift de neste årene. For en gangs skyld har britene fått et behagelig tog som går fort - komforten i First er i hvert fall topp. Nå er det bare å lene seg tilbake, nyte landskapet som whoooooosher forbi og telle ned de 72 minuttene som er igjen av turen.
God morgen fra Euston i London. Nå er det litt over 60 minutter til avgang med Virgin Trains Manchester. Målet for dagen er å foreta en evaluering av tog mot fly fra Manchester. Har vært i til dels friske diskusjoner med noen Manchunians om temaet og da må man test Virgin Trains til Manchester og Little Red fra MAN til LHR. Altså med andre ord må Turtle vise at nick-navnet er feil på VS3044 ;)
Du valgte nok fly i feil retning da...rekorden er 1 time og 40 minutter den veien :p Toget "flyr" jo på 2 timer og 8 minutter i følge reklameplakatene deres bl.a. på Heathrow. Pass på at dere er på plass i tide da for det er ikke uvanlig med avgang 15min før tiden om vi får muligheten og selv om jeg er tilsynelatende er treg, er det ikke sikkert man venter ;) Dag fire av fem i skytteltrafikk så det går fortere og fortere!
---
Bare så synd at Virgin Trains tapte anbudet på drift de neste årene. For en gangs skyld har britene fått et behagelig tog som går fort - komforten i First er i hvert fall topp. Nå er det bare å lene seg tilbake, nyte landskapet som whoooooosher forbi og telle ned de 72 minuttene som er igjen av turen.
De har ikke tapt enda...blir en ny runde med anbud når myndighetene får ut fingeren og finner ut av hvordan de skal gjøre det!
Enda en liten underveisrapport fra jomfrutoget - kjørte forbi en lagringsplass med i hvert fall fire flykropper til tidligere RAF Herculeser. Har ikke med meg siste Wrecks & Relicks, men det stedet lå omtrent en 5 minutter sør av Stoke-on-Trent.
Men det spørs om du foran dør to da LCH? Hvis slikt er tilfelle så får du ta en titt bortom 4A.
Jeg skal speide bakover etter deg fra 1J... ;)
Noen time siden sist. Nå sitter på Costa på innsiden og venter på at gate til Little Red flighten til LHR T1. Litt har skjedd siden sist. En Canon fikk objektivfeil, og nå er en ny bedre handlet på Dixon. Vi får ta mer i kveldingen.
Vel, LN-KGL kom seg nå ombord og alt gikk nå riktig så fort med blocks off 1846L, 9min før rute, og blocks on 1939L, 21min før rute. 53min er ikke dagligdags en fredag ettermiddag! Ingen strafferunder og nydelig utsikt over nord-London og selve byen på vei inn, så toget må ha fått god konkurranse ;)
Det gikk fort gjorde det, men problemene er i begge ender - city centre-to-city centre: Virgin Trains = 2:25 (inkludert minimum oppmøtetid)
TransPennine Express fra Manchester + Check in and Security Control MAN T3 + Little Red + lang spasertur til baggage claims + venting på bagasje + underjordsvanding til Heathrow Express + Heathrow Express til Paddington = 3:43
Apropos det gikk fort - så dere der framme fikk besøk av noen viltre krabater så derfor prioriterte jeg å få en kortest mulig tid for flyopsjonen. Det blir vel tid til en fly-og-vin/øl en gang siden det jeg er ofte på øyene.
