PDA

View Full Version : Dumper prisene på tre millioner billetter


sail4fun
12-04-2006, 09:10
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113013

SAS Braathens har røpet deler av sin hemmelige plan for å gjenvinne kundenes tillit
http://www.dagbladet.no/pdf/forsider/A_forside_4.jpg

MartinL
12-04-2006, 10:56
Et lattelig forsøk på å opprette tilliten.

Hva i all verden har billig billetter med deres regularitet og punktlighet å gjøre? Jo de får glatt fylt opp fly og får folk til å reise med de igjen, men dette minner meg mer om en småunge som pisser i buksa for å holde seg varm!

Hurum
12-04-2006, 11:02
Hadde håpt på noe helt annet, men regnet med at det var dette som ble resulatet.

Innføring av bedre service hadde vært å foretrekke. Forretningsfolk kjøper sjelden de billigste billettene likevel, siden det er viktig å kunen endre avgangene tc.
Dette tjener hovedsaklig de fritidsreisende på, mens storkundene, som SAS trenger bildgjøre, ikke får så mye ut av dette.....

La oss håpe at dette kun er brannslukning og at SAS heller satser mer på kvalitet og service.

Nå skal det jo til SAS sitt forsvar sies at dette er lekkasjer og at journalister skriver det som dem tror er best for deres løssalg....

catocontrol
12-04-2006, 11:17
Hvorfor i alle dager er dette latterlig? De vet nøyaktig hva flesteparten vil ha! Billige flybilletter. bare folk kommer seg billig fre, glemmer dem hva som har skjedd den siste tiden. Skal love dere at mange av de som har stått på gærningmoen og sagt de aldri skal fly SASBraathens mer, hiver seg på dette kjøret!

Sånn er bare nordmenn!:nor

MartinL
12-04-2006, 12:24
det er lattelig fordi det har ingen ting med regularitet og punktlighet å gjøre!

Green1
12-04-2006, 12:45
Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

LN-MOW
12-04-2006, 12:48
Hvorfor er det latterlig? SASBRA faar positiv reklame, og folks hukommelse er paa under en uke, det vet vi fra foer. Hvor mange arbeidskonflikter tror du det var mens jeg jobbet i SAS? Mange mange. Det var like mye skriking og hyling da. Storkunder som droppet avtaler. bestemoedre som aldri skulle fly SAS igjen. Men paxen kommer alltid tilbake. Og det gjoer de denne gangen ogsaa.

sail4fun
12-04-2006, 13:35
Ola Dunk setter nok lave priser foran Service så dette er nok et riktig første steg, samt regularitet. Men nå er det bare 2 maskiner igjen å overføre til BUSK så da får men -1- flåte og -1- crew pool, så da blir det nok bra :up:

CK
12-04-2006, 13:39
Originally posted by MartinL


det er lattelig fordi det har ingen ting med regularitet og punktlighet å gjøre!

hvis du leser mer enn OVERSKRIFTEN ser du at SK skal bli best å punktlighet, regularitet og sikkerhet også - håper Bjørge kjøper inn et parti med boka til Gordon Bethune!

Desk pilot
12-04-2006, 13:40
Det var like mye skriking og hyling da. Storkunder som droppet avtaler.

I en artikkel i NA24 i dag står det vistnok også at storkundene ikke har andre alternativ en SAS Braathens, da selskapene ofte har kompliserte reisemønstre som strekker seg utenfor rutenettverket til lavprisselskapene.

Hurum
12-04-2006, 13:44
Trodde SAS allerede var best på sikkerhet ;)

Prsiene SAS lanserer er jo heller ikke lavere enn dem de har hatt lenge, ikke så mye nytt i det, bare at det blir flere av dem, men fortsatt lite å hente for forretningsreisende synes jeg, men la oss nå vente og se hva som kommer. Jeg tror fortsatt at å fortsatt tilby de samme lave prisene som nå, men heller f.eks gi bedre service ombord hadde gitt SAS Braathens et langt større fortrinn. Tror det er mange forretningsreisende som heller ville hatt en gratis kaffekopp og/eller noe å bite i.

At kundene kommer tilbake er jeg ikke i tvil om.

