PDA

View Full Version : Alle innenlansflygninger nå på formiddagen til og fra Gardermoen kansellert

TigerBlack
28-09-2004, 11:55
Hallo godt folk, her går det for seg, alle innenlands flyvinger på formiddagen idag er kanselert. store forsinkelser på resten...

flyselskaper fortvlier og reisende er rasende.

insjekks skrankene på OSL er stengt og alt er nesten anerki har jeg hørt..

Jeg tror ikke jeg ville ha "flyveleder" bak navnet mitt i telefon katalogen nå..

LN-BRK
28-09-2004, 12:01
NRK melder: "Reisende fra Gardermoen får nå beskjed om at de må reise en annen dag. SAS Braathens stenger all innsjekking på Gardermoen i dag."

TigerBlack
28-09-2004, 12:09
ja veit, jeg så den på nett,men det er de her som sier at insjekk er åpen, så jeg venter på en bekreftelse på det. Telefonene inn til kundesenteret her koker bigtime.

Thomas
28-09-2004, 12:16
Originally posted by Scanor

ja veit, jeg så den på nett,men det er de her som sier at insjekk er åpen, så jeg venter på en bekreftelse på det. Telefonene inn til kundesenteret her koker bigtime.

De er ikke stengt nei, de planlegger å stenge (worst case scenario). Både SAS Braathens og Norwegian sjekker inn på de avgangene de har plass på.

LN-BRK
28-09-2004, 12:17
På P3-nyhetene var det også intervju med Siv Meisingseth (BUSK infosjef) som anbefaler alle reisende med SAS Braathens om å holde seg hjemme og ikke møte opp på Gardermoen i dag grunnet kaos.

Må virkelig være kaos der i dag...

Blubird
28-09-2004, 12:21
Hadde jo vært artig om noen følte for å forevige kaoset på på film eller digitalt. :)

KLMfan
28-09-2004, 12:29
skal opp dit om en times tid.....ser for meg en lang kveld/natt......:zzz

Guest
28-09-2004, 12:30
RyanAir siger der stadig er strejke - er det korrekt:
kilde www.ryanair.com
Due to continued strike action by Air Traffic Control staff at Oslo without prior notice Ryanair regrets the following flights are now cancelled today:
FR034 /035 London Stansted to Oslo Torp and Oslo Torp to London Stansted.
FR6936 / 6937 London Stansted to Oslo Torp and Oslo Torp to London Stansted.
FR6922 / 6923 Frankfurt Hahn to Oslo Torp and Oslo Torp to Frankfurt Hahn.
We apologise for the inconvience caused by this strike action which is completly outside our control. A further update will be given concerning the insustrial action at 1400 local

jb1
28-09-2004, 12:44
hvor lang tid tar det erfaringsvis før flytrafikken er i vanlig gjenge når flytrafikken har vært lammet et døgns tid. Jeg skal reise neste mandag, jeg er veldig glad det ikke var denne mandagen. Det trste er jo at det er svært mange folk som skulle på ferie som rammes denne uken da det er høstferie.

LN-BRK
28-09-2004, 12:44
Det er er bare noen få flygeledere som er på jobb. Antall flybevegelser på Gardermoen er vel ca 15 i timen, mot normalt 60. Kl 1430 er det vaktskifte på Røyken, og man håper da å være tilbake med normal kapasitet (....det tviler jeg på)

DY
28-09-2004, 12:49
Originally posted by jens

kilde www.ryanair.com
Due to continued strike action by Air Traffic Control staff at Oslo without prior notice Ryanair regrets the following flights are now cancelled today:
We apologise for the inconvience caused by this strike action which is completly outside our control. A further update will be given concerning the insustrial action at 1400 local

Det er IKKE streik, men sykdom!:D

Guest
28-09-2004, 12:53
Originally posted by DY

Originally posted by jens

kilde www.ryanair.com

Det er IKKE streik, men sykdom!:D Year right! - og RyanAir er et højkvalitets selskab:D

flapjack
28-09-2004, 13:08
Hva med å sende alle flygninger ut og inn av oslo control som VFR?? Da trenger man ikke flygeledertjenesten. Men på en annen side så er jo ikke dette noe som fører til økt flysikkerhet, Men det virker det som mange folk driter i allikevel.. Så lenge flygningene går er det ikke så farlig synes jeg man kan lese mellom linjene noen ganger.... Synes flygelederne har sitt på det tørre. Hvem som helst hadde nok blitt litt tankefull og ukonsentrert på jobb om en fikk en slik melding. Forskjellen mellom folk flest og flygeledere er at de må være 110% fokusert på hva de skal gjøre..hele tiden. Er man ikke fit for å jobbe under slikt press så lar man være. Det samme gjelder jo flygere. Det er ikke bare fysisk sjukdom som kan hindre flygere og flygeledere fra å gjøre jobben sin. Stress, psykiske problemer, ugreie familieforhold, osv osv... Er det noe tvil om man er skikket til å jobbe.....så er det ingen tvil!!!!!!