Nå er det vel kanskje noen som venter på noen bilder og her er de:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/LNA_at_OSL.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/LNA_cabin.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/LNA_IFE.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/LNA_at_LGW.jpg
Vanskelig å få med alt på LGW, men fikk da med meg broen over til Nord-satelitten
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/1st_LGW_Express.jpg
Steikeovnen Gatwick Express, og også bruk av Express for det toget er nok ikke riktig
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Virgin_breakfast.jpg
En halvspist frokost om bord i Virgin Trains
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Virgin_Pendolino.jpg
Pendolinoen på Manchester Piccadilly Station
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/1st_TransPen.jpg
Kaoset på Manchester Piccadilly var denne dagen totalt. Informasjon på perronger er både dårlig og misvisende, og horden av ansatte der bare kunne forvirre mer enn å oppklare noe.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Little_Red_at_MAN.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Little_Red_onboard_service.jpg
Litt å drikke og litt annet ble servert hos Little Red
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Little_Red_landing_at_LHR.jpg
Rett før landing på Heathrow
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/LHR_Express.jpg
1st Class på Heathrow Express - og ser man godt etter ser du også fotografen. Heathrow Express reklamerer med free WiFi - WiFi var der men det fantes ikke fnugg av tilgang til utenverden. Bråk og dårlig komfort er også ord som passer for Heathrow Express, men temperaturen om bord var bra.
Virgin Train og 1st class er stort sett en god deal (spesielt om man booker litt i forkant av reisen og slipper å betale full pris)! Jeg bruker dette nesten uten unntak. 1st class på Heathrow Express er bare å kaste bort pengene... ;)
Kurt: Om du er i Oslo den kommende uken så gi meg et lite vink...!
Det gikk fort gjorde det, men problemene er i begge ender - city centre-to-city centre: Virgin Trains = 2:25 (inkludert minimum oppmøtetid)
TransPennine Express fra Manchester + Check in and Security Control MAN T3 + Little Red + lang spasertur til baggage claims + venting på bagasje + underjordsvanding til Heathrow Express + Heathrow Express til Paddington = 3:43
Apropos det gikk fort - så dere der framme fikk besøk av noen viltre krabater så derfor prioriterte jeg å få en kortest mulig tid for flyopsjonen. Det blir vel tid til en fly-og-vin/øl en gang siden det jeg er ofte på øyene.
Det ble ganske folksomt en stund, ja, med familiebilder av podene som skulle taes og slikt! Regnet med du løp videre for å gi flyet best mulig sjanse ;)
Er ikke overrasket angående tid, og det å unngå sikkerhetskontrollen i Manchester er absolutt en positiv ting! De er de verste og mest militante jeg har vært borti noe sted og så går det så utrolig tregt...1st på toget ser absolutt vel og bra ut, men det koster jo skjorta for den timen det tar fra Birmingham om en skal ha noen som helst slags fleksibilitet, så jeg er å finne i coach A som er std quiet coach og har tre halve rader med ekstra benplass i det minste, og er some regel barne/mobilfri sone :p
Det ble ganske folksomt en stund, ja, med familiebilder av podene som skulle taes og slikt! Regnet med du løp videre for å gi flyet best mulig sjanse ;)
Vi får organisere en fly & øl en gang - selv om jeg har migrert hjemover til det høye nord er jeg hyppig i øyriket! Hva med første uken i september...? (er ledig fra onsdag 4.9 på ettermiddagen...):)
Vi får organisere en fly & øl en gang - selv om jeg har migrert hjemover til det høye nord er jeg hyppig i øyriket! Hva med første uken i september...? (er ledig fra onsdag 4.9 på ettermiddagen...):)
Livet mitt stopper foreløpig 26.08 men skal i teorien få en ny skiftplan som dekker den tiden om et par ukers tid, så inntil da er jeg et eller annet sted jevnt fordelt mellom B'ham, London, Manchester, Edinburgh eller Aberdeen den ettermiddagen :p Skal ha det i bakhodet!
Livet mitt stopper foreløpig 26.08 men skal i teorien få en ny skiftplan som dekker den tiden om et par ukers tid, så inntil da er jeg et eller annet sted jevnt fordelt mellom B'ham, London, Manchester, Edinburgh eller Aberdeen den ettermiddagen :p Skal ha det i bakhodet!