MartinL
12-04-2006, 14:27
Originally posted by LN-MOW


Hvorfor er det latterlig? SASBRA faar positiv reklame, og folks hukommelse er paa under en uke, det vet vi fra foer. Hvor mange arbeidskonflikter tror du det var mens jeg jobbet i SAS? Mange mange. Det var like mye skriking og hyling da. Storkunder som droppet avtaler. bestemoedre som aldri skulle fly SAS igjen. Men paxen kommer alltid tilbake. Og det gjoer de denne gangen ogsaa.





Desverre har du rett fordi det i Norge ikke finnes et fullstendig alternativ til SAS. Spørsmålet er bare hvor lenge kundene faktisk går tilbake til SAS når vi nå på få år faktisk har fått gode alternativer! KLM og Norwegian med flere......

Jeg håper virkelig ikke SAS tror at "alt ordner seg bare stormen løyer" og baserer sine fremtidsutsikter på det! Jeg klarer bare ikke å se hvordan næringslivet vil sette på gliset og åpne armene igjen for SAS fordi de pøser ut billige billetter. Derfor mener jeg dette er lattelig og klarer ikke i noen måte å se hvordan dette skal bøte på den siste tids svekkende tillit til konsernet!

sail4fun
12-04-2006, 15:20
Er det ikke -KGL på som har sneket seg inn med en kommentar på side 7.

Hurum
12-04-2006, 15:28
Kanskje det. Initialene stemmer jo med et brukernavn her på forumet. Virker dog ikke som han har helt troen på SAS.

Klippe
12-04-2006, 15:50
Fantasiløst og uklokt. Nå burde SAS Braathens gjenvinne forretningsmarkedet og fått de kundene som er villige til å betale mye for billettene. Isteden går de inn på lavmarginsmarkedet og sloss med selskaper som har langt lavere kostnader. Med verdens dyreste piloter, verdens dyreste kabinansatte, verdens dyreste teknisk vedlikehold og verdens dyreste administrasjon har de ingen muligheter til å lykkes. De kan sikkert stoppe Norwegian, men det vil bare komme inn nye, og nye og nye og nye. Monopol vil de aldri få igjen.

Den morsomste kommentaren til Petter Jansen i Dagbladet er: ”Vi sender melding til kundene via SMS dersom flyet går for seint eller for tidlig”. Skal bli morsomt å se reaksjonene på GEN når 08:00 flyet reiser 07:30. Men kunden blir jo informert på SMS!

sail4fun
12-04-2006, 15:56
Tror nok at SAS har (minst) 2 tanker i hode på en gang her.
-1- Ola Dunk får budskapet via Tabloid pressen
-2- Bizz får budskapet direkte og via egnede kanaler.

Hurum
12-04-2006, 16:06
Er jo fint at SAS Braathens pøser på med billigbilletter. Som jeg har nevnt tidligere virker dette litt "brannslukning" og jeg hadde håpt og trodd det skulle komme noe bedre. Nå kan det jo ennå gjøre det siden dette bare er lekkasjer....men ganske dokumenterte "lekkasjer" siden Jansen svært gjerne snakke rom dem.

Bedre servicekonsept ombord tror jeg hadde vært langt smartere. Det hadde skilt SAS fra konkurrentene innenlands, utenlands hadde SAS da kommet på samme nivå som KLM/Lufthansa. Prisene på billigbillettene SAS slipper er jo samme pris som allerede finnes. Forretningsreisende bryr seg neppe om de billigste billettene likevel. Gratis kaffe/te og litt å bite på hadde nok blitt sett på som like bra, og kanskje en avis. Snakker om kun ut 2006 evt til å begynne med.

Som klippe skriver kan SAS neppe konkurrere med lavprisselskapene med d ekostnadene og administrasjon dem har. Dog er de helt klart best for forretningsreisende, hvorfor ikke satse på det en er best til, og hvor pengene ligger, og hvor "truslene" ang storkundeavtaler er størst....

Vi får vente og se...

C172
12-04-2006, 16:31
Det er nå gratis kaffe/te på SASBraathens ruter. En kamerat av meg reiste tur/retur BGO - AES denne uke. Gratis kaffe/te begge veier.

G-COLE
12-04-2006, 16:49
Ja,- folks hukommelse er nok ganske kort....

-Utskjelt den ene dagen, og folk enig ,- og neste dag reiser de med det samme selskapet bare prisen er billig !

