PDA

View Full Version : Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Klette
25-07-2013, 01:27
Ledelsen i et internasjonalt konsern, som har en stor maritim divisjon i Norge, bestemte seg forleden for at alle ansatte under høyeste nivå i konsernet, skal fly økonomi på forretningsreiser.
Tidligere hadde politikken for de ansatt i Norge, vært at alle billetter ut av Europa skulle være Business.
Endringen medfører at service-montører, selgere, ledelse osv. må fly Økonomi, uavhengig av om reisen er betalt av kunder, eller bedriften selv.

Virkningen var umiddelbar, og ble begrunnet med høye utgifter på reiseaktivitet. En annen grunn var at de hadde sett på hvordan konkurrentene opererte.

Dette får meg til å lure:

Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?

sexten
25-07-2013, 02:39
I mitt selskap, som opererer innenfor oljesektoren har økonomi-billetter lenge vært normen. Om du skal ha andre billetter må det begrunnes (i tilfelle gjennomgang av økonomiavdelingen i etterkant).

Dette kan være pga. behov for full flex-billetter (bestiller alltid full flex i forbindelse med offshore-reiser) eller ekstra lange reiser.

Ser egentlig på dette som en helt naturlig og fornuftig ordning. Når det er snakk om et selskap med over 500k ansatte så er det MYE å spare.

Har aldri blitt nektet Business Class i de (mange) tilfellene det er "nødvendig", men det finnes jo alltid noen som insisterer på å fly "Business Class" om det så er fra Bergen til Stavanger på en messe.

Klette
25-07-2013, 03:20
Hei,

Hvis dette fungerer så er det nok veldig kostnadseffektivt og fornuftig.

Hvis en skal feks. reise for å reparere kritiske deler i båter som ligger off-hire, eller må rekke viktige møter, så er dette jo gode grunner for å bruke litt ekstra penger på en billett.

Men hvis det ikke er kontrollerte retningslinjer for dette, så ser jeg for meg at det kan lett bli misbrukt. En messe i Stavanger kan vel planlegges lenge i forkant, og en trenger neppe en fleksibel billett.

Faren er vel trynefaktor, og at det skal brukes mye ressurser på vurderinger om i hvilken tilfeller det er fornuftig å booke hva.

En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...

VirreVapp
25-07-2013, 07:33
Ser selv at ansatte konsekvent, uten fornuftig grunn, bestiller de dyreste billetter og med SAS, og ikke DY. Selv om alle "skal" reise rimeligste måte. Så dette skjerpes inn nu. Innen olje sektor ja

posthuman
25-07-2013, 07:54
Hvis det er Rolls-Royce det er snakk om så er jeg ikke overraska. Var reiseforbud i min tid der.
Uansett uting å sende ansatte på økonomibilletter rundt omkring i verden, spes hvis man har jobb som reisemontør. De burde vel være opplagt for å kunne gjøre en god jobb.

I min nåværende jobb (olja) skal vi fly med rimeligste flex-alternativ.

Someone
25-07-2013, 08:22
Hos oss i oljeservice er det economy og premium economy som gjelder innen Europa. Interkontinentalt kan faktorer som stilling, reisebelastning og hva man skal i det man lander bidra til at vi får business. Ellers er premium economy standard.

Sikkert litt varierende fra sjef til sjef, men jeg får i hvertfall kjøpe fleksible billetter hvis jeg mener jeg trenger det

Han helt på toppen tar ikke alltid rutefly.....

Mitt inntrykk er vel at de som er ivrigst på business innen Europa er f.eks advokater og andre som kan belaste kunden direkte

TriStar
25-07-2013, 08:36
Er ansatt i et relativt stort norsk selskap (ikke olje/offshore), og vi skal reise på billigste alternativ innen Norge og Europa. Selskapet har avtale med både SAS og Norwegian. På oversjøiske reiser (med unntak av messer etc.) er det anledning til å fly business, men dette må godkjennes av leder. En ganske fornuftig ordning som jeg tror de aller fleste har forståelse for.

Chriscross
25-07-2013, 08:42
I Olje. Reiser interkontinentalt skal godkjennes av Vice President. Direkte fly over seks timer kan tas i C. Innen Norge oppfordres en til å reise billigst mulig, men personlig synes jeg dettte er tullete da flexprisene våre er som en middels ecobillett.

SudCaravelle
25-07-2013, 08:45
Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).

Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap.

erikber
25-07-2013, 09:03
Jobber i et mindre leverandørselskap i oljeindustrien, < 50 ansatte.
Ved reiser ifm offshore oppdrag innenlands er det Flex som gjelder, både på grunn av fleksibilitet og baggasje. Møter, messer og andre anledninger er det økonomi. Europa er det økonomi såfremt det ikke er nødvendig med fleksibilitet. Intercont er alltid business.

apeks
25-07-2013, 09:20
Jobber i et stort IT selskap.
Økonomi i Norge, Premium i Europa og C for resten.

Dag Viking
25-07-2013, 09:51
Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?

Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse.

Furahini
25-07-2013, 10:19

Da min far jobbet i utenrikstjenesten var det business konsekvent paa foerste utreise og siste hjemreise. Altsaa foer de starter jobben, og naar de er ferdige etter 3 (eller fler aar). Det er disse reisene UD betaler for. Ellers da han dro paa kortere oppdrag var det og konsekvent business, baade paa kortere ruter i Europa, og langdistanse. Saa saa lenge UD betalte var det business. Han pensjonerte seg for 3 aar siden, saa kan ha endret seg til i dag.

Har og en kompis som jobber innen finans i London, for et norsk selskap. I begynnelsen var det konsekvent okonomi, og de onsket heller at han dro 2 dager foer moetet/konferansen etc., og brukte pengene paa et bedre hotell med jobbmuligheter, enn business paa fly. Naa, etter en 4 aar, er det bedre valgfrihet for han. Sjefen er Pandion og flyr konsekvent F saa lenge det er mulighet for det.

Sorry for mangel paa norske bokstaver, er i utlandet.

bergejm
25-07-2013, 10:22

Satt ved siden av ei med diplomatpass når jeg ble upgrada til C fra FRA til TRD i fjor, så antar det.

