PDA

View Full Version : Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS


LN-KRF
16-07-2013, 18:01
Som advart så kom det en Boeing 727-200 Super27 til TOS i dag 16JUL13 fordi Tromsø IL skal spille mot FC Baku på torsdag.

LN-MEH hadde tatt turen helt fra Alta og avbrøt mer eller mindre ferien sin for å få tatt en tur å fått bifoget denne på kameret :)

Maskinen 4K-8888 var opprinnelig levert til Northwest Airlines i 1981, som N203US, og deretter ombygd til BBJ i 2005, før den ble overtatt av Business Aviation/SilkWay Airlines i Juli 2007.

Maskinen kom fra GYD som ESW8888 og landet 1221.

Dette er første gang på LANG tid at en B727 besøker TOS, så denne var verdt å få bilde av :)

Her kommer ett par bilder :)

http://farm4.staticflickr.com/3676/9299212129_1b777553bc_b.jpg

http://farm4.staticflickr.com/3728/9301999188_0cf55a912b_b.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7379/9302001950_3200dc1f91_b.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5480/9302015174_7936f2b01e_b.jpg

http://farm4.staticflickr.com/3730/9299215833_75a5932dd3_b.jpg

Takk for titten :)

LN-MOW
16-07-2013, 18:12
Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?

sukram
16-07-2013, 18:12
Ikke dårlig, fine bilder! Legg nå gjerne ut flere av bildene du har tatt fra TOS i sommer/vår, de blir verdsatt :)

rkvalvaa
16-07-2013, 18:30
Flotte bilder, ser ut som en velholdt maskin :-)

toftos
16-07-2013, 19:28
Flotte bilder av en sjelden gjest :)

VC-10
16-07-2013, 19:53
Herlig - sist jeg så en 727 må ha vært i Hong Kong i 2005, altfor lenge siden. Det må være et kjærkomment besøk :)

LN-KRF
16-07-2013, 20:50
Boeing 727 er veldig velkommen! Første gang jeg ser en Boeing 727 i real life så ekstra morro for meg :) Er vel Business Aviation/SilkWay Airlines som eier og opererer den :)

FlyTAP
16-07-2013, 22:46
Flott fugl! Fløy Iberia 727 en gang på nittitallet fra Alicante til Madrid, satt bakerst ved vinduet, har aldri vært borti mer bråk på en takeoff siden!

Twin Otter
16-07-2013, 22:56
Er den vanskelig å få tatt bilde av? Tenker på hvor den står parkert. Kommer innom TOS i morgen...

pgaa
16-07-2013, 23:02
Strøken maskin. Takk for bilder.

sirpjalle
16-07-2013, 23:05
Ay ay! Takker og bukker :up:

raider66
17-07-2013, 13:25
Vakker dame!!! Må si at jeg savner disse klassiske 727'ene....

Espen :-)

Superhai
17-07-2013, 13:32
Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?

Eid av noe som heter Silk Way Business Aviation, et selskap som eier en del biz-jetter for leasing og charter.

putzmeister
17-07-2013, 17:09
Meget bra!!! Skikkelig "pimpet" denne :D

LN-KRF
17-07-2013, 18:16
Takk takk for alle kommentarer! Bra å se at dere liker maskinen og bildene! :D

Northrider
19-07-2013, 15:50
Fin maskin! Er det en styrtrik eier av fotballklubben som eier kjerra, kanskje?

Om han ikke eier den, så er han iallefall i nær tilknytning til luftfarten i Azerbaijan.

Hafiz Mammadov er mannen som eier klubben FC Baku, og er også en anerkjent forretningsmann som grunnla Baghlan Group tilbake i 2007. De står for det meste av infrastruktur i dette fjellandet, deriblandt også luftfarten.

inger
26-07-2013, 15:55
Tøft :)

:) Inger

LN-KRF
26-07-2013, 21:06
Knallflott maskin uansett! :D

Bare synd vi ikke får den oppover en gang til med det første :(

safir
26-07-2013, 22:11
Meget pent fly, ett av mine favorittfly sammen med DC-9/MD
.
Litt teknisk.. kan noen forklare halemotorens virkemåte, forstår at luftstrømmen/ skyvekraften går nærmest i vinkel etter å ha forlatt turbinen . Hvor stor effekt er der igjen da ? Kanskje et dumt spørsmål.. men hvorfor 3 motorer når DC9/ MD klarte seg med 2 ?
(Dette blir voksenopplæring i praksis.)