-Se bare på Ryanair....
Hvor mye posotiv mediaomtale har de fått ? -Men folk reiser vel som aldri før med de,- bare prisen er billig nok....

-Får håpe dette ikke er begynnelse på en priskrig som ingen kan leve av ! -SAS kjørte vel en priskrig når Color Air startet opp bare for å "skvise de ut".. ?

Hurum
12-04-2006, 17:17
Originally posted by C172


Det er nå gratis kaffe/te på SASBraathens ruter. En kamerat av meg reiste tur/retur BGO - AES denne uke. Gratis kaffe/te begge veier.

Ifølge dem selv er dette ikke normalt servicekonsept så det har vel vært for å blidgjøre passasjerene....noe jeg forøvrig synes hadde vært ganske smart.

Kanskje crewet var fra gamle Braathens ;)

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____260.aspx
Mat og drikke ombord
Innland
På de fleste av våre innlandsflygninger, kan du kjøpe varme og kalde drikker og noe å spise. Frem til kl 09.00 tilbyr vi salg av frokost, og resten av dagen kan du kjøpe sandwich/matpakke.

EB
12-04-2006, 17:29
Billige billetter er hva som "folket" vil ha... Enig med flere at jeg håper på noe mere...

sail4fun
12-04-2006, 18:16
Originally posted by C172


Det er nå gratis kaffe/te på SASBraathens ruter. En kamerat av meg reiste tur/retur BGO - AES denne uke. Gratis kaffe/te begge veier.

Man er litt rause med kannene i disse dager ;)

Klippe
12-04-2006, 18:35
Hva er det Jansen definerer som en lavprisbillett?

Hva koster en SAS Braathens lavprisbillett på f.eks strekningen Oslo Bergen kr. 1, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000, …? eller er det alle billetter som ikke går under kategorien flex?

Hurum
12-04-2006, 19:08
Prisene på billettene til SAS Braathens skal ifølge det som er skrevet i media ikke bli billigere, men at man legger ut flere billetter av billigste sort.

Norwegian hadde mange billetter til 195,-kr for ikke lenge siden. SAS Braathens legger ut billetter fra 420,-kr og oppover.

MD11
12-04-2006, 19:33
Originally posted by Green1


Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

seilfly
12-04-2006, 19:33
Å gjenvinne folks tillit om punktlighet går ikke an ved å "tilby punktlighet". Skal man tilby noe i flyverden må det være billigere priser, kvalitetssikret flyvertinner (...) og en gratis avec til kaffe'n for de som ønsker det. Personlig er jeg avholds, har samboer så billige priser kan være det eneste de kan satse på for å gjenerobre meg som kunde. Punktlighet får vi se etterhvert. Fram til da kan vi teste den ut med billigbilletter slik at jeg kommer meg dit jeg vil, når jeg vil (håper vi da...) og til en lav pris...


Selv om jeg skal innrømme at det var mye bedre å ta tog Trondheim-Hamar sist lørdag. -Rekker å gjøre noe arbeid, og det bråket ikke så mye :-)

Hurum
12-04-2006, 20:05
Originally posted by MD11


Originally posted by Green1


Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Tja....men nå var det snakk om hva som skal til for å få litt tillit igjen. Jeg tror heller servering ombord, avganger til rett tid etc er bedre enn å legge ut flere billigbilletter. Nescafe-kaffen til SAS er ikke noe å skryte av. Braathens hadde ordentlig og god kaffe...trodde SAS Braathens skulel hente det beste fra begge to selsakpene ved sammenslåingen. Hvordan Braathens Friele-kaffe "tapte" forstår jeg ikke. Den var verdt 20 kr;)

Klippe
12-04-2006, 20:07
Originally posted by Hurum


Prisene på billettene til SAS Braathens skal ifølge det som er skrevet i media ikke bli billigere, men at man legger ut flere billetter av billigste sort.

Norwegian hadde mange billetter til 195,-kr for ikke lenge siden. SAS Braathens legger ut billetter fra 420,-kr og oppover.