Hypern
25-07-2013, 10:25
Min far fikk business en gang (han jobber i statlig sektor) til sydlige Afrika. Han hadde da i løpet av få år hatt mange turer til sydlige Afrika alt på economy. Han sa tilslutt at han ikke orket det kjøret på economy, da det ofte bar rett på jobb. Han fikk tilslutt betalt business, men såvidt jeg skjønte så er det veldig veldig få tilfeller statlig sektor i det hele tatt betaler business.

Min mor som også jobber i statlig sektor får alt på economy, men hun reiser som regel intraeuropeisk så da er forskjellen så stor. Intra Norge får man som regel flex (nå er det jo Plus som er nye flex).

Fredrik74
25-07-2013, 10:31
En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...

Poängen är väl att om anställda vet att ekonomiavdelningen kontrollerar kommer de att vara försiktiga med att boka business?

Furahini
25-07-2013, 10:42
Hentet fra Særavtalen for reiser utenlands for statens regning

"Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende kan benyttes."

Mange husker vel denne saken:

Som eneste departementsråd flyr den mektigste embetsmannen i UD, Bjarne Lindstrøm, på første klasse «ved behov».

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426312.html

Herlov
25-07-2013, 11:21
Jeg har en bekjent som jobber i Nexans (leverer kabelanlegg, stor andel til oljeselskaper), hvor de flyr business på turer over 4 timer.

sexten
25-07-2013, 12:13
Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).
.

Man skal ikke lenger enn til Tyskland (jeg jobber for et tysk selskap) før denne kulturen er vesentlig forskjellig fra hvordan den er i Norge. Der er "rangstigen" mye klarere definert enn hva den er i det norske arbeidslivet. Der man i Norge gjerne kan sitte på samme bord i lunsjen som ledelsen uten at noen reagerer, eller storme inn på kontoret og si akkurat hva man mener om ting i bedriften i lunsjen... er det samme fullstendig uhørt i Tyskland (og mange flere land).

På samme måte, der det er helt naturlig for en leder/mellomleder å fly økonomiklasse er det like unaturlig for en ansatt i resepektabel jobb fra den arabiske halvøy å fly økonomiklasse.

Så tror det er en del kulturelle forskjeller ute og går her, og normen i Norge har etter hvert blitt at "økonomi er helt ok". Jeg synes iallfall det er en helt ok policy.
Du er jo tross alt på jobb når du er ute og flyr for bedriften, så det er opp til arbeidsgiveren å bestemme retningslinjene.

tafpl
25-07-2013, 12:17
Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?

Furahini
25-07-2013, 12:38
Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?

Fetteren min jobbet som livvakt for diverse statsraader og de reiste alltid i business. BTW var det ett selskap de hatet aa fly med: KLM. Altfor ukomfortable seter i foelge han, kunne ikke sove for de alltid sklei nedover ;-) Det er vel fler her inne som har samme opplevelsen.

Hender jo ogsaa de flyr med privatfly. Var jo for en tid tilbake siden en god del skriverier om Gahr-Stoere og Stoltenbergs bruk av privatfly, blant annet foer klimatoppmoetet i CPH hvor Stoltenberg (?) sloey privat fra OSL-CPH til tross for et stort antall rutefly samme dagen.

Trety
25-07-2013, 12:46
Jobber i telecombransjen, amerikansk selskap. Vi har en veldig grei policy for oss på salg, økonomi eller premium economy (aka fleksible økonomibilletter) innenfor Europa, og business på langdistanse. Personlig bruker jeg kun flex-billetter når jeg trenger det, typisk på hjemreiser fra dager med møter.

Stort sett er 85% av jobbreisene mine innenriks, så jeg holder meg langt innenfor policy uansett. :)

O_K_
25-07-2013, 12:56
Hva man kan booke avhenger litt av hvor mye man reiser også. Om jeg skulle hatt en jobb med mye reising intercontinentalt ville jeg nok forhandlet meg til en avtale om at alle pålagte reiser skulle være biz (dvs. aller reiser som ikke er kurs / kompetanseutvikling). Riktignok er det arbeidsgivers tid, men ergonometri på arbeidsplassen er viktig. Om jeg skulle gjort unna 12-15 intercont reiser på et år er det ganske mange timer i et sete. Per i dag har jeg vel bare ca 2 reiser årlig utenfor europa i jobbsammenheng, og da har jeg ikke noe problem med å sitte lengere bak.

På europaturer så vil jeg si at fleksibilitet er det eneste som betyr noe. Man sitter omtrent like dårlig over alt, eneste unntak er nødutganger, som er å foretrekke og en god grunn til å ofte velge eco.

storg
25-07-2013, 13:53

Derfor man bruker reisebyrå? De sjekker at man følger policy ved bestilling og rapporterer avvik. Så blir det ikke oppfølging av annet enn det som trenges.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Bizflyer
25-07-2013, 14:28
Hvis jeg hadde en jobb som innebar 100 reisedager i året eller deromkring, og de fleste reisene var langdistanse, skulle jeg jammen hatt inn i arbeidskontrakten min at alle reiser intercont skal være i biz. Ellers hadde jeg funnet meg en annen jobb, gitt. Har kjente som har forlangt akkurat dette. Selv om en bedrift tillater biz i dag, kan det jo godt komme en ny tulling inn i ledelsen som vil endre dette, og da er det jo greit å ha svart på hvitt.

Jeg finner det som en selvfølge at statsråder reiser i biz. Det får da være måte på hvor smålige vi skal være med skattepengene. De reiser tross alt mye og har en krevende arbeidsdag som er langt unna 9-4. Lønna deres er jo heller ikke noe som står i stil til ansvar og belastninger.

Skulle ønske noen var litt mer opptatt av prisene. Med dagens tilbud kan man jo fly til østen i F med EK og TG for samme pris som SQ tar for biz billetter. Kan jo også få biz billetter ned i priser som tilnærmer seg eco billetter. Hvis man er litt flink til å lete.

Satt ved siden av noen som hadde vært i Pune i India med LH hvor de flyr 737BBJ fra Private air. Det hadde kostet 38 000 for billetten. Så da jeg kom hjem måtte jeg sjekke litt. For det første hadde de vel fått noen av de dyreste billettene på den ruta, men de kunne lett ha spart minst 15k pr billett om de heller hadde flydd til Mumbai og kjørt de 2-3 timene det tar.

Slike betraktninger er vel viktigere enn en diskusjon om man skal fly eco/pluss/biz.
Har flere ganger sett SAS ha billigere billetter i biz enn i eco på enkelte ruter ut i Europa. Skal man ikke da velge det billigste alternativet?

