View Full Version : KRS Tailwind tar av med tailwind
ThePlanespotter1
19-07-2013, 21:28
Heisann! :)
Måtte ut å få med Tailwind Airlines siden man må få tatt bilde/filmet av et fly selv om det går i luften hele tiden, for plutselig er det borte en dag.
ATC gav beskjed til Tailwind om å taxe til 04, men co-pilot spurte om å få ta av fra 22, selv om vinden stod tvers-over/rett bakfra rullebanen (1:48)! Skal si selskapet lever opp til navnet sitt :lol:
Og hvis du legger merke til det, er det nesten en tailstrike på rotasjonen (2:40)!
http://www.youtube.com/watch?v=qwtBJGtg9kk&feature=youtu.be
Ikke uvanlig at 22 blir brukt med litt medvind når flyet er litt tungt. Siden det ikke er noen særlig høye hinder i utflygingen er det bedre marginer den veien.
Var ellers en fin film.
Har sendt noen avganger med det selskapet...lugubre greier. Uuunge F/Oer og senior-senior-senior kapteiner med 5 striper, stjerner og det som er på epalettene. Om det går an å ha ICAO level 1 i engelsk, så tipper jeg de fleste kapteinene ikke har mer enn det.
Det røykes i cockpit, kabincrewet er sure kjerringer som snakker dritt om deg og andre som jobber i flyet på tyrkisk mens du er inni der osv.
Nei, spar meg.
Men, fin film. :up:
ThePlanespotter1
20-07-2013, 11:20
Takk til dere begge :)
Ikke uvanlig at 22 blir brukt med litt medvind når flyet er litt tungt. Siden det ikke er noen særlig høye hinder i utflygingen er det bedre marginer den veien.
Men er det ikke bedre at de tar av i motvind, så har de mulighet å rotere tidligere?
Har sendt noen avganger med det selskapet...lugubre greier. Uuunge F/Oer og senior-senior-senior kapteiner med 5 striper, stjerner og det som er på epalettene. Om det går an å ha ICAO level 1 i engelsk, så tipper jeg de fleste kapteinene ikke har mer enn det.
Det røykes i cockpit, kabincrewet er sure kjerringer som snakker dritt om deg og andre som jobber i flyet på tyrkisk mens du er inni der osv.
Nei, spar meg.
Dette var interessant! Da får jeg tenke meg godt om hvis jeg har planer om å fly med dem :p
Men er det ikke bedre at de tar av i motvind, så har de mulighet å rotere tidligere?
Problemet oppstår når en motor stopper rett etter avgang. På 22 er det i praksis ingen hinder. På 04 er det en trang dal med fjelltopper på begge sider. Må ha mye mer høyde, dvs stige mye raskere for å gå klar av de.
Er ikke så inne i det, men mange fly har begrensninger på totalvekten på 04. Det er også derfor det er en dårlig ide å forlenge rullebanen nordover.
96adrian
20-07-2013, 20:48
Flott video :D
Problemet oppstår når en motor stopper rett etter avgang. På 22 er det i praksis ingen hinder. På 04 er det en trang dal med fjelltopper på begge sider. Må ha mye mer høyde, dvs stige mye raskere for å gå klar av de.
Er ikke så inne i det, men mange fly har begrensninger på totalvekten på 04. Det er også derfor det er en dårlig ide å forlenge rullebanen nordover.
Har mange ganger sett at SAS og NAX tar av nordover fra 04 når det er ganske godt med vind sørfra. De skal riktig nok til Oslo og det er jo rett frem fra 04, men hvis det stemmer det du sier i forhold til motorproblemer er det jo litt rart at de velger det...
Det hele kommer an på flere ting ,mest vekta på flyet og hvor varmt(helst kaldt) det er. Har det lite drivstoff, ikke allverden med passasjer og bagasje er marginene betydelig større og kan takle en avgang med en motor og allikevel klare å stige over hindringene.
Det er også forskjell på hvilke motorversjoner de forskjellige flyene har. Både SAS og Norwegian har flere motorversjoner på flyene sine.
Fly som reiser til syden har nesten alltid max vekt i forhold til rullebanen på Kjevik. De sliter litt med å ta av på 04.
Fin video og fin Tailwind :)
:) Inger