420,- og oppover er ikke lenger noen “stor sak” på reiser i Sør Norge. 3.000.000 billetter blir vel omtrent 1/3 av de tomme setene SAS Braathens allerede har i dag. Problemet er at disse billettene med stor sannsynlighet kan bli kannibaler som spiser av egne dyre billetten og reduserer yielden istedenfor å ta kunder fra for eksempel Norwegian. Dette er et stort sjansespill. Tror ikke dette er en klok beslutning, de burde heller konsentrere seg om forretningsmarkedet og høye billettpriser.

Farmer
12-04-2006, 20:37
Jeg tror at nå er det samling i bånn. Herfra kan det bare gå oppover !
Om nå SAS får orden på de interne konfliktene.Kabin er vel på god vei i og med at de nå jobber under felles vilkår. Signalene fra pilotforeningene er gode, og det virker som om både de og ledelsen har skjønt alvoret. Snart er alle fly i nytt AOC, og det er EN crewpool.
Alt ligger til rette for at SAS igjen kan fokusere på sikkerhet, punktlighet og service, i nevnt rekkefølge. Med dette på plass, og med ennå flere lave priser tilgjengelig så er jeg overbevist om at det er fullt mulig å gjenvinne både tillit og kunder.
MEN, de må levere fra den dag de sier at de er klare til å oppfylle dette løftet, og da er det viktig at alle medarbeidere i BUSK faktisk har samme agenda. At lønnsnivået er høyere enn LCC er jeg ikke sikker på betyr så fryktelig mye, så lenge produksjonen kommer i gjenge igjen. Se f,eks LH, hvor lønner etc er høyere, og hvor de tjener penger på alle ruteområder ..

TOS
12-04-2006, 21:00
Originally posted by MD11


Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Her er vel et kjernepunkt i problemet, er det ikke...? Er SAS Braathens et lavprisselskap (er det det samme som LCC eller det noe annet man skal forstå med begrepet lavprisselskap)? Jeg trodde i min naivitet at SAS Braathens fortsatt satset på å være noe annet enn f.eks. DY og NB.

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av servering ombord, selv om det er kjekt å ha muligheten til å ta med seg en gratis avis, få servert kaffe/kald drikke uten å grave frem penger fra bukselommen osv. Dette klarer KLM, AF, BA og LH å levere, uten nødvendigvis å ta spesielt mye høyere priser (iallefall så betaler jeg omtrent det samme om jeg flyr med KL, LH, BA eller AF). Kostnadene for cockpit- og kabincrew er vel såvidt jeg har forstått ikke høyere hos SK enn hos disse andre (heller kanskje lavere..?).

Jeg har tro på at SAS kommer til å komme sterkt tilbake, og er enig med Farmer om at kostnadsnivået vis a vis DY ikke betyr så mye. Det er riktignok andre på forumet her som er en smule uenig i det...;)

MD11
12-04-2006, 21:32
SAS Braathens merverdi i forhold til LCC er gjennomgående innskjekk og tildels flere frekvenser enn DY. Ellers er det ingen forskjell i det hele tatt. Og SKBU skal være ett LCC+ i følge Jansen. +'en er de ovennevnte punkter, intet annet. Ombord er tilbudet akkurat det samme, salg ombord!

Trety
12-04-2006, 21:42
SAS vinner nok noen nye venner på kundebarometeret med lavere pris, men biz-folket setter nok mer pris på bedre punktlighet. Ellers er jeg også en av dem som gjerne skulle sett gjeninnført litt ekstra service slik de hadde før.

...men rent personlig velger jeg nok uansett SAS neste gang også, slik som de fleste foregående ganger når jeg flyr innenriks... ;)

MD11
13-04-2006, 00:10
Originally posted by Trety


SAS vinner nok noen nye venner på kundebarometeret med lavere pris, men biz-folket setter nok mer pris på bedre punktlighet. Ellers er jeg også en av dem som gjerne skulle sett gjeninnført litt ekstra service slik de hadde før.

...men rent personlig velger jeg nok uansett SAS neste gang også, slik som de fleste foregående ganger når jeg flyr innenriks... ;)

Hvorfor velger du SK? De har jo ikke noe tilbud ombord og i mange tilfeller tilbyr DY bedre pris.

Hurum
13-04-2006, 00:54
Originally posted by MD11


Originally posted by Trety


SAS vinner nok noen nye venner på kundebarometeret med lavere pris, men biz-folket setter nok mer pris på bedre punktlighet. Ellers er jeg også en av dem som gjerne skulle sett gjeninnført litt ekstra service slik de hadde før.