Good! Jeg er et sted mellom Cambridge og LHR (evt LGW), men er flyttbar så bare gi beskjed! :)
Takk for en, som vanlig, bra rapport så langt fra KGLen
Da er det bare en beskrivelse av turen med LN-LNA over Nordsjøen
EI-LNA kanskje ;)
Det ble EI LN, men hadde ikke vært flott Discus? Nå er første stint på byen gjennomført, de to Waterstone's og Fortnum & Mason på Piccadilly fikk noen penger av meg og jeg fikk noe jeg trengte tilbake. Highlights fra Waterstone's var Art Deco Complete av Alastair Duncan og ikke minst DKs Eyewitness Travel - Chile (skal avgårde til District X om litt over tre uker).
Hadde det ikke vært for at jeg ikke hadde polarisert filter er det vel en her som hadde kjent seg igjen. Bilde er tatt fra Little Reds neste siste tur den fredagen fra Runway Viewing Park.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Tartan_Lassie.jpg
Det synes også ut som det var folk på Southside.
Ellers ble det et gjensyn med Air Transats A310-300 - sist gang jeg så den var i Nice i oktober i fjor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/C-GFAT.jpg
Lufthansas andre Sharklet A320 var også innom en tur
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/D-AIZR.jpg
Mye mer som man ikke finner OSL, men det får vi spare til en annen gang,
Da er det på tide med å avslutte med hva som hendte det siste døgnet av Drømmer og jomfruer. På lørdag kveld kom et utrolig tordenvær med mye regn inn, så søndagen ble en del mindre varmt. Etter frokost bar det av sted, først til Victoria for å lagre kofferten og deretter Tuben til Lambeth North for å besøke Imperial War Museum London.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/IWM_London.jpg
Stort nærmere museet var det ikke mulig å komme - det var stengt og skulle åpne igjen den 29. juli. Websiden til IWM varslet ikke noe slikt - kan vi si dette er typisk britisk? Heldigvis traff jeg på dette minnestedet som åpnet i juni 2012 på lørdagen, og det passet bra at det mindre enn en måned etter Dambusters 70-årsjubileum.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Bomber_Command_Memorial.jpg
Bomber Command Memorial
Etter bommen på IWM ble mikroguiden for London, også kallt bykart, tatt frem og ned i Tuben bar det avgårde igjen. Etter noe gatevanding fra Waterloo havnet en på Tate Modern. Ekstremt mye folk gjorde at oppholdet ble kortere enn kanskje bra var, men det bar videre med apostlenes hester over Themsen på Millenium Bridge.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Tate_Modern.jpg
Da var det å vandre langs langs St. Paul, over Ludgate Hill, gjennom Fleet Street hvor avisene har flyttet fra men fremdeles tar seg av justisen
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Royal_Court_of_Justice.jpg
Videre bar det langs The Strand og Savoy
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Savoy.jpg før en bøyde av i smuget på østsiden av Charing Cross Station ned mot Embankment Tuben og westbound District Line til Victoria. Det var tid for litt mat i skrotten (man kan ikke bare leve på vann). Valget falt på Cafe Rouge og gigot d'agneau. Litt husets rødvin og vann til gjorde susen - og normalen ved besøk til de britiske øyer var opprettholdt, lammeskanke skal man ha.
Jeg orket ikke noe mer byvanding, så da var det ta ut kofferten og å bevege seg i retning LGW på førsteklasse med Gatwick Express. Denne gangen var det ikke noen ulidelig varme om bord, men slingring og bråket var der fortsatt. På Gatwick ble kofferten sjekket inn, først etter å ha fjernet en bok om Art Deco for å komme under de magiske 20 kg. Boken ble dermed ekstra håndbagasje. Det var fremdeles mange timer (les fem) til avgang, men det gjør ikke noe så lenge det er mulig å ta bildet av fly. Jeg har funnet et perfekt sted på ettermiddagen med fly som lander mot vest. Det er sør på rampen til South Terminal. Forbi stedet kjører bussene for fjernparkeringen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Norwegian_ad.jpg
Politiet kommer også ofte mannsterke til stedet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/The_Police.jpg
Men som vanlig så var ikke jeg interessant.