Stone
26-07-2013, 23:03
Litt teknisk.. kan noen forklare halemotorens virkemåte, forstår at luftstrømmen/ skyvekraften går nærmest i vinkel etter å ha forlatt turbinen . Hvor stor effekt er der igjen da ? Kanskje et dumt spørsmål.. men hvorfor 3 motorer når DC9/ MD klarte seg med 2 ?
Motoren i midten sitter helt bak i halen, det er altså luftinntaket som er S-formet. Tapet i dynamisk og statisk trykk i dette er neglisjerbart på grunn av dets aerodynamiske utforming.
727 er et atskillig tyngre fly enn DC9, og krever dermed rimeligvis mer skyvkraft. Den er også tyngre enn MD80, og ta med i beregningen at MD80's motorer er JT8D 200-serie som er kraftigere enn 727's og DC9's "standard" JT8D.

Dette var kortformen... :)

LN-MOW
26-07-2013, 23:08
Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)

LN-KRF
26-07-2013, 23:23
Er B757 en kraftig oppgradering av B727??

Det visste ikke jeg! Hvordan kan man evt se likheten uten at navnet er Boeing?
Ser ingen likheter mellom Boeing 727 og Boeing 757 bortsett fra navnet Boeing :)

Altitude
26-07-2013, 23:32
Kriblefine bilder! Særig med de dramatiske, grålige, sommerskyene som bakteppe.

Skrev loadsheets på mange 727'er på FBU da jeg var barn. Memories...

Den feite "fuel-to-noice-converter" kjerra kunne selvsagt ikke ta av fra FBU med halvfull last engang, hvis det var over 26 grader. Flight cancelled...

Selskaper som fløy regulært med 727 i Norge (FBU) var: Lufthansa, Pan Am, TWA, Dan Air... andre?

Takk for titt, fine bilder!

Altitude
26-07-2013, 23:39
Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)

Er det sant? Ante jeg ikke... Takk for info!


Hva/hvordan? De er jo ulike på nær alle parametre?

Blir fortsatt mo i knærne når jeg ser (rester) av begge typer. ^_^

Stone
26-07-2013, 23:48
Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)
"Oppgradering" er vel en underdrivelse... men har like fullt en kime av sannhet. Boeing foreslo først en forlenget og oppgradert 727-300 men fikk lite respons, man brukte så skrogseksjonen fra 727 (både øvre og nedre "lobe"), satte to nye motorer under en helt ny vinge, designet en ny nese, forlot etter hvert T-halen, og tok mye teknologi fra 767 som da var under utvikling. Voila! 757, princess of the air!

LN-MOW
27-07-2013, 00:08
hehe .. tenkte det ville bli kommentarer, men det er som Stone sier. Man begynte å leke med en tomotors variant, og så bare ballet det seg på .. ;)

Altitude
27-07-2013, 00:23
hehe .. tenkte det ville bli kommentarer, men det er som Stone sier. Man begynte å leke med en tomotors variant, og så bare ballet det seg på .. ;)

Samme greia skjedde med Cessna 172. Vips! - en 747-400.

Uansett, 727 og (fille-) kusine 757 er smekre fly.
Drakk fuel i usømmelige mengder, men jeg liker nå engang sånne damer... :D

Stone
27-07-2013, 00:26
Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...
Selskaper som fløy regulært med 727 i Norge (FBU) var: Lufthansa, Pan Am, TWA, Dan Air... andre?
Sterling... Icelandair... og svenske Transair i tidligere tider.

LN-KRF
27-07-2013, 00:39
Jeg selv skulle virkelig ønske å få fly B727 som pax en gang før de forsvinner helt..

Greit man kan ta seg en tur med G-force one men det koster skjorta og mer til :)
Men virkelig noe kult! :D

Altitude
27-07-2013, 00:47
Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...