...men rent personlig velger jeg nok uansett SAS neste gang også, slik som de fleste foregående ganger når jeg flyr innenriks... ;)

Hvorfor velger du SK? De har jo ikke noe tilbud ombord og i mange tilfeller tilbyr DY bedre pris.

Kanskje av gammel vane...noe sikkert endel passasjerer gjør.

TOS
13-04-2006, 00:56
Originally posted by MD11



SAS Braathens merverdi i forhold til LCC er gjennomgående innskjekk og tildels flere frekvenser enn DY. Ellers er det ingen forskjell i det hele tatt. Og SKBU skal være ett LCC+ i følge Jansen. +'en er de ovennevnte punkter, intet annet. Ombord er tilbudet akkurat det samme, salg ombord!

Nå tilbyr vel også DY etter sigende gjennomgående innsjekk. SKBU har nok fortsatt flere avganger enn DY, så ligger nok foran der. Jeg har litt problemer med å forstå tankegangen bak å legge sitt produkt så nærme en konkurrent som har en helt annen kostnadsstruktur - man er dømt til å tape om man kun skal konkurrere på pris, fordi konkurrenten har så mye lavere kostnader. Man kan selvsagt argumentere med at DY ikke har tilstrekkelig kapasitet til å stjele alle kundene fra SKBU, slik at manglende merverdi ikke betyr så mye. Dette er nok greit nok for innenrikstrafikk, men for trafikk til utlandet er bildet et noe annet: SKBU konkurrerer ikke (bare) med andre LCC'er, men i stor grad med andre fullserviceselskaper (KL, AF, BA, LH) og disse tilbyr etter min vurdering et bedre inflight produkt enn SKBU. Hvert av disse selskapene kan nok ikke erstatte SKBU, men samlet sett har de nok en kapasitet som gjør at SKBU bør være bekymret (ikke pga av kostnader i kabinen, men pga det helhetlige produktet som tilbys).

CVR
13-04-2006, 01:52
Patetisk av SAS. Det er ikke her løsningen ligger. Dette fikser ikke på regulariteten og gjenskaper heller ikke tillit. Skal bli artig å følge de nært forestående pilot forhandlingene. Men any way, lykke til. :-) Det trenger dere.....

Trety
13-04-2006, 02:18
Originally posted by Hurum


Originally posted by MD11


Hvorfor velger du SK? De har jo ikke noe tilbud ombord og i mange tilfeller tilbyr DY bedre pris.

Kanskje av gammel vane...noe sikkert endel passasjerer gjør.

Neida, ikke bare gammel vane. Men vis-a-vis DY har det stort sett dreid seg om at kun SK har kunnet tilby en avgang som har passet (ligger vel også i +'en), men også at jeg generelt trives ombord hos SK på tross av lite/ingen servering. Jeg har alltid hatt hyggelige opplevelser og aldri noen negative episoder med SK - det betyr endel.
Jeg prøvde forresten LF i direkte sammenlikning med SK, og det var ingen tvil om at i dette tilfellet var SK langt bedre.

Men når jeg skal utenlands (ikke intra-skandinavisk, det er bare domestic med tax-free rettigheter :)) blir det fort KLM etc, fordi forskjellen i pris/service blir for stor etter min mening.

kafarsken
13-04-2006, 12:42
Tror SASB er på rett vei nå, pilot og kabin forhandlingene er unnagjort ( i hvertfall i norge) for en god stund, og da vil nok de aller fleste flyene gå som normalt. Det er fortsatt en forskjell mellom sk og dy som ikke dreier seg om pris. Det er bedre benplass, og det burde jo telle en del for de som reiser ofte. De burde kanskje satse bittelitt ekstra på servicen som ikke DY tilbyr, feks. gratis kaffe og te, og aviser..

Dessuten tror jeg de som reiser ofte setter pris på å ikke bli "dyttet" inn i maskinen fortest mulig pga stresset besetning og meget korte turn arounds, DY er jo nede i 20 min, er de ikke?

DY flyr stort sett ikke til store sentrale flyplasser, feks. Stansted London i stedet for Heathrow.