Da jeg fløy Asiana i F fra FRA til ICN var det en engelskmann som satt overfor meg. Han hadde bodd i Tyskland i mange år og jobbet for et tysk firma. Han reiste fra FRA onsdag (landet torsdag lunsj) og skulle hjem igjen lørdag ettermiddag. Han hadde reist samme ruta over 50 ganger og noen ganger fikk han lov å fly F hvis billettprisen var ok. De hadde fått en ny avtale med Asiana nå, som gjorde at F med dem bare kostet litt mer enn C på LH. Han var godt fornøyd med det. Men prisen for FRA-ICN-FRA i F med OZ koster ca 6500 euro. Og han hadde sikkert sittet mer enn godt nok i C hos OZ også til en mye lavere pris. Men det er kanskje en annen skål?

Discus
25-07-2013, 14:35
Satt ved siden av noen som hadde vært i Pune i India med LH hvor de flyr 737BBJ fra Private air. Det hadde kostet 38 000 for billetten. Så da jeg kom hjem måtte jeg sjekke litt. For det første hadde de vel fått noen av de dyreste billettene på den ruta, men de kunne lett ha spart minst 15k pr billett om de heller hadde flydd til Mumbai og kjørt de 2-3 timene det tar.

En del bedrifter ser også på risiko, så det er ikke en gang sikkert de hadde fått lov til å kjøre 2-3 timer der nede dersom det gikk an å fly rett inn.

Bizflyer
25-07-2013, 14:38
En del bedrifter ser også på risiko, så det er ikke en gang sikkert de hadde fått lov til å kjøre 2-3 timer der nede dersom det gikk an å fly rett inn.

Mulig det. Men i dette tilfellet hadde de ikke tenkt den tanken en gang. De hadde sågar vært på dagstur dertil en av dagene de hadde fri etter hva jeg forstod.

Hypern
25-07-2013, 14:59

Tror statsrådene flyr business ja. Statsministeren leier privatfly ved behov, men også han flyr stort sett rutefly.

Hypern
25-07-2013, 15:07

Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap.

Hehe blir ofte bråk om man flyr noe annet enn economy her til lands og ihvertfall om det er snakk om statlig sektor. Da kommer det jaget om skattebetalernes penger gang etter gang og at de statlige ansatte har det så jævelig godt. Jeg tror ikke de har det så fryktlig mye bedre enn ansatte i privat sektor og lønnsledende er de ihvertfall ikke her til lands.

gustavf
25-07-2013, 16:26
I de firmaene jeg har jobbet i, har reise på økonomi vært det eneste aktuelle. Det gjaldt også det amerikanske software-firmaet jeg jobbet i en periode.

Someone
25-07-2013, 16:55

Den kjøreturen har jeg tatt til sammen fire ganger til nå i år.....det tar ikke 2-3 timer.

Fnate
25-07-2013, 18:43
Nå har jeg oftest jobbet i små firmaer, og der har det vært economy - BASTA.

Nåværende oppdragsgiver dekker economy i Europa og Premium economy på intercont. Business om prisen er riktig god eller det er spesielle årsaker til det. Firmaets egne ansatte reiser alltid economy, med mindre de reiser veldig mye.

Desverre har jeg en egen ansatt i Bongo Tryllereiser - En velferdsoffiser som har avtale om business på alt over 6 timer, og som får smusstillegg for å fly rødsnute.

jalig
25-07-2013, 19:47
Jeg har en svært nær relasjon til en statsråd og vet at de reiser stort sett på biz med de selskaper staten har reiseavtaler med (på anbud).
Så da blir jo vg gale ofte, men det man ofte glemmer er at det ikke er rom for pause i et reiseprogram og det jobbes på flyet og 12 timers dager når man er framme helt til man reiser hjem.

I den grad at det er nødvendig med et ordentlig sete for å fungere som en representant for Norge.

En annen ting er det sikkerhets message aspektet, både i forhold til personsikkerheten rundt enkelte og man er ofte begrenset i H a slags informasjon man kan snakke om ombord.

Andre ting som ofte også glemmes i den sammenheng er at de er unntatt arbeidsmiljøloven så den jeg kjenner jobber ofte så mye at denne har en sovesofa på kontoret som ofte blir benyttet.

Gått ned vesentlig i lønn og ganske utaknemmelig stilling syns nå jeg. Men man er da vel idealist.

Litt ot, men om man ser det helhetlig unner jeg de det.

Hva gjelder andre organisasjoner jeg har jobbet med så er det en svært stor humanitær organisasjon. Der er det økonomi over hele fjøla. Ingen reiseavtaler, bare det billigste (og i enkelte deler av verden, det tryggeste).

Unntaket tror jeg må være generalsekretær og president som på offisielle oppdrag kan unne seg.

WF-380
25-07-2013, 21:45
Jobber i et stort norsk teknologifirma. Det er forhandlet fram en del avtaler med forskjellige flyselskaper til de vanligste oversjøiske destinasjonene. På reiser over seks timer kan businessklasse bestilles hvis det fins billetter til avtalepriser. Hvis det ikke er avtalepriser igjen, eller det ikke fins avtalepriser til destinasjonen skal det reises i økonomiklasse. Kortere reiser og reiser til kurs og konferanser skal uansett være på økonomi.

Hickok
25-07-2013, 21:50
Hos oss er det nesten utelukkende Skandinavia som gjelder. Vi skal helst bruke SAS og billigst mulig. Ute i prosjekt, som jeg opererer, så er det stort sett ukependlere eller 2-ukerspendlere.

For ukespendlere så blir det litt mer slakk i systemet, mens for 2-ukerspendlere, som stort sett vet arbeidstidene sine flere måneder frem i tid, så er det streng ordre om å sørge for at neste t/r billett skal være bestilt i god tid før man reiser hjem på fri.

sentry
25-07-2013, 22:21
Jobber i internasjonalt firma og reiser mye. Booker reiser selv og lar pris og sunn fornuft avgjøre om jeg reiser biz eller eco. Bruker ofte poeng til oppgradering. Korte strekk reises på eco.

LN-VLE
25-07-2013, 22:48
Quoter ikke på noen spesielt, men lar spørsmålet gå til alle.

Aksepterer arbeidsgiveren deres opptjening av bonuspoeng til private reiser, på jobbreiser?

Vidar

Someone
25-07-2013, 22:51
Aksepterer arbeidsgiveren deres opptjening av bonuspoeng til private reiser, på jobbreiser?