Timene gikk, og en mengde bilder ble resultatet. Jeg viser bare et bilde fra denne jakten, og siden dette var en drømmetur med jomfruer må en ha med en annen av typen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/G-TUIB.jpg
Klokka var passert seks og det var på tiden å komme seg på innsiden. Jeg regnet med ville ta litt tid å komme gjennom sikkerhetskontrollen - ble hanket inn av hyggelige dame som henviste meg til Premium security check med null kø. Mindre enn et minutt senere var jeg på innsiden. En annen perk med Premium er du slipper å bli sluset gjennom the perfume maze. Tørst og ikke minst kaffetørst var det å begi seg i vei til Costa. Lammeskanken hadde også sluppet taket og det ble et free range egg sandwich i tillegg til espressoen og vannflaska. Nå var det å bare smøre seg med tålmodighet, iPhonen sa at det var rundt 30 minutter forsinkelse fra OSL på DY1310. Etter hvert ble så gate 15 gitt som stedet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Arr_LNA_at_LGW.jpg
Inne på pre-boarding kom så LCH handlende. Han hadde vært på No. 1 loungen hvilket også jeg hadde hatt muligheten til å besøke siden jeg kom med 1st Class på Gatwick Express. Vi fikk da noen minutter med juging, og jeg var oppsatt på å sette en støkk i LCH vedrørende 787ens "fortreffelighet".
Vi kom da om bord. Mange kjente fjes i kabinbesetningen - faktisk var det identisk med torsdagens besetning. I tillegg var det to temmelig opptatte Boeing-representanter om bord (gul vest med Boeing-logo røpet det). Heldigvis ble de med på turen tilbake i sete 1D og 1E, så kanskje fikk ikke LCH i 1J helt skjelven? ;)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Premium_beinplass.jpg
Plassen i 4A var det ikke mulig å klage på
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tours/Virgins_and_more_2013/Mannen_i_1J.jpg
Mannen i 1J kan skimtes
DY1311 blocks on OSL 2340L og taxien leverte meg på døren 0125L.
Konklusjoner fra turen:
1. Tur til UK er aldri feil.
2. Tog er bedre enn fly innenlands i UK
3. Norwegians B787 vil bli et godt produkt når opplæringen av de kabinansatte er fullført og ikke minst Boeing har luket ut feilene på den.
4. Rolls-Royce motorer er og blir konge.
5. Treffer alltid hyggelige folk underveis.
6. Fikk i bakkant vite at jeg en kjente på et britisk forum var dispatcher på min Little Red flight - og at the lady in red ved hans side var ugift.
7. Nordmenn finner man overalt - selv i cockpit til Little Red.
8. Selv kvinner er interessert i fly. Traff ei snakkesalig som hadde vært om bord i Concorden på MAN mens vi ventet på bussen.
9. En god frokost er en god start på dagen.
10. Borte bra men hjemme best.
Du lyktes nok ikke helt i å sette en støkk i meg, tror kanskje du skal ha dårligere samvittighet overfor de som satt rundt oss! ;)
Jeg tror den ene av 'refleksvestgutta' jobbet for DU, ikke Boeing.
Overhørte forresten at mannen i setet bak meg (2J) også var av den syke, syke typen som hadde tatt seg en London-weekend kun for å fly Dreamliner! :p Enda en forumist kanskje?
FlightDeck
30-07-2013, 09:31
Takk for flott rapport! De to som sitter på 1D og 1E jobber for Norwegian, tror jeg - eller rettere sagt det selskapet som tar seg av det tekniske med flyene. Var selv om bord i den smekkfulle avgangen til London på søndag - satt i Premium - og synes det var en veldig god opplevelse. God kabinluft og behagelige seter, om enn ikke spesielt stillegående. Synes det var veldig stor forskjell på de kabinansatte fra OSL- og ARN-basene og de kabinansatte fra BKK-basen. De førstnevnte var proffe og dedikerte, sistnevnte var usikre og klønete. Satt på spissen virket det litt som det var første gang de var om bord i et fly - og jeg har aldri opplevd så mye styr med traller og betalingsautomater som på denne turen. Og annonseringen over høyttalerne - welcome to Thailand!