I det store og det hele tror jeg SK passer forretningsreisende og DY fritidsreisende, og det er kanskje der nøkkelen ligger? Kanskje en ide å sette ned prisen på kontrakter de har med store selskaper som ser etter alternativer slik at de kan gjenvinne tilliten.


Men sefølgelig, sas vil aldri klare seg dersom de ikke behandler sine ansatte bedre i fremtiden - den siste tiden har vist at foreningene virkelig kan skape trøbbel dersom ledelsen ikke følger spillerereglene..

Airwolf
13-04-2006, 12:43
Originally posted by MD11
Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget, som er at SAS Braathens nå er innstilt på å bruke endel penger på å vinne tilbake kundenes tillitt.

Jeg har hørt rykter om at dette med prisene kun er en del av planen. Innføring av kun to prisklasser, en lavprisklasse med restriksjoner og en uten som blir 50-75% dyrere. Gjeninnføring av gratis mat, drikke og aviser i begge prisklasser på alle ruter over 30 minutter. Større avstand mellom setene og etterhvert utskifting til mer komfortable seter, skinnseter kanskje? Men dette hørte jeg fra en "insider", så får vi se hva som skjer.

Hurum
13-04-2006, 13:11
Originally posted by kafarsken


Tror SASB er på rett vei nå, pilot og kabin forhandlingene er unnagjort ( i hvertfall i norge) for en god stund, og da vil nok de aller fleste flyene gå som normalt. Det er fortsatt en forskjell mellom sk og dy som ikke dreier seg om pris. Det er bedre benplass, og det burde jo telle en del for de som reiser ofte. De burde kanskje satse bittelitt ekstra på servicen som ikke DY tilbyr, feks. gratis kaffe og te, og aviser..

Dessuten tror jeg de som reiser ofte setter pris på å ikke bli "dyttet" inn i maskinen fortest mulig pga stresset besetning og meget korte turn arounds, DY er jo nede i 20 min, er de ikke?

DY flyr stort sett ikke til store sentrale flyplasser, feks. Stansted London i stedet for Heathrow.

I det store og det hele tror jeg SK passer forretningsreisende og DY fritidsreisende, og det er kanskje der nøkkelen ligger? Kanskje en ide å sette ned prisen på kontrakter de har med store selskaper som ser etter alternativer slik at de kan gjenvinne tilliten.


Men sefølgelig, sas vil aldri klare seg dersom de ikke behandler sine ansatte bedre i fremtiden - den siste tiden har vist at foreningene virkelig kan skape trøbbel dersom ledelsen ikke følger spillerereglene..

Nå er vel ikke pilotene ferdig forhandlet etter det jeg forstår.

Norwegian flyr da til de store lufthavnen med noen få unntak, så det du skriver stemmer ikke helt. London er vel ett av få unntak, ellers flyr vel DY til de fleste annerkjente flyplassene som Arlanda, Kastrup, Riga, Budpaest, Praha, Vilnius, Tallinn, Paris (Orly som faktisk ligger nærmere enn CDG som SAS flyr til), Gdansk Geneve, Hamburg, Krakow, Warzsawa, Madrid, Manchester, Malaga, München, Nice, St.Petersburg etc I tillegg flyr dem til de samme flyplassene i Norge som SAS.

Hurum
13-04-2006, 13:12
Originally posted by Airwolf


Originally posted by MD11
Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget, som er at SAS Braathens nå er innstilt på å bruke endel penger på å vinne tilbake kundenes tillitt.

Jeg har hørt rykter om at dette med prisene kun er en del av planen. Innføring av kun to prisklasser, en lavprisklasse med restriksjoner og en uten som blir 50-75% dyrere. Gjeninnføring av gratis mat, drikke og aviser i begge prisklasser på alle ruter over 30 minutter. Større avstand mellom setene og etterhvert utskifting til mer komfortable seter, skinnseter kanskje? Men dette hørte jeg fra en "insider", så får vi se hva som skjer.

Om dette stemmer fra "insideren" så har SAS Braathens skjønt det!!

Klippe
13-04-2006, 14:11
Håper dette stemmer. Da har i så fall ikke pressen forstått Jansens budskap, (kanskje han ikke en gang har forstått det selv), om at man går tilbake til service konseptet og ikke lager en kunstig LCC ++ (eller hva det nå er) på de høye kostnadene selskapet har.