Ja, og det har vært slikt for alle mine arbeidsgivere

LN-AND
25-07-2013, 23:11

Vidar

Ja. Dette er akseptert og har heller aldri vært noe spørsmål om det.

Klette
25-07-2013, 23:47
Vi har også alltid fått poengene privat.
Noe annet har aldri vært et tema

Basse-HAU
26-07-2013, 00:35
Jobber i det vi kaller industrien. Jeg bestiller biletter til de ansatte, og de fleste reiser er møter/kurs i Oslo fra HAU. Bestiller eco på utreise til OSL og i de fleste tilfeller flex på returen, om man ikke vet eksakt når møte/kurs er ferdig.

Og ja, vi tillater privat opptjening av bonus poeng, men de fleste vet knapt hva ett bonus kort er :rolleyes:

Hypern
26-07-2013, 06:36

Vidar

Statlig sektor såvidt meg bekjent tillater ikke det. Eller dvs de tillater bonuspoeng, men ikke til privat bruk. Likevel har fattern tatt ut et par bonusreiser her og der (innenriks i Norge feks), men han har jo altfor mange av dem. Omtrent nok til en reise på F, men får ikke lov å ta dem ut... I min egen jobb (som er deltidsjobb i statlig sektor og student) er det ikke noe reising.

Furahini
26-07-2013, 09:51
Statlig sektor såvidt meg bekjent tillater ikke det. Eller dvs de tillater bonuspoeng, men ikke til privat bruk. Likevel har fattern tatt ut et par bonusreiser her og der (innenriks i Norge feks), men han har jo altfor mange av dem. Omtrent nok til en reise på F, men får ikke lov å ta dem ut... I min egen jobb (som er deltidsjobb i statlig sektor og student) er det ikke noe reising.

Stemmer. Staten tillater ikke privat uttak.
Her er et utdrag fra § 4,2,1 i saeravtalen for reiser utenlands: "Arbeidstaker kan ikke privat benytte eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser."

apeks
26-07-2013, 10:15
Egentlig en ganske interessant tråd.
Virker ikke som C i Europa er veldig utbredt mer ?
Dette har selvsagt med pris å gjøre.

Men bortsett fra pris. Har ikke C produktet blitt ganske vannet ut de senere årene også i Europa ? Jeg har selv flydd ganske mye C i Europa og senest på Fredag med Lufthansen FRA-OSL. Og synes jevnt over at produktet er ganske ræva rett og slett. Synes forskjellen til økonomi er marginal både på seter og servering. Og defintivt ikke verdt prisforskjellen i mine øyne. Så lenge man da kan kjøpe flex på økonomi så ser jeg rett og slett ikke poenget.

Når det gjelder langdistanse så synes jeg saken stiller seg helt annerledes med C. Først og fremst på grunn av liggeseter og en veldig annerledes servering/service i forhold til økonomi.

Men jeg sliter altså litt med å skjønne poenget i det hele tatt med C i Europa.
Er det bare jeg som synes det ?

LN-MOW
26-07-2013, 12:53
Noen ganger er C gull verdt for å komme seg gjennom køene på flyplassene i rushet .. Det har berget meg flere ganger. Statuskort gjør selvfølgelig samme nytten de fleste steder.

Skuggenheimer
26-07-2013, 13:17
Stemmer. Staten tillater ikke privat uttak.
Her er et utdrag fra § 4,2,1 i saeravtalen for reiser utenlands: "Arbeidstaker kan ikke privat benytte eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser."
Det blir i samme retning dette mitt innlegg men lurer på om ikke noen kraftige mediaoppslag vedrørende en rekke ansatte i Politiets Utlendingsenhet(PU)var med på å fremme disse "nye" bestemmelsene. Jeg setter dette i anførselstegn pga at jeg ikke vet om de allerede eksisterte da el om bestemmelsene har kommet bla som en følge av dette "misbruket".
Det var i min spede politikarriere viden kjent at disse guttene/jentene hadde flust av gullkort og reiste ut med hele familien på luksustur til de fjerne strøk på poeng opptjent gjennom sitt arbeide. Jeg husker vagt de fortalte om dette på beg av 2000 tallet..
Var kanskje på en 8 - 10 uttransporter selv og uten unntak på de dyreste billetter men tenkte ikke så mye i de baner på at her kunne systemet utnyttes:-) De dyreste billetter var vel pga at det noen ganger er vanskelig å bestemme uttransporter og bestiltes 1-3 dager før avreise. Selv om det var businessbilletter vi reiste på satt vi alltid så og si bakerst i flyet med "fanger"..

Chriscross
26-07-2013, 13:27
Hva skjer om en slutter i det offentlige med disse poengene? Du kan jo ikke sies opp om du da bruker dem privat?

Someone
26-07-2013, 14:00
Det offentlige har heller ingen oversikt over ansattes bonusopptjening. Så er vel noe det "syndes" endel med og er lett å slippe unna med

apeks
26-07-2013, 14:10
Noen ganger er C gull verdt for å komme seg gjennom køene på flyplassene i rushet .. Det har berget meg flere ganger. Statuskort gjør selvfølgelig samme nytten de fleste steder.

Sant, godt poeng.......

TOS
26-07-2013, 15:46
Det offentlige har heller ingen oversikt over ansattes bonusopptjening. Så er vel noe det "syndes" endel med og er lett å slippe unna med

Det er nok opp til den enkelte ansattes egen samvittighet. Vi har ikke anledning til å ta ut poeng opptjent i arbeid til private formål, men vil f.eks. kunne bruke poengene til oppgradering på en jobbreise.

Klette
26-07-2013, 15:58
Når det gjelder langdistanse så synes jeg saken stiller seg helt annerledes med C. Først og fremst på grunn av liggeseter og en veldig annerledes servering/service i forhold til økonomi.

Jeg er helt enig i dette.
Lufthansa er et veldig godt eksempel. Man får litt mer mat og poeng. Ledig midtsete også. Men på de korte turene så kan ikke det rettferdiggjøre prisforskjellen på samme måte som langturene. Det har mye mer utslag på de lengre reisene hvor man virkelig trenger å hvile og hvor man gjerne flyr om natten. Leser at det er mange som praktiserer dette. Økonomi innenfor Europa, og Business på interkontinentalt.