Sterling... og svenske Transair i tidligere tider.

Ja! Det har du jommen rett i, selv om ikke på FBU.
Lurer; kanskje fløy også Sabena regulært med 727 til Norge?

Ah - kom på - Icelandair, selvsagt.

LN-MOW
27-07-2013, 00:49
Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...

Sterling... og svenske Transair i tidligere tider.

Air France (under), JAT, Icelandair .. samt diverse fraktere ...

http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/takeoff.jpg

Altitude
27-07-2013, 02:12
Air France (under), JAT, Icelandair .. samt diverse fraktere ...

AF - selvsagt. Glemte den. JAT, ja - men fløy de ruter? Spennende tider, kald krig og greier.
Takk til trådstarter fra TOS for 727 revisited!

Og MOW - lå du i skauen ved FBU og tok bildet med en brødrister? :D

Herlig bilde uansett - mest pga DC-9-41 i forgrunnen, selvsagt. Tipper februar 1983?

Edit: er det -21? Må kjøpe briller...

LN-MOW
27-07-2013, 04:28
JAT fløy for NSB Reisebyrås behandlingsreiser til Dubrovnik. En operasjon verdig en egen tråd ...

Jeg lå ikke i buskene, men satt på benken på 'pynten' hjemme på barndomshjemmet på Strand. Husker ikke datoen, men kan godt stemme ... og ja, det er en -41.

LN-KRF
27-07-2013, 12:47
Fantastisk bilde -MOW!

Minner om gamle dager, gamle bilder som vi ikke ser så altfor mye av mer dessverre :)

Altitude
28-07-2013, 21:21
Fantastisk bilde -MOW!
Minner om gamle dager, gamle bilder som vi ikke ser så altfor mye av mer dessverre :)

Så enig! Har MOW flere av samme kaliber er vi flere som blir glade!

MOW: Var der ikke også noen lignende "behandlingsreser" med Bulgarian fra FBU? Med Tu-154 (eller enda verre)?

Til tråden/om 727'ere i Norge - TWA fløy faktisk en kort stund med 727-100 FBU-LHR.

Dessuten Pan Am's daglige 727-200 til LHR gikk i perioder en ettermiddagssleng til TXL (Berlin), før de startet med HEL. Og så WAW, like før de gikk ad undas.

LN-MOW
28-07-2013, 21:32
MOW: Var der ikke også noen lignende "behandlingsreser" med Bulgarian fra FBU? Med Tu-154 (eller enda verre)?



Det må isåfall ha vært før min tid .. (pre 1981). Har ikke sett Balkan på FBU annet enn når det var tåke på GEN, tror jeg.

L-1011
29-07-2013, 16:37
Vackra Boeing 727..vilken härlig 3 motorig jetliner!

727-200 & 737-800 har ju exakt samma kapacitet...189 pax.
Jag vill minnas att Sterling Airways flög ARN-LPA non-stop med 727-200...en av de längsta non-stop linjerna med 727!
Lufthansa torde ha varit Europas största 727 operatör...

raider66
29-07-2013, 17:29
Tror også Turkish Airlines opererte 727-200 med en ukentlig rotasjon en periode på 80-tallet.

Beste hilsen Espen

raider66
29-07-2013, 17:31
JAT fløy for NSB Reisebyrås behandlingsreiser til Dubrovnik. En operasjon verdig en egen tråd ...

Jeg lå ikke i buskene, men satt på benken på 'pynten' hjemme på barndomshjemmet på Strand. Husker ikke datoen, men kan godt stemme ... og ja, det er en -41.

Husker en gang JAT kom med en 727 i full Air Afrique dekor m titler og logo. Maskinen var akkurat levert tilbake etter leasing til Air Afrique.

Espen

LN-MOW
29-07-2013, 17:41
Tror også Turkish Airlines opererte 727-200 med en ukentlig rotasjon en periode på 80-tallet.

Beste hilsen Espen

Stemmer, det burde jeg husket. Nektet å skrive under på loadsheet da de ville ha en 500 kilos fraktklomp i et lasterom uten surringsmuligheter ..