Svar til Farmer høyere opp i tråden: LH har aldri reklamert med at de er et LCC selskap, de har holdt på konseptet sitt og oppretthold tillitten i markedet. Det samme har BA gjort med stor suksess. SAS har mye å lære av disse selskapene.

EB
13-04-2006, 16:32
BA pluss LH har nok et større marked som vil betale for komfort... Begge selskap har jo stor forretning i sitt 1. klasse produkt...

TOS
13-04-2006, 17:10
Originally posted by kafarsken

DY flyr stort sett ikke til store sentrale flyplasser, feks. Stansted London i stedet for Heathrow.


Jeg er ikke enig i at Stansted bør defineres som en "mindre sentral" flyplss enn Heathrow. Greit nok at du ikke kan ta taxi ut til flyplassen, uten at det tar en evighet og koster skjorta, men litt avhengig av hvor du skal i London så kan Stansted være dårligere, bedre eller like bra lokalisert som Heathrow.

EB
13-04-2006, 18:06
Men ikke særlig bra på videreforbindelser slik vi kjenner fra Gatwick og Heathrow... Men det er jo et marked DY ikke trenger tenke på... :spin:

TOS
13-04-2006, 20:19
Originally posted by EB


Men ikke særlig bra på videreforbindelser slik vi kjenner fra Gatwick og Heathrow... Men det er jo et marked DY ikke trenger tenke på... :spin:

Det er jeg helt klart enig i, men jeg vil tro at brorparten av norske reisende til enten STN, LHR eller LGW skal til London og ikke reise videre (dette er riktignok ren gjetning, så noen kan sikkert arrestere meg på det). Fra STN kan man riktignok reise videre til f.eks. NYC i 2-3 rene business selskaper om man ønsker det (det ene nokså mye mer kostbart enn det andre)...

EB
13-04-2006, 20:27
Tror både SAS men særlig BA har mye transfer pax til london som skal videre enten med en Star partner (de er det mange av på Heathrow) eller videre med BA...

OEH
14-04-2006, 00:17
At Norwegian flyr til små flyplasser langt fra sentrum stemmer vel bare i noen få tilfeller. Stort sett flyr de jo til hovedflyplassene i de byene de betjener.

Hurum
14-04-2006, 01:38
Originally posted by OEH


At Norwegian flyr til små flyplasser langt fra sentrum stemmer vel bare i noen få tilfeller. Stort sett flyr de jo til hovedflyplassene i de byene de betjener.

De eneste jeg kan komme på er Roma og Murcia. Stansted kan vel nesten ikke regnes for en liten flyplass.
Noen som vet antall destinasjoner SAS Braathens flyr til i utlandet? Norwegian og SAS begynner vel snart å bli jevnstore i antall destinasjoner.

OEH
14-04-2006, 01:45
Roma Ciampino er liten, men den ligger ikke langt fra sentrum.
Beauvais er vel det "verste" eksempelet.

Hurum
14-04-2006, 01:47
Originally posted by OEH


Roma Ciampino er liten, men den ligger ikke langt fra sentrum.
Beauvais er vel det "verste" eksempelet.
Men nå er det vel sånn at BVA ikke lenger skal betjenes av Norwegian. Orly er jo Norwegian sin flyplass.

OEH
14-04-2006, 01:48
Den kommer forstatt til å brukes på rutene til "Paris" som ikke går fra Oslo.

Hurum
14-04-2006, 01:51
Originally posted by OEH


Den kommer forstatt til å brukes på rutene til "Paris" som ikke går fra Oslo.
Med andre ord fra Bergen?

OEH
14-04-2006, 01:53
Ja, det er vel riktig tror jeg.

Hurum
14-04-2006, 01:54
OK - det var jeg ikke klar over.

dc9-21
14-04-2006, 08:39
Hei,

Regner med at de fleste husker Tine saken og forsøket på å skvise synøve litt? Etter hva jeg har lest har ikke tine enda maktet å få tilbake de kundene de mistet på det stuntet.

Jeg tror nok sasbra må jobbe med mer en billige billetter for og gjenvinne de tapte passasjerer, hva er en billig billett egentlig verdt når flyet er innstilt? Jeg ville nok tenkt meg om tre ganger før jeg tok sats og gamblet på sasbra.