FQTV
26-07-2013, 16:06
Jobber i en "mindre" oljebedrift med noen tusen ansatte.
Vår travel policy sier vi skal ha premium economy eller tilsvarende på flygninger som er over 6 timer, der hvor det ikke finnes premium economy er det vanlig economy som gjelder.
Litt urettferdig for de som flyr LH kontra de som flyr KL.

Det står med uthevet skrift at First class brukes ikke.

Vi har lov å ha bonuskort og opptjening til private reiser.
Videre står det at flexbiletter kan benyttes hvis det er formåltjenelig, og hvis vi ønsker oppgradering på egen regning, poeng eller cash, HVIS flexbilletten ikke er mer enn 250 USD dyrere.

I tillegg er det et vedlegg til nevnte policy om at personer i de og de stillingene har anledning til å fly biz. Jeg flyr biz på nåde og skal revurderes snart. Redd jeg ender på øko igjen :baeh

Someone
26-07-2013, 16:20
Litt urettferdig for de som flyr LH kontra de som flyr KL.

Stakkars begge, da det ikke er mye premium over KL sin premium økonomi.

For min del så innebærer det at så lenge jeg kan velger jeg da et selskap med "skikkelig" premium economy og f.eks derfor til nå bare har brukt BA på turene mine til India

FQTV
26-07-2013, 16:33
Stakkars begge, da det ikke er mye premium over KL sin premium økonomi.

For min del så innebærer det at så lenge jeg kan velger jeg da et selskap med "skikkelig" premium economy og f.eks derfor til nå bare har brukt BA på turene mine til India

AF sine nye premium eco er ikke så verst. BA sine har jeg ingen kjennskap til.
Vi har ikke alternativer å velge mellom. Får bare en Mail som sier "her er ombord/hjemreisen din. God tur"

Altitude
26-07-2013, 23:11
Ledelsen i et internasjonalt konsern, som har en stor maritim divisjon i Norge, bestemte seg forleden for at alle ansatte under høyeste nivå i konsernet, skal fly økonomi på forretningsreiser.
Tidligere hadde politikken for de ansatt i Norge, vært at alle billetter ut av Europa skulle være Business.Endringen medfører at service-montører, selgere, ledelse osv. må fly Økonomi, uavhengig av om reisen er betalt av kunder, eller bedriften selv.Virkningen var umiddelbar, og ble begrunnet med høye utgifter på Reiseaktivitet. En annen grunn var at de hadde sett på hvordan konkurrentene opererte.Dette får meg til å lure: Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?

Som du ser av responsen over - relevant spørsmål! :)

Vi/jeg har siden 1990-tallet tviholdt på modellen: Europa = økonomi-klasse såfremt det lar seg gjøre.
Interkontinentalt gir bussiness class (aldri F). Ganske vanlig, tror jeg det var.

Men NÅ: Hvor slutter Europa egentlig? Og er du Interkontinental når du flyr til Istanbul? Dessuten: Oslo - Tel Aviv f.eks. tar lengre tid enn OSL-NYC. Og så kom dette med Dubai... Og hva med tidsforskjell? USAs East Coast har 6 timer, mens India har 3,5.

Et skjema som slavisk følges har blitt uhensiktsmessig.

Likevel: Det som gjør det enklere er at Business Class på Europa-flyvninger så godt som ikke lenger eksisterer fra Norge. Muligens BA til LHR. Og prisene har også flatet ut. Cabin Class er blitt uvesentlig innen mange sektorer/Europa.

Ergo har vi/jeg implementert: Over 5 timer i luften og mer enn 3 timer tidsforskjell: C-class OK. Ellers: billigste tilgjengelige.

(Og aldri, aldri F, samme hva.) Sukk... ^_^

chrisljo
31-07-2013, 09:24

Borsett fra kanskje ruter som LHR-ZRH er det neppe noen ruter i Europa som kunne forsvart C. Grunnen til at C overlever er for å gi et litt bedre tilbud til dem som har connection til long haul.

Personlig synes jeg dog eksempelvis BA C er verdt litt penger for en langhelg. Ca. 1000 kr ekstra i noen tilfeller for ekstra benplass, ledig midtsete, lounge, drikke og ok mat, samt litt ekstra tier points og avios hvis man samler på den slags.

Fnate
31-07-2013, 15:45
Personlig synes jeg dog eksempelvis BA C er verdt litt penger for en langhelg. Ca. 1000 kr ekstra i noen tilfeller for ekstra benplass, ledig midtsete, lounge, drikke og ok mat, samt litt ekstra tier points og avios hvis man samler på den slags.

Både jeg (som er nerd) og kompiser (som ikke er nerd) kjøper alltid C når man flyr t/r London med BA. Ihvertfall om man får fixed-prisene.

Men nå handlet vel tråden om norske selskaper og da er det nok andre regler som gjelder.

Robbiedeluxe
31-07-2013, 16:40

Ja, og dersom dette forandres hadde jeg sikkert sluttet. :old

Hos oss i bank/finans, er det som regel Economy eller Premium Economy som gjelder intra-Europa. I min avdeling lar jeg alle booke fleksible returbilletter, og har fått mer eller mindre aksept for dette pga mye reiseaktivitet. For interkont er Business Class tillatt ved kortere opphold og/eller for ledelsen.

Tommy777
01-08-2013, 03:08
Interessant traad med mange interessante innspill. Alt fra jantelov til herremenn ikledd laken som for 40 aar siden hadde telt som hus ;)

Litt annerledes paa andre siden av dammen siden folk med status er de som okkuperer fronten av flyene paa domestic og at folk med status kan endre billetten stort sett gratis 24 timer foer/reisedagen. Saa det er ingen motivasjon aa kjoepe opp innenriks.

Vel, naa jobber jeg sammen med Mr. P, saa jeg lager heldigvis min egen reisepolicy, men i eget firma er man selvsagt forsiktigere med kronene siden de er mine egne ;)

I SingTel USA var det billigste billett innenriks, business intercont for alle paa VP nivaa og hoeyere.