Utflyttet
28-09-2004, 13:24
Så denne: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article284262.ece

Ikke ofte jeg har så mye til overs for SV, emn er på tide noen stiller spøtsmålet om hvor nært fylsikkerhet (eller annen sikkerhet) skal knyttes til krav om fortjeneste og økonomisk gevinst. Men drar vi i gang den balletten så er vel det nærliggende og ta opp skolene, helsetilbud og andre ting som er kjørt nedi sammen gaten... :sarc

LN-BRK
28-09-2004, 13:25
Ingen av flygelederne er sykmeldte, men noen føler seg ikke i form til å arbeide operativt og har i stedet andre arbeidsoppgaver å utføre. Men det har selvfølgelig liten praktisk betydning i det store og det hele.

Enhver streik i luftfarten vil gå utover passasjerene, så om det er flyteknikere, cabin crew, piloter eller flygeledere som streiker har i så måte liten betydning om man først ser på hvem som blir rammet. Flygelederne har selvfølgelig en stor makt og virkningen av en slik "aksjon" vil ramme mange, men det er jo slik mekanismene fungerer.

Jeg hører FrP ønsker å frata flygelederne muligheten til streike. Korttenkte partier kommer som regel med korttenkte løsninger som umiddelbart virker som en populær løsning på problemet, og dessverre er det også slik de skaffer seg velgere.... men det er en helt annen sak :)

Andreas.E
28-09-2004, 13:36
Vil ikke enhver streik gå ut over tredjepart ?

sail4fun
28-09-2004, 14:48
Var på OSL kl 12:00 for å forsøke å sende familie på ferie, stort kaos og mange oppgitte reisende.

Klarer ikke helt å dy meg i forhold til at denne "kremen" som er utvalgt i psykoligotester nå på andre døgnet ikke kommer til seg selv og klarer jobben.
Foreslår en retest av psyken til hele gjengen, minner om at i USA er det 4 controllcentraler og i Europa 44(?), her burde noe se et stort innsparingspotensiale ? De kostnadende nå Avinor påfører privatpersoner og bedrifter må jo påløpe til 100' millioner på kort tid ?

/Geir

GFL
28-09-2004, 15:57
Originally posted by P.A. VIKING

Foreslår en retest av psyken til hele gjengen, minner om at i USA er det 4 controllcentraler og i Europa 44(?), her burde noe se et stort innsparingspotensiale ? De kostnadende nå Avinor påfører privatpersoner og bedrifter må jo påløpe til 100' millioner på kort tid ?

/Geir

Dette påstår samferdseldept. og Avinor ja men er klart feil. I USA er det ikke 5 kontrollsentraler, det er faktisk 24 ( + 138 så såkalte trackons eller noe slikt) Er ikke smart å høre på alt som kommer fra avinor skjønner du :sarc

Kilde: ReadaksjonEN igår kveld

LN-SEK
28-09-2004, 16:48
Uansett hva man måtte mene om aksjonsformaen. Jeg synes hele innsparingsplanen virker merkelig. Det virker som man først planlegger hva som skal legges ned og deretter finner på argumenter for det ?:sarc

Trety
28-09-2004, 16:52
Originally posted by DY
Det er IKKE streik, men sykdom!:D

Det gleder meg at Ryanair er tøffe nok til å sette fingeren midt i puddingen! ;)

laurenz
28-09-2004, 17:52
Situasjonen på OSL er mildt sagt kaotisk nå i ettermiddag. Det flere som åpent lurer på om de flygeledere som er på jobb faktisk "saboterer" trafikken. Det er mange fly som har hatt slotter på opptill flere timer og som helt plutselig får ny slot på 20 min. Det sier seg selv at de færeste vil klare slotten når alle pax henger overalt i terminalen.

Superhai
28-09-2004, 18:17
Har nettopp kommet hjem fra jobb og det har vært et par fly som man har fått sendt avgårde. Innsjekk for SAS Braathens har ikke vært stengt, men man har kun hatt åpen for de avgangene man vet vil gå, og så åpnet fortløpende, for å slippe at pax må inn og ut og prøve på ny avgang, og at for oss ved utgangen skal mulighet til å få ombord paxen på en rettferdig og ryddig måte. På morgenen var det begrenset til ca 15 bevegelser i timen men ut på formiddagen ble det utvidet til å ta ca 28. Slottidene har vært fra rundt én time til 7 timer etter STD, og kontinuerlig endret seg.

Må vel gentlig si at de fleste passasjerne har tatt det ganske pent, og var egentlig ikke så ille som jeg kanskje hadde forventet meg. Men det hjelper jo når folk blir veldig glade når de kan endelig kan gå ombord i et fly som faktisk kommer seg avgårde.

Ser at avinor sin flystatus side er oppe og går, så skal man reise kan man jo titte på den.

http://flystatus.lv.no/lvflights/avgangplass.aspx?flyplass=osl

Superhai
28-09-2004, 18:19
Forøvrig så var ikke alle innenlandsflyene kansellert i formiddag, men det gikk ikke så mange heller.