EB
14-04-2006, 09:25
Tine har absolutt kommet tilbake...raskere enn jeg trodde. Folk skulle jo starte boikott av bondeselskapet...det varte visst i 3-4 uker... Nå er det Gilde som sliter - men snart ønsker vi kjøttdeig på pizza`n igjen...

Hurum
14-04-2006, 11:16
Og nå bytter Gilde navn. Kanskje noe for SAS Braathens også:spin:

sail4fun
14-04-2006, 11:31
Originally posted by Hurum


Og nå bytter Gilde navn. Kanskje noe for SAS Braathens også:spin:

God ide, hva med bare SAS !

EB
14-04-2006, 11:53
Bytter Gilde navn? Tine byttet ikke...og jeg er redd det tar tid før det blir "bare" SAS igjen i Norge...

Airwolf
14-04-2006, 12:28
Gilde fusjonerer med Prior, men dette ble klart før bakterie-saken. Det nye selskapet skal hete Nortura.

Når det gjelder SAS Braathens så er det ingen tvil om at de vil berge skinnet om de øker servicenivået kombinert med billige reiser. Men det blir jo om å gjøre å finne riktig balanse mellom inntekter og kostnader i dette.

EB
14-04-2006, 13:31
Nortura blir navnet på konsernet som skal levere Gilde og Prior produkter...

litt-amatør
14-04-2006, 14:42
Originally posted by MD11


Originally posted by Green1


Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Men det er jo faktisk flere lavprisselskaper som tilbyr mer servering enn SAS. Prakteksemplaret er jo Air Berlin som jo serverer mat+drikke som lavprisselskap. Dessuten minner jeg om at alle lavprisselskapene i Sverige (Skyways, FlyME, osv) i hvert fall serverer kaffe gratis. At SAS tar betalt selv for kaffe/te er helt utrolig. Det er så totalt i utakt med det vi ellers tenker på med merkenavnet SAS fra tidligere.

Ser at flere tro SAS endrer servicen snart. Det hadde vært utrolig positivt, men jeg tro det ikke før jeg ser det. Og som jeg har sagt tidligere; hvordan klarer alle sammenlignbare utenlandske selskaper å tilby et minstemål av service på economy, mens SAS har absolutt ingenting til kundene sine?

LN-MOW
14-04-2006, 15:04
Europa har 'ekstrem-LCC'er' mens vi her har 'de originale'. Det er ingen selskaper her borte som krever betaling for kaffe og mineralvann, AA proevde (AA Eagle), men reaksjonene var saa kraftige at de droppet det.

Et ekte LCC sparer mest hvor det ikke synes ....

MD11
14-04-2006, 19:02
I Norge burde det vært Braathens og BU. Det gir bedre assosiasjoner enn SAS. :up: Fløy TRD-AES i går og da ble kaffe/te servert gratis. Men det ble ikke annonsert over PA.

MD11
14-04-2006, 19:10
Originally posted by Hurum


Originally posted by OEH


Den kommer forstatt til å brukes på rutene til "Paris" som ikke går fra Oslo.
Med andre ord fra Bergen?

DY slutter å bruke BVA, kun Orly som skal brukes i Paris regionen:up:

OEH
14-04-2006, 19:24
Originally posted by MD11


Originally posted by Hurum


Originally posted by OEH


Den kommer forstatt til å brukes på rutene til "Paris" som ikke går fra Oslo.
Med andre ord fra Bergen?

DY slutter å bruke BVA, kun Orly som skal brukes i Paris regionen:up:

I følge Norwegians pressemelding om dette, omfatter byttet til ORY bare flygningene fra OSL.
Fra BGO er det fortsatt BVA som blir brukt på Paris-flygningene.
Mulig ORY overtar disse flygningene også, på sikt, men forløpig er det BVA som gjelder fra BGO.

Hurum
15-04-2006, 03:15
Originally posted by MD11


Originally posted by Hurum


Originally posted by OEH


Den kommer forstatt til å brukes på rutene til "Paris" som ikke går fra Oslo.
Med andre ord fra Bergen?

DY slutter å bruke BVA, kun Orly som skal brukes i Paris regionen:up:

Dette ser ikke ut til å stemme.

Så Norwegian operer altså til 2 flyplasser fra Bergen som dem ikke flyr til fra Oslo....altså Paris/BVA og Manchester ;)