Da jeg jobbet i Norge, var det fleksible billetter som gjaldt paa returen, outbound var billigst mulig. Da jeg jobbet i Telenor for leeeeeenge siden, reiste jeg business hele tiden til Stockholm og London foer jantelovklassen ble innfoert

FlightDeck
01-08-2013, 08:17
I departementene reiser vi i prinsippet på billigste billetter og velger selskapet som vi har kontrakt med på den enkelte rute. F.eks. har SAS nesten alle norske innenriksruter nå, med unntak av noen få der Norwegian har kontrakten. Norwegian har samtidig tatt en del Europa-ruter, f.eks. London, mens Brussels Airlines har Brüssel og Icelandair har USA. Når vi velger "riktig" selskap på disse rutene får vi en solid rabatt - f.eks. koster en fullt fleksibel billett til Bergen litt over 1000 kr. Vi kan velge å fly med et selskap som vi ikke har avtale med, men de har ikke alltid en like god deal. Vi har riktignok tilgang til alle mulige kampanjebilletter og portalen vi bestiller etter er flink til å få frem billigste alternativ.

På reiser innen Norge og resten av Europa er det egentlig opp til den enkelte medarbeider å bestille en fleksibel billett om man trenger det. Det er dermed ganske vanlig å bestille en eller annen lavprisbillett ut og en fleksibel billett hjem, hvis man faktisk har behov for fleksibilitet. Men dette er innenfor rimelighetens grenser. Alle har en viss stolthet i å være nøkterne, men det er fullt mulig å reise på høyere klasse hvis man har behov for det uten at noen rynker på nesen.

Statsråder reiser alltid i Business Class og med fullt fleksible billetter, skal aldri reise alene og har i utgangspunktet ikke lov til å være alene på flyplasser, sykle til jobben, osv. Jeg er "trent" i det å følge en statsråd og den/de som reiser med statsråden reiser alltid på samme klasse.

Det er ellers ikke helt riktig det som står over om at UD alltid reiser i Business Class. De har en annen avtale enn alle andre departementer og den er mye mer differensiert. Men at de reiser oftere i Business Class er nok helt riktig.

bjaolsen
01-08-2013, 21:30
Jobber i stort multinasjonalt selskap.

Retningslinjer fra global HQ, men muligheter for lokale avvik.

Norge:
Eco inter europa, mulighet for Biz intercont ( mer enn 6 timer, bonus for bruk av billigste eco)

Kina:
All about the level.......Har du rett nivå får du til og med LH Senatorkort

Everest
04-08-2013, 22:14
Statsråder reiser alltid i Business Class og med fullt fleksible billetter, skal aldri reise alene og har i utgangspunktet ikke lov til å være alene på flyplasser, sykle til jobben, osv.

Gjelder dette kun i jobbsammenheng? Jeg så en statsråd på Gardermoen tidligere ibdag, og vedkommende reiste alene (innenriks).

3cseat
05-08-2013, 11:39
Jobber i et stort IT firma. Hos oss er det bare en regel og ingen unntak. Alle reiser economy, full stopp. Dette gjelder alle, også ledere. Kanskje bare et unntak, og det er toppledelsen i USA som disponerer et fly ( det var mange tidligere ! ). Lengde og distanse har ingen betydling. So om du reiser fra for eks USA til Europa, og går rett i forhandlinger, er det fortsatt economy. Slik har det vært de siste 5-6 årene.
Det firmaet jeg jobber i sparer ca 1B $ med sin nye reisepolicy, som også inkluderer nedgradering av hotell osv

CRJ900
24-08-2013, 14:27
Bergens Tidende gransker Riksrevisjonens reiseregulativ... (http://www.bt.no/nyheter/innenriks/I_verdens_rikeste_land/Luksus-i-luften-verden-rundt-2953338.html)

Kosmo forklarer at de har som hovedregel at man skal fly på økonomiklasse i Norge og Europa. I særskilte tilfeller kan det bestilles businessklasse. På kontinentale flyvninger stiller det seg imidlertid annerledes. Her godtas dyrere seterader.

- Men da skal man forsøke å få de billigste businessbillettene. Dersom man skal på kurs eller konferanse, og det ikke forutsettes arbeid med en gang du kommer frem, så ser vi helst at det velges økonomiklasse.

Utflyttet
25-08-2013, 00:48
Jeg greidde nettopp å miste et lengre svar på denne saken, så jeg får summere kjapt.

Saken er ganske latterlig vinklet.

De omtaler en lounge konsekvent som "private salonger" og har gjort et stort nummer av at BA tilbyr spa-behandling i sine lounger (om du har tid, eller de har tid, etc).

I går brukte de mye blekk på å henge ut en gjeng som skulle til Doha på noe miljø-greier, og halve saken var mye rabalder om luksushotell til 1.400 kroner natten. Hotellet var Mövenpick, samme som QR bruker for transit-pax og det er langt fra luksus eller velfungerende og er vel så midt på skalen som man får et forretningshotel i Doha.

Hadde de greitt å hatt en edruelig diskusjon uten å blåse opp detaljer rundt produktene som folk flest ikke bruker (spa), og sluttet å konsekvent blande "førsteklasse" og "luksus" med "business class", og ikke sitert blindt fra flyselskap sitt salgsmateriale... men den gang ei.

Og hadde BT giddet å ta regnstykket på hva det hadde kostet med *fleksibel* økonomi-klasse, samt hva per diem, en dag lønn i hver ende av turen og gi folk billetter bak gardinen med fri en dag i hver ende, så vil regnestykket ikke alltid se så bra ut.

Grafikken i saken viser til hva de har funnet av økonomi-priser sammenlignet med det som ser ut til å være ganske utstraks bruk av lavere biz-priser (EZE til 24k penger er jo ikke en dum mileage run, ditto for 24k penger til JNB).

Jeg hadde også Googlet og gravd frem noen eksempler på pressens omtale av Johan Jørgen Holst sin innsats for Oslo-avtalen, men den kjappeste linken er til en tidligere tråd her på forumet, hvor Jumper G5 sier:

Utenriksminister Johan Jørgen Holst ble hengt ut i Dagbladet på 1990-tallet, for å ha reist business fra USA til Norge med SAS. Mange husker ham som en uttettelig politiker som arbeidet natt og dag både for vårt eget land, i forbindelse med fredsprosessene i utlandet, og mer. Ikke så lenge etterpå sviktet hjertet.

Misunnelsen er stor i dette landet.

-A

3cseat
25-08-2013, 10:34
Og hadde BT giddet å ta regnstykket på hva det hadde kostet med *fleksibel* økonomi-klasse, samt hva per diem, en dag lønn i hver ende av turen og gi folk billetter bak gardinen med fri en dag i hver ende, så vil regnestykket ikke alltid se så bra ut.

-A

Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Man reiser med de samme flyene, så det betyr samme per diem. Det tar da ikke lenger tid på econmomy? Man får heller ikke ekstra fri fordi man reiser economy. Så man sparer diff mellom biz og eco, og det er ingen eksta kostnader for firmaet knyttet til å reise eco. Skjønner ikke hvorfor man skal ha ekstra diett eller fri for det. Har aldri hørt om en slik policy noen steder.

Utflyttet
25-08-2013, 18:52
Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Man reiser med de samme flyene, så det betyr samme per diem. Det tar da ikke lenger tid på econmomy? Man får heller ikke ekstra fri fordi man reiser economy. Så man sparer diff mellom biz og eco, og det er ingen eksta kostnader for firmaet knyttet til å reise eco. Skjønner ikke hvorfor man skal ha ekstra diett eller fri for det. Har aldri hørt om en slik policy noen steder.

Det er mange som operer med en dag fri i hver ende (med lønn), mot å fly langdistanse i økonomi. Det koster stort sett like mye, bare et annet budsjett, og CFO kan være stolt vêr lite bruk av biz.

-A

3cseat
26-08-2013, 16:13
Det er mange som operer med en dag fri i hver ende (med lønn), mot å fly langdistanse i økonomi. Det koster stort sett like mye, bare et annet budsjett, og CFO kan være stolt vêr lite bruk av biz.

-A

Jeg har faktisk aldri hørt om dette, og tror derfor ikke dette er så veldig vanlig, i all fall i min bransje ( IT ). Men for de det gjelder, så har du jo rett.
På en annen side, sees det ofte bort bra dette med lønnskostnader, da det forventes at du jobber vel så mye, selv om man reiser. Man ser som regel bare på besparelsen i reisekostnader.
Det med per diem skjønner jeg fortsatt ikke, da biz og economy fortsatt tar like lang tid, så antall reisedager er fortsatt det samme.
Er selv økonom, så er kanskje vel pirkete her, men kan vel ikke benekte mitt opphav :-D

chrisljo
26-08-2013, 16:15
Jeg har faktisk aldri hørt om dette, og tror derfor ikke dette er så veldig vanlig, i all fall i min bransje ( IT ). Men for de det gjelder, så har du jo rett.
På en annen side, sees det ofte bort bra dette med lønnskostnader, da det forventes at du jobber vel så mye, selv om man reiser. Man ser som regel bare på besparelsen i reisekostnader.
Det med per diem skjønner jeg fortsatt ikke, da biz og economy fortsatt tar like lang tid, så antall reisedager er fortsatt det samme.
Er selv økonom, så er kanskje vel pirkete her, men kan vel ikke benekte mitt opphav :-D

Hvis man reiser tidligere for å få hviledag før man jobber så er det ekstra dager med diett..

Chriscross
26-08-2013, 17:52
Iht statens reiseregulativ får du ikke per diem i første klasse, noe mange tolker til businessklasse.

3cseat
26-08-2013, 19:54
Skjønner det en del som har det svært andeledes enn den policy jeg må leve etter idet firma jeg jobber. Jeg har også diskutert med en del andre, og de har tilnærmet samme policy, om ikke så rigid som hos oss. Skull ønske min arbeidsgiver kunne tenke i litt alternative baner, uten at jeg har noen tro på at det skjer.

Det er klart med andre regler å forholde å forholde seg til, blir mitt syn litt unyansert.

Utflyttet
26-08-2013, 19:57
Iht statens reiseregulativ får du ikke per diem i første klasse, noe mange tolker til businessklasse.

Sist jeg leste benevnes statens reiseregulativ både F, C og Y så det må da bare være en vrangvillig tolkning fra CFO'er?

-A

Utflyttet
26-08-2013, 20:11
Skjønner det en del som har det svært andeledes enn den policy jeg må leve etter idet firma jeg jobber. Jeg har også diskutert med en del andre, og de har tilnærmet samme policy, om ikke så rigid som hos oss. Skull ønske min arbeidsgiver kunne tenke i litt alternative baner, uten at jeg har noen tro på at det skjer.

Det er klart med andre regler å forholde å forholde seg til, blir mitt syn litt unyansert.

Uten at jeg vet hvem du jobber for, men ut ifra hva du sier om policy, så høres det ut som du jobber i enten et selskap innenfor linjeproduksjon eller noe tilsvarende hvor en stram margin dikterer økonomi ganske mye.

Jeg har jobbet med 20-30 selskap igjennom årene med tanke på reisepolicy å forholde seg til, og har vel sett akurat like mange forskjellige sett med regler og inviduelle tolkninger.

Det er selskap som antakelig ryker klar av både HMS-regler og annet i hvor stram de er (All IC bakerst i bussen, rett til og fra jobb før og etter flyet, jobb mens du er på flyet), og så videre bort til enkelte bransjer som gladelig greier å få til både biz og en dag eller to i hver ende med per diem og lønn.

Jeg har ett selskap jeg kjenner til hvor man praksiserer "proffesjonell lønn", mao lite betalt overtid og stramme reisepolicies. De har jeg sett et par personer ha 8-10 IC-flighter i året med generell praktisering av 50-60 timer pr uke som normaltid. Sånne selskap kan for alt jeg bryr meg ha det så fint, sjansen for at jeg lar meg ansette der null. :)

-A

erikber
26-08-2013, 20:40
Mine observasjoner er at dette er bransjeavhengig. Generelt er shipping miljøer (rederier og leverandører til disse) mer åpne for bruk av Business, spesielt på IC. Det samme gjelder enkelte kategorier innen Olje & Gass, spesielt toppledelse og salgssjefer med stort reisevolum samt mindre leverandørselskaper med gode marginer. Her er det hos enkelte krav om at den reisende benytter sine bonuspoeng til oppgradering.

Oljeservice, spesielt "The 3 Big" (HAL, SLB og BH), er svært strenge på bruk av C klasse, og tillater det ikke utenom på VP nivå.
Riggeiere har nokså lik praksis som rederier, med noen unntak.

Øvrige bransjer innen privat og offentlig sektor har jeg ikke noe kunnskap om, men personlig mener jeg prisdifferansen nødvendigvis ikke er så stor mellom Economy og Business når man tar alle faktorer med i regnestykket. Disse faktorene er ikke alltid synlig i reisebudsjettet...

3cseat
26-08-2013, 21:47
Uten at jeg vet hvem du jobber for, men ut ifra hva du sier om policy, så høres det ut som du jobber i enten et selskap innenfor linjeproduksjon eller noe tilsvarende hvor en stram margin dikterer økonomi ganske mye

-A

Gjør nok ikke det. Jobber for et IT stort globalt IT selskap, med mange titalls milliarder i omsetning i mer enn 100 land. Marginene er vel egentlig OK, men som i mange andre selskaper forventer aksjonærene mer. En del av dette har kommet ved blandt annet gå bort i fra biz ved flyreiser, samt en reduksjon i hotellstandarden i en del byer. Men jeg kan fortsatt bo på Hilton, Sheraton o.l. I noen byer.

Men bare economy for alle. Heldigvis reiser jeg ikke mye IC så,det er ikke et stort problem for meg. Men jeg har hatt gullkort hos SAS i 13-14 år, så jeg har desto flere korte flyreiser. Med det nye SAS konsepter spiller det uansett liten rolle. For IC har jeg oppgradert på poeng en del ganger, for å få littigjen for alle de andre flightene.

Får heller ikke overtid, ekstra fri eller overtid ved reiser. Det er en del av jobben.

Utflyttet
26-08-2013, 21:54
Får heller ikke overtid, ekstra fri eller overtid ved reiser. Det er en del av jobben.

Men du har antakelig tynge kunnskap enn meg om lover og regler. En slik policy som dette med kun økonomi på IC, et forventes at man er på jobb før, etter og under veis, hvordan stiller det seg ifbm med AML og HMS-perspektiv?

-A

Norge Rundt På 14 Dager
26-08-2013, 22:18

Samme tenkte jeg og, trafikken i en del land, deriblant India er nok grei å holde seg unna hvis man kan.

Norge Rundt På 14 Dager
26-08-2013, 22:28
Som du ser av responsen over - relevant spørsmål! :)

Vi/jeg har siden 1990-tallet tviholdt på modellen: Europa = økonomi-klasse såfremt det lar seg gjøre.
Interkontinentalt gir bussiness class (aldri F). Ganske vanlig, tror jeg det var.

Men NÅ: Hvor slutter Europa egentlig? Og er du Interkontinental når du flyr til Istanbul? Dessuten: Oslo - Tel Aviv f.eks. tar lengre tid enn OSL-NYC. Og så kom dette med Dubai... Og hva med tidsforskjell? USAs East Coast har 6 timer, mens India har 3,5.

Et skjema som slavisk følges har blitt uhensiktsmessig.

Likevel: Det som gjør det enklere er at Business Class på Europa-flyvninger så godt som ikke lenger eksisterer fra Norge. Muligens BA til LHR. Og prisene har også flatet ut. Cabin Class er blitt uvesentlig innen mange sektorer/Europa.

Ergo har vi/jeg implementert: Over 5 timer i luften og mer enn 3 timer tidsforskjell: C-class OK. Ellers: billigste tilgjengelige.

(Og aldri, aldri F, samme hva.) Sukk... ^_^

Tel Aviv og Dubai er intercontinentalt. Begge ligger i Asia, selv om både DY og OSL belemret seg kraftig da DY åpnet ruta til NYC. F DYs første intercontinentale flygning skrev både DY og OSL, dog hadde jo DY hatt ruter til både Dubai og Marakesh i flere år. Begge er strengt tatt intercontinentalt.

apeks
27-08-2013, 08:18
Interessant å se hvor forskjell det er på regelverk her.
Jeg jobber også i et av Europas største IT selskap og jeg har allerede skrevet hvordan policy vi har i vårt selskap.

Men jeg må si jeg blir veldig overrasket når jeg leser at det for eksempel i samme bransje som meg selv forlanges at man skal fly coach på landistanse og deretter gå rett i møte eller forhandlinger. Kan ikke fatte at det kan gagne disse selskapene at det sitter en zombie og skal representere firmaet i for eksempel en forhandling ?

Veldig rar tankegang.

3cseat
27-08-2013, 10:30
Interessant å se hvor forskjell det er på regelverk her.
Jeg jobber også i et av Europas største IT selskap og jeg har allerede skrevet hvordan policy vi har i vårt selskap.

Men jeg må si jeg blir veldig overrasket når jeg leser at det for eksempel i samme bransje som meg selv forlanges at man skal fly coach på landistanse og deretter gå rett i møte eller forhandlinger. Kan ikke fatte at det kan gagne disse selskapene at det sitter en zombie og skal representere firmaet i for eksempel en forhandling ?

Veldig rar tankegang.

Ikke uenig med deg her. Bør også tillegge at det ikke er mange som reiser IC for å delta i forhandlinger, da vi har ansatte i de fleste land vi gjør business. Men det hender, og jeg synes heller ikke det er særlig lurt. Har snakket med noen av de som faktisk har vært i denne situasjonen, og de er jo "noe kritiske" til dette, for å si det slik.

Videre, når det gjelder AML og HMS, så utgjør arbeidstokken in Norge langt under en prosent av den totale, så norske regler har nok liten betydelse. Videre er det få her i Norge som reiser IC i jobb sammenheng. Derfor er problemstillingen ikke så veldig relevant, og mange av de som reiser mye er dessuten definert som person i jobber med særlig selvstendig art, og AML har da en del unntak ( så kan vi sikkert diskutere hvor mye)

Hele poenget mitt var at det er en del som har klare begrensninger i sitt reisemønster, og det har skjedd mye de siste årene. Jeg kjenner igjen mange av kommentarene om policy, og vår var vel på linje med disse tidligere, dvs biz på +6 t reiser, ved direkte i kundemøter ved ankomst IC osv.

Mitt intrykk er at det stort sett er economy som gjelder, men at en del har noen unntak fra standard i en del tilfeller. Nå reiser jeg primært Nordisk on Nord Europa, og da finner jeg de fleste i min situasjon i eco. For 4-5 år siden var det alltid biz, men da mest fordi det var eneste mulighet for t/r i løpet av uken. I resten av Europa har det vært kun eco ennå lenger

view
27-08-2013, 21:36
Big oil holder fortsatt på C klasse ved IC reiser. Da vet dere hvor dere skal søke :p

KristianSk
20-09-2013, 09:47
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10135448 -
Kommentarfeltet her (forsåvidt også artikkelen) er deprimerende lesning.

jalig
20-09-2013, 18:30
Rimelig smålig og trist vinkling på